Machteloosheid en ergernis wisselen elkaar vaak af als reactie op mensen met somatisch onverklaarde lichamelijke klachten (SOLK). Werk jij als arts, arboprofessional of re-integratiebegeleider en wil je leren hoe je deze problematiek het best kunt benaderen? Wil je daarnaast oefenen in het geven van professionele begeleiding? Volg dan deze module.
Vanaf najaar 2024 biedt de NSPOH deze module aan onder de nieuwe titel Aanhoudende Lichamelijke Klachten (ALK).
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Bedrijfsarts Rob Hoedeman heeft in het kader van zijn promotieonderzoek becijferd dat 15% van alle werknemers die verzuimen, gebukt gaat onder zware somatisatieklachten. Dat zijn vage klachten, zoals moeheid, hoofdpijn, duizeligheid of hartkloppingen, die onvoldoende verklaard worden door een somatische aandoening. Deze problematiek wordt aangeduid als somatisch onverklaarde lichamelijke klachten (SOLK) en kan gepaard gaan met veel beperkingen. Veel bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en andere arboprofessionals hebben ermee te maken.
In de literatuur wordt beschreven dat machteloosheid en ergernis de meest voorkomende reacties zijn van professionals op mensen met somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten. Maar is een gevoel van machteloosheid terecht? Of zijn er toch goede mogelijkheden om deze mensen te begeleiden?
Tijdens de module bespreken we behandelings- en begeleidingsmogelijkheden in de bedrijfs- en verzekeringsgeneeskundige praktijk en die van de jeugdgezondheid: actief, systematisch of proces- dan wel tijdscontingent. Het accent ligt op het eigen maken van praktische handvatten. Vragen die aan bod komen zijn:
Het onderwijsprogramma is interactief. We wisselen presentaties af met discussies en casuïstiekbespreking. Daarnaast oefenen we met gesprekstechnieken aan de hand van het SCEGS-model.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en arboprofessionals die in hun werk te maken hebben met SOLK problematiek.
Hbo of Universitair werk- en denkniveau.
Score in eerdere evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ben je als bedrijfsarts werkzaam in de bouwsector of wil je je als arts nader verdiepen in de bouwnijverheid? En wil je je bij Volandis laten erkennen als arts preventiezorg voor de bouwnijverheid? Volg dan eerst de module Introductie bouw, doe direct daarna deze driedaagse module Arts voor de bouwnijverheid, gelijktijdig met de driedaagse module Werkadviseur bouw. Leer samen met de werkadviseur de bouwpraktijk kennen met specifieke aandacht voor preventie en duurzame inzetbaarheid. Je leert de tool-box van de bedrijfsarts gebruiken. Dit zijn instrumenten die specifiek zijn ontwikkeld voor de bedrijfsarts om gezondheidsrisico’s te beperken en beroepsziekten te voorkomen. Daarnaast krijg je inzicht in de functie en speciale instrumenten van de werkadviseur bouw, zodat je gerichter kunt verwijzen en samen kunt werken aan preventieve oplossingen in de bouwpraktijk.
Deze driedaagse module Arts voor de bouwnijverheid is een verdieping en vervolg op de Introductie bouw. Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing of vanuit het keuzeonderwijs.
De module geeft inzicht in beroepsziekten in de bouw, inclusief bijbehorende literatuurbronnen en registratierichtlijnen. Je verdiept je in het instrumentarium van Volandis, uit het CAO-pakket individugerichte preventiezorg. Daarbij komen bouwgerelateerde aspecten van arbeid en gezondheid aan de orde. Denk aan belasting en belastbaarheid, medische keuringen, PAGO, diagnostische regels, (persoonlijke) gezondheidsadviezen en gezondheidsbeleid. Je leert relevante beoordelingsrichtlijnen, de ao-indicator en begeleidingsrichtlijnen SMB gebruiken. Ook leer je werken met de informatie uit datasystemen voor de beoordeling van arbeids en gezondheidsrisico’s van bouwvakkers. Ten slotte oefen je in het toepassen van kennis en kunde in de eigen bouwpraktijk.
