030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Longziekten en arbeid

Datum: 28 jun '20

In het kort

Deze  training bied je praktische richtlijnen voor (periodiek) onderzoek, diagnostiek en interventie.  Je leert gericht gebruik te maken van de (arbeids)anamnese om bij werkgerelateerde longaandoeningen de beroepsziekten en belemmeringen bij re-integratie tijdig te herkennen.

Voor wie

Professionals die te maken hebben met cliënten met longaandoeningen zoals bedrijfsartsen, arbo-verpleegkundigen en praktijkondersteuners.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Terugkomsessie voor gecertificeerde visusinstructeurs

Datum: 2 jun '20

In het kort

De reguliere zorg in de JGZ wordt weer langzaam opgestart, maar dit is een hele uitdaging in de 1,5 meter samenleving.

Ben je gecertificeerd visusinstructeur en wil je met andere visusinstructeurs uitwisselen hoe een optimale herstart van het visusonderzoek en overdracht van verwezen kinderen zou kunnen plaatsvinden? Volg dan deze online terugkomdag voor visusinstructeurs.

Wat je leert

Afstemmen van oogzorg voor kinderen in de 1,5 meter samenleving & samenwerken met de afdeling oogheelkunde van het ziekenhuis

Sinds 11 mei worden de maatregelen van de intelligente lockdown stapsgewijs versoepeld. JGZ-organisaties hebben op zeer beperkte schaal doorgewerkt. Maar starten nu de reguliere zorg weer langzaam op. Met de  nieuwe realiteit van de 1,5 meter samenleving zorgt het opstarten van het visusonderzoek voor vraagstukken op de werkvloer.

Ook op de afdeling oogheelkunde in het ziekenhuis kunnen nog geen volledige spreekuren gedraaid worden. En moet ook nog de uitgestelde zorg van de afgelopen maanden ingehaald worden. De capaciteit zal nog lange tijd beperkt zijn en de wachtlijsten voor een verwijzing zullen fors oplopen.

Wat betekent dit voor de kinderen op het spreekuur? En wat betekent dit voor jou als jeugdarts? Blijf jij, totdat het kind een afspraak in het ziekenhuis heeft, verantwoordelijk voor dit kind?

Er zal op korte termijn gezocht moeten worden naar creatieve en verantwoorde oplossingen om de zorg voor kinderen met oogproblemen te waarborgen.

Tijdens deze terugkomsessie ga je met elkaar in gesprek hoe een optimale herstart van het visusonderzoek én overdracht van de verwezen kinderen kan plaatsvinden. De ochtend is vooral bedoeld als moment van uitwisseling van ervaringen, handige oplossingen en tips.

Programma:

  • Korte introductie door Ellen van Minderhout over het huidige beleid van orthoptisten en de NOG.
  • Inventarisatie van discussiepunten.
  • Daarna uitwisseling in kleine groepjes in break-out rooms.
  • Plenaire terugkoppeling van hetgeen besproken is.

Voorbereiding:

  1. We vragen je vooraf aan te geven welke vraagstukken je aanbod zou willen laten komen.
  2. Daarnaast is het goed als je alvast in kaart brengt hoe de oogheelkundige zorg in het ziekenhuis in jouw regio wordt georganiseerd. Wat lukt op dit moment wel en wat lukt op dit moment niet? Heeft jouw JGZ-organisatie al contact met de oogheelkundige zorg in de regio over de te verwachten wachttijden? Is er een patiëntstop voor nieuwe kinderen? Zijn er afspraken dat urgente verwijzingen toch gezien kunnen worden? Kunnen oudere kinderen gezien worden door optometristen? Hoe is dit georganiseerd? Welke rol zie jij voor de visusinstructeur hierin?

Je kunt van te voren aangeven welke vraagstukken je aan bod zou willen laten komen.

Docenten

De terugkomsessie wordt begeleid door Ellen van Minderhout en Trijntje Sjoerdsma.

Voor wie

Gecertificeerde Van Wiechen-instructeurs (artsen en verpleegkundigen).
In verband met je herregistratie dien je drie terugkomdagen per vijf jaar te volgen.

