030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Coaching voor professionals: technieken en vaardigheden

Datum: 22 aug '17

In het kort

Met goede coachingsvaardigheden kun je mensen stimuleren, uitdagen en inspireren. Werk jij in de occupational of public health en wil je meer leren over professioneel coachen? Wil je je een werkstijl aanmeten waarmee je de effectiviteit van medewerkers vergroot en de interactie met cliënten verbetert? Doe dan deze korte en krachtige module Coaching voor professionals.

Wat je leert

Leer professioneel coachen binnen je eigen stijl

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Er zijn verschillende vormen van coaching voor professionals. Bijvoorbeeld job-coaching, carrière-coaching en personal coaching. Tijdens deze training leer je welke technieken en instrumenten passen bij welke specifieke behoefte. En welke stijl het best bij jou past. We zoomen in op coachingsvaardigheden voor professionals in de publieke gezondheidszorg, arbodienstverlening en sociale zekerheid. Het doel is dan ook om te leren hoe je de effectiviteit van medewerkers kunt vergroten en de interactie met cliënten kunt verbeteren. Met andere woorden: hoe je mensen in hun kracht zet, zodat ze het maximale uit zichzelf kunnen halen.

We besteden aandacht aan het opbouwen van een professionele coaching-relatie tussen jou en de ander. Daarna ga je je vaardigheden oefenen. Je leert stimuleren, uitdagen en inspireren. Na afloop sta jij als professional steviger in je schoenen wanneer je medewerkers en cliënten coacht.
De module Coaching voor professionals bestaat uit een combinatie van korte inleidingen en praktische oefeningen, die je direct in je werkpraktijk kunt toepassen.

Na afloop van deze tweedaagse module Coaching voor professionals:

  • heb je kennis van de meest gangbare coaching-technieken.
  • weet je welke stijl het best bij je past.
  • heb je de vaardigheden voor professioneel coachen.
  • kun je die capaciteiten toepassen anderen te stimuleren, uit te dagen en te inspireren.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. F.J.M. (Frans) Vlek, senior trainer NSPOH.

Voor wie

Voor professionals in occupational en public health die zich een coachende werkstijl willen aanmeten.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Basisprincipes infectieziektebestrijding

Datum: 22 aug '17

In het kort

Werk je als arts en wil je meer over de basisprincipes van infectieziektebestrijding leren? Wil je leren hoe je een melding over een infectieziekte op systematische wijze beoordeelt? En tot een risico-inschatting en besluitvorming komt over de aanpak van de infectieziekte? Doe dan deze tweedaagse module Basisprincipes infectiebestrijding.

Wat je leert

De LCI-richtlijnen en de wet Publieke Gezondheid

Deze module is een verplicht onderdeel in de Profielopleiding infectieziektebestrijding van de medische vervolgopleiding maatschappij & gezondheid (M&G). Het is een keuze-onderdeel in de overige profielen. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Kennis over eigenschappen van micro-organismen en over de transmissieketen is cruciaal, of het nu gaat om een (dreigende) acute situatie of om preventief advies. Met die kennis kun je risico’s op besmetting en verspreiding inschatten.
In deze module komen de basisprincipes aan bod die bijdragen aan een effectieve infectieziektebestrijding. Aan de hand van casuïstiek leer je de LCI-richtlijnen effectief en systematisch toepassen. Daarbij staan we uitgebreid stil bij het proces van risico-inschatting en risicomanagement. Je leert over de organisatie en structuur van de infectieziektebestrijding in Nederland. Daarbij is er veel aandacht voor het belang van samenwerking. Ook komt de rol en verantwoordelijkheid van de arts infectieziektebestrijding vanuit de wet Publieke Gezondheid aan de orde.

