030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Didactische scholing – kaartlezen en bruggen bouwen

Datum: 10 jul '18

In het kort

Wil jij jouw gedragsstijl achterhalen en leren wat voor impact die heeft op de samenwerking binnen een team? En wil je leren hoe jij met die kennis effectiever kunt samenwerken? Doe dan deze didactische scholing. Kom zo mogelijk samen met je aios zodat jullie inzicht krijgen in elkaars gedragsstijl.

Wat je leert

Achterhaal jouw gedragsstijl en leer effectiever samenwerken

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

Met de MapsTell methode, gebaseerd op DISC, kun je op een verhelderende manier verschillende gedragsstijlen achterhalen en de impact hiervan op de samenwerking binnen een team verkennen.

Tijdens deze module krijg je inzicht in de verschillende voorkeursstijlen. Je maakt kennis met de ‘Wereld van Verschil’ en je krijgt op een toegankelijke en leuke manier inzicht in zowel je eigen gedrag als dat van de anderen. Zo kun je bruggen bouwen!

We raden je aan om samen met jouw aios te komen.! Na aanmelding krijg je informatie hoe hij of zij zich hiervoor tegen een gereduceerd tarief kan opgeven. Deze scholing telt voor de aios mee als keuzeonderwijs.

Na afloop van deze didactische scholing kun je:

  • je eigen DISC gedragsstijl benoemen.
  • de kennis van jouw gedragsstijl en die van anderen gebruiken om effectiever samen te werken.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Evi Vermeer, procesbegeleider, teamcoach en trainer NSPOH.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – bijzondere aios

Datum: 7 jul '18

In het kort

Niet alle aios zijn hetzelfde. Wil jij leren hoe je omgaat met een aios die veel aandacht vraagt, het allemaal wel weet, niets doet met jouw feedback of de kantjes er vanaf loopt? Doe dan deze eendaagse didactische scholing!

Wat je leert

Hoe je lastig gedrag benoemt en beïnvloedt

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

Natuurlijk zijn de meeste aios heel gedreven. Ze willen graag iets maken van hun opleiding, ze willen groeien. Maar stel nou dat je eens een andere aios treft. Hoe ga je om met een aios die veel aandacht vraagt, eigenwijs is, jouw aanwijzingen in de wind gooit of het niet serieus lijkt te nemen? Deze module is een prikkelende scholing waarin je meer leert over lastige lieden en jezelf!

We wisselen kennisoverdracht af met interactieve discussies. Daarnaast behandelen we casuïstiek en doen we oefeningen.

Na afloop van deze didactische scholing kun je:

  • benoemen welk gedrag van een aios jij lastig vindt en wat dit met jou doet.
  • beschrijven wat er in de interpersoonlijke communicatie tussen jou en een aios gebeurt.
  • een aantal interventies toepassen waarmee je het gedrag van de aios kunt beïnvloeden.
  • een aantal interventies toepassen waarmee je je eigen last verlicht.

Docenten

Het is nog niet bekend welke docent deze module zal geven.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,4 en een incompany uitvoering kreg ook een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Client, casus en context

Datum: 20 apr '18

Werken op het grensvlak van arbeid, maatschappij en gezondheid

In het kort

Huiselijk geweld, werkloosheid, schulden, mantelzorg, overspannenheid, mensen met verward gedrag en arbeidsongeschiktheid zijn voorbeelden van problemen waar je mee te maken kan krijgen als professional in de publieke gezondheidszorg.

In deze module passeren dergelijke problemen de revue. Aan de hand van casuïstiek ga je aan de slag met thema’s als: Wat is gezondheid, wetgeving,  organisatie en financiering. De onderwerpen worden geïntegreerd aangeboden. Door interactieve presentaties van experts, discussies en oefeningen leer je samen met deelnemers uit verschillende vakgebieden vraagstukken te analyseren en breder te kijken dan je eigen vakgebied.

Ben je deelnemer aan een opleiding bij de NSPOH? Schrijf je dan in voor deze nieuwe module. Er zijn verschillende startmomenten, zodat je zelf kan kiezen wanneer het volgen van deze module je het beste uitkomt.

