030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Incompany: Stoppen met roken: motiveren kun je leren

Datum: 11 nov '19

In het kort

Als zorgprofessional weet je dat communicatieve vaardigheden cruciaal zijn om iemands rookgedrag bespreekbaar te maken. Wil jij in twee avonden leren welke tools je kunt inzetten om mensen te motiveren om te stoppen met roken én om het vol te houden? Doe dan deze verdiepende module.

Wat je leert

Over motiverende gespreksvoering, verandertaal en reflectief denken

Motiverende gespreksvoering vormt de grondslag van deze verdiepende module. Je oefent gesprekstechnieken om cliënten die willen stoppen met roken te motiveren om het vol te houden. Ook andere vormen uit de NLP worden besproken en geoefend. Hierbij komen de kenmerken en effecten van reflectief denken aan de orde, waaronder eenvoudige, emotionele en dubbelzijdige reflectie. We besteden aandacht aan het uitlokken en herkennen van ‘verandertaal’ bij cliënten, en hoe je hierop kunt reageren. Je leert waarom cliënten weerstand kunnen hebben en hoe je hier effectief mee kunt omgaan.

Tijdens de module wisselen we theorie af met oefeningen en casuïstiekbespreking. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor kun je het geleerde direct toepassen.

Aan het eind van deze eendaagse module:

  • ken je de uitgangspunten van motiverende gespreksvoering.
  • kun je motiverende gespreksvoering toepassen.
  • ken je de relatie tussen de fasen van gedragsverandering en het stappenplan Stoppen met roken.
  • kun je reflectietechnieken toepassen tijdens gesprekken met cliënten.
  • weet je de werking van het overlevingssysteem van het brein en de invloed daarvan op (stoppen met) roken.
  • ken je de grenzen van je begeleiding en de invloed van je eigen overtuiging op je begeleiding.

We werken aan de competenties:

  • Communicatie met de cliënt: de zorgprofessional communiceert op persoonsgerichte en professionele wijze met de cliënt en streeft naar optimale informatie-uitwisseling.
  • Effectieve samenwerking: de zorgprofessional gaat een vertrouwensrelatie aan, werkt vanuit het principe van gezamenlijke besluitvorming effectief samen met de cliënt.
  • Gezondheidsbevordering: de zorgprofessional is gericht op kennisvermeerdering, gedragsverandering en het leren omgaan met (de gevolgen van) roken. Zij maakt daarbij gebruik van de beschikbare middelen voor de specifieke cliëntengroepen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training en Coaching.

Voor wie

Praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten en huisartsen.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.
Deelnemers moeten de Stoppen met roken: tabaksverslaving, Stimedic Basis, L-MIS, V-MIS, C-MIS, H-MIS of gelijkwaardig hebben gevolgd om aan deze module te kunnen deelnemen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.

Uitspraak van een deelnemer:
“Ervaringen en zelf oefenen zorgen ervoor dat de kennis blijft hangen en het makkelijker toe te passen is. En daarbij wil ik zeggen dat de docent het geweldig heeft gedaan. Er was genoeg tijd voor vragen en het bleef boeiend.”

Rooster

Tijdsinvestering:

2 bijeenkomsten van ieder een dagdeel. Voorbereiding per avond ongeveer 1 uur.

Programma:

Datum 06 april 2020

17.30 tot 18.00 uur Inloop met buffet
18.00 tot 19.30 uur Uitgangspunten motiverende gespreksvoering
Formuleren van schaalvragen
19.30 tot 19.45 uur Pauze
19.45 tot 21.10 uur Reflectief denken
Verschillende soorten en niveaus van reflectie
21.10 tot 21.15 uur Afsluiting en evaluatie

Datum 16 april

17.30 tot 18.00 uur Inloop met buffet
18.00 tot 19.30 uur Oefenen van essentiële gesprekstechnieken: open vragen stellen, reflecteren
Bevestigen en samenvatten
19.30 tot 19.45 uur Pauze
19.45 tot 21.10 uur Oefenen met uitlokken, herkennen en reageren op verandertaal
21.10 tot 21.15 uur Afsluiting en evaluatie.

Incompany: Stoppen met roken: tabaksverslaving

Datum: 11 nov '19

In het kort

Stoppen met roken is belangrijk voor de gezondheid van de roker en diens omgeving. Maar het is ook heel erg moeilijk. Professionele hulp is nuttig en meestal nodig. Wil jij leren wat mensen motiveert om gedrag te veranderen? En wat jouw rol als professional is in dit proces? Doe dan deze geaccrediteerde module Stoppen met Roken: tabaksverslaving.

