030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Alumni avond stoomcursus managers in de publieke gezondheidszorg

Datum: 5 dec '18

In het kort

Tijdens deze terugkomavond gaan we in op recente inzichten rond sociaal economische gezondheidsverschillen (SEGV). Met deze bijeenkomst geef je weer een impuls aan je netwerkrelaties.

Wat je leert

Recent verscheen het WRR-rapport Van verschil naar potentieel; een realistisch perspectief op de sociaaleconomische gezondheidsverschillen. In de beeldvorming in de media wisselend ontvangen. Aan bod komen het achterliggende gedachtegoed en de opties voor de praktijk.

Dr. Erik Ruland houdt zich al vele jaren bezig met het thema SEGV en heeft dit o.a. in de regio Zuid-Limburg, gemeente Den Haag en op G4 niveau vertaald in grootschalige programma’s, steeds in combinatie met wetenschappelijk onderzoek. Hij geeft een reflectie op het WRR-rapport.

Recentelijk oreerde prof. Frank van Lenthe als sociaal epidemioloog aan de EUR. Titel van zijn oratie was: SEGV: wat is het probleem? Hij maakt ons deelgenoot van zijn ideeën over do’s and don’ts in onderzoek, praktijk en beleid gericht op het begrijpen en verkleinen van SEGV.

Beide docenten gaan met jou in gesprek over de waarde van deze adviezen en inzichten voor je eigen praktijk.

Na afloop van deze avond:

  • Heb je weer een fris overzicht van ‘alle’ invalshoeken rondom SEGV.
  • Ben je bekend met het recente WRR-rapport en de kritiek daarop.
  • Heb je weer eens kunnen bij praten met collega alumni.

Docenten

  • Erik C. Ruland, arts M&G, profielen B&A en IZB, opleider/adviseur NSPOH
  • prof.dr. Frank van Lenthe, EUR, afd. maatschappelijke gezondheidszorg.

Voor wie

Eerdere deelnemers aan de module Managers verkennen de publieke gezondheid, een stoomcursus.

Ervaringen

Bart Andriessen Managers verkennen publieke gezondheidszorg stoomcursus NSPOH“De stoomcursus Managers verkennen publieke gezondheidszorg geeft een breed overzicht van wat er speelt in public health. Door de kwaliteit van de sprekers ga je tegelijkertijd ook de diepte in. En de gesprekken met collega’s uit het werkveld waren verrijkend.”

Bart Andriessen, directeur Volksgezondheid, Gemeente Utrecht

Femke Breman NSPOH“De Leergang Managers verkennen publieke gezondheidszorg, een stoomcursus heeft mijn passie voor de Publieke Gezondheid in het sociaal domein opnieuw bevestigd.”
Femke Breman, programmadirecteur, Ouder- en Kindteam Amsterdam
Jan Dirk van de Ven Managers verkennen publieke gezondheidszorg stoomcursus NSPOH“Ik kijk terug op boeiende avonden en discussies met een breed spectrum aan sprekers en onderwerpen, en een bont gezelschap in de ‘klas’. De module Managers verkennen publieke gezondheidszorg: een stoomcursus bood me overzicht en inzicht in de zorgwereld en publieke gezondheid. Voor nieuwkomers een must, voor mensen die denken de zorg te kennen een cadeautje! Jammer dat de leergang maar acht avonden duurde.”
Jan Dirk van de Ven, hoofd GHOR-bureau Amsterdam-Amstelland 

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Leiden of lijden. Midwinterdag over professioneel leiderschap

Datum: 1 nov '18

In het kort

Leiden of lijden, dat is de vraag in deze eigentijdse midwinterdag met verrassende sprekers, workshops en film.

Laat je inspireren door dirigent Arnaud Oosterbaan en kom er achter hoe je met ‘lucht´ anderen laat stralen.

Laat je uitdagen door drs. Danielle Braun, corporate antropoloog en auteur van de Corporate Tribe, managementboek 2016. Wat kun jij leren van de koppensneller?

