Tijdens deze terugkomavond gaan we in op recente inzichten rond sociaal economische gezondheidsverschillen (SEGV). Met deze bijeenkomst geef je weer een impuls aan je netwerkrelaties.
Recent verscheen het WRR-rapport Van verschil naar potentieel; een realistisch perspectief op de sociaaleconomische gezondheidsverschillen. In de beeldvorming in de media wisselend ontvangen. Aan bod komen het achterliggende gedachtegoed en de opties voor de praktijk.
Dr. Erik Ruland houdt zich al vele jaren bezig met het thema SEGV en heeft dit o.a. in de regio Zuid-Limburg, gemeente Den Haag en op G4 niveau vertaald in grootschalige programma’s, steeds in combinatie met wetenschappelijk onderzoek. Hij geeft een reflectie op het WRR-rapport.
Recentelijk oreerde prof. Frank van Lenthe als sociaal epidemioloog aan de EUR. Titel van zijn oratie was: SEGV: wat is het probleem? Hij maakt ons deelgenoot van zijn ideeën over do’s and don’ts in onderzoek, praktijk en beleid gericht op het begrijpen en verkleinen van SEGV.
Beide docenten gaan met jou in gesprek over de waarde van deze adviezen en inzichten voor je eigen praktijk.
Eerdere deelnemers aan de module Managers verkennen de publieke gezondheid, een stoomcursus.
![]() Bart Andriessen, directeur Volksgezondheid, Gemeente Utrecht |
![]() Femke Breman, programmadirecteur, Ouder- en Kindteam Amsterdam |
![]() Jan Dirk van de Ven, hoofd GHOR-bureau Amsterdam-Amstelland |
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Leiden of lijden, dat is de vraag in deze eigentijdse midwinterdag met verrassende sprekers, workshops en film.
Laat je inspireren door dirigent Arnaud Oosterbaan en kom er achter hoe je met ‘lucht´ anderen laat stralen.
Laat je uitdagen door drs. Danielle Braun, corporate antropoloog en auteur van de Corporate Tribe, managementboek 2016. Wat kun jij leren van de koppensneller?
Of schuif aan bij professor Marc Smelik, die zijn sporen ruimschoots heeft verdiend in leiderschapstrajecten bij bedrijven en de publieke sector in Spanje, Engeland, China en Nederland.
Over leiderschap moet je niet alleen horen of praten, je moet het aan den lijve ondervinden. Dit kan je onder andere ervaren door een boksworkshop, je zelf als ‘merk’ ontdekken, de tango dansen of deelnemen aan onze spannende ‘mysterie’-workshop. Het kan allemaal tijdens ons Midwinterevent.
Je volgt inspirerende voordrachten over leiderschap, communicatie, samenwerking, vakvolwassenheid en persoonlijke identiteit. We hebben ontzettend goede en leuke sprekers voor deze dag.
Arnaud Oosterbaan ontving internationale aandacht als dirigent en is winnaar van de Kersjes dirigentenprijs voor jonge dirigenten in 2010. Hij vertelt begeesterd over het leiden van orkesten en wat we daarvan kunnen leren voor professioneel leiderschap. Daarbij is zijn boodschap dat leiders te vaak ‘de neuzen één kant op willen brengen’, terwijl hij ervoor pleit ieder individu te laten stralen.
Daniëlle Braun is corporate antropoloog. Ze neemt je mee op reis over de hele wereld om uiteindelijk weer te belanden in de spelonken van de eigen organisatie of je eigen leven. Wat leren wij van stammenhoofden en koppensnellers?
Prof. Marc Smelik heeft zeer ruime ervaring met het begeleiden van organisaties in China, Engeland, Spanje en Nederland. Hij was betrokken bij internationale deals en heeft ervaring in zowel bedrijfsleven als de publieke sector.
Marjan Slob, wetenschapsfilosofie, publiciste en winnaar van de Socrates Wisselbeker 2017 neemt jullie mee in de filosofische aspecten van leiderschap.
Hoe is het om te leiden of geleid te worden? Hoe bepaal je positie en je doel, zonder de ander uit het oog te verliezen? Ervaar het in een tangoworkshop, een boksworkshop of een workshop theatersport.
