Intervisie draait om leren van én met elkaar. Voor veel professionals is intervisie een verplicht onderdeel van hun werk. De kwaliteit van Intervisie staat of valt bij de gekozen methode, de manier van begeleiden en de veiligheid in de groep. Wil je een intervisiegroep opzetten of leren hoe je als procesbegeleider optreedt? Volg dan deze training tot intervisiebegeleider!
Op de eerste dag starten we met de theorie achter intervisie. Je maakt kennis met verschillende intervisiemethoden en leert hoe je deze toepast. We bespreken mogelijke doelen van intervisie, veelvoorkomende valkuilen, en de randvoorwaarden voor het opzetten van een intervisiegroep. Daarnaast oefenen we met verschillende intervisiemethoden.
Op de tweede dag richten we ons op begeleidingsstijlen. Welke stijl past bij jou? Wat voor begeleider ben jij of wil je zijn? Daarnaast bekijken we uit welke elementen een goede intervisievraag bestaat.
De laatste dag gaat over het belang van regelmatige evaluatie. Hoe zorg je ervoor dat evaluaties nuttig zijn? Wat doe je als de opbrengst van de intervisie achteruitgaat? En gaan we in op openstaande leervragen van de deelnemers.
Tijdens elke trainingsdag houden we een intervisiebijeenkomst, waarin je kunt oefenen en feedback ontvangt. Tussen de lesdagen door oefen je met je rol als intervisiebegeleider.
Het onderwijs wordt verzorgd door een ervaren docent en coach. Corine Sengers, MA, heeft lange tijd gewerkt in de jeugdhulpverlening en als docent in het mbo. Daarnaast heeft ze ervaring in het coachen en begeleiden van verschillende mensen met leervragen op het gebied van werk en onderwijs. De afgelopen jaren werkte zij ook als intervisiebegeleider en gespreksleider Moreelberaad. Binnen het onderwijs geeft ze ook training en coaching aan startende docenten.
Voor iedereen, met enige ervaring in intervisie, die een intervisiegroep wil opzetten of als procesbegeleider wil leren werken: sociaal geneeskundigen, huisartsen, verpleegkundigen, praktijkondersteuners, doktersassistenten, veiligheidsdeskundigen, arbeidshygiënisten, arbeidsdeskundigen, reizigersadviseurs en gezondheidsprofessionals.
Hbo werk- en denkniveau.
Score in eerdere evaluatie: in 2024 kreeg deze module van de deelnemers een 8,6.
Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Nascholing voor reizigersverpleegkundigen, arboverpleegkundigen, reizigersgeneeskundig (huis-)artsen en bedrijfsartsen werkzaam in de reizigersadvisering.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Nascholing voor reizigersverpleegkundigen, arboverpleegkundigen, reizigersgeneeskundig (huis-)artsen en bedrijfsartsen werkzaam in de reizigersadvisering.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als vrouwen van rond de 45 jaar met relatief vage klachten in de spreekkamer komen, is de overgang meestal niet het eerste waaraan je denkt. Heb jij in je werk te maken met cliënten in de overgang? Wil je leren hoe je hen begeleidt, zodat zij zich vitaler voelen en hun werkvermogen wordt behouden of verbeterd? Volg dan de eendaagse module Overgang en werk.
Je kunt de module Overgang en werk volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Vrouwen van 45 tot 60 jaar hebben tegenwoordig aardig wat ballen in de lucht te houden: ze werken en zijn vaak mantelzorger. Bovendien hebben ze gemiddeld later dan hun moeders kinderen gekregen, waardoor zij op hogere leeftijd met pubers te maken hebben. Door deze combinatie van factoren lijken vrouwen tegenwoordig meer overgangsklachten te ervaren dan de generaties voor hen.
De klachten zijn vaak vaag, maar niet zelden ernstig: iemand is vermoeid, slaapt slecht, ervaart gewrichtspijn of heeft last van stemmingswisselingen. Meestal denken we bij dit soort kwalen niet direct aan overgangsklachten. Dat kan ertoe leiden dat vrouwen er onnodig lang mee blijven rondlopen en er problemen thuis en op het werk kunnen ontstaan. Wil je gezondheidsrisico’s op de korte en langere termijn helpen voorkomen, dan is het verstandig om je te verdiepen in het thema Overgang en werk.