Of schuif aan bij professor Marc Smelik, die zijn sporen ruimschoots heeft verdiend in leiderschapstrajecten bij bedrijven en de publieke sector in Spanje, Engeland, China en Nederland.

Over leiderschap moet je niet alleen horen of praten, je moet het aan den lijve ondervinden. Dit kan je onder andere ervaren door een boksworkshop, je zelf als ‘merk’ ontdekken, de tango dansen of deelnemen aan onze spannende ‘mysterie’-workshop. Het kan allemaal tijdens ons Midwinterevent.

Wat je leert

Midwinterdag Leiden of lijden? Professioneel leiderschap

leiderschap NSPOH midwinterdag

Je volgt inspirerende voordrachten over leiderschap, communicatie, samenwerking, vakvolwassenheid en persoonlijke identiteit. We hebben ontzettend goede en leuke sprekers voor deze dag.

Arnaud Oosterbaan ontving internationale aandacht als dirigent en is winnaar van de Kersjes dirigentenprijs voor jonge dirigenten in 2010. Hij vertelt begeesterd over het leiden van orkesten en wat we daarvan kunnen leren voor professioneel leiderschap. Daarbij is zijn boodschap dat leiders te vaak ‘de neuzen één kant op willen brengen’, terwijl hij ervoor pleit ieder individu te laten stralen.

Daniëlle Braun is corporate antropoloog. Ze neemt je mee op reis over de hele wereld om uiteindelijk weer te belanden in de spelonken van de eigen organisatie of je eigen leven. Wat leren wij van stammenhoofden en koppensnellers?

Prof. Marc Smelik heeft zeer ruime ervaring met het begeleiden van organisaties in China, Engeland, Spanje en Nederland. Hij was betrokken bij internationale deals en heeft ervaring in zowel bedrijfsleven als de publieke sector.

Marjan Slob, wetenschapsfilosofie, publiciste en winnaar van de Socrates Wisselbeker 2017 neemt jullie mee in de filosofische aspecten van leiderschap.

Hoe is het om te leiden of geleid te worden? Hoe bepaal je positie en je doel, zonder de ander uit het oog te verliezen? Ervaar het in een tangoworkshop, een boksworkshop of een workshop theatersport.

Wil je je professionele identiteit ontdekken en een eigen ‘merk’ neerzetten? Maak dan een Brand Heart.

Leiderschap is natuurlijk ook inhoudelijk goed zijn in je werk.
Heb je 
Cliënt, casus en context al gevolgd? Frits Coumans bespreekt in een workshop weer een nieuwe familie uit de Merelstraat.

Mocht je even onderuit willen zakken bij een interessant filmfragment over leiderschap, dan is dit ook mogelijk op deze dag.

Voor meer informatie download hier de pdf met een toelichting op de workshops. Geef je snel op en kies per tijdspad één lezing of minimaal twee actieve workshops.

Na afloop van deze dag:

  • kun je nieuwe ontwikkelingen op het gebied van leiderschap benoemen;
  • kun je aangeven wat professioneel leiderschap voor jou betekent;
  • heb je kennis gemaakt met een aantal aspecten van leiderschap;
  • heb je andere deelnemers aan opleidingen bij de NSPOH ontmoet.

Docenten

  • Daniëlle Braun
  • Frits Coumans
  • Dorine Lustig
  • Arnaud Oosterbaan
  • Rob Rijk
  • Annemieke Rhee
  • Marjan Slob
  • Marc Smelik
  • Evi Vermeer
  • Felicia Vizi

Voor wie

Alle deelnemers aan opleidingen bij de NSPOH en hun praktijkopleiders. Deze gratis Midwinterdag kan onderdeel zijn van je keuzeonderwijs.