Wat je leert

Werken op het grensvlak van arbeid, maatschappij en gezondheid

Je leert in deze module over de grenzen van je eigen vakgebied kijken. Je verruimt je blik op de organisatie, financiering en wetgeving van de publieke gezondheidszorg, het sociaal domein en op het gebied van arbeid en gezondheid. Je ontdekt hoe geldstromen lopen, hoe organisaties samenwerken en wat gezondheid eigenlijk is. Én wat dit betekent voor burgers in verschillende sociaal maatschappelijke situaties. Uiteraard sta je stil bij wat dit voor jou als professional betekent. Je leert integraal te denken en handelen in de praktijk van public en occupational health.

Voor wie

Deelnemers die een opleiding volgen bij de NSPOH kunnen deze module volgen. De module maakt onderdeel uit van de volgende opleidingen:

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

In 2018 bestond de NSPOH 15 jaar. Dat vierden we onder andere door telkens een van onze deelnemers aan het woord te laten in een elevator pitch. In oktober 2018 was dat Annemarie Janssens, verpleegkundige jeugdgezondheidszorg. Na haar deelname aan de scholing Cliënt, casus en context vertelt Annemarie wat deze module haar heeft gebracht. En waarover ze enthousiast wordt als het gaat over de gezondheidszorg.

 

Didactische scholing – juridische zaken, in de knoop, uit de knoop

Datum: 19 apr '18

In het kort

Juridische zaken: dat is gedoe want je wilt vooral opleiden. Deze dag gaat over die juridische zaken maar ook over je handelen en houding.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

Als praktijkopleider heb je te maken met kaders, regels en wetgeving. Ben jij daar voldoende bekend mee? Weet jij wat mag en wat niet mag? Weet jij wanneer je je zorgen moet maken? De vraag ‘mag dat eigenlijk wel’ kan verlammend werken. Want stel dat je te maken krijgt met privaat, strafrechtelijke of tuchtzaken. Juridische kwesties kunnen jou als praktijkopleider hoofdpijn bezorgen. Dan is het handig wanneer jij de nodige kennis hebt. In deze training leer je aan de hand van veel gestelde vragen en casuïstiek meer over juridische kwesties en regels. Daarnaast leer je hoe het contact en de communicatie goed houdt wanneer er kwesties spelen.

Om de training zo goed mogelijk af te stemmen op de wensen en behoeften of zorgen van jou als deelnemer, vragen we je om van te voren vragen en casuïstiek te sturen. De casuïstiek kan gaan over iets dat je meegemaakt hebt of waar je tegenop ziet.

Na afloop van deze didactische scholing kun je:

  • meer assertief handelen wanneer je te maken hebt met conflicten, spanningen en juridische kwesties in de opleiding doordat je:
  • kunt uitleggen wat het belang is van het documenteren van jouw (kritische) bevindingen als praktijkopleider
  • relevante, belangrijke juridische kaders, regels en wetten kunt benoemen waar je als praktijkopleider mee te maken kunt krijgen
  • kunt benoemen waar je informatie en hulp kunt vinden wanneer je te maken hebt met een kwestie
  • kunt beschrijven hoe te handelen wanneer je te maken krijgt met spanningen, conflicten en juridische kwesties in de opleiding.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door

  • Drs. G.G.H. (Frits) Coumans, opleider/adviseur NSPOH.
  • Drs. N.J.Th. (Col) Prevoo, trainer Klotz, Schouten en Prevoo.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – Feedback geven, hoe moeilijk kan het zijn

Datum: 10 apr '18

In het kort

Feedback geven lijkt simpel maar blijkt in de praktijk toch vaak moeilijk. Oefen met het geven van constructieve feedback op deze dag.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

Feedback geven, hoe moeilijk kan het zijn?! Het klinkt zo eenvoudig. We vinden het allemaal heel belangrijk. We kennen de verschillende methoden en stappen. Maar toch. In de praktijk blijkt het vaak best moeilijk om feedback te geven. Wat is dat toch met feedback?

