GGD’en hebben de afgelopen jaren veel basisartsen in dienst genomen voor de uitvoering en coördinatie van de bron- en contactonderzoeken, de vaccinatiestraten en de teststraten. Deze tweedaagse module is bedoeld om die basisartsen wat meer inzicht te geven in de context waarbinnen zij werken en meer kennis te geven over de algemene infectieziektebestrijding.
Tijdens deze module gaan we in op de organisatie, actoren, wet- en regelgeving, en epidemiologische kant van de infectieziektebestrijding. Dag 1 staat in het teken van de basisprincipes van de infectieziektebestrijding en het wettelijk kader waarop dit werk is gebaseerd. Dag 2 bestaat uit twee delen: algemene kennis over epidemiologie, en bewustwording en oefening rond risicocommunicatie. Voor beide dagen geldt dat kennisoverdracht én toepassing centraal staan. Naast kennis en vaardigheden is er ook aandacht voor uitwisseling en kennismaking met elkaar en met een aantal experts.
Voor geïnteresseerde basisartsen van de GGD GHOR Nederland die nu bij de coronabestrijding worden ingezet, die meer willen leren over de algemene infectieziektebestrijding waar de coronabestrijding onder valt.
Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 8,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
GGD’en hebben de afgelopen jaren veel basisartsen in dienst genomen voor de uitvoering en coördinatie van de bron- en contactonderzoeken, de vaccinatiestraten en de teststraten. Deze tweedaagse module is bedoeld om die basisartsen wat meer inzicht te geven in de context waarbinnen zij werken en meer kennis te geven over de algemene infectieziektebestrijding.
Tijdens deze module gaan we in op de organisatie, actoren, wet- en regelgeving, en epidemiologische kant van de infectieziektebestrijding. Dag 1 staat in het teken van de basisprincipes van de infectieziektebestrijding en het wettelijk kader waarop dit werk is gebaseerd. Dag 2 bestaat uit twee delen: algemene kennis over epidemiologie, en bewustwording en oefening rond risicocommunicatie. Voor beide dagen geldt dat kennisoverdracht én toepassing centraal staan. Naast kennis en vaardigheden is er ook aandacht voor uitwisseling en kennismaking met elkaar en met een aantal experts.
Voor geïnteresseerde basisartsen van de GGD GHOR Nederland die nu bij de coronabestrijding worden ingezet, die meer willen leren over de algemene infectieziektebestrijding waar de coronabestrijding onder valt.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
GGD’en hebben de afgelopen jaren veel basisartsen in dienst genomen voor de uitvoering en coördinatie van de bron- en contactonderzoeken, de vaccinatiestraten en de teststraten. Deze tweedaagse module is bedoeld om die basisartsen wat meer inzicht te geven in de context waarbinnen zij werken en meer kennis te geven over de algemene infectieziektebestrijding.
Tijdens deze module gaan we in op de organisatie, actoren, wet- en regelgeving, en epidemiologische kant van de infectieziektebestrijding. Dag 1 staat in het teken van de basisprincipes van de infectieziektebestrijding en het wettelijk kader waarop dit werk is gebaseerd. Dag 2 bestaat uit twee delen: algemene kennis over epidemiologie, en bewustwording en oefening rond risicocommunicatie. Voor beide dagen geldt dat kennisoverdracht én toepassing centraal staan. Naast kennis en vaardigheden is er ook aandacht voor uitwisseling en kennismaking met elkaar en met een aantal experts.
Voor geïnteresseerde basisartsen van de GGD GHOR Nederland die nu bij de coronabestrijding worden ingezet, die meer willen leren over de algemene infectieziektebestrijding waar de coronabestrijding onder valt.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Veilig transport over weg, spoor en water vereist gezonde werknemers. Werk je als arboprofessional in de scheepvaartindustrie? Dan is het belangrijk om op de hoogte te blijven van actuele keuringseisen en veiligheidsnormen in de sector. Volg daarom dit minisymposium en breng je kennis weer helemaal op peil.
