030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Dag 3 – De nieuwe NVAB richtlijn Conflicten in de werksituatie

Datum: 30 nov '20

In het kort

Het blijft een moeilijk onderwerp: conflicten in de werksituatie. Heb je eerder deelgenomen aan de tweedaagse module De nieuwe NVAB richtlijn Conflicten in de werksituatie? En zou je hierop graag aan een vervolg willen deelnemen?  Op verzoek van enthousiaste deelnemers aan deze nascholing organiseert de NSPOH een 3e, aanvullende dag voor eerdere deelnemers. Het doel is dat je ook na deze dag weer enthousiast bent en energie krijgt van het onderling uitwisselen van ervaringen onder leiding van de trainers.

Wat je leert

We gaan in op de opgedane ervaringen met de voorafgaande 2 daagse training. In deze praktijkgerichte module behandelen we praktijkvoorbeelden en casuïstiek. Je kunt zelf vragen en casuïstiek inbrengen tijdens het onderwijs.

Programma

Het programma ziet er als volgt uit:

  • opening en kennismaken.
  • inventariseren wensen dag 3.
  • oordeelsoefening / oefenen met vragen stellen.
  • opfrissen LSD en lui, dom, dakloos.
  • eigen casus oefenen.
  • mediation matrix / besluitvorming oefenen.
  • uitspraak kantonrechter; wat betekent dit voor de bedrijfsarts?
  • eigen casus oefenen.
  • rondvraag en afsluiting.

Na afloop van deze module heb je op geleide van ingebrachte ervaringen geoefend met:

  • de laatste inzichten rondom de Richtlijn arbeidsconflicten.
  • de samenloop met de richtlijn psychische problemen.
  • de verschillen met de STECR-werkwijzer.
  • het uitvoeren van de jouw rol (meervoudig partijdig) als bedrijfsarts bij arbeidsconflicten

en

  • word je weer scherp op de meervoudige rollen en kun je beter jouw grenzen herkennen en daarnaar handelen.
  • weet je hoe je werkgevers kunt begeleiden bij vaker voorkomende arbeidsconflicten.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Jan Plevier en Frank Emmelot, beide jurist en mediator en opleider voor mediatoren, in samenwerking met Ger Kaldenberg, bedrijfsarts.

Voor wie

Voor bedrijfsartsen en artsen in opleiding tot bedrijfsarts die eerder hebben deelgenomen aan De nieuwe NVAB richtlijn Conflicten in de werksituatie.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Urologie en werk

Datum: 27 nov '20

In het kort

Wat zijn de meest voorkomende urologische ziektebeelden? En hoe kun je werknemers daarin begeleiden? Je leert het in deze module Urologie en werk.

Wat je leert

Vergroot je je actuele kennis over urologische ziektebeelden

Tijdens de module behandelen we causaal werkgerelateerde oorzaken van urologische ziektebeelden. Er wordt ingegaan op de arbeidsomstandigheden die urologische afwijkingen en ziektebeelden kunnen bevorderen. Wat zijn de behandelmogelijkheden van urologische ziektebeelden en de gevolgen voor werkzaamheden? En welke adviezen voor duurzame werkhervatting passen hierbij?  Je krijgt handvatten om werknemers met veel voorkomende urologische ziekten/aandoening te differentiëren en te begeleiden.

Tijdens de module wisselen we korte lezingen, demonstraties, casuïstiek en oefeningen af.

Je kunt de module volgen als bij- of nascholing of als (keuze-)onderdeel in de medische  vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde, Verzekeringsgeneeskunde en Maatschappij & gezondheid.

Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Na afloop van deze eendaagse module Urologie en werk kun je:

  • werkgerelateerde urologische ziektebeelden signaleren en diagnosticeren.
  • de gevolgen van urologische afwijkingen benoemen.
  • risicofactoren op de werkplek signaleren die aanpassing noodzakelijk maken.
  • De belastbaarheid van een werknemer met urologische afwijkingen beoordelen.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door Joost van Beekum, uroloog in opleiding tot bedrijfsarts.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, artsen M+G, jeugdartsen, sociaal geneeskundigen, medisch adviseurs (geregistreerd of in opleiding) en arboverpleegkundigen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Voorbereiding en vervolg op kwaliteitsvisitatie / EIF

Datum: 5 nov '20

In het kort

Evaluatie Individueel Functioneren (EIF) voor verzekeringsartsen is een verplicht onderdeel van de herregistratie. Hierdoor krijg je inzicht in je sterke en minder sterke punten van je professioneel functioneren. Het primaire doel is om op een structurele en transparante wijze de kwaliteit van werken te bevorderen.

Wil je als verzekeringsarts de kwaliteit van je dienstverlening en functioneren verder ontwikkelen? Volg dan deze module Voorbereiding en vervolg op kwaliteitsvisitatie / EIF.

Wat je leert

De leerstof wordt praktijkgericht en interactief behandeld met korte presentaties afgewisseld met oefeningen met praktijkvoorbeelden en casuïstiek. Je bereidt de bijeenkomst voor door vooraf onderdelen van de toetsinstrumenten uit de visitatie/EIF te gebruiken en uit te werken.

Je brengt dus je eigen functioneren in als onderwerp. Hiermee ga je in groepen aan de slag. Zo oefen je bijvoorbeeld hoe je de instrumenten voor EIF hanteert. Met het oog op de volgende periode van herregistratie oefen je ook met het opstellen van je verbeterpunten en ontwikkeltrajecten. Hoe formuleer je deze zo concreet en persoonlijk mogelijk?

Op deze wijze werk je aan een individueel plan waarmee je de kwaliteit van je functioneren verder kunt ontwikkelen. De uitwerking van de EIF (Evaluatie Individueel Functioneren) en het doorlopen van het visitatieproces leidt dan tot een persoonlijk ontwikkelplan (POP).

Na afloop van deze module:

  • heb je geoefend met de instrumenten van visitatie/ EIF.
  • heb je geoefend om de uitkomsten van de hiervoor genoemde instrumenten in te zetten voor het ontwikkelen van eigen kwaliteit van werken.
  • kun je de uitkomsten hiervan beter verwerken in je portfolio en POP.
  • kun je je ontwikkeltrajecten beter formuleren op doel; inhoud en stappen.
  • ben je bekend met de uitvoering en eisen van visitatie/ evaluatie individueel functioneren.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd Ger Kaldenberg, bedrijfsarts en Harrie Veneman, verzekeringsarts.

Voor wie

Voor geregistreerde verzekeringsartsen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,8.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

(Hoog)begaafdheid: herkennen en uitvragen in de spreekkamer

Datum: 23 okt '20

In het kort

Wanneer (hoog)begaafdheid niet wordt herkend en erkend, kan dit grote gevolgen hebben voor de ontwikkeling van het kind. Ben jij jeugdarts of jeugdverpleegkundige? En wil jij meer weten over wat (hoog)begaafdheid precies is en hoe je het herkent in de spreekkamer? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

(Hoog)begaafdheid, een gift of een last?

We weten al lange tijd dat (hoog)begaafheid bestaat, maar het werd vooral gezien als iets positiefs: de leerling kan extra uitdaging aan en volgt graag nog een extra vak ter verdieping. Echter, (hoog)begaafdheid kan ook een heel ander beeld geven, welke nog niet algemeen bekend is en vaak leidt tot een misdiagnose. Dit kan ernstige gevolgen hebben voor de ontwikkeling van de jeugdige. Het is daarom belangrijk dat (hoog)begaafdheid herkend en erkend wordt.

In deze module leer je wat (hoog)begaafdheid is, waarom jongeren hierdoor kunnen vast lopen en welk gedrag hier een uiting van kan zijn. Ook leer je hoe je (hoog)begaafdheid kunt meenemen in je afwegingen en hoe je hier in je advisering bij kunt aansluiten. Welke rol heeft de omgeving en wat is daarin (niet) helpend?

