030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Opfrissen richtlijn psychische problemen

Datum: 29 aug '19

In het kort

In 2019 verscheen de herziene versie van de NVAB Richtlijn psychische problemen. Ben jij bedrijfs- of verzekeringsarts en wil je je kennis actualiseren van deze richtlijn opfrissen, zodat je patiënt en leidinggevende met behulp van de begrippen als positieve gezondheid en de capability-benadering kunt begeleiden naar beter functioneren? En wellicht naar een meer duurzame werkhervatting? Doe dan deze eendaagse module en spijker je kennis over de activerende benadering bij.

Wat je leert

De activerende benadering

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

In deze module fris je je kennis op rond de systematiek van de NVAB Richtlijn psychische problemen. Deze richtlijn met de nieuwste inzichten is meer dan ooit gebaseerd op resultaten uit onderzoek en wetenschap. Je actualiseert je kennis over de activerende benadering en je maakt kennis met de nieuwe inzichten uit deze herziene richtlijn. De aanpak van de activerende benadering met daarbij de nieuwere begrippen positieve gezondheid en de capability-benadering zijn in deze richtlijn verder versterkt.

Het resultaat werkt versterkend op het probleemoplossend vermogen van zowel de patiënt/werknemer als van de leidinggevende/werkgever. De aanpak geeft bovendien een gunstige prognose voor duurzame en structurele werkhervatting.

In deze module is veel ruimte voor eigen casuïstiek en het bespreken van problemen die je in de praktijk ondervindt. Korte, interactieve presentaties worden afgewisseld met discussies en praktische oefeningen in kleine groepen. Ter voorbereiding op deze dag neem je uit eigen praktijk een casus mee als huiswerkopdracht.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kan je alle elementen uit de NVAB Richtlijn psychische problemen toelichten;
  • kan je uitleggen hoe je het herstelproces optimaal begeleidt en systematisch evalueert;
  • kan je toelichten hoe je stagnaties herkent en eenvoudige, cognitief-gedragsmatige eerstelijns interventies toepast;
  • kan je beschrijven hoe de begrippen capability en positieve gezondheid passen binnen deze richtlijn.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door Dhr. G. (Ger) Kaldenberg – zelfstandig bedrijfsarts. Ger heeft ruim 30 jaar ervaring als bedrijfsarts en werkte onder andere lange tijd voor Arbo Unie. Ook is hij een bevlogen docent en trainer en was tot 2023 hoofd van de opleiding Bedrijfsgeneeskunde bij de NSPOH. Ger is gespecialiseerd in de thema’s keuringen, arbeidsconflicten en overspannenheid/burn-out.

Voor wie

Verzekeringsartsen, bedrijfsartsen en arboverpleegkundigen die mensen met psychische problemen begeleiden.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Uitspraak van een deelnemer:
“Zat goed in elkaar en was aansprekend. De docent bracht overtuigend dat je deze richtlijn consequent moet toepassen en niet te passief moet zijn. … Kortom de opleider heeft me weer wat scherper gemaakt. Dat voelt goed.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – verdiep je intervisie

Datum: 29 aug '19

In het kort

Ken je dat? Je zit in een intervisiegroep en je vraagt je af: “Zouden we hier niet meer uit kunnen halen?” Soms wordt de intervisie een sleur of ervaar je de bijeenkomsten als een verplicht nummer. Hoe kun je dit voorkomen? Of hoe keer je het tij zonder de sfeer te bederven? Je leert het tijdens deze eendaagse didactische scholing. Onder voorbehoud in Utrecht!

Wat je leert

Intervisie

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

In een lopende intervisiegroep is het van belang dat je het proces bewaakt en aandacht hebt voor het evenwicht in de groep. Wat doe je als sommige deelnemers meer aan bod komen dan andere? Hoe ga je om met voorzitterschap? Hoe introduceer je een nieuwe deelnemer? Welke valkuilen of struikelblokken kom je zoal tegen en hoe ga je daar mee om?

Tijdens deze dag leer je hoe je intervisie leuk, leerzaam en verrijkend houdt. Daarbij gaan we uit van de ervaringen van jou en de andere deelnemers. Je leert hoe je evalueert en tot goede afspraken komt waaraan iedereen zich houdt. Je verdiept je in verschillende intervisiemethoden en maakt kennis met minder gebruikelijke werkwijzen. We besteden ook aandacht aan het leren van successen. Vooraf kun je ervaringen en leervragen aangeven, zodat de trainer daar dieper op kan ingaan.