In deze didactische scholing gaan we dieper in op feedback geven. We besteden onder andere aandacht aan het verschil tussen sturing en feedback, de tien stoplichtmomenten voordat je feedback geeft en we oefenen met het geven van positieve en constructieve feedback. We werken met presentaties met discussie, oefenen en wisselen ervaringen uit en doen simulaties met een trainingsacteur.

Na afloop van deze didactische scholing kun je:

  • aangeven wat feedback is
  • uitleggen wat het verschil is tussen feedback en sturing;
  • de stoplichtmomenten herkennen voordat je feedback geeft;
  • principes voor het geven van feedback toepassen in een praktijkcasus, waarbij je rekening houdt met de – ander en de verbale en non-verbale communicatie

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. M.S. (Myriam) Gijsbers-van Pesch. Bovendien werkt een trainingsacteur mee.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Landelijke aiosdag

Datum: 2 feb '18
Na het aanmelden op de website ontvang je een e-mail met daarin een bevestiging van je aanmelding. In deze e-mail staat “Je ontvangt voor aanvang van het onderwijs de factuur op het bij de inschrijving aangegeven factuuradres.”.
Dit is bij dit evenement als aios niet van toepassing.

In het kort

Sinds 2022 hebben we vanuit de Landelijke aiosdag aandacht voor sociaaleconomische gezondheidsverschillen. Deze kloof bestaat nog steeds. Sterker nog, de kans dat deze verschillen groter worden is groot. Tijdens het aankomende congres ligt de focus op de rol die we als sociaal geneeskundige kunnen spelen. Ook wordt er ingegaan op het vraagstuk: hoe kun je je stem beter laten horen in relevante vraagstukken ten aanzien van preventie in de politiek en/of de maatschappij?

Karine van ’t Land, voorzitter van KAMG en keynotespeaker, neemt ons mee in de uitdagingen van deze tijd waarna we aan de hand van verschillende sprekers en workshops middels allerlei voorbeelden zien hoe ook wij onze stem kunnen laten horen.

Ruben Terlou, deskundige op het gebied van geopolitiek, gezondheidszorg, en de kunst van reizen, film en fotografie, vraagt aandacht via onder andere het beeld: ‘Ik bereik mensen liever met een documentaire’.

Madelijn Strick is gedragswetenschapper en heeft zich gespecialiseerd in de invloed van humor. Ze richt zich nu op de rol van muziek in reclame. Je laten horen is belangrijk voor iedere sociaal geneeskundige. Foto’s en documentaires, lobbyen, theater, schrijven, social media en humor: laat je inspireren, want het komt allemaal naar voren in de Landelijke aiosdag 2025!

Programma

Tijd Onderwerp Spreker
8.45 – 9.30 uur Inloop en registratie
9.30 – 9.45 uur Opening en welkom Nikita van den Berge, voorzitter LOSGIO
9.45 – 10.35 uur Plenaire lezing 1 Karine van ’t Land, voorzitter KAMG
10.35 – 11.30 uur Plenaire lezing 2 Ruben Terlou, arts en documentairemaker
11.30 – 11.45 uur Pauze
11.45 – 13.00 uur Workshopronde 1
13.00 – 14.00 uur Lunchpauze
14.00 – 15.15 uur Workshopronde 2
15.15 – 15.30 uur Pauze
15.30 – 16.30 uur Plenaire lezing 3 Madelijn Strick
16.30 – 17.00 uur Afsluiting Nikita van den Berge, voorzitter LOSGIO
17.00 uur Borrel

Workshops

Workshop Stormkamer: “De Ontmoeting tussen Alles of Niets”
In deze workshop ervaar je hoe theater kan bijdragen bij het onder de aandacht brengen van de kloof tussen arm en rijk. In de voorstelling “De Ontmoeting tussen Alles of Niets” brengt theatermaker Hanna van Mourik Broekman met theatergroep Stormkamer deze kloof in beeld.Je bent getuige van een ontmoeting tussen twee mensen uit dezelfde stad, een welvarend en een bestaansonzeker iemand, die met elkaar in gesprek gaan. Hanna onderzoekt de verhoudingen tussen deze twee mensen, de vooroordelen, de schaamte en het vertrouwen.

