De jaarlijks geactualiseerde Voorjaarschool arbeid & gezondheid is een begrip. Elk jaar is de module weer snel volgeboekt. Wil jij je kennis en vaardigheden bijspijkeren met een mix van klinische onderwerpen en actuele ontwikkelingen in jouw vakgebied? Wil jij accreditatie verwerven en je netwerk vernieuwen? Volg dan deze intensieve, maar ook ontspannen tweedaagse voorjaarsschool in een uitstekende ambiance, inclusief overnachting en diner.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing, of als keuzeonderwijs.
Het programma wordt jaarlijks vernieuwd en geactualiseerd met onderwerpen uit jouw vakgebied die praktisch toepasbaar zijn, actueel en relevant. Meestal kiezen we twee of drie klinische onderwerpen, bijvoorbeeld een nieuwe richtlijn, een communicatief, relevant thema of actuele ontwikkelingen op het gebied van arbeidsgeneeskunde en verzekeringsgeneeskunde. Na deze intensieve scholing ben je weer helemaal up-to-date en heb je een aantal vaardigheden kunnen oefenen, zoals het adequaat uitvoeren van lichamelijk onderzoek.
We behandelen de onderwerpen op een afwisselende en actieve manier. Daarbij staan interactie, training en kennisoverdracht centraal.
Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en medisch adviseurs.
Basisarts
Al jarenlang wordt deze module zeer gewaardeerd. In 2019 kreeg deze voorjaarsschool van de deelnemers het cijfer 8,8, in 2018 een 8,9 en in 2017 een 8,4.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
De NSPOH reserveert een kamer voor jou. Indien je hiervan geen gebruik maakt, is géén restitutie mogelijk.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk jij als NCJ gecertificeerd VisusInstructeur en wil je je kennis verdiepen over de achtergronden en technieken van het Visusonderzoek? Wil je beter feedback leren geven op de uitvoering van het onderzoek aan JGZ professionals? En wist je dat je drie terugkomdagen moet volgen om in aanmerking te komen voor herregistratie als visusinstructeur? Volg jaarlijks een terugkomdag voor gecertificeerd visusinstructeurs.
Elke terugkomdag richt zich op de verdieping van kennis over de visuele ontwikkeling van het jonge kind. Het programma wisselt jaarlijks.
Tijdens de terugkomdag in najaar 2019 besteden we aandacht aan de nieuwe JGZ richtlijn Opsporen oogafwijkingen. Deze richtlijn is in juni 2019 gepubliceerd. Deze richtlijn vervangt de JGZ-richtlijn Opsporing visuele stoornissen 0-19 jaar.
De grootste verandering ten opzichte van de huidige richtlijn is de invoering van de Lea Hyvärinen test en de E-haken test. Uitvoeren van het visusonderzoek met deze zogenaamde logMAR testen is essentieel anders dan met de Amsterdam Plaatjeskaart en de Landolt-C test.
Tijdens de terugkomdag ga je samen met de docenten en de andere deelnemers werken aan een instructie voor de uitvoering van een van deze testen. Voorafgaand aan de module ga je zelf al een paar keer aan de slag met het uitvoeren en uitleggen van deze test aan collega’s.
Het programma van de terugkomdagen in 2020 is nog niet bekend.
Het onderwijs wordt verzorgd door mw. drs. Trijntje Sjoerdsma, beleidsadviseur orthoptie JGZ GGD Amsterdam en / of mevrouw Ellen van Minderhout MSc, orthoptist Haaglanden Medisch Centrum.
NCJ gecertificeerde visusinstructeurs.
Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.
NCJ registratie voor gecertificeerde VisusInstructeurs.
Een registratie in het NCJ register voor gecertificeerde visusinstructeurs is vijf jaar geldig. Ben je VisusInstructeur en wil je in aanmerking komen voor herregistratie? Dan dien je in deze periode:
Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,1 en in 2017 het cijfer 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
De module Strategisch coachen van herstelgedrag is al meer dan 15 jaar geaccrediteerd en vormt een basis die meer dan duizend deelnemers heeft ondersteund in hun werk.
