030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Professionalisering en persoonlijke effectiviteit door Action Learning

Datum: 9 aug '17

In het kort

Action Learning is een vorm van leren die helpt bij het organiseren van de eigen werkzaamheden en deze te verbinden met persoonlijke en professionele groei. Action learning is een continu cyclisch proces van theorie, praktijk en reflectie binnen een Action Learning groep. Daarmee krijg je inzicht in je eigen je kernwaarden en kwaliteiten maar ook in de knelpunten van en dilemma’s rondom je functioneren. Wil je leren om bewuster en gerichter acties in te zetten, zodat je je persoonlijke effectiviteit vergroot? Doe dan deze uitdagende module.

Wat je leert

Reflecteren op je eigen leerproces

Deze module is onderdeel van de Master Public Health. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Scholing volgens de action learning methodiek kan de NSPOH ook incompany uitvoeren.

Het Action Learning traject bestaat uit negen maandelijkse bijeenkomsten. Daarbij investeer je intensief in je persoonlijke ontwikkeling door bewust te worden van je kernwaarden en kwaliteiten en deze actief in te zetten. Je brengt een project in uit je eigen werk en stelt persoonlijke leerdoelen op. Samen met de groep bepaal je stappen in het project en kijkt hier op terug. Zo leer je van elkaars ervaringen en reflecteer je op je eigen leerproces. Relevante thema’s worden tijdens het traject uitgediept en besproken.

Na afloop van deze negendaagse module:

  • kun je reflecteren op je eigen werkwijze.
  • heb je inzicht in je functioneren en je persoonlijke effectiviteit.
  • weet je hoe je je eigen kracht beter kunt inzetten.
  • weet je hoe je jouw bijdrage aan ontwikkeling en uitvoering van gezondheidsbeleid kunt versterken.

Voor wie

(Aankomende) leidinggevenden, beleidsadviseurs, projectleiders en artsen die werken in de publieke gezondheidzorg: bij GGD’en, bij zorgverzekeraars, in thuiszorginstellingen, ROS’en, universiteiten, onderzoeks- of kennisinstituten, in het bedrijfsleven, etc. Je hebt een academisch werk- en denkniveau en tenminste 3 jaar werkervaring. In je afgeronde initiële opleiding heb je al kennis gemaakt met wetenschappelijk onderzoek.

Toelatingseisen

Academische vooropleiding en tenminste vier jaar werkervaring.

Accreditatie

Deze module is geaccrediteerd voor 40 punten. Dit is minder punten dan de daadwerkelijke contacturen, maar de accrediterende instellingen hebben bepaald dat een module niet meer dan 40 accreditatiepunten mag ontvangen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 10,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Adviseren als jeugdarts

Datum: 9 aug '17

Ervaringen

Score na evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een uitvoering van deze module met een 8,3.

Deze pagina heeft (nog) geen tekst. Heb je hier een vraag over ? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Omscholing van Pakje Kans naar trainer Voel je vrij! SMR & leefstijltraining

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk je als Pakje Kans trainer en wil je aan de slag met een vernieuwde methode voor groepsbegeleiding bij het stoppen met roken? Volg dan deze eendaagse omscholing tot Trainer Voel je Vrij! Stoppen met roken & Leefstijltraining.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Regelmatig krijgt de NSPOH de vraag of er nog opfristrainingen zijn voor Pakje Kans trainers. Helaas is dat door verouderd materiaal niet mogelijk. We bieden wel deze eendaagse omscholing aan tot trainer Voel je Vrij! Stoppen met roken & Leefstijltraining.
Deze intensieve groepsinterventie-training bouwt voort op je kennis en ervaring als Pakje Kans trainer. We geven inzicht in de actuele ontwikkelingen op het gebied van stoppen met roken. Je reflecteert op je trainersvaardigheden. Ook leer je je sterke en zwakke kanten kennen en de invloed daarvan op de deelnemers en op een groep stoppers. Daarnaast leer je diverse werkvormen, zoals visualisaties, ontspanningsoefeningen, huiswerkopdrachten, muziek en ankers leggen. Daarbij wordt niet alleen het cognitieve niveau aangesproken. Naast stoppen met roken besteden we aandacht aan leefstijl en gedragsverandering. In jouw groepsbegeleiding krijgt iedere deelnemer een ‘maatje’ uit de groep, waardoor je extra steun geeft en krijgt.
Tijdens plenaire bijdragen worden meer theoretische onderwerpen afgewisseld met oefeningen en casuïstiekbespreking. Er is voldoende tijd om vragen uit uw eigen praktijk onder de loep te nemen, waardoor je leerervaring wordt verhoogd.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met de uitgangspunten van deze Voel je Vrij! Stoppen met roken & Leefstijltraining
  • kun je in zeven bijeenkomsten een groep stoppers begeleiden aan de hand van verschillende oefeningen.
  • leer je de tools en actieve werkvormen uit de interventie gebruiken.
  • ontwikkel je je trainersvaardigheden.
  • leer je over de belangrijkste aspecten van het verzorgen van een groepstraining.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.

