030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Sociaal Zekerheidsrecht

Datum: 19 sep '17

In het kort

Kennis van het Sociaal zekerheidsrecht is essentieel wanneer je adviseert over re-integratie en inzetbaarheid. Wil jij leren wat de gevolgen van deze wetgeving zijn voor jouw praktijk? Wat er gewijzigd is in de WW? En wat er veranderd is op het gebied van arbeidsongeschiktheidsregelgeving?

Welke actuele ontwikkelingen spelen er in het sociaal zekerheidsrecht die van invloed zijn op je praktijk? Update je kennis in één dag tijdens de module Sociaal zekerheidsrecht.

Wat je leert

Deze dag is onderdeel van de module Juridische aspecten van Arbeid en gezondheid. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Tijdens deze eendaagse module wordt gebruik gemaakt van het boek Arbeidsrecht in de praktijk (13e druk, D.M. van Genderen et al.). Je dient dit boek zelf aan te schaffen.

In deze module staat de Sociale zekerheidswetgeving centraal. We gaan uitgebreid in op de praktische gevolgen van deze wetgeving voor jouw praktijk. Daarnaast behandelen we de invloed van de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) op het Sociaal Zekerheidsrecht. Daarbij hebben we bijzondere aandacht voor de wijzigingen in de WW. Ook de nieuwe Participatiewet, de Wet beperking ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid vangnetters (BEZAVA) en de Quotumwet worden besproken ‒ inclusief de gevolgen daarvan voor re-integratie.

In de ochtend richten we ons op de verplichtingen van werkgever en werknemer bij re-integratie. Ook de consequenties van deze verplichtingen voor alle belanghebbenden komen aan bod. In de middag ligt de focus op arbeidsongeschiktheidsregelgeving. Dan is er aandacht voor de wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA), de regeling Inkomensvoorziening Volledige Arbeidsongeschiktheid (IVA), de regeling Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsongeschikten (WGA) en de BEZAVA, die per 1 januari 2014 is ingevoerd.

Als een rode draad door de module lopen de consequenties van wet- en regelgeving op gebied van Sociale zekerheid. Voor jou, voor werkgevers en voor werknemers.

In de vorm van interactieve colleges brengen we je op de hoogte van de laatste wetswijzigingen, actuele regelgeving, nieuwe ontwikkelingen en recente jurisprudentie. Er is veel ruimte voor discussie en de inbreng van eigen casuïstiek.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je op de hoogte van de actuele wetgeving van het Sociale zekerheidsrecht.
  • weet je wat de invloed is van de WWZ op het Sociale zekerheidsrecht.
  • heb je inzicht in de consequenties van deze wet- en regelgeving voor werkgever en werknemer.
  • kun je adequaat adviseren over de (on)mogelijkheden rond re-integratie en arbeidsongeschiktheid.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door advocaten en juristen die zijn gespecialiseerd op het gebied van arbeid & gezondheid. Zij zijn onder meer werkzaam bij de Universiteit van Amsterdam, advocatenkantoren en TNO Arbeid.

Voor wie

Professionals met adviserende taken op het gebied van arbeid en gezondheid. In aanvulling op de accreditatie hiernaast:  voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 3 PE punten aan heeft toegekend.

Toelatingseisen

Hbo+ / Academisch werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Arbeidsrecht

Datum: 19 sep '17

In het kort

Kennis en interpretatie van het arbeidsrecht is essentieel wanneer je adviseert over arbeid, inzetbaarheid en re-integratie. Wil je inzicht krijgen in de vraagstukken en wetgeving met betrekking tot het arbeidsrecht? Wil je leren wat de juridische consequenties van je advies zijn voor werkgever, werknemer en jezelf? Doe dan deze module Arbeidsrecht. Dan ben je in één dag klaar voor het komende jaar

Wat je leert

Hoe je wet- en regelgeving toepast bij advies over arbeid, inzetbaarheid en re-integratie

Deze eendaagse module is een onderdeel van de module Juridische aspecten van arbeid en gezondheid. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze dag krijg je een compleet en actueel overzicht van de belangrijkste onderwerpen die (gaan) spelen gedurende de eerste twee ziektejaren. Daaronder vallen:

  • loondoorbetaling tijdens ziekte.
  • ziekte en ontslag.
  • de wettelijke verplichtingen van werkgever en werknemer tijdens de eerste twee ziektejaren.
  • de rol en invloed van de WWZ.
  • actuele ontwikkelingen

