Kanker is emotioneel belastend voor werknemer en werkgever. Mensen zijn vaak lange tijd uit de roulatie. Als zij terugkeren in hun werk, vereist hun begeleiding maatwerk. Wil jij als bedrijfsarts & bedrijfsarts consulent oncologie (BACO), of als klinisch arbeidsgeneeskundige oncologie (ex-)kankerpatiënten begeleiden in hun revalidatie en re-integratie? Doe dan deze vijfdaagse opleiding.
Dit is het eerste deel van de opleiding tot bedrijfsarts en consulent oncologie. Na afronding kun je de klinische stage doen. Samen vormen ze een basistraining, waarna je gekwalificeerd bent als bedrijfsarts & consulent oncologie. Na dit traject kun je je ook vestigen in een oncologisch centrum of ziekenhuis. Het is mogelijk om alleen dit vijfdaagse traject te volgen. Echter, voor kwalificatie en vestiging in een oncologisch centrum of ziekenhuis is ook de klinische stage noodzakelijk.
Tijdens deze vijf dagen richten wij ons op de dagelijkse praktijk van multidisciplinaire zorg binnen de klinische oncologie. Het doel: bevordering van revalidatie en re-integratie van (ex)kankerpatiënten.
Het lesprogramma is breed en gevarieerd. Elke onderwijsdag heeft een specifiek aandachtspunt. De volgende onderdelen worden, in wisselende volgorde, behandeld:
Dag 1 – Behandeling van de (borst)kankerpatiënt
Dag 2 – Revalidatie & nazorg
Dag 3 – Arbeid en psyche
Dag 4 – Praktijk van de bedrijfsarts consulent oncologie
Dag 5 – Presentaties eindopdrachten
Het onderwijs is interactief en resultaatgericht. Aan de hand van voorbeeldcasuïstiek en opdrachten oefenen en bespreken we scenario’s uit de dagelijkse praktijk. Daarnaast wordt je ondersteund met praktische tips van experts en collega’s uit een voorgaande groep bedrijfsarts consulenten.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
Gemotiveerde, geregistreerde en ervaren bedrijfs- en verzekeringsartsen, verpleegkundig specialisten oncologie en arboverpleegkundigen, die zich nader willen verdiepen in de klinische arbeidsgeneeskunde oncologie.
Afgeronde opleiding tot bedrijfsarts, verpleegkundig specialist oncologie of arboverpleegkundige.
Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,6.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk je in de public of occupational health en loop je er wel eens tegenaan dat je zaken niet voldoende overtuigend kunt bepleiten? Wil je leren hoe je een (beleids-)stelling verdedigt of juist aanvalt? Doe dan deze eendaagse training debatteren en leer hoe je je visie verwoordt en met argumenten onderbouwt.
Let op: Deze module kent wat aanpak en opbouw betreft, overlap met de module ‘Overtuigend argumenteren’ uit de programma’s van de medische vervolgopleidingen voor artsen milieukunde, tuberculosebestrijding en infectieziektebestrijding. Volg jij een van de betreffende programma’s, maar wil je graag meer oefenen met debatteren, heb je behoefte aan meer verdieping, of wil je nog beter leren reageren op vragen en drogredenen, dan ben je uiteraard van harte welkom om de Training debatteren en discussiëren te volgen!’
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Deze debattraining is een mooi vervolg op de module Schrijfvaardigheid en argumentatie, waar de nadruk meer ligt op schriftelijke argumentatie.
Waarom zou je willen leren debatteren? Dat is toch meer iets voor politici en juristen die, rap van tong, pleidooien moeten houden? Dat klopt. Maar ook jij, als professional in de publieke gezondheid, bedrijfs- of verzekeringsgeneeskunde, kunt je voordeel doen met aangescherpte verbale vaardigheden. Bijvoorbeeld bij het invoeren van nieuw beleid voor de werving en selectie van jeugdartsen. Bij het presenteren van een plan voor mediprudentie of het lanceren van een voorstel om ziekteverzuim tegen te gaan.
In deze module leer je debatteren om jouw zaken te bepleiten. Je krijgt training in mondeling argumenteren en adequaat reageren op andermans betoog. De nadruk ligt op redeneren, presenteren en incasseren. Met de geleerde vaardigheden kun je visies en opinies krachtig(er) verwoorden in gesprekken, onderhandelingen, vergaderingen, presentaties, beleidsvoorstellen, notities en adviezen.
Tijdens de debattraining word je ingedeeld in drie groepen met elk een eigen rol: voorstander, tegenstander en jurylid. Het debat wordt gevoerd in een rollenspel waarin je drie tot vier minuten spreektijd krijgt. Daarnaast ga je luisteren, analyseren, improviseren en overleggen met groepsgenoten over de strategie. Ook structureer en beoordeel je de argumentatie van anderen.
Het onderwijs wordt verzorgd door mevrouw Tigrelle Uijttewaal. Tigrelle is neerlandica, cum laude afgestudeerd in taalbeheersing, argumentatietheorie en retorica aan de Universiteit van Amsterdam. In 1998 gaf zij haar eerste colleges en postacademische cursussen over schrijven en argumenteren. In 2000 rondde ze haar tweede studie af: Discourse Studies (ook cum laude, ook aan de UvA). Sindsdien doceert ze ook over presenteren, debatteren, onderhandelen en gesprekstechnieken. Ze schreef voor dagblad Trouw, publiceerde de roman Infuus, werkte voor de Hogeschool Journalistiek en leidde stagiaires op tot docent. Ook webteksten, nieuwsbrieven, oefeningen, uitleg, stappenplannen, adviezen en opmerkingen bij andermans teksten behoren tot haar repertoire. Samen met collega-docenten maakt ze e learning-, college- en cursusmateriaal, naadloos afgestemd op de praktijk van de deelnemers. Van advocaten tot verpleegkundigen, van adviseurs tot secretarissen, van beleidsmakers tot studenten, van artsen tot rechters – al dan niet in opleiding. Met als doelstelling: deelnemers relevante inzichten laten opdoen en toepasbare kennis & vaardigheden laten vergroten.
Artsen, beleidsmedewerkers, epidemiologen, gezondheidswetenschappers, leidinggevenden, projectleiders en andere professionals die hun verbale presentatie en argumentatie willen verbeteren. Zij werken in de publieke gezondheidszorg of zijn werkzaam op het terrein van arbeid & gezondheid.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.
Uitspraak van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:
Tigrelle Uijttewaal
docent
Volop inspiratie!
“Wat is er zo gaaf aan vaardighedenmodules van de NSPOH met onder meer jeugdartsen, verpleegkundigen, beleidsmedewerkers, infectieziekteartsen en medisch adviseurs in hun rol als publiekegezondheidsverbeteraar? Interactie, intervisie en interesse. Terwijl deelnemers schrijven, argumenteren en debatteren, geven zij blijk van overtuigingen, denkkracht en inlevingsvermogen. Of het nu gaat om indicatiebesluiten motiveren, bevlogen voor een suikertax pleiten of argumenten aandragen voor zorginstellingen pro griepprik.”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk jij als arts of jeugdverpleegkundige en wil leren hoe je jouw collega’s kunt instrueren op het gebied van het Van Wiechenonderzoek? Of zoek je in dit kader nascholing? Doe dan deze driedaagse module tot gecertificeerd instructeur Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
Het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek wordt uitgevoerd bij alle kinderen in Nederland die het consultatiebureau bezoeken. Het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek is daarmee een standaard ontwikkelingsonderzoek in de jeugdgezondheidszorg. Het onderzoek is een hulpmiddel om de ontwikkeling van kinderen tot 4,5 jaar systematisch in kaart te brengen en te volgen. Het onderzoek is gericht op:
Als instructeur ben je niet alleen in staat om het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek juist uit te voeren, maar ben je ook in staat om kennis hierover en uitvoering hiervan op een adequate wijze over te brengen op jouw collega’s.
In deze driedaagse module wordt uitgegaan van een gedegen voorbereiding op de theorie achter het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek en de kenmerken van het onderzoek. Het onderwijs is zo vormgegeven dat je daardoor zowel op didactisch, als op inhoudelijk gebied ontwikkelt.
Op de eerste dag krijg je informatie over hoe je op adequate wijze informatie over kunt brengen op jouw collega’s. Met deze didactische bagage ga je in de middag in groepen aan de slag. Aan de hand van een opdracht werk je de kenmerken van jouw groep uit in een mini-les. Deze mini-les geef je met jouw groep op de tweede dag. Op deze tweede dag krijg je feedback op de inhoud en de gekozen werkvorm van de mini-les. De feedback wordt gegeven door de mede-cursisten, een landelijke van Wiecheninstructeur en een onderwijskundige/docent. Met het geleerde van de eerste twee dagen ga je vervolgens in de praktijk aan de slag.
Op de derde dag, de terugkomdag, staat de positionering als instructeur centraal. Op deze dag zullen ook reeds gecertificeerde van Wiecheninstructeurs aansluiten (evt. voor hercertificering). Tot slot sluiten we af met de certificering aan de hand van een zelf meegebrachte videobeelden. De landelijke instructeurs en de mede-cursisten geven hierop feedback en verbeterpunten.
Het van en met elkaar leren staat centraal binnen deze module. Bij aanvang van de cursus wordt dan ook verwacht dat je je kennis omtrent de achtergrond en de kenmerken van het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek voldoende opgefrist hebt.
Na afloop van deze driedaagse module Instructeur Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek:
Het onderwijs wordt verzorgd door
Jeugdartsen, artsen maatschappij & gezondheid en jeugdverpleegkundigen.
Je dient werkzaam te zijn in de jeugdgezondheidszorg. Daarnaast ben je minimaal één dagdeel per week praktisch werkzaam en heb je ruime ervaring met het Van Wiechenonderzoek.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Als jeugdarts werk je onder meer aan de aanpak van ziekteverzuim onder jongeren. Je bent de verbinding tussen school, ouders en behandelaar. Wil jij leren hoe je deze rol kunt oppakken? Doe dan deze tweedaagse module De jeugdarts: sleutelrol bij verzuimbeleid.
Deze module is een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleiding Maatschappij & Gezondheid. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
We starten de module met het bespreken van de rol van de school en de jeugdarts bij de aanpak van verzuim. Daarna gaan we dieper in op specifieke problemen en ziektebeelden die aanleiding geven tot het verzuim. Zijn er patronen bekend, zoals terugval, etc.? En welke re-integratieadviezen kun je geven?
Tijdens de tweede moduledag oefen je in het voeren van verzuimgesprekken met ouders en jeugdigen. Daarbij leer je hoe je verzuim op een goede manier bespreekbaar maakt. Ook leer je hoe je de school helpt in het uitvoeren van de aanpak van ziekteverzuim.
Het onderwijs interactief en je kunt eigen casuïstiek inbrengen.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
Voor artsen werkzaam in de jeugdgezondheidszorg.
Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,1. En een incompany uitvoering in 2019 een 8,3.
“Elke jeugdarts zou De jeugdarts: sleutelrol bij verzuimbeleid moeten volgen. Deze taak wordt overal steeds belangrijker en ook serieuzer opgepakt. Deze module helpt enorm om hier bekwamer in te worden. Het NSPOH-onderwijs geeft mij en mijn enthousiaste collega’s inzicht over hoe andere organisaties omgaan met zaken waar we allemaal tegenaan lopen. Dat is ontzettend prettig.”
Vionne van der Borden, jeugdarts, GGD Zaanstreek-Waterland
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
In het huidige werkklimaat is het cruciaal om een balans te vinden tussen wat de werknemer belangrijk vindt en de mogelijkheden die het bedrijf daarin biedt. Alleen dan blijven mensen duurzaam inzetbaar. Het capability-denken biedt een verfrissende kijk op dit vraagstuk. Wil jij leren hoe je activiteiten en interventies rond participatie, vitaliteit en inzetbaarheid integreert? Volg dan deze tweedaagse module.
Deze module is een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde en Verzekeringsgeneeskunde en Maatschappij & gezondheid (M&G), en van de Master of Public Health. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij zeer geschikt om incompany uit te voeren.
Veel mensen werken in dienstverlenende sectoren, zoals de gezondheidszorg, onderwijs, ICT of financiële dienstverlening. Het werk is vaak complex en dynamisch en vindt plaats in wisselende teams. Werknemers hebben grote verantwoordelijkheden. Dat maakt deze beroepen psychisch en emotioneel zwaar. Door de verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd moeten mensen het werk ook langer volhouden.
Deze veranderende arbeidsomstandigheden vereisen een goede fit tussen werk en persoon en tussen werkeisen en persoonlijke capaciteiten. Het is cruciaal om een evenwichtige balans te vinden tussen wat de werknemer belangrijk vindt en de mogelijkheden die het bedrijf daarin biedt. Alleen dan is een duurzame inzetbaarheid van de moderne werknemer mogelijk.
Maar in de huidige (advies-)praktijk wordt vaak nog gewerkt met oudere modellen en instrumenten. Die passen vooral bij de werknemer van vroeger (FML, WAI, BRAVO), die vaak fysiek zware arbeid deed. Het capability-model biedt een inspirerend en vooral integrerend perspectief om anders tegen werk, gezondheid en duurzame inzetbaarheid aan te kijken. Dit model:
Deze module over het capability-model is ontwikkeld door de NSPOH vanuit de Academische Werkplaats Arbeid & Gezondheid.
We werken met korte interactieve inleidingen, groepsdiscussies en gerichte (ervarings- en praktijkgerichte) opdrachten. Je ontwikkelt kennis over het theoretisch fundament van het capability-model. Daarnaast krijg je ook een bijpassend meetinstrumentarium aangereikt en handvatten voor een doelgerichte gesprekvoering over duurzame inzetbaarheid.
Het onderwijs wordt verzorgd door:
Voor professionals en adviseurs die zich bezig houden met vraagstukken rond participatie en duurzame inzetbaarheid. Zij zijn daarnaast werkzaam bij instanties, variërend van arbeidsorganisaties en gemeenten tot allerlei vormen van sociale activering.
Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 8 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als professional in de Occupational Health kom je werknemers tegen die problemen ondervinden in hun re-integratieproces door cognitieve klachten zoals vergeetachtigheid, afleidbaarheid, verlies van overzicht, of moeite met taken die meerdere stappen vereisen. Om deze werknemers effectief te ondersteunen en adviseren, is inzicht in hun cognitieve functioneren essentieel.
Wil je leren hoe je dat doet door neuropsychologisch onderzoek toe te passen? Volg dan deze tweedaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Deze module behandelt de ins en outs van neuropsychologisch onderzoek en richt zich op de praktische toepassingsmogelijkheden. Als professional in de occupational health krijg je de handvatten om de resultaten van een neuropsychologisch onderzoek te interpreteren. Je leert welke conclusies je wel en niet kunt trekken en wat dit betekent voor jouw adviezen.
Je leert hoe een neuropsychologisch onderzoek van meerwaarde kan zijn in de begeleiding van werknemers tijdens hun re-integratie. De conclusies uit het onderzoek kunnen bijdragen aan de onderbouwing van een inzetbaarheidsprofiel en geven de werknemer het gevoel meer gezien en gehoord te worden in het vaak lastige re-integratieproces. Na een neuropsychologisch onderzoek kunnen gerichte en persoonlijke adviezen gegeven worden over de begeleiding van werknemers.
Je krijgt training in het gebruik van een aantal veelgebruikte neuropsychologische tests en leert hoe het is om deze tests te maken. Deze tests richten zich onder andere op aandacht, concentratie, geheugen en executief functioneren. Daarnaast besteden we aandacht aan de vertaalslag naar de praktijk: wat zeggen de tests over de mogelijkheden en beperkingen van inzetbaarheid op het werk? Je gaat aan de slag met neurocognitieve tests en leert de resultaten vertalen naar concrete arbeidsmogelijkheden.
Devin Schoemaker is GZ-psycholoog. Devin heeft ruim 7 jaar ervaring met het doen van diverse expertise onderzoeken en begeleiden van werknemers die zijn of dreigen uit te vallen van werken. Hij werkte onder andere lange tijd voor Skils binnen het Zorg van de Zaak netwerk. Hij is gespecialiseerd in de thema’s medische psychologie en de verslavingszorg.
Voor bedrijfsartsen en verzekeringsartsen en andere professionals in occupational health die te maken hebben met moeizame re-integratieprocessen, vanwege (mogelijk) verminderd mentaal werkvermogen.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 8,6.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Veel professionals in occupational en public health houden zich bezig met gedragsverandering. Zij willen dat hun cliënten verstandige keuzes maken: dat ze gezond leven, productief werken, hun kinderen effectief opvoeden, zich inzetten in behandelingen enzovoort. Wil jij kennismaken met de processen die een rol spelen bij gedragsverandering? En hoe je daar als professional invloed op kunt uitoefenen? Doe dan deze module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij zeer geschikt om incompany uit te voeren.
In deze interactieve, tweedaagse module gaan we in op de processen die een rol spelen bij gedragsverandering. Daarbij kijken we hoe je daar als professional invloed op kunt uitoefenen. Wat weten we van de rol die ons brein daarin speelt? Wat is er nodig voor een duurzame gedragsverandering? Wat vraagt dat van jou als begeleider?
We oefenen met de basisvaardigheden (en enkele complexe vaardigheden) uit motiverende gespreksvoering. Na afloop van deze training kun je daar waar nodig en gepast ’twijfel zaaien’, ‘ambivalentie begeleiden’, ‘beslissingen ondersteunen’, ‘cliënten krachtiger maken’ en ‘stagnerende situaties vlot trekken’.
Tussen de twee moduledagen verwachten we dat je de geleerde vaardigheden zoveel mogelijk in de praktijk toepast. Op de tweede dag oefenen we de vaardigheden in samenwerking met een acteur.
Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Carmen Karsters opleider, trainer/coach bij NSPOH.
Professionals in occupational en public health die te maken hebben met direct cliëntcontact, waarbij gedragsverandering een belangrijke rol speelt.
Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 8 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Met goede coachingsvaardigheden kun je mensen stimuleren, uitdagen en inspireren. Werk jij in de occupational of public health en wil je meer leren over professioneel coachen? Wil je je een werkstijl aanmeten waarmee je de effectiviteit van medewerkers vergroot en de interactie met cliënten verbetert? Doe dan deze korte en krachtige module Coaching voor professionals.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Er zijn verschillende vormen van coaching voor professionals. Bijvoorbeeld job-coaching, carrière-coaching en personal coaching. Tijdens deze training leer je welke technieken en instrumenten passen bij welke specifieke behoefte. En welke stijl het best bij jou past. We zoomen in op coachingsvaardigheden voor professionals in de publieke gezondheidszorg, arbodienstverlening en sociale zekerheid. Het doel is dan ook om te leren hoe je de effectiviteit van medewerkers kunt vergroten en de interactie met cliënten kunt verbeteren. Met andere woorden: hoe je mensen in hun kracht zet, zodat ze het maximale uit zichzelf kunnen halen.
We besteden aandacht aan het opbouwen van een professionele coaching-relatie tussen jou en de ander. Daarna ga je je vaardigheden oefenen. Je leert stimuleren, uitdagen en inspireren. Na afloop sta jij als professional steviger in je schoenen wanneer je medewerkers en cliënten coacht.
De module Coaching voor professionals bestaat uit een combinatie van korte inleidingen en praktische oefeningen, die je direct in je werkpraktijk kunt toepassen.
Het onderwijs wordt verzorgd door drs. F.J.M. (Frans) Vlek, senior trainer NSPOH.
Voor professionals in occupational en public health die zich een coachende werkstijl willen aanmeten.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk je als arts en wil je meer over de basisprincipes van infectieziektebestrijding leren? Wil je leren hoe je een melding over een infectieziekte op systematische wijze beoordeelt? En tot een risico-inschatting en besluitvorming komt over de aanpak van de infectieziekte? Doe dan deze tweedaagse module Basisprincipes infectiebestrijding.
De LCI-richtlijnen en de wet Publieke Gezondheid
Deze module is een verplicht onderdeel in de Profielopleiding infectieziektebestrijding van de medische vervolgopleiding maatschappij & gezondheid (M&G). Het is een keuze-onderdeel in de overige profielen. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Kennis over eigenschappen van micro-organismen en over de transmissieketen is cruciaal, of het nu gaat om een (dreigende) acute situatie of om preventief advies. Met die kennis kun je risico’s op besmetting en verspreiding inschatten.
In deze module komen de basisprincipes aan bod die bijdragen aan een effectieve infectieziektebestrijding. Aan de hand van casuïstiek leer je de LCI-richtlijnen effectief en systematisch toepassen. Daarbij staan we uitgebreid stil bij het proces van risico-inschatting en risicomanagement. Je leert over de organisatie en structuur van de infectieziektebestrijding in Nederland. Daarbij is er veel aandacht voor het belang van samenwerking. Ook komt de rol en verantwoordelijkheid van de arts infectieziektebestrijding vanuit de wet Publieke Gezondheid aan de orde.
De leerstof wordt behandeld in de vorm van voordrachten, casuïstiekbesprekingen en oefeningen. Interactiviteit staat hierbij voorop: jouw actieve inbreng verhoogt het succes van de module.
Het onderwijs wordt verzorgd door Hans van den Kerkhof, Corien Swaan, Aura Timen en Jim van Steenbergen. Zij zijn allen werkzaam bij de LCI (Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding) van het RIVM.
Elke arts die werkzaam is in de bestrijding van infectieziekten of artsen (bijvoorbeeld jeugdartsen of huisartsen) die geïnteresseerd zijn in dit domein.
Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Antibioticaresistentie is en blijft een hot item. Wil je leren hoe je jezelf beter positioneert in dit complexe veld? Wil je meer kennis en adviesvaardigheden vergaren en een beter zicht krijgen op het krachtenveld? Doe dan deze driedaagse module.
Deze module is onderdeel van de Profielopleiding infectieziektebestrijding. Het is een keuze-onderdeel in de overige profielen. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Zoals bekend is er een samenhang tussen de mate van antibioticagebruik en de frequentie van antimicrobiële resistentie. Dit betekent dat antibiotica zeer terughoudend moeten worden toegepast – zowel in de veterinaire sector als in de humane geneeskunde. Als het gaat om het voorschrijven van antibiotica, is Nederland binnen Europa het braafste jongetje van de klas. Toch is antimicrobiële resistentie ook in ons land een groeiend probleem.
Tijdens de eerste dag komen vanuit het public health-perspectief de belangrijkste microbiële ziekteverwekkers aan bod. Hoe werken de verschillende antibiotica daartegen en hoe ontwikkelen bacteriën resistentie? Hoe werkt co- of multiresistentie?
Naast kennis is ook zicht op het gebruik van antibiotica in Nederland en daarbuiten een must. Surveillance-systemen en prevalentieonderzoek moeten meer inzicht geven in de ontwikkeling van antibioticagebruik en -resistentie bij diverse populaties, gezondheidszorginstellingen en import vanuit het buitenland. We bespreken de epidemiologie en maatschappelijke betekenis, zowel op individueel als op populatieniveau.
Op de tweede dag staan we meer stil bij de preventieve mogelijkheden. Naast het stimuleren van goed antibioticagebruik en een goede monitoring en surveillance van antibioticaresistentie is een adequate advisering n.a.v. een casus ook belangrijk. Aan de hand van diverse casuïstiek van oplopende aard c.q. complexiteit worden aspecten vanuit het perspectief van de DIP-er, Microbioloog en arts M&G besproken.
Tot slot staan we stil bij de profilering van de arts bij de antibiotica problematiek. Kort wordt ingegaan op de landscape (inter-)nationaal en regionaal rondom de problematiek bij antibioticaresistentie. Wordt de bestuurlijke inbedding van regionale zorgnetwerken uitgelegd en de relatie van antibioticaresistentie tot de wet publieke gezondheid. Welke positie kan je als arts innemen t.a.v. de taken die liggen binnen de 10 zorgnetwerken? Hoe ziet het krachtenveld eruit, wie doet wat en hoe positioneer je je hierin? Wat zou richting de toekomst nog moeten gebeuren?
Op de laatste dag van deze module proberen we gezamenlijk een antwoord te geven op bovenstaande vragen.
Het onderwijs wordt verzorgd door Paul Peerbooms, Tjalling Leenstra, Peter Molenaar, Stijn Raven, Anja Schreijer, Sjaak de Gouw en Cecile de Ruiter.
Voor artsen werkzaam in de infectieziektebestrijding en jeugdartsen, huisartsen en bedrijfsartsen die tijdens hun werk in aanraking komen met infectieziekten of antibioticaresistentie.
In 2017 zou. 100% van de deelnemers zou deze module aanbevelen aan anderen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.