Fijnstof vormt een belangrijk risico voor de volksgezondheid, de bronnen zijn divers. Wat maakt dan dat fijnstof toch een belangrijk risico is voor de volksgezondheid en wat zijn opties voor preventie?
Via de lucht worden we blootgesteld aan een groot scala aan stoffen. Grofweg kun je onderscheid maken in kortdurende piekblootstelling en langdurige grootschalige blootstelling. Het kan daarbij gaan om identificeerbare chemische stoffen, enkelvoudig of als mengsel of om (ultra)fijne stofdeeltjes waaraan organische of anorganische chemische stoffen gehecht zijn. In de klinische praktijk zal fijnstof zelden als ziekteoorzaak gesteld worden. Wat maakt dan dat fijnstof toch een belangrijk risico is voor de volksgezondheid?
In de ochtend zullen verschillende componenten, de bronnen, gezondheidseffecten en ziektelast, onderzoeksmethoden en mogelijke interventies van en voor luchtverontreiniging behandeld worden.
In de middag ga je oefenen met de systematiek van het beoordelen van luchtkwaliteit als risico voor de gezondheid van omwonenden. In dit onderdeel wordt ingegaan op het wettelijke kader, het schone lucht akkoord (SLA), de Omgevingswet, het GGD advies en maatregelen. In het bijzonder wordt aandacht besteed aan de componenten (ultra)fijnstof, stikstofdioxide en roet, specifieke afkomstig van verkeer en veehouderij. Aan de hand van een aantal casussen voer je een risicobeoordeling uit. Verder kun je de impact van interventies beoordelen.
Presentatie, casuïstiekbespreking en oefeningen.
Na afloop ben je bekend met fijnstof en gezondheid in brede zin. Je kent veel voorkomende bronnen en verspreiding en gezondheidseffecten. Je bent bekend met de metingen van luchtkwaliteit en hebt kennis gemaakt met wetenschappelijke onderzoeksmethoden voor het kwantificeren van de relatie tussen fijnstof en gezondheid.
Ook kun je een risicobeoordeling uitvoeren voor niet-complexe situaties van luchtverontreiniging door (ultra)fijnstof, stikstofdioxide en roet. Je kent het onderscheid tussen wettelijke en gezondheidskundige advieswaarden en weet deze adequaat toe te passen. Ook heb je inzicht in mogelijkheden om blootstelling aan luchtverontreiniging te verlagen. Verder ken je de mogelijkheden om gemeenten op adequate manier te adviseren in hun luchtkwaliteitsbeleid en burgers te adviseren door wetenschappelijke kennis in de praktijk toe te passen.
Adviseurs en artsen die in hun werk te maken hebben met het beoordelen van en adviseren over gezondheidsrisico’s voor omwonenden van blootstelling aan fijnstof.
Er wordt verwacht dat je enige ervaring hebt op dit gebied (1-2 jaar) en bekend met algemene principes van de epidemiologie. Dit onderwijs maakt deel uit van de opleiding tot arts medische milieukunde. Het aantal plaatsen voor externen is beperkt.
Dhr. Dr. ir J. (Jeroen) de Hartog, adviseur milieu & gezondheid, GGD Utrecht
Voorbereiding
Ter voorbereiding lees je de GGD-richtlijn medische milieukunde: luchtkwaliteit en gezondheid van het RIVM, hoofdstuk 1 t/m 3 (tot en met pagina 58).
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Begeleid je als supervisor een aios bedrijfsgeneeskunde? Volg dan deze tweedaagse training. Hiermee voldoe je aan de scholingseis van de NVAB en krijg je de nodige handvatten om samen met de praktijkopleider de aios goed op te leiden. En wil je daarna zelf ook erkend praktijkopleider worden? Dan heb je de mogelijkheid om met vrijstellingen aan die opleiding deel te nemen.