Je krijgt inzicht in de structuur en uitgangspunten van het arbeidsrecht. Daarnaast wordt je op de hoogte gebracht van de actuele stand van wetgeving en jurisprudentie. Hierdoor kun je bijvoorbeeld beoordelen of arbeidsovereenkomsten voor oproep- en uitzendkrachten, freelancers of payrol-medewerkers voldoen aan de wettelijke eisen. Ook doorgrond je het systeem van het ontslagrecht. Je leert de wettelijke mogelijkheden om een dienstverband te beëindigen en past die toe op eigen casuïstiek. Tevens krijg je inzicht in de regelgeving rond de loondoorbetalingverplichting, de uitsluiting- en opschortingsgronden en de bijbehorende procedures.

Tijdens de module wordt gebruik gemaakt van het boek ’Arbeidsrecht in de praktijk” (13e druk, D.M. van Genderen et al.) en ‘Arbeidswetgeving’ (laatste druk, W.L. Roozendaal). Je dient deze boeken zelf aan te schaffen.

In de vorm van interactieve colleges brengen we je op de hoogte van de laatste wetswijzigingen, actuele regelgeving, nieuwe ontwikkelingen en recente jurisprudentie. Er is veel ruimte is voor discussie en de inbreng van eigen casuïstiek.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • heb je inzicht in de belangrijkste thema’s rondom ziekte, loon en re-integratie tijdens de eerste twee ziektejaren.
  • ken je de effecten van de WWZ op een zieke of re-integrerende werknemer, zowel werknemers- als werkgeverszijde.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door advocaten en juristen die zijn gespecialiseerd op het gebied van arbeidsrecht. Zij zijn onder meer werkzaam bij de Universiteit van Amsterdam en advocatenkantoren.

Voor wie

Voor professionals met een adviserende functie op het gebied van arbeid en gezondheid: bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, arbeidsdeskundigen en andere professionals met adviserende taken op het gebied van arbeid en gezondheid.

Toelatingseisen

Hbo+ / Academisch werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2021 kreeg deze module van de deelnemers een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stoppen met roken: grenzen en mogelijkheden als professional

Datum: 19 sep '17

In het kort

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat begeleiding bij het stoppen met roken door een ervaren coach de kans op succes tot wel tien keer vergroot. Begeleid jij mensen bij het stoppen met roken en wil je jouw vaardigheden als coach aanscherpen? Wil je leren hoe je omgaat met grote emoties en ‘lastige cliënten’? Volg dan deze kennisverrijkende module.

Wat je leert

Over ‘lastige cliënten’ en grote emoties

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

De basiskennis en basisvaardigheden om mensen te begeleiden bij stoppen met roken leer je in de modules Stoppen met roken: tabaksverslaving en Stoppen met roken: motiveren kun je leren. Deze aanvullende module is speciaal ontwikkeld voor ervaren coaches die de klappen van de zweep hebben leren kennen in de eigen praktijk.

In deze module leer je omgaan met ’lastige cliënten’. Wat maakt voor jou iemand tot een ‘lastige cliënt’? Waar liggen je grenzen, welke invloed heb jij en welke handvatten kun je met motiverende gespreksvoering bieden? Zijn er meer mogelijkheden om te motiveren? Deze vragen komen aan de orde in deze module.

Daarnaast verdiepen we ons in emoties. Die blijken een belangrijke reden te zijn voor terugval bij roken. Waarom komen verdriet, boosheid, angst en chagrijn naar boven bij stoppen met roken? Hoe beïnvloeden roken en niet- roken deze emoties? En hoe ga je daar als professional mee om?

Tijdens de module ga je actief aan de slag met voorbeelden uit de eigen praktijk. Plenaire uitleg en theorie worden afgewisseld met oefeningen, casuïstiekbespreking en rollenspellen.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je meer inzicht in je rol als coach om mensen te begeleiden bij het stoppen met roken
  • weet je wat jouw invloed daarop kan zijn.
  • weet je meer over de emoties die tijdens het proces kunnen ontstaan en tot terugval kunnen leiden.
  • ben je bekend met methoden om hierop in te gaan.
  • heb je geoefend met praktisch vaardigheden en psychische begeleidingsmethoden.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Bertie Happel en Simone Königs, Momentum Training & Coaching.