De visie op herstelgedrag is de laatste 25 jaar veranderd van klacht- naar tijdcontingent én van tijd- naar procescontingent. Het inzicht dat de effectiviteit van herstelinterventies niet alleen aan de kennis en bekwaamheid van de professional verbonden is, is voor velen nog steeds een eye-opener. Juist de interactie tussen de professional en zijn klant, tezamen met het aanwezig zijn van bilaterale contacten, spelen een steeds belangrijkere rol bij het uitoefenen van het beroep. Wil je als professional succesvol en deskundig zijn? Dan heb je vooral baat bij nieuwe mogelijkheden op het gebied van specifieke- en coachende beroepsvaardigheden.
Kernpunten:
Je ontvangt een op maat gemaakt opleidingshandboek. Zowel in een e-book als in hard-copy versie aangevuld met oefenvormen en leeropdrachten. Daarnaast nodigt het boek uit tot zelfreflectie en persoonlijke ontwikkeling. Je maakt je eigen ontwikkeling als coach zichtbaar voor jezelf.
De opleiding Strategisch Coachen van Herstelgedrag wordt gefaciliteerd via de Digitale Leeromgeving van NSPOH. Het lesmateriaal, leeropdrachten, behandelde sheets ondersteunen je in de voorbereiding van de lesdagen en bij het oefenen in de dagelijkse praktijk. Voor iedere lesdag wordt een e-learningmodule aangeboden ter voorbereiding van de dag. Aan de hand van de theorie en concrete casuïstiek uit de eigen praktijk worden leeropdrachten gegeven. De voorbereiding per lesdag vraagt 4 uur voorbereiding.
Deze module biedt je methodes en technieken bij de begeleiding van cliënten, medewerkers en het werken in multidisciplinaire teams. De opleiding biedt ook gelegenheid voor reflectie en zelfontwikkeling.
Arbeidsdeskundigen, verzekeringsartsen, bedrijfsartsen, re-integratie begeleiders en leidinggevenden van genoemde professionals. In aanvulling op de accreditatie hiernaast: voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 16 PE punten aan heeft toegekend.
Voor deelname aan deze module dien je eerst de module Strategisch coachen succesvol af te ronden.
Hoge evaluatiescores en goede referenties kenmerken de module. Deze wordt dan ook gezien als scholing met toegevoegde waarde op een breed gebied van werkvelden voor professionals die mensen begeleiden met (dreigend) verzuim. Referenties zijn beschikbaar.
Score in evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Om infectieziekten te bestrijden moeten er op tijd acties kunnen worden genomen. Deze acties zijn gebaseerd op gegevens die zijn verzameld en geanalyseerd. Er zijn hiervoor veel verschillende surveillancesystemen. Wil jij kennis maken met deze systemen? En leren hoe deze informatie kan leiden tot interventies? Doe dan deze driedaagse module.
Deze module is onderdeel van de medische vervolgopleiding Maatschappij & gezondheid (M&G) 1e fase. Je kunt deze module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
In deze module besteden we aandacht aan surveillancesystemen op nationaal en internationaal niveau. Ook bespreken we hoe deze systemen worden gebruikt en hoe de kwaliteit kan worden beoordeeld. Hierbij gaan we onder andere in op laboratoriumsurveillance, symptoomsurveillance en modellering.
Ten slotte leer je hoe je deze informatie op het niveau van de GGD-regio kunt gebruiken en hoe de regionale surveillance eruit kan zien.
Het onderwijs wordt verzorgd door experts uit het vakgebied.
Voor artsen werkzaam in de infectieziektebestrijding. Daarnaast is de module ook interessant voor andere professionals met affiniteit met infectieziektebestrijding.
Academisch denk- en werkniveau.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Veilig transport over weg, spoor en water vereist gezonde werknemers. Werk je in de transportgeneeskunde? Dan is het belangrijk om op de hoogte te blijven van actuele keuringseisen en veiligheidsnormen in de sector. Volg daarom dit eendaagse minisymposium en breng je kennis weer helemaal op peil.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
In een jaarlijks wisselend programma worden actuele thema’s besproken die relevant zijn voor keuringsartsen in de sectoren wegtransport, spoorwegvervoer, luchtvaart en scheepvaart. We doen dat in de vorm van interactieve hoorcolleges, workshops en casuïstiekbespreking. Daarnaast wissel je met deskundigen en collega’s praktijkervaringen, adviezen en toepassingen van instrumenten of testmethodes uit.