Preventie op het gebied van arbeid en gezondheidsrisico’s in de bouw is gebaat bij een optimale samenwerking tussen bedrijfsarts en werkadviseur. Daarom is gekozen voor een gezamenlijk programma van de modules Arts voor de bouwnijverheid en Werkadviseur bouw. Per discipline worden profielgerichte opdrachten uitgevoerd in de eigen bouwpraktijk. De laatste dag buigen deelnemers aan beide modules zich gezamenlijk over arbeidsbelasting van bouwvakkers en risicofactoren (veiligheid, chemisch, fysisch en fysiek) in de bouwsector. Daarbij kijk je naar mogelijke preventiegerichte oplossingen. Je leert in onderling overleg het instrumentarium toepassen. Deze aanpak biedt een effectieve en efficiënte leermethode om het belang van samenwerking tussen beide functies te benadrukken.
De leerstof wordt behandeld in de vorm van interactieve hoorcolleges, observatie opdrachten en praktische oefeningen. Die laatste zijn gebaseerd op casuïstiek uit de bouw.
De scholing vindt plaats in een bouwschool en op het Bouw- en Infrapark.
De module wordt afgesloten met een verplichte eindopdracht. Deze bestaat uit een volledig uitgewerkte casus met medische adviezen voor de bouwvakker en praktische, op preventie gerichte adviezen voor de werkgever. Bij succesvolle afronding van deze module, inclusief eindopdracht, kun je je laten erkennen bij Volandis als arts voor de bouwnijverheid.
Het onderwijs wordt verzorgd door docenten van Volandis en externe deskundigen, onder wie:
Voor geregistreerde bedrijfsartsen en artsen die zich willen kwalificeren voor de bouwnijverheid. Bedrijfsartsen en artsen in opleiding tot bedrijfsarts, of basisartsen die werkzaam zijn bij of voor arbodiensten in de bouwsector en een contract met Volandis hebben, of met speciale belangstelling voor de bouw.
Artsen (bij voorkeur geregistreerd als bedrijfsarts of in de eindfase van de opleiding) die werkzaam (willen) zijn in/voor de bouwnijverheid.
Je kunt pas tot deze module worden toegelaten na afronding van de tweedaagse module Introductie bouw.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
De jeugdarts ziet alle kinderen gedurende hun ontwikkeling en heeft een cruciale rol in het tijdig opsporen en signaleren van eventuele afwijkingen of andere factoren die van invloed kunnen zijn op de ontwikkeling van de jeugdige. Heb jij affiniteit met deze doelgroep of wil je weten of het beroep van jeugdarts bij jou past? Doe dan de geaccrediteerde Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0 – 18 jaar! In deze module leer je de basiskennis en -vaardigheden die je nodig hebt om een start te maken in het brede en interessante werkveld van de jeugdarts.
De introductiecursus JGZ 0-18 jaar heeft over het algemeen twee doelgroepen: de cursus is erop gericht jeugdartsen (niet in opleiding) te ondersteunen in het inwerktraject en om artsen (bijv. basisartsen, huisartsen, klinisch specialisten) kennis te laten maken met het werkveld van de jeugdarts. Afhankelijk van tot welke doelgroep je behoort, ben je al dan niet werkzaam in de jeugdgezondheidszorg.
Tijdens de module verdiep je je in de problematiek die zich kan voordoen bij de groei, ontwikkeling en opvoeding van een kind. Je verwerft basiskennis om de taken van een startende jeugdarts uit te kunnen voeren binnen een jeugdgezondheidszorgorganisatie.
In deze introductiecursus komen diverse onderwerpen aan bod waarmee een jeugdarts geregeld in aanraking komt, of taken die een jeugdarts aan het begin van zijn/haar carrière (grotendeels) zelfstandig uitvoert. Hierbij kun je denken aan overgewicht, veelvoorkomende psychosociale problematiek, kindermishandeling, opvoedondersteuning en huid- en hartafwijkingen en het uitvoeren van zintuigscreening en ontwikkelingsonderzoek. Binnen deze kennismaking met het werk(veld) van de jeugdarts, wordt tevens aandacht besteed aan het verwerven van communicatievaardigheden.
De leerstof maak je je eigen door middel van opdrachten, literatuur en een actieve inbreng tijdens het onderwijs.
Het onderwijs wordt verzorgd door ervaren jeugdartsen binnen de JGZ 0-18 jaar en belangrijke ketenpartners.
Deze module is met name geschikt voor basisartsen die starten met werken in de jeugdgezondheidszorg. Ook huisartsen, kinderartsen (in opleiding) en artsen die geïnteresseerd zijn in of tijdelijk werken binnen de jeugdgezondheidszorg, zijn welkom. Voor startende jeugdverpleegkundigen, die in een inwerk- of omscholingsperiode beter beslagen ten ijs willen komen, bieden we de module Verpleegkundigen maken kennis met de JGZ.