Voor wie – Voor professionals die groepstrainingen stoppen met roken verzorgen

Deelnemers die eerder de Pakje Kans train de trainer module hebben gevolgd en praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen en doktersassistenten die groepstrainingen verzorgen.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stoppen met roken: motiveren kun je leren

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als zorgprofessional weet je dat communicatieve vaardigheden cruciaal zijn om iemands rookgedrag bespreekbaar te maken. Wil jij in één dag leren welke tools je kunt inzetten? Zodat mensen gemotiveerd worden om te stoppen met roken en zodat ze het vol houden? Doe dan deze verdiepende module.

Wat je leert

Over motiverende gespreksvoering, verandertaal en reflectief denken

Deze module bouwt voort op “Stoppen met roken: tabaksverslaving”.  De onderwerpen in deze module kwamen voorheen ook aan bod bij  “Stimedic intensief”.Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Motiverende gespreksvoering vormt de grondslag van deze verdiepende module. Je oefent gesprekstechnieken om patiënten die willen stoppen met roken te motiveren om het vol te houden. Ook andere vormen uit de NLP worden besproken en geoefend. Hierbij komen de kenmerken en effecten van reflectief denken aan de orde, waaronder eenvoudige, emotionele en dubbelzijdige reflectie. We besteden aandacht aan het uitlokken en herkennen van ‘verandertaal’ bij cliënten, en hoe je hierop kunt reageren. Je leert waarom cliënten weerstand kunnen hebben en hoe je hier effectief mee kunt omgaan.

Tijdens de module wisselen we theorie af met oefeningen en casuïstiekbespreking. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor wordt je leerervaring wordt verhoogd.

Aan het eind van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met de uitgangspunten van motiverende gespreksvoering.
  • kun je motiverende gespreksvoering toepassen.
  • ben je bekend met de relatie tussen de fasen van gedragsverandering en het stappenplan Stoppen met roken.
  • kun je reflectietechnieken toepassen tijdens gesprekken met patiënten.
  • ben je bekend met de werking van het overlevingssysteem van het brein en de invloed daarvan op (stoppen met) roken.
  • ben je bekend met de grenzen van je begeleiding en de invloed van je eigen overtuiging op je begeleiding.

Na het volgen van deze module kun je deelnemen aan de volgende modules:

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training en Coaching.

Voor wie

Praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen en longartsen en andere zorgprofessionals die begeleiden bij stoppen met roken.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.
Deelnemers moeten de Stoppen met roken: tabaksverslaving, Stimedic Basis, L-MIS, V-MIS, C-MIS, H-MIS of gelijkwaardige scholing hebben gevolgd om aan deze module te kunnen deelnemen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Uitspraak van een deelnemer:
“Ervaringen en zelf oefenen zorgen ervoor dat de kennis blijft hangen en het makkelijker toe te passen is. En daarbij wil ik zeggen dat de docent het geweldig heeft gedaan. Er was genoeg tijd voor vragen en het bleef boeiend.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stoppen met roken: tabaksverslaving

Datum: 9 aug '17

In het kort

Stoppen met roken is belangrijk. Maar het is ook heel erg moeilijk. Professionele hulp is altijd nuttig en meestal nodig. Wil jij leren wat mensen motiveert tot een gedragsverandering? En wat jouw rol als professional is in dit proces? Doe dan deze eendaagse, geaccrediteerde module Stoppen met Roken: tabaksverslaving.