Aan de hand van theoretische modellen, rollenspellen en casuïstiek leer je hoe je niet-onderkende (hoog)begaafdheid herkent, hoe je dit uitvraagt in de spreekkamer en welke vervolgstappen je dan kunt nemen.

Na afloop van deze eendaagse module

  • kun je aan de hand van de welbevinden-theorie en positieve gezondheid beschrijven wat (hoog)begaafdheid is.
  • herken je de meest voorkomende signalen van (hoog)begaafdheid.
  • kun je de helpende en belemmerende factoren van (hoog)begaafdheid beschrijven.
  • kun je beschrijven hoe je (hoog)begaafdheid uitvraagt in de spreekkamer.

Docenten

Voor wie

Voor jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen, verpleegkundig specialisten die meer willen weten over hoogbegaafdheid.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard een accreditatie aan bij het Verpleegkundig Specialisten Register (VSR). Ben je verpleegkundig specialist en doe je mee met deze module? Neem dan minstens 6 weken voor de start van de module hierover contact met ons op.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

KOPP- KVO- en KVBO- kinderen in de JGZ (3uur)

Datum: 16 okt '20

In het kort

Tijdens deze module richten we ons op kinderen van ouders met psychische problemen, verslaving of een verstandelijke beperking, oftewel: KOPP-, KOV-, KOVB- kinderen. Je leert hoe je deze kwetsbare groepen kunt signaleren, preventieve interventies toepast en bijdraagt aan hun toekomstig welzijn. Samen zetten we deze kinderen op de kaart en versterken we hun kansen voor een betere toekomst.

Wat je leert

In deze module besteden we aandacht aan deze groepen kinderen. 65% van de KOPP-, KOV-, KOVB- kinderen heeft op 35- jarige leeftijd al een depressie of angststoornis gehad. In een normale populatie is dat 25 %. Volgens Stichting Sien (voor mensen met een verstandelijke beperking) is er vanaf het begin structurele aandacht nodig voor deze kinderen omdat er structurele tekorten zijn waar de ouder niet in kan voorzien. We kijken naar filmmateriaal, je krijgt informatie aangereikt en we bespreken opdrachten in kleine groepjes.

Hoeveel kinderen zijn er KOPP-, KOV-, KVBO- kinderen? Wat zijn de signalen? Wat zijn de risico’s voor deze kinderen zelf? Wat zijn de beschermende factoren? Wat zijn preventieve interventies? Wat kunnen we vanuit de jeugdgezondheidszorg meer doen dan we nu doen? Wat zeggen de kinderen zelf vanuit het onderzoek van de Kinderombudsman: Hoor je me wel? Wat leren we van hen?

Ook besteden we tijd aan het feit dat veel van deze kinderen heel goed voor anderen kunnen zorgen en vaak een beroep in de zorg kiezen. Hoe is dat voor jou? Wat is de impact op jou als hulpverlener als je ook een KOPP- kind bent? En als je het wilt delen… wat is de impact op jouw privéleven?

Na afloop van deze module kun je vanuit bewustwording en kennis, anders naar deze groep kinderen gaan kijken en ze meer op de kaart gaan zetten. Je bent bekend met verschillende preventieve interventies en kent het belang van vroeg opsporen van deze kinderen voor hun toekomstig welzijn.

Na afloop van deze module

  • kun je uitleggen wat de taak van de JGZ is op het gebied van het herkennen van KOPP-, KOV-, KOVB- kinderen;
  • kun je benoemen wat de mogelijke gevolgen zijn van opgroeien bij ouder(s) met een psychisch-, verslavingsprobleem of een verstandelijke beperking;
  • kun je benoemen wat beschermende factoren kunnen zijn voor een KOPP-, KOV-, KOVB- kind;
  • ben je bekend met de interventies die ingezet kunnen worden om ouder(s) en een KOPP-, KOV-, KOVB- kind te ondersteunen;
  • kun je uitleggen wat de impact voor kinderen is op korte en lange termijn en hoe je beter zorg kan dragen voor hun welzijn.

Voor wie

Jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen.

