030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Forensisch onderzoek in het kader van de FMEK

Datum: 24 nov '21

In het kort

Jaarlijks worden bijna 120.000 gevallen van kindermishandeling gemeld. Gelukkig kunnen we met behulp van forensisch medische expertise een grondige bijdrage leveren aan het vaststellen van letsels bij kinderen en het bepalen van de eventuele toedracht. Tijdens dit onderwijs wordt er ingegaan op alle onderzoekselementen die aan bod komen rond de FMEK.

Wat je leert

Forensisch onderzoek binnen forensisch medische expertise bij kinderen (FMEK)

We starten en eindigen met een dagdeel over fotografie. Tijdens de letselbeschrijving legt de forensisch arts de bevindingen fotografisch vast. Hiermee wordt het werk van de forensisch arts transparant en overdraagbaar en wordt herbeoordeling mogelijk. Optimale letselfoto’s vereisen specifieke vakkennis en -vaardigheden van de fotograaf.

Het dagdeel over de ontwikkeling van het kind en het herkennen van kindermishandeling is bedoeld als opfrisser en verdieping van de kennis en vaardigheden die je hebt opgedaan in je opleiding tot basisarts en je werk tot nu toe. Hoe herken je kindermishandeling? Centraal staat het medisch aspect: hoe verloopt de ‘normale’ ontwikkeling van een kind, welke ziektes en letsels zijn ‘gebruikelijk’, wat is ‘opvallend’ en ook: hoe verloopt de anamnese en het lichamelijk (top-teen) onderzoek?

Daarnaast wordt er een dagdeel specifiek aandacht besteed aan het communiceren met minderjarigen waarbij er gewerkt wordt met een trainingsacteur.

We werken interactief aan de hand van theoretische kaders aangevuld met casuïstiek vanuit de deelnemers en docenten.

Voor wie

De scholing is voor forensisch artsen.

Docenten

  • Prof. Elise van de Putte, kinderarts sociale pediatrie en voorzitter van het Landelijk Expertise Centrum Kindermishandeling (LECK).
  • André van den Bos, fotograaf en docent visualisatie bij de politieacademie.
  • Patricia Ohlsen, communicatietrainer met expertise in huiselijk geweld en kindermishandeling.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

PASC-klare antwoorden: begeleiding aan- en beoordeling van werkenden na een Covid-19 infectie

Datum: 23 nov '21

In het kort

Tijdens deze eendaagse module krijg je handvatten om het re-integratieproces van werkenden na een covid-19 infectie te begeleiden (als bedrijfsarts) en te beoordelen (als verzekeringsarts).

Wat je leert

Leer meer over de meest actuele ontwikkelingen rondom Covid-19

Covid-19, oftewel corona, is het virus dat ons allemaal sinds 2020 direct of indirect heeft bezig gehouden. Er komt steeds meer informatie beschikbaar, echter, het ‘aha’ moment ontbreekt nog. Als arts of zorgprofessional krijg je regelmatig cliënten in je spreekkamer die vanwege deze ziekte niet kunnen werken. Hoe ga je hiermee om en wat kun je wel/niet zeggen en doen? Hoe kan je deze persoon helpen, begeleiden of beoordelen?

Op basis van de huidige richtlijnen en aan de hand van casuïstiek leer je meer over het verloop van deze multisysteemaandoening en over wat het betekent voor jou én de cliënt in de spreekkamer. Welke interventies zijn effectief en wanneer zet je die in? Ga je na of ze wel zijn toegepast ten behoeve van het herstel? Is re-integratie een behandeldoel? Wie zijn kwetsbaar?

Aan bod komen de volgende onderwerpen:

  • Hoe bepaal je de energiebalans van een werkende met langdurige Covid-19 klachten?
  • Onderbehandeling en overbehandeling en hoe je vertaal je deze naar functioneren? Hierbij kijk je niet alleen naar de feiten die op basis van wetenschappelijke kennis in de leidraad zijn opgenomen, maar vooral naar de contextuele factoren.
  • Hoe kun je omgaan met de percepties en cognities van een client in het kader van Covid? En hoe matchen die met de – voor zover nu bekende – uitkomstmaten? Zijn die wel te matchen?

Dit zijn een aantal onderwerpen die in de nascholing aan bod komen en waar je het gesprek over aangaat met de docent én met elkaar.

Na afloop van deze module:

  • Kun je werken met de NVAB leidraad Aanhoudende klachten na Covid én Richtlijn Chronisch zieken en werk.
  • Heb je inzicht in het beloop van bepalende factoren (voor zover nu bekend) in het kader van deze multisysteemaandoening.
  • Kun je benoemen waar je op moet letten om te achterhalen welke re-integratiebelemmerende en bevorderende factoren een rol spelen (gele vlaggen).
  • Kun je uitleggen hoe je een gezondheidsprofiel opstelt op basis van alle gezondheidsdomeinen.
  • Kun je uitleggen hoe je een probleemoriëntatie op basis van het BioPsychoSociaal model maakt.
  • Kun je toelichten hoe je een interventieplan ten behoeve van een effect evaluatie van het al ingestelde herstel-bevorderende beleid opstelt, of over bijstelling daarvan adviseert.
  • Kun je toelichten welke adviezen passend kunnen zijn ter bevordering van energiemanagement voor mensen met aanhoudende klachten na Covid.

Docenten

  • Ernst Jurgens, MD, OHP, MSc, bedrijfsarts, medisch bioloog & NVAB bestuurder. Ernst Jurgens is betrokken bij het schrijven van de leidraad Herstel en re-integratie in het kielzog van COVID-19; Post Acute gevolgen van SARS Cov2 infectie (PASC).
  • Jim Faas is verzekeringsarts en jurist. Hij is werkzaam als zelfstandig verzekeringsarts onafhankelijke expertises. Daarnaast is hij als docent verbonden aan de NSPOH, SGBO, SSR en de NVMSR. Thema’s: Moreel Beraad, mediprudentie, tuchtrecht en bestuursrecht. Tot 2020 werkte hij bij het UWV als medisch adviseur directoraat Bezwaar en Beroep. In 2019 promoveerde hij op het proefschrift: ‘Bruggen bouwen over de kenniskloof: de inzet van medisch deskundigen in arbeidsongeschiktheidsgeschillen door de bestuursrechter’. Hij is lid-beroepsgenoot bij het Centraal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg en blogger bij Medisch Contact.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.

Voor wie

Voor bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en arboprofessionals, zoals arboverpleegkundigen en praktijkondersteuners bedrijfsarts.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Terugkomdag voor Van Wiechen instructeurs

Datum: 12 nov '21

In het kort

Ben jij een gecertificeerde Van Wiechen-instructeur? Kom dan naar deze terugkomdag. We bieden een inhoudelijk programma. De inhoud van deze dag wordt samen met het NCJ vormgegeven. Daarnaast staan we stil bij de gang van zaken omtrent het instructeursschap binnen jouw organisatie en is er ruimte om ervaringen uit te wisselen.

Om in aanmerking te komen voor hercertificering dien je drie terugkomdagen per vijf jaar te volgen. Het NCJ zal je benaderen wanneer het tijd is om je te laten hercertificeren.

Wat je leert

De terugkomdag wordt georganiseerd voor gecertificeerde Van Wiechen-instructeurs. Twee maal per jaar biedt NSPOH dezelfde terugkomdag aan. Op deze terugkomdag staat het leren van en met elkaar en het updaten van je kennis centraal. De thema’s van de terugkomdagen zijn:

  • 2023: Communicatie.
  • 2024: Didactiek/feedback geven (ook in de spreekkamer).
  • 2025: Motoriek.

