030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Zweeloo revisited. Terugkomdag Epidemiologie: wat kan ik er mee?

Datum: 21 dec '17

In het kort

In 2018 wordt voor de 10e keer de Summer course Epidemiologie: wat kan ik er mee? uitgevoerd in samenwerking met STIP in Zweeloo. Door de jaren heen kregen we regelmatig het verzoek om een terugkomdag te organiseren en in dit jubileumjaar gaat dit ook daadwerkelijk gebeuren!

Wat je leert

Fris jouw kennis op over epidemiologie en biostatistiek

De inhoud van de terugkomdag bestaat uit een vast deel en een variabel deel. In het vaste deel komen alle eerder behandelde basisbegrippen uit de epidemiologie aan de orde. Deze worden aan de hand van wetenschappelijke, krant- en tijdschriftartikelen en advertenties in de praktijk gebracht.

De inhoud van het variabele deel is afhankelijk van de vragen en casuïstiek die je zelf als deelnemer inbrengt. Bij het in de praktijk brengen van de kennis, inzichten en vaardigheden die je tijdens de summer course hebt geleerd, loop je vast tegen nieuwe vragen aan. In het programma is veel ruimte om hier aandacht aan te besteden.

Tijdens deze module betrekken we je actief bij plenaire sessies, oefeningen, casuïstiek en groepsdiscussies.

Na afloop van deze terugkomdag

  • Heb je de eerder geleerde basiskennis van de epidemiologie en biostatistiek weer lekker opgefrist en bijgespijkerd.
  • Kun je het gebruik van epidemiologische begrippen nog beter vertalen naar én toepassen in de eigen praktijk.
  • Kun je niet alleen de medisch wetenschappelijke vakliteratuur, maar ook kranten- en tijdschrift-artikelen beter doorgronden. Niet alleen op de methodologische waarde, maar vooral op de inhoudelijke betekenis ervan voor je eigen praktijk en professioneel beleid.
  • Heb je een antwoord gekregen op een vraag of casuïstiek besproken uit je eigen organisatie of praktijksituatie.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door de dezelfde docent en ontwerper van de Summer course:
dr.Willy-Anne van Stiphout, arts M&G, epidemioloog B,
trainer in praktijk en theorie van epidemiologie, STIP, Zweeloo.

Voor wie

Deelnemers hebben eerder de 3-daagse Summer- of Najaarscourse ‘Epidemiologie; Wat kan ik er mee’? gevolgd.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

E-learning: VOV- en visusonderzoek

Datum: 9 nov '17

In het kort

Werk je als arts of verpleegkundige in de JGZ en wil je kennis en vaardigheden verwerven om oogafwijkingen bij jonge kinderen op te sporen? En wil je op je eigen niveau, in je eigen tempo studeren? Doe dan deze e-learning.

Wat je leert

Deze e-learning bestaat uit twee modulen:

  1. Visuele stoornissen
  2. VOV- en visusonderzoek

Deze module behandelt de visuele stoornissen van het oog die in de jeugdgezondheidszorg het meest voorkomen. Je leert hoe je het onderzoek naar deze afwijkingen lege artis kunt uitvoeren. Uiteraard dien je deze vaardigheden aan te scherpen en fine te tunen in de praktijk. Tijdens je inwerkperiode dien je begeleid te worden door een ervaren jeugdarts, een gecertificeerde visusinstructeur of orthoptist.
JGZ professionals moeten bekwaam zijn in het Vroegtijdig Onderkennen van Visuele Stoornissen (VOV) bij zuigelingen, peuters en kleuters. De inhoud van deze e-learning gaat uit van de JGZ richtlijn JGZ richtlijn Opsporing Visuele Stoornissen 0-19 jaar. Deze richtlijn is in 2010 herzien. De richtlijn bevordert de uniforme uitvoering van het onderzoek naar afwijkingen van het oog en het gezichtsvermogen.