Wil je je professionele identiteit ontdekken en een eigen ‘merk’ neerzetten? Maak dan een Brand Heart.
Leiderschap is natuurlijk ook inhoudelijk goed zijn in je werk.
Heb je Cliënt, casus en context al gevolgd? Frits Coumans bespreekt in een workshop weer een nieuwe familie uit de Merelstraat.
Mocht je even onderuit willen zakken bij een interessant filmfragment over leiderschap, dan is dit ook mogelijk op deze dag.
Voor meer informatie download hier de pdf met een toelichting op de workshops. Geef je snel op en kies per tijdspad één lezing of minimaal twee actieve workshops.
Alle deelnemers aan opleidingen bij de NSPOH en hun praktijkopleiders. Deze gratis Midwinterdag kan onderdeel zijn van je keuzeonderwijs.
Hbo- of academisch denk- en werkniveau.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Lees het verslag van onze deelnemers aan deze dag in 2019, van
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Adviseer je gemeenten over lokaal gezondheidsbeleid of zou je dat meer willen doen? Leer hoe je gebruik kunt maken van nieuwe ontwikkelingen en versterk je relatie met gemeenten.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Facebook en Twitter hebben gelijkgestemden met elkaar verbonden in online communities. Vaak zijn die georganiseerd rond niche-thema’s, zoals sport of voeding. Hierin zijn ook social influencers (bloggers en vloggers) actief. Werk je in de publieke gezondheid en wil je leren hoe je met hen kunt samenwerken om je boodschap bij een breder publiek onder de aandacht te brengen? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Het medialandschap is de afgelopen jaren flink veranderd. Die verandering kenmerkt zich door de verschuiving van top-down informatievoorziening naar een grotere verscheidenheid van informatie, die dynamisch door de sociale netwerken van het publiek vloeit.
Mediaconsumptiepatronen hebben zich daardoor gediversifieerd en dat heeft bijgedragen aan de totstandkoming van online communities. In die groepen hebben social influencers veel invloed. Binnen de gezondheidszorg en preventie wordt gediscussieerd over de mogelijkheid om een samenwerking aan te gaan met deze bloggers en vloggers.
Deze nieuwe eendaagse NSPOH module gaat in op de vraag wat een dergelijke samenwerking betekent. Hoe werken deze social influencers? Zijn zij inderdaad de potentiële nieuwe samenwerkingspartners en stakeholders? En wat zijn de voor- en nadelen van een dergelijke samenwerking?
Het onderwijs wordt verzorgd door:
Voor deelnemers die werkzaam zijn in de publieke gezondheid en die de mogelijkheden willen verkennen van samenwerking met zogenaamde social influencers.
Hbo werk- en denkniveau.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als gezondheidsprofessionals zijn wij gewend een sterk beroep te doen op de rationale verwerking van gezondheidsinformatie. We baseren ons daarbij op de veronderstelling dat de ontvanger bij voorbaat geïnteresseerd is. Maar deze nadruk op cognitieve informatieverwerking is lang niet altijd effectief. Zolang er geen acuut gezondheidsprobleem is dat om een oplossing vraagt, gaat men doorgaans niet actief op zoek naar informatie over gezondheid en gezond gedrag. Een narratieve benadering, daarentegen, doet een beroep op affectieve principes: op emoties en op de belangstelling voor dat wat mensen wezenlijk raakt.
Wil jij inzicht in de verschillende vormen van narratieve benaderingen en storytelling voor gezondheidszorg en preventie? Doe dan deze eendaagse module.
Deze module kun je volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Tijdens deze module ontwikkel je inzicht in de verschillende vormen van narratieve benaderingen en storytelling voor gezondheidszorg en preventie. We bespreken de onderwerpen aan de hand van praktijkvoorbeelden, wetenschappelijke bevindingen en beeldfragmenten.
Verhalen zijn laagdrempelig en bieden identificatiemogelijkheden. Dit wordt ook wel narrative involvement, transportation en immersion genoemd. Goede verhalen leggen waarden bloot en helpen om gezondheidsthema’s te begrijpen en in acties om te zetten.