Toelatingseisen

Hbo- of academisch denk- en werkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Yvette Saan - deelnemer opleiding Verpleegkundige M&G NSPOH - 2019
Yvette Saan – deelnemer opleiding Verpleegkundige M&G NSPOH – 2019

Lees het verslag van onze deelnemers aan deze dag in 2019, van

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Monitoring en advisering voor gezondheidsbeleid

Datum: 17 sep '18

In het kort

Adviseer je gemeenten over lokaal gezondheidsbeleid of zou je dat meer willen doen? Leer hoe je gebruik kunt maken van nieuwe ontwikkelingen en versterk je relatie met gemeenten.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Samenwerken met bloggers, vloggers en social influencers

Datum: 21 aug '18

In het kort

Facebook en Twitter hebben gelijkgestemden met elkaar verbonden in online communities. Vaak zijn die georganiseerd rond niche-thema’s, zoals sport of voeding. Hierin zijn ook social influencers (bloggers en vloggers) actief. Werk je in de publieke gezondheid en wil je leren hoe je met hen kunt samenwerken om je boodschap bij een breder publiek onder de aandacht te brengen? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Met behulp van social influencers werken aan gezondheid en preventie

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Het medialandschap is de afgelopen jaren flink veranderd. Die verandering kenmerkt zich door de verschuiving van top-down informatievoorziening naar een grotere verscheidenheid van informatie, die dynamisch door de sociale netwerken van het publiek vloeit.

Mediaconsumptiepatronen hebben zich daardoor gediversifieerd en dat heeft bijgedragen aan de totstandkoming van online communities. In die groepen hebben social influencers veel invloed. Binnen de gezondheidszorg en preventie wordt gediscussieerd over de mogelijkheid om een samenwerking aan te gaan met deze bloggers en vloggers.

Deze nieuwe eendaagse NSPOH module gaat in op de vraag wat een dergelijke samenwerking betekent. Hoe werken deze social influencers? Zijn zij inderdaad de potentiële nieuwe samenwerkingspartners en stakeholders? En wat zijn de voor- en nadelen van een dergelijke samenwerking?

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met de voor gezondheidszorg en preventie belangrijkste online communities.
  • weet je hoe social influencers werken en welke middelen ze inzetten.
  • weet je hoe je met hen kunt samenwerken.
  • ben je bekend met de voor- en nadelen van een samenwerking.

Docenten:

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • dr. Martine Bouman, hoogleraar Erasmus Universiteit en wetenschappelijk directeur Centrum Media & Gezondheid.
  • Roel Lutkenhaus, onderzoeker Erasmus Universiteit en Centrum Media & Gezondheid.

Voor wie

Voor deelnemers die werkzaam zijn in de publieke gezondheid en die de mogelijkheden willen verkennen van samenwerking met zogenaamde social influencers.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Storytelling en narratieve communicatiemethoden

Datum: 21 aug '18

In het kort

Als gezondheidsprofessionals zijn wij gewend een sterk beroep te doen op de rationale verwerking van gezondheidsinformatie. We baseren ons daarbij op de veronderstelling dat de ontvanger bij voorbaat geïnteresseerd is. Maar deze nadruk op cognitieve informatieverwerking is lang niet altijd effectief. Zolang er geen acuut gezondheidsprobleem is dat om een oplossing vraagt, gaat men doorgaans niet actief op zoek naar informatie over gezondheid en gezond gedrag. Een narratieve benadering, daarentegen, doet een beroep op affectieve principes: op emoties en op de belangstelling voor dat wat mensen wezenlijk raakt.

Wil jij inzicht in de verschillende vormen van narratieve benaderingen en storytelling voor gezondheidszorg en preventie? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Verhalen zijn effectiever dan statistieken

Deze module kun je volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze module ontwikkel je inzicht in de verschillende vormen van narratieve benaderingen en storytelling voor gezondheidszorg en preventie. We bespreken de onderwerpen aan de hand van praktijkvoorbeelden, wetenschappelijke bevindingen en beeldfragmenten.

Verhalen zijn laagdrempelig en bieden identificatiemogelijkheden. Dit wordt ook wel narrative involvement, transportation en immersion genoemd. Goede verhalen leggen waarden bloot en helpen om gezondheidsthema’s te begrijpen en in acties om te zetten.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je op de hoogte van de uitgangspunten van een narratieve benadering.
  • ken je verschillende manieren om storytelling en de kracht van verbeelding in te zetten in je eigen praktijk van gezondheidszorg en preventie.