Voor wie

Voor professionals op het gebied van publieke gezondheid(bevordering), die ervaring hebben met de begeleiding bij stoppen met roken en die zich daarin verder willen specialiseren.
Bijvoorbeeld huisartsen, (long)verpleegkundigen, praktijkondersteuners coaches en persoonlijk begeleiders bij GGZ.

Toelatingseisen

Om deze module te volgen, dien je vooraf een Stoppen met roken module of een gelijkwaardige module succesvol te hebben afgerond.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers deze module met een 8,6.

Uitspraken van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:
“Ik vond het een hele inspirerende dag met bekwame cursusbegeleidsters. Dank!”
“Zeer informatie en praktijkgericht. Geeft inspiratie om het verder uit te diepen.”

Praktische informatie

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Topclass Arbeid en Gezondheid 3; Triage in de bedrijfsarts praktijk

Datum: 11 sep '17

In het kort

Dit is éen avond uit een serie van drie nascholingen over actuele thema’s in de bedrijfsgezondheidszorg. De avonden worden geleid door prof. dr. Hulshof. Wil jij je verdiepen in het triageproces van de spoedeisende geneeskunde? En zien hoe we dit kunnen vertalen naar onze eigen zorg? Lees dan meer over deze geaccrediteerde module.

Programma

Download hier het programma in pfd.

Wat je leert

Wat kunnen we leren van het triageproces in de spoedeisende geneeskunde?

Deze module wordt georganiseerd in samenwerking met het Coronel Instituut voor Arbeid en Gezondheid. Je kunt de module volgen als bij- of nascholing.

De topclasses

In de Topclasses staat de arbocuratieve zorg centraal. Hoe krijgt het thema ‘arbeid’ meer aandacht in de zorgketen? Hoe stimuleren wij een betere samenwerking tussen de specialist en de bedrijfsarts in therapie en begeleiding van patiënten en werknemers? We doen dit door elke keer een topspecialist uit te nodigen. Hij of zij geeft ons inzicht in de nieuwste ontwikkelingen in een bepaald klinisch onderwerp, met vernieuwde aanpak, therapie en begeleiding in de zorg. Daarbij dagen we de specialist uit om de relatie te leggen naar arbeid en reïntegratie in werk.

Een bedrijfsarts of klinisch arbeidsgeneeskundige presenteert interventies en aanpak vanuit de bedrijfsgezondheidszorg, of een verzekeringsarts vertelt over claimbeoordeling. Tot slot belicht prof. dr. Carel Hulshof welke (multidisciplinaire) richtlijnen of andere kennis- en handelingsinstrumenten hierbij beschikbaar zijn. Prof. dr. Hulshof is mede vanuit het Kwaliteitsbureau NVAB aanwezig. Op deze avonden krijg je dus een compleet beeld over het onderwerp naar de stand der wetenschap en praktijk.

Deze topclass: triage in de bedrijfsartspraktijk

Tijdens een interactief hoorcollege bespreken we casuïstiek en interventies. Er is ruimschoots tijd voor discussie. Vragen die aan de orde komen, zijn onder meer: hoe geef je als bedrijfsarts hulp bij acute vragen, klachten, of ongevallen in de praktijk? Hoe stel je dan een (werk)diagnose? Hoe beoordeel jij acute situaties in verschillende medische contexten? Wat kunnen wij leren van het triageproces in de spoedeisende geneeskunde en hoe vertalen we dit naar onze eigen zorg?

Na afloop van 11 december:

  • ken je het triageproces met prioriteiten ter beoordeling van de Spoedeisende Hulp uit de kliniek;
  • ken je het triageproces van de Spoedpost (huisartsenpost HAP en SEH in de kliniek)
  • kun je uitleggen welke rol de huisartsenpost speelt in SEH en hoe effectief dit is in de eerste opvang voor ‘zelfverwijzers’ ;
  • ken je een aantal praktijkvoorbeelden van triage op afstand door de Radio Medische Dienst, of als arbobeleid en preventie van prikaccidenten in de zorgsector, of voor het bieden van eerste hulp bij (chemische) ongevallen in de haven vanuit de bedrijfsartsenpraktijk;
  • kun je uitleggen wat de waarde is van triage voor de bedrijfsarts bij het bieden van de eerste opvang, in acute beslismomenten of momentopnames in de praktijk van de bedrijfsarts.