Toelatingseisen

Je bent jeugdarts, arts M&G, jeugdverpleegkundige of verpleegkundig specialist én je bent gecertificeerd als Van Wiechen-instructeur.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

E-learning Kennis over Covid-19

Datum: 16 mrt '20

In ’t kort

Alle GGD’en in Nederland werken op volle kracht om de verspreiding van Covid-19 tegen te gaan. Hierbij wordt ook een beroep gedaan op artsen, verpleegkundigen en co-assistenten die niet werkzaam zijn binnen de infectieziektebestrijding. Zij kunnen worden ingezet bij de bron- en contactopsporing en om vragen van burgers te beantwoorden.

Door het volgen van deze e-learning krijg je de benodigde achtergrondkennis om deze taken te kunnen uitvoeren.

Wat je leert

Deze achtergrondkennis helpt je bij taken om verspreiding van Covid-19 tegen te gaan

Door deze e-learning krijg je inzicht in hoe de infectieziektebestrijding in Nederland is georganiseerd en hoe tijdens een uitbraak het proces van risico-inschatting en besluitvorming over de te nemen maatregelen in zijn werk gaat.

Aan de hand van wat we nu weten over de transmissie van Covid-19 leer je hoe het virus wordt overgedragen en welke interventies, zoals hygiënemaatregelen genomen kunnen worden.

Daarnaast leer je over de symptomen en het ziekteverloop van Covid-19 en welke risicogroepen een grotere kans lopen op complicaties wanneer ze het virus hebben opgelopen.

Ook leer je wat bedoeld wordt met de termen thuisisolatie, quarantaine en medisch toezicht.

Resultaat

Na afloop van deze e-learning Kennis over Covid-19:

  • kun je in globale termen uitleggen hoe de infectieziektebestrijding en outbreak management in Nederland georganiseerd is.
  • kun je de basisprincipes van de infectieziektebestrijding op beginnend niveau toepassen op Covid-19.
  • kun je vragen van het publiek over het klinisch beeld, de transmissie en preventie, zoals hygiëne maatregelen, met betrekking tot Covid-19 beantwoorden.
  • kun je uitleggen hoe de bron- en contactopsporing bij Covid-19 in zijn werk gaat.
  • kun je uitleggen hoe een besmetting met Covid-19 verloopt en welke groepen een grotere kans lopen op het krijgen van complicaties.
  • kun je uitleggen wat de termen thuisisolatie, quarantaine en medisch toezicht inhouden en wanneer hier toe wordt overgegaan.

Voor actuele informatie over Covid-19 verwijzen wij naar het RIVM.

Voor wie

Deze e-learning is bedoeld voor artsen en verpleegkundigen die niet werkzaam zijn in de infectieziektebestrijding, maar die in verband met de uitbraak van Covid-19 wel ingezet worden in de bestrijding van deze uitbraak. Dit kan gaan om bijvoorbeeld taken in de bron- en contactopsporing of om het (telefonisch) beantwoorden van vragen van het publiek over dit coronavirus. 

Benodigde tijd

Het doorlopen van deze e-learning kost ongeveer 30 minuten.

Docenten

Deze e-learning is in samenwerking met het RIVM ontwikkeld door:

  • Jeannette de Boer, arts M&G, opleidingsmanager NSPOH
  • Hans Beks, arts M&G, GGD Gelderland Midden
  • Henriëtte ter Waarbeek, arts M&G, GGD Zuid Limburg
  • Heleen van Deuzen, onderwijskundige NSPOH
  • Tamara van Keulen, opleider/adviseur NSPOH
  • Joanneke Krämer, onderwijskundige NSPOH
  • Jenneke van Rheenen, manager bedrijfsvoering NSPOH.

Inschrijven

Toegang tot de e-learning krijg je na ongeveer een uur na inschrijving.

Niet geaccrediteerd

De e-learning is niet geaccrediteerd en na voltooiing ontvang je geen certificaat.