Docent

Gea van de Peppel
• Jeugd en gezinsprofessional (SKJ-registratie);
• PILLAR- coach;
• Videohometrainer (GGZ/ Jeugdzorg/ gehechtheid);
• Master SEN Autismespecialist (BEER- hulpverlener/ BEER – opleider/ Floorplaybegeleider);
• Consulent Infant Mental Health (DAIMH);
• Aangesloten bij platform KOPP-KOV van het Trimbos instituut.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Summer school arbeid en gezondheid 2021

Datum: 5 okt '20

In het kort

De NSPOH Summer schools arbeid en gezondheid zijn een begrip en elk jaar weer snel volgeboekt. Elk jaar stellen we weer een praktisch toepasbaar, actueel en relevant programma samen. Wil jij je kennis en vaardigheden bijspijkeren met een mix van klinische en communicatieve onderwerpen? Wil jij accreditatie verwerven? Volg dan deze intensieve, maar ook ontspannen driedaagse zomerschool in een uitstekende ambiance, inclusief overnachting en diner.

Wat je leert

Praktijk toepasbare, actuele onderwerpen uit jouw vakgebied

Je kunt deze driedaagse module volgen als bij- en nascholing.

Het programma wordt jaarlijks vernieuwd met onderwerpen uit jouw vakgebied die praktisch toepasbaar zijn, actueel en relevant.

Om je file-stress te besparen, begint het programma op de eerste dag wat later. Op de tweede dag staat meestal een (fiets)uitstapje gepland naar het Park De Hoge Veluwe. Je bezoekt dan tevens het museum Kröller-Möller. Dit middagonderdeel is facultatief en vrij om te besteden. Op de derde dag keer je huiswaarts, voldaan en vol inspiratie met een rugzak aan kennis.
Het onderwijs tijdens de Summer school arbeid en gezondheid is actief en intensief. Daarnaast biedt het programma ruimte om te netwerken en te ontspannen. In drie dagen verwerf je het maximum van 18 uur accreditatie. Daarna is jouw (kennis)accu weer volledig opgeladen.

Programma

De onderwerpen en de sprekers zijn verschillen per week. Bekijk hier de drie verschillende programma’s.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ben je op de hoogte van actuele en relevante onderwerpen op het gebied van arbeid en gezondheid.
  • heb je je vakkennis en vaardigheden bijgespijkerd.
Deelnemers eerste Summer school Arbeid en Gezondheid 2019

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en medisch adviseurs en andere professionals in de occupational health

Toelatingseisen

Basisarts.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers eerdere uitvoeringen van deze module met een 8,4, een 8,6 en een 8,9.

Uitspraken van deelnemers aan eerdere summer schools:

“Uitstekende bij- en nascholingscursus!! Veel geleerd, prima cursusgroep, goede accommodatie. Kom volgend jaar graag weer!” aldus een deelnemer.

Caroline Strasser

Caroline Strasser

bedrijfsarts, Shell Health

“De Summer school arbeid en gezondheid verraste me. Er waren heel diverse en zeer interessante sprekers. Bovendien een leuke groep deelnemers (ook enkele AIOS bedrijfsgeneeskunde & verzekeringsgeneeskunde) en het was zeer goed georganiseerd op een top locatie: voor herhaling vatbaar!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Hotelovernachting

De NSPOH reserveert voor jou een kamer. Indien je hiervan geen gebruik maakt, is géén restitutie mogelijk.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Voorjaarsschool arbeid en gezondheid 2021

Datum: 2 okt '20

In het kort

De jaarlijks geactualiseerde Voorjaarschool arbeid & gezondheid is een begrip. Elk jaar is de module weer snel volgeboekt. Wil jij je kennis en vaardigheden bijspijkeren met een mix van klinische onderwerpen en actuele ontwikkelingen in jouw vakgebied? Wil jij accreditatie verwerven en je netwerk vernieuwen? Volg dan deze intensieve, maar ook ontspannen tweedaagse voorjaarsschool in een uitstekende ambiance, inclusief overnachting en diner.