Na afloop van deze terugkomdag:

  • ben je op de hoogte van de nieuwste (wetenschappelijke) inzichten over het besproken thema en kun je deze kennis toepassen tijdens het Van Wiechenonderzoek.
  • kun je beschrijven hoe je jouw rol als instructeur binnen jouw organisatie kunt versterken.
  • kun je de actuele ontwikkelingen rondom het Van Wiechenonderzoek beschrijven.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • Corine Sengers, MA, heeft lange tijd gewerkt in de jeugdhulpverlening en als docent in het mbo. Daarnaast heeft ze ervaring in het coachen en begeleiden van verschillende mensen met leervragen op het gebied van werk en onderwijs. De afgelopen jaren werkte zij ook als intervisiebegeleider en gespreksleider Moreelberaad. Binnen het onderwijs geeft ze ook training en coaching aan startende docenten. Het onderwijs wordt verzorgd door een ervaren docent en coach.
  • Coco Sips, MSc. Met een passie voor alles wat met gezondheid en maatschappij te maken heeft,ging ze tijdens en na haar studie als onderzoeker aan de slag bij Soa Aids Nederland en daarna bij de gemeente Rotterdam. In haar rol als opleider/adviseur bij de NSPOH staat ze dichter bij de doelgroep en denkt ze graag vanuit didactisch oogpunt mee over het ontwikkelen van onderwijs. Een setting creëren waar we met- en van elkaar leren, en écht contact maken met de groep vindt ze het allerleukst!

Voor wie

Gecertificeerde Van Wiechen-instructeurs.

Toelatingseisen

Je bent jeugdarts, arts M&G, jeugdverpleegkundige of verpleegkundig specialist én je bent gecertificeerd als Van Wiechen-instructeur.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.

Uitspraken van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:

  • “Het was erg fijn om met elkaar in gesprek te gaan over het pakken van je rol als instructeur binnen je organisatie”
  • “Zeer inspirerend verhaal van Prof. Hadders-Algra, veel input gekregen om boven de stof te kunnen staan als instructeur.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Introductiescholing Infectieziektebestrijding

Datum: 8 nov '21

In het kort

GGD’en hebben de afgelopen jaren veel basisartsen in dienst genomen voor de uitvoering en coördinatie van de bron- en contactonderzoeken, de vaccinatiestraten en de teststraten. Deze tweedaagse module is bedoeld om die basisartsen wat meer inzicht te geven in de context waarbinnen zij werken en meer kennis te geven over de algemene infectieziektebestrijding.

Wat je leert

Tijdens deze module gaan we in op de organisatie, actoren, wet- en regelgeving, en epidemiologische kant van de infectieziektebestrijding. Dag 1 staat in het teken van de basisprincipes van de infectieziektebestrijding en het wettelijk kader waarop dit werk is gebaseerd. Dag 2 bestaat uit twee delen: algemene kennis over epidemiologie, en bewustwording en oefening rond risicocommunicatie. Voor beide dagen geldt dat kennisoverdracht én toepassing centraal staan. Naast kennis en vaardigheden is er ook aandacht voor uitwisseling en kennismaking met elkaar en met een aantal experts.

Na afloop van deze tweedaagse module kun je:

  • de transmissieketen van verschillende infectieziekten herkennen.
  • toelichten welke interventies voorhanden zijn om de verspreiding van infectieziekten te voorkomen.
  • verschillende risico’s van (verspreiding van) infectieziekten tegen elkaar afzetten.
  • benoemen hoe individuele en collectieve gezondheidszorg in perspectief van elkaar verschillen.
  • de wettelijke kaders waarbinnen infectieziektebestrijding geregeld is herkennen.
  • grofweg toelichten hoe de infectieziektebestrijding georganiseerd is (incl. actoren en rollen).
  • opschalingsmechanismen ten tijde van een uitbraak, epidemie en pandemie herkennen.
  • beschrijven hoe de ‘preparedness’ (voorbereiding op uitbraken) geregeld is.
  • toelichten hoe de perceptie van risico’s beïnvloed kan worden.
  • een aantal aandachtspunten opnoemen die belangrijk zijn bij communicatie over risico’s.
  • de hoofdgedachte van een aantal theorieën over risicocommunicatie bij incidenten opnoemen.
  • op grote lijnen toelichten welke rol surveillance heeft binnen infectieziektebestrijding.

Docenten

  • Babette Rump, arts  maatschappij en gezondheid
  • Frans Vlek, opleider/adviseur bij de NSPOH
  • Jeannette de Boer, opleidingsmanager/instituutsopleider NSPOH

Voor wie

Voor geïnteresseerde basisartsen van de GGD GHOR Nederland die nu bij de coronabestrijding worden ingezet, die meer willen leren over de algemene infectieziektebestrijding waar de coronabestrijding onder valt.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Introductiescholing Infectieziektebestrijding – Eindhoven

Datum: 8 nov '21

In het kort

GGD’en hebben de afgelopen jaren veel basisartsen in dienst genomen voor de uitvoering en coördinatie van de bron- en contactonderzoeken, de vaccinatiestraten en de teststraten. Deze tweedaagse module is bedoeld om die basisartsen wat meer inzicht te geven in de context waarbinnen zij werken en meer kennis te geven over de algemene infectieziektebestrijding.

Wat je leert

Tijdens deze module gaan we in op de organisatie, actoren, wet- en regelgeving, en epidemiologische kant van de infectieziektebestrijding. Dag 1 staat in het teken van de basisprincipes van de infectieziektebestrijding en het wettelijk kader waarop dit werk is gebaseerd. Dag 2 bestaat uit twee delen: algemene kennis over epidemiologie, en bewustwording en oefening rond risicocommunicatie. Voor beide dagen geldt dat kennisoverdracht én toepassing centraal staan. Naast kennis en vaardigheden is er ook aandacht voor uitwisseling en kennismaking met elkaar en met een aantal experts.

Na afloop van deze tweedaagse module kun je:

  • de transmissieketen van verschillende infectieziekten herkennen.
  • toelichten welke interventies voorhanden zijn om de verspreiding van infectieziekten te voorkomen.
  • verschillende risico’s van (verspreiding van) infectieziekten tegen elkaar afzetten.
  • benoemen hoe individuele en collectieve gezondheidszorg in perspectief van elkaar verschillen.
  • de wettelijke kaders waarbinnen infectieziektebestrijding geregeld is herkennen.
  • grofweg toelichten hoe de infectieziektebestrijding georganiseerd is (incl. actoren en rollen).
  • opschalingsmechanismen ten tijde van een uitbraak, epidemie en pandemie herkennen.
  • beschrijven hoe de ‘preparedness’ (voorbereiding op uitbraken) geregeld is.
  • toelichten hoe de perceptie van risico’s beïnvloed kan worden.
  • een aantal aandachtspunten opnoemen die belangrijk zijn bij communicatie over risico’s.
  • de hoofdgedachte van een aantal theorieën over risicocommunicatie bij incidenten opnoemen.
  • op grote lijnen toelichten welke rol surveillance heeft binnen infectieziektebestrijding.

Docenten

  • Babette Rump – Arts Maatschappij en Gezondheid
  • Frans Vlek – opleider/adviseur bij de NSPOH
  • Nog bekend te maken epidemioloog

Voor wie

Voor geïnteresseerde basisartsen van de GGD GHOR Nederland die nu bij de coronabestrijding worden ingezet, die meer willen leren over de algemene infectieziektebestrijding waar de coronabestrijding onder valt.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Introductiescholing Infectieziektebestrijding – Zwolle

Datum: 8 nov '21

In het kort

GGD’en hebben de afgelopen jaren veel basisartsen in dienst genomen voor de uitvoering en coördinatie van de bron- en contactonderzoeken, de vaccinatiestraten en de teststraten. Deze tweedaagse module is bedoeld om die basisartsen wat meer inzicht te geven in de context waarbinnen zij werken en meer kennis te geven over de algemene infectieziektebestrijding.