Na afloop van deze e-learning:

  • Beheers je de methodiek van het opsporen van oogafwijkingen.
  • Kun je de meest voorkomende oog(stand)afwijkingen en oogheelkundige ziektebeelden onderkennen.
  • Weet je waarom en wanneer je een kind moet verwijzen naar de huisarts, oogarts of orthoptist.

Voor wie

Voor artsen en verpleegkundigen als voorbereiding op het uitvoeren van het VOV- en visusonderzoek in de praktijk. De e-learning is ook interessant voor andere artsen en verpleegkundigen die in hun werk te maken hebben met kinderen en visus, zoals huisartsen, artsen verstandelijk gehandicapten, kinderverpleegkundigen en kinderartsen.

Deze e-learning maakt tevens onderdeel uit van de modulen:

Inschrijven

Je kunt je inschrijven via de knop in de rechterkolom. Doe je dat voor 15:00 uur, dan kun je na 15:00 uur bij de e-learning. Rond je je inschrijving na 15:00 uur af, dan kun je pas de volgende dag bij de e-learning. Onze ICT omgeving werken we namelijk ’s middags om 15:00 uur en ’s nachts bij.

Je vindt de e-learning door in te loggen op nspoh.onderwijsonline.nl (gebruik dezelfde gegevens als bij het inschrijven). In het linker menu ga je naar ‘leermateriaal’ waar je de e-learning kunt vinden.

Contact

Ervaar je problemen met de e-learning?  Kom je er niet uit? Of heb je een vraag over onze opleidingen, bij- en nascholing of incompany trainingen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Topclass Arbeid en Gezondheid 2: 2018

Datum: 23 okt '17

In het kort

Elk jaar organiseren wij bijzondere bijeenkomsten (start om 16.00 uur) over actuele thema’s in de bedrijfsgezondheidszorg. Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in dit vakgebied? En wil je de nascholing inzetten voor herregistratie? Lees dan meer over onze Topclass arbeid en gezondheid.

Topclass: infectieziekten en bedrijfsgezondheidszorg

Download hier het programma van de Topclass: Infectieziekten en bedrijfsgezondheidszorg

Inhoud

In deze tweede en laatste van de reeks Topclass Arbeid en Gezondheid gaan we nader in op Infectieziekten en bedrijfsgezondheidszorg. Hoe ga je hiermee om in de praktijk als bedrijfsarts of collega Arbeid en Gezondheid bij acute vragen, klachten of preventie van een infectieziekte als vaccinatie of reizigersadvies? Hoe passen wijzelf de vigerende richtlijnen toe? En hoe werken we samen, of verwijzen we adequaat naar gespecialiseerde centra?

In deze Topclass leren we van de collega’s Maatschappij en Gezondheid en van onze collega bedrijfsartsen die zich nader hebben gespecialiseerd op dit gebied welke aandachtspunten van belang zijn. Hoogleraar Michèle van Vugt, internist-infectioloog, Tropencentrum, Amsterdam UMC biedt ons als eerste spreker een inkijk op dit gebied. Heden ten dage is het heel gewoon te reizen, ook naar verre bestemmingen met bepaalde risico’s.  Welke infectieziekten met prevalentie zijn van belang in relatie tot arbeid in Nederland, of om rekening mee te houden in ons advies voor werknemers die regelmatig naar het buitenland moeten.

Na de pauze gaat Jaap Maas, bedrijfsarts arbodienst Amsterdam UMC, nader in op het beleid binnen het AMC in samenwerking met het Centrum voor tropische ziekten. Welke rol heeft de bedrijfsarts, bijvoorbeeld bij het vaccinatiebeleid, het uitvoeren van PMO voor risicogroepen in de zorg en in samenwerking met de collega’s infectieziekten bestrijding?

Jaap is ook lid van het Arbo team bij RIVM en als klinisch arbeidsgeneeskundige infectieziekten werkzaam bij het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten. Bij de vraagbaak KIZA is altijd bijzondere interesse voor een aantal specifieke aandoeningen, zoals in het omgaan met de ziekte van Lyme.