Wat je leert

We gaan dieper in op diverse vormen van motiveren. Naast de motiverende gespreksvoering worden ook andere methoden belicht, zoals NLP. Je maakt kennis met verschillende nicotinevervangers en farmacologische hulpmiddelen. We bespreken de verschillende stadia van gedragsverandering. Je koppelt deze direct aan je ervaring in de praktijk. Daarnaast leer je het 7-stappenplan toe te passen in het begeleidingsgesprek met cliënten. Het uitgangspunt hierbij is de herziene ‘Richtlijn behandeling van tabaksverslaving en stoppen met roken ondersteuning’ (2016).

Tijdens deze actieve nascholing, die bestaat uit 2 avonden, krijg je de kans om de leerstof praktisch toe te passen. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor wordt je leerervaring verder verhoogd.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ken je de risico’s van roken en de voordelen van stoppen
  • weet je waarom stoppen zo moeilijk is.
  • weet je wat tabaksverslaving betekent.
  • ken je de fases van het ontwenningsproces.
  • maak je kennis met verschillende hulpmiddelen die rokers kunnen helpen met stoppen.
  • ben je op de hoogte van de (veranderde) normen en waarden rondom roken.
  • kun je motiverende begeleidingsgesprekken te voeren. (het 7-stappenplan)

We werken aan de competenties:

  • Communicatie met de cliënt: de zorgprofessional communiceert op persoonsgerichte en professionele wijze met de cliënt en streeft naar optimale informatie-uitwisseling.
  • Effectieve samenwerking: de zorgprofessional gaat een vertrouwensrelatie aan, werkt vanuit het principe van gezamenlijke besluitvorming effectief samen met de cliënt.
  • Gezondheidsbevordering: de zorgprofessional is gericht op kennisvermeerdering, gedragsverandering en het leren omgaan met (de gevolgen van) roken. Zij maakt daarbij gebruik van de beschikbare middelen voor de specifieke cliëntengroepen.

Na het volgen van deze module kun je deelnemen aan de volgende modules:

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.

Voor wie

Praktijkondersteuners, doktersassistenten en huisartsen.

Toelatingseisen

Hbo-werk- en denkniveau

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2020 waardeerden deelnemers eerdere uitvoeringen van deze module met een 8,9 en een 8,3.

Uitspraak van een eerdere deelnemer:
“Mevrouw Königs was een zeer prettige docent. Ik voelde me heel veilig en uitgedaagd, met alle ruimte om alles te vragen. Ik zou een volgende keer heel graag weer les van haar hebben.”

Rooster

Tijdsinvestering:

2 bijeenkomsten van ieder een dagdeel. Voorbereiding 1 uur per module.

Programma:

Datum 28 januari 2020

17.30 tot 18.00 uur Inloop met buffet
18.00 tot 19.30 uur Schadelijke stoffen in tabak
Gezondheidsschade als gevolg van roken
19.30 tot 19.45 uur Pauze
19.45 tot 21.10 uur Tabaksverslaving en ontwenningsverschijnselen na stoppen
Hulpmiddelen, waaronder farmacotherapie
21.10 tot 21.15 uur Afsluiting en evaluatie

 

Datum 4 februari 2020

17.30 tot 18.00 uur Inloop met buffet
18.00 tot 19.30 uur Fasen van gedragsverandering
De stappen van het stopproces en de mogelijkheden voor de praktijk
19.30 tot 19.45 uur Pauze
19.45 tot 21.10 uur Bespreekbaar maken rookgedrag
Introductie motiverende gespreksvoering
21.10 tot 21.15 uur Afsluiting en evaluatie

 

Aiosdag 2020

Datum: 31 okt '19

‘The Future is Now’

Sociaal geneeskundigen vormen de verbinding tussen overheid, zorginstellingen, werkgevers en de samenleving. Hoe kunnen wij elkaar helpen om deze cruciale rol te blijven vervullen in een continu veranderende wereld?

Op 21 september 2020 gaan wij op zoek naar het antwoord op deze vraag door een vlucht te nemen door het verleden, het heden en de toekomst van de sociale geneeskunde. Van de erbarmelijke arbeidsomstandigheden in de 19e eeuw, via recente thema’s als het preventieakkoord en de stijgende zorgkosten tot de opkomst van de anti-vaxxers en de eerste rookvrije generatie.

Het programma wordt later bekend gemaakt.