Docenten en onderwerpen:

Lutfullah Nabizadah, medisch hulpverlener SEH BovenIJ Ziekenhuis & Triagist Spaarne Gasthuis:

  • Triage op de Spoedpost (SEH + HAP huisartsenpost): hoe werkt het?
  • Effectiviteit van HAP (resultaten en aanbevelingen uit scriptieonderzoek)

Lucas Viruly, huisarts en arts Radio Medische Dienst

  • Calamiteiten op zee: hoe navigeer en trieer je op afstand?

René Naber, bedrijfsarts arbodienst AMC

  • Prikaccidentenbeleid & preventie in de zorg: ook een vorm van triage

Flip Kaster, bedrijfsarts en manager Port Health Centre

  • Port Health Centre met bedrijfsongevallenzorg in de chemie.

Voor wie

Voor bedrijfsartsen, verzekeringsartsen (geregistreerd en in opleiding) en arboprofessionals die hun vakkennis “up-to-date” willen houden en graag meedenken en discussiëren over de toekomst van ons vak.

Toelatingseisen

Diploma basisarts BIG geregistreerd. Voorafgaand aan de module neem je de studiehandleiding en de literatuur op de Digitale Leeromgeving (DLO) door.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Voor een overzicht van andere Topclasses, zoek op Topclass Arbeid en gezondheid.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Gehoorschadepreventie voor jongeren

Datum: 30 aug '17

In het kort

Steeds meer jongeren lopen permanente gehoorschade op, zoals oorsuizen (tinnitus) en doofheid. Dat komt onder meer door het geluidsniveau op koptelefoons en in het uitgaansleven. Werk jij als jeugdarts of –verpleegkundige, beleidsmedewerker of evenementorganisator? Wil je leren hoe je gehoorschade voorkomt? En wat de richtlijnen zijn voor het geluidsniveau op evenementen en in discotheken? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Hoe bescherm je jongeren die graag naar muziek luisteren?

De NSPOH organiseert deze dag in samenwerking met de Nationale Hoorstichting en het Centrum Media en Gezondheid. Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Tijdens deze module krijg je concrete handreikingen voor de preventie van gehoorschade binnen de uitgaanssector. Jeugdartsen en – verpleegkundigen en gemeentelijke beleidsmedewerkers kunnen die gebruiken in hun werkpraktijk. Daarnaast gaan we in op de richtlijnen voor het geluidsniveau op evenementen en in discotheken. Die informatie is van belang voor het vergunningenbeleid van gemeenten.
Ten slotte presenteren we verschillende communicatiestrategieën voor effectieve gehoorschadepreventie. De laatste inzichten, richtlijnen en ervaringen komen aan bod. Tevens wordt ingegaan op mogelijke strategieën en kansen voor samenwerking.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je diverse communicatiestrategieën voor effectieve gehoorschadepreventie benoemen en uitleggen.
  • ben je op de hoogte van de richtlijnen met betrekking tot geluid.
  • weet je welke stakeholders er zijn.
  • heb je de handvatten om gehoorschadepreventie in te passen in je eigen werkpraktijk.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • drs. Hester Hollemans (Centrum Media en Gezondheid)
  • drs. Ilke Jellema (Nationale Hoorstichting)

Voor wie

Voor jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen, beleidsmedewerkers en organisatoren van festivals/evenementen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2018 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Interactie malariaprofylaxe en vaccinatie bij gebruik van biologicals

Datum: 30 aug '17

In het kort

Het is tegenwoordig heel normaal dat ouderen en mensen met een chronische aandoening op reis gaan. Zij gebruiken vaak medicatie. Interferentie met malariaprofylaxe ligt dan op de loer. Wil jij je kennis over de farmacologische werking van malariaprofylaxe opfrissen? Wil je leren wanneer interactie kan optreden? En hoe je reizigers adviseert die biologicals gebruiken? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Leer je vaccinatiebeleid en profylaxekeuze onderbouwen

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Voor het zevende jaar op rij organiseert de NSPOH in samenwerking met de afdeling Viroscience van het Erasmus MC nascholingen reizigersadvisering voor diverse doelgroepen. Viroscience doet onderzoek naar tropische infectieziekten en de vaccinatie van bijzondere patiëntenpopulaties, waaronder immuungecompromitteerden.

