Deze dag neemt de docent je mee in de wondere wereld van het schouwverslag. Wat is het doel, wat moet erin staan, waarover adviseer je de officier en wat kan de officier allemaal doen met je verslag (wees gewaarschuwd!). Ook het onderwerp beroepsgeheim wordt in dit onderwijs besproken. Als forensisch arts hoor en zie je veel, wat mag je wanneer met wie delen? En hoe zit het met het beroepsgeheim na de dood? Ook wordt ingegaan op de AVG in de forensische geneeskunde en hoe om te gaan met de foto’s die gemaakt worden in het kader van letselonderzoek en/of lijkschouw onderzoek. Hoe bewaar je die foto’s zorgvuldig?
Na afloop van deze module Schouwverslag en beroepsgeheim:
Forensisch artsen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Deze module wordt georganiseerd in samenwerking met het Defensie CBRN Centrum (DCBRNC) te Vught. Daarnaast zijn bij de ontwikkeling en uitvoering de volgende organisaties betrokken:
Bij incidenten met chemische, radiologische en biologische middelen kan de de arts M&G een liaisonfunctie vervullen tussen de Crisisbeheersingsorganisatie en GHOR enerzijds en de inhoudelijk deskundigen op decentraal en centraal niveau anderzijds. Om de liaisonfunctie goed te kunnen vervullen moet de arts M&G eerstelijns expertise bezitten over de chemische, radiologische en biologische middelen waarmee hij/zij te maken kan krijgen.
In deze intensieve driedaagse cursus leer je daarom meer over de achtergronden, eigenschappen en medische aspecten van de belangrijkste agentia op het gebied van CBRNe. Je krijgt inzicht in de belangrijkste agentia op gebied van CBRNe. Typen van mogelijke scenario´s en incidentverloop worden besproken. Bedreigingen en effecten voor gezondheid en veiligheid komen hierbij aan bod. Je leert over de meetmethoden en de rol van responseenheid. Daarnaast besteden we aandacht aan de afwijkende aspecten van de organisatiestructuren (w.o. politie en defensie) en kennisinfrastructuur voor beoordeling en afhandeling van CBRNe-incidenten in Nederland bij intentionele incidenten t.o.v. accidentele incidenten. Je verkrijgt de kennis en vaardigheden om effectief te kunnen optreden bij incidenten met CBRNe.
Deze CBRN module is in overleg met bovengenoemde partijen door het DCBRNC aangepast aan de algemene Nederlandse situatie. De cursus richt zich hiermee specifiek op de civiele praktijk van de arts M&G, profielen IZB/MMK/TBC.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ben jij op zoek naar hoe je je rol als GGD-professional, beleidsadviseur, kwartiermaker of projectleider in de regio kunt verstevigen en samen met anderen de ingewikkelde problemen hanteerbaar kunt maken? Doe dan mee aan deze zevendaagse opleiding Toekomstgerichte publieke gezondheid.
Werk je in de publieke gezondheid, dan werk je in een complex veld. Je werkt aan organisatie-overstijgende vraagstukken, waarbij je te maken hebt met diverse perspectieven, belangen, wensen en mensen. Je wilt je rol in de regio verstevigen en samen met anderen ingewikkelde problemen hanteerbaar maken en daarbij afstemmen op maatschappelijke ontwikkelingen. Uitdagend, maar niet altijd gemakkelijk. De unieke leergang Toekomstgerichte publieke gezondheid is een opleiding voor en door de publieke gezondheid.
Tijdens de leergang leer je de uitgangspunten van de Design Thinking-methode toepassen op een wicked public-health probleem. Je kunt deze methode vervolgens ook op andere thema’s in je eigen praktijk toepassen. Je maakt een systeemanalyse en ontdekt welke actoren de beste samenwerkingspartners zijn. Je leert om vanuit meerdere perspectieven te kijken en denkbeelden bij elkaar te brengen en ook daadwerkelijk tot praktische oplossingen te komen. Ook bestudeer en verrijk jij je rollen als professional en je eigen bijdrage aan de publieke gezondheidszorg.