Superviseren is een belangrijke taak die aandacht en zorgvuldigheid vraagt. Om supervisoren voor deze taak toe te rusten is deze tweedaagse training ‘Begeleidingsvaardigheden’ ontwikkeld. De NVAB verwacht dat iedere bedrijfsarts, die als supervisor van een aios bedrijfsgeneeskunde optreedt, vóór 1 januari 2027 de tweedaagse didactische scholing heeft gevolgd.
Deze training is voor een belangrijk deel vergelijkbaar met het eerste deel van de Basisopleiding praktijkopleiders. Je ontvangt informatie over het Landelijk Opleidingsplan (LOP) en de Kritische beroepsactiviteiten (KBA’s). Je oefent met praktijktoetsen. Je leert hoe je een goed start- en begeleidingsgesprek voert. Je krijgt een goed beeld van het verschil tussen feedback en sturing. In deze training komt de samenwerking tussen praktijkopleider en supervisor ook aan de orde. Na deze training kun je als supervisor de aios in lijn van de opleiding begeleiden en ook de nodige terugkoppeling verzorgen aan de praktijkopleider en voldoe je als supervisor aan de aios van de NVAB.
Wil je verder gaan om erkend praktijkopleider te worden? Dan voer je enkele aanvullende opdrachten uit en start je binnen twee jaar na het afronden van deze tweedaagse met het tweede deel van de Basisopleiding praktijkopleiders. Je kunt, met inachtneming van de overige vereisten van de RGS, je erkenning als praktijkopleider aanvragen vanaf de eerste dag van dat tweede deel.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
Je kunt deze dag volgen als je geregistreerd bedrijfsarts bent en met een praktijkopleider begeleiding geeft of gaat geven aan een aios bedrijfsgeneeskunde. De randvoorwaarden in de organisatie (tijd, akkoord werkgever) moeten zodanig zijn dat het voor jou mogelijk is deze training af te ronden.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
There are three ways to register for the EASOM event. Please click one of the following links that applies to your position:
If you are unable to register via the website, please complete the attached document and e-mail it to c.vanderpoel@nspoh.nl.
Planetary health (PH) has emerged as a new discipline to safeguard our planet in response to climate change, to limit our detrimental interaction with the surrounding ecosystem, and to protect the lives of all with an intergenerational responsibility. The role of education is central to this aim by developing not only the basic and contemporary understanding of PH, but also by advancing self-reflection towards the wider society and a recognition of the instrumental contributions of others.
Therefore, incorporating PH in the education system for all disciplines is a crucial footstep to obtain the change. Experts strongly argue for a robust foundation for planetary health education addressing all healthcare disciplines involved to make it sustainable and widely acceptable [1].
Health professions education must equip undergraduates, and those already qualified, with the knowledge, skills, values, competence and confidence they need to sustainably promote the health, human rights and well-being of current and future generations, while protecting the health of the planet [2].
The 23rd EASOM Summer School 2024 explores the opportunities and challenges in teaching PH in Occupational Medicine. By the end of this Summer School, you will be able to:
– Understand the principles of planetary health and recognizes its relevance to Occupational Medicine:
– Implement the principles of planetary health into the existing education program of Occupational Medicine and design a teaching program on applying planetary health principles within Occupational Medicine.
This international congres is intended for:
The EASOM Summers School takes place from August 29-31th. Click here to see the full program.
Do you need help with your registration? Click here for instructions.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
KIT Institute
Mauritskade 64
1092 AD Amsterdam
Click here for the transport options for the EASOM Summer School Congress.
Dit is een 2-daagse module die deel uitmaakt van de opleiding tot arts medische milieukunde. Je leert over verschillende soorten straling, relevante bronnen voor de publieke gezondheid en de organisatiestructuur voor stralingsincidenten. Je oefent met een aantal scenario’s.
Artsen en adviseurs werkzaam in de medische milieukunde en GAGS-en kunnen in hun werk te maken krijgen met vraagstukken over ioniserende straling en de mogelijke gezondheidseffecten ervan.