Contact

Ervaar je problemen met de e-learning? En kom je er niet uit? Stuur dan een e-mail naar info@nspoh.nl.
Heb je een vraag over onze opleidingen, bij- en nascholing of incompany trainingen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Professionele ruimte vertrouwensartsen

Datum: 24 feb '20

In het kort

Werk je als vertrouwensarts en wil je je verdiepen in welke professionele ruimte je hebt? Doe dan deze driedaagse module en leer over de geldende wet- en regelgeving, het beroepsgeheim, juridisch en ethisch redeneren, de rol en bevoegdheden van de vertrouwensarts en de toepassing hiervan op casuïstiek.

Wat je leert

Leer je professionele ruimte kennen op basis van vraagstukken uit de praktijk

Als vertrouwensarts maak je dagelijks afwegingen en besluit je over zaken die grote impact kunnen hebben op de betrokkenen. Op basis waarvan maak je die afwegingen en leiden zij tot het ‘juiste’ besluit? Het juridisch kader van de vertrouwensarts staat centraal in deze module, samen met de vaardigheid om hierbinnen medisch en ethisch verantwoord afwegingen te maken.

Je krijgt inzicht in de juridische grenzen en mogelijkheden van je beslisruimte en versterkt je eigen visie op de manier waarop jij hiermee wilt omgaan. Je volgt deze module met andere vertrouwensartsen. Zo werk je ook aan het verder ontwikkelen van de professionele uitoefening van het vak.

Voor iedere lesdag bereid je je voor door je in te lezen en een voorbereidende opdracht te maken. Na de tweede dag schrijf je een essay.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • Weet je de relevante wet- en regelgeving voor de vertrouwensarts.
  • Weet je de speelruimte van de vertrouwensarts binnen de wet- en regelgeving.
  • Weet je de rol, positie, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de vertrouwensarts (ook binnen de eigen organisatie).
  • Kun je handelen binnen het juridisch kader waaronder het beroepsgeheim in samenwerking met ketenpartners.
  • Kun je keuzes baseren op zowel medische, ethische als juridische redenatie.
  • Kun je inschatten welke professionele ruimte jij als vertrouwensarts hebt en hiernaar handelen.

Docenten

Ieder onderdeel wordt verzorgd door een docent met specifieke kennis van zaken. Onder andere prof.mr.dr. Wilma Duijst, mr. Lydia Janssen, mr. dr. Menno Mostert en Gert van Dijk, medisch ethicus, verzorgen een onderdeel. Daarnaast zal iedere dag een ervaren vertrouwensarts de link tussen theorie en praktijk waarborgen.

Voor wie

Vertrouwensartsen die zich verder willen bekwamen op het gebied van wet- en regelgeving en hun professionele ruimte. Je hebt minimaal 0-5 jaar werkervaring. Heb je meer werkervaring? Fris dan met deze module je kennis op.

Toelatingseisen

Deze module wordt gerealiseerd met subsidie. Daarom is het een vereiste dat je op dit moment werkt als vertrouwensarts en alle drie de dagen aanwezig kunt zijn.

Praktische informatie

De eerste onderwijsdag (10 februari 2023) bestaat uit een ochtend onderwijs. De e-learning, die voorafgaand aan 10 februari gemaakt moet worden, is vanaf 3 februari beschikbaar en kan je op een zelfgekozen moment maken. Het maken van de e-learning kost rond de drie uur.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,4.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Baecke-Fassaert motoriek test (BFMT)

Datum: 6 jan '20

In het kort

De Baecke-Fassaert Motoriektest (BFMT) is een test om de motorische ontwikkeling van 5-6 jarigen te onderzoeken en fungeert als een referentiekader voor het opsporen van motorische ontwikkelingsproblemen. Wil jij je vaardigheden vergroten om de motorische ontwikkeling bij kleuters met de BFMT goed te kunnen testen en beoordelen? Doe dan deze geaccrediteerde, eendaagse module.