Deze eendaagse module is een goede voorbereiding op de tweedaagse verdieping: ‘’Aansluiting vinden bij je doelgroep: Entertainment Education voor gezondheidsbevordering“.

Docenten

  • Prof. dr. Martine Bouman, hoogleraar Erasmus Universiteit en wetenschappelijk directeur Centrum Media & Gezondheid.
  • Roel Lutkenhaus, onderzoeker Erasmus Universiteit en Centrum Media & Gezondheid.

De module is ontwikkeld door het Centrum Media & Gezondheid (CMG). Vanuit verschillende wetenschappelijke domeinen ontwikkelt en test het CMG innovatieve communicatiemethoden, met name om kwetsbare doelgroepen te bereiken. Ze doen dat onder andere door entertainment-education strategie, storytelling, sociale media en co-creatie in te zetten. Het CMG heeft hiervoor diverse (inter-)nationale prijzen ontvangen.

Centrum Media en Gezondheid - foto Casper Cammeraat - NSPOH
Bekijk de trailer van de minisoap SOUND op de website van het Centrum Media en Gezondheid. Foto Casper Cammeraat.

Voor wie

Voor preventiemedewerkers, communicatieprofessionals, onderzoekers, projectleiders en andere professionals in de Public Health die hun doelgroepen graag beter willen leren kennen en bereiken.

Toelatingseisen

Minimaal hbo denk – en werkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Big data gebruiken in public health onderzoek

Datum: 21 aug '18

In het kort

Elke dag creëren we 2,5 triljoen bytes aan data. Er is enorm veel data over de gezondheid, het gedrag en de omgeving van mensen. Wil je leren hoe je deze data adequaat inzet voor wetenschappelijk onderzoek in de publieke gezondheid? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Leer wetenschappelijk onderzoek met big data opzetten

Big data refereert naar de mogelijkheid om gebeurtenissen te volgen, verklaren en voorspellen door het slim combineren en analyseren van complexe datasets uit verschillende bronnen (Ottenheijm, 2015). De mogelijkheden voor innovatie en onderzoek met big data zijn talrijk en veelbelovend.

Binnen alle sectoren schallen de termen door de gangen: data science, big and messy data, data driven technology, e-Health, Internet of Things. “Big data is like teenage sex: everyone talks about it, nobody really knows how to do it, everyone thinks everyone else is doing it, so everyone claims they are doing it.” (Dan Ariely, 2013). De publieke gezondheidzorg is geen uitzondering.

Deze module is bedoeld voor koplopers, die kennis hebben gemaakt met de mogelijkheden van big data en big data graag willen inzetten voor onderzoek in de publieke gezondheid.

Welke subonderwerpen/onderdelen komen er aan bod?

Inleiding en overzicht van big data en toepassingen
Tijdens het eerste deel van de dag gaan we in discussie over de basisprincipes van big data, waar je rekening mee moet houden als je onderzoek wilt doen met big data. Denk hierbij aan ethische vraagstukken en privacy, data kwaliteit, vergelijkbaarheid van data en welke data geschikt, open en vrij beschikbaar is.

Koppelen van CBS-bestanden
Een voorbeeld van big data onderzoek is het verrijken van gemeentelijke registraties met CBS data. In praktische stappen word je meegenomen in hoe je kunt achterhalen welke informatie beschikbaar is en op welke manier je verschillende databestanden aan elkaar kunt koppelen.

Het inzetten van omgevingsdata voor beleidsonderzoek
Door de opkomst van big data weten we steeds meer over de leefomgeving. Binnen het kader van de nieuwe Omgevingswet spelen gezondheid, sporten en bewegen bovendien een prominente rol. Tijdens dit deel gaan we kijken naar hoe je omgevingsdata in kunt zetten voor beleidsrelevant gezondheidsonderzoek.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je beschrijven hoe je onderzoek met gebruik van big data verantwoord kunt opzetten.
  • kun je de bruikbaarheid van data beoordelen.
  • kun je de kwaliteit van data beoordelen.
  • heb je inzicht in hoe databestanden gekoppeld kunnen worden.