Diploma basisarts*
Om in aanmerking te komen voor een certificaat volg je alle onderwijsdagen en rond je de bijbehorende opdracht af binnen de daarvoor gestelde tijd.
* Physician assistants en verpleegkundig specialisten werkzaam binnen de JGZ mogen deelnemen aan deze module. Echter het niveau en inhoud van de cursus is afgestemd op basisartsen.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
De NSPOH Summer schools arbeid en gezondheid zijn een begrip en elk jaar weer snel volgeboekt. Elk jaar stellen we weer een praktisch toepasbaar, actueel en relevant programma samen. Wil jij je kennis en vaardigheden bijspijkeren met een mix van klinische en communicatieve onderwerpen? Wil jij accreditatie verwerven? Volg dan deze intensieve, maar ook ontspannen driedaagse zomerschool in een uitstekende ambiance, inclusief overnachting en diner.
Je kunt deze driedaagse module volgen als bij- en nascholing.
Het programma wordt jaarlijks vernieuwd met onderwerpen uit jouw vakgebied die praktisch toepasbaar zijn, actueel en relevant.
Het programma van de drie Summer schools verschilt. De volgende onderwerpen komen in de verschillende summer schools Arbeid en Gezondheid in 2018 aan bod:
Om je file-stress te besparen, begint het programma op de eerste dag wat later. Op de tweede dag staat meestal een (fiets)uitstapje gepland naar het Park De Hoge Veluwe. Je bezoekt dan tevens het museum Kröller-Möller. Dit middagonderdeel is facultatief en vrij om te besteden. Op de derde dag keer je huiswaarts, voldaan en vol inspiratie met een rugzak aan kennis.
Het onderwijs tijdens de Summer school arbeid en gezondheid is actief en intensief. Daarnaast biedt het programma ruimte om te netwerken en te ontspannen. In drie dagen verwerf je het maximum van 18 uur accreditatie. Daarna is jouw (kennis)accu weer volledig opgeladen.
Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en medisch adviseurs en andere professionals in de occupational health
Basisarts.
Score in evaluatie: in 2017 waardeerden deelnemers eerdere uitvoeringen van deze module met een 8,5.
“De Summer school arbeid en gezondheid verraste me. Er waren heel diverse en zeer interessante sprekers. Bovendien een leuke groep deelnemers (ook enkele AIOS bedrijfsgeneeskunde & verzekeringsgeneeskunde) en het was zeer goed georganiseerd op een top locatie: voor herhaling vatbaar!”
Uitspraak van Caroline Strasser, bedrijfsarts, Shell Health, deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze summer school.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
De NSPOH reserveert voor u een kamer. Indien u hiervan geen gebruik maakt is géén restitutie mogelijk.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Outbreaks komen altijd onverwacht. Kun je in je werk met infectieziektebestrijding te maken krijgen, of wil je je kennis op dit vlak vergroten? Wil je leren uit welke epidemiologische en operationele stappen een outbreak-onderzoek bestaat? Doe dan deze praktische module Outbreak-onderzoek.
Deze module is een onderdeel van de profielopleiding Infectieziektebestrijding. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij in-company uit te voeren.
Outbreaks komen altijd onverwacht en op onmogelijke tijdstippen. Een goede voorbereiding is daarom cruciaal. In deze module leer je een epidemiologisch onderzoek van een outbreak opzetten. Daarbij besteden we aandacht aan aspecten als:
Je leert omgevingsonderzoek en controlemetingen uitvoeren. Daarnaast leer je wat de beperkingen zijn van een onderzoek tijdens een uitbraak en hoe je daarmee omgaat.
Tijdens de module wisselen we interactieve presentaties en casuïstiek met elkaar af. Vanuit het EPIET programma krijg je gerichte oefeningen om de vaardigheden onder de knie te krijgen die je nodig hebt voor de dagelijkse praktijk. De oefeningen voer je uit in groepjes. De resultaten worden gezamenlijk besproken.
De module is gedeeltelijk Engelstalig.
Het onderwijs wordt afgesloten met een digitale toets. Die wordt op afstand afgenomen. Het is dus van belang dat je op dat moment beschikt over een stabiele internetverbinding.
Het onderwijs wordt verzorgd door experts vanuit het RIVM en ervaren deskundigen uit het veld.