Wat je leert

Leer meer over de motorische ontwikkeling en word vaardiger met de Baecke-Fassaert Motoriektest

BFMT fungeert als een referentiekader voor het opsporen van motorische ontwikkelingsproblemen. Net als het van Wiechenonderzoek is het geen screening of diagnostisch instrument. De BFMT is sinds november 2019 de landelijke jeugdgezondheidszorg (JGZ)-standaard voor het motorisch ontwikkelingsonderzoek van kleuters en maakt onderdeel uit van de nieuwe JGZ richtlijn Motorische Ontwikkeling. Deze richtlijn biedt kennis en praktische handvatten voor professionals in de JGZ ten aanzien van monitoring, preventie, signalering, advisering en verwijzing bij motorische ontwikkelingsproblemen bij kinderen van 0-18 jaar. Om het motorisch ontwikkelingsonderzoek bij  kinderen van 5-6 jaar met de BFMT goed te kunnen uitvoeren, zijn up-to-date kennis en vaardigheden vereist. Deze module is erop gericht de kennis en vaardigheden omtrent de BFMT aan te scherpen en te verdiepen.

Gedurende deze dag zal een landelijke BFMT instructeur de achterliggende theorie van de BFMT met jullie doorlopen. Aan de hand van filmmateriaal, voorbeeldcasussen en oefeningen wordt de theorie achter de BFMT en de aandachtspunten bij de uitvoer en verwijzing behandeld.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je de aandachtspunten voor het lege artis uitvoeren van de BFMT beschrijven.
  • kun je de meest voorkomende afwijkingen, gesignaleerd met de BFMT, benoemen.
  • kun je, naar aanleiding van de uitkomst van de BFMT, de vervolgstappen en verwijscriteria beschrijven.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door een landelijke instructeur voor de BFMT.

Voor wie

Jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen en verpleegkundig specialisten die meer willen weten over de motorische ontwikkeling en de vaardigheden in het gebruik van de Baecke-Fassaert Motoriektest willen opfrissen, verbeteren of aanleren.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan direct na aanmelding contact met ons op.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Grip op budget

Datum: 28 nov '19

In het kort

Werk jij als professional in de public of occupational health? Ben je verantwoordelijk voor het budget van een project, team of afdeling of wil je die verantwoordelijkheid ooit kunnen dragen dan is deze module wat voor jou. We voeren je graag in in de kernbegrippen en kernvragen van financieel management op een wijze die voor ‘non-financials’ begrijpelijk en hanteerbaar is.

Wat je leert

De maatschappelijke doelen van de zorg zijn evident, maar helaas komt de inhoud van de zorg steeds onder druk te staan door het geld of beter nog door het ontbreken van geld. Dit speelt op alle niveaus. Als professional in de zorg ontkom je niet aan de financiële aspecten.

Stel je manager valt uit en je wordt gevraagd om direct voor hem of haar in te vallen. De begrotingsvoorbereiding is in volle gang of je begrijpt al gauw dat de afdeling er financieel niet goed voor staat (de manager zit niet voor niets thuis). Waar begin je?

Met deze module krijg je inzicht in de opbouw van een begroting. Je leert je af te vragen welke risico’s loop ik? Waarop kan ik sturen? Het proces van verantwoording en het lezen van een jaarrekening.
Maar ook krijg je vat op de meer dagelijkse gang van zaken: begrippen als opbrengsten en kosten; debet, credit, activeren. Je leert de kostprijs te berekenen voor je producten en projecten.
Je wordt een goede gesprekspartner voor het management en voor de afdeling financiën. Je speelt je rol in begrotings- en bezuinigingsdiscussies.

De docent houdt in haar onderwijs rekening met de organisaties van de deelnemers. De leerstof wordt besproken via interactieve presentaties en casuïstiek. Je kunt eigen praktijkervaringen inbrengen en oefenen aan de hand van opdrachten uit je eigen praktijk.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • Ben je een goede gesprekspartner voor het management en voor de afdeling financiën als het gaat over de financiën van je afdeling of project
  • Want je hebt inzicht in begroting, rekening en je kunt je rol spelen in de budgetcyclus.
  • Want je hebt de financiële risico’s van je afdeling of project in beeld en je weet met welke ‘knoppen’ je moet sturen.
  • Want je begrijpt de opbouw van je kosten en opbrengsten en je spreekt de ‘taal’ van debet, credit, balans en activeren

Docenten

Berdiny Cornielje, zzp-er met een ruime ervaring in de not-for-profit praktijk. Als accountant in business wordt  ze regelmatig  toegevoegd aan projectgroepen en managementteams als extern financieel expert. Daarnaast verzorgt zij cursussen en workshops voor financials en non financials zoals raadsleden en MT-leden.