Omdat deze in de praktijk weinig voorkomen, is de eerste cursusdag geschikt als eerste kennismaking en basis voor vragen waar je in de praktijk van je werk mee te maken kan krijgen op gebied van gezondheidsaspecten van ioniserende straling en daarnaast te weten waar je voor meer informatie terecht kan.
In de tweede cursusdag maak je kennis met praktijkscenario’s en het netwerk van organisaties die zich bezig houden met incidenten met ioniserende straling, voorbereiding erop en landelijke adviezen over gezondheidskundige aspecten als besmetting en jodiumprofylaxe.
Interactieve presentatie met scenariostudies.
GAGS in opleiding, artsen m+g werkzaam in de medische milieukunde en MMK-adviseurs.
Voorbereiding
Als basiskennis, lees de Syllabus Stralingshygiëne voor Medisch Specialisten, hoofdstukken 0, 1 en 6.
Optioneel
Lees hoofdstuk 7, 8 en 9 van de operationele handreiking Stralingsincidenten veiligheidsregio’s.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Dit onderdeel is een medische toepassing van het onderwijs over gezondheidseffecten van geluid.. Wat zo vanzelfsprekend lijkt is dat zeker niet. Een luisterend oor kunnen bieden. Gehoord worden. Binnen de gezondheidszorg is het gesprek met de patiënten de manier waarop informatie en kennis gedeeld worden. Echter het gehoor kan in deze een beperking zijn die niet bewust opgemerkt wordt.
Je kunt onderwijs volgen als bij- of nascholing. Dit onderwijs is ook een onderdeel van de opleiding arts medische milieukunde (1e fase M+G).
Centraal staat de klinische presentatie, beoordeling en aanpak van klachten van het gehoor en aanpalende organen die toegeschreven worden aan omgevingsgeluid. Aan de hand van een aantal casussen krijg je een beeld van de klinische benaderingswijze binnen de audiologische revalidatie.
Presentatie met opdrachten aan de hand van casuïstiek.
Na afloop heb je een beeld van de klinische presentatie en aanpak van klachten over het gehoor en wat een audiologisch centrum hierin kan betekenen. Hiermee heb je een basis om burgers en beleidsmakers te informeren over dit type meldingen in de publieke gezondheid.
Verpleegkundige mmk, adviseur mmk, arts medische milieukunde met beperkte ervaring in de beoordeling van gehoorsproblematiek.
Niveau
Beginner, weinig tot geen ervaring met de advisering over (milieu gerelateerde) gehoorproblematiek.
Voorbereiding
Er is geen voorbereiding nodig. Dit onderwijsonderdeel is geschikt voor medewerkers met een beperkte ervaring in de beoordeling en advisering van gehoorklachten.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Burgers en beleidsmakers hebben vaak vragen over gezondheidsrisico;s van antennes en andere bronnen van elektromagnetische velden en straling. Als adviseur milieu & gezondheid heb je kennis nodig van de wetenschappelijke stand van zaken hieromtrent.
Waar en hoe word je blootgesteld aan elektromagnetische velden en straling? Bekende bronnen zijn mobiele telefonie en hoogspanningslijnen, maar ook over wifi maken mensen zich nogal eens zorgen voor hun gezondheid. In dit onderwijs zal een toelichting gegeven worden op de natuurkundige achtergrond van het elektromagnetisch spectrum en toepassingen daarvan. De mogelijke effecten van ELF-EMV (elektriciteitsnet) en RF-EMV (draadloze communicatie) op de humane gezondheid worden toegelicht aan de hand van wetenschappelijke literatuur. Speciale aandacht is er voor recente technische ontwikkelingen (5G, energietransitie), de adviezen van de Gezondheidsraad en huidig beleid met ihb aandacht voor het voorzorgprincipe. Tot slot zal ingegaan worden op het soort vragen dat de GGD krijgt.
Presentatie over de achtergrond, gezondheidskundige risico’s en bespreken casuïstiek.
ben je bekend met het begrip elektromagnetische velden in brede zin, de bronnen in de leefomgeving en de relevantie voor de gezondheid.. Je kunt een schatting geven van gezondheidsrisico’s door elektromagnetische velden en hierover communiceren met beleidsmakers en burgers. Verder heb je kennisgemaakt met het kennisplatform elektromagnetische velden.
