030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Muziekgeneeskunde

Datum: 22 aug '17

In het kort

Door duizenden uren studeren krijgen musici vaak fysieke problemen. Bijvoorbeeld aan hun polsen, vingers, nek, schouders, rug, kaak of oren. Daarnaast kunnen zij ook last hebben van stress, faalangst of andere psychosociale problemen. Werk jij als professional voor de culturele sector met muziek? Of heb je als bedrijfs- of verzekeringsarts te maken met amateurmusici die, net als sporters, klachten meenemen naar hun werk? Doe dan deze module en leer hoe je hen optimaal kunt begeleiden.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
muziekgeneeskunde Kees Hein Woldendorp, NSPOHTegenwoordig zijn er op diverse locaties in Nederland muziekpoli’s opgericht. Hier kunnen beroeps- en amateurmusici terecht voor een multidisciplinaire aanpak, die zich richt op het behandelen van somatische, psychiatrische en psychosociale problemen. In deze eendaagse module besteden we ruimschoots aandacht aan de verschillende aspecten van muziekgeneeskunde.
Daarnaast bespreken we preventieve maatregelen en ergonomische hulpmiddelen die overbelasting bij musici kunnen voorkomen. Preventie is namelijk hét toverwoord om klachten te verminderen. Musici dienen kennis te hebben over hun psychische en lichamelijk belastbaarheid. Bovendien is het belangrijk dat zij zich ervan bewust zijn dat rust minstens zo belangrijk is als inspanning. Net zoals bij topsporters. Al deze zaken komen tijdens de module aan bod.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ken je de relevante aspecten van muziekgeneeskunde.
  • heb je inzicht in preventieve maatregelen en ergonomische hulpmiddelen die overbelasting bij musici kunnen voorkomen.
  • weet je hoe je musici optimaal adviseert over en begeleidt bij vragen over muzikale belastbaarheid in relatie tot het uitoefenen van hun hobby of werk.
  • heb je inzicht in de fysieke en mentale gezondheidsrisico’s van amateur- en beroepsmusici.
  • ben je bekend met het motorisch leren en de relatie tussen houding en pijn.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • dr. E.M. (Esther) van Fenema, psychiater Muziekpoli LUMC
  • dr. K.H. (Kees Hein) Woldendorp, (muziek)revalidatiearts & coördinator ‘polikliniek voor muziek en revalidatie’, Revalidatie Friesland,

Voor wie

Bedrijfsartsen en verzekeringsartsen (geregistreerd of in opleiding) en arboverpleegkundigen die die musicerende cliënten begeleiden, te maken hebben met orkesten en beroepsmusici, of met amateurs die in hun vrije tijd (intensief) een muziekinstrument bespelen.

Toelatingseisen

Diploma basisarts of professional op hbo werk- en denkniveau.

Muziekgeneeskunde in Medisch Contact

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,3 en in 2016 het cijfer 8.5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

 

Slaap en werk

Datum: 22 aug '17

In het kort

Slaap en slaapproblemen hebben grote invloed op de werkprestaties en belastbaarheid van werknemers. Werk je als bedrijfs- of verzekeringsarts en wil je je inzicht vergroten op het gebied van slaap en werk? Wil je ontdekken welke behandelingen mogelijk zijn? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Slaapproblemen, consequenties en behandelmogelijkheden

Deze module is een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde en Verzekeringsgeneeskunde. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing.

We starten deze interactieve, eendaagse module met een algemene inleiding over slaap, de stadia en functies. Vervolgens bespreken we de verschillende soorten slaapproblemen en hun mogelijke gevolgen. Daarbij hebben we specifiek aandacht voor beperkingen als gevolg van slaapproblemen. Ook de invloed op de belastbaarheid van mensen, op korte en langere termijn, komt aan bod.

Daarnaast hebben we veel aandacht voor behandelmogelijkheden van slaapproblemen en wat de indicaties zijn voor de verschillende behandelingen. We gaan dieper in op de samenhang tussen slaapproblemen en stoornissen en beperkingen, ingewikkelde differentiaaldiagnoses en medicijngebruik.

De leerstof wordt behandeld in interactieve presentaties, die worden ondersteund door videomateriaal. Je krijgt specifieke opdrachten om kennis en vaardigheden te oefenen aan de hand van praktijkvoorbeelden.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • heb je je kennis verrijkt over nut en noodzaak van slaap.
  • kun je slaapproblemen (beter) benoemen en herkennen.
  • kun je situaties herkennen waar slaapproblematiek mogelijk een rol speelt.
  • heb je inzicht in de invloed van slaap en slaapstoornissen op de werkprestaties en belastbaarheid van werknemers.
  • weet je wat de behandelmogelijkheden zijn en wanneer doorverwijzing naar een specialist noodzakelijk is.