Voor wie

Voor professionals in de public of occupational health. De module is een onderdeel van de profielopleidingen Beleid en advies & Sociaal medische indicatiestelling en advisering. Voorts is de module geschikt als keuzeonderwijs voor alle deelnemers aan opleidingen bij de NSPOH.

Je kunt de module ook volgen als open bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Toelatingseisen

Academisch denk en werkniveau uit opleiding of uit werkervaring.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Medisch kijken in de jeugdgezondheidszorg

Datum: 28 nov '19

In het kort

Wil jij meer leren over een aantal medisch inhoudelijk onderwerpen die veel in de spreekkamer aan de orde komen op het gebied van orthopedie, cardiologie, dermatologie en endocrinologie? Schrijf je dan in voor deze tweedaagse module.

Wat je leert

Medisch specialisten nemen je mee in medisch-inhoudelijke onderwerpen die de jeugdarts vaak in de spreekkamer tegenkomt op het gebied van hart, bewegingsapparaat, huid en groei.  Wat is nog normaal en wat valt daarbuiten? Van beelden die wij vaak zien bespreken we de (patho)fysiologie en behandeling. Er is ruimte voor individuele inbreng en plenaire discussie.

Voor wie

Voor jeugdartsen KNMG. In eerste instantie deelnemers aan de “oude” opleiding van arts M&G 1e fase.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door een kindercardioloog, kinderorthopeed, kinderendicrinoloog en een kinderdermatoloog. In 2020 waren dat:

  • Drs. Lukas Rammeloo Kindercardioloog Amsterdam UMC
  • Drs. R.J.B. Sakkers, Drs. W.H. Nijhuis en  Drs J. van Tiel kinderorthopedie UMC Utrecht,
  • Dr. Hester Vlaardingerbroek, kinderarts, fellow-endocrinologie LUMC
  • Prof. S.G.M.A. Pasmans hoogleraar kinderdermatologie

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2020 waardeerden deelnemers verschillende uitvoeringen van deze module met een 8,8 en een 9,1.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany: Stoppen met roken: motiveren kun je leren

Datum: 11 nov '19

In het kort

Als zorgprofessional weet je dat communicatieve vaardigheden cruciaal zijn om iemands rookgedrag bespreekbaar te maken. Wil jij in twee avonden leren welke tools je kunt inzetten om mensen te motiveren om te stoppen met roken én om het vol te houden? Doe dan deze verdiepende module.

Wat je leert

Over motiverende gespreksvoering, verandertaal en reflectief denken

Motiverende gespreksvoering vormt de grondslag van deze verdiepende module. Je oefent gesprekstechnieken om cliënten die willen stoppen met roken te motiveren om het vol te houden. Ook andere vormen uit de NLP worden besproken en geoefend. Hierbij komen de kenmerken en effecten van reflectief denken aan de orde, waaronder eenvoudige, emotionele en dubbelzijdige reflectie. We besteden aandacht aan het uitlokken en herkennen van ‘verandertaal’ bij cliënten, en hoe je hierop kunt reageren. Je leert waarom cliënten weerstand kunnen hebben en hoe je hier effectief mee kunt omgaan.

Tijdens de module wisselen we theorie af met oefeningen en casuïstiekbespreking. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor kun je het geleerde direct toepassen.

Aan het eind van deze eendaagse module:

  • ken je de uitgangspunten van motiverende gespreksvoering.
  • kun je motiverende gespreksvoering toepassen.
  • ken je de relatie tussen de fasen van gedragsverandering en het stappenplan Stoppen met roken.
  • kun je reflectietechnieken toepassen tijdens gesprekken met cliënten.
  • weet je de werking van het overlevingssysteem van het brein en de invloed daarvan op (stoppen met) roken.
  • ken je de grenzen van je begeleiding en de invloed van je eigen overtuiging op je begeleiding.