De leerstof wordt behandeld in de vorm van voordrachten, casuïstiekbesprekingen en oefeningen. Interactiviteit staat hierbij voorop: jouw actieve inbreng verhoogt het succes van de module.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je kennis over de transmissieketen.
  • kun je op basis daarvan een goede risico-inschatting maken en mogelijkheden voor interventies bepalen.
  • weet je vanuit de wet Publieke Gezondheid wat je taken en verantwoordelijkheden zijn als arts, welke informatiebronnen je kunt gebruiken en met welke samenwerkingspartners je te maken krijgt.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Hans van den Kerkhof, Corien Swaan, Aura Timen en Jim van Steenbergen. Zij zijn allen werkzaam bij de LCI (Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding) van het RIVM.

Voor wie

Elke arts die werkzaam is in de bestrijding van infectieziekten of artsen (bijvoorbeeld jeugdartsen of huisartsen) die geïnteresseerd zijn in dit domein.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Antibioticaresistentie

Datum: 22 aug '17

In het kort

Antibioticaresistentie is en blijft een hot item. Wil je leren hoe je jezelf beter positioneert in dit complexe veld? Wil je meer kennis en adviesvaardigheden vergaren en een beter zicht krijgen op het krachtenveld? Doe dan deze driedaagse module.

Wat je leert

Achtergronden, epidemiologie en richtlijnen

Deze module is onderdeel van de Profielopleiding infectieziektebestrijding. Het is een keuze-onderdeel in de overige profielen. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Zoals bekend is er een samenhang tussen de mate van antibioticagebruik en de frequentie van antimicrobiële resistentie. Dit betekent dat antibiotica zeer terughoudend moeten worden toegepast – zowel in de veterinaire sector als in de humane geneeskunde. Als het gaat om het voorschrijven van antibiotica, is Nederland binnen Europa het braafste jongetje van de klas. Toch is antimicrobiële resistentie ook in ons land een groeiend probleem.

Tijdens de eerste dag komen vanuit het public health-perspectief de belangrijkste microbiële ziekteverwekkers aan bod. Hoe werken de verschillende antibiotica daartegen en hoe ontwikkelen bacteriën resistentie? Hoe werkt co- of multiresistentie?

Naast kennis is ook zicht op het gebruik van antibiotica in Nederland en daarbuiten een must. Surveillance-systemen en prevalentieonderzoek moeten meer inzicht geven in de ontwikkeling van antibioticagebruik en -resistentie bij diverse populaties, gezondheidszorginstellingen en import vanuit het buitenland. We bespreken de epidemiologie en maatschappelijke betekenis, zowel op individueel als op populatieniveau.

Op de tweede dag staan we meer stil bij de preventieve mogelijkheden. Naast het stimuleren van goed antibioticagebruik en een goede monitoring en surveillance van antibioticaresistentie is een adequate advisering n.a.v. een casus ook belangrijk. Aan de hand van diverse casuïstiek van oplopende aard c.q. complexiteit worden aspecten vanuit het perspectief van de DIP-er, Microbioloog en arts M&G besproken.

Tot slot staan we stil bij de profilering van de arts bij de antibiotica problematiek. Kort wordt ingegaan op de landscape (inter-)nationaal en regionaal rondom de problematiek bij antibioticaresistentie. Wordt de bestuurlijke inbedding van regionale zorgnetwerken uitgelegd en de relatie van antibioticaresistentie tot de wet publieke gezondheid. Welke positie kan je als arts innemen t.a.v. de taken die liggen binnen de 10 zorgnetwerken? Hoe ziet het krachtenveld eruit, wie doet wat en hoe positioneer je je hierin? Wat zou richting de toekomst nog moeten gebeuren?

Op de laatste dag van deze module proberen we gezamenlijk een antwoord te geven op bovenstaande vragen.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ben je bekend met de achtergronden en de epidemiologie van antibioticaresistentie.
  • ben je vaardiger in het geven van preventieve adviezen buiten het domein van het ziekenhuis.
  • ken je de nieuwste hygiëne theorieën en richtlijnen op het gebied van antibiotica en kan je deze toepassen in de praktijk.
  • kun je de verschillende taken en verantwoordelijkheden (her)kennen.
  • kun je je beter positioneren.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Paul Peerbooms, Tjalling Leenstra, Peter Molenaar, Stijn Raven, Anja Schreijer, Sjaak de Gouw en Cecile de Ruiter.