Artsen infectieziektebestrijding (in opleiding of geregistreerd). Daarnaast bedrijfsartsen, huisartsen, dierenartsen en medisch microbiologen die in de praktijk te maken (kunnen) hebben met infectieziektebestrijding of die hun kennis op dat gebied willen vergroten.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Al twee eeuwen vormen vaccinaties een belangrijke strategie in de bestrijding van infectieziekten. Toch blijft waakzaamheid geboden. Door veranderingen in de micro-organismen dienen vaccins te worden aangepast of opnieuw ontwikkeld te worden. Daarnaast laten onderzoeken zien dat vaccins in de toekomst ook buiten het domein van de infectieziekten kunnen worden ingezet. Vind je het belangrijk om bij te blijven in dit dynamische vakgebied? Volg dan de module Vaccins: mogelijkheden en de weerbarstige praktijk.
De module is een onderdeel van de profielopleiding Infectieziektebestrijding binnen de medische vervolgopleiding Maatschappij & Gezondheid. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
In deze module staat de humane afweer centraal. Je krijgt antwoorden op vragen als: hoe werkt het afweersysteem? Waarom werkt het soms niet? Hoe en waarom reageert het op een vaccin? Hoe zit het met de bijwerkingen?
Het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) vormt een belangrijke pijler in de bestrijding van infectieziekten. Het RVP beschermt kinderen tegen 12 ernstige infectieziekten. Het programma wordt voortdurend geëvalueerd en zo nodig aangepast op basis van nieuwe ontwikkelingen en inzichten.
We besteden aandacht de basisprincipes van vaccineren, de verschillende vaccinstrategieën, het Rijksvaccinatieprogramma en de productie en ontwikkeling van (nieuwe) vaccins. We besteden aandacht aan de groeiende maatschappelijke weerstand tegen vaccinaties en je krijgt tips hoe je hierover kunt communiceren in de spreekkamer. Ook staan we stil bij de ethische aspecten van vaccineren.
Tijdens de module wisselen we presentaties, oefeningen en casuïstiekbespreking af.
Het onderwijs wordt verzorgd door experts op de verschillende onderdelen uit het vakgebied.
Artsen werkzaam in de infectieziektebestrijding en artsen AGZ, artsen JGZ, huisartsen en bedrijfsartsen die praktijkervaring hebben met vaccineren.
Diploma basisarts.
We gaan ervanuit dat je bij de start van de module beschikt over basiskennis immunologie.
Score in evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,6.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
De 21e eeuw staat in het teken van outbreaks, re-emerging diseases, toenemende antimicrobiële resistentie en de dreiging van bioterrorisme. Door het vele verkeer van personen en goederen kan een lokale epidemie al gauw een mondiale impact krijgen. Daarom is internationale samenwerking vereist bij de bestrijding van infectieziekten. Wil jij weten hoe de internationale infectieziektebestrijding in zijn werk gaat en wat het effect van de globalisering van infectieziektebestrijding is op het Nederlandse beleid? Doe dan deze tweedaagse module.
Deze module is een onderdeel in de profielopleiding Infectieziektebestrijding van de medische vervolgopleiding Maatschappij & Gezondheid en keuze-onderdeel in de overige profielen. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Infectieziekten trekken zich niets aan van landsgrenzen. Om snel en gecoördineerd op gezondheidsbedreigingen te kunnen reageren is samenwerking binnen de Europese Unie en daarbuiten een vereiste. In deze module staat de internationale infectieziektebestrijding centraal.
Aan de hand van recente grensoverschrijdende casussen gaan we dieper in op de rol en functie van het European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC). Op die manier wordt inzichtelijk gemaakt hoe het ECDC de lidstaten ondersteunt bij de bestrijding van (dreigende) uitbraken van infectieziekten. Ook zien we hoe samengewerkt wordt met de WHO bijvoorbeeld bij het bestrijden van de toenemende antimicrobiële resistentie. Je krijgt zo een beeld van de wisselwerking tussen de nationale en internationale infectieziektebestrijding en de betekenis hiervan voor de dagelijkse praktijk. Hoe beoordeelt het Nederlandse signaleringsoverleg bijvoorbeeld alerts vanuit ECDC en WHO? Van belang hierbij zijn begrip van de reikwijdte van:
Ten slotte staan we stil bij armoede als determinant voor gezondheid en in het verlengde daarvan leer je over de sustainable development goals van de verenigde naties.
De leerstof wordt behandeld in de vorm voordrachten, casuïstiekbesprekingen en oefeningen. Interactiviteit staat hierbij voorop: jouw actieve inbreng verhoogt het succes van de module.