Deze aiosdag, die de NSPOH faciliteert, wil je niet missen! Volg het LOSGIO op Instagram of LinkedIn om de ontwikkelingen te volgen!

Voor wie

Alle aios die een medische vervolgopleidingen in de sociale geneeskunde volgen. Niet alleen bij NSPOH maar ook vanuit TNO en SGBO. Deze dag telt mee als (verplicht/keuze) onderwijs.

LOSGIO

Losgio 2020Het Landelijk Overleg Sociaal-Geneeskundigen in Opleiding (LOSGIO) is de vereniging voor én door aios sociale geneeskunde (arts Maatschappij & Gezondheid, bedrijfsarts of verzekeringsarts). Alle aios kunnen lid worden van LOSGIO; dit doe je automatisch door lid te worden van je wetenschappelijke vereniging. Ieder jaar organiseert LOSGIO samen met de NSPOH de landelijke aiosdag. Een bijeenkomst voor de volle breedte van de sociale geneeskunde: zowel eerste als tweede fase aios vanuit Maatschappij & Gezondheid zijn welkom, maar natuurlijk ook de aio bedrijfsgeneeskunde en verzekeringsgeneeskunde, en van NSPOH, TNO en SGBO!

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

E-learning Maternale kinkhoestvaccinatie

Datum: 29 okt '19

In het kort

Vaccineren tijdens de zwangerschap is een relatief nieuw begrip. Sommige mensen twijfelen of dit niet gevaarlijk is voor het ongeboren kind. Wil jij leren hoe je vragen van ouders inhoudelijk goed kunt beantwoorden? En wil jij weten hoe je deze vaccinatie moet toedienen en wie welke taak heeft? Doe dan deze gratis e-learning Maternale kinkhoestvaccinatie.

Wat je leert

Leer maternale kinkhoestvaccinatie toedienen en vragen van ouders beantwoorden

Deze gratis e-learning is een verdiepende scholing.

Na het volgen van de e-learning beschik je over de inhoudelijke kennis om de maternale kinkhoestvaccinatie toe te dienen en hierover het gesprek met zwangere vrouwen te voeren. Ook leer je over welke zorgprofessionals hierbij betrokken zijn en hoe deze vaccinatie in het RVP is gekomen.

Na het afronden van de e-learning maternale kinkhoestvaccinatie, kun je

  • Begrijpen wat kinkhoest is en hoe de maternale kinkhoestvaccinatie werkt
  • het proces van vaccinatie uitvoeren
  • de maternale kinkhoestvaccinatie toedienen en hierbij mogelijke contra-indicaties signaleren
  • het gesprek voeren met de zwangere vrouw over kinkhoest en de maternale kinkhoestvaccinatie
  • de context van maternale kinkhoestvaccinatie begrijpen.

Het doorlopen van de e-learning kost ongeveer 1 uur. Je hoeft de e-learning niet in een keer af te ronden, dit kan in meerdere sessies. Het systeem onthoudt waar je bent gebleven.

Voor wie

De e-learning is een verdiepende scholing voor professionals die betrokken zijn bij de maternale kinkhoestvaccinatie binnen het Rijksvaccinatieprogramma (RVP). Dit zijn met name jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen, verloskundigen en gynaecologen. Maar de e-learning is ook te volgen door bijvoorbeeld huisartsen.

Accreditatie

De e-learning is geaccrediteerd voor 1 punt door de AbSg (sociaal geneeskundigen, jeugdartsen KNMG), het kwaliteitsregister V&VN (verpleegkundigen), het KNOV en de ABC1. Accreditatie is aangevraagd voor de gynaecologen en de verpleegkundig specialisten.

Docenten

Betrokken bij de e-learning:

  • Nicoline van der Maas, arts Maatschappij & Gezondheid, Medisch adviseur RIVM-DVP
  • Rolf Appels, arts Maatschappij & Gezondheid, Medisch adviseur RIVM-DVP
    Hans van Vliet, arts Maatschappij & gezondheid, Programmamanager rijksvaccinatieprogramma RIVM
  • Madelief Mollers, projectleider rijksvaccinatieprogramma, RIVM

Inschrijven

Toegang tot de e-learning krijg je na ongeveer een uur na inschrijving.