Verpleegkundige mmk, adviseur mmk, arts medische milieukunde met beperkte ervaring in de advisering bij elektromagnetische velden.
Niveau
Beginner, weinig tot geen ervaring met de beoordeling van electromagnetische velden als gezondheidsrisico.
Voorbereiding
Neem een casus mee met een vraag over elektromagnetische velden/straling. Iets wat speelt of gespeeld heeft in je werk of daarbuiten. Zoek informatie op de website van het Kennisplatform EMV&G over jouw casus.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Dit onderwijs is een onderdeel van de opleiding arts medische milieukunde (1e fase M+G). Je kunt dit onderwijs volgen als bij- of nascholing.
Geluid is een bron van hinder en onafhankelijk daarvan een bron van gezondheidsverlies. De volgende onderwerpen komen aan bod: basisprincipes geluid, verschil fysisch verschijnsel en menselijke waarneming, veel gebruikte dosismaten, lichamelijke reactie op geluid, gezondheidseffecten, gezondheidskundige normen en advisering.
In de ochtend is er een presentatie van de achtergrond, gezondheidskundige risico’s, de beoordeling en advisering van geluid als gezondheidsrisico.
In de middag gaan we met de fiets op pad om een aantal situaties betreffende omgevingsgeluid te bezoeken. Zorg dus dat je een (OV-)fiets ‘s morgens naar de GGD komt.
Na dit dagdeel onderwijs ben je op de hoogte en kun je werken met:
Niveau
Beginner, weinig tot geen ervaring met de beoordeling van geluid als gezondheidsrisico.
Voorbereiding
Lees GGD-richtlijn Omgevingsgeluid en Gezondheid, hoofdstuk 1 en 3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Krijg je in je werk als arboprofessional regelmatig Engelssprekende cliënten op je spreekuur? Heb je moeite met de Engelse vertaling van bedrijfsgeneeskundige termen en/of het opstellen van een Engelstalige rapportage? Volg dan deze toepasbare module. Een must voor elke arboprofessional die Engels moet spreken en schrijven!
De module bestaat een e-learning, een online trainingssessie spreekvaardigheid en een online trainingssessie schrijfvaardigheid. Tussen de trainingssessies oefen je het taalgebruik in de eigen praktijk. Na beide bijeenkomsten kun je een jaar lang onbeperkt blijven oefenen met de e-learning.
Met de e-learning kan je je Engels oefenen en verbeteren. Het systeem vertelt je wat je moet herhalen en wanneer. De e-learning past zich volledig aan jouw persoonlijke leerstijl en -snelheid aan: opdrachten waarop je een fout antwoord geeft worden eerder en vaker herhaald dan opdrachten waarop je een juist antwoord geeft.
Je oefent gesprekken met cliënten met behulp van een gespreksmodel. Voor de schrijfvaardigheidstraining ontvang je twee Engelstalige standaardmodellen voor rapportage. De ene variant bevat zo natuurlijk mogelijk taalgebruik, de andere variant bevat taalgebruik dat aansluit op jouw niveau. Je kiest zelf de taal die je wilt en kunt gebruiken. Verder ontvang je standaardzinnen voor in de rapportage.
Het meedoen aan deze workshop leidt er nadrukkelijk niet toe dat je spontane taalgebruik verbetert, sprekend noch schrijvend. Je krijgt wel inzicht in hoe op jouw taalniveau een spreekuur in het Engels beter zou kunnen verlopen.
E-learning, oefenmateriaal, modellen, presentatie en spreek- en schrijfvaardigheid opdrachten wisselen elkaar af.
Bedrijfsartsen, arboverpleegkundigen, praktijkondersteuner bedrijfsarts. Wil jij als arboprofessional deelnemen aan deze module, maar staat jouw specialisme er niet bij? Neem dan contact met ons op.