In aansluiting hierop biedt Fleur Meerstadt, bedrijfsarts arbodienst Amsterdam UMC en als klinisch arbeidsgeneeskundige infectieziekten werkzaam bij het RIVM, inzicht in de speciaal ontwikkelde app met LCI richtlijnen, waarin diverse Arbo paragrafen zijn opgenomen. Aan de hand van praktijkvoorbeelden kunnen we zelf hiermee oefenen.

Tot slot presenteert bijzonder hoogleraar Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde prof. dr. Carel Hulshof zijn visie op de rol en positie die de bedrijfsarts heeft op het gebied van preventie en omgaan met infectieziekten. Welke ervaring heb jijzelf en welk perspectief zie je voor de bedrijfsarts in samenwerking met de collega’s Maatschappij en Gezondheid? We gaan de discussie hierover aan!

Leerdoelen

Na afloop van de bijeenkomst kun je:

  • de voornaamste infectieziekten met risico’s benoemen voor de arbeidspopulatie in Nederland, of daarbuiten internationaal werkend;
  • aangeven welke rol, positie en interventies effectief zijn in de begeleiding of preventie van risico’s voor werkenden door de bedrijfsarts en de arts infectieziekte bestrijding samen;
  • de multidisciplinaire richtlijn over de ziekte van Lyme en de speciale app met richtlijnen LCI en Arbo paragraaf adequaat toepassen.

Wat je leert

Actuele thema’s in de bedrijfsgezondheidzorg

Deze module wordt georganiseerd in samenwerking met het Coronel Instituut voor Arbeid en Gezondheid. Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Elke avond is los te volgen.

Net als in voorgaande jaren wordt het programma als volgt ingericht:

  1. Topspecialisten geven inzicht in de klinische ontwikkelingen van een bepaald onderwerp in de zorg. Daarbij behandelen ze ook de actuele aanpak, therapie of begeleiding. Bovendien dagen wij hen uit de relatie te leggen naar arbeid en re-integratie naar werk.
  2. Daarnaast worden presentaties verzorgd voor de bedrijfsarts of klinisch arbeidsgeneeskundige. Daarin worden relevante interventies en aanpak vanuit de bedrijfsgezondheidszorg behandeld.
  3. Tot slot belicht prof. dr. Carel Hulshof, mede vanuit het Kwaliteitsbureau NVAB, welke vigerende (multidisciplinaire) richtlijnen of andere kennis- en handelingsinstrumenten die beschikbaar zijn.

Op deze manier krijg je in elk van de  bijeenkomsten een compleet beeld over een onderwerp naar de stand der wetenschap en praktijk.

Voor wie

Voor bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en andere arboprofessionals.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Masterclass WWZ: Arbeidsrecht en Sociaal zekerheidsrecht

Datum: 20 okt '17

In het kort

Met de invoering van de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) zijn het ontslagrecht en de werkloosheidswet (WW) ingrijpend gewijzigd. Ook is de nieuwe wet ‘Werken na de AOW-leeftijd’ ingevoerd. Wil jij leren welke gevolgen deze wet heeft voor werkgever, werknemer en jouw praktijk? Wil je op de hoogte worden gebracht van relevante actualiteiten? Doe dan deze masterclass.

Wat je leert

Leer de gevolgen van de wetsveranderingen voor jouw praktijk

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

Om de arbeidsmarkt in beweging te krijgen, is de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) tot stand gekomen. De WWZ heeft onder andere wijzigingen aangebracht op het gebied van:

  • flexibele arbeidsrelaties.
  • ontslagrecht.
  • sociale zekerheid.

Daarnaast zijn de nieuwe werkloosheidwet (WW) en de ‘wet Werken na de AOW leeftijd’ van kracht.