Contact

Ervaar je problemen met de e-learning? En kom je er niet uit? Stuur dan een e-mail naar info@nspoh.nl.
Heb je een vraag over onze opleidingen, bij- en nascholing of incompany trainingen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Lijkschouw bij verbranding of verdrinking

Datum: 3 sep '19

In het kort

Werk je als forensisch arts en wil je je verdiepen in lijkschouw bij verbranding of verdrinking? Doe dan deze eendaagse module en leer waar je op moet letten bij het uitvoeren van een lijkschouw van verbranding of verdrinking, welke mogelijkheden er zijn als je een brand- of waterlijk identificeert, hoe ontbinding van deze lichamen verschilt van ‘normale ontbinding’ en hoe je het postmortaal interval inschat.

Wat je leert

Leer een lijkschouw uitvoeren op een brand- of waterlijk

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Jaarlijks overlijden ongeveer 70 mensen ten gevolge van brand en worden ongeveer 200 waterlijken gevonden. Het vinden van een brand- of waterlijk hoeft niet direct te betekenen dat er sprake is van dood door verbranding of verdrinking. Is het een ongeluk, suïcide of een misdrijf? Het is aan de forensisch arts om te achterhalen wat er zich heeft afgespeeld. Hierbij is de lijkschouw van groot belang. Lijkschouw is een vak apart, zeker als er sprake is van een bijzondere situatie, zoals verbranding of verdrinking.

In deze module behandelen we de lijkschouw van een brand- of waterlijk. Je leert wat de aandachtspunten zijn bij de lijkschouw van zowel een (deels) verband lichaam als bij een verdrinking of een lichaam dat in het water heeft gelegen. We gaan in op de mogelijkheden om een brand- of waterlijk te identificeren. Ook leer je vaststellen of iemand overleden is door brand of verdrinking, of dat hij al overleden was vóór vuur of water vat kreeg op het lichaam.

Daarnaast leer je adequaat het postmortaal interval inschatten bij brand- en waterlijken. Tot slot staan we stil bij wat er allemaal mogelijk is buiten het vakgebied van de forensisch arts.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • weet je waar je op dient te letten bij het uitvoeren van een lijkschouw bij water- of brandlijk.
  • weet je welke mogelijkheden er zijn om een brand- of waterlijk te identificeren.
  • kun je de verschillen beschrijven waarin ontbinding van deze lichamen verschilt van “normale” ontbinding.
  • kun je adequaat het postmortaal interval inschatten bij zowel water- als brandlijken.

Docenten

Informatie volgt.

Voor wie

Voor forensisch artsen en huisartsen. De module is ook geschikt voor rechercheurs en forensisch verpleegkundigen.

Toelatingseisen

Diploma basisarts.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – do’s and don’ts van leren en begeleiden

Datum: 2 sep '19

In het kort

Een dag over leren en opleiden. Wat weten we er van af? Wat werkt wel en wat werkt niet? Theorie van recente wetenschappelijk onderbouwde inzichten wisselen we af met oefeningen en discussie.

In het kort

Ben je betrokken bij de begeleiding van een aios SG en wil je meer weten over recente wetenschappelijk onderbouwde inzichten? Zoek je daarnaast praktische handvatten met betrekking tot leren en begeleiden? Doe dan deze eendaagse didactische scholing.

Wat je leert

Onderwijstheorieën en praktische handvatten

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

Leer je meer van ervaring dan van onderwijs? Is het leren van kennis nog belangrijk als je alles kunt opzoeken? Bestaan leerstijlen? Kunnen we goed multitasken? Denk je het meest helder onder druk?

Over leren en opleiden gaat een hoop informatie de ronde maar wat is nu waar en bewezen effectief? En belangrijker: wat betekent dit voor jou als praktijkopleider? In deze onderwijsdag worden mythes over leren en opleiden ontrafeld en ontdek je wat werkt en wat je mag vergeten.

Het wordt een actieve, interactieve en afwisselende onderwijsdag met experimenten, discussie, oefening, reflectie en korte presentaties.

Na afloop van deze onderwijsdag kun je:

  • verschillende onderwijstheorieën beschrijven.
  • uitleggen wat werkt en waarom als het gaat om opleiden en leren.
  • onderzoeksresultaten vertalen naar praktische handvatten voor de praktijk.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Casper Hulshof.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – volle kracht vooruit – het IOP als kompas

Datum: 2 sep '19

In het kort

Ben je betrokken bij de begeleiding van een aios SG en wil je leren hoe je het individueel opleidingsplan (IOP) daarbij inzet? Volg dan deze eendaagse didactische scholing en leer jouw aios optimaal ondersteunen in zijn of haar ontwikkeling. Onder voorbehoud in Utrecht!

Wat je leert

Op volle kracht vooruit!