Voor een download van het gedetailleerde programma (pdf) van 2019 klik je op Breinstoring: hersenaandoeningen en hun impact op functioneren in verkeer. Want dit is dit jaar het centrale thema.
In de ochtend volg je plenaire lezingen die van belang zijn voor keuringsartsen uit alle vier sectoren in de transportgeneeskunde. Meerdere sprekers belichten het thema vanuit divers perspectief. Ook krijg je de nieuwste inzichten gepresenteerd vanuit de Vereniging van het Vervoersgeneeskundig Samenwerkingsverband. Deze vereniging stelt zich tot doel de kwaliteit van keuringen en de kennis over transportgeneeskunde te verhogen.
In de middag volg je twee workshops die relevant zijn voor de vervoersmodaliteit waarin je werkzaam bent.
Alle keuringsartsen voor de scheepvaart volgen in de middag twee speciale workshops die onderdeel zijn van de voor hen verplichte basiscursus. Ieder jaar worden daaruit een aantal blokken behandeld als nascholing. Deze nascholing maakt deel uit van een nieuw scholingstraject. Alle aangewezen (geregistreerde) keuringsartsen voor de scheepvaart dienen ieder jaar deze nascholing te volgen, conform de eisen van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport.
Indien je het minisymposium dit voorjaar mist, is er nog een inhaalmiddag: Nascholing voor keuringsartsen Scheepvaart op 7 november 2019. Het middagprogramma van 16 april wordt dan herhaald.
Alle keuringsartsen voor de luchtvaart, het wegtransport en spoorwegvervoer volgen gezamenlijk de speciaal voor hen ingerichte twee workshops.
Dit symposium is bedoeld voor keuringsartsen uit alle vier sectoren in de transportgeneeskunde (en in het bijzonder voor de aangewezen artsen voor de scheepvaart). Ook voor huisartsen en bedrijfsartsen (geregistreerd of in opleiding), of arboprofessionals en arboverpleegkundigen die interesse hebben in de sector vervoer of in de transportgeneeskunde is dit symposium relevant.
Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
De prijs is gebaseerd op deelname aan beide dagdelen. Volg je één dagdeel, dan betaal je €145.
Het dagdeel in de ochtend is inclusief lunch. Het dagdeel in de middag is exclusief lunch.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Deze module is een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleiding Bedrijfsgeneeskunde. Tevens is hij geschikt om incompany uit te voeren.
Een infectie oplopen tijdens het werk? Of het coronavirus / COVID-19 in de thuissituatie. Het kan voorkomen, vooral in de gezondheidszorg, de voedingsindustrie en de agrarische sector, of in slachthuizen en bij werk in het bos of ‘buitengebied’’ of in het buitenland.
Werk je in deze sectoren? En heb je te maken met infectieziekten op het werk? Tijdens deze module krijg je inzicht in arbeidsgerelateerde infectierisico’s. Van een aantal infectieziekten, die veel voorkomen in risicovolle branches zoals de ziekte van Lyme en Q-koorts, behandelen we de pathogenese, epidemiologie, verspreiding, mogelijke vaccinatie en preventie.
Je leert de basisprincipes van infectieziektebestrijding en je verdiept je in het beleid en de organisatie van infectieziektebestrijding in Nederland en Europa. Daarbij krijg je inzicht in de rol en verantwoordelijkheden van verschillende actoren bij outbreak management (OMT).
Ten slotte leer je wat de arbozorg doet aan bestrijding en preventie en wat jouw rol daarin is. Daarbij verdiep je je in de toepassing van de multidisciplinaire richtlijnen over infectieziektebestrijding.
Na afloop van deze tweedaagse module:
Het onderwijs wordt verzorgd door experts van het RIVM en uit het werkveld.