We hebben de dag opgedeeld in twee delen. In de ochtend staan we stil bij de interactie tussen patiënt en geneesmiddel. Je frist je kennis op over de algemene principes van farmacotherapie, farmacokinetiek en farmacodynamiek. Met deze basis lopen we de verschillende soorten malariaprofylaxe langs. Volgens welke principes schakelen deze middelen de malariaparasiet uit? Welke (on-)bedoelde effecten hebben zij op het lichaam? En wat doet het lichaam met deze middelen? Aan de hand van casuïstiek bespreken we met welke soorten medicatie interactie kan optreden. Hierdoor leer je de keuze voor het soort malariaprofylaxe beter onderbouwen.
In het tweede deel van deze nascholing bespreken we aan de hand van casuïstiek de aandachtspunten bij het vaccineren en adviseren van patiënten die biologicals gebruiken. Zij hebben daardoor namelijk een afwijkende immuunrespons. Je leert hoe biologicals werken en wat dit betekent voor het vaccinatiebeleid.

Het onderwijs vindt plaats in de vorm van interactieve presentaties, afgewisseld met casuïstiekbesprekingen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met de farmacologische achtergronden malariaprofylaxe.
  • weet je hoe malariaprofylaxe interacteert met het lichaam.
  • weet je bij welke soorten medicatie interactie kan optreden.
  • kun je je keuze voor het soort malariaprofylaxe beter onderbouwen.
  • weet je hoe biologicals werken en wat dat betekent voor vaccinaties.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door docenten die werkzaam zijn bij het Erasmus MC.

Voor wie

Voor reizigersgeneeskundig (huis-)artsen.

Toelatingseisen

Deelnemers aan deze module zijn arts en hebben affiniteit met vaccinaties en reizigersadvisering.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Managers verkennen publieke gezondheidszorg: een stoomcursus

Datum: 30 aug '17

In het kort

Het beleid van elk ministerie en elke bedrijfssector heeft effect op de volksgezondheid. Als directeur of manager in de publieke gezondheid heb je te maken met een complexe context die met de nieuwe akkoorden zoals IZA en GALA nog dichterbij komt. Daarnaast dien je over een breed werkveld een inhoudelijke koers te realiseren die congruent is met de beginselen van de public health. Onder tijdsdruk en in een bestuurlijke arena. Wil je de inhoud én de breedte van de (samenwerkings-) partijen in korte tijd leren doorgronden? Doe dan deze module.

Wat je leert

Doorgrond de complexiteit van de public health op bestuurlijk niveau

Bijna vijftien procent van ons Bruto Binnenlands Product (BBP) besteden we aan zorg. Ongemerkt werkt elke Nederlander één hele dag per week voor ‘de kosten van de zorg’. Die zorg zal steeds meer preventieve elementen in zich moeten hebben om ook voor de toekomst betaalbaar te blijven. Als directeur of manager in de (publieke) gezondheidszorg ben je één van de cruciale factoren die de noodzakelijke veranderingen teweeg moet brengen.

Deze module brengt je de inhoudelijke kennis om daarmee aan de slag te gaan. Het is een stoomcursus die zicht geeft op welke onderwerpen en ontwikkelingen nu actueel zijn. In acht avonden leer je de complexiteit daarvan te doorgronden. Na afloop weet je wat er speelt, welke valkuilen en kansen er liggen en welke contacten je daarbij vooruit kunnen helpen.

Als voorbereiding lees je de aanbevolen literatuur. Zo ben je in staat om met een goed gevoel te participeren in de discussie.
Tijdens de module wordt gebruik gemaakt van het boek: Stronks K., Burdorf A. (red.) Volksgezondheid en Gezondheidszorg, 9e druk, 2021, Bohn, Stafleu, van Loghum, ISBN 978 90 368 2623 5.

De avonden vinden plaats tussen 17.00 en 21.00 uur. De avonden zijn volledig verzorgd met buffet. Er is ook mogelijkheid om deze avonden online te volgen.