Voor wie

Voor artsen werkzaam in de infectieziektebestrijding en jeugdartsen, huisartsen en bedrijfsartsen die tijdens hun werk in aanraking komen met infectieziekten of antibioticaresistentie.

Ervaringen

In 2017 zou. 100% van de deelnemers zou deze module aanbevelen aan anderen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Muziekgeneeskunde

Datum: 22 aug '17

In het kort

Door duizenden uren studeren krijgen musici vaak fysieke problemen. Bijvoorbeeld aan hun polsen, vingers, nek, schouders, rug, kaak of oren. Daarnaast kunnen zij ook last hebben van stress, faalangst of andere psychosociale problemen. Werk jij als professional voor de culturele sector met muziek? Of heb je als bedrijfs- of verzekeringsarts te maken met amateurmusici die, net als sporters, klachten meenemen naar hun werk? Doe dan deze module en leer hoe je hen optimaal kunt begeleiden.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
muziekgeneeskunde Kees Hein Woldendorp, NSPOHTegenwoordig zijn er op diverse locaties in Nederland muziekpoli’s opgericht. Hier kunnen beroeps- en amateurmusici terecht voor een multidisciplinaire aanpak, die zich richt op het behandelen van somatische, psychiatrische en psychosociale problemen. In deze eendaagse module besteden we ruimschoots aandacht aan de verschillende aspecten van muziekgeneeskunde.
Daarnaast bespreken we preventieve maatregelen en ergonomische hulpmiddelen die overbelasting bij musici kunnen voorkomen. Preventie is namelijk hét toverwoord om klachten te verminderen. Musici dienen kennis te hebben over hun psychische en lichamelijk belastbaarheid. Bovendien is het belangrijk dat zij zich ervan bewust zijn dat rust minstens zo belangrijk is als inspanning. Net zoals bij topsporters. Al deze zaken komen tijdens de module aan bod.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ken je de relevante aspecten van muziekgeneeskunde.
  • heb je inzicht in preventieve maatregelen en ergonomische hulpmiddelen die overbelasting bij musici kunnen voorkomen.
  • weet je hoe je musici optimaal adviseert over en begeleidt bij vragen over muzikale belastbaarheid in relatie tot het uitoefenen van hun hobby of werk.
  • heb je inzicht in de fysieke en mentale gezondheidsrisico’s van amateur- en beroepsmusici.
  • ben je bekend met het motorisch leren en de relatie tussen houding en pijn.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • dr. E.M. (Esther) van Fenema, psychiater Muziekpoli LUMC
  • dr. K.H. (Kees Hein) Woldendorp, (muziek)revalidatiearts & coördinator ‘polikliniek voor muziek en revalidatie’, Revalidatie Friesland,

Voor wie

Bedrijfsartsen en verzekeringsartsen (geregistreerd of in opleiding) en arboverpleegkundigen die die musicerende cliënten begeleiden, te maken hebben met orkesten en beroepsmusici, of met amateurs die in hun vrije tijd (intensief) een muziekinstrument bespelen.

Toelatingseisen

Diploma basisarts of professional op hbo werk- en denkniveau.

Muziekgeneeskunde in Medisch Contact

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,3 en in 2016 het cijfer 8.5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

 

Slaap en werk

Datum: 22 aug '17

In het kort

Slaap en slaapproblemen hebben grote invloed op de werkprestaties en belastbaarheid van werknemers. Werk je als bedrijfs- of verzekeringsarts en wil je je inzicht vergroten op het gebied van slaap en werk? Wil je ontdekken welke behandelingen mogelijk zijn? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Slaapproblemen, consequenties en behandelmogelijkheden

Deze module is een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde en Verzekeringsgeneeskunde. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing.

We starten deze interactieve, eendaagse module met een algemene inleiding over slaap, de stadia en functies. Vervolgens bespreken we de verschillende soorten slaapproblemen en hun mogelijke gevolgen. Daarbij hebben we specifiek aandacht voor beperkingen als gevolg van slaapproblemen. Ook de invloed op de belastbaarheid van mensen, op korte en langere termijn, komt aan bod.