We starten deze module met het bespreken van de fysiologie van de overgang. Daarbij komen de basisbegrippen aan bod en gaan we in op typische en atypische symptomen. Aan de hand van de Greene Climacteric Scale leer je klachten gestructureerd inventariseren. Je verdiept je in risicoanalyses, interventies en behandelingsmogelijkheden. Bovendien leer je hoe je deze beleidsmatig borgt. Je werkt toe naar het begeleiden van werknemer én werkgever. Het doel: op korte termijn het werkvermogen behouden en verzuim voorkomen, en op langere termijn de vitaliteit van je cliënte vergroten.
Ingrid Pinas is gynaecologe en eigenaar van FeM-poli. Ze heeft vele presentaties op (inter)nationale congressen en artikelen in wetenschappelijke tijdschriften op haar naam staan.
Voor bedrijfsartsen, arboverpleegkundigen, praktijkondersteuners en andere professionals die te maken hebben met cliënten in de overgang.
Ben je werkzaam als A&G of als A&O psycholoog en heb je interesse in deze module? Stuur dan minimaal 8 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon, zodat er accreditatie bij het NIP aangevraagd kan worden.
Minimaal HBO-werk en denkniveau.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers deze module met een 8,4.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
We leven niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk. Zoals de Griekse filosoof Heraclitus (544-483 v. Chr.) al zei: “verandering is de enige constante”.
Wil je samen met je collega’s dagelijkse vraagstukken op een andere manier benaderen, om zo tot uitvoerbare oplossingen te komen? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Tijdens deze module ga je op ontdekkingsreis met een expert op het gebied van veranderingen.
In de ochtend staan we stil bij vraagstukken die je in je dagelijkse werk tegenkomt of tegen gaat komen. Veranderingen gaan snel, maar gebeuren niet van vandaag op morgen. We moeten continue bijsturen en finetunen.
Hoe je dat doet, leer je ´s middags. Dan ontdek je hoe je vraagstukken op een andere manier kunt benaderen dan hoe je dat normaal gesproken zou doen. We gebruiken hiervoor de SIT-methode, die staat voor structured inventive thinking. Daarmee treed je niet outside, maar inside the box: je roeit met de riemen die je hebt. Zo kom je tot een goed uitvoerbare en betaalbare oplossing voor een probleem waar je in het dagelijks werk tegenaan loopt.
De docent voor het ochtendprogramma wordt later bekend gemaakt. Het onderwijs wordt ’s middags verzorgd door:
Voor sociaal geneeskundigen, huisartsen, verpleegkundigen, praktijkondersteuners, doktersassistenten, veiligheidsdeskundigen, arbeidshygiënisten, arbeidsdeskundigen, reizigersadviseurs en gezondheidsprofessionals die willen leren werken met de SIT-methode.
Hbo-diploma.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk jij in de public of occupational health en heb je een verhaal dat iedereen moet horen? Omdat je je klanten goed wil adviseren, collega’s wilt informeren of samenwerkingspartners wilt overtuigen? Doe dan deze eendaagse module en leer hoe je jouw publiek in de eerste tien seconden meetrekt in jouw verhaal.
Je hebt een verhaal dat iedereen moet horen! Maar heb je ook meteen ieders aandacht? Hoe kom je binnen en hoe ga je staan? Wat zijn je eerste woorden?
Je leert creatieve technieken om jezelf voor te stellen en je leert hoe je je stem het beste kunt gebruiken. Je gaat aan de slag met storytelling: wat zijn de belangrijkste elementen van storytelling bij je introductie? En natuurlijk is er ook aandacht voor het onder controle houden van de stress.
De nadruk ligt deze dag in het oefenen en reflecteren op je verhaal.
Wil je meer weten hoe je nog meer impact kunt hebben? Schrijf je dan in voor deze dag.
Let op: heb je eerder de module Professioneel presenteren gevolgd? Wij adviseren een tussentijd van minimaal zes maanden tussen beide modules om de opgedane kennis optimaal te laten beklijven.
Het onderwijs wordt verzorgd door specialisten uit de praktijk door:
of
Voor artsen, verpleegkundigen en niet-artsen die werkzaam zijn in de public of occupational health.
Hbo- of academisch werk- en denkniveau.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.
Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Eén op vijf werknemers combineert mantelzorg en werk. Velen van hen ervaren dit als een zware taak. Werk jij als bedrijfsarts, arboverpleegkundige, POB’er of casemanager taakdelegatie? Doe dan deze module en leer hoe je een werkende mantelzorger adviseert over en begeleidt in het vinden van een balans tussen werk en mantelzorgtaken.
Mantelzorgers verlenen onbetaald (langdurig) zorg aan zieke familieleden of hulpbehoevende vrienden. In 2014 waren er naar schatting vier miljoen mantelzorgers in Nederland (SCP, 2015). Met programma’s als Langer Thuis stuurt het kabinet aan op zelfzorg en zorg vanuit de omgeving. Dat betekent dat een groot deel van de werkende populatie zorg draagt voor anderen. Velen van hen voelen zich zwaar-, of zelfs overbelast.