Welke veranderingen geeft de WWZ? En vooral, wat betekenen deze veranderingen voor jouw praktijk of beoordeling? Wat zijn de wijzigingen in het ontslagrecht als gevolg van de WWZ, bijvoorbeeld in geval van ziekte van de werknemer? Hoe is herplaatsingsplicht geregeld bij ontslag of arbeidsongeschiktheid? Bieden de wijzigingen in het arbeidsrecht meer zekerheid voor flexwerkers?
Wat zijn de gevolgen voor het WIA-beleid? Tijdens de masterclass krijg je antwoord op deze en andere vragen. Ook wordt een beeld geschetst van de wet Beperking Ziekteverzuim en Arbeidsongeschiktheid Vangnetters (BEZAVA), wijzigingen in de WW en de ‘wet werken na de AOW-leeftijd’.

De masterclass kent een praktische insteek met ruimte voor discussie en vragen. De ontwikkelingen zullen zoveel mogelijk aan de hand van concrete casuïstiek worden belicht.

Na afloop van deze eendaagse masterclass:

  • heb je een duidelijk inzicht in de wetswijzigingen in het arbeidsrecht en sociale zekerheidsrecht.
  • ben je bekend met de invloed van deze wijzigingen voor de praktijk van de bedrijfs- en verzekeringsarts.

Docenten

Het onderwijs werd bij eerdere uitvoeringen van deze module verzorgd door o.a. Mr. P. Fluit, advocaat arbeids- en sociale zekerheidsrecht bij Stadhouders Advocaten in Utrecht.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, arbeidsdeskundigen en andere professionals die adviseren over arbeid en gezondheid.

Toelatingseisen

Om aan deze module te kunnen deelnemen, heb je:

  • basiskennis over wetgeving van het arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht.
  • gerichte praktijkervaring.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Rabiës, tuberculose en op reis met HIV

Datum: 13 okt '17

In het kort

Als reizigersverpleegkundige of reisgeneeskundige (huis-)arts is het belangrijk om bij te blijven op het gebied van reizigersgeneeskunde. Wil jij je kennis opfrissen over de aandachtspunten bij het reizigersadvies aan cliënten met hiv? Over het rabiësprotocol? En over de preventieve maatregelen tegen tbc? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Fris in één dag je kennis op

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze module bespreken we drie onderwerpen binnen reizigersadvisering.

Allereerst: op reis met hiv. Hiv-geïnfecteerde patiënten worden tegenwoordig behandeld met een cocktail van meerdere antiretrovirale medicamenten (ART: anti-retroviral therapy). Daardoor is de kwaliteit van leven van deze patiënten sterk verbeterd. Kunnen zij zonder probleem een tropische reis ondernemen? Je leert welke factoren van de reis meewegen in je advies. Wanneer kun je vaccinaties geven en bij welk aantal CD4+-lymfocyten zijn deze gecontra-indiceerd? Wanneer dien je rekening te houden met interactie met hiv-medicatie? Welke andere risico’s lopen hiv patiënten op reis?

Het tweede onderwerp dat we behandelen is rabiës. rabiës is endemisch in veel populaire bestemmingen. Een besmetting bij iemand die geen pre-expositievaccinatie en geen postexpositie behandeling heeft ondergaan, heeft indien een encefalitis ontstaat altijd een fatale afloop. Toch wordt pre-expositievaccinatie niet altijd geadviseerd. Wat zijn de risicoafwegingen en indicaties voor vaccinatie voor en na de reis?

Het derde onderwerp op de agenda is tuberculose. Tuberculose is endemisch in diverse landen in Afrika, Azië en Oost-Europa. Je frist je kennis op over de ziekte, preventie en diagnostische mogelijkheden. Het adviseren van een BCG-vaccinatie of het afnemen van een Mantouxtest hangt af van aard en duur van de reis. Je leert meer over de achtergronden van deze afwegingen en leert wanneer je moet verwijzen naar de TBC afdeling van de GGD.

Na afloop van deze module:

  • weet je welke aandachtspunten er zijn bij het adviseren van cliënten met hiv.
  • weet je meer over rabiës en kun je het rabiësprotocol beter toepassen.
  • ken je de achtergronden van tuberculose en weet je wanneer welke preventieve maatregelen geadviseerd kunnen worden.
  • weet je wanneer je moet verwijzen naar een behandelend arts of een specialistisch centrum.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door experts in de betreffende vakgebieden.