Deze eendaagse module is een goede voorbereiding op de tweedaagse verdieping: ‘’Aansluiting vinden bij je doelgroep: Entertainment Education voor gezondheidsbevordering“.
De module is ontwikkeld door het Centrum Media & Gezondheid (CMG). Vanuit verschillende wetenschappelijke domeinen ontwikkelt en test het CMG innovatieve communicatiemethoden, met name om kwetsbare doelgroepen te bereiken. Ze doen dat onder andere door entertainment-education strategie, storytelling, sociale media en co-creatie in te zetten. Het CMG heeft hiervoor diverse (inter-)nationale prijzen ontvangen.
Voor preventiemedewerkers, communicatieprofessionals, onderzoekers, projectleiders en andere professionals in de Public Health die hun doelgroepen graag beter willen leren kennen en bereiken.
Minimaal hbo denk – en werkniveau.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Elke dag creëren we 2,5 triljoen bytes aan data. Er is enorm veel data over de gezondheid, het gedrag en de omgeving van mensen. Wil je leren hoe je deze data adequaat inzet voor wetenschappelijk onderzoek in de publieke gezondheid? Doe dan deze eendaagse module.
Big data refereert naar de mogelijkheid om gebeurtenissen te volgen, verklaren en voorspellen door het slim combineren en analyseren van complexe datasets uit verschillende bronnen (Ottenheijm, 2015). De mogelijkheden voor innovatie en onderzoek met big data zijn talrijk en veelbelovend.
Binnen alle sectoren schallen de termen door de gangen: data science, big and messy data, data driven technology, e-Health, Internet of Things. “Big data is like teenage sex: everyone talks about it, nobody really knows how to do it, everyone thinks everyone else is doing it, so everyone claims they are doing it.” (Dan Ariely, 2013). De publieke gezondheidzorg is geen uitzondering.
Deze module is bedoeld voor koplopers, die kennis hebben gemaakt met de mogelijkheden van big data en big data graag willen inzetten voor onderzoek in de publieke gezondheid.
Inleiding en overzicht van big data en toepassingen
Tijdens het eerste deel van de dag gaan we in discussie over de basisprincipes van big data, waar je rekening mee moet houden als je onderzoek wilt doen met big data. Denk hierbij aan ethische vraagstukken en privacy, data kwaliteit, vergelijkbaarheid van data en welke data geschikt, open en vrij beschikbaar is.
Koppelen van CBS-bestanden
Een voorbeeld van big data onderzoek is het verrijken van gemeentelijke registraties met CBS data. In praktische stappen word je meegenomen in hoe je kunt achterhalen welke informatie beschikbaar is en op welke manier je verschillende databestanden aan elkaar kunt koppelen.
Het inzetten van omgevingsdata voor beleidsonderzoek
Door de opkomst van big data weten we steeds meer over de leefomgeving. Binnen het kader van de nieuwe Omgevingswet spelen gezondheid, sporten en bewegen bovendien een prominente rol. Tijdens dit deel gaan we kijken naar hoe je omgevingsdata in kunt zetten voor beleidsrelevant gezondheidsonderzoek.
Deze interactieve dag wordt verzorgd door drie docenten:
Voor professionals in de public en occupational health en koplopers, die kennis hebben gemaakt met de mogelijkheden van big data en big data graag willen inzetten voor onderzoek in de publieke gezondheid.
Academisch denk- en werkniveau.
Uitspraak van een eerdere deelnemer:
“De training was zeer actueel en helder uitgelegd. Eindelijk begrijp ik waar die ‘Big Data’ echt over gaan. Ik ben echt onder de indruk van het effect van een combinatie van bronnen op je ‘sample size’. En nu snap ik waarom het zo is. ”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Zowel reumatoïde artritis als chronische nierschade trekken een zware wissel op het leven van de patiënt. Werk je als arts of arbeidsdeskundige? En wil je inzicht krijgen in de prognose en belastbaarheid van cliënten met deze chronische aandoeningen? Wil je daarnaast leren hoe je een rol kunt spelen in hun participatiegedrag en empowerment? Doe dan deze module.