Docent

Deze interactieve dag wordt verzorgd door drie docenten:

  • Mariëlle Beenackers, PhD en senior onderzoeker aan de afdeling maatschappelijke gezondheidszorg van het Erasmus MC met als expertise sociale epidemiologie.
  • Merel Schuring, Post doctoraal onderzoeker bij de afdeling maatschappelijke gezondheidszorg van het Erasmus MC.
  • Mark Noordzij, onderzoeker bij het Mulier Instituut. Werkt aan vraagstukken die bewegen, sport en de leefomgeving aan elkaar verbinden.

Voor wie

Voor professionals in de public en occupational health en koplopers, die kennis hebben gemaakt met de mogelijkheden van big data en big data graag willen inzetten voor onderzoek in de publieke gezondheid.

Toelatingseisen

Academisch denk- en werkniveau.

Ervaringen

Uitspraak van een eerdere deelnemer:

“De training was zeer actueel en helder uitgelegd. Eindelijk begrijp ik waar die ‘Big Data’ echt over gaan. Ik ben echt onder de indruk van het effect van een combinatie van bronnen op je ‘sample size’. En nu snap ik waarom het zo is. ” 

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Belastbaarheid bij chronische nierschade en reumatoïde artritis

Datum: 21 aug '18

In het kort

Zowel reumatoïde artritis als chronische nierschade trekken een zware wissel op het leven van de patiënt. Werk je als arts of arbeidsdeskundige? En wil je inzicht krijgen in de prognose en belastbaarheid van cliënten met deze chronische aandoeningen? Wil je daarnaast leren hoe je een rol kunt spelen in hun participatiegedrag en empowerment? Doe dan deze module.

Wat je leert

Protocollen, medische kennis en het cliëntenperspectief

Deze module is een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde en Verzekeringsgeneeskunde. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

In 2009 zijn voor reumatoïde artritis en chronische nierschade verzekeringsgeneeskundige protocollen opgesteld. In deze interactieve module leer je volgens deze protocollen te werken. Daarnaast krijg je actuele kennis over de medische stand van zaken. Op deze manier heb je de juiste tools om de belastbaarheid van cliënten met deze chronisch aandoeningen te kunnen inschatten.

Naast medische en protocollaire kennis besteden we aandacht aan de cliënten zelf. Leven met een chronische aandoening heeft namelijk een enorme impact op hun dagelijks functioneren. Zij moeten hun verwachtingen bijstellen en hun beperkingen accepteren. Eén van de docenten schetst als ervaringsdeskundige wat het inhoudt om te leven met een chronische aandoening. Met deze kennis ontwikkel je het cliëntperspectief dat nodig is om optimaal te kunnen adviseren en begeleiden.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in de behandeling en prognose van reumatoïde artritis en chronische nierschade.
  • kun je op basis van de verzekeringsgeneeskundige protocollen de belastbaarheid inschatten van cliënten met deze chronische aandoeningen.
  • heb je vanuit het cliëntenperspectief inzicht in wat het betekent om met een chronische aandoening te leven.
  • weet je welke rol je kunt spelen in de empowerment van chronisch zieken.
  • kun je cliënten optimaal adviseren over hun arbeidsmogelijkheden en/of begeleiden bij hun re-integratie naar (ander) werk.

Docenten

Je krijgt les van inhoudelijke experts uit de betreffende vakgebieden.

Voor wie

Je bent bedrijfs- of verzekeringsarts of in opleiding daartoe. De module kan ook gevolgd worden door arbeidsdeskundigen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Integrale beleidsadvisering omgevingswet

Datum: 2 aug '18

In het kort

Leer hoe de ontwikkelingen rondom de omgevingswet een kans bieden om de relatie en samenwerking met gemeenten verder te versterken en trusted advisor te worden van die gemeenten.