Wat je leert

Praktijk toepasbare, actuele onderwerpen uit jouw vakgebied

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing, of als keuzeonderwijs.

Het programma wordt jaarlijks vernieuwd en geactualiseerd met onderwerpen uit jouw vakgebied die praktisch toepasbaar zijn, actueel en relevant. Meestal kiezen we twee of drie klinische onderwerpen, bijvoorbeeld een nieuwe richtlijn, een communicatief, relevant thema of actuele ontwikkelingen op het gebied van arbeidsgeneeskunde en verzekeringsgeneeskunde. Na deze intensieve scholing ben je weer helemaal up-to-date en heb je een aantal vaardigheden kunnen oefenen, zoals het adequaat uitvoeren van lichamelijk onderzoek.

We behandelen de onderwerpen op een afwisselende en actieve manier. Daarbij staan interactie, training en kennisoverdracht centraal.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • ben je op de hoogte van actuele en relevante onderwerpen op het gebied van arbeid en gezondheid.
  • heb je je vakkennis en vaardigheden bijgespijkerd.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en medisch adviseurs.

Toelatingseisen

Basisarts

Ervaringen

Al jarenlang wordt deze module zeer gewaardeerd. In 2019 kreeg deze Voorjaarsschool van de deelnemers het cijfer 8,8, in 2018 een 8,9 en in 2017 een 8,4.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Hotelovernachting

De NSPOH reserveert een kamer voor jou. Indien je hiervan geen gebruik maakt, is géén restitutie mogelijk.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Najaarsschool arbeid en gezondheid 2021

Datum: 24 sep '20

In het kort

Wil je in anderhalve dag en één avond meer leren over klinische en communicatie-onderwerpen op het gebied van arbeid en gezondheid? Doe dan deze intensieve module.

Wat je leert

De module biedt een verrassende mix aan relevante, actuele kennis op het gebied van arbeid en gezondheid, interessant voor de bedrijfsarts en verzekeringsarts samen. Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing, maar ook als keuzevak van. de medische vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde en Verzekeringsgeneeskunde. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Elk jaar organiseren we de Najaarsschool, steeds met nieuwe onderwerpen en uitstekende docenten. In een stimulerende omgeving komen professionals samen om te leren en ervaringen uit te wisselen. De module is inclusief overnachting en diner. Het programma voor dit jaar wordt later bekend gemaakt. Eén ding beloven wij je alvast: na deze intensieve scholing is je kennis weer helemaal up-to-date.
De onderwerpen worden op een afwisselende en actieve manier behandeld, waarbij interactie, training en kennisoverdracht centraal staan.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • weet je wat er gaande is op het gebied van arbeid en gezondheid.
  • heb je kennis van de actuele ontwikkelingen op jouw vakgebied,
  • heb je een aantal voor jou relevante vaardigheden aangescherpt.

Docenten en onderwerpen 2021

Het onderwijs wordt verzorgd door specialisten op het gebied van de verschillende onderwerpen. De docenten en onderwerpen worden later bekend gemaakt.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, medisch adviseurs (geregistreerd en in opleiding).

Toelatingseisen

Basisarts

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,7.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Hotelovernachting

De NSPOH reserveert voor jou een kamer. Indien je hiervan geen gebruik maakt, is géén restitutie mogelijk.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Instructie praktijkcoaching POB

Datum: 25 aug '20

In het kort

Als onderdeel van de Opleiding praktijkondersteuner bedrijfsarts (POB) bieden wij bedrijfsartsen die een POB coachen een instructiebijeenkomst praktijkcoaching aan. Als bedrijfsarts word je een helpende hand geboden bij het coachen van de POB in opleiding. Voor veel bedrijfsartsen die een POB opleiden is dat een nieuwe taak. Deze instructiebijeenkomst helpt je bij het ontwikkelen van een prettige en duurzame samenwerking tussen jou en je POB.

Wat je leert

Tijdens deze ochtend gaan we in gesprek over:

  • jouw rol als coach;
  • jouw rol als eindverantwoordelijke van de spelregels rondom taakdelegatie;
  • het gebruik van het logboek praktijkcoaching;
  • het opstellen van samenwerkingsafspraken en voorbeelden uit de praktijk.