De leergang heeft drie belangrijke pijlers:
We maken gebruik van aspecten van systeem theorieën, design thinking en action learning. We leven in een complexe wereld, die nooit helemaal kenbaar en planbaar is. Het begrijpen van de systeemdynamiek die onder wicked problemen liggen, maakt innovatie mogelijk. Je krijgt begrip voor en grip op je vraagstuk, genereert mogelijke oplossingen en kijkt met wie in je regio je de best mogelijke aanpak kunt vinden.
Na afloop van de leergang kun je – samen met anderen – :
Als ambitieuze professional, beleidsadviseur of projectleider wil je graag uitgedaagd en verleid worden om anders te denken. Je vindt het leuk om je eigen expertise te delen. Je kijkt vooruit en levert graag een bijdrage aan een toekomstbestendige public health, het liefst samen met anderen.
Je hebt minstens drie jaar ervaring in de public health, een wetenschappelijke vooropleiding of wo-werk- en denkniveau.
De 7-daagse leergang Toekomstbestendige publieke gezondheid heeft een doorlooptijd van ruim een half jaar. Je werkt en leert in de bijeenkomsten en tussendoor in subgroepen of individueel.
Lees ook het artikel met 3 tips voor werken met wicked problems in de publieke gezondheid
(tekst gaat verder onder afbeelding)
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ben jij (aspirant-)bedrijfsarts? En wil je leren wat de rol van de bedrijfsarts is bij arbeidsconflicten? Tijdens deze tweedaagse module leer je alles wat je moet weten, begrijpen en kunnen toepassen van de NVAB richtlijn Arbeidsconflicten die in 2019 is gepubliceerd”
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing, of als keuzeonderwijs. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Vrijwel iedere bedrijfsarts krijgt in de uitoefening van zijn of haar praktijk te maken met conflicten in de werksituatie bij klantbedrijven. In toenemende mate worden ook bedrijfsartsen gedaagd binnen het tuchtrecht. Daarom is het belangrijk dat je de nieuwe richtlijn goed volgt.
Opvallend aan de richtlijn Arbeidsconflicten is de grote rol van de bedrijfsarts in het vroegtijdig signaleren van arbeidsconflicten. Deze module is daarom opgebouwd uit twee delen: je krijgt allereerst informatie over de richtlijn. Daarna oefen je met interventies. Dat doe je door een bewuste rolkeuze te maken, deze rol voor te bereiden en uit te voeren. We wisselen het hoorcollege af met interactieve werkvormen, zoals spellen en een oefenquiz. Ook kun je eigen casuïstiek inbrengen.
In de ochtend bespreken de verschillen en overeenkomsten tussen de richtlijn Arbeidsconflicten en de STECR-werkwijzer Arbeidsconflicten. Je leert welke verwachtingen er aan de bedrijfsarts worden gesteld en wat de rol van de bedrijfsarts is bij arbeidsconflicten.
Aan de hand van consulten bespreken we twee uitdagingen waar je als bedrijfsarts tegenaan kunt lopen. Als eerste leggen we je de vraag voor wanneer reacties en klachten overgaan in ziekte en arbeidsongeschiktheid. Daarna discussiëren we wanneer er sprake is van ziekte (en wanneer niet) en hoe je dat bepaalt.
In de middag krijg je een introductie in mediation. We bespreken wat de indicatoren zijn om tot een driegesprek te komen, hoe je dit gesprek voert en welke indicatoren voor jou van toepassing zijn. Je leert naar wie of wat je kunt verwijzen en hoe je zorg draagt voor optimale acceptatie (commitment) van jouw advies. Tijdens dit onderdeel oefen je actief jouw rol als bedrijfsarts bij arbeidsconflicten.
Het onderwijs wordt verzorgd door Jan Plevier en Frank Emmelot, beide jurist, mediator en opleider voor mediatoren, in samenwerking met Ger Kaldenberg, bedrijfsarts. Jan Plevier en Frank Emmelot zijn auteurs van het boek Conflictvaardig op het werk.
Voor bedrijfsartsen en artsen in opleiding tot bedrijfsarts.
Academisch werk- en denkniveau.
Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Milieu-epidemiologisch onderzoek geeft onderbouwing aan milieugezondheidkundige risico’s afkomstig van bijvoorbeeld verkeer, antennes, veehouderij en landbouw. In deze module maak je kennis met methoden en technieken om relaties tussen milieublootstellingen en gezondheid te schatten en te duiden.