Voor wie

Voor reizigersverpleegkundigen en reizigersgeneeskundig (huis)artsen. De module is ook interessant voor artsen en verpleegkundigen die te maken hebben met zorg voor werknemers in het buitenland.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,4.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Reisadvies geven aan expats en long-stay travelers

Datum: 13 okt '17

In het kort

De meeste mensen die voor een reizigersadvies komen, gaan op vakantie. Maar sommigen gaan maandenlang weg. Expatriates zelfs voor nog langere tijd en met het gehele gezin. Vaak is een standaardadvies dan niet afdoende. Wil je leren hoe je deze mensen adviseert? En hoe medische repatriëring in zijn werk gaat? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Leer reis- en repatriëringsadvies geven

Je kunt deze module volgen als bij- en nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Een reisadvies is van vele zaken afhankelijk. Denk aan de wijze van reizen, de verblijfplaats(en), -duur en –omstandigheden. Maar ook aan de aanwezigheid en kwaliteit van de medische zorg ter plekke en de persoonlijke gezondheidstoestand van de expat of de long-stay traveler. Een advies aan deze reizigersgroepen is complex en zal vaak meer dan één consult vergen. Zeker als er sprake is van onderliggend lijden. Of bij gezinnen met jonge kinderen, bij wie bijvoorbeeld ook het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) meegenomen moet worden.

In deze module staan we uitgebreid stil bij de aandachtspunten in de reizigersadvisering aan (jonge) gezinnen die in een endemisch malariagebied gaan wonen. Je leert over de afwegingen die spelen bij het langdurig gebruik van malariaprofylaxe. Ook de voor- en nadelen van het al dan niet meegeven van sneltests en noodbehandelingen komt aan de orde. Uiteraard staan we ook stil bij de gevaren van malaria voor bijzondere groepen. Wat is bijvoorbeeld je beleid als het gaat om een langdurig verblijf? Welke afwegingen maak je dan?

In het tweede deel van deze module gaan we in op wat er gebeurt als het onverhoopt mis gaat. Als een cliënt door ziekte of een ongeluk medische zorg nodig heeft. Of gerepatrieerd moet worden. We bespreken hoe vaak dit per jaar voorkomt en welke aandoeningen en omstandigheden hierbij veel voorkomen. Wat je wellicht voorafgaand aan de reis kunt doen ter voorkoming van behandeling of repatriëring.

Omdat medische kosten in het buitenland al gauw oplopen, besteden we ook hier aandacht aan. Daarbij bekijken we welke ziektekosten door de verzekering worden gedekt en wanneer het aan te bevelen is om een aanvullende reisverzekering voor medisch kosten af te sluiten. We bespreken ook wanneer een verzekeraar overgaat tot repatriëring en hoe dat in zijn werk gaat.
Het onderwijs vindt plaats in de vorm van interactieve presentaties en casuïstiekbespreking.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • weet je welke aandachtspunten er zijn bij het reizigersadvies van expats en long-stay travelers.
  • weet je wanneer je moet verwijzen naar een behandelend arts of een specialistisch centrum.
  • weet je welke medische kosten tijdens verblijf in het buitenland vergoed worden door de basisverzekering en welke kosten door een reisverzekering.
  • weet je wanneer een verzekeraar overgaat tot repatriëring van een cliënt uit het buitenland en hoe dat in zijn werk gaat.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door experts in de betreffende vakgebieden.

Voor wie

Voor reizigersverpleegkundigen of reizigersgeneeskundig (huis)artsen. De module is ook interessant voor artsen en verpleegkundigen die te maken hebben met zorg voor werknemers in het buitenland.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Reizigersdiarree, ziek terug uit de tropen en emerging infections

Datum: 13 okt '17

In het kort

Als reizigersverpleegkundige of reisgeneeskundig (huis-)arts krijg je te maken met diverse tropische aandoeningen. Wil je jouw advies verbeteren over niet-vaccineerbare aandoeningen? Wil je leren hoe te handelen bij terugkerende reizigers met koorts of andere klachten? En wil je leren welke ziekten mondiaal in opkomst zijn? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Voorlichting, diagnose en behandeling

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Voor het zevende jaar op rij organiseert de NSPOH in samenwerking met de afdeling Viroscience van het Erasmus MC nascholingen reizigersadvisering voor diverse doelgroepen. Viroscience doet onderzoek naar tropische infectieziekten en de vaccinatie van bijzondere patiëntenpopulaties, waaronder immuungecompromitteerden.