Wat je leert

De onderwerpen in deze module kwamen voorheen aan bod bij  “Stimedic basis”. Je kunt hem volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

In plenaire sessies en actieve werkvormen doe je kennis en vaardigheden op om patiënten individueel te begeleiden.

We gaan dieper in op diverse vormen van motiveren. Naast de motiverende gespreksvoering worden ook andere methoden belicht, zoals NLP. Je maakt kennis met verschillende nicotinevervangers en farmacologische hulpmiddelen. We bespreken de verschillende stadia van gedragsverandering. Je koppelt deze direct aan je ervaring in de praktijk. Daarnaast leer je het 7-stappenplan toe te passen in het begeleidingsgesprek met patiënten. Het uitgangspunt hierbij is de herziene ‘Richtlijn behandeling van tabaksverslaving en stoppen met roken ondersteuning’.

Tijdens deze actieve dag krijg je de kans om de leerstof praktisch toe te passen. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor wordt je leerervaring verder verhoogd.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ken je de risico’s van roken en de voordelen van stoppen
  • weet je waarom stoppen zo moeilijk is.
  • weet je wat tabaksverslaving betekent.
  • ken je de fases van het ontwenningsproces.
  • maak je kennis met verschillende hulpmiddelen die rokers kunnen helpen met stoppen.
  • ben je op de hoogte van de (veranderde) normen en waarden rondom roken.
  • kun je motiverende begeleidingsgesprekken te voeren. (het 7-stappenplan)

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.

Voor wie

Praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen, bedrijfsartsen, longartsen en andere professionals in de zorg die begeleiden bij stoppen met roken.

Toelatingseisen

Hbo-werk- en denkniveau

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.

Uitspraak van een eerdere deelnemer:
“Mevrouw Königs was een zeer prettige docent. Ik voelde me heel veilig en uitgedaagd, met alle ruimte om alles te vragen. Ik zou een volgende keer heel graag weer les van haar hebben.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Radicalisering en interculturele communicatie

Datum: 9 aug '17

In het kort

Niet alleen ouders, maar ook professionals ervaren onmacht als het gaat om radicaliserende jongeren. Wil jij leren waarom de ene jongere gevoeliger is voor radicalisering dan de andere? En hoe je effectief met ouders in gesprek kunt gaan over radicalisering? Doe dan deze module.

Wat je leert

Leer risicofactoren en communicatietechnieken

Je kunt deze module volgen als keuzemodule of als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Binnen de opvoedingsondersteuning is nog (te) weinig aandacht voor radicalisering van jongeren. Ouders worstelen met allerlei vragen en dilemma’s rondom dit onderwerp. Er heerst angst om professionele hulp in te schakelen. Ouders zijn bang dat hun kind in de gevangenis terechtkomt. Maar ze zijn ook bang dat zonder inschakeling van hulp hun kind vertrekt, met alle gevolgen van dien.

Deze module stelt de grote uitdaging centraal om aansluiting te vinden bij ouders en bij het brede sociale netwerk van de jeugdige. Je leert daarnaast communicatietechnieken, zodat je effectief met ouders in gesprek kunt over radicalisering, de signalen en de aanpak ervan.

Het onderwijs is interactief en gebruikt actieve werkvormen. Je gaat samen met de andere deelnemers aan de slag. Je kunt eigen casuïstiek inbrengen.

Na afloop van deze module:

  • ben je bekend met specifieke risicofactoren, zoals cultuurverschillen, minderheidsposities en achterstandsposities.
  • weet je hoe deze toestanden bij jongeren negatieve gevoelens kunnen oproepen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Aicha El Ouardani, pedagoog en trainer/coach bij Aicha Training en Coaching.

Voor wie

Jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen, maar ook maatschappelijk werkers en pedagogen. Kortom, iedereen die actief is in de jeugdzorg en werkt met kinderen en jongeren.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2018 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Engels voor de bedrijfsarts

Datum: 9 aug '17

In het kort

Krijg je in je werk als bedrijfsarts regelmatig Engels sprekende cliënten op je spreekuur? Heb je moeite met de Engelse vertaling van bedrijfsgeneeskundige termen of het opstellen van een Engelstalige rapportage? Doe dan de direct toepasbare module ‘Engels voor de bedrijfsarts’. Een must wanneer je als bedrijfsarts Engels moet spreken en schrijven!