Discussie, oefeningen en groepswerk worden afgewisseld. Ook is er ruimte voor het uitwisselen van ervaringen.

Na afloop van deze eendaagse didactische scholing kun je uitleggen:

  • wat het belang is van intervisie in de ontwikkeling van professionals.
  • wat de aandachtspunten zijn bij het blijvend fris houden van een intervisiegroep.
  • hoe je een zinvolle tussentijdse evaluatie opzet.
  • wat de valkuilen en struikelblokken zijn bij intervisie.
  • hoe je vanuit de kennis daarover komt tot prettigere en betere samenwerking in de intervisiegroep.
  • hoe je kunt variëren met de verschillende rollen binnen een intervisiegroep.

En na afloop heb je geoefend met voor jou relatief onbekende intervisiemethoden in de zorg.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. H.A.L. (Heleen) van der Straaten, coach en consultant.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling waar de aios in dienst is van de SBOH (Landelijk Werkgeverschap)? De SBOH financiert in 2021 dan voor jou het congres opleiders M+G op 22 september plus een andere dag didactische scholing. We verzoeken je dan bij factuurgegevens de naam van jouw opleidingsinstelling plus ‘SBOH’ te vermelden. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.

Toelatingseisen

Je kunt deze module volgen als je de didactische scholing Een intervisiegroep opzetten als praktijkopleider hebt gevolgd of ervaring hebt met het opzetten van of leiding geven aan een intervisiegroep.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – vaardiger worden in situationeel begeleiden

Datum: 29 aug '19

In het kort

Heb je al eerder een module van Col Prevoo gevolgd over situationeel begeleiden? Doe dan deze eendaagse didactische vervolgscholing en verdiep je kennis en vaardigheden op het gebied van situationeel begeleiden.

Wat je leert

Versterk je vaardigheid met situationeel begeleiden

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

Gedurende de opleiding ontwikkelt de aios zich. In het begin van de opleiding heeft hij of zij dan ook een ander soort ondersteuning nodig dan aan het einde van de opleiding. Dit vraagt van jou als praktijkopleider vaardigheden in verschillende begeleidingsstijlen. Het aanpassen van je begeleidingsstijl aan je aios noemen we situationeel begeleiden.

Deze dag is een vervolg op en verdiept eerdere scholing over het model van situationeel leiderschap van Hersey en Blanchard. Tijdens deze dag verdiep je je in de vier begeleidingsstijlen ‘Instrueren’, ‘Begeleiden’, ‘Ondersteunen’ en ‘Delegeren’. We wisselen discussie, oefeningen en simulaties af. Je leert schakelen tussen de verschillende stijlen. Ook is er ruimte voor het uitwisselen van ervaringen.

Na afloop van deze eendaagse didactische scholing:

  • ben je vaardiger in de begeleidingsstijlen.
  • heb je geoefend in het schakelen tussen deze begeleidingsstijlen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. N.J. Th. (Col) Prevoo, trainer Klotz, Schouten en Prevoo, docent NSPOH.

Voor wie

Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios SG en de opleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je praktijkopleider van een aios 1e of 2e fase van één van de gesubsidieerde opleidingen M+G of Forensische Geneeskunde? SOGEON betaalt dan dit jaar voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G op 20 september 2023 plus één andere dag didactische scholing. Als deze dag didactische scholing die andere dag is, vul dan s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.

Toelatingseisen

Je kunt deze module volgen als je een eerdere scholing over situationeel begeleiden van Col Prevoo hebt gevolgd.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2021 kreeg deze module van de deelnemers een 8,6.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Epilepsie en werk

Datum: 29 aug '19

In het kort

Werk jij met mensen die epilepsie hebben? En wil je op de hoogte worden gebracht van de nieuwste inzichten op het gebied van epilepsie en werken? Doe dan deze eendaagse module en leer hoe je de arbeidsmogelijkheden van mensen met epilepsie nauwkeuriger kunt inschatten.