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

Het individueel opleidingsplan (IOP) is een waardevol instrument om vorm te geven aan de ontwikkeling van de aios. In het IOP staan afspraken met betrekking tot zijn of haar persoonlijke leerdoelen. Die heeft de aios geformuleerd op basis van ambities, wensen en voortgang. Een vakbekwame en ondernemende professional word je tenslotte niet in één dag.

Tijdens deze dag gaan we in op hoe je de ambities, kwaliteiten en valkuilen van de aios ontdekt, hoe je die vertaalt in zinvolle stappen en hoe je reflectie daarop bij je aios verdiept. Het is een actieve onderwijsdag met discussie, kennisoverdracht, oefening, casuïstiek en reflectie.

Aan het einde van deze eendaagse scholing kun je:

  • het kader en doel van een IOP kort en bondig beschrijven.
  • verschillende werkvormen inzetten om ambities, kwaliteiten en valkuilen te verhelderen.
  • sterke en zwakke leerdoelen herkennen.
  • uitleggen waarom de stap van dromen naar doen lastig is.
  • tips toepassen om de aios te begeleiden bij het verwezenlijken van leerdoelen.
  • reflectie van de aios stimuleren en verdiepen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door L. (Laura) Wierda, opleider/adviseur NSPOH.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling waar de aios in dienst is van de SBOH (Landelijk Werkgeverschap)? De SBOH financiert in 2021 dan voor jou het congres opleiders M+G op 22 september plus een andere dag didactische scholing. We verzoeken je dan bij factuurgegevens de naam van jouw opleidingsinstelling plus ‘SBOH’ te vermelden. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,8.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

De nieuwe NVAB richtlijn Conflicten in de werksituatie

Datum: 2 sep '19

In het kort

Ben jij (aspirant-)bedrijfsarts? Dan krijg je te maken met de richtlijn Arbeidsconflicten die in 2019 is gepubliceerd. Wil je leren wat de verschillen zijn met de STECR-werkwijzer uit 2014? En wat de rol van de bedrijfsarts is bij arbeidsconflicten? Doe dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

Richtlijn Arbeidsconflicten en oefening driegesprek

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing, of als keuzeonderwijs. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Vrijwel iedere bedrijfsarts krijgt in de uitoefening van zijn of haar praktijk te maken met conflicten in de werksituatie bij klantbedrijven. In toenemende mate worden ook bedrijfsartsen gedaagd binnen het tuchtrecht  Daarom is het belangrijk dat je de nieuwe richtlijn goed volgt.

Opvallend aan de richtlijn Arbeidsconflicten is de grotere rol van de bedrijfsarts in het vroegtijdig signaleren van arbeidsconflicten. Deze module is daarom opgebouwd uit twee delen: je krijgt allereerst informatie over de richtlijn. Daarna oefen je met interventies. Dat doe je door een bewuste rolkeuze te maken, deze rol voor te bereiden en uit te voeren. We wisselen het hoorcollege af met interactieve werkvormen, zoals spellen en een oefenquiz. Ook kun je eigen casuïstiek inbrengen.

In de ochtend bespreken de verschillen en overeenkomsten tussen de richtlijn Arbeidsconflicten en de STECR-werkwijzer Arbeidsconflicten. Je leert welke verwachtingen er aan de bedrijfsarts worden gesteld en wat de rol van de bedrijfsarts is bij arbeidsconflicten.

Aan de hand van consulten bespreken we twee uitdagingen waar je als bedrijfsarts tegenaan kunt lopen. Als eerste leggen we je de vraag voor wanneer reacties en klachten overgaan in ziekte en arbeidsongeschiktheid. Daarna discussiëren we wanneer er sprake is van ziekte (en wanneer niet) en hoe je dat bepaalt.

In de middag krijg je een introductie in mediation. We bespreken wat de indicatoren zijn om tot een driegesprek te komen, hoe je dit gesprek voert en welke indicatoren voor jou van toepassing zijn. Je leert naar wie of wat je kunt verwijzen en hoe je zorg draagt voor optimale acceptatie (commitment) van jouw advies. Tijdens dit onderdeel oefen je actief jouw rol als bedrijfsarts bij arbeidsconflicten.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • ben je bekend met de laatste inzichten rondom de richtlijn Arbeidsconflicten.
  • weet je wat de verschillen zijn met de STECR-werkwijzer.
  • ben je bekend met de modellen van Scarf en Ofmaan Thomas-Kilmann.
  • heb je geoefend met selectiecriteria van de vroegtijdige mediation-rol.
  • weet je welke rol (meervoudig partijdig) jij als bedrijfsarts kunt spelen bij arbeidsconflicten.