Vanaf najaar 2024 biedt NSPOH deze module aan onder de nieuwe titel ‘Engels voor de arboprofessional‘.

Wat je leert

Waarom je als bedrijfsarts beter Engels wilt kunnen spreken en schrijven

De module bestaat een e-learning en uit twee op maat sessies van 4 uur. Tussen de trainingssessies oefen je het taalgebruik in de eigen praktijk. Na beide bijeenkomsten kun je een jaar lang onbeperkt met de e-learning blijven oefenen. De module is ook geschikt om incompany uit te voeren.

Na afloop van de workshop ben je getraind in het:

  • vertalen en toepassen van bedrijfsgeneeskundige terminologie in het Engels.
  • voeren van gesprekken, inclusief handige taaluitingen en spreekvaardigheidstechnieken.
  • het schrijven van een medische rapportage in het Engels.

Op basis van een gespreksmodel oefen je als bedrijfsarts Engels in gesprekken met cliënten. Daarnaast ontvang je twee Engelstalige standaardmodellen voor rapportage. De ene variant bevat zo natuurlijk mogelijk taalgebruik, de andere variant bevat taalgebruik dat aansluit op jouw niveau. Je kiest zelf de taal die je wilt en kunt gebruiken

Slimme e-learning om als bedrijfsarts Engels te oefenen

Dankzij slimme e-learning monitor je je eigen vorderingen. Het systeem vertelt je wat je moet herhalen en wanneer. De e-learning past zich volledig aan jouw persoonlijke leerstijl en -snelheid aan: opdrachten waarop je een fout antwoord geeft, worden eerder en vaker herhaald dan opdrachten waarop je een juist antwoord geeft. Zo wordt missende kennis vastgesteld en doelgericht geremedieerd. Dat is de snelste manier om nieuwe kennis van het Engels definitief te verankeren.

Wat je NIET leert in deze module

Het meedoen aan deze workshop leidt er nadrukkelijk niet toe dat je spontane taalgebruik verbetert, sprekend noch schrijvend. Je krijgt wel inzicht in hoe op jouw taalniveau een spreekuur in het Engels beter zou kunnen verlopen. Verder ontvang je standaardzinnen voor in de rapportage.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door specialisten in Engels taal en schrijfvaardigheid die verbonden zijn aan Ziggurat.

Voor wie

Voor wie is deze module Engels voor de bedrijfsarts geschikt?

Wil je je als bedrijfsarts in het Engels laten trainen? Ben je een arts in opleiding tot bedrijfsarts, of een basisarts die werkzaam is in de bedrijfsgeneeskunde met bedrijven waar Engels de voertaal is? Dan nodigen wij je uit om je in te schrijven.

Praktische informatie

Je kunt je inschrijven tot 2,5 week voorafgaand aan de start van de module. Dit in verband met een voorbereidende e-learning.

Toelatingseisen

Diploma basisarts BIG geregistreerd.

Je instroomniveau wordt voor de workshop getest. Je kunt aan de hand van het resultaat van deze test van deelname worden uitgesloten.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Sociaal medische advisering in het kader van de jeugdwet

Datum: 9 aug '17

In het kort

Wil jij je kennis van de Jeugdwet opfrissen? Wil je leren wat de impact van deze wet is op de indicatiestelling voor zorg en ondersteuning? En wil je leren wat de Jeugdwet betekent voor jouw rol als medisch adviseur of als stafarts Jeugdgezondheidszorg? Doe dan deze driedaagse module.

Wat je leert

De impact van de wet op indicaties voor zorg en ondersteuning

Deze module is georganiseerd in nauwe samenwerking met Trompetter & Partners. Het is een (keuze-)onderdeel van de profielopleidingen Sociaal medische indicatiestelling en advisering en Beleid en advies. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Wij bieden in totaal vier modules over de medische advisering in het sociale domein:

Sinds de invoering van de Jeugdwet is de ondersteuning van jongeren overgegaan naar de gemeenten. Het gaat dan om de ondersteuning die eerder onder de Algemene wet bijzondere ziektekosten viel: de Awbz-functie begeleiding. Het blijkt voor gemeenten en de betrokken jeugdigen een complex en gevoelig dossier.

Tijdens deze module bespreken we de Jeugdwet vanuit medisch perspectief en vanuit jouw rol als arts of medisch adviseur. We bespreken de verschillende sectoren binnen de Jeugdwet en gaan in op multidisciplinaire samenwerking, jeugdbescherming en jeugdhulpverlening. Ook behandelen we de impact van de Jeugdwet op indicaties voor zorg en ondersteuning.

De module bestaat uit een mix van colleges en besprekingen van casuïstiek. Je kunt casussen uit eigen praktijk inbrengen. Daarmee verhoog je het rendement van de module.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ben je bekend met de wet- en regelgeving over de indicatiestelling van de Jeugdwet.
  • ben je bekend met de jurisprudentie van bezwaar en beroep.
  • ben je bekend met de impact van de wet op indicaties voor zorg en ondersteuning.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Th. Trompetter, arts, modulecoördinator / opleider NSPOH, Trompetter & Partners
  • E. Brunsveld, docente jeugdhulpverlening
  • Drs. W. Peters, juridisch beleidsmedewerker, Stimulansz
  • C. van der Hoeven, jeugdarts, tevens vertrouwensarts, Gooi en Vechtstreek.

Voor wie

Voor artsen werkzaam in het sociaal domein, zoals:

  • medisch adviseurs werkzaam in het sociale domein,
  • professionals in de jeugdgezondheidszorg zoals jeugdartsen, al dan niet in opleiding;
  • stafartsen in instelling voor jeugdhulpverlening.
  • verzekeringsgeneeskundigen.
  • bedrijfsartsen.

Toelatingseis

Diploma basisarts.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Uitvoering Sociale Zekerheid in de praktijk

Datum: 9 aug '17

In het kort

Ben jij als (bedrijfs)arts, arbeidsdeskundige of andere arboprofessional betrokken bij re-integratietrajecten? Dan heb je te maken met de complexe sociale wetgeving rond de beoordeling van arbeidsongeschiktheid. Wil je jouw kennis daarover in korte tijd opfrissen? En voorkomen dat je in relatie tot het UWV voor verrassingen komt te staan? Doe dan deze geaccrediteerde, tweedaagse module.

Wat je leert

Leer ‘UWV-proof’ werken

Deze tweedaagse module is een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde, Verzekeringsgeneeskunde en Maatschappij & gezondheid (M&G). Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing.
In de praktijk komt het herhaaldelijk voor dat het UWV arbeids-(on-)geschiktheidsbeoordelingen en re-integratie-inspanningen anders interpreteert dan door jou werd bedoeld. Dit leidt soms tot onwenselijke discussies of zelfs sancties. Om te voorkomen dat je voor ‘onverwachte verrassingen’ komt te staan, maak je in deze module gedegen kennis met de toetsingscriteria ‘Poortwachter’. Ook krijgt je achtergrondinformatie over het gebruik en de functie van instrumenten als het re-integratieverslag (RIV), het Inzetbaarheidsprofiel (IZP), het Centraal Beoordelings- en Borgingssysteem (CBBS) en de Functionele Mogelijkheden Lijst (FML) bij re-integratieprocessen. Dit alles met het oog op wat informeel wel ‘UWV-proof werken’ wordt genoemd.
In deze tweedaagse module komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Korte inleiding met historisch overzicht.
  • Ziektewet (met arbeidsongeschiktheid als gevolg van zwangerschap en bevalling) en WULBZ.
  • Deskundigenoordeel.
  • Re-integratieverslag en loonsanctie.
  • IVA met verkorte wachttijd, het begrip duurzaamheid.
  • Arbeidsongeschiktheidsbeoordeling in het kader van de WIA.
  • CBBS-functionele mogelijkhedenlijst.
  • Bezwaar- en beroepsprocedures.