Wat je leert

Leer de arbeidsmogelijkheden inschatten

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing of als keuzeonderwijs. Tevens is hij incompany uit te voeren.

De dag begint met een opfrissing van je kennis van epilepsie. Je krijgt meer inzicht in de mate waarin de ziekte zich kan voordoen en in hoeverre de ernst van de aandoening iemands belastbaarheid beïnvloedt. Je leert wat de beperkingen zijn, maar ook waar de mogelijkheden liggen. Hiermee verrijk je je begeleidingsrepertoire om maatwerk te leveren bij sociaal-medisch advies over epilepsie en werken.

Ook de huidige inzichten in kansen en bedreigingen van re-integratie in het arbeidsproces komen aan de orde. Ten slotte besteden we aandacht aan zowel de medisch-technische achtergrond, als de sociaalpsychologische aspecten.

De leerstof wordt behandeld in de vorm van korte inleidingen afgewisseld met praktische oefeningen aan de hand van casuïstiek.

Na afloop van deze eendaagse module kun je:

  • uitleggen wat de belangrijkste aspecten van epilepsie zijn.
  • benoemen wat de mogelijkheden en beperkingen van mensen met epilepsie.
  • aangeven wat de nieuwste inzichten op het gebied van epilepsie en werken zijn.
  • de opgedane kennis toepassen in de begeleiding van cliënten.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door sociaal geneeskundigen die zijn gespecialiseerd op het gebied van neurologie en arbeidsre-integratie:

  • Mw. H. (Hinke) van Thuijl – neuroloog bij de epilepsie instelling SEIN. Hinke is een zeer bevlogen arts. Ze werkt dagelijks met patiënten met verschillende vormen van epilepsie. Ze biedt hen een goed uitgedacht plan voor medicamenteuze behandeling én passende psychosociale ondersteuning.
  • Mw. E. (Ellen) Slootweg – arbeidsconsulent bij SEIN en voormalig fysiotherapeut. Ellen zet zich in om mensen met epilepsie te begeleiden bij het vinden van een passende werkplek. Het hebben van (actieve) epilepsie heeft grote impact op het leven van cliënten. In haar begeleiding heeft Ellen dan ook veel aandacht voor de psychische en cognitieve gevolgen van epilepsie in werk.
  • Mw. K. (Kathelijne) Rammeloo – verzekeringsarts bij WPEX. Kathelijne is ruim 20 jaar verzekeringsarts. Na een loopbaan bij UWV is zij sinds 2020 werkzaam als onafhankelijk deskundige bij expertisebureau WPEX. Sinds 2016 is Kathelijne docent in Sociale Zekerheidswetgeving en FML. Ze werkt intensief samen met psychiaters, neurologen en neuropsychologen.

Voor wie

Voor bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, huisartsen en medisch adviseurs die meer willen leren over epilepsie en werken.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Straling en de gevolgen voor werk

Datum: 29 aug '19

In het kort

Werk jij als bedrijfsarts met werknemers die te maken krijgen met straling? Bijvoorbeeld van radioactieve stoffen, ertsen, splijtstoffen, natuurlijke bronnen en röntgentoestellen? Fris tijdens een dagdeel je kennis op van de voornaamste risico’s en gezondheidseffecten van ioniserende straling. Tijdens het andere dagdeel gaan we in op de gezondheidseffecten van elektrisch-magnetische straling en velden. En je leert over preventiemaatregelen bij stralingsongevallen.

Wat je leert

Over risico’s, gezondheidseffecten en preventiemaatregelen

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Straling is overal. Denk aan het licht van de zon, aardstraling, radiogolven, microgolven van mobieltjes en magnetrons, elektromagnetische velden rond elektronische apparatuur en hoogspanningslijnen. Wetenschappers buigen zich over de effecten van al die straling op onze gezondheid. In Nederland overlijden naar schatting 2000 mensen per jaar aan de gevolgen ervan.

Tijdens deze module gaan we globaal in op de fysische achtergronden van ioniserende en niet-ioniserende straling. Ook maak je kennis met recente wetenschappelijke inzichten over de (schadelijke) effecten. Er wordt nader ingegaan op de laatste kennis omtrent de gezondheidskundige effecten van blootstelling aan GSMzendmasten en de gevolgen van mobiel telefoneren. Daarnaast behandelen we praktische vragen, zoals: aan welke stralingsbronnen staan jouw werknemers bloot? Wat zijn daarvan de risico’s en de gezondheidseffecten op korte en lange termijn? Waar kun je relevante informatie vinden? En welke preventieve maatregelen kun je adviseren?