Docenten

  • Erik Noordik, opleider/adviseur, NSPOH
  • Laura Wierda, opleider/adviseur, NSPOH

Voor wie

Bedrijfsartsen die een POB in opleiding begeleiden en coachen.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Signalen van autisme bij het jonge kind herkennen

Datum: 3 aug '20

In het kort

Wel of geen autisme? Bij heel jonge kinderen is het lastig om signalen van autisme te herkennen. Het is een vaak gestelde vraag in de jeugdgezondheidszorg. Wil je praktische handvatten die je direct in de JGZ praktijk kunt toepassen? Volg dan deze korte, online basistraining.

Wat je leert

Praktische handvatten om direct in de praktijk toe te passen.

Om kenmerken van autisme te herkennen bij het jonge kind moet je als jeugdverpleegkundige of jeugdarts beschikken over specifieke expertise. Het gaat om een mix van kennis en vaardigheden. Ook hoe je persoonlijk aankijkt tegen een diagnose autisme heeft invloed op hoe jij communiceert met een ouder over dit onderwerp.

Met hulpmiddelen als beeld- en of videomateriaal, de alarmsignalen van Dietz, het juiste gebruik van het van Wiechenschema, het invullen van het COSOS formulier kun je beter de symptomen van ASS herkennen. En daarmee kun je met een ouder, de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf het gesprek over dit onderwerp aangaan.

We gaan ervan uit dat de diagnose Autisme Spectrum Stoornis bij ongeveer 1% van de kinderen aanwezig is. Dat lijkt voor je dagelijkse werk weinig, maar een jeugdarts of jeugdverpleegkundige heeft al snel drie bureaus per week. Dat betekent dat je elke maand een kind met ASS kunt tegenkomen. Een vereiste om symptomen van ASS te kunnen herkennen is dat je er zelf genoeg kennis van moet hebben. Vanuit die kennis kun je de juiste vragen stellen aan de ouder, het gedrag bespreken wat je ziet zonder ook nog maar zelf het woord autisme te noemen. In de JGZ stel je namelijk geen diagnose, toch is het wel je taak te signaleren en de zorgen die je ziet te bespreken. Ook komt het geregeld voor dat een ouder zelf vragen stelt en twijfels heeft over het hebben van autisme bij zijn of haar kind. Om een goed gesprek te kunnen voeren met de ouder is het fijn om samen met de ouder te kijken en te analyseren wat de reden is dat hij/zij deze vraag stelt en hen serieus te nemen. Veel ouders hebben al twee jaar voordat er een diagnose wordt gesteld zorgen over hun kind. Volgens een artikel in het tijdschrift van de Nederlandse Vereniging voor Autisme Voorjaar 2020 schiet de specifieke kennis over autisme bij Nederlandse jeugdartsen tekort in vergelijking met andere landen.

Na afloop van deze module kun je

  • uitleggen wat de taak van de JGZ is op het gebied van het herkennen van signalen van autisme bij een kind van 12-36 maanden.
  • de alarmsignalen van Dietz omschrijven.
  • het Van Wiechenonderzoek inzetten om ASS symptomen te herkennen.
  • toelichten wat het COSOS formulier inhoudt.
  • uitleggen waarom het opsporen van ASS bij het jonge kind belangrijk is.
  • beschrijven welke vervolgstappen er worden aanbevolen vanuit de richtlijn als je denkt aan een mogelijke diagnose.

Voor wie

Jeugdverpleegkundigen en startende jeugdartsen die de signalen van ASS willen herkennen bij het jonge kind van 12-36 maanden.

Ben je in opleiding tot jeugdarts? Dan is deze module waarschijnlijk minder geschikt vanwege overlap met de opleiding. Neem in dat geval contact op met je opleider.

Docent

Gea van de Peppel Video Home Trainer, Opvoedcoach, Master SEN autismespecialist, PILLAR coach en jeugd- en gezinsprofessional SKJ registratie.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.