Workshop: “Een stem opiniërende stukken in vakbladen en/of publieke media”
Sophie Broersen (aios infectieziektebestrijding, voormalig journalist Medisch Contact, huisarts n.p.) heeft veel werkervaring opgedaan als journalist voor onder andere NRC en Medisch Contact. Zij geeft aan de hand van eigen ingebrachte thema’s tips hoe je de media in kan zetten om je standpunt onder de aandacht te brengen.“Na mijn opleiding tot huisarts te hebben afgerond, heb ik een heel ander pad bewandeld: de journalistiek. Na bijna 15 jaar schrijven en presenteren, waarvan het leeuwendeel bij Medisch Contact – hét artsenblad van Nederland-, kroop het bloed waar het niet gaan kon. Sinds 2021 werk ik als arts op het gebied van seksuele gezondheid. Daarnaast presenteer ik met veel plezier (medisch-inhoudelijke) podcasts voor verschillende opdrachtgevers”.

Workshop: Een stem via social media en TikTok
In deze workshop delen Putri Hintaran en Mohan Verstegen hun kennis en ervaring over hoe je als arts M+G een stem kan hebben via social media en anderen te inspireren.Putri is arts M+G infectieziektebestrijding bij GGD regio Utrecht en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Infectieziektebestrijding (NVIB). Mohan is arts M+G en werkt als medisch adviseur bij defensie.

Workshop: Lobbyen hoe doe je dat?
Wouter-Jan Brookman is lobbyist bij de gemeente Den Haag. Als oud–strategisch beleidsadviseur en nu lobbyist weet hij als geen ander hoe beleid gemaakt wordt en wat je moet doen om invloed uit te oefenen in de politiek. In deze workshop leer je wat een lobbyist zoal doet, maar ook niet doet. Zo weet je beter hoe je jouw thema onder de aandacht moet brengen.Neem je deel aan deze workshop? Bedenk dan alvast een thema waar jij over zou willen lobbyen.

Voor wie

Alle aios die een medische vervolgopleiding in de sociale geneeskunde volgen bij NSPOH, LOSGIO, SGBO of TNO. Deze dag telt mee als (verplicht) keuzeonderwijs. Je krijgt na het inschrijven geen factuur.

Routebeschrijving

Tolhuistuin, IJpromenade 2, 1031 KT Amsterdam (vlakbij Amsterdam CS).

  • Pont: Vanaf Centraal Station neem je de pont naar Buiksloterweg. Deze pont vaart dag en nacht en is gratis. De reisduur is ongeveer drie minuten. Vanaf de pont is het 1 minuut lopen naar de Tolhuistuin.
  • Bus: Vanuit Amsterdam-Noord is de Tolhuistuin te bereiken met bus 38. De bus stopt direct naast de Tolhuistuin. Raadpleeg voor actuele reisinformatie www.9292.nl.
  • Parkeren: De dichtstbijzijnde parkeergarage is onder de A’DAM Toren, Overhoeksplein 5,1031 KS. Vanaf hier is het ongeveer 150 meter lopen naar het Paviljoen. Ook kan er geparkeerd worden aan de centrumkant van de stad bij Parking Centrum, Oosterdokstraat 150. Neem dan de pont naar Buiksloterweg te nemen aan de Noordzijde van Amsterdam Centraal Station.
  • P+R: Er zijn verschillende P+R locaties rond het centrum van Amsterdam. Vanaf deze locaties kun je met ov naar Amsterdam Centraal Station en van daar de pont.

LOSGIO

Het Landelijk Overleg Sociaal-Geneeskundigen in Opleiding (LOSGIO) is de vereniging voor én door aios sociale geneeskunde (arts Maatschappij & Gezondheid, bedrijfsarts of verzekeringsarts). Alle aios kunnen lid worden van LOSGIO; dit doe je automatisch door lid te worden van je wetenschappelijke vereniging. Ieder jaar organiseert LOSGIO samen met NSPOH de landelijke aiosdag. Een bijeenkomst voor de volle breedte van de sociale geneeskunde: zowel aios bedrijfsgeneeskunde, verzekeringsgeneeskunde en maatschappij & gezondheid zijn welkom, van de instituten NSPOH, TNO en SGBO!

Volg het LOSGIO op Instagram of LinkedIn om de ontwikkelingen te volgen!

Beeldend werken

Datum: 9 okt '17

In het kort

We leven steeds meer in een beeldcultuur. Met inspirerende korte filmpjes kun je projectresultaten delen, mensen activeren en samenwerkingspartners of subsidieverstrekkers overtuigen. Wil je cameratechnieken leren en tips krijgen over het in beeld brengen van gezondheidsinterventies of onderzoeksprojecten? Wil je leren hoe je dat materiaal monteert tot een professioneel filmpje? Doe dan deze tweedaagse module Beeldend werken die de NSPOH aanbiedt in samenwerking met het Centrum Media en Gezondheid.

Wat je leert

Breng jouw interventie of project inspirerend in beeld

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Als projectleider ben je vaak op een vrij hoog abstractieniveau bezig. Beeldend werken helpt om je verhaal te concretiseren: je wordt gestimuleerd om heel eenvoudig en to the point uit te leggen waar jouw project over gaat en wat je ermee wilt bereiken (‘agenda setting’). Inspirerende beeldverhalen spreken mensen aan en leiden tot nieuwe inzichten. Beeldend werken is daardoor op verschillende manieren te gebruiken binnen je eigen projecten: om nieuwe samenwerkingspartners te interesseren, om subsidieverstrekkers te overtuigen, of om resultaten te delen via de sociale media.

In deze dynamische, intensieve en hands-on training leer je hoe je eenvoudige filmclipjes kunt maken. Je krijgt cameratechnieken aangereikt en ontvangt concrete tips om jouw gezondheidsinterventies of (onderzoeks-)project in beeld te brengen. Ook leer je de basistechnieken van het editen en word je persoonlijk ondersteund bij het monteren van filmmateriaal. Het eindresultaat: een kort filmpje van twee à drie minuten over je eigen (onderzoeks-)project.

Om persoonlijke aandacht en ondersteuning te kunnen bieden, wordt deze editing training (op de 2e dag) gegeven in kleinere groepen van max. 3-4 deelnemers.

Trailer

Bekijk hieronder de trailer Beeldend werken

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je via de Show-Talk-Act methodiek – letterlijk en figuurlijk – beeldend denken en zo je verhaal vertellen.
  • heb je inzicht in veelgebruikte cameratechnieken.
  • Heb je inzicht in een goede opbouw van korte films.
  • weet je hoe je jouw projecten helder en aansprekend in beeld kunt brengen.
  • ken je de basistechnieken van het editen van films.
  • ben je bekend met de handigste software en publicatietools.
  • kun je door de bomen het bos zien in het woud van (video)bestandsformaten.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • drs. Hester Hollemans, Centrum Media & Gezondheid. Hester Hollemans heeft ruime ervaring op het gebied van (gezondheids)interventies en projecten en het in beeld brengen hiervan, waardoor zij zich goed kan verplaatsen in de uitdagingen (en valkuilen) van deelnemers.
  • drs. Johan de Ligt, Hangklip media. Johan de Ligt heeft als geluidsman, voor zowel publieke als commerciële zenders, aan een grote verscheidenheid aan film- en televisieproducties, bedrijfsfilms en opdrachtproducties voor non-profitorganisaties gewerkt; Van ‘Ik vertrek’ tot Expeditie Robinson’ tot opdrachtfilms voor GGD-en. In 2007 richtte hij Hangklip Media op en is zijn focus verschoven van geluid naar productie.

Voor wie

Preventiemedewerkers, communicatieprofessionals, onderzoekers, projectleiders en andere professionals in de public health.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2018 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

De 2e dag wordt in overleg met de deelnemers bepaald.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Kennisdelen voor gezondheidsprofessionals

Datum: 1 okt '17

In het kort

Als gezondheidsprofessional vergaar je veel kennis. Misschien heb je ook betekenisvolle studies uitgevoerd. Wil jij leren hoe je zorgt dat die informatie bij jouw doelgroep terecht komt? Zodat zij daar hun voordeel mee kunnen doen? En wil je inzicht krijgen in de psychologie achter online marketing? Doe dan deze energieke, hands-on module Kennisdelen voor gezondheidsprofessionals.

Wat je leert

De praktische toepassing van content marketing

Je kunt deze eendaagse module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Kennis delen is misschien niet de kern van je werkzaamheden. Maar als je een fantastische interventie hebt ontwikkeld, of een baanbrekend onderzoek hebt uitgevoerd, dan wil je dat mensen dat weten. Zodat zij (en jij!) daar hun voordeel mee kunnen doen. Deze kennisdeling noemen we content marketing. En tijdens deze module leer je precies wat dat inhoudt.

De nadruk ligt deze dag op de praktische toepassing van online content marketing. We leggen uit wat (online) marketing is en je maakt kennis met het 4C model. Je leert nadenken over jouw (potentiële) doelgroepen. Op welke manieren je die optimaal kunt bereiken, en via welke online kanalen.

Daarnaast maakt je kennis met de psychologie achter online marketing. Op basis van de principes van Cialdini leer je hoe je jouw boodschap zo overtuigend mogelijk over de bühne brengt. Met deze kennis op zak, ga je praktisch aan de slag om je eigen kennis te delen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • weet je hoe je jouw doelgroep optimaal bereikt.
  • heb je inzicht in de zes meest gebruikte kanalen die je kunt inzetten.
  • kun je LinkedIn effectief gebruiken ter verspreiding van jouw boodschap.
  • weet je hoe je die boodschap zo overtuigend mogelijk bij jouw doelgroep onder de aandacht brengt.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Nico de Jong, online marketing expert bij Onwijs Marketing.

Voor wie

Gezondheidsprofessionals die beter willen leren hoe ze hun boodschap online kunnen delen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Risico- en crisiscommunicatie uitgelicht

Datum: 27 sep '17

In het kort

Risicocommunicatie zoomt in op potentiële (gezondheids-)risico’s. Crisiscommunicatie gaat vooral over de acute fase, waarin een risico zich ontwikkelt tot een crisis. Kun jij in je werk te maken krijgen met ongevallen, rampen of andere risicovolle situaties? En wil je leren hoe je in die gevallen omgaat met publiek en media? Doe dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

Communicatietechnieken en strategieën tijdens een crisis

Deze module is onderdeel van de profielopleidingen Infectieziektebestrijding en Medische milieukunde en kan als keuzeonderwijs gevolgd worden in de opleiding Verpleegkundige M&G, profiel AGZ. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Deze module is een introductie over elementaire communicatieprincipes in geval van acute en niet-acute crises. Tijdens deze module krijg je inzicht in de politiek-bestuurlijke processen die spelen tijdens een crisis en welke rol jij als professional in dit proces kunt innemen.

Communicatietheorie, begrippenkaders en betrokken actoren passeren de revue. We behandelen communicatietechnieken en – strategieën. Daarnaast is er aandacht voor het schrijven van persberichten en de omgang met publiek en media. Daarbij komen ook de individuele aspecten van risicoperceptie en risico-assessment aan bod.
De leerstof wordt behandeld in de vorm van interactieve presentaties en discussies. Die wisselen we af met praktische oefeningen aan de hand van casuïstiek uit de praktijk van de infectieziektebestrijding en de medische milieukunde.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je kennis van individuele en culturele verschillen in risicoperceptie.
  • weet je hoe je je communicatie kunt afstemmen in verschillende situaties
  • ken je de verschillende betrokken actoren en ben je je bewust van de politiek-bestuurlijke afwegingen die gemaakt worden bij crisiscommunicatie als onderdeel van crisisbeheersing kun je een persbericht opstellen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door communicatie experts, