030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Introductiescholing Infectieziektebestrijding

Datum: 8 nov '21

In het kort

GGD’en hebben de afgelopen jaren veel basisartsen in dienst genomen voor de uitvoering en coördinatie van de bron- en contactonderzoeken, de vaccinatiestraten en de teststraten. Deze tweedaagse module is bedoeld om die basisartsen wat meer inzicht te geven in de context waarbinnen zij werken en meer kennis te geven over de algemene infectieziektebestrijding.

Wat je leert

Tijdens deze module gaan we in op de organisatie, actoren, wet- en regelgeving, en epidemiologische kant van de infectieziektebestrijding. Dag 1 staat in het teken van de basisprincipes van de infectieziektebestrijding en het wettelijk kader waarop dit werk is gebaseerd. Dag 2 bestaat uit twee delen: algemene kennis over epidemiologie, en bewustwording en oefening rond risicocommunicatie. Voor beide dagen geldt dat kennisoverdracht én toepassing centraal staan. Naast kennis en vaardigheden is er ook aandacht voor uitwisseling en kennismaking met elkaar en met een aantal experts.

Na afloop van deze tweedaagse module kun je:

  • de transmissieketen van verschillende infectieziekten herkennen.
  • toelichten welke interventies voorhanden zijn om de verspreiding van infectieziekten te voorkomen.
  • verschillende risico’s van (verspreiding van) infectieziekten tegen elkaar afzetten.
  • benoemen hoe individuele en collectieve gezondheidszorg in perspectief van elkaar verschillen.
  • de wettelijke kaders waarbinnen infectieziektebestrijding geregeld is herkennen.
  • grofweg toelichten hoe de infectieziektebestrijding georganiseerd is (incl. actoren en rollen).
  • opschalingsmechanismen ten tijde van een uitbraak, epidemie en pandemie herkennen.
  • beschrijven hoe de ‘preparedness’ (voorbereiding op uitbraken) geregeld is.
  • toelichten hoe de perceptie van risico’s beïnvloed kan worden.
  • een aantal aandachtspunten opnoemen die belangrijk zijn bij communicatie over risico’s.
  • de hoofdgedachte van een aantal theorieën over risicocommunicatie bij incidenten opnoemen.
  • op grote lijnen toelichten welke rol surveillance heeft binnen infectieziektebestrijding.

Docenten

  • Babette Rump, arts  maatschappij en gezondheid
  • Frans Vlek, opleider/adviseur bij de NSPOH
  • Jeannette de Boer, opleidingsmanager/instituutsopleider NSPOH

Voor wie

Voor geïnteresseerde basisartsen van de GGD GHOR Nederland die nu bij de coronabestrijding worden ingezet, die meer willen leren over de algemene infectieziektebestrijding waar de coronabestrijding onder valt.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Introductiescholing Infectieziektebestrijding – Eindhoven

Datum: 8 nov '21

In het kort

GGD’en hebben de afgelopen jaren veel basisartsen in dienst genomen voor de uitvoering en coördinatie van de bron- en contactonderzoeken, de vaccinatiestraten en de teststraten. Deze tweedaagse module is bedoeld om die basisartsen wat meer inzicht te geven in de context waarbinnen zij werken en meer kennis te geven over de algemene infectieziektebestrijding.

Wat je leert

Tijdens deze module gaan we in op de organisatie, actoren, wet- en regelgeving, en epidemiologische kant van de infectieziektebestrijding. Dag 1 staat in het teken van de basisprincipes van de infectieziektebestrijding en het wettelijk kader waarop dit werk is gebaseerd. Dag 2 bestaat uit twee delen: algemene kennis over epidemiologie, en bewustwording en oefening rond risicocommunicatie. Voor beide dagen geldt dat kennisoverdracht én toepassing centraal staan. Naast kennis en vaardigheden is er ook aandacht voor uitwisseling en kennismaking met elkaar en met een aantal experts.

Na afloop van deze tweedaagse module kun je:

  • de transmissieketen van verschillende infectieziekten herkennen.
  • toelichten welke interventies voorhanden zijn om de verspreiding van infectieziekten te voorkomen.
  • verschillende risico’s van (verspreiding van) infectieziekten tegen elkaar afzetten.
  • benoemen hoe individuele en collectieve gezondheidszorg in perspectief van elkaar verschillen.
  • de wettelijke kaders waarbinnen infectieziektebestrijding geregeld is herkennen.
  • grofweg toelichten hoe de infectieziektebestrijding georganiseerd is (incl. actoren en rollen).
  • opschalingsmechanismen ten tijde van een uitbraak, epidemie en pandemie herkennen.
  • beschrijven hoe de ‘preparedness’ (voorbereiding op uitbraken) geregeld is.
  • toelichten hoe de perceptie van risico’s beïnvloed kan worden.
  • een aantal aandachtspunten opnoemen die belangrijk zijn bij communicatie over risico’s.
  • de hoofdgedachte van een aantal theorieën over risicocommunicatie bij incidenten opnoemen.
  • op grote lijnen toelichten welke rol surveillance heeft binnen infectieziektebestrijding.

Docenten

  • Babette Rump – Arts Maatschappij en Gezondheid
  • Frans Vlek – opleider/adviseur bij de NSPOH
  • Nog bekend te maken epidemioloog

Voor wie

Voor geïnteresseerde basisartsen van de GGD GHOR Nederland die nu bij de coronabestrijding worden ingezet, die meer willen leren over de algemene infectieziektebestrijding waar de coronabestrijding onder valt.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Introductiescholing Infectieziektebestrijding – Zwolle

Datum: 8 nov '21

In het kort

GGD’en hebben de afgelopen jaren veel basisartsen in dienst genomen voor de uitvoering en coördinatie van de bron- en contactonderzoeken, de vaccinatiestraten en de teststraten. Deze tweedaagse module is bedoeld om die basisartsen wat meer inzicht te geven in de context waarbinnen zij werken en meer kennis te geven over de algemene infectieziektebestrijding.

Wat je leert

Tijdens deze module gaan we in op de organisatie, actoren, wet- en regelgeving, en epidemiologische kant van de infectieziektebestrijding. Dag 1 staat in het teken van de basisprincipes van de infectieziektebestrijding en het wettelijk kader waarop dit werk is gebaseerd. Dag 2 bestaat uit twee delen: algemene kennis over epidemiologie, en bewustwording en oefening rond risicocommunicatie. Voor beide dagen geldt dat kennisoverdracht én toepassing centraal staan. Naast kennis en vaardigheden is er ook aandacht voor uitwisseling en kennismaking met elkaar en met een aantal experts.

Na afloop van deze tweedaagse module kun je:

  • de transmissieketen van verschillende infectieziekten herkennen.
  • toelichten welke interventies voorhanden zijn om de verspreiding van infectieziekten te voorkomen.
  • verschillende risico’s van (verspreiding van) infectieziekten tegen elkaar afzetten.
  • benoemen hoe individuele en collectieve gezondheidszorg in perspectief van elkaar verschillen.
  • de wettelijke kaders waarbinnen infectieziektebestrijding geregeld is herkennen.
  • grofweg toelichten hoe de infectieziektebestrijding georganiseerd is (incl. actoren en rollen).
  • opschalingsmechanismen ten tijde van een uitbraak, epidemie en pandemie herkennen.
  • beschrijven hoe de ‘preparedness’ (voorbereiding op uitbraken) geregeld is.
  • toelichten hoe de perceptie van risico’s beïnvloed kan worden.
  • een aantal aandachtspunten opnoemen die belangrijk zijn bij communicatie over risico’s.
  • de hoofdgedachte van een aantal theorieën over risicocommunicatie bij incidenten opnoemen.
  • op grote lijnen toelichten welke rol surveillance heeft binnen infectieziektebestrijding.

Docenten

  • Babette Rump – Arts Maatschappij en Gezondheid
  • Frans Vlek – opleider/adviseur bij de NSPOH
  • Nog bekend te maken epidemioloog

Voor wie

Voor geïnteresseerde basisartsen van de GGD GHOR Nederland die nu bij de coronabestrijding worden ingezet, die meer willen leren over de algemene infectieziektebestrijding waar de coronabestrijding onder valt.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Nascholing voor keuringsartsen scheepvaart

Datum: 29 okt '21

In het kort

Veilig transport over weg, spoor en water vereist gezonde werknemers. Werk je als arboprofessional in de scheepvaartindustrie? Dan is het belangrijk om op de hoogte te blijven van actuele keuringseisen en veiligheidsnormen in de sector. Volg daarom dit minisymposium en breng je kennis weer helemaal op peil.

Wat je leert

Actuele thema’s in de scheepvaartkeuring

Actuele thema’s in de scheepvaartkeuring

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

In een jaarlijks wisselend programma worden actuele thema’s besproken die relevant zijn voor keuringsartsen in de scheepvaartsector. We doen dat in de vorm van interactieve hoorcolleges, workshops en casuïstiekbespreking. Daarnaast wissel je met deskundigen en collega’s praktijkervaringen, adviezen en toepassingen van instrumenten of testmethodes uit.
Het thema van 2024 gaat over onderwerpen binnen het loodswezen.

Deze inhaal sessie wordt online aangeboden

Indien je als keuringsarts voor de scheepvaart het minisymposium dit voorjaar hebt gevolgd, is deze inhaalsessie niet relevant.

Verplichte nascholing voor keuringsartsen voor de scheepvaart

Alle keuringsartsen voor de scheepvaart volgen in de middag twee speciale workshops die onderdeel zijn van de voor hen verplichte basiscursus. Ieder jaar worden daaruit een aantal blokken behandeld als nascholing. Deze nascholing maakt deel uit van een nieuw scholingstraject. Alle aangewezen (geregistreerde) keuringsartsen voor de scheepvaart dienen

ieder jaar deze nascholing te volgen, conform de eisen van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport.

Docenten

  • Leo van Setten, ILT IG-team organisatie- en kwaliteitsmedewerker.

Voor wie

Dit symposium is bedoeld voor keuringsartsen uit de scheepvaart. Ook huisartsen en bedrijfsartsen (geregistreerd of in opleiding), arboprofessionals en arboverpleegkundigen die interesse hebben in de sector vinden dit symposium relevant.

Toelatingseisen

Diploma basisarts, BIG geregistreerd.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,4.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Minisymposium Transportgeneeskunde 2022

Datum: 29 okt '21

In het kort

Een veilige werkomgeving en gezonde werknemers is een vereiste. Werk je als arboprofessional in de scheepvaart of de offshore industrie? Dan is het belangrijk om op de hoogte te blijven van actuele keuringseisen en veiligheidsnormen in de sector. Volg daarom deze middag en breng je kennis weer helemaal op peil.

Wat je leert

Actuele thema’s in de sectoren scheepvaart of de offshore industrie

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

In een jaarlijks wisselend programma worden actuele thema’s besproken die relevant zijn voor keuringsartsen in de sector scheepvaart en de offshore industrie. We doen dat in de vorm van interactieve hoorcolleges, workshops en casuïstiekbespreking. Daarnaast wissel je met deskundigen en collega’s praktijkervaringen, adviezen en toepassingen van instrumenten of testmethodes uit.

Het thema in 2022 betreft Visus en optometrie. De sprekers en het definitieve programma worden later bekend gemaakt .

Indien je als keuringsarts  het minisymposium dit voorjaar mist, is er nog een inhaalmiddag: Nascholing voor keuringsartsen scheepvaart en offshore industrie en de NOGEPA/offshore industrie in november. Het programma van mei wordt dan herhaald.

Verplichte nascholing voor keuringsartsen voor de scheepvaart

Alle aangewezen (geregistreerde) keuringsartsen voor de scheepvaart dienen ieder jaar deze nascholing te volgen, conform de eisen van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport.

Voor wie

Dit symposium is bedoeld voor keuringsartsen scheepvaart en de offshore industrie. Ook voor huisartsen en bedrijfsartsen (geregistreerd of in opleiding), arboprofessionals en arboverpleegkundigen die interesse hebben in de sector scheepvaart of offshore industrie is dit symposium relevant.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,1.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Haal meer uit je vergaderingen

Datum: 27 okt '21

In het kort

Wil jij praktische handvatten hoe effectiever te vergaderen binnen jouw organisatie? Naast praktische tips van de docenten ga je met de andere deelnemers in groepjes zelf aan de slag. Je ontdekt meer over valkuilen en jouw eigen rol in de vergadering. Schrijf je snel in voor deze nieuwe nascholing.

Wat je leert

 Doe je voordeel met tips en handvatten bij vergaderen

We vergaderen wat af in Nederland. Dat kost veel tijd en energie. Stel jij jezelf wel eens de vraag ‘Wat doe ik bij dit overleg?’ Dan is het overleg waarschijnlijk zijn doel voorbij geschoten. Wanneer vergaderen goed gebeurt, heeft het een functionele meerwaarde en is het ook nog eens leuk! Organisaties kunnen veel winst behalen door ‘beter’ te vergaderen.

Tijdens dit dagdeel ga je met volgende onderwerpen aan de slag:

  • Ervaringen met vergaderen.
  • Wat zijn vergadervalkuilen?
  • Welke rol heb je zelf bij vergaderingen?
  • Effectieve vergadermethoden
  • Besluitvorming
  • Tips en handvatten
  • Goed voorzitterschap
  • Online vergaderen.

Het start eigenlijk allemaal met de vraag ‘Is dit overleg écht nodig?’ Dit en meer tips komen aan bod in de bij- en nascholing ‘Haal meer uit je vergaderingen’.

Na afloop van deze module:

  • kun je benoemen wat de valkuilen zijn rondom vergaderen en heb je handvatten om deze valkuilen te vermijden.
  • ben je in staat om actief en constructief aan een vergadering of overleg in je werksituatie bij te dragen.
  • kun je uitleggen wat belangrijke punten zijn in je rol als voorzitter.

Voor wie

Voor professionals in de public of occupational health die handvatten zoeken hoe je binnen de organisatie efficiënter en leuker kunt vergaderen.

Toelatingseis

Hbo-werk en denkniveau.

Docenten

Puck Winnubst, MSc. Puck is gedragswetenschapper en trainer op het gebied van professionele vaardigheden en verschillende pedagogische onderwerpen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

“De docenten wisten het onderwerp op een leuke manier te presenteren en de groep interactief te betrekken. Het ‘saaie’ onderwerp vergaderen werd echt interessant gemaakt”.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stress als bondgenoot

Datum: 20 okt '21

Deze scholing is vernieuwd en wordt nu gegeven als Stress: vriend en vijand

In het kort

Stress- en burn-out zijn beroepsziekte nummer één. Daarom wordt steeds meer gedaan aan stressreductie en preventie. Maar is het echt zo slecht om stress te hebben? Stress kan soms ook heel nuttig zijn. Wil jij leren hoe je stress juist vóór je kunt laten werken zonder de nadelige gezondheidseffecten? Geef je dan op voor deze training!

Wat je leert

Ziekte en uitval door stress- en burn-out kost bedrijven duizenden euro’s per jaar. En met COVID-19 en de veranderingen die die pandemie met zich meebrengt, wordt de veerkracht van werknemers nog meer op de proef gesteld. Daarom wordt er steeds meer gedaan aan stressreductie en preventie. Het is echter een misvatting dat mensen geen stress zouden mogen hebben.

Het hebben van stress is namelijk niet ongezond, het helpt je juist bij het behalen van prachtige uitdagende prestaties! Zoals het binnen de deadline afkrijgen van dat rapport. Of door die extra dienst te draaien. Echter, langdurige stress is daarentegen wél slecht voor je.

Wat als je stress voor je kunt laten werken? Dat je meer over stress leert, zodat je stress kunt inzetten om juist beter om te gaan met jouw energiemanagement? Dat is wat je in deze training leert. Je gaat aan de slag met een persoonlijk actieplan om je eigen energieniveau op pijl te houden, zodat je energiek en vitaal aan het werk blijft.

Na afloop van deze module

  • kun je uitleggen wat stress is en hoe het je lichaam beïnvloedt.
  • kun je benoemen wat de eigen energievreters en -gevers zijn.
  • heb je zelfkennis over kwaliteiten die je kunt inzetten om meer energie te krijgen uit werk.
  • weet je hoe je kunt omgaan met je mindset en het gevoel van invloed kunt vergroten.

Voor wie

Professionals in de public & occupational health

Docenten

  • Marieke Verhoeven, Werkgeluk trainer en loopbaancoach bij Verhoeven Coaching en PlanHR.
  • Ismahane Ben Smail, training developer & trainer soft skills bij Verdi B.V.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.

Wij vroegen waarom eerdere deelnemers voor deze module kozen. Dat was omdat zij meer wilden weten over:

  • Wat is het verschil tussen stress, burn-outklachten en een echte burn-out?
  • Hoe ga ik om met grenzen stellen met behoud van de relaties?
  • Hoe ga ik om met het spanningsveld tussen kwaliteit leveren en hoge productiedruk?
  • Hoe bewaak ik een goede werk/privébalans?
  • Hoe herken ik dat ik teveel hooi op mijn vork neem en hoe doe ik een stapje terug?
  • Tevel ballen in de lucht: laat ik ze vallen of delegeer ik ze?
  • Delegeren: wel of niet doen, en zo ja hoe?
  • Wat doe je als er misbruik wordt gemaakt van jouw empathie en compassie?
  • Hoe ga ik om met een veranderende functie?
  • Wat zijn gouden tips om stress in goede banen te leiden?

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stoppen met roken: hoe help je de kwetsbare roker?

Datum: 20 okt '21

In het kort

Eén op de negen Nederlanders tussen de 16 en 65 jaar is laaggeletterd. Deze groep mensen heeft vaak beperkte gezondheidsvaardigheden. Werk jij als zorgprofessional en wil je leren hoe je tijdens jouw stoppen-met-roken-begeleiding kunt aansluiten bij deze meer kwetsbare rokers? Doe dan deze module van twee halve dagen.

Wat je leert

Leer in je communicatie aansluiten bij de kwetsbare roker

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Welke zorgverlener herkent dit niet: je hebt het gevoel dat je het allemaal goed hebt uitgelegd, maar de volgende keer blijkt het tegendeel waar. Laaggeletterdheid is een veelvoorkomend probleem. Maar liefst één op de negen Nederlanders heeft hier last van – twee derde van hen is autochtoon. Een groot deel van hen rookt en zij hebben vaak veel gezondheidsproblemen. Tijdens de stoppen-met-roken-begeleiding heb je soms bewust, maar vaak ook onbewust, te maken met deze groep cliënten. Vaak vallen zij tussen wal en schip omdat de begeleiding bij het stoppen met roken niet altijd aansluit op hun behoefte. Er wordt bovendien vaak gedacht dat deze groep onverschillig is of niet wil stoppen met roken. Maar dit is lang niet altijd het geval!