Na afloop van deze tweedaagse module:
Het onderwijs wordt verzorgd door experts op het gebied van (internationale) infectieziektebestrijding.
Professionals werkzaam in infectieziektebestrijding zoals artsen Maatschappij & Gezondheid, jeugdartsen, bedrijfsartsen, huisartsen, medisch microbiologen en sociaal verpleegkundigen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Infectieziekten kunnen leiden tot outbreaks: uitbraken met een razendsnelle verspreiding. Soms blijft zo’n uitbraak beperkt tot een enkele instelling. Bijvoorbeeld een uitbraak van het norovirus in een verpleeghuis. Maar een andere keer gaat het om een grotere epidemie, zoals de recente mazelenuitbraak. Wil jij leren hoe je daar als professional het beste op kunt anticiperen? Doe dan deze module.
Deze module is onderdeel van de opleiding verpleegkundige Maatschappij en Gezondheid – algemene gezondheidszorg en wordt op dit moment niet aangeboden als bij- en nascholing.
Bij het onder controle krijgen van een uitbraak van een infectieziekte zijn verschillende disciplines en organisaties betrokken. Meerdere actoren in het veld spelen bovendien een (grote) rol. Daardoor is een gestructureerde aanpak noodzakelijk, evenals oog voor de juiste maatregelen op de juiste tijd en plaats. Deze module biedt de handvatten en bereid je voor op goed management bij een outbreak.
Je leert onder meer over risico-assessment, en beslissingsbevoegdheden tijdens een (grootschalige) uitbraak. Hierbij komen de verschillende actoren als het Centrum Infectieziektebestrijding (CIb), het Outbreak Management Team (OMT), het Bestuurlijk AfstemmingsOverleg (BAO) en de Geneeskundige HulpverleningsOrganisaties in de Regio (GHOR’s) voorbij.
Verder behandelen we het belang van crowdmanagement en je eigen (professionele) verantwoordelijkheden daarin. Tijdens de module wisselen we presentaties met veel voorbeelden uit de praktijk, opdrachten en praktische oefeningen elkaar af.
Het onderwijs wordt verzorgd door een team van specialisten.
Voor verpleegkundigen AGZ en andere professionals met outbreak management in hun portefeuille.
Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Sommige ziekteverwekkers kunnen van dier op mens overgaan. Dat verschijnsel heet zoönose. Uitbraken van bijvoorbeeld vogelpest, Q-koorts en campylobacter houden veelal verband met de veterinaire sector. Echter ook op het gebied van recreatie en het houden van gezelschapsdieren liggen de nodige gevaren. Wil jij meer leren over de epidemiologie, transmissie en preventie van zoönosen? Wil je leren wie je samenwerkingspartners zijn, hoe je kunt ingrijpen om uitbraken mogelijk te voorkomen? Doe dan deze module.
Deze module is een verplicht onderdeel in de Profielopleiding infectieziektebestrijding van de medische vervolgopleiding Maatschappij & gezondheid (M&G). Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
In deze module passeert een aantal zoönosen de revue, zoönosen die vanuit het volksgezondheidsperspectief van belang zijn. Belangrijke aspecten vanuit dit perspectief zijn: epidemiologie, kliniek, transmissie en preventie. Daarnaast besteden we aandacht aan de zoönosen in de veterinaire sector. Je leert over de werkwijze van de NVWA en de wet- en regelgeving die daarmee samenhangt. Ook leer je wanneer en hoe je kunt samenwerken met de NVWA. Als onderdeel van het programma zijn we de 1e moduledag te gast bij de Faculteit dierengeneeskunde te Utrecht en de 2e dag bij de varkensslachterij van de VION te Boxtel. Diverse rondleidingen maken dan ook onderdeel uit van het programma. Hierdoor krijg je een reëel beeld van de veterinaire werkwijze. Dit is nodig om mogelijke risico’s goed te kunnen duiden. Qua opzet gaat de module dus uit van een zogenaamde One Health benadering.
We behandelen de leerstof in de vorm van interactieve colleges over de theorie, afgewisseld met oefeningen in de praktijk.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
Voor artsen in de infectieziektebestrijding en artsen (bijvoorbeeld bedrijfsartsen of veterinaire artsen) die geïnteresseerd zijn in dit domein.