De leerstof wordt behandeld via een interactief hoorcollege, afgewisseld met besprekingen van casuïstiek. Je kunt ook een casus uit je eigen praktijk inbrengen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • heb je je kennis opgefrist over de fysische achtergronden van diverse stralingsbronnen.
  • ben je bekend met de risico’s en gezondheidseffecten daarvan voor jouw werknemers.
  • weet je welke preventiemaatregelen je kunt nemen ter voorkoming van stralingsongevallen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Liesbeth Onderwater, stralingsarts/bedrijfsarts en Leo Lagendijk, wetenschappelijk adviseur DNV GL / voorzitter van Nationaal Electrotechnisch Comité EMF.

Voor wie

Voor geregistreerde bedrijfsartsen. Huisartsen, artsen M&G zijn ook welkom.

Toelatingseisen

Een afgeronde opleiding tot bedrijfsarts, huisarts of arts M&G.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

E-learning assessment motiverende gespreksvoering (oefenmodule)

Datum: 28 aug '19

In het kort

Uniek in Nederland! Stel nu je kennis op het gebied van motiverende gespreksvoering vast. Doe de test.

Bekijk vóór inschrijving de gratis demo (log in met gebruikersnaam demomgv en wachtwoord: Demomgv2021!)

Wat je doet

Meerkeuzetoets

Het oefen assessment is gebaseerd op het derde boek van Miller en Rollnick over motiverende gespreksvoering en is getest en gevalideerd.

De meerkeuzetoets bestaat uit 60 vragen die zijn gekozen uit een verzameling van 220 gevalideerde items. Een deel van de vragen bevat videofragmenten.

Je hebt 2 weken onbeperkt toegang tot de meerkeuzetoets en je resultaten zijn direct zichtbaar.

Met dit oefen assessment bereid je je voor op de complete E-learning assessment motiverende gespreksvoering waarmee je – bij een voldoende eindbeoordeling – een certificaat van basisbekwaamheid ontvangt.

Praktische informatie

De kosten van deze e-learning betaal je direct via iDeal tijdens de inschrijving. Daarna ontvang je een e-mail. Daarin lees je hoe je de e-learning opent.

Ontwikkelteam

Het online assessment motiverende gespreksvoering is (met bijdragen van leden van het MINT-NL) ontwikkeld door de volgende specialisten:

  • Prof. dr. G. Schippers (grondlegger motiverende gespreksvoering in Nederland)
  • dr. J. de Jonge
  • drs. M. Merkx
  • drs. E. Baron
  • drs. F.J.M. Vlek.

Voor wie

Voor professionals die in hun werk motiverende gespreksvoering daadwerkelijk en aantoonbaar willen toepassen.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

E-learning assessment motiverende gespreksvoering

Datum: 28 aug '19

In het kort

Uniek in Nederland! Stel nu je kennis en vaardigheden op het gebied van motiverende gespreksvoering vast. Doe de test, upload een eigen gespreksfragment en ontvang een certificaat van basisbekwaamheid.
Bekijk vóór inschrijving de gratis demo (log in met gebruikersnaam demomgv en wachtwoord: Demomgv2021!)

Wat je doet

Meerkeuzetoets en beoordeling van gespreksfragment

Het assessment is gebaseerd op het derde boek van Miller en Rollnick over motiverende gespreksvoering en is getest en gevalideerd.

De test bestaat uit twee delen die elk voor 50% meetellen in het resultaat:

  1. Het eerste deel bestaat uit een meerkeuzetoets van 60 vragen die zijn gekozen uit een verzameling van 220 gevalideerde items. Een deel van de vragen bevat videofragmenten.
  2. Voor het tweede deel upload je je eigen audiofragment. Dat wordt beoordeeld op basis van de MITI 4.2.1. (Motivational Interviewing Treatment Integrity), een instrument waarmee wordt vastgesteld hoe goed een professional motiverende gesprekstechnieken toepast.

De resultaten van de meerkeuzetoets zijn direct zichtbaar. Het duurt ongeveer 3 weken voor je de beoordeling van jouw gespreksfragment ontvangt. Bij een voldoende eindbeoordeling ontvang je een certificaat van basisbekwaamheid.

Wil je jouw motiverende gesprekstechnieken verder ontwikkelen? Kies dan voor de oefenmodule van de e-learning assessment motiverende gespreksvoering. Daarmee kun je 2 weken onbeperkt het eerste deel van het assessment oefenen.

Praktische informatie

De kosten van deze e-learning betaal je direct via iDeal tijdens de inschrijving. Daarna ontvang je een e-mail. Daarin lees je hoe je de e-learning opent.

Ontwikkelteam

Het online assessment motiverende gespreksvoering is (met bijdragen van leden van het MINT-NL) ontwikkeld door de volgende specialisten:

  • Prof. dr. G. Schippers (grondlegger motiverende gespreksvoering in Nederland)
  • dr. J. de Jonge
  • drs. M. Merkx
  • drs. E. Baron
  • drs. F.J.M. Vlek.

Voor wie

Voor professionals die in hun werk motiverende gespreksvoering daadwerkelijk en aantoonbaar willen toepassen.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Raak de kern in tijden van crisis

Datum: 23 aug '19

In het kort

Vind jij het moeilijk om aan die bezorgde ouders uit te leggen wat er aan de hand is met die uitbraak van die infectieziekte? Of om de schokkende conclusies van jouw (epidemiologisch) onderzoek aan het college van B&W te presenteren? Doe dan deze training en leer hoe je in een crisissituatie je boodschap effectief kunt afstemmen op de doelgroep.

Wat je leert

Zo leer je effectief presenteren in een crisissituatie

Je kunt deze training volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Een verhaal is zoveel waard als de manier waarop jij het presenteert. Ouders, inwoners en bestuurders willen natuurlijk allemaal het naadje van de kous weten. Maar meestal ontbreekt de tijd om alles te vertellen wat je weet. En mocht je die tijd wel krijgen, dan loop je de kans dat je ze overlaadt met een wirwar aan feiten, omstandigheden en verklaringen. Met als gevolg verwarring in plaats van opheldering.

In deze training leer je hoe je van een ingewikkelde situatie of gebeurtenis snel en eenvoudig een helder verhaal maakt en deze effectief kunt presenteren.

Juist als het spannend wordt, betekent effectief presenteren dat je goed selecteert welke informatie je wilt overdragen. Daarbij is het belangrijk dat je aansluit bij de dominante vragen van de doelgroep en een verhaallijn kiest waarin je je publiek kunt meenemen. Hoe je dat doet, bespreken we tijdens de eerste, halve dag van de training.

Thuis werk je de verhaallijn van je eigen casus uit naar een korte presentatie of pitch. Tijdens de tweede dag draag je die voor en ontvang je feedback van de trainer en de andere deelnemers. Hun tips en verbeterpunten verwerk je in jouw verhaal. Na de lunch presenteer je nog een keer.

Als er veel deelnemers zijn, dan splitsen we de groep tijdens de tweede dag op en vinden de presentaties parallel plaats. Op deze manier leer je zo efficiënt mogelijk wat effectief presenteren inhoudt.

Na afloop van deze module van anderhalve dag kun je:

  • uitleggen waarom een doelgroep-analyse belangrijk is.
  • je presentatiestijl aanpassen aan de doelgroep.
  • beargumenteerd keuzes maken in de informatie die je opneemt in je presentatie.
  • een kernboodschap opstellen, afhankelijk van de situatie en de doelgroep.
  • een verhaallijn opbouwen en deze koppelen aan een invoelbare emotie.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Arian Kuil, communicatieadviseur en mediatrainer.

Voor wie

Voor artsen en verpleegkundigen werkzaam in de publieke gezondheidszorg. Daarnaast is de module interessant voor beleidsmedewerkers, onderzoekers en andere professionals die regelmatig presenteren over gebeurtenissen of situaties met mogelijk een grote maatschappelijke impact.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Toelatingseisen

HBO- denk en werkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Drugs van nu

Datum: 22 aug '19

In het kort

Werk je als forensisch arts en heb je regelmatig te maken met arrestanten die drugs hebben gebruikt? Doe dan deze eendaagse module en fris je kennis op over de drugs die momenteel veel gebruikt worden, wat de effecten en risico’s zijn en wanneer je moet doorverwijzen.