Actuele thema’s in de scheepvaartkeuring
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
In een jaarlijks wisselend programma worden actuele thema’s besproken die relevant zijn voor keuringsartsen in de scheepvaartsector. We doen dat in de vorm van interactieve hoorcolleges, workshops en casuïstiekbespreking. Daarnaast wissel je met deskundigen en collega’s praktijkervaringen, adviezen en toepassingen van instrumenten of testmethodes uit.
Het thema van 2024 gaat over onderwerpen binnen het loodswezen.
Deze inhaal sessie wordt online aangeboden
Indien je als keuringsarts voor de scheepvaart het minisymposium dit voorjaar hebt gevolgd, is deze inhaalsessie niet relevant.
Alle keuringsartsen voor de scheepvaart volgen in de middag twee speciale workshops die onderdeel zijn van de voor hen verplichte basiscursus. Ieder jaar worden daaruit een aantal blokken behandeld als nascholing. Deze nascholing maakt deel uit van een nieuw scholingstraject. Alle aangewezen (geregistreerde) keuringsartsen voor de scheepvaart dienen
ieder jaar deze nascholing te volgen, conform de eisen van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport.
Leo van Setten, ILT IG-team organisatie- en kwaliteitsmedewerker.
Dit symposium is bedoeld voor keuringsartsen uit de scheepvaart. Ook huisartsen en bedrijfsartsen (geregistreerd of in opleiding), arboprofessionals en arboverpleegkundigen die interesse hebben in de sector vinden dit symposium relevant.
Diploma basisarts, BIG geregistreerd.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,4.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Een veilige werkomgeving en gezonde werknemers is een vereiste. Werk je als arboprofessional in de scheepvaart of de offshore industrie? Dan is het belangrijk om op de hoogte te blijven van actuele keuringseisen en veiligheidsnormen in de sector. Volg daarom deze middag en breng je kennis weer helemaal op peil.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
In een jaarlijks wisselend programma worden actuele thema’s besproken die relevant zijn voor keuringsartsen in de sector scheepvaart en de offshore industrie. We doen dat in de vorm van interactieve hoorcolleges, workshops en casuïstiekbespreking. Daarnaast wissel je met deskundigen en collega’s praktijkervaringen, adviezen en toepassingen van instrumenten of testmethodes uit.
Het thema in 2022 betreft Visus en optometrie. De sprekers en het definitieve programma worden later bekend gemaakt .
Indien je als keuringsarts het minisymposium dit voorjaar mist, is er nog een inhaalmiddag: Nascholing voor keuringsartsen scheepvaart en offshore industrie en de NOGEPA/offshore industrie in november. Het programma van mei wordt dan herhaald.
Alle aangewezen (geregistreerde) keuringsartsen voor de scheepvaart dienen ieder jaar deze nascholing te volgen, conform de eisen van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport.
Dit symposium is bedoeld voor keuringsartsen scheepvaart en de offshore industrie. Ook voor huisartsen en bedrijfsartsen (geregistreerd of in opleiding), arboprofessionals en arboverpleegkundigen die interesse hebben in de sector scheepvaart of offshore industrie is dit symposium relevant.
Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,1.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Wil jij praktische handvatten hoe effectiever te vergaderen binnen jouw organisatie? Naast praktische tips van de docenten ga je met de andere deelnemers in groepjes zelf aan de slag. Je ontdekt meer over valkuilen en jouw eigen rol in de vergadering. Schrijf je snel in voor deze nieuwe nascholing.
We vergaderen wat af in Nederland. Dat kost veel tijd en energie. Stel jij jezelf wel eens de vraag ‘Wat doe ik bij dit overleg?’ Dan is het overleg waarschijnlijk zijn doel voorbij geschoten. Wanneer vergaderen goed gebeurt, heeft het een functionele meerwaarde en is het ook nog eens leuk! Organisaties kunnen veel winst behalen door ‘beter’ te vergaderen.
Tijdens dit dagdeel ga je met volgende onderwerpen aan de slag:
Het start eigenlijk allemaal met de vraag ‘Is dit overleg écht nodig?’ Dit en meer tips komen aan bod in de bij- en nascholing ‘Haal meer uit je vergaderingen’.
Voor professionals in de public of occupational health die handvatten zoeken hoe je binnen de organisatie efficiënter en leuker kunt vergaderen.
Hbo-werk en denkniveau.