Score in evaluatie: in 2018 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,2.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Bedrijfsartsen krijgen via hun vele spreekuurcontacten en werkplaatsbezoeken een prachtige dwarsdoorsnede van een bedrijfsorganisatie. Op basis van deze informatie geven zij vakbekwaam advies. Zij hebben oog voor preventie en bewegen zich soepel en vol vertrouwen, ook buiten de spreekkamer. Wil je leren hoe je dit voor elkaar krijgt? Hoe je beter kunt aansluiten bij het bedrijf; hoe je beter in beeld komt als adviseur, zodat ook jouw suggesties voor preventie worden gehoord? Kun je tegen een stootje en wil je groeien? Doe dan deze intensieve module.
Dit is een unieke kans om in korte tijd veel te leren van hoogleraar Rob Blomme van Nyenrode business universiteit en van Etske Kroon, ervaren trainer in professioneel leiderschap. We gaan nader in op ‘wie’ – ‘wat’ – ‘hoe’ je iets wilt bereiken als adviseur, Hoe je effectiever in beeld komt en in bedrijven soepel kunt opereren. Zodat je adviezen over preventie worden gehoord en jij je zelfverzekerd profileert als moderne bedrijfsarts met hart voor de zaak.
Deze module is als bij- of nascholing bedoeld voor de ervaren professional die zich nog beter wil profileren in het bedrijf. Je kunt de module ook volgen in de eindfase, als (keuze-) onderdeel van je medische vervolgopleiding Bedrijfsgeneeskunde.
Tijdens deze module krijg je feedback op je handelen, maak je een 2 minuten pitch over jouw meerwaarde als onafhankelijk adviseur voor je bedrijf. Je brengt een vraagstuk in, of projectvoorstel dat je voor ogen hebt voor jouw rol in dat bedrijf, of voor je eigen organisatie. Je wilt iets bereiken, je wilt een verandering op gang brengen, je leert in deze nascholing hoe je het bedrijf in beweging krijgt, zodat verbeteringen worden ingevoerd en preventie werkt.
In een prettige ambiance wissel je ervaring uit en werk je samen met vakbroeders aan groei, zelfreflectie en persoonlijk leiderschap. Aan de hand van het model van Bateson en Dilts en het gedachtengoed van Covey onderzoek je: wie je bent als adviseur; wat je wilt bereiken en hoe je dit doet. Je krijgt feedback van deskundige trainers op je werk als bedrijfsarts adviseur. Docenten gaan in op organisatiekunde en stijlen van beïnvloeding die effectief zijn. Het resultaat: inzicht in je rol als professional, een advies op maat voor jouw optimale aanpak of inbreng bij dat bedrijf, een oplossing voor een knelpunt dat je hebt ingebracht of een concreet projectplan om te bespreken met de directie van jouw bedrijf.
De module bestaat uit twee blokken van 12 uur (vanaf donderdagmiddag t/m vrijdag) inclusief diner, overnachting, ontbijt en lunch. In het hotel zijn voldoende mogelijkheden voor ontspanning. Het programma heeft vaart en is met een mix aan werkvormen zeer afwisselend. Je wordt voortdurend uitgedaagd tot zelfreflectie. Er zijn momenten van intervisie en feedback met collega’s en oefen je samen onder begeleiding van ervaren trainers. Je werkt aan je eigen projectplan of groeimodel. In het tweede blok train je het presenteren van je plan of profiel, waarop je feedback ontvangt. Na verwerking hiervan heb je als resultaat je eigen projectplan of persoonlijk adviestraject om mee aan de slag te gaan in je bedrijf. Daarna ga je vol inspiratie naar huis met goede suggesties voor de toekomst om je hiermee als adviseur in bedrijf nog beter te profileren!
Het onderwijs wordt verzorgd door Etske Kroon, ervaren HRM-trainer over professioneel leiderschap en hoogleraar Rob Blomme, Nyenrode Faculty.
Bedrijfsartsen (geregistreerd of in opleiding) en artsen, sociaal geneeskundigen, medisch adviseurs en arboprofessionals die hun adviesvaardigheden willen verbeteren en deze willen toetsen aan collega’s.
Geregistreerd als bedrijfsarts (of in de eindfase van de opleiding daartoe).
Bekijk hieronder de video waarin Kitty Meulenbeld vertelt over hoe bedrijfsartsen kunnen bijdragen aan een gezonde bedrijfsvoering en wat zij nog meer leren tijdens de nieuwe nascholing “Bedrijfsarts in bedrijf” (november 2017). Deze video is opgenomen in juli 2017, op weg naar de bij- en nascholing “Tour de France” van de NSPOH.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.