Het onderwijs wordt verzorgd door een specialist in Engels taal en schrijfvaardigheid. De docent is afkomstig van Ziggurat taaltrainingen.
Je instroomniveau wordt voorafgaand aan de trainingen getoetst. Je kunt aan de hand van het resultaat van deze toets van deelname worden uitgesloten.
Je kunt je inschrijven tot drie weken voorafgaand aan de start van de module. Dit in verband met de toelatingstest en het toesturen van de voorbereidende e-learning. In deze module werken wij samen met onze partner Ziggurat Taaltrainingen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Een duidelijke foto van (mogelijk) letsel is een essentieel onderdeel van goede verslaglegging. Ondersteunende foto’s kunnen doorslaggevend zijn in het wel of niet melden van een casus bij Veilig Thuis, een verzoek om aanvullend medisch onderzoek en kan het verschil betekenen tussen vrijspraak en veroordeling. Maar een goede foto maken, hoe doe je dat precies?
Wat is er nodig om goede foto’s te maken? Tijdens de ochtend leer je je camera beter kennen, verdiep je je kennis van fototechnieken en krijg je gerichte instructies hoe je op de juiste manier forensische foto’s maakt.
In de middag gaan we de theorie toepassen in de praktijk. Je oefent met het maken van top-teen-foto’s en letselfoto’s op een pop en lotusacteur. Naast de fotografie techniek staat ook het op het gemak stellen van de persoon tijdens het fotograferen centraal.
Presentatie, afgewisseld met oefenopdrachten met een pop en lotus. Beoordelen van elkaars foto’s.
Forensisch artsen, forensisch verpleegkundigen, huisartsen en vertrouwensartsen.
André van den Bos, docent visualisatie aan de Politieacademie. Voorheen werkzaam als medisch fotograaf en medisch forensisch fotograaf.
Het meebrengen van een eigen spiegelreflex, systeem- of compactcamera evenals het hebben van basiskennis over de werking van de meegebrachte camera is een vereiste voor deelname aan deze module. Fotografeer je voor je werk enkel met een mobiele telefoon, maar heb je wel een camera (of kun je er een lenen)? Dan kun je deze module volgen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
In deze cursus leer je toxicologische begrippen. Die heb je nodig om verder te leren over de toxicologische risicobeoordeling van stoffen. De cursus maakt deel uit van het curriculum voor artsen medische milieukunde en heeft een beginnersniveau.
Om een toxicologische risicobeoordeling te kunnen uitvoeren is het van belang dat je de basisprincipes van de toxicologie en de toxicologische risicobeoordeling leert toepassen. Begrippen die in de module aan de orde komen zijn toxiciteit (hazard/risk), blootstellingsbeoordeling, dosis–respons relatie met en zonder drempelwaarde, toxicokinetiek (opname, verdeling, metabolisme en uitscheiding) en toxicodynamiek.
E-learning, hoorcollege, werkcollege met opdrachten aan de hand van casuitiek.
Adviseurs en artsen die in hun werk te maken hebben met het schatten van gezondheidsrisico’s voor omwonenden van blootstelling aan toxische stoffen.
Deze cursus is voor beginners.
Er is voorafgaande aan de cursus geen voorbereiding nodig.
Er wordt gewerkt met de e-learning ToxTutor.
Daarnaast is het handboek Toxicologie geschikt om door te nemen en als naslagwerk: Laura Robinson: A practical guide to toxicology and human health risk assessment (H1 t/m H5)
Als alternatief kun je ook gebruiken Klaassen & Watkins: Casarett & Doull’s Essentials of toxicology (H2, H3, H5, H7)
Het is de bedoeling dat je dit boek zelf aanschaft of leent voor bestuderen.
Je kunt alleen aan de toets deelnemen als je aanwezig bent geweest bij alle onderwijsonderdelen.
De toetsstof bestaat uit de secties 1 t/m 4, 6 en 9 t/m 13 van de e-learning ToxTutor met de titels:
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.