Docenten

Trudeke Möller is longarts en bedrijfsarts. Haar expertise bestaat uit astma, COPD, slaapstoornissen en COVID-19.

Voor wie

Voor bedrijfsartsen en verzekeringsartsen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Diabetes en werk

Datum: 22 aug '17

In het kort

Diabetes is een veelvoorkomende chronische ziekte, die grote invloed heeft op de belastbaarheid. Dankzij intensief onderzoek naar deze aandoening neemt de kennis snel toe. Het is belangrijk up-to-date te blijven. Werk je als arts of medisch adviseur en wil je leren hoe je werkenden met diabetes optimaal begeleidt bij arbeid en re-integratie? Doe dan deze module Diabetes en werk.

Wat je leert

Leer hoe je mensen met diabetes begeleidt in arbeidsparticipatie en re-integratie

De module Diabetes en werk is een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde en Verzekeringsgeneeskunde. Je kunt de module ook volgen als bijscholing of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Diabetes is een chronische aandoening met ingrijpende lichamelijke en psychosociale gevolgen. Leven met diabetes vraagt om verschillende aanpassingen. Bijvoorbeeld het accepteren van ongemak, het inpassen van de zelfzorgactiviteiten in het dagelijkse leven en het vinden van werk met een juiste balans tussen belasting en belastbaarheid.

In deze module krijg je praktische handvatten aangereikt om mensen met diabetes (beter) te begeleiden in het arbeidsproces. We behandelen de nieuwste inzichten in factoren die bepalend zijn voor de arbeidsmogelijkheden van mensen met diabetes. Ook de huidige inzichten over de mogelijkheden tot arbeidsintegratie komen aan de orde. De module gaat in op zowel de medisch-technische achtergronden van diabetes als op sociaalpsychologische gevolgen.

Tijdens de module wisselen we korte inleidingen over nieuwe wetenschappelijke inzichten af met praktische oefeningen aan de hand van casuïstiek.

Na afloop van deze eendaagse module Diabetes en werk:

  • is je kennis over diabetes mellitus opgefrist.
  • heb je (meer) inzicht in de invloed van diabetes op de belastbaarheid van je cliënt.
  • is je eigen begeleidingsrepertoire uitgebreid, waardoor je meer mogelijkheden ontdekt voor sociaal-medische begeleiding bij arbeidsparticipatie en re-integratie.
  • kun je jouw cliënt helpen om de juiste balans te vinden tussen werk en diabetes.

Docent

Ernst Jurgens is werkzaam als klinisch arbeidsgeneeskundige bij IKANED en als bedrijfsarts bij MKBasics (onderdeel ArboUnie). Zijn expertisegebieden zijn long COVID & werk, diabetes & werk, kwetsbare werknemers & preventie, leefstijl op de werkvloer, en Planetary Health & bedrijfsgezondheidszorg.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, huisartsen, medisch adviseurs en arbeidsdeskundigen.
Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 4 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,4.

Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module Diabetes en werk: “Een prettig gebrachte opfrisser met veel praktijkrelevantie.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

 

Goedgekeurd! Basistraining voor de keuringsarts

Datum: 22 aug '17

In het kort

Of het nu gaat om een vaarbewijs, machinistendiploma of rijbewijs: als keuringsarts dien je de basisprincipes van het keuren te kennen. Werk je als arts en wil je leren hoe je tot een weloverwogen en verantwoorde keuring komt? Doe dan deze online basistraining van 3 middagen/avonden.

Wat je leert

Leer tot een weloverwogen keuringsuitslag te komen

Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Deze module is ook een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleiding Bedrijfsgeneeskunde.

Er bestaat in Nederland geen training waarmee je een medische keuring voor een rijbewijs of ander vervoersdocument leert uitvoeren. Vrijgevestigde (basis-)artsen, huisartsen, bedrijfs- en verzekeringsartsen blijken hier echter wel behoefte aan te hebben. Deze module geeft je inzichten in keuringen, maar met het volgen van deze scholing krijg je geen erkend diploma of certificaat waarmee je bevoegd bent om keuringen uit te voeren. 

De module is opgedeeld in drie blokken van vijf uur (16:00 – 21:00 uur). We wisselen interactieve colleges en praktische oefeningen met elkaar af.