We starten de module met het bespreken van reizigersdiarree. Veel mensen krijgen daar namelijk last van. De oorzaak is meestal het eten of drinken van voedsel dat besmet is met bacteriën, parasieten of virussen. Soms zelfs met een combinatie van deze ziektekiemen. Je leert over de epidemiologie, symptomen en preventieve maatregelen. Wat kan de reiziger doen als hij toch diarree heeft gekregen? En wat is het beleid bij risicogroepen als mensen met diabetes?

Daarnaast bespreken we reizigers die, ondanks jouw adviezen, toch met koorts of vage klachten terugkomen uit de tropen.

De klachten kunnen veroorzaakt worden door parasitaire infecties, waaronder Schistosomiasis, Leishmaniasis en malaria. Veel klachten worden door deze en andere parasieten veroorzaakt. Helaas bestaat er voor menselijke parasieten geen vaccin. Om zulke infecties te voorkomen, is het van belang om de levenscycli en de “porte d’entrée” van deze parasieten te kennen. Aan de hand van casuïstiek leer je op welke symptomen je alert moet zijn en welke diagnostische en behandelmogelijkheden er zijn.
We sluiten de dag af met een overzicht van mondiaal opkomende infectieziekten. Welke zijn het en waar komen ze voor? Wat kun je hierover vertellen aan de reiziger? Indien de actualiteit daar om vraagt kan dit onderwerp meer nadruk in het programma krijgen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je de symptomen, diagnostiek en behandeling van de belangrijkste niet-vaccineerbare tropische aandoeningen beschrijven.
  • weet je hoe je de reiziger voorlicht over de preventie en symptomen van deze aandoeningen.
  • weet je waar je alert op moet zijn bij reizigers die met klachten terugkomen uit de tropen.
  • ben je op de hoogte van opkomende infectieziekten.
  • weet je wanneer je moet verwijzen naar een behandelend arts of een specialistisch centrum.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door medewerkers van het Erasmus MC.

Voor wie

Voor reizigersverpleegkundigen of reizigersgeneeskundig (huis-)artsen. De module is ook interessant voor artsen en verpleegkundigen die te maken hebben met zorg voor werknemers in het buitenland.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Psychopathologie bij kinderen

Datum: 10 okt '17

In het kort

Als jeugdarts krijg je in toenemende mate te maken met vragen over psychopathologie bij kinderen. Bij de veranderingen die de transitie jeugdzorg teweeg brengt, wordt vaker een beroep gedaan op jouw expertise. Wil jij leren hoe je adviseert, verwijst en begeleidt bij (vermoedens van) kinderpsychiatrische aandoeningen? Doe dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

Het kinderpsychiatrisch onderzoek

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze tweedaagse module gaan we in op de kinderpsychiatrische anamnese en het onderzoek door de jeugdarts. We beantwoorden onder meer de volgende vragen: hoe herken je de meest voorkomende psychopathologie bij kinderen en jeugdigen, zoals angst, depressie en tics? Hoe voer je het kinderpsychiatrisch onderzoek uit? En op welke wijze verwijs je? Tevens oefen je gesprekvaardigheden hierover met ouders, jeugdigen en school.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • weet je hoe je het kinderpsychiatrisch onderzoek in de JGZ setting kunt uitvoeren.
  • herken je depressieve klachten bij jeugdigen.
  • weet je welke co-morbiditeit aanwezig kan zijn.