Wat kan jij als professional voor de meer kwetsbare roker betekenen? Wat zijn de goede vragen bij het intakegesprek? Hoe kan je een haalbare doelen stellen en hen goed coachen tijdens hun stoppoging?
Na deze training ben je beter in staat een roker met beperkte gezondheidsvaardigheden en/of een kwetsbare sociaaleconomische positie te motiveren en te begeleiden bij het stoppen met roken. Je intake en stoppen-met-roken plan is verbeterd en sluit beter aan op de mogelijkheden en behoeften van deze roker. Je hebt geleerd hoe je met minder taal en gebruik van andere vormen (zoals beeldmateriaal) concepten als tabaksverslaving simpel kan uitleggen.

Theorie, oefeningen en casuïstiekbesprekingen wisselen elkaar af. Door het gebruik van je eigen casuïstiek verhoog je je leerervaring. Ook de bijdrage van de trainingsacteur zorgt voor een extra leerervaring. Houdt er rekening mee dat je vóóraf en in de periode tussen de twee dagdelen huiswerkopdrachten krijgt om wat je leert direct in de eigen praktijk toe te passen.

Deze module wordt uitgevoerd in samenwerking met Pharos, het expertisecentrum voor gezondheidsverschillen.

In aanvulling op de informatie over accreditatie in de rechterkolom: accreditatie is ook aangevraagd bij KABIZ.

Na afloop van deze module:

  • Heb je inzicht in de mogelijkheden van mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden om informatie, adviezen en vragen te begrijpen.
  • Heb je geleerd om met een bredere blik naar mensen te kijken, door te vragen wat er speelt op lichamelijk, sociaal, maatschappelijk en geestelijk gebied.
  • Heb je geoefend om eenvoudige woorden te gebruiken, om abstracties te vermijden en om de terugvraagmethode toe te passen.
  • Heb je meer besef van het belang van een vertrouwensband, juist voor deze groep rokers.
  • Heb je de vragen die bij de intake aan de patiënt worden gesteld aangepast.
  • Heb je meer mogelijkheden om samen met de patiënt/cliënt een stopplan maken dat aansluit op de behoefte, het dagelijks leven en het niveau van de patiënt/cliënt.
  • Heb je geoefend met gesprekstechnieken om hun zelfvertrouwen te vergroten.
  • Heb je geoefend met gesprekstechnieken om te motiveren de gegeven adviezen op te volgen.
  • Heb je geoefend met het gebruik van beeldmateriaal en ondersteunende middelen.

Docent

  • Edith Jansen. Zij heeft jarenlange ervaring als longverpleegkundige en heeft zich intensief beziggehouden met stoppen-met-roken-begeleiding. Zij verzorgt namens Pharos al geruime tijd trainingen over dit onderwerp bij verschillende gezondheidsinstellingen.
  • Trainingsacteur Gabriëlle Stein.

Voor wie

Voor praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen, bedrijfsartsen, longartsen en andere professionals in de zorg die begeleiding verzorgen bij stoppen met roken.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module, die voorheen werd aangeboden onder de titel Stoppen met roken begeleiding en laaggeletterdheid, met een 9,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Rouw en werk

Datum: 11 okt '21

In het kort

“Werknemers werken gemiddeld 143 dagen niet na een sterfgeval van een kind, partner of ouder. Met goede begeleiding kan het verzuim met zeker een kwart worden teruggedrongen.”
Bron: Enquete Landelijk Steunpunt Verlies, 2019

Op verschillende momenten ben je betrokken bij mensen die worden geconfronteerd met verlies. Dat kan een verlies zijn door overlijden, maar ook door echtscheiding, baanverlies of verlies van gezondheid.

De confrontatie met verlies en rouw stelt ook jou als professional voor een lastige opgave. Naast het omgaan met je eigen kwetsbaarheid moet je als professional op gepaste wijze aandacht geven aan de vragen, zorgen en soms verminderde inzetbaarheid van cliënten.  Wanneer is rouw complex en wat zet je in? Hoe begeleid je deze cliënten zodat zij (weer) op een gezonde manier aan het werk kunnen? Door de achtergrond van de docent (uitvaart- en rouwbegeleider) richt dit onderwijs zich met name op rouw na het verlies van een dierbare.