In deze module leer je wat de impact is van het verlenen van mantelzorg. We bespreken hoe je als bedrijfsarts of taakgedelegeerde de mantelzorger zo goed mogelijk ondersteunt in het combineren van mantelzorg en werk, zodat een gezonde balans ontstaat. Ten slotte leer je wat er nodig is om een organisatie zo in te richten dat mantelzorg bespreekbaar is en uitval, ziekteverzuim en verminderde productiviteit kunnen worden voorkomen.
Het onderwijs wordt verzorgd door Martijn Tillema, adviseur van Werk en Mantelzorg. Martijn heeft uitgebreide ervaring in HR management en als mantelzorger. Is al jaren trainer voor de stichting en adviseert bedrijven en organisatie.
Voor bedrijfsartsen, arboverpleegkundigen, POB’ers of casemanagers taakdelegatie.
Hbo-diploma.
Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 8,7.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als professional in de jeugdgezondheidszorg (JGZ) krijg je te maken met de basisdataset JGZ. Wil jij je kennis over deze registratiemethode vergroten? Wil je leren hoe je de functies van de BDS JGZ kunt inzetten om jouw rol als JGZ-professional te bevorderen? En de samenwerking met andere partijen te vergemakkelijken? Doe dan deze module van één dagdeel.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Informatisering raakt aan steeds meer aspecten van het werk in de jeugdgezondheidszorg. De basisdataset Jeugdgezondheidszorg (BDS JGZ) vormt de inhoudelijke basis voor het Digitaal Dossier Jeugdgezondheidszorg (DD-JGZ). Met de BDS JGZ wordt cliëntinformatie gestandaardiseerd en gestructureerd. Daardoor worden medisch dossiers overdraagbaar, wat de kwaliteit van de jeugdgezondheidszorg ten goede komt.
In deze module gaan we dieper in op de mogelijkheden, maar ook de beperkingen van de BDS en het DD-JGZ. We bespreken de huidige ontwikkelingen van digitale platforms en cliëntportalen. Bovendien krijg je actuele informatie aangereikt over ‘Jeugd in Beeld’, de databank met geanonimiseerde gegevens over de groei en ontwikkeling van 0 tot 19- jarigen. Ten slotte krijg je de gelegenheid om vragen aan de docenten te stellen over de BDS JGZ in brede zin.
De leerstof wordt behandeld via een interactief college en discussies over de toekomstige inrichting van het DD-JGZ en de Jeugd in Beeld-databank.
Het onderwijs wordt verzorgd door Tanja Geerdes-Maas, adviseur bij het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid.
Voor JGZ-professionals.
Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,1.
Tanja Geerdes-Maas
arts M&G, adviseur, Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ)
“Als iedereen registreert volgens de basisdataset JGZ zorgt dit voor een verbetering van de kwaliteit van zorg en kunnen we onze preventieve taak nog beter uitvoeren.”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Steeds meer mensen werken met een knieprothese. In de praktijk is er nog weinig aandacht voor werknemers met een prothese en die terugkeren naar werk. Wil je als bedrijfsarts bijdragen aan een goed herstel en re-integratie? Adviseer jij in je werk aan of over met mensen met een knieprothese en wil je hier meer over leren? Zodat je kunt bijdragen aan een goed herstel? Volg dan deze eendaagse masterclass.
Je kunt de masterclass volgen als bij- of nascholing, of als keuzeonderwijs. Tevens is deze module geschikt om incompany uit te voeren.
Steeds meer mensen krijgen te maken met slijtage van kniegewrichten. Dat komt door overgewicht, maar ook door zwaardere fysieke belasting: mensen leiden langer een actief en werkend leven. De vorderingen in de medische technologie hebben het plaatsen van prothesen in een stroomversnelling gebracht. Daardoor krijgen steeds meer mensen tijdens hun werkzame leven een ‘nieuwe’ knie. De kans dat je als professional te maken krijgt met de begeleiding van deze werknemers is de laatste jaren dan ook enorm toegenomen. Tijdens deze masterclass leer je hoe je hen optimaal adviseert en begeleidt.
We hebben de dag opgedeeld in drie delen, waarbij ruimte is voor het beantwoorden van vragen en het voeren van discussies.
Allereerst bespreekt een orthopedisch chirurg wanneer iemand een prothese krijgt. Zijn daarvoor criteria? Wat is het risicoprofiel voor een patiënt? En houdt de orthopeed bij het maken van zijn beslissing rekening met factoren als leeftijd, werk en bewegingshistorie?
Vervolgens wordt stilgestaan bij de operatie zelf. De plaatsing van de knieprothese staat centraal. Daarnaast komen het revalidatieadvies en de ‘bijwerkingen’ van de operatie aan bod.
Tenslotte wordt dieper ingegaan op de rol van de bedrijfsarts. Op welke manier kan de bedrijfsarts bijdragen een goed herstel? Er is inmiddels veel onderzoek gedaan naar mensen met een nieuwe knieprothese en terugkeer naar werk. Hoeveel mensen met een prothese keren eigenlijk terug naar werk? Wat ervaren zij als belemmerd of stimulerend om terug te keren naar werk? Welke meerwaarde heeft de bedrijfsarts bij dit proces? Uiteraard is er ook tijd voor jouw vraag.
Het onderwijs wordt verzorgd door:
Bedrijfsartsen.
Academisch werk- en denkniveau.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ben je forensisch arts en wil je je kennis over forensisch medische letselrapportage opfrissen en verder ontwikkelen? Wil je daarnaast je vaardigheid in het opstellen van een juridisch correcte letselrapportage naar een hoger plan tillen? Doe dan deze tweedaagse module.
Het gevolgd hebben van deze module maakt deel uit van de voorwaarden voor eventuele opname in het Nederlands Register voor Gerechtelijk Deskundigen.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Tijdens een forensisch medisch letselonderzoek wordt niet alleen letsel in kaart gebracht, maar zijn er meestal ook vragen te beantwoorden.
Dit zijn vragen, zoals die kunnen worden gesteld aan een forensisch arts in een strafrechtelijk onderzoek.
Het is cruciaal dat je dan in een letselrapportage zulke vragen onderbouwt en op de juiste wijze beantwoordt. De rapportage kan immers bijdragen aan de bewijslast in een strafzaak. In deze module fris je je kennis en kunde hierover op, en breng je je eigen vaardigheid in het opstellen van een juridisch correcte letselbeschrijving op een hoger plan.
Deze tweedaagse module bouwt voort op de dagelijkse praktijk van de forensisch arts en is een vervolg op de module Letsels en letselrapportage (basis). Centraal in de module Letselrapportage voor gevorderden staat het versterken van je eigen vaardigheid, zodat jouw letselrapportages in de rechtbank overeind blijven, óók in complexe zaken.
Je leert wat de rol en positie van een deskundige is en maakt kennis met het Nederlands Register voor Gerechtelijk Deskundigen (NRGD) en de richtlijn van het NRGD. Je leert hoe een benoeming als deskundige er uit ziet. Je oefent op basis van beeldmateriaal met het objectief beschrijven van letsels het typeren en het duiden daarvan. Ook leer je het inschatten van de ernst van een letsel daarvan aan de hand van de AIS en de ISS. Je leert hoe je literatuur kun zoeken en hoe je dit op een begrijpelijke manier voor een niet-medicus kunt bespreken. Het Bayesiaans redeneren wordt kort opgefrist. De juridische kaders van het opstellen van een letselrapportage komen aan bod. Je brengt een eigen letselrapportage mee en ontvangt hierop gerichte feedback van zowel de docent als de andere deelnemers. Op basis hiervan krijg je duidelijk(er) in beeld waar je sterke punten liggen en kun je je eigen werk verbeteren.
Na deze vervolgmodule kun je inschrijven voor de module Forensisch arts in strafzaken.
Het onderwijs wordt verzorgd door prof.mr.dr. W.L.J.M. (Wilma) Duijst, hoogleraar forensische geneeskunde en gezondheidsstrafrecht, Universiteit Maastricht, Arts M&G, Forensisch arts M&G GGD IJsselland en lid van de ACAS (adviescommissie afgesloten strafzaken van de Hoge Raad).
Voor forensisch artsen, in het bijzonder voor forensisch artsen die in de nabije toekomst een registratie in het NRGD willen aanvragen. Deze module draagt bij aan de toelating tot dit register.
De ingangseis is dat je de module Letsels en letselrapportage voldoende hebt afgerond. Dit betekent zowel het volledig gevolgd hebben van de module als het voldoende afronden van de eindtoets. Mocht je deze module niet gevolgd hebben of geen eindtoets hebben gemaakt, maar je denkt wel in aanmerking te komen voor deze module voor gevorderden, dan kun je toegang tot deze module aanvragen door een voorbeeldrapportage in te leveren die beoordeeld wordt. Benader de programma-assistent voor meer informatie.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.