Docenten

Het onderwijs werd in 2018 verzorgd door de volgende docenten:

  • G.V.E. (Gerda) Snoek, psychiater kind en jeugd bij Reinier van Arkel
  • K.I.M. (Kirsten) Franken, arts M&G jeugdarts psychiatrie bij Reinier van Arkel.

Voor wie

Jeugdartsen en artsen Maatschappij & Gezondheid, profiel JGZ.

Toelatingseisen

Werkzaam zijn als jeugdarts of arts M&G profiel JGZ.

Ervaringen

Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:
“Leuk, veel casuïstiek besproken!”

Score in eerdere evaluatie: de eendaagse uitvoering in 2018 kreeg van de deelnemers een 8,1.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Minisymposium Transportgeneeskunde 2018

Datum: 9 okt '17

In het kort

Veilig transport over weg, spoor en water vereist gezonde werknemers. Werk je in de transportgeneeskunde? Dan is het belangrijk om op de hoogte te blijven van actuele keuringseisen en veiligheidsnormen in de sector. Volg daarom dit eendaagse minisymposium en breng je kennis weer helemaal op peil.

Wat je leert

Actuele thema’s in de transportgeneeskunde

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

In een jaarlijks wisselend programma worden actuele thema’s besproken die relevant zijn voor keuringsartsen in de sectoren wegtransport, spoorwegvervoer, luchtvaart en scheepvaart. We doen dat in de vorm van interactieve hoorcolleges, workshops en casuïstiekbespreking. Daarnaast wissel je met deskundigen en collega’s praktijkervaringen, adviezen en toepassingen van instrumenten of testmethodes uit.

Programma in 2018

Neurologie: het beoordelen van mentale en fysieke geschiktheid in keuringen is dit jaar het centrale thema.

In de ochtend volg je plenaire lezingen die van belang zijn voor keuringsartsen uit alle vier sectoren in de transportgeneeskunde. Meerdere sprekers belichten het thema vanuit divers perspectief. Ook krijg je de nieuwste inzichten gepresenteerd vanuit de Vereniging van het Vervoersgeneeskundig Samenwerkingsverband. Deze vereniging stelt zich tot doel de kwaliteit van keuringen en de kennis over transportgeneeskunde te verhogen.

In de middag volg je twee workshops die relevant zijn voor de vervoersmodaliteit waarin je werkzaam bent.

Verplichte nascholing voor keuringsartsen voor de scheepvaart

Alle keuringsartsen voor de scheepvaart volgen in de middag twee speciale workshops die onderdeel zijn van de voor hen verplichte basiscursus. Ieder jaar worden daaruit een aantal blokken behandeld als nascholing. Deze nascholing maakt deel uit van een nieuw scholingstraject. Alle aangewezen (geregistreerde) keuringsartsen voor de scheepvaart dienen ieder jaar deze nascholing te volgen, conform de eisen van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport.

Indien je het minisymposium dit voorjaar mist, is er nog een inhaalmiddag: Nascholing voor keuringsartsen Scheepvaart later in het jaar.

Keuringsartsen luchtvaart, het wegtransport en spoorwegvervoer

Alle keuringsartsen voor de luchtvaart, het wegtransport en spoorwegvervoer volgen gezamenlijk de speciaal voor hen ingerichte twee workshops.

Voor wie

Dit symposium is bedoeld voor keuringsartsen uit alle vier sectoren in de transportgeneeskunde (en in het bijzonder voor de aangewezen artsen voor de scheepvaart). Ook voor huisartsen en bedrijfsartsen (geregistreerd of in opleiding), of arboprofessionals en arboverpleegkundigen die interesse hebben in de sector vervoer of in de transportgeneeskunde is dit symposium relevant.