Wat je leert

Op deze dag maken we kennis met het proces rond rouw en overlijden, ontdekken we welke rollen je als professional kunt innemen en hoe je het gesprek aangaat. Daardoor kun je als professional het verschil maken voor alle direct betrokkenen in een hele belangrijke fase van het leven van de cliënten.

Ter voorbereiding lees je de STECR werkwijzer Rouwreactie en neem je een casus mee waarbij re-integratie na verlies van een dierbare moeizaam verliep.

Na afloop van Rouw en werk

  • kun je het proces van het rouw en verlies beschrijven.
  • kun je het verloop van de klachten en verminderde inzetbaarheid beschrijven.
  • kun je kenmerken van stagnatie herkennen.
  • kun je benoemen welke factoren van invloed zijn op het verloop van rouwverwerking.
  • weet je hoe je deze factoren kunt beïnvloeden of onderdeel laten maken van je begeleiding.
  • kun je met empathie zakelijke afspraken met jouw cliënt maken.
  • heb je geleerd in gesprek met een client zowel zakelijk te zijn als empathisch te zijn over het geleden verlies.

Voor wie

Bedrijfs- en verzekeringsartsen, artsen hiertoe in opleiding en arboverpleegkundigen.

Docent

Cynthia van Rozendaal is zelfstandig Psycholoog NIP/coach en werkt lichaamsgericht. Ze heeft A&O Psychologie gestudeerd en gewerkt op het snijvlak van HR en Psychologie. Cynthia begeleidt leidinggevenden en werknemers bij werk-privé balans, verzuim, (persoonlijk) leiderschap en andere arbeidsgerelateerde kwesties. Daarnaast begeleidt zij (management)teams en examineert en doceert ze in het hoger beroepsonderwijs. Als vrijwilliger bij een gymsportvereniging richt Cynthia zich op sociale veiligheid, conflictbemiddeling, nazorg en integriteitsvraagstukken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Rapporteren in het kader van de FMEK

Datum: 6 okt '21

In het kort

Jaarlijks worden bijna 120.000 gevallen van kindermishandeling gemeld. Gelukkig kunnen we met behulp van forensisch medische expertise een grondige bijdrage leveren aan het vaststellen van letsels bij kinderen en het bepalen van de eventuele toedracht.

Wat je leert

Bij dit onderwijs staan we stil bij het beschrijven en rapporteren van letsel

Het verzamelen en beschrijven van bewijs van het al dan niet aanwezig zijn van letsel is een belangrijke taak van de forensisch arts in de aanpak van kindermishandeling. Om dit goed te kunnen doen is het essentieel feitelijke letselbeschrijvingen te kunnen doen, vrij van interpretatie en duiding. Vervolgens is het aan de forensisch arts om een letselrapportage te schrijven, voortbouwend op letselbeschrijving(en). Het letsel wordt in de rapportage geïnterpreteerd, geduid en daar waar mogelijk gerelateerd aan de toedracht. Aan bod komt het opfrissen van de kennis en vaardigheden benodigd voor het maken van letselrapportages die ook stand houden in eventuele rechtsgang en het oefenen met letselbeschrijvingen aan de hand van foto’s en medische informatie van letsels bij minderjarigen.

Na afloop van deze module:

  • weet je hoe geweld kan inwerken op het lichaam van kinderen.
  • weet je een letsel te herkennen en aan te geven door welk mechanisme dit letsel is ontstaan.
  • kun je letsels objectief beschrijven, typeren en algemeen duiden.
  • kun je de ernst van het letsel inschatten binnen de juridische context.
  • kun je een goede letselrapportage opstellen in het kader van FMEK.

Docent

Wilma Duijst, hoogleraar forensische geneeskunde & gezondheidsstrafrecht Maastricht.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.