We werken aan de competenties:

  • Communicatie met de cliënt: de zorgprofessional communiceert op persoonsgerichte en professionele wijze met de cliënt en streeft naar optimale informatie-uitwisseling.
  • Effectieve samenwerking: de zorgprofessional gaat een vertrouwensrelatie aan, werkt vanuit het principe van gezamenlijke besluitvorming effectief samen met de cliënt.
  • Gezondheidsbevordering: de zorgprofessional is gericht op kennisvermeerdering, gedragsverandering en het leren omgaan met (de gevolgen van) roken. Zij maakt daarbij gebruik van de beschikbare middelen voor de specifieke cliëntengroepen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training en Coaching.

Voor wie

Praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten en huisartsen.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.
Deelnemers moeten de Stoppen met roken: tabaksverslaving, Stimedic Basis, L-MIS, V-MIS, C-MIS, H-MIS of gelijkwaardig hebben gevolgd om aan deze module te kunnen deelnemen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.

Uitspraak van een deelnemer:
“Ervaringen en zelf oefenen zorgen ervoor dat de kennis blijft hangen en het makkelijker toe te passen is. En daarbij wil ik zeggen dat de docent het geweldig heeft gedaan. Er was genoeg tijd voor vragen en het bleef boeiend.”

Rooster

Tijdsinvestering:

2 bijeenkomsten van ieder een dagdeel. Voorbereiding per avond ongeveer 1 uur.

Programma:

Datum 06 april 2020

17.30 tot 18.00 uur Inloop met buffet
18.00 tot 19.30 uur Uitgangspunten motiverende gespreksvoering
Formuleren van schaalvragen
19.30 tot 19.45 uur Pauze
19.45 tot 21.10 uur Reflectief denken
Verschillende soorten en niveaus van reflectie
21.10 tot 21.15 uur Afsluiting en evaluatie

Datum 16 april

17.30 tot 18.00 uur Inloop met buffet
18.00 tot 19.30 uur Oefenen van essentiële gesprekstechnieken: open vragen stellen, reflecteren
Bevestigen en samenvatten
19.30 tot 19.45 uur Pauze
19.45 tot 21.10 uur Oefenen met uitlokken, herkennen en reageren op verandertaal
21.10 tot 21.15 uur Afsluiting en evaluatie.

Incompany: Stoppen met roken: tabaksverslaving

Datum: 11 nov '19

In het kort

Stoppen met roken is belangrijk voor de gezondheid van de roker en diens omgeving. Maar het is ook heel erg moeilijk. Professionele hulp is nuttig en meestal nodig. Wil jij leren wat mensen motiveert om gedrag te veranderen? En wat jouw rol als professional is in dit proces? Doe dan deze geaccrediteerde module Stoppen met Roken: tabaksverslaving.

Wat je leert

We gaan dieper in op diverse vormen van motiveren. Naast de motiverende gespreksvoering worden ook andere methoden belicht, zoals NLP. Je maakt kennis met verschillende nicotinevervangers en farmacologische hulpmiddelen. We bespreken de verschillende stadia van gedragsverandering. Je koppelt deze direct aan je ervaring in de praktijk. Daarnaast leer je het 7-stappenplan toe te passen in het begeleidingsgesprek met cliënten. Het uitgangspunt hierbij is de herziene ‘Richtlijn behandeling van tabaksverslaving en stoppen met roken ondersteuning’ (2016).

Tijdens deze actieve nascholing, die bestaat uit 2 avonden, krijg je de kans om de leerstof praktisch toe te passen. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor wordt je leerervaring verder verhoogd.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ken je de risico’s van roken en de voordelen van stoppen
  • weet je waarom stoppen zo moeilijk is.
  • weet je wat tabaksverslaving betekent.
  • ken je de fases van het ontwenningsproces.
  • maak je kennis met verschillende hulpmiddelen die rokers kunnen helpen met stoppen.
  • ben je op de hoogte van de (veranderde) normen en waarden rondom roken.
  • kun je motiverende begeleidingsgesprekken te voeren. (het 7-stappenplan)

We werken aan de competenties:

  • Communicatie met de cliënt: de zorgprofessional communiceert op persoonsgerichte en professionele wijze met de cliënt en streeft naar optimale informatie-uitwisseling.
  • Effectieve samenwerking: de zorgprofessional gaat een vertrouwensrelatie aan, werkt vanuit het principe van gezamenlijke besluitvorming effectief samen met de cliënt.
  • Gezondheidsbevordering: de zorgprofessional is gericht op kennisvermeerdering, gedragsverandering en het leren omgaan met (de gevolgen van) roken. Zij maakt daarbij gebruik van de beschikbare middelen voor de specifieke cliëntengroepen.