Puck Winnubst, MSc. Puck is gedragswetenschapper en trainer op het gebied van professionele vaardigheden en verschillende pedagogische onderwerpen.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.
“De docenten wisten het onderwerp op een leuke manier te presenteren en de groep interactief te betrekken. Het ‘saaie’ onderwerp vergaderen werd echt interessant gemaakt”.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Deze scholing is vernieuwd en wordt nu gegeven als Stress: vriend en vijand
Stress- en burn-out zijn beroepsziekte nummer één. Daarom wordt steeds meer gedaan aan stressreductie en preventie. Maar is het echt zo slecht om stress te hebben? Stress kan soms ook heel nuttig zijn. Wil jij leren hoe je stress juist vóór je kunt laten werken zonder de nadelige gezondheidseffecten? Geef je dan op voor deze training!
Ziekte en uitval door stress- en burn-out kost bedrijven duizenden euro’s per jaar. En met COVID-19 en de veranderingen die die pandemie met zich meebrengt, wordt de veerkracht van werknemers nog meer op de proef gesteld. Daarom wordt er steeds meer gedaan aan stressreductie en preventie. Het is echter een misvatting dat mensen geen stress zouden mogen hebben.
Het hebben van stress is namelijk niet ongezond, het helpt je juist bij het behalen van prachtige uitdagende prestaties! Zoals het binnen de deadline afkrijgen van dat rapport. Of door die extra dienst te draaien. Echter, langdurige stress is daarentegen wél slecht voor je.
Wat als je stress voor je kunt laten werken? Dat je meer over stress leert, zodat je stress kunt inzetten om juist beter om te gaan met jouw energiemanagement? Dat is wat je in deze training leert. Je gaat aan de slag met een persoonlijk actieplan om je eigen energieniveau op pijl te houden, zodat je energiek en vitaal aan het werk blijft.
Professionals in de public & occupational health
Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.
Wij vroegen waarom eerdere deelnemers voor deze module kozen. Dat was omdat zij meer wilden weten over:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Eén op de negen Nederlanders tussen de 16 en 65 jaar is laaggeletterd. Deze groep mensen heeft vaak beperkte gezondheidsvaardigheden. Werk jij als zorgprofessional en wil je leren hoe je tijdens jouw stoppen-met-roken-begeleiding kunt aansluiten bij deze meer kwetsbare rokers? Doe dan deze module van twee halve dagen.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Welke zorgverlener herkent dit niet: je hebt het gevoel dat je het allemaal goed hebt uitgelegd, maar de volgende keer blijkt het tegendeel waar. Laaggeletterdheid is een veelvoorkomend probleem. Maar liefst één op de negen Nederlanders heeft hier last van – twee derde van hen is autochtoon. Een groot deel van hen rookt en zij hebben vaak veel gezondheidsproblemen. Tijdens de stoppen-met-roken-begeleiding heb je soms bewust, maar vaak ook onbewust, te maken met deze groep cliënten. Vaak vallen zij tussen wal en schip omdat de begeleiding bij het stoppen met roken niet altijd aansluit op hun behoefte. Er wordt bovendien vaak gedacht dat deze groep onverschillig is of niet wil stoppen met roken. Maar dit is lang niet altijd het geval!
Wat kan jij als professional voor de meer kwetsbare roker betekenen? Wat zijn de goede vragen bij het intakegesprek? Hoe kan je een haalbare doelen stellen en hen goed coachen tijdens hun stoppoging?
Na deze training ben je beter in staat een roker met beperkte gezondheidsvaardigheden en/of een kwetsbare sociaaleconomische positie te motiveren en te begeleiden bij het stoppen met roken. Je intake en stoppen-met-roken plan is verbeterd en sluit beter aan op de mogelijkheden en behoeften van deze roker. Je hebt geleerd hoe je met minder taal en gebruik van andere vormen (zoals beeldmateriaal) concepten als tabaksverslaving simpel kan uitleggen.
Theorie, oefeningen en casuïstiekbesprekingen wisselen elkaar af. Door het gebruik van je eigen casuïstiek verhoog je je leerervaring. Ook de bijdrage van de trainingsacteur zorgt voor een extra leerervaring. Houdt er rekening mee dat je vóóraf en in de periode tussen de twee dagdelen huiswerkopdrachten krijgt om wat je leert direct in de eigen praktijk toe te passen.