Deze module is een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde en Verzekeringsgeneeskunde. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
In 2009 zijn voor reumatoïde artritis en chronische nierschade verzekeringsgeneeskundige protocollen opgesteld. In deze interactieve module leer je volgens deze protocollen te werken. Daarnaast krijg je actuele kennis over de medische stand van zaken. Op deze manier heb je de juiste tools om de belastbaarheid van cliënten met deze chronisch aandoeningen te kunnen inschatten.
Naast medische en protocollaire kennis besteden we aandacht aan de cliënten zelf. Leven met een chronische aandoening heeft namelijk een enorme impact op hun dagelijks functioneren. Zij moeten hun verwachtingen bijstellen en hun beperkingen accepteren. Eén van de docenten schetst als ervaringsdeskundige wat het inhoudt om te leven met een chronische aandoening. Met deze kennis ontwikkel je het cliëntperspectief dat nodig is om optimaal te kunnen adviseren en begeleiden.
Je krijgt les van inhoudelijke experts uit de betreffende vakgebieden.
Je bent bedrijfs- of verzekeringsarts of in opleiding daartoe. De module kan ook gevolgd worden door arbeidsdeskundigen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Leer hoe de ontwikkelingen rondom de omgevingswet een kans bieden om de relatie en samenwerking met gemeenten verder te versterken en trusted advisor te worden van die gemeenten.
Deze nieuwe module wordt niet in 2019 maar in 2020 aangeboden.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Fris je kennis over malaria en vier andere infectieziekten op. Verbeter je advies aan de reiziger over deze ziekten die door muggen worden overgedragen.
Malaria is nog steeds verantwoordelijk voor vele honderden miljoenen zieken en enkele honderdduizenden doden per jaar. Dit veroorzaakt een enorme ziektelast in voornamelijk Afrika.
Voor gebieden met een middelmatige transmissie (voornamelijk Azië en Zuid-Amerika) wordt tegenwoordig voor gezonde reizigers het meenemen van een noodbehandeling geadviseerd. We gaan in op de achtergronden van dit beleid.
Daarnaast bespreken we uitgebreid de doelgroepen voor wie nog steeds profylaxe geadviseerd wordt. Hierbij komt voornamelijk casuïstiek aan de orde waarbij het advies en de keuze voor profylaxe meer complex is en praktische vragen oproept.
Je verdiept je kennis over de epidemiologie, cyclus van de parasiet, preventieve maatregelen en de afwegingen rond noodbehandeling en de keuze voor profylaxe.
Daarnaast gaan we in op resistentieontwikkeling en de actuele stand van zaken rond de ontwikkeling van een vaccin tegen malaria.
Als tweede onderdeel van deze nascholing bespreken we een aantal andere ziekten die overgebracht worden door muggen. We focussen hierbij op dengue, chikungunya, zika en het westnilevirus. Deze ziekten kennen de laatste jaren een verhoogde incidentie en verdere verspreiding over de wereld.
Je leert over de eigenschappen van deze virussen, de epidemiologie, de transmissie, het gedrag van de vectoren, preventieve maatregelen en de behandeling. Vaak verlopen deze ziekten subklinisch. Welke groepen lopen extra risico op een ernstiger beloop en complicaties?
Extra aandacht besteden we aan de afwegingen bij het advies aan vrouwen die zwanger zijn of een zwangerschapswens hebben en die naar een gebied reizen waar het zikavirus mogelijk voorkomt, de zogenaamde CDZ-landen. Moet je een reis dan altijd afraden?
Het onderwijs wordt verzorgd door prof.dr. Michele van Vugt, internist-infectioloog in het Amsterdam UMC.
Voor artsen en verpleegkundigen werkzaam in de reizigersadvisering.
Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,4.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Vergroot je kennis over het adviseren van reizigers met een verlaagde afweer. Verbeter je advies over de preventie van muggenoverdraagbare aandoeningen. Verpleegkundigen volgen een parallel programma tijdens De immuungecompromitteerde reiziger en muggenoverdraagbare aandoeningen voor verpleegkundigen. Als arts krijg je verdieping over de evidence achter de richtlijnen.
Voor reizigersgeneeskundig (huis)artsen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.