Na het volgen van deze module kun je deelnemen aan de volgende modules:

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.

Voor wie

Praktijkondersteuners, doktersassistenten en huisartsen.

Toelatingseisen

Hbo-werk- en denkniveau

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2020 waardeerden deelnemers eerdere uitvoeringen van deze module met een 8,9 en een 8,3.

Uitspraak van een eerdere deelnemer:
“Mevrouw Königs was een zeer prettige docent. Ik voelde me heel veilig en uitgedaagd, met alle ruimte om alles te vragen. Ik zou een volgende keer heel graag weer les van haar hebben.”

Rooster

Tijdsinvestering:

2 bijeenkomsten van ieder een dagdeel. Voorbereiding 1 uur per module.

Programma:

Datum 28 januari 2020

17.30 tot 18.00 uur Inloop met buffet
18.00 tot 19.30 uur Schadelijke stoffen in tabak
Gezondheidsschade als gevolg van roken
19.30 tot 19.45 uur Pauze
19.45 tot 21.10 uur Tabaksverslaving en ontwenningsverschijnselen na stoppen
Hulpmiddelen, waaronder farmacotherapie
21.10 tot 21.15 uur Afsluiting en evaluatie

 

Datum 4 februari 2020

17.30 tot 18.00 uur Inloop met buffet
18.00 tot 19.30 uur Fasen van gedragsverandering
De stappen van het stopproces en de mogelijkheden voor de praktijk
19.30 tot 19.45 uur Pauze
19.45 tot 21.10 uur Bespreekbaar maken rookgedrag
Introductie motiverende gespreksvoering
21.10 tot 21.15 uur Afsluiting en evaluatie

 

Aiosdag 2020

Datum: 31 okt '19

‘The Future is Now’

Sociaal geneeskundigen vormen de verbinding tussen overheid, zorginstellingen, werkgevers en de samenleving. Hoe kunnen wij elkaar helpen om deze cruciale rol te blijven vervullen in een continu veranderende wereld?

Op 21 september 2020 gaan wij op zoek naar het antwoord op deze vraag door een vlucht te nemen door het verleden, het heden en de toekomst van de sociale geneeskunde. Van de erbarmelijke arbeidsomstandigheden in de 19e eeuw, via recente thema’s als het preventieakkoord en de stijgende zorgkosten tot de opkomst van de anti-vaxxers en de eerste rookvrije generatie.

Het programma wordt later bekend gemaakt.

Deze aiosdag, die de NSPOH faciliteert, wil je niet missen! Volg het LOSGIO op Instagram of LinkedIn om de ontwikkelingen te volgen!

Voor wie

Alle aios die een medische vervolgopleidingen in de sociale geneeskunde volgen. Niet alleen bij NSPOH maar ook vanuit TNO en SGBO. Deze dag telt mee als (verplicht/keuze) onderwijs.

LOSGIO

Losgio 2020Het Landelijk Overleg Sociaal-Geneeskundigen in Opleiding (LOSGIO) is de vereniging voor én door aios sociale geneeskunde (arts Maatschappij & Gezondheid, bedrijfsarts of verzekeringsarts). Alle aios kunnen lid worden van LOSGIO; dit doe je automatisch door lid te worden van je wetenschappelijke vereniging. Ieder jaar organiseert LOSGIO samen met de NSPOH de landelijke aiosdag. Een bijeenkomst voor de volle breedte van de sociale geneeskunde: zowel eerste als tweede fase aios vanuit Maatschappij & Gezondheid zijn welkom, maar natuurlijk ook de aio bedrijfsgeneeskunde en verzekeringsgeneeskunde, en van NSPOH, TNO en SGBO!

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.