Dit onderwijs is een onderdeel van de opleiding arts medische milieukunde (1e fase arts maatschappij+gezondheid). Je kunt dit onderwijs ook volgen als bij- of nascholing.
Je krijgt een theoretische inleiding over de studie-opzet, het schatten van blootstelling en gezondheidseffecten en de relatie tussen blootstelling en gezondheid. Met opdrachten wordt dit uitgewerkt vanuit verschillende milieu-epidemiologische onderzoeksprojecten. Daarnaast neem je deel aan sessies waarin wetenschappelijke artikelen worden beoordeeld en bediscussieerd.
Na afloop van deze module:
Het onderwijs bestaat uit zelfstudie, hoorcolleges, werkgroepen met opdrachten en discussies aan de hand van te lezen wetenschappelijke artikelen.
Adviseurs (hbo+) en artsen die in hun werk te maken hebben met het beoordelen en duiden van wetenschappelijk onderzoek op het gebied van milieu en gezondheid.
Bsiskennis van de epidemiologie (niveau BSc) wat betreft de onderwerpen:
Dr. ir. H. (Gerard) Hoek, universitair hoofddocent, Institute for risk-assessment sciences, Universiteit Utrecht.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Deze dag is bedoeld voor verdere versterking van de praktijkopleiding. Tijdens deze dag wordt er didactische scholing aangeboden om jouw vaardigheden als praktijkopleider te versterken. Tijdens de ochtend staan we stil bij het evalueren van de ervaringen met de eerste en tweede lichting aios en het curriculum (inclusief toetsen) van de opleiding. De invulling van de middag staat nog niet geheel vast. Als je zelf wensen hebt is daar nog ruimte voor en horen we dat graag!
De ochtend staat in het teken van evalueren en vooruitblikken op het curriculum van de aios. De eerste lichting aios (die gestart is in september 2021) heeft de opleiding afgerond. Hoe is dat verlopen? En hoe ziet het curriculum eruit voor de aios van maart 2023 en wat is de planning voor september 2024? We kijken samen naar een aantal toetsen (praktijkopdrachten, KPB’s) om hier een verbeterslag in aan te brengen.
De middag wordt nog nader ingevuld met een onderwerp waar jullie als praktijkopleiders behoefte aan hebben. Graag ontvangen we je inbreng in een mail naar opleidingva@nspoh.nl liefst vóór 1 april 2024.
Denk bijvoorbeeld aan onderwerpen als:
Worden later bekend gemaakt.
Voor praktijkopleiders van een aios vertrouwensarts.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Jaarlijks worden bijna 120.000 gevallen van kindermishandeling gemeld. Gelukkig kunnen we met behulp van forensisch medische expertise een grondige bijdrage leveren aan het vaststellen van letsels bij kinderen en het bepalen van de eventuele toedracht. Tijdens deze module Letselonderzoek in het kader van de FMEK staan verschillende typen letsels centraal.
Toegebracht schedelhersenletsel (TSHL, abusive head trauma), het onderscheid tussen accidenteel en toegebracht letsel, seksueel misbruik, radiologisch onderzoek, verwaarlozing en pediatric condition falsification staan centraal in dit onderwijs. Je leert onder andere onderscheid te maken tussen kinderziekten en letsel, tussen accidenteel en toegebracht letsel en je weet welk netwerk je in kan zetten om tot je conclusies te komen. Je weet welke medische onderzoeken uitgevoerd moeten worden om tot een diagnose en mechanisme te komen.
Na het onderwijs kun je normale bevindingen, bevindingen die mogelijk het gevolg zijn van een trauma en/of seksueel contact en voor trauma en/ of seksueel contact bewijzende bevindingen herkennen. Ook kun je de aandachtspunten benoemen bij het FMO van kinderen bij een vermoeden op seksueel misbruik en kan je de bewijswaarde van enkele soa’s is in het kader van seksueel misbruik bij kinderen beoordelen.
Tijdens het onderwijs zal dieper worden ingegaan op de (on)mogelijkheden van radiologisch onderzoek bij het vermoeden van kindermishandeling. De volgende onderwerpen passeren de revue:
We werken interactief aan de hand van theoretische kaders aangevuld met casuïstiek vanuit de deelnemers en docenten.
De scholing is voor forensisch artsen.
De docenten worden zo spoedig mogelijk bekend gemaakt.
Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 8,5.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Jaarlijks worden bijna 120.000 gevallen van kindermishandeling gemeld. Gelukkig kunnen we met behulp van forensisch medische expertise een grondige bijdrage leveren aan het vaststellen van letsels bij kinderen en het bepalen van de eventuele toedracht. Tijdens dit onderwijs wordt er ingegaan op alle onderzoekselementen die aan bod komen rond de FMEK.
We starten en eindigen met een dagdeel over fotografie. Tijdens de letselbeschrijving legt de forensisch arts de bevindingen fotografisch vast. Hiermee wordt het werk van de forensisch arts transparant en overdraagbaar en wordt herbeoordeling mogelijk. Optimale letselfoto’s vereisen specifieke vakkennis en -vaardigheden van de fotograaf.
Het dagdeel over de ontwikkeling van het kind en het herkennen van kindermishandeling is bedoeld als opfrisser en verdieping van de kennis en vaardigheden die je hebt opgedaan in je opleiding tot basisarts en je werk tot nu toe. Hoe herken je kindermishandeling? Centraal staat het medisch aspect: hoe verloopt de ‘normale’ ontwikkeling van een kind, welke ziektes en letsels zijn ‘gebruikelijk’, wat is ‘opvallend’ en ook: hoe verloopt de anamnese en het lichamelijk (top-teen) onderzoek?
Daarnaast wordt er een dagdeel specifiek aandacht besteed aan het communiceren met minderjarigen waarbij er gewerkt wordt met een trainingsacteur.
We werken interactief aan de hand van theoretische kaders aangevuld met casuïstiek vanuit de deelnemers en docenten.
De scholing is voor forensisch artsen.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Tijdens deze eendaagse module krijg je handvatten om het re-integratieproces van werkenden na een COVID-19 infectie te begeleiden (als bedrijfsarts) en te beoordelen (als verzekeringsarts).
COVID-19, oftewel corona, is het virus dat ons allemaal sinds 2020 direct of indirect heeft bezig gehouden. Er komt steeds meer informatie beschikbaar, echter, het ‘aha’ moment ontbreekt nog. Als arts of zorgprofessional krijg je regelmatig cliënten in je spreekkamer die vanwege deze ziekte niet kunnen werken. Hoe ga je hiermee om en wat kun je wel/niet zeggen en doen? Hoe kan je deze persoon helpen, begeleiden of beoordelen?
Op basis van de huidige richtlijnen en aan de hand van casuïstiek leer je meer over het verloop van deze multisysteemaandoening en over wat het betekent voor jou én de cliënt in de spreekkamer. Welke interventies zijn effectief en wanneer zet je die in? Ga je na of ze wel zijn toegepast ten behoeve van het herstel? Is re-integratie een behandeldoel? Wie zijn kwetsbaar?
Aan bod komen de volgende onderwerpen:
Dit zijn een aantal onderwerpen die in de nascholing aan bod komen en waar je het gesprek over aangaat met de docent én met elkaar.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.
Voor bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en arboprofessionals, zoals arboverpleegkundigen en praktijkondersteuners bedrijfsarts.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ben jij een gecertificeerde Van Wiechen-instructeur? Kom dan naar deze terugkomdag. We bieden een inhoudelijk programma. De inhoud van deze dag wordt samen met het NCJ vormgegeven. Daarnaast staan we stil bij de gang van zaken omtrent het instructeursschap binnen jouw organisatie en is er ruimte om ervaringen uit te wisselen.
Om in aanmerking te komen voor hercertificering dien je drie terugkomdagen per vijf jaar te volgen. Het NCJ zal je benaderen wanneer het tijd is om je te laten hercertificeren.
De terugkomdag wordt georganiseerd voor gecertificeerde Van Wiechen-instructeurs. Twee maal per jaar biedt NSPOH dezelfde terugkomdag aan. Op deze terugkomdag staat het leren van en met elkaar en het updaten van je kennis centraal. De thema’s van de terugkomdagen zijn:
Het onderwijs wordt verzorgd door:
Gecertificeerde Van Wiechen-instructeurs.
Je bent jeugdarts, arts M&G, jeugdverpleegkundige of verpleegkundig specialist én je bent gecertificeerd als Van Wiechen-instructeur.
Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.
Uitspraken van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|