Sprekers

  • Bert Alberga, arts niet praktiserend (voorheen bedrijfsarts NS en diverse busbedrijven), onafhankelijk medisch adviseur spoor- en wegverkeer
  • Prof. dr. Gert van Dijk, neuroloog LUMC, Leiden
  • Peter van Eis, neuropsycholoog en GZ-psycholoog (niet praktiserend; voormalig bedrijfspsycholoog NS en adviseur neuropsychologie IKA-Ned).
  • Dr. Wytske Hofstra, neuroloog SEIN, Zwolle
  • Dr. Perry JJ van Genderen, internist, Havenpolikliniek Rotterdam

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Toelichting op prijs

De prijs is gebaseerd op deelname aan beide dagdelen. Volg je één dagdeel, dan betaal je €145.
Het dagdeel in de ochtend is inclusief lunch. Het dagdeel in de middag is exclusief lunch.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Beeldend werken

Datum: 9 okt '17

In het kort

We leven steeds meer in een beeldcultuur. Met inspirerende korte filmpjes kun je projectresultaten delen, mensen activeren en samenwerkingspartners of subsidieverstrekkers overtuigen. Wil je cameratechnieken leren en tips krijgen over het in beeld brengen van gezondheidsinterventies of onderzoeksprojecten? Wil je leren hoe je dat materiaal monteert tot een professioneel filmpje? Doe dan deze tweedaagse module Beeldend werken die de NSPOH aanbiedt in samenwerking met het Centrum Media en Gezondheid.

Wat je leert

Breng jouw interventie of project inspirerend in beeld

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Als projectleider ben je vaak op een vrij hoog abstractieniveau bezig. Beeldend werken helpt om je verhaal te concretiseren: je wordt gestimuleerd om heel eenvoudig en to the point uit te leggen waar jouw project over gaat en wat je ermee wilt bereiken (‘agenda setting’). Inspirerende beeldverhalen spreken mensen aan en leiden tot nieuwe inzichten. Beeldend werken is daardoor op verschillende manieren te gebruiken binnen je eigen projecten: om nieuwe samenwerkingspartners te interesseren, om subsidieverstrekkers te overtuigen, of om resultaten te delen via de sociale media.

In deze dynamische, intensieve en hands-on training leer je hoe je eenvoudige filmclipjes kunt maken. Je krijgt cameratechnieken aangereikt en ontvangt concrete tips om jouw gezondheidsinterventies of (onderzoeks-)project in beeld te brengen. Ook leer je de basistechnieken van het editen en word je persoonlijk ondersteund bij het monteren van filmmateriaal. Het eindresultaat: een kort filmpje van twee à drie minuten over je eigen (onderzoeks-)project.

Om persoonlijke aandacht en ondersteuning te kunnen bieden, wordt deze editing training (op de 2e dag) gegeven in kleinere groepen van max. 3-4 deelnemers.

Trailer

Bekijk hieronder de trailer Beeldend werken

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je via de Show-Talk-Act methodiek – letterlijk en figuurlijk – beeldend denken en zo je verhaal vertellen.
  • heb je inzicht in veelgebruikte cameratechnieken.
  • Heb je inzicht in een goede opbouw van korte films.
  • weet je hoe je jouw projecten helder en aansprekend in beeld kunt brengen.
  • ken je de basistechnieken van het editen van films.
  • ben je bekend met de handigste software en publicatietools.
  • kun je door de bomen het bos zien in het woud van (video)bestandsformaten.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • drs. Hester Hollemans, Centrum Media & Gezondheid. Hester Hollemans heeft ruime ervaring op het gebied van (gezondheids)interventies en projecten en het in beeld brengen hiervan, waardoor zij zich goed kan verplaatsen in de uitdagingen (en valkuilen) van deelnemers.
  • drs. Johan de Ligt, Hangklip media. Johan de Ligt heeft als geluidsman, voor zowel publieke als commerciële zenders, aan een grote verscheidenheid aan film- en televisieproducties, bedrijfsfilms en opdrachtproducties voor non-profitorganisaties gewerkt; Van ‘Ik vertrek’ tot Expeditie Robinson’ tot opdrachtfilms voor GGD-en. In 2007 richtte hij Hangklip Media op en is zijn focus verschoven van geluid naar productie.

Voor wie

Preventiemedewerkers, communicatieprofessionals, onderzoekers, projectleiders en andere professionals in de public health.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2018 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

De 2e dag wordt in overleg met de deelnemers bepaald.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.