Theoretische behandeling vindt plaats in de vorm van hoorcolleges met visuele ondersteuning. Vervolgens oefen je in kleine groepen met voorbeeld- en eigen casuïstiek. In plenaire discussies worden de beschreven beperkingen en mogelijkheden besproken, zodat je de verschillende valkuilen en voetangels kunt vermijden.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je belastbaarheid formuleren (bijvoorbeeld aan de hand van het inzetbaarheidsprofiel) volgende de toetsingscriteria ‘Poortwachter’.
  • ben je bekend met de huidige sociale wetgeving rond arbeidsongeschiktheid.
  • is je kennis geactualiseerd van in te zetten instrumenten.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. P. Cramer, verzekeringsarts en arts Bezwaar en Beroep, verbonden aan het UWV.

Voor wie

Bedrijfsartsen (in opleiding en geregistreerd), basisartsen, arbeidsdeskundigen, ervaren arboverpleegkundigen en andere (arbo-)professionals werkzaam in de bedrijfsgezondheidszorg.

Ben je een andere professional en heb je interesse in deze module? Stuur dan minimaal 8 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon zodat er accreditatie aangevraagd kan worden.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Integraal vernieuwen voor praktijkopleiders van aios Maatschappij en Gezondheid

Datum: 9 aug '17

In het kort

Deze dag telt mee als didactische scholing voor opleiders van aios Maatschappij & Gezondheid.

Tijdens deze inspirerende dag maak je kennis met de belangrijkste theorieën rond innovaties, de implementatie ervan en de borging. Deze theorieën pas je toe in een praktische opdracht. Je leert je intuïtieve kennis, of gevoel, serieus te nemen en te benutten voor een weloverwogen aanpak.

Wat je leert

Hoe je innoveert, implementeert en borgt

Je kunt de module volgen als bij- of nascholing.

Tijdens deze dag maak je kennis met de drie niveaus van het implementeren van een vernieuwing: product-, proces- en systeeminnovatie. In vogelvlucht passeren de belangrijkste theorieën rond innoveren, implementeren en het borgen van een innovatie. Op niveau van vaardigheden krijg je via de kleurentheorie inzicht in verschillende voorkeurstijlen van mensen. In verschillende oefeningen pas je deze theorieën toe en ontdek je waar je zelf staat. In de middag richten we de focus op de vaardigheden die relevant zijn voor effectief project- en procesmanagement. Aan het eind van de dag gaan we in op wat dit betekent voor de begeleiding van je aios. Deze module sluit aan op de module Integraal vernieuwen in de publieke gezondheid die aios krijgen in hun opleiding tot arts M&G.

Je krijgt korte presentaties, werkt in duo’s of kleine groepjes en wordt uitgedaagd om je in te leven in een casus waarin je niet alles in de hand hebt. Voortbouwend op eigen kennis en intuïtie werk je aan een fictief (maar wel aan de realiteit ontleend) innovatietraject. Het komt aan op kennis en vaardigheden. Bijna echt dus.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je je meer bewust van verschillende denkstijlen van mensen ten aanzien van ‘verandering’
  • snap je waarom bestuurders en financiers anders kijken dan professionals en kun je dat vertalen naar je eigen strategie
  • weet je wanneer je van projectmanagement moet overschakelen naar procesmanagement
  • weet je hoe je kunt werken aan goede relaties, waarmee je draagvlak kunt versterken voor effectieve innovaties
  • kun je scherper analyseren of een innovatie-initiatief haalbaar is of niet
  • kun je aios 2e fase M&G beter begeleiden tijdens hun moduleopdracht ‘Integraal vernieuwen
  • ontvang je 6 punten voor jouw herregistratie als arts M&G.
  • heb je een dag didactische scholing voor praktijkopleiders afgerond.

Docenten:

  • dr. Erik C. Ruland, arts M&G, profielen B&A en IZB, opleider/adviseur NSPOH
  • drs. Etske Kroon
  • drs. Jaap Walter, P2 Managers

De docenten vertegenwoordigen samen tientallen jaren ervaring in innovatie en implementatie. Dat doen zij vanuit verschillende rollen (professional, onderzoeker, beleidsmaker, onderwijs ontwikkelen) en posities (lokaal/regionaal, landelijk; uitvoerend, beoordelend, bestuurlijk).

Voor wie

Praktijkopleiders van een aios M&G-opleiding 2e fase.

Toelatingseisen

Arts M&G 2e fase, opleider 2e fase M&G. Het is een pré als je vooraf de module Strategie en Beleid, of de 1-daagse variant daarvan hebt gevolgd, maar het is geen must.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.