Wat je leert

Tijdens deze module gaan we in op de organisatie, actoren, wet- en regelgeving, en epidemiologische kant van de infectieziektebestrijding. Dag 1 staat in het teken van de basisprincipes van de infectieziektebestrijding en het wettelijk kader waarop dit werk is gebaseerd. Dag 2 bestaat uit twee delen: algemene kennis over epidemiologie, en bewustwording en oefening rond risicocommunicatie. Voor beide dagen geldt dat kennisoverdracht én toepassing centraal staan. Naast kennis en vaardigheden is er ook aandacht voor uitwisseling en kennismaking met elkaar en met een aantal experts.

Na afloop van deze tweedaagse module kun je:

  • de transmissieketen van verschillende infectieziekten herkennen.
  • toelichten welke interventies voorhanden zijn om de verspreiding van infectieziekten te voorkomen.
  • verschillende risico’s van (verspreiding van) infectieziekten tegen elkaar afzetten.
  • benoemen hoe individuele en collectieve gezondheidszorg in perspectief van elkaar verschillen.
  • de wettelijke kaders waarbinnen infectieziektebestrijding geregeld is herkennen.
  • grofweg toelichten hoe de infectieziektebestrijding georganiseerd is (incl. actoren en rollen).
  • opschalingsmechanismen ten tijde van een uitbraak, epidemie en pandemie herkennen.
  • beschrijven hoe de ‘preparedness’ (voorbereiding op uitbraken) geregeld is.
  • toelichten hoe de perceptie van risico’s beïnvloed kan worden.
  • een aantal aandachtspunten opnoemen die belangrijk zijn bij communicatie over risico’s.
  • de hoofdgedachte van een aantal theorieën over risicocommunicatie bij incidenten opnoemen.
  • op grote lijnen toelichten welke rol surveillance heeft binnen infectieziektebestrijding.

Docenten

  • Babette Rump – Arts Maatschappij en Gezondheid
  • Frans Vlek – opleider/adviseur bij de NSPOH
  • Nog bekend te maken epidemioloog

Voor wie

Voor geïnteresseerde basisartsen van de GGD GHOR Nederland die nu bij de coronabestrijding worden ingezet, die meer willen leren over de algemene infectieziektebestrijding waar de coronabestrijding onder valt.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Nascholing voor keuringsartsen scheepvaart

Datum: 29 okt '21

In het kort

Veilig transport over weg, spoor en water vereist gezonde werknemers. Werk je als arboprofessional in de scheepvaartindustrie? Dan is het belangrijk om op de hoogte te blijven van actuele keuringseisen en veiligheidsnormen in de sector. Volg daarom dit minisymposium en breng je kennis weer helemaal op peil.

Wat je leert

Actuele thema’s in de scheepvaartkeuring

Actuele thema’s in de scheepvaartkeuring

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

In een jaarlijks wisselend programma worden actuele thema’s besproken die relevant zijn voor keuringsartsen in de scheepvaartsector. We doen dat in de vorm van interactieve hoorcolleges, workshops en casuïstiekbespreking. Daarnaast wissel je met deskundigen en collega’s praktijkervaringen, adviezen en toepassingen van instrumenten of testmethodes uit.
Het thema van 2024 gaat over onderwerpen binnen het loodswezen.

Deze inhaal sessie wordt online aangeboden

Indien je als keuringsarts voor de scheepvaart het minisymposium dit voorjaar hebt gevolgd, is deze inhaalsessie niet relevant.

Verplichte nascholing voor keuringsartsen voor de scheepvaart

Alle keuringsartsen voor de scheepvaart volgen in de middag twee speciale workshops die onderdeel zijn van de voor hen verplichte basiscursus. Ieder jaar worden daaruit een aantal blokken behandeld als nascholing. Deze nascholing maakt deel uit van een nieuw scholingstraject. Alle aangewezen (geregistreerde) keuringsartsen voor de scheepvaart dienen

ieder jaar deze nascholing te volgen, conform de eisen van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport.

Docenten

  • Leo van Setten, ILT IG-team organisatie- en kwaliteitsmedewerker.

Voor wie

Dit symposium is bedoeld voor keuringsartsen uit de scheepvaart. Ook huisartsen en bedrijfsartsen (geregistreerd of in opleiding), arboprofessionals en arboverpleegkundigen die interesse hebben in de sector vinden dit symposium relevant.

Toelatingseisen

Diploma basisarts, BIG geregistreerd.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,4.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Minisymposium Transportgeneeskunde 2022

Datum: 29 okt '21

In het kort

Een veilige werkomgeving en gezonde werknemers is een vereiste. Werk je als arboprofessional in de scheepvaart of de offshore industrie? Dan is het belangrijk om op de hoogte te blijven van actuele keuringseisen en veiligheidsnormen in de sector. Volg daarom deze middag en breng je kennis weer helemaal op peil.

Wat je leert

Actuele thema’s in de sectoren scheepvaart of de offshore industrie

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

In een jaarlijks wisselend programma worden actuele thema’s besproken die relevant zijn voor keuringsartsen in de sector scheepvaart en de offshore industrie. We doen dat in de vorm van interactieve hoorcolleges, workshops en casuïstiekbespreking. Daarnaast wissel je met deskundigen en collega’s praktijkervaringen, adviezen en toepassingen van instrumenten of testmethodes uit.

Het thema in 2022 betreft Visus en optometrie. De sprekers en het definitieve programma worden later bekend gemaakt .

Indien je als keuringsarts  het minisymposium dit voorjaar mist, is er nog een inhaalmiddag: Nascholing voor keuringsartsen scheepvaart en offshore industrie en de NOGEPA/offshore industrie in november. Het programma van mei wordt dan herhaald.

Verplichte nascholing voor keuringsartsen voor de scheepvaart

Alle aangewezen (geregistreerde) keuringsartsen voor de scheepvaart dienen ieder jaar deze nascholing te volgen, conform de eisen van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport.

Voor wie

Dit symposium is bedoeld voor keuringsartsen scheepvaart en de offshore industrie. Ook voor huisartsen en bedrijfsartsen (geregistreerd of in opleiding), arboprofessionals en arboverpleegkundigen die interesse hebben in de sector scheepvaart of offshore industrie is dit symposium relevant.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,1.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Haal meer uit je vergaderingen

Datum: 27 okt '21

In het kort

Wil jij praktische handvatten hoe effectiever te vergaderen binnen jouw organisatie? Naast praktische tips van de docenten ga je met de andere deelnemers in groepjes zelf aan de slag. Je ontdekt meer over valkuilen en jouw eigen rol in de vergadering. Schrijf je snel in voor deze nieuwe nascholing.

Wat je leert

 Doe je voordeel met tips en handvatten bij vergaderen

We vergaderen wat af in Nederland. Dat kost veel tijd en energie. Stel jij jezelf wel eens de vraag ‘Wat doe ik bij dit overleg?’ Dan is het overleg waarschijnlijk zijn doel voorbij geschoten. Wanneer vergaderen goed gebeurt, heeft het een functionele meerwaarde en is het ook nog eens leuk! Organisaties kunnen veel winst behalen door ‘beter’ te vergaderen.

Tijdens dit dagdeel ga je met volgende onderwerpen aan de slag:

  • Ervaringen met vergaderen.
  • Wat zijn vergadervalkuilen?
  • Welke rol heb je zelf bij vergaderingen?
  • Effectieve vergadermethoden
  • Besluitvorming
  • Tips en handvatten
  • Goed voorzitterschap
  • Online vergaderen.

Het start eigenlijk allemaal met de vraag ‘Is dit overleg écht nodig?’ Dit en meer tips komen aan bod in de bij- en nascholing ‘Haal meer uit je vergaderingen’.