Voor bedrijfsartsen (geregistreerd of in opleiding), arboverpleegkundigen en andere arboprofessionals, die werken in risicovolle branches zoals de zorg, de agrarische sector, de tuin- en bosbouw of groenvoorziening en in slachthuizen of afvalverwerking.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
De NSPOH Summer schools arbeid en gezondheid zijn een begrip en elk jaar weer snel volgeboekt. Elk jaar stellen we weer een praktisch toepasbaar, actueel en relevant programma samen. Wil jij je kennis en vaardigheden bijspijkeren met een mix van klinische en communicatieve onderwerpen? Wil jij accreditatie verwerven? Volg dan deze intensieve, maar ook ontspannen driedaagse zomerschool in een uitstekende ambiance, inclusief overnachting en diner.
Je kunt deze driedaagse module volgen als bij- en nascholing.
Het programma wordt jaarlijks vernieuwd met onderwerpen uit jouw vakgebied die praktisch toepasbaar zijn, actueel en relevant.
Om je file-stress te besparen, begint het programma op de eerste dag wat later. Op de tweede dag staat meestal een (fiets)uitstapje gepland naar het Park De Hoge Veluwe. Je bezoekt dan tevens het museum Kröller-Möller. Dit middagonderdeel is facultatief en vrij om te besteden. Op de derde dag keer je huiswaarts, voldaan en vol inspiratie met een rugzak aan kennis.
Het onderwijs tijdens de Summer school arbeid en gezondheid is actief en intensief. Daarnaast biedt het programma ruimte om te netwerken en te ontspannen. In drie dagen verwerf je het maximum van 18 uur accreditatie. Daarna is jouw (kennis)accu weer volledig opgeladen.
Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en medisch adviseurs en andere professionals in de occupational health
Basisarts.
Score in evaluatie: in 2018 waardeerden deelnemers eerdere uitvoeringen van deze module met een 8,5 en een 8,8.
“Uitstekende bij- en nascholingscursus!! Veel geleerd, prima cursusgroep, goede accommodatie. Kom volgend jaar graag weer!” aldus een deelnemer.
Caroline Strasser
bedrijfsarts, Shell Health
“De Summer school arbeid en gezondheid verraste me. Er waren heel diverse en zeer interessante sprekers. Bovendien een leuke groep deelnemers (ook enkele AIOS bedrijfsgeneeskunde & verzekeringsgeneeskunde) en het was zeer goed georganiseerd op een top locatie: voor herhaling vatbaar!”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
De NSPOH reserveert voor jou een kamer. Indien je hiervan geen gebruik maakt, is géén restitutie mogelijk.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ben jij een gecertificeerde Van Wiechen-instructeur? Kom dan naar deze terugkomdag. Op de terugkomdag staan we stil bij de gang van zaken omtrent het instructeursschap binnen jouw organisatie en is er ruimte om ervaringen uit te wisselen. Afhankelijk van jouw registratie is het mogelijk om je op deze dag te laten her-certificeren. Je bent dan weer voor 5 jaar gecertificeerd. Daarnaast wordt een inhoudelijk programma aangeboden.
De terugkomdag wordt georganiseerd voor gecertificeerde van Wiecheninstructeurs en voor de deelnemers die in opleiding zijn tot gecertificeerd instructeur van Wiechenonderzoek. Op deze dag staat het leren van en met elkaar en het updaten van je kennis centraal. Afhankelijk van of je je moet laten herregistreren, neem je deel aan de (her)certificering of volg je een inhoudelijk programma. Het programma wordt jaarlijks aangepast aan de hand van de actualiteit. De inhoud van deze dag wordt samen met het NCJ vormgegeven.
Hiervoor ga je in de middag actief aan de slag met eigen meegebrachte videobeelden. Je filmt volgens de instructie in de studiehandleiding hoe je zelf het van Wiechen onderzoek uitvoert. Aan de hand van deze beelden geven de deelnemers elkaar feedback onder leiding van een landelijke Van Wiechen instructeur. De hercertificering vindt plaats in gemengde groepen van hercertificeerders en deelnemers die voor het eerst gecertificeerd worden na het volgen van de cursus tot gecertificeerd instructeur van Wiechenonderzoek.
Kom je nog niet voor hercertificering in aanmerking, dan vindt er een alternatief inhoudelijk programma plaats.
Het onderwijs wordt verzorgd door een of meer landelijke Van Wiechen-instructeurs en docenten van de NSPOH.
Gecertificeerde Van Wiechen-instructeurs (artsen en verpleegkundigen).
In verband met je herregistratie dien je drie terugkomdagen per vijf jaar te volgen.
Je bent jeugdarts, arts M&G, jeugdverpleegkundige of verpleegkundig specialist én je bent gecertificeerd als Van Wiechen-instructeur.
Uitspraken van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Huiselijk geweld, werkloosheid, schulden, mantelzorg, overspannenheid, mensen met verward gedrag en arbeidsongeschiktheid zijn voorbeelden van problemen waar je mee te maken kan krijgen als professional in de publieke gezondheidszorg.
In deze module passeren dergelijke problemen de revue. Aan de hand van casuïstiek ga je aan de slag met thema’s als: Wat is gezondheid, wetgeving, organisatie en financiering. De onderwerpen worden geïntegreerd aangeboden. Door interactieve presentaties van experts, discussies en oefeningen leer je samen met deelnemers uit verschillende vakgebieden vraagstukken te analyseren en breder te kijken dan je eigen vakgebied.
Ben je deelnemer aan een opleiding bij de NSPOH? Schrijf je dan in voor deze nieuwe module. Er zijn verschillende startmomenten, zodat je zelf kan kiezen wanneer het volgen van deze module je het beste uitkomt.
Je leert in deze module over de grenzen van je eigen vakgebied kijken. Je verruimt je blik op de organisatie, financiering en wetgeving van de publieke gezondheidszorg, het sociaal domein en op het gebied van arbeid en gezondheid. Je ontdekt hoe geldstromen lopen, hoe organisaties samenwerken en wat gezondheid eigenlijk is. Én wat dit betekent voor burgers in verschillende sociaal maatschappelijke situaties. Uiteraard sta je stil bij wat dit voor jou als professional betekent. Je leert integraal te denken en handelen in de praktijk van public en occupational health.
Deelnemers die een opleiding volgen bij de NSPOH kunnen deze module volgen. De module maakt onderdeel uit van de volgende opleidingen:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
In 2018 bestond de NSPOH 15 jaar. Dat vierden we onder andere door telkens een van onze deelnemers aan het woord te laten in een elevator pitch. In oktober 2018 was dat Annemarie Janssens, verpleegkundige jeugdgezondheidszorg. Na haar deelname aan de scholing Cliënt, casus en context vertelt Annemarie wat deze module haar heeft gebracht. En waarover ze enthousiast wordt als het gaat over de gezondheidszorg.
Juridische zaken: dat is gedoe want je wilt vooral opleiden. Deze dag gaat over die juridische zaken maar ook over je handelen en houding.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.
Als praktijkopleider heb je te maken met kaders, regels en wetgeving. Ben jij daar voldoende bekend mee? Weet jij wat mag en wat niet mag? Weet jij wanneer je je zorgen moet maken? De vraag ‘mag dat eigenlijk wel’ kan verlammend werken. Want stel dat je te maken krijgt met privaat, strafrechtelijke of tuchtzaken. Juridische kwesties kunnen jou als praktijkopleider hoofdpijn bezorgen. Dan is het handig wanneer jij de nodige kennis hebt. In deze training leer je aan de hand van veel gestelde vragen en casuïstiek meer over juridische kwesties en regels. Daarnaast leer je hoe het contact en de communicatie goed houdt wanneer er kwesties spelen.
Om de training zo goed mogelijk af te stemmen op de wensen en behoeften of zorgen van jou als deelnemer, vragen we je om van te voren vragen en casuïstiek te sturen. De casuïstiek kan gaan over iets dat je meegemaakt hebt of waar je tegenop ziet.
Het onderwijs wordt verzorgd door
Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.
Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.