Deze nieuwe module wordt niet in 2019 maar in 2020 aangeboden.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Malaria, dengue, chikungunya, zika en westnilevirus

Datum: 2 aug '18

In het kort

Fris je kennis over malaria en vier andere infectieziekten op. Verbeter je advies aan de reiziger over deze ziekten die door muggen worden overgedragen.

Wat je leert

Malaria

Malaria is nog steeds verantwoordelijk voor vele honderden miljoenen zieken en enkele honderdduizenden doden per jaar. Dit veroorzaakt een enorme ziektelast in voornamelijk Afrika.

Voor gebieden met een middelmatige transmissie (voornamelijk Azië en Zuid-Amerika) wordt tegenwoordig voor gezonde reizigers het meenemen van een noodbehandeling geadviseerd. We gaan in op de achtergronden van dit beleid.

Daarnaast bespreken we uitgebreid de doelgroepen voor wie nog steeds profylaxe geadviseerd wordt. Hierbij komt voornamelijk casuïstiek aan de orde waarbij het advies en de keuze voor profylaxe meer complex is en praktische vragen oproept.

Je verdiept je kennis over de epidemiologie, cyclus van de parasiet, preventieve maatregelen en de afwegingen rond noodbehandeling en de keuze voor profylaxe.

Daarnaast gaan we in op resistentieontwikkeling en de actuele stand van zaken rond de ontwikkeling van een vaccin tegen malaria.

Dengue, chikungunya, zika en het westnilevirus

Als tweede onderdeel van deze nascholing bespreken we een aantal andere ziekten die overgebracht worden door muggen. We focussen hierbij op dengue, chikungunya, zika en het westnilevirus. Deze ziekten kennen de laatste jaren een verhoogde incidentie en verdere verspreiding over de wereld.

Je leert over de eigenschappen van deze virussen, de epidemiologie, de transmissie, het gedrag van de vectoren, preventieve maatregelen en de behandeling. Vaak verlopen deze ziekten subklinisch. Welke groepen lopen extra risico op een ernstiger beloop en complicaties?

Extra aandacht besteden we aan de afwegingen bij het advies aan vrouwen die zwanger zijn of een zwangerschapswens hebben en die naar een gebied reizen waar het zikavirus mogelijk voorkomt, de zogenaamde CDZ-landen. Moet je een reis dan altijd afraden?

Na afloop van deze nascholing:

  • kun je de epidemiologie, transmissieroute en preventieve maatregelen van dengue, chikungunya, zika en westnilevirus beschrijven.
  • kun je de reiziger adviseren over de preventie van deze ziekten tijdens en na de reis.
  • kun je de risico’s, transmissieroute en de preventie van malaria uitleggen aan de cliënt.
  • kun je volgens protocol preventieve maatregelen, noodbehandeling en profylaxe adviseren.
  • kun je beoordelen wanneer je moet verwijzen voor diagnostiek en behandeling.
  • kun je beoordelen wanneer je een advies zelf kunt geven of wanneer je moet verwijzen naar een (behandelend) arts of een specialistisch centrum.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door prof.dr. Michele van Vugt, internist-infectioloog in het Amsterdam UMC.

Voor wie

Voor artsen en verpleegkundigen werkzaam in de reizigersadvisering.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,4.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

De immuungecompromitteerde reiziger en muggenoverdraagbare aandoeningen voor artsen

Datum: 2 aug '18

In het kort

Vergroot je kennis over het adviseren van reizigers met een verlaagde afweer. Verbeter je advies over de preventie van muggenoverdraagbare aandoeningen. Verpleegkundigen volgen een parallel programma tijdens De immuungecompromitteerde reiziger en muggenoverdraagbare aandoeningen voor verpleegkundigen. Als arts krijg je verdieping over de evidence achter de richtlijnen.

Voor wie

Voor reizigersgeneeskundig (huis)artsen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.