Na afloop van deze module:

  • kun je benoemen wat de valkuilen zijn rondom vergaderen en heb je handvatten om deze valkuilen te vermijden.
  • ben je in staat om actief en constructief aan een vergadering of overleg in je werksituatie bij te dragen.
  • kun je uitleggen wat belangrijke punten zijn in je rol als voorzitter.

Voor wie

Voor professionals in de public of occupational health die handvatten zoeken hoe je binnen de organisatie efficiënter en leuker kunt vergaderen.

Toelatingseis

Hbo-werk en denkniveau.

Docenten

Puck Winnubst, MSc. Puck is gedragswetenschapper en trainer op het gebied van professionele vaardigheden en verschillende pedagogische onderwerpen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

“De docenten wisten het onderwerp op een leuke manier te presenteren en de groep interactief te betrekken. Het ‘saaie’ onderwerp vergaderen werd echt interessant gemaakt”.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stress als bondgenoot

Datum: 20 okt '21

In het kort

Stress- en burn-out zijn beroepsziekte nummer één. Daarom wordt steeds meer gedaan aan stressreductie en preventie. Maar is het echt zo slecht om stress te hebben? Stress kan soms ook heel nuttig zijn. Wil jij leren hoe je stress juist vóór je kunt laten werken zonder de nadelige gezondheidseffecten? Geef je dan op voor deze training!

Wat je leert

Ziekte en uitval door stress- en burn-out kost bedrijven duizenden euro’s per jaar. En met COVID-19 en de veranderingen die die pandemie met zich meebrengt, wordt de veerkracht van werknemers nog meer op de proef gesteld. Daarom wordt er steeds meer gedaan aan stressreductie en preventie. Het is echter een misvatting dat mensen geen stress zouden mogen hebben.

Het hebben van stress is namelijk niet ongezond, het helpt je juist bij het behalen van prachtige uitdagende prestaties! Zoals het binnen de deadline afkrijgen van dat rapport. Of door die extra dienst te draaien. Echter, langdurige stress is daarentegen wél slecht voor je.

Wat als je stress voor je kunt laten werken? Dat je meer over stress leert, zodat je stress kunt inzetten om juist beter om te gaan met jouw energiemanagement? Dat is wat je in deze training leert. Je gaat aan de slag met een persoonlijk actieplan om je eigen energieniveau op pijl te houden, zodat je energiek en vitaal aan het werk blijft.

Na afloop van deze module

  • kun je uitleggen wat stress is en hoe het je lichaam beïnvloedt.
  • kun je benoemen wat de eigen energievreters en -gevers zijn.
  • heb je zelfkennis over kwaliteiten die je kunt inzetten om meer energie te krijgen uit werk.
  • weet je hoe je kunt omgaan met je mindset en het gevoel van invloed kunt vergroten.

Voor wie

Professionals in de public & occupational health

Docenten

  • Marieke Verhoeven, Werkgeluk trainer en loopbaancoach bij Verhoeven Coaching en PlanHR.
  • Ismahane Ben Smail, training developer & trainer soft skills bij Verdi B.V.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.

Wij vroegen waarom eerdere deelnemers voor deze module kozen. Dat was omdat zij meer wilden weten over:

  • Wat is het verschil tussen stress, burn-outklachten en een echte burn-out?
  • Hoe ga ik om met grenzen stellen met behoud van de relaties?
  • Hoe ga ik om met het spanningsveld tussen kwaliteit leveren en hoge productiedruk?
  • Hoe bewaak ik een goede werk/privébalans?
  • Hoe herken ik dat ik teveel hooi op mijn vork neem en hoe doe ik een stapje terug?
  • Tevel ballen in de lucht: laat ik ze vallen of delegeer ik ze?
  • Delegeren: wel of niet doen, en zo ja hoe?
  • Wat doe je als er misbruik wordt gemaakt van jouw empathie en compassie?
  • Hoe ga ik om met een veranderende functie?
  • Wat zijn gouden tips om stress in goede banen te leiden?

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.