Daarnaast hebben we veel aandacht voor behandelmogelijkheden van slaapproblemen en wat de indicaties zijn voor de verschillende behandelingen. We gaan dieper in op de samenhang tussen slaapproblemen en stoornissen en beperkingen, ingewikkelde differentiaaldiagnoses en medicijngebruik.

De leerstof wordt behandeld in interactieve presentaties, die worden ondersteund door videomateriaal. Je krijgt specifieke opdrachten om kennis en vaardigheden te oefenen aan de hand van praktijkvoorbeelden.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • heb je je kennis verrijkt over nut en noodzaak van slaap.
  • kun je slaapproblemen (beter) benoemen en herkennen.
  • kun je situaties herkennen waar slaapproblematiek mogelijk een rol speelt.
  • heb je inzicht in de invloed van slaap en slaapstoornissen op de werkprestaties en belastbaarheid van werknemers.
  • weet je wat de behandelmogelijkheden zijn en wanneer doorverwijzing naar een specialist noodzakelijk is.

Docenten

Trudeke Möller is longarts en bedrijfsarts. Haar expertise bestaat uit astma, COPD, slaapstoornissen en COVID-19.

Voor wie

Voor bedrijfsartsen en verzekeringsartsen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Diabetes en werk

Datum: 22 aug '17

In het kort

Diabetes is een veelvoorkomende chronische ziekte, die grote invloed heeft op de belastbaarheid. Dankzij intensief onderzoek naar deze aandoening neemt de kennis snel toe. Het is belangrijk up-to-date te blijven. Werk je als arts of medisch adviseur en wil je leren hoe je werkenden met diabetes optimaal begeleidt bij arbeid en re-integratie? Doe dan deze module Diabetes en werk.

Wat je leert

Leer hoe je mensen met diabetes begeleidt in arbeidsparticipatie en re-integratie

De module Diabetes en werk is een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde en Verzekeringsgeneeskunde. Je kunt de module ook volgen als bijscholing of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Diabetes is een chronische aandoening met ingrijpende lichamelijke en psychosociale gevolgen. Leven met diabetes vraagt om verschillende aanpassingen. Bijvoorbeeld het accepteren van ongemak, het inpassen van de zelfzorgactiviteiten in het dagelijkse leven en het vinden van werk met een juiste balans tussen belasting en belastbaarheid.

In deze module krijg je praktische handvatten aangereikt om mensen met diabetes (beter) te begeleiden in het arbeidsproces. We behandelen de nieuwste inzichten in factoren die bepalend zijn voor de arbeidsmogelijkheden van mensen met diabetes. Ook de huidige inzichten over de mogelijkheden tot arbeidsintegratie komen aan de orde. De module gaat in op zowel de medisch-technische achtergronden van diabetes als op sociaalpsychologische gevolgen.

Tijdens de module wisselen we korte inleidingen over nieuwe wetenschappelijke inzichten af met praktische oefeningen aan de hand van casuïstiek.

Na afloop van deze eendaagse module Diabetes en werk:

  • is je kennis over diabetes mellitus opgefrist.
  • heb je (meer) inzicht in de invloed van diabetes op de belastbaarheid van je cliënt.
  • is je eigen begeleidingsrepertoire uitgebreid, waardoor je meer mogelijkheden ontdekt voor sociaal-medische begeleiding bij arbeidsparticipatie en re-integratie.
  • kun je jouw cliënt helpen om de juiste balans te vinden tussen werk en diabetes.

Docent

Ernst Jurgens is werkzaam als klinisch arbeidsgeneeskundige bij IKANED en als bedrijfsarts bij MKBasics (onderdeel ArboUnie). Zijn expertisegebieden zijn long COVID & werk, diabetes & werk, kwetsbare werknemers & preventie, leefstijl op de werkvloer, en Planetary Health & bedrijfsgezondheidszorg.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, huisartsen, medisch adviseurs en arbeidsdeskundigen.
Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 4 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,4.

Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module Diabetes en werk: “Een prettig gebrachte opfrisser met veel praktijkrelevantie.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

 

Goedgekeurd! Basistraining voor de keuringsarts

Datum: 22 aug '17

In het kort

Of het nu gaat om een vaarbewijs, machinistendiploma of rijbewijs: als keuringsarts dien je de basisprincipes van het keuren te kennen. Werk je als arts en wil je leren hoe je tot een weloverwogen en verantwoorde keuring komt? Doe dan deze online basistraining van 3 middagen/avonden.

Wat je leert

Leer tot een weloverwogen keuringsuitslag te komen

Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Deze module is ook een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleiding Bedrijfsgeneeskunde.

Er bestaat in Nederland geen training waarmee je een medische keuring voor een rijbewijs of ander vervoersdocument leert uitvoeren. Vrijgevestigde (basis-)artsen, huisartsen, bedrijfs- en verzekeringsartsen blijken hier echter wel behoefte aan te hebben. Deze module geeft je inzichten in keuringen, maar met het volgen van deze scholing krijg je geen erkend diploma of certificaat waarmee je bevoegd bent om keuringen uit te voeren. 

De module is opgedeeld in drie blokken van vijf uur (16:00 – 21:00 uur). We wisselen interactieve colleges en praktische oefeningen met elkaar af.

Tijdens de eerste bijeenkomst introduceren we een model over risico-denken en komen de basisprincipes van het keuringsvak aan de orde. In de tweede bijeenkomst ligt de focus op de bijzondere vereisten, veiligheidsrisico’s en het keuringsproces voor wegvervoer. Tijdens de laatste bijeenkomst wordt ingegaan op de modaliteiten spoor en water en stellen we de orgaansystemen en zintuigen centraal. Je leert de voornaamste risicovolle aandoeningen en ‘rode vlaggen’ signaleren. Ook krijg je instructie over welke tests nodig zijn, hoe je die verantwoord uitvoert en wanneer doorverwijzing naar een specialist noodzakelijk is.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ken je de kerncompetenties van de keuringsarts, waarin veiligheid en wet- en regelgeving centraal staan.
  • heb je inzicht in de kenmerken en vereisten per transportmodaliteit (weg, water, spoor).
  • kun je omgaan met dilemma’s in de keuringspraktijk.
  • weet je hoe je op verantwoorde wijze afwegingen maakt.
  • daarbij kun je rekening houden met (publieke) veiligheidsrisico’s en persoonlijke belangen van de auto-, trein-, boot- of vrachtwagenbestuurder.
  • weet je welke tests of gegevens nodig zijn om risico’s en ‘rode vlaggen’ te herkennen.
  • ben je bekend met de voornaamste ziektebeelden in de vervoerssector.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten (onder voorbehoud):

  • Ger Kaldenberg is zelfstandig bedrijfsarts. Ger heeft ruim 30 jaar ervaring als bedrijfsarts en werkte onder andere lange tijd voor Arbo Unie. Hij is gespecialiseerd in de thema’s keuringen, arbeidsconflicten en overspannenheid/burn-out.
  • Jaap van Dijk is bedrijfsarts en werkt voor Ika Ned als arbeidsgeneeskundige cardiologie. Met name de spoorwegveiligheid in verband met hart- en vaatziekten is zijn werkterrein.
  • Martin Verkuil is sinds 1989 werkzaam als bedrijfsarts voor verschillende organisaties. Naast zijn werkzaamheden als bedrijfsarts, heeft Martin als keuringsarts, duikerarts, scheepvaartarts en forensisch geneeskundige gewerkt en is hij vakgroepleider keuringen en vaccinaties geweest.
  • Ewoud van Gijssel is keuringsarts en medisch coördinator van de keuringen met betrekking tot spoor bij de Arbo Unie.
  • Diana Verdel is senior medisch adviseur bij CBR. Ze is o.a. verantwoordelijk voor de beoordeling herkeuringen.
  • Walther Boon is arts, medisch adviseur en eigenaar van MedAssist.online. Hij is gespecialiseerd in maritieme en offshore keuringen.

Voor wie

Artsen (geregistreerd of in opleiding) die zich in een eigen praktijk willen onderscheiden als keuringsarts in de transportsector: bijvoorbeeld huisartsen, sociaal geneeskundigen, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en medisch adviseurs.

Toelatingseisen

Diploma basisarts BIG geregistreerd.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Basismodule reizigersadvisering en -immunisatie voor artsen

Datum: 22 aug '17

In het kort

Werk je als arts en wil je je specialiseren in de reizigersadvisering? Wil je je verdiepen in de epidemiologie van gezondheidsrisico’s en het gedrag van reizigers? Zodat je jouw cliënten optimaal kunt adviseren en vaccineren voor een verre reis. Volg dan deze LCR gecertificeerde basismodule.

Wat je leert

Epidemiologie, LCR-protocollen en individueel reisadvies

Deze basismodule is een onderdeel van de Profielopleiding infectieziektebestrijding. De module kan ook gevolgd worden door artsen die in aanmerking willen komen voor registratie bij het LCR als reizigersgeneeskundig arts. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

De protocollen van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR) vormen het uitgangspunt tijdens deze module. In de praktijk kunnen bij reizigers echter vragen ontstaan waarop de protocollen geen eenduidig antwoord geven. Dankzij deze module verwerf je de benodigde bagage om in individuele gevallen advies te geven.

Je leert bijvoorbeeld de voor- en nadelen van chemoprofylaxe, vaccins en andere medicatie tegen elkaar af te wegen. Ook leer je welke verantwoordelijkheid ligt bij de reiziger, het reisbureau, de adviserend arts en de behandelend arts. Wie moet je wanneer inschakelen? Speciale aandacht is er voor malaria en vaccinbeheer. Ten slotte kijken we naar bijzondere reizigersgroepen, waaronder kinderen, zwangeren, ouderen, chronisch zieken en mensen met een verzwakt immuunsysteem.

Ter voorbereiding van deze module neem je de LCR-protocollenklapper door.

De module bestaat uit vijf onderwijsdagen en een afstandsdagdeel. In de presentaties, oefeningen en discussies nemen praktijkvoorbeelden een casuïstiek een prominente plaats in. Op de zesde en laatste dag sluit je de module online af met een digitale toets. De toets duurt een dagdeel.
Na succesvolle afronding van deze module ontvang je een certificaat van NSPOH. Voor je registratie als erkend reizigersgeneeskundige bij het LCR heb je behalve dit certificaat ook voldoende praktijkervaring nodig. Je dient op het moment van de aanvraag aantoonbaar werkzaam te zijn binnen het vakgebied. Lees meer informatie over de exacte voorwaarden voor registratie.

Na afloop van deze zesdaagse module:

  • ben je bekend met de rol en functie van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR ) en de LCR-protocollen;
  • ken je de epidemiologie van de belangrijkste gezondheidsrisico’s op reis en het gedrag van reizigers;
  • kun je een inschatting maken van het risico dat een reiziger loopt op een bepaalde bestemming;
  • kun je op basis van de LCR-protocollen een advies op maat maken voor deze reiziger;
  • is je kennis over de werking van vaccins op het immuunsysteem opgefrist;
  • weet je wanneer vaccinaties tegen diverse infectieziekten geïndiceerd zijn;
  • ken je deze en andere niet-vaccineerbare aandoeningen en weet je welke preventieve maatregelen mogelijk zijn;
  • ben je goed bekend met malaria;
  • weet je hoe je een reizigersadvies-spreekuur opzet en houdt;
  • kun je onderscheid te maken in adviezen die je zélf geeft en die door specialistische centra gegeven moeten worden;
  • heb je inzicht in kwaliteitsbewaking – zowel professioneel als klantgericht.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
  • Prof. dr. Leo Visser, internist-infectioloog LUMC
  • Prof. dr. Michèle van Vugt, internist-infectioloog Amsterdam UMC
  • Dr. Bram Goorhuis, internist-infectioloog Amsterdam UMC
  • Dr. Kees Stijnis, internist-infectioloog Amsterdam UMC
  • Dr. Lennert Slobbe, internist-infectioloog Erasmus MC
  • Dr. Eva Lefevre, reizigersgeneeskundig arts bureau LCR
  • Margarita Boering, reizigersgeneeskundig arts bureau LCR
  • Erik Frijters, vliegerarts Koninklijke Landmacht
  • Dr. Gwylim Janssen, Coördinerend/Specialistisch Inspecteur GMP, Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
  • Wendie Rodenburg, trainer en senior reizigersverpleegkundige GGD Kennemerland
  • Marianne Kooiman, arts infectieziektebestrijding GGD Kennemerland