Na afloop van deze module heb je kennis van de volgende onderwerpen:

  • complexiteit van oorzaken en gevolgen en hardnekkige problemen zoals sociaaleconomische gezondheidsverschillen (SEGV) begrijpen en aanpakken.
  • inrichting en functioneren van ons zorgstelsel: welke kennis, welke adviesorganen en welke beleidsveranderingen spelen in de (publieke) zorg.
  • preventie en zorg: over de uitgaven, de opbrengsten en de afweging.
  • organisatie van de zorg voor jeugd en ouderen: over de transities  en de raakvlakken met publieke gezondheid.
  • infectieziekten: over de regionale en (inter)nationale infrastructuur voor infectieziektebestrijding.
  • illustratie en verdieping van lokaal gezondheidsbeleid via de inhoudelijke thema’s als roken, alcohol, overgewicht, depressie, chronische ziekten, dementie en gezonde leefomgeving.
  • de gezondheidstaken die raken aan veiligheid, zoals GHOR, forensische zorg en OGGZ/verward gedrag.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende landelijke opinieleiders en experts, zoals:

  • Prof. dr Karien Stronks, AMC/UvA
  • Prof. dr Niek Klazinga, OESO, AMC/UvA
  • Prof. dr Lex Burdorf, hoogleraar determinanten van volksgezondheid, Erasmus MC Rotterdam
  • Dr René Groot Koerkamp, Zorgverzekeraars Nederland
  • Drs Ninette van Hasselt, programmahoofd Jongeren & Riskant Gedrag, Trimbos-instituut

Voor wie

Bestuurders, directeuren en managers met een nieuwe functie in de public health die hun kennis over public health op strategisch niveau op peil willen brengen of willen opfrissen.

Toelatingseisen

Academisch werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,7.

Quotes docenten en deelnemers

prof.dr.ir. Lex Burdorf, Erasmus MC over Master Public Helath (MPH) NSPOH

Prof. dr. Lex Burdorf

hoogleraar determinanten van volksgezondheid, Erasmus MC Rotterdam

“Sociaaleconomische gezondheidsverschillen (SEGV) zijn weerbarstig. Eén van de belangrijkste factoren is betaalde arbeid. Gezondheid bepaalt deels of mensen werk vinden en werk behouden. Verlies van werk leidt tot gezondheidsproblemen en het starten met betaalde arbeid na langdurige werkloosheid leidt tot betere gezondheid. Voor mensen met chronische ziekten of een arbeidsbeperking is een integrale aanpak van re-integratie en zorg nodig. De publieke gezondheid moet (arbeids)participatie centraal stellen wil zij haar doelstellingen ten aanzien van het terugdringen van SEGV serieus nemen. Dat vraagt intersectoraal beleid, waarin de huidige kunstmatige verschillen tussen werk, zorg en preventie verdwijnen.”

Jaap Koopman

directeur GGD Groningen

“In een tijdsbestek van enkele weken word je langs belangrijke onderdelen van publieke gezondheid geleid. Het gaat daarbij om de rol van de GGD, maar ook om andere partijen die actief zijn op het terrein van (publieke) gezondheid en zorg. Inspirerende sprekers namen ons mee en legden daarbij ook dwarsverbanden tussen de uiteenlopende onderwerpen. De presentaties, de literatuur en boeiende gesprekken in de gemêleerde groep deelnemers maakten een levendige stoomcursus!

Anja Koornstra

Opleider bij NSPOH en begeleider van deze module

Op de vraag waarom managers die nieuw zijn in de publieke gezondheid, deze scholing moeten volgen, zegt zij: “De breedte van ons werkveld is fascinerend, van de eerste 1000 dagen tot vitaal ouder worden en van zedenzaken tot financiering van de zorg. Het is heel fijn om in 8 avonden alles op een rij te krijgen. De inspirerende docenten en de groep van mede-managers met elk een eigen invalshoek geven ook een mooie verrijking van je netwerk.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Train-de-trainerworkshop voor visusinstructeurs

Datum: 30 aug '17

In het kort

Een aios en of JGZ-verpleegkundige dient vaardig te zijn in het opsporen van oogafwijkingen en het uitvoeren van het visusoogonderzoek bij jonge kinderen. Werk jij als arts, orthoptist of verpleegkundig specialist en wil je leren hoe je deze vaardigheden aan hen overdraagt en de uitvoering kunt beoordelen? Volg dan deze workshop.

Wat je leert

Je gaat de rol van visusinstructeur vervullen binnen je eigen organisatie. Hierbij is het van belang dat je boven de stof staat, zodat je vanuit jouw kennis over de achtergronden van de oogonderzoeken bij kinderen onder en boven de 36 maanden instructie kunt geven en vragen van je collega’s kunt beantwoorden. Vooraf maak je daarom een entreetoets, zodat je weet waar je eventuele lacunes in je kennis zitten, zodat je deze voorafgaand aan de workshop kunt bijspijkeren.