Wat je leert

De effecten en risico’s van hedendaagse drugs

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

De drugsmarkt blijft in beweging. Steeds weer verschijnen er andere vormen, of geheel nieuwe soorten drugs op de markt. Denk bijvoorbeeld aan designerdrugs of lachgas. Binnen de arrestantenzorg kom je als forensisch arts mensen tegen die onder invloed zijn. Om een juiste inschatting te kunnen maken, is het van belang dat je op de hoogte bent van de meest recente ontwikkelingen op het gebied van drugs,  behandelmethode en eventuele controlemogelijkheden.

In deze module leer je over de laatste stand van zaken op het gebied van drugs. We staan stil bij drugs die op dit moment veel voorkomen in het straatbeeld en welke verdovende middelen verkrijgbaar zijn. Je leert over de effecten van verschillende middelen op de arrestant, de risico’s van overdosering, wat je zelf kunt doen en wanneer moet je doorverwijzen. We behandelen drugsonderzoek met urinecontrole, de betrouwbaarheid, beperkingen en alternatieven hiervan. Ook komen gangbare behandelingen aan bod. Denk hierbij aan: wanneer zet je welke behandeling in?

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ken je de actuele stand van zaken op het gebied van drugs, behandelmethode en controlemogelijkheden
  • ben je bekend met de effecten van deze middelen op de arrestant.
  • ken je de risico’s van overdosering.
  • ben je bekend met de meest voorkomende ontwenningsverschijnselen.
  • kun je inschatten wanneer je moet doorverwijzen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Wanja Flantua en David Herdes.

Voor wie

Voor forensisch artsen. 

Toelatingseis

Je bent werkzaam als forensisch arts.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Persoonlijk leiderschap: zo neem je de leiding!

Datum: 20 aug '19

In het kort

Persoonlijk leiderschap krijgt een steeds centralere rol in de medische wereld. Het betekent dat je weet wie je bent, wat je wilt en hoe je dat gaat realiseren. Je hoeft dus geen geboren leider te zijn om persoonlijk leiderschap te tonen. Wil jij je eigen meerwaarde leren inzien? Doe dan deze eendaagse module en krijg meer gedaan in je werk.

Wat je leert

Ga zelf eens lekker in je kracht staan

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Als je kristalhelder zicht hebt op je eigen kwaliteiten en drijfveren, dan maak je keuzes die in lijn liggen met wat jij belangrijk vindt. Dan toon je persoonlijk leiderschap.

Tijdens deze lesdag ga je actief op zoek naar je eigen drijfveren, energieboosters, energieslurpers, kwaliteiten en valkuilen. Je formuleert professionele doelen en leert in je kracht staan, zodat je effectiever en productiever kunt werken.

In alledaagse dingen kun je sturing geven aan een situatie en impact hebben op anderen. Toon jij persoonlijk leiderschap? Bekijk de TED Talk van Drew Dudley eens (6 minuten). Stop. Denk nog eens. En… ben jij een leider?

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je benoemen wat jou drijft in je vak.
  • kun je je kwaliteiten en valkuilen benoemen in relatie tot je vak.
  • kun je voorbeelden geven van situaties waarin jij persoonlijk leiderschap hebt getoond.
  • kun je jouw energieboosters en energieslurpers toelichten.
  • weet je je eigen meerwaarde te benoemen en uit te dragen.
  • kun je benoemen hoe je regie neemt wanneer je een uitdaging in jouw werkomgeving aangaat.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Jessica Hoek van Base coaching en training. Jessica is opgeleid als communicatiespecialist, teamcoach, co-actief coach, trainer en gezondheidsbevorderaar.

Voor wie

Sociaal geneeskundigen, huisartsen, verpleegkundigen en gezondheidsprofessionals.

Toelatingseisen

Hbo-diploma.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 8,7.

Uitspraak van een deelnemer: “Een leuke lesdag waar we goed de diepte ingegaan zijn om te komen tot onze waarden en onze persoonlijke missie aan de hand van de leuke opdrachten en door de docent zelf!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.