Heb je na deze tweedaagse module behoefte aan een vervolg? Klik dan op Dag 3 – De nieuwe NVAB richtlijn Conflicten in de werksituatie.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Jan Plevier en Frank Emmelot, beide jurist en mediator en opleider voor mediatoren, in samenwerking met Ger Kaldenberg, bedrijfsarts.

Voor wie

Voor bedrijfsartsen en artsen in opleiding tot bedrijfsarts.

Toelatingseisen

Academisch werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2021 en in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,6.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Rabiës en ziekten overgedragen door teken en knaagdieren

Datum: 30 aug '19

Voor wie

Nascholing voor reizigersverpleegkundigen, arboverpleegkundigen,  reizigersgeneeskundig (huis-)artsen en bedrijfsartsen werkzaam in de reizigersadvisering.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Reizigersadvies aan expats en over luchtverontreiniging

Datum: 30 aug '19

In het kort

De meeste mensen die voor een reizigersadvies komen, gaan op vakantie voor enkele weken of maanden. Expatriates verblijven vaak voor een langere periode in het buitenland met het hele gezin. Vaak is een standaardadvies met betrekking tot vaccinaties en malariaprofylaxe dan niet afdoende. Ook kan de reiziger of expat tijdens een verblijf in het buitenland blootgesteld worden aan ernstige luchtvervuiling. Welke adviezen geef je aan de reiziger die langere tijd in het buitenland verblijft?

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- en nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Een reisadvies is van vele zaken afhankelijk. Denk bijvoorbeeld aan de wijze van reizen, de verblijfplaats(en), de reisduur en de omstandigheden. Maar ook de aanwezigheid en kwaliteit van de medische zorg ter plekke en de persoonlijke gezondheidstoestand van de expat of de long-stay traveler spelen een rol. In het geval van gezinnen met jonge kinderen dient bijvoorbeeld ook het RVP meegenomen te worden. Een advies aan personen die voor langere tijd gaan reizen of ergens gaan verblijven is complex en zal vaak meer dan één consult vergen.

Steeds vaker komen berichten in het nieuws over ernstige luchtvervuiling in bijvoorbeeld Indiase en Chinese steden. We bespreken de korte en lange termijn effecten van korte en langdurige blootstelling aan ernstige luchtverontreiniging. Welke preventieve maatregelen kun je adviseren? Zijn er omstandigheden of aandoeningen waarbij je de reis of een langer verblijf om deze reden zelfs dient af te raden?

Daarnaast bespreken we de aandachtspunten in de reizigersadvisering aan (jonge) gezinnen die in een endemisch malariagebied gaan wonen. Je leert over de afwegingen die spelen bij het langdurig gebruik van malariaprofylaxe. Ook de voor- en nadelen van het al dan niet meegeven van sneltests en noodbehandelingen komt aan de orde. Uiteraard staan we ook stil bij de gevaren van malaria voor bijzondere groepen. Wat is bijvoorbeeld je beleid als het gaat om een langdurig verblijf? Welke afwegingen maak je dan?

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je in individuele gevallen specifieke risico’s inschatten van expats en long stay travellers bij een langdurig verblijf op een plek of tijdens een lange
  • kun je de keuze voor malariaprofylaxe, noodbehandeling en andere preventieve maatregelen tegen malaria voor deze doelgroepen beter onderbouwen.
  • weet je waar je informatie over de luchtkwaliteit in de wereld kunt vinden.
  • kun je in grote lijnen uitleggen welke gezondheidseffecten luchtverontreiniging op de korte en lange termijn kan hebben.
  • Kun je globaal beschrijven welke mechanismen hier achter zitten.
  • kun je benoemen bij welke activiteiten, verblijfsduur, of medische condities je deze adviezen moet benoemen in je consult
  • kun je de cliënt adviseren over preventieve maatregelen bij een kort en lang verblijf in gebieden met een slechte luchtkwaliteit.
  • kun je beoordelen wanneer je moet verwijzen naar een (behandelend) arts of specialistisch centrum.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door prof. dr. Michèle van Vugt, internist-infectioloog Amsterdam UMC en dr. Henk Jans, arts M&G, medische milieukunde.

Voor wie

Voor reizigersverpleegkundigen of reizigersgeneeskundig (huis)artsen. De module is ook interessant voor artsen en verpleegkundigen die te maken hebben met zorg voor werknemers in het buitenland.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2020 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,1.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.