Goed voorbeeld doet goed volgen. Je eigen uitvoering van de onderzoeken moet natuurlijk tip top in orde zijn en gestructureerd verlopen volgens de NCJ richtlijn Opsporen van oogafwijkingen (2019).

Tijdens deze driedaagse ga je aan de hand van de theoretische achtergronden kritisch kijken naar je eigen uitvoering van de oogonderzoeken.

Als voorbereiding op de workshop maak je een aantal filmopnamen waarop je zelf het onderzoek uitvoert en waarop je feedback geeft aan een collega op de uitvoering van het onderzoek. Tijdens de workshop oefenen je samen met de andere deelnemers het beoordelen van de uitvoering van het onderzoek aan de hand van dit filmmateriaal. Ook besteden we aandacht aan de finesses van feedback en instructie geven. Je bereidt hiervoor een mini-les over een oogheelkundig onderwerp voor.  Je gaat met elkaar in gesprek over hoe de praktijklessen die je gaat geven aan gaat pakken en welke vragen en knelpunten je kunt verwachten.

Je kunt deze workshop volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

N.B. Ben je nog niet bekwaam in de uitvoering van het oogonderzoek of heb je nog onvoldoende achtergrondkennis dan kun je niet deelnemen aan deze workshop.

Na afloop van deze driedaagse workshop:

  • kun je als visusinstructeur binnen je eigen organisatie artsen, verpleegkundigen en doktersassistenten trainen in het gestandaardiseerd opsporen van oogafwijkingen.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Trijntje Sjoerdsma, orthoptist en/of mevrouw drs. Ellen van Minderhout, orthoptist.

Voor wie

Artsen, orthoptisten en verpleegkundig specialisten in de JGZ.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Algemene voorwaarden voor toelating

Voorwaarde voor deelname is dat je reeds bekwaam bent in het gestandaardiseerd uitvoeren van oogonderzoeken bij kinderen onder en boven de 36 maanden volgens de NCJ-richtlijn Opsporen oogafwijkingen (2019). Daarnaast beschik je voor deelname over voldoende theoretische kennis over de achtergronden van deze screening.

Toelatingseisen

  • je bent als arts, orthoptist of verpleegkundig specialist minimaal 3 jaar werkzaam in de JGZ.
  • je bent bekwaam in het gestandaardiseerd uitvoeren van het oogonderzoek bij kinderen tot de leeftijd van 3 jaar en het gestandaardiseerd bepalen van de visus bij kinderen vanaf 3 jaar volgens de richtlijn Opsporen oogafwijkingen uit 2019.
  • je hebt voldoende kennis van de theoretische achtergrond van het gestandaardiseerd uitvoeren van beide onderzoeken.
  • ben je verpleegkundig specialist, orthoptist of ben je als arts JGZ vóór 2019 gestart met je JGZ-opleiding dan heb je bij voorkeur eerder een cursus bij de stichting TOV of de module Visusonderzoek en screening visuele stoornissen bij jonge kinderen (voorheen Ogenblik voor het oog) gevolgd.
  • je hebt aantoonbare affiniteit voor het onderwerp en met het trainen van collega’s.

Register voor gecertificeerde visusinstructeurs

Heb je deze workshop met goed gevolg afgerond? Dan kun je je registreren in het NCJ register voor gecertificeerde VisusInstructeurs. De docent stelt aan het eind van de training vast of je hiervoor in aanmerking komt. De kwaliteit van de ingeleverde opdrachten weegt mee in de beoordeling.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 10,0!

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Hoe benut je e-health in de praktijk

Datum: 30 aug '17

In het kort

E-health en e-mental health maken razendsnelle ontwikkelingen door. Ook organisaties in de public en occupational health hebben te maken met deze innovatie. Maar wat houdt e-health precies in? Welke (on-)mogelijkheden zijn er en hoe kun je de toepassingen benutten in de praktijk? Wil jij antwoorden op deze en andere vragen? Doe dan deze geaccrediteerde, tweedaagse module.

Wat je leert

De ontwikkeling en mogelijkheden van e-health toepassingen

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

E-health biedt geweldige kansen in de gezondheidszorg. Bijvoorbeeld als vervanging van direct contact met cliënten of in de voorlichting voor specifieke groepen. Maar ook ter ondersteuning van cliënten bij zelfmanagement en ter verhoging van de kwaliteit van de zorgverlening. Ook biedt het nieuwe mogelijkheden in de communicatie met jongeren of laaggeletterden. In deze module krijg je een update van de ontwikkelingen, de praktische toepassingen en de consequenties voor je eigen rol als professional.

De leerstof wordt behandeld in de vorm van interactieve presentaties en discussies over wat je in jouw dagelijkse praktijk wel of niet kunt met deze nieuwe digitale hulpmiddelen.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je een beeld van e-health en de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied.
  • heb je inzicht in de (on)mogelijkheden.
  • weet je hoe de digitale hulpmiddelen in de praktijk werken.
  • weet je welke toepassingen geschikt zijn voor welk doel en welke doelgroep.
  • kun je bepalen of en hoe je deze vernieuwing in de zorg in je eigen werkomgeving inzet.

Voor wie

Professionals in de publieke en bedrijfsgezondheid.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Praktische mediatraining bij risico- en crisiscommunicatie

Datum: 30 aug '17

In het kort

Werk je op het gebied van veiligheid en gezondheid? Effectief communiceren met de media is belangrijk voor beleidsmakers en professionals. Vooral als zij te maken krijgen met lastige omstandigheden als ongevallen, (dreigende) rampen en risicovolle situaties. Alles ligt dan onder het vergrootglas dat media hanteren. De wijze waarop je over en tijdens de ‘crisis’ communiceert, beïnvloedt in belangrijke mate het oordeel van het publiek over de wijze waarop jij als professional (en daarmee jouw organisatie) met die situatie of crisis bent omgegaan. Wil jij leren hoe je doeltreffend communiceert in crisissituaties? Wat de werkwijze is van media en hoe je een kernboodschap formuleert? Doe dan deze tweedaagse mediatraining.

Bekijk in de video wat het belang is van mediatraining en wat eerdere deelnemers geleerd hebben.

Wat je leert

Leer een kernboodschap formuleren

Tijdens de introductiebijeenkomst leer je van een ervaren mediatrainer hoe je je boodschap helder en doeltreffend voor het voetlicht kunt brengen. We besteden aandacht aan de rol van de media tijdens een crisis. Hoe werken media en waarom? En wat betekent dat in geval van gevoelige issues, rampen en crises?

Tijdens de tweede dag van de module breng je de theorie van de introductiebijeenkomst in de praktijk. Je begint met het afleggen van een nul-(pers)verklaring op basis van je eigen casus. Daarna word je op basis van deze verklaring geïnterviewd op camera. Hierbij worden diverse interviewstijlen gehanteerd. De filmbeelden worden gezamenlijk teruggekeken waarbij je elkaar feedback geeft.

De module is opgezet als een vaardigheidstraining. Via casuïstiek oefen je in het formuleren van kernboodschappen. Dag 1 volgen alle deelnemers gezamenlijk. Tijdens de tweede dag oefen je voor de camera in verschillende settings.  De praktijktraining op dag 2 volg je in een kleine groep, zodat iedereen meerdere keren kan oefenen voor de camera. Noteer in het opmerkingenveld welke van de data voor dag 2 je voorkeur heeft.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je de rol en werkwijze van de traditionele en nieuwe media bij (dreigende) crisissituaties benoemen.
  • kun je het belang van het gebruik van een kernboodschap aangeven.
  • kun je een belangrijke bijdrage leveren aan het opstellen van een kernboodschap.
  • kun je op een goede manier journalisten in allerlei omstandigheden te woord staan en effectief de belangrijkste boodschap volgens jouw organisatie naar voren brengen.
  • heb je voor de camera geoefend hoe je deze boodschap in verschillende settings optimaal kunt overbrengen.

Voor wie

Beleidsmakers en professionals in de public health en Arbeid & Gezondheid, die voor hun beroep in aanraking kunnen komen met de media en hun communicatievaardigheden in geval van crisissituatie willen vergroten.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Arian Kuil, Interim woordvoerder, sr. communicatieadviseur, mediatrainer, speechschrijver bij Kuil & Van Woerkom communicatie.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 10,0.

Uitspraak van een deelnemer: “Ik vond het een voorrecht om les te krijgen van deze docent. De lessen waren enorm leerzaam door de goede opbouw en het vakmanschap van de docent. De docent straalt daarbij enthousiasme uit om ons iets te leren en kan allerlei situaties nabootsen op een natuurlijke manier. Dit was een heel waardevol kijkje in de wereld van de media.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.