Tijdens de eerste bijeenkomst introduceren we een model over risico-denken en komen de basisprincipes van het keuringsvak aan de orde. In de tweede bijeenkomst ligt de focus op de bijzondere vereisten, veiligheidsrisico’s en het keuringsproces voor wegvervoer. Tijdens de laatste bijeenkomst wordt ingegaan op de modaliteiten spoor en water en stellen we de orgaansystemen en zintuigen centraal. Je leert de voornaamste risicovolle aandoeningen en ‘rode vlaggen’ signaleren. Ook krijg je instructie over welke tests nodig zijn, hoe je die verantwoord uitvoert en wanneer doorverwijzing naar een specialist noodzakelijk is.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ken je de kerncompetenties van de keuringsarts, waarin veiligheid en wet- en regelgeving centraal staan.
  • heb je inzicht in de kenmerken en vereisten per transportmodaliteit (weg, water, spoor).
  • kun je omgaan met dilemma’s in de keuringspraktijk.
  • weet je hoe je op verantwoorde wijze afwegingen maakt.
  • daarbij kun je rekening houden met (publieke) veiligheidsrisico’s en persoonlijke belangen van de auto-, trein-, boot- of vrachtwagenbestuurder.
  • weet je welke tests of gegevens nodig zijn om risico’s en ‘rode vlaggen’ te herkennen.
  • ben je bekend met de voornaamste ziektebeelden in de vervoerssector.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten (onder voorbehoud):

  • Ger Kaldenberg is zelfstandig bedrijfsarts. Ger heeft ruim 30 jaar ervaring als bedrijfsarts en werkte onder andere lange tijd voor Arbo Unie. Hij is gespecialiseerd in de thema’s keuringen, arbeidsconflicten en overspannenheid/burn-out.
  • Jaap van Dijk is bedrijfsarts en werkt voor Ika Ned als arbeidsgeneeskundige cardiologie. Met name de spoorwegveiligheid in verband met hart- en vaatziekten is zijn werkterrein.
  • Martin Verkuil is sinds 1989 werkzaam als bedrijfsarts voor verschillende organisaties. Naast zijn werkzaamheden als bedrijfsarts, heeft Martin als keuringsarts, duikerarts, scheepvaartarts en forensisch geneeskundige gewerkt en is hij vakgroepleider keuringen en vaccinaties geweest.
  • Ewoud van Gijssel is keuringsarts en medisch coördinator van de keuringen met betrekking tot spoor bij de Arbo Unie.
  • Diana Verdel is senior medisch adviseur bij CBR. Ze is o.a. verantwoordelijk voor de beoordeling herkeuringen.
  • Walther Boon is arts, medisch adviseur en eigenaar van MedAssist.online. Hij is gespecialiseerd in maritieme en offshore keuringen.

Voor wie

Artsen (geregistreerd of in opleiding) die zich in een eigen praktijk willen onderscheiden als keuringsarts in de transportsector: bijvoorbeeld huisartsen, sociaal geneeskundigen, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en medisch adviseurs.

Toelatingseisen

Diploma basisarts BIG geregistreerd.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Basismodule reizigersadvisering en -immunisatie voor artsen

Datum: 22 aug '17

In het kort

Werk je als arts en wil je je specialiseren in de reizigersadvisering? Wil je je verdiepen in de epidemiologie van gezondheidsrisico’s en het gedrag van reizigers? Zodat je jouw cliënten optimaal kunt adviseren en vaccineren voor een verre reis. Volg dan deze LCR gecertificeerde basismodule.

Wat je leert

Epidemiologie, LCR-protocollen en individueel reisadvies

Deze basismodule is een onderdeel van de Profielopleiding infectieziektebestrijding. De module kan ook gevolgd worden door artsen die in aanmerking willen komen voor registratie bij het LCR als reizigersgeneeskundig arts. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

De protocollen van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR) vormen het uitgangspunt tijdens deze module. In de praktijk kunnen bij reizigers echter vragen ontstaan waarop de protocollen geen eenduidig antwoord geven. Dankzij deze module verwerf je de benodigde bagage om in individuele gevallen advies te geven.

Je leert bijvoorbeeld de voor- en nadelen van chemoprofylaxe, vaccins en andere medicatie tegen elkaar af te wegen. Ook leer je welke verantwoordelijkheid ligt bij de reiziger, het reisbureau, de adviserend arts en de behandelend arts. Wie moet je wanneer inschakelen? Speciale aandacht is er voor malaria en vaccinbeheer. Ten slotte kijken we naar bijzondere reizigersgroepen, waaronder kinderen, zwangeren, ouderen, chronisch zieken en mensen met een verzwakt immuunsysteem.

Ter voorbereiding van deze module neem je de LCR-protocollenklapper door.

De module bestaat uit vijf onderwijsdagen en een afstandsdagdeel. In de presentaties, oefeningen en discussies nemen praktijkvoorbeelden een casuïstiek een prominente plaats in. Op de zesde en laatste dag sluit je de module online af met een digitale toets. De toets duurt een dagdeel.
Na succesvolle afronding van deze module ontvang je een certificaat van NSPOH. Voor je registratie als erkend reizigersgeneeskundige bij het LCR heb je behalve dit certificaat ook voldoende praktijkervaring nodig. Je dient op het moment van de aanvraag aantoonbaar werkzaam te zijn binnen het vakgebied. Lees meer informatie over de exacte voorwaarden voor registratie.

Na afloop van deze zesdaagse module:

  • ben je bekend met de rol en functie van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR ) en de LCR-protocollen;
  • ken je de epidemiologie van de belangrijkste gezondheidsrisico’s op reis en het gedrag van reizigers;
  • kun je een inschatting maken van het risico dat een reiziger loopt op een bepaalde bestemming;
  • kun je op basis van de LCR-protocollen een advies op maat maken voor deze reiziger;
  • is je kennis over de werking van vaccins op het immuunsysteem opgefrist;
  • weet je wanneer vaccinaties tegen diverse infectieziekten geïndiceerd zijn;
  • ken je deze en andere niet-vaccineerbare aandoeningen en weet je welke preventieve maatregelen mogelijk zijn;
  • ben je goed bekend met malaria;
  • weet je hoe je een reizigersadvies-spreekuur opzet en houdt;
  • kun je onderscheid te maken in adviezen die je zélf geeft en die door specialistische centra gegeven moeten worden;
  • heb je inzicht in kwaliteitsbewaking – zowel professioneel als klantgericht.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
  • Prof. dr. Leo Visser, internist-infectioloog LUMC
  • Prof. dr. Michèle van Vugt, internist-infectioloog Amsterdam UMC
  • Dr. Bram Goorhuis, internist-infectioloog Amsterdam UMC
  • Dr. Kees Stijnis, internist-infectioloog Amsterdam UMC
  • Dr. Lennert Slobbe, internist-infectioloog Erasmus MC
  • Dr. Eva Lefevre, reizigersgeneeskundig arts bureau LCR
  • Margarita Boering, reizigersgeneeskundig arts bureau LCR
  • Erik Frijters, vliegerarts Koninklijke Landmacht
  • Dr. Gwylim Janssen, Coördinerend/Specialistisch Inspecteur GMP, Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
  • Wendie Rodenburg, trainer en senior reizigersverpleegkundige GGD Kennemerland
  • Marianne Kooiman, arts infectieziektebestrijding GGD Kennemerland

Voor wie

Voor artsen die zich willen specialiseren in de reizigersadvisering, voor deelnemers aan de Profielopleiding infectiebestrijding en artsen die een LCR gecertificeerde basisopleiding reizigersadvisering zoeken. Je werkt bijvoorbeeld als uitvoerder of supervisor bij een reizigersadviesbureau van een GGD, arbodienst, travel clinic of een huisartsenpraktijk.
Werk je nog niet in dit veld? Dan raden we je aan om vóór of tijdens de module ervaring op te doen via een stage bij een organisatie die is aangesloten bij het LCR.

Toelatingseisen

Diploma basisarts BIG-geregistreerd.

N.B. Tijdens de onderwijsdagen dien je toegang te hebben tot de LCR-protocollen. Dit is ook een randvoorwaarde om de afsluitende kennistoets te kunnen maken. Indien je werkzaam bent bij een vaccinatieadviesbureau ontvang je een inlogcode via je werkgever. Daarnaast ontvang je een inlogcode indien je een abonnement neemt op de LCR-protocollen bij het LCR. Indien dit ook geen optie is, dan is het mogelijk om voor de duur van de module gebruik te maken van een tijdelijke inlogcode van NSPOH. Neem hiervoor contact op met Anouk Wijler via a.wijler@nspoh.nl.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,4.

Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:
“In de module reizigersadvisering en -immunisatie kwamen veel onderwerpen aan bod die voor de dagelijkse praktijk informatief en nuttig zijn.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Omgaan met conflicten en succesvol onderhandelen

Datum: 22 aug '17

In het kort

Tegenstrijdige belangen en/of botsende karakters leiden gemakkelijk tot conflicten. Ook professionals in de public en occupational health komen hiermee in aanraking. Wil jij je vaardigheden versterken om in deze situaties adequaat op te treden? Volg dan deze tweedaagse geaccrediteerde module.

Wat je leert

Omgaan met conflicten door geweldloze communicatie en het creëren van een win-win oplossing

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Deze module werd voorheen aangeboden onder de titel: Omgaan met conflicten en succesvol onderhandelen.

Conflicthantering is een belangrijke vaardigheid, ook voor medische professionals. Tijdig en effectief ingrijpen voorkomt dat de vlam in de pan slaat. In deze training krijg je een introductie in geweldloze communicatie en leer je dit gedachtengoed toe te passen in conflicten en momenten van spannende communicatie. Geweldloze communicatie, ontwikkeld door Marshall Rosenberg, is een manier van communiceren die helpt om op een verbindende manier een win-win oplossing te bereiken.

Je krijgt zicht op het gedrag waar jij toe geneigd bent in communicatie en conflicten. Daarnaast krijg je handvatten hoe om te gaan met het gedrag van de ander. Aan de hand van casuïstiek uit je eigen praktijk oefenen we met gesprekstechnieken om te komen tot een win-win oplossing.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • ken je de beginselen van geweldloze communicatie en leer je deze in te zetten tijdens spannende momenten en conflicten.
  • ken je jouw eigen communicatievoorkeur in tijden van conflicten en weet je wat het effect van deze stijl is.
  • heb je je repertoire verbreed en kun je verschillende manieren van communiceren al naar gelang de situatie inzetten.
  • leer je van (schijnbaar) tegengestelde belangen te komen tot oplossingen waarin alle betrokkenen zich kunnen vinden.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Almer Toby – trainer, coach.

Voor wie

Sociaal geneeskundigen en andere professionals werkzaam in de public en occupational health.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Introductie bouw

Datum: 22 aug '17

In het kort

Introductie Bouw NSPOH -2Werk je als bedrijfsarts of arboprofessional in de bouwsector, of ga je daar aan de slag? En is er een contract met Volandis? Wil je je verdiepen in de specifieke kenmerken van de bouwsector, de cultuur, risico’s en arbeidsbelasting? En kennismaken met instrumenten voor preventie en duurzame inzetbaarheid? Doe dan deze tweedaagse Introductie op het werken in de bouwnijverheid.

Wat je leert

Introductie op het werken in de bouwnijverheid

Je kunt deze tweedaagse module volgen als bij- of nascholing, mits je werkbaar bent of wordt in de bouwsector en jouw arbodienst een contract heeft met Volandis. Deze tweedaagse module is ook (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleiding Bedrijfsgeneeskunde. Deelnemers aan deze opleiding kunnen onder voorwaarden, en na overleg, deelnemen.

Deze module gaat in op de belangrijkste arbo-aspecten van de bouwsector. Je maakt kennis met de cultuur, organisatiestructuur en andere kenmerken van de bouwnijverheid en de verschillende bouwberoepen. Je wordt wegwijs gemaakt in de arbo-informatie en de missie, visie en werkwijze van Volandis. Daarnaast maak je kennis met de instrumenten die Volandis heeft ontwikkeld voor de verschillende arboprofessionals. Ook wordt een aanzet gegeven in het beoordelen van arbeidsbelasting en gezondheidsrisico’s.

Centrale thema’s zijn duurzame inzetbaarheid en gezamenlijk adviseren aan werknemers en organisaties in de bouw. Je leert hoe je praktisch en preventief, of juist oplossingsgericht, kunt adviseren – zowel aan individuen als aan organisaties. Hierbij leer je de basisprincipes van ‘motiverende’ gespreksvoering en krijg je inzicht in de meest effectieve rapportage- en presentatietechnieken voor de bouwsector.

Het onderwijs bestaat uit interactieve colleges, afgewisseld met korte praktijkopdrachten. Via feedback, tips en het uitwisselen van informatie leer je van elkaar en van ervaren docenten van Volandis. Ter voorbereiding maak je een opdracht. De module wordt afgesloten met een kennistoets.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je kennis van de visie, missie, kernwaarden en werkwijze van Volandis in de bouwbranche.
  • ben je bekend met de kenmerken van de bedrijfstak, wet en regelgeving, en de infrastructuur en cultuur in de bouwnijverheid.
  • heb je inzicht in de diversiteit aan arbeidsproblematiek en de mogelijke aanpak daarvan.

Docenten

Introductie Bouw NSPOH -2018Het onderwijs wordt verzorgd door docenten van Volandis, het kennis- en adviescentrum voor duurzame inzetbaarheid in de bouw- en infrastructuur, en externe deskundigen, onder wie:

 

  • Salomon Stam (Volandis)
  • Margo Caspers (Volandis)
  • Tjeerd Hobma (directeur Volandis)
  • Astrid de Graaf (opleider NSPOH)
  • Frans Vlek (opleider NSPOH)

Voor wie

Deze module is bedoeld als introductie voor de bedrijfsarts bouw en alle arbeid- & gezondheid professionals (kerndeskundigen, werkadviseurs en leefstijladviseurs Bouw) die (gaan) werken in de bouwsector of speciale belangstelling hebben voor de bouwnijverheid.

Na succesvolle afsluiting van deze module kun je de volgende, meer specifieke, modules volgen:
Arts voor de bouwnijverheid
Werkadviseur bouw
Leefstijladviseur bouw

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau en werkzaam zijn in/voor de bouwnijverheid.
De arbodienst van jouw werkgever heeft een contract met Volandis.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module een 7,8.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Solk en somatoforme stoornissen

Datum: 21 aug '17

In het kort

Machteloosheid en ergernis wisselen elkaar vaak af als reactie op mensen met somatisch onverklaarde lichamelijke klachten (SOLK). Werk jij als arts, arboprofessional of re-integratiebegeleider en wil je leren hoe je deze problematiek het best kunt benaderen? Wil je daarnaast oefenen in het geven van professionele begeleiding? Volg dan deze module.

Vanaf najaar 2024 biedt de NSPOH deze module aan onder de nieuwe titel Aanhoudende Lichamelijke Klachten (ALK).

Wat je leert

De richtlijn, de diagnostiek en de behandeling

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Bedrijfsarts Rob Hoedeman heeft in het kader van zijn promotieonderzoek becijferd dat 15% van alle werknemers die verzuimen, gebukt gaat onder zware somatisatieklachten. Dat zijn vage klachten, zoals moeheid, hoofdpijn, duizeligheid of hartkloppingen, die onvoldoende verklaard worden door een somatische aandoening. Deze problematiek wordt aangeduid als somatisch onverklaarde lichamelijke klachten (SOLK) en kan gepaard gaan met veel beperkingen. Veel bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en andere arboprofessionals hebben ermee te maken.

In de literatuur wordt beschreven dat machteloosheid en ergernis de meest voorkomende reacties zijn van professionals op mensen met somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten. Maar is een gevoel van machteloosheid terecht? Of zijn er toch goede mogelijkheden om deze mensen te begeleiden?

Tijdens de module bespreken we behandelings- en begeleidingsmogelijkheden in de bedrijfs- en verzekeringsgeneeskundige praktijk en die van de jeugdgezondheid: actief, systematisch of proces- dan wel tijdscontingent. Het accent ligt op het eigen maken van praktische handvatten. Vragen die aan bod komen zijn:

  • Wat houdt de CBO-richtlijn precies in?
  • Hoe is herstelgedrag te beoordelen?
  • Hoe moet casuïstiek rond arbeidsongeschiktheid worden beoordeeld?
  • Welke vaardigheden zijn nodig in de gespreksvoering met cliënten met SOLK?
  • Wat is de rol van somatisatie (attributie naar somatische oorzaken) en hoe ga je om met weerstand?

Het onderwijsprogramma is interactief. We wisselen presentaties af met discussies en casuïstiekbespreking. Daarnaast oefenen we met gesprekstechnieken aan de hand van het SCEGS-model.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met de inhoud en achtergrond van de CBO-richtlijn SOLK en somatoforme stoornissen.
  • ben je bekend met de diagnostiek van SOLK en somatoforme stoornissen.
  • ben je bekend met de mogelijke behandelingen en vereiste begeleiding.
  • kun je de situaties herkennen waarin je moet doorverwijzen.
  • weet je hoe je gesprekken voert volgens het SCEGS-model.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Kristel Weerdesteijn, verzekeringsarts bij UWV en nauw betrokken bij het gebied van SOLK als promovenda bij het KCVG.
  • Astrid te Koppele, GZ-psycholoog, ‘Working solutions’.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en arboprofessionals die in hun werk te maken hebben met SOLK problematiek.

Toelatingseisen

Hbo of Universitair werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Arts voor de bouwnijverheid

Datum: 21 aug '17

In het kort

Introductie Bouw NSPOH -2Ben je als bedrijfsarts werkzaam in de bouwsector of wil je je als arts nader verdiepen in de bouwnijverheid? En wil je je bij Volandis laten erkennen als arts preventiezorg voor de bouwnijverheid? Volg dan eerst de module Introductie bouw, doe direct daarna deze driedaagse module Arts voor de bouwnijverheid, gelijktijdig met de driedaagse module Werkadviseur bouw. Leer samen met de werkadviseur de bouwpraktijk kennen met specifieke aandacht voor preventie en duurzame inzetbaarheid. Je leert de tool-box van de bedrijfsarts gebruiken. Dit zijn instrumenten die specifiek zijn ontwikkeld voor de bedrijfsarts om gezondheidsrisico’s te beperken en beroepsziekten te voorkomen. Daarnaast krijg je inzicht in de functie en speciale instrumenten van de werkadviseur bouw, zodat je gerichter kunt verwijzen en samen kunt werken aan preventieve oplossingen in de bouwpraktijk.

Wat je leert

Leer het instrumentarium van Volandis gebruiken

Deze driedaagse module Arts voor de bouwnijverheid is een verdieping en vervolg op de Introductie bouw. Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing of vanuit het keuzeonderwijs.

De module geeft inzicht in beroepsziekten in de bouw, inclusief bijbehorende literatuurbronnen en registratierichtlijnen. Je verdiept je in het instrumentarium van Volandis, uit het CAO-pakket individugerichte preventiezorg. Daarbij komen bouwgerelateerde aspecten van arbeid en gezondheid aan de orde. Denk aan belasting en belastbaarheid, medische keuringen, PAGO, diagnostische regels, (persoonlijke) gezondheidsadviezen en gezondheidsbeleid. Je leert relevante beoordelingsrichtlijnen, de ao-indicator en begeleidingsrichtlijnen SMB gebruiken. Ook leer je werken met de informatie uit datasystemen voor de beoordeling van arbeids­ en gezondheidsrisico’s van bouwvakkers. Ten slotte oefen je in het toepassen van kennis en kunde in de eigen bouwpraktijk.

Preventie op het gebied van arbeid en gezondheidsrisico’s in de bouw is gebaat bij een optimale samenwerking tussen bedrijfsarts en werkadviseur. Daarom is gekozen voor een gezamenlijk programma van de modules Arts voor de bouwnijverheid en Werkadviseur bouw. Per discipline worden profielgerichte opdrachten uitgevoerd in de eigen bouwpraktijk. De laatste dag buigen deelnemers aan beide modules zich gezamenlijk over arbeidsbelasting van bouwvakkers en risicofactoren (veiligheid, chemisch, fysisch en fysiek) in de bouwsector. Daarbij kijk je naar mogelijke preventiegerichte oplossingen. Je leert in onderling overleg het instrumentarium toepassen. Deze aanpak biedt een effectieve en efficiënte leermethode om het belang van samenwerking tussen beide functies te benadrukken.

De leerstof wordt behandeld in de vorm van interactieve hoorcolleges, observatie opdrachten en praktische oefeningen. Die laatste zijn gebaseerd op casuïstiek uit de bouw.

De scholing vindt plaats in een bouwschool en op het Bouw- en Infrapark.

De module wordt afgesloten met een verplichte eindopdracht. Deze bestaat uit een volledig uitgewerkte casus met medische adviezen voor de bouwvakker en praktische, op preventie gerichte adviezen voor de werkgever. Bij succesvolle afronding van deze module, inclusief eindopdracht, kun je je laten erkennen bij Volandis als arts voor de bouwnijverheid.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ben je bekend met het gereedschap in de tool-box voor bedrijfsartsen in de bouw.
  • kun je het instrumentarium hanteren om belasting en belastbaarheid van de individuele bouwvakker medisch te beoordelen.
  • ken je het CAO-pakket individugerichte preventiezorg voor de bouwnijverheid, de toetsingscriteria voor medische keuringen en richtlijnen voor gezondheidsadviezen en multidisciplinaire begeleiding.
  • Ken je de taken en functie van de werkadviseur bouw en kun je samen preventiegerichte adviezen geven.

Docenten

Introductie Bouw NSPOH -2018Het onderwijs wordt verzorgd door docenten van Volandis en externe deskundigen, onder wie:

  • Fred Boots, bedrijfsarts, Volandis
  • Margo Caspers, ergonoom, docent Volandis
  • Bas Sorgdrager, bedrijfsarts, NCvB
  • Kitty Meulenbeld, bedrijfsarts, opleider/adviseur NSPOH

Voor wie

Voor geregistreerde bedrijfsartsen en artsen die zich willen kwalificeren voor de bouwnijverheid. Bedrijfsartsen en artsen in opleiding tot bedrijfsarts, of basisartsen die werkzaam zijn bij of voor arbodiensten in de bouwsector en een contract met Volandis hebben, of met speciale belangstelling voor de bouw.

Toelatingseisen

Artsen (bij voorkeur geregistreerd als bedrijfsarts of in de eindfase van de opleiding) die werkzaam (willen) zijn in/voor de bouwnijverheid.
Je kunt pas tot deze module worden toegelaten na afronding van de tweedaagse module Introductie bouw.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0-18

Datum: 21 aug '17

In het kort

De jeugdarts ziet alle kinderen gedurende hun ontwikkeling en heeft een cruciale rol in het tijdig opsporen en signaleren van eventuele afwijkingen of andere factoren die van invloed kunnen zijn op de ontwikkeling van de jeugdige. Heb jij affiniteit met deze doelgroep of wil je weten of het beroep van jeugdarts bij jou past? Doe dan de geaccrediteerde Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0 – 18 jaar! In deze module leer je de basiskennis en -vaardigheden die je nodig hebt om een start te maken in het brede en interessante werkveld van de jeugdarts.

Wat je leert

Basiskennis voor de startende jeugdarts

De introductiecursus JGZ 0-18 jaar heeft over het algemeen twee doelgroepen: de cursus is erop gericht jeugdartsen (niet in opleiding) te ondersteunen in het inwerktraject en om artsen (bijv. basisartsen, huisartsen, klinisch specialisten) kennis te laten maken met het werkveld van de jeugdarts. Afhankelijk van tot welke doelgroep je behoort, ben je al dan niet werkzaam in de jeugdgezondheidszorg.

Tijdens de module verdiep je je in de problematiek die zich kan voordoen bij de groei, ontwikkeling en opvoeding van een kind. Je verwerft basiskennis om de taken van een startende jeugdarts uit te kunnen voeren binnen een jeugdgezondheidszorgorganisatie.

In deze introductiecursus komen diverse onderwerpen aan bod waarmee een jeugdarts geregeld in aanraking komt, of taken die een jeugdarts aan het begin van zijn/haar carrière (grotendeels) zelfstandig uitvoert. Hierbij kun je denken aan overgewicht, veelvoorkomende psychosociale problematiek, kindermishandeling, opvoedondersteuning en huid- en hartafwijkingen en het uitvoeren van zintuigscreening en ontwikkelingsonderzoek. Binnen deze kennismaking met het werk(veld) van de jeugdarts, wordt tevens aandacht besteed aan het verwerven van communicatievaardigheden.

Na afloop van deze zesdaagse Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0 – 18 jaar:

  • Kun je lege artis screenings en onderzoeken uitvoeren als startende jeugdarts;
  • ken je de meest gebruikte richtlijnen in de JGZ;
  • ken je veel voorkomende thema’s binnen het werk van de jeugdarts.

De leerstof maak je je eigen door middel van opdrachten, literatuur en een actieve inbreng tijdens het onderwijs.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door ervaren jeugdartsen binnen de JGZ 0-18 jaar en belangrijke ketenpartners.

  • Faiez Joemmanbaks – jeugdarts KNMG
  • Pim Janssen – medisch adviseur RIVM
  • Arianna Dekker – jeugdarts KNMG
  • Jacinta Butner – jeugdarts KNMG
  • Maaike Kok – jeugdarts KNMG
  • Joanneke van der Marel – lactatiekundige, jeugdverpleegkundige
  • Tessa van Holten – jeugdarts KNMG
  • Mike Blok – kinderarts
  • Jennifer Roseval – arts M+G, jeugdarts KNMG
  • Debbie Velten – logopedist
  • Kirsten Lindenman – jeugdarts KNMG
  • Ellen van Minderhout – orthoptist

Voor wie

Deze module is met name geschikt voor basisartsen die starten met werken in de jeugdgezondheidszorg. Ook huisartsen, kinderartsen (in opleiding) en artsen die geïnteresseerd zijn in of tijdelijk werken binnen de jeugdgezondheidszorg, zijn welkom. Voor startende jeugdverpleegkundigen, die in een inwerk- of omscholingsperiode beter beslagen ten ijs willen komen, bieden we de module Verpleegkundigen maken kennis met de JGZ.

Toelatingseisen

Diploma basisarts*

Om in aanmerking te komen voor een certificaat volg je alle onderwijsdagen en rond je de bijbehorende opdracht af binnen de daarvoor gestelde tijd.

* Physician assistants en verpleegkundig specialisten werkzaam binnen de JGZ mogen deelnemen aan deze module. Echter het niveau en inhoud van de cursus is afgestemd op basisartsen.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.