Deze module wordt uitgevoerd in samenwerking met Pharos, het expertisecentrum voor gezondheidsverschillen.
In aanvulling op de informatie over accreditatie in de rechterkolom: accreditatie is ook aangevraagd bij KABIZ.
Voor praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen, bedrijfsartsen, longartsen en andere professionals in de zorg die begeleiding verzorgen bij stoppen met roken.
Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module, die voorheen werd aangeboden onder de titel Stoppen met roken begeleiding en laaggeletterdheid, met een 9,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
“Werknemers werken gemiddeld 143 dagen niet na een sterfgeval van een kind, partner of ouder. Met goede begeleiding kan het verzuim met zeker een kwart worden teruggedrongen.”
Bron: Enquete Landelijk Steunpunt Verlies, 2019
Op verschillende momenten ben je betrokken bij mensen die worden geconfronteerd met verlies. Dat kan een verlies zijn door overlijden, maar ook door echtscheiding, baanverlies of verlies van gezondheid.
De confrontatie met verlies en rouw stelt ook jou als professional voor een lastige opgave. Naast het omgaan met je eigen kwetsbaarheid moet je als professional op gepaste wijze aandacht geven aan de vragen, zorgen en soms verminderde inzetbaarheid van cliënten. Wanneer is rouw complex en wat zet je in? Hoe begeleid je deze cliënten zodat zij (weer) op een gezonde manier aan het werk kunnen? Door de achtergrond van de docent (uitvaart- en rouwbegeleider) richt dit onderwijs zich met name op rouw na het verlies van een dierbare.
Op deze dag maken we kennis met het proces rond rouw en overlijden, ontdekken we welke rollen je als professional kunt innemen en hoe je het gesprek aangaat. Daardoor kun je als professional het verschil maken voor alle direct betrokkenen in een hele belangrijke fase van het leven van de cliënten.
Ter voorbereiding lees je de STECR werkwijzer Rouwreactie en neem je een casus mee waarbij re-integratie na verlies van een dierbare moeizaam verliep.
Bedrijfs- en verzekeringsartsen, artsen hiertoe in opleiding en arboverpleegkundigen.
Cynthia van Rozendaal is zelfstandig Psycholoog NIP/coach en werkt lichaamsgericht. Ze heeft A&O Psychologie gestudeerd en gewerkt op het snijvlak van HR en Psychologie. Cynthia begeleidt leidinggevenden en werknemers bij werk-privé balans, verzuim, (persoonlijk) leiderschap en andere arbeidsgerelateerde kwesties. Daarnaast begeleidt zij (management)teams en examineert en doceert ze in het hoger beroepsonderwijs. Als vrijwilliger bij een gymsportvereniging richt Cynthia zich op sociale veiligheid, conflictbemiddeling, nazorg en integriteitsvraagstukken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Jaarlijks worden bijna 120.000 gevallen van kindermishandeling gemeld. Gelukkig kunnen we met behulp van forensisch medische expertise een grondige bijdrage leveren aan het vaststellen van letsels bij kinderen en het bepalen van de eventuele toedracht.
Het verzamelen en beschrijven van bewijs van het al dan niet aanwezig zijn van letsel is een belangrijke taak van de forensisch arts in de aanpak van kindermishandeling. Om dit goed te kunnen doen is het essentieel feitelijke letselbeschrijvingen te kunnen doen, vrij van interpretatie en duiding. Vervolgens is het aan de forensisch arts om een letselrapportage te schrijven, voortbouwend op letselbeschrijving(en). Het letsel wordt in de rapportage geïnterpreteerd, geduid en daar waar mogelijk gerelateerd aan de toedracht. Aan bod komt het opfrissen van de kennis en vaardigheden benodigd voor het maken van letselrapportages die ook stand houden in eventuele rechtsgang en het oefenen met letselbeschrijvingen aan de hand van foto’s en medische informatie van letsels bij minderjarigen.
Wilma Duijst, hoogleraar forensische geneeskunde & gezondheidsstrafrecht Maastricht.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.