Voor wie

Voor artsen die zich willen specialiseren in de reizigersadvisering, voor deelnemers aan de Profielopleiding infectiebestrijding en artsen die een LCR gecertificeerde basisopleiding reizigersadvisering zoeken. Je werkt bijvoorbeeld als uitvoerder of supervisor bij een reizigersadviesbureau van een GGD, arbodienst, travel clinic of een huisartsenpraktijk.
Werk je nog niet in dit veld? Dan raden we je aan om vóór of tijdens de module ervaring op te doen via een stage bij een organisatie die is aangesloten bij het LCR.

Toelatingseisen

Diploma basisarts BIG-geregistreerd.

N.B. Tijdens de onderwijsdagen dien je toegang te hebben tot de LCR-protocollen. Dit is ook een randvoorwaarde om de afsluitende kennistoets te kunnen maken. Indien je werkzaam bent bij een vaccinatieadviesbureau ontvang je een inlogcode via je werkgever. Daarnaast ontvang je een inlogcode indien je een abonnement neemt op de LCR-protocollen bij het LCR. Indien dit ook geen optie is, dan is het mogelijk om voor de duur van de module gebruik te maken van een tijdelijke inlogcode van NSPOH. Neem hiervoor contact op met Anouk Wijler via a.wijler@nspoh.nl.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,4.

Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:
“In de module reizigersadvisering en -immunisatie kwamen veel onderwerpen aan bod die voor de dagelijkse praktijk informatief en nuttig zijn.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Omgaan met conflicten en succesvol onderhandelen

Datum: 22 aug '17

In het kort

Tegenstrijdige belangen en/of botsende karakters leiden gemakkelijk tot conflicten. Ook professionals in de public en occupational health komen hiermee in aanraking. Wil jij je vaardigheden versterken om in deze situaties adequaat op te treden? Volg dan deze tweedaagse geaccrediteerde module.

Wat je leert

Omgaan met conflicten door geweldloze communicatie en het creëren van een win-win oplossing

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Deze module werd voorheen aangeboden onder de titel: Omgaan met conflicten en succesvol onderhandelen.

Conflicthantering is een belangrijke vaardigheid, ook voor medische professionals. Tijdig en effectief ingrijpen voorkomt dat de vlam in de pan slaat. In deze training krijg je een introductie in geweldloze communicatie en leer je dit gedachtengoed toe te passen in conflicten en momenten van spannende communicatie. Geweldloze communicatie, ontwikkeld door Marshall Rosenberg, is een manier van communiceren die helpt om op een verbindende manier een win-win oplossing te bereiken.

Je krijgt zicht op het gedrag waar jij toe geneigd bent in communicatie en conflicten. Daarnaast krijg je handvatten hoe om te gaan met het gedrag van de ander. Aan de hand van casuïstiek uit je eigen praktijk oefenen we met gesprekstechnieken om te komen tot een win-win oplossing.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • ken je de beginselen van geweldloze communicatie en leer je deze in te zetten tijdens spannende momenten en conflicten.
  • ken je jouw eigen communicatievoorkeur in tijden van conflicten en weet je wat het effect van deze stijl is.
  • heb je je repertoire verbreed en kun je verschillende manieren van communiceren al naar gelang de situatie inzetten.
  • leer je van (schijnbaar) tegengestelde belangen te komen tot oplossingen waarin alle betrokkenen zich kunnen vinden.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Almer Toby – trainer, coach.

Voor wie

Sociaal geneeskundigen en andere professionals werkzaam in de public en occupational health.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Introductie bouw

Datum: 22 aug '17

In het kort

Introductie Bouw NSPOH -2Werk je als bedrijfsarts of arboprofessional in de bouwsector, of ga je daar aan de slag? En is er een contract met Volandis? Wil je je verdiepen in de specifieke kenmerken van de bouwsector, de cultuur, risico’s en arbeidsbelasting? En kennismaken met instrumenten voor preventie en duurzame inzetbaarheid? Doe dan deze tweedaagse Introductie op het werken in de bouwnijverheid.

Wat je leert

Introductie op het werken in de bouwnijverheid

Je kunt deze tweedaagse module volgen als bij- of nascholing, mits je werkbaar bent of wordt in de bouwsector en jouw arbodienst een contract heeft met Volandis. Deze tweedaagse module is ook (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleiding Bedrijfsgeneeskunde. Deelnemers aan deze opleiding kunnen onder voorwaarden, en na overleg, deelnemen.

Deze module gaat in op de belangrijkste arbo-aspecten van de bouwsector. Je maakt kennis met de cultuur, organisatiestructuur en andere kenmerken van de bouwnijverheid en de verschillende bouwberoepen. Je wordt wegwijs gemaakt in de arbo-informatie en de missie, visie en werkwijze van Volandis. Daarnaast maak je kennis met de instrumenten die Volandis heeft ontwikkeld voor de verschillende arboprofessionals. Ook wordt een aanzet gegeven in het beoordelen van arbeidsbelasting en gezondheidsrisico’s.

Centrale thema’s zijn duurzame inzetbaarheid en gezamenlijk adviseren aan werknemers en organisaties in de bouw. Je leert hoe je praktisch en preventief, of juist oplossingsgericht, kunt adviseren – zowel aan individuen als aan organisaties. Hierbij leer je de basisprincipes van ‘motiverende’ gespreksvoering en krijg je inzicht in de meest effectieve rapportage- en presentatietechnieken voor de bouwsector.

Het onderwijs bestaat uit interactieve colleges, afgewisseld met korte praktijkopdrachten. Via feedback, tips en het uitwisselen van informatie leer je van elkaar en van ervaren docenten van Volandis. Ter voorbereiding maak je een opdracht. De module wordt afgesloten met een kennistoets.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je kennis van de visie, missie, kernwaarden en werkwijze van Volandis in de bouwbranche.
  • ben je bekend met de kenmerken van de bedrijfstak, wet en regelgeving, en de infrastructuur en cultuur in de bouwnijverheid.
  • heb je inzicht in de diversiteit aan arbeidsproblematiek en de mogelijke aanpak daarvan.

Docenten

Introductie Bouw NSPOH -2018Het onderwijs wordt verzorgd door docenten van Volandis, het kennis- en adviescentrum voor duurzame inzetbaarheid in de bouw- en infrastructuur, en externe deskundigen, onder wie:

 

  • Salomon Stam (Volandis)
  • Margo Caspers (Volandis)
  • Tjeerd Hobma (directeur Volandis)
  • Astrid de Graaf (opleider NSPOH)
  • Frans Vlek (opleider NSPOH)

Voor wie

Deze module is bedoeld als introductie voor de bedrijfsarts bouw en alle arbeid- & gezondheid professionals (kerndeskundigen, werkadviseurs en leefstijladviseurs Bouw) die (gaan) werken in de bouwsector of speciale belangstelling hebben voor de bouwnijverheid.

Na succesvolle afsluiting van deze module kun je de volgende, meer specifieke, modules volgen:
Arts voor de bouwnijverheid
Werkadviseur bouw
Leefstijladviseur bouw

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau en werkzaam zijn in/voor de bouwnijverheid.
De arbodienst van jouw werkgever heeft een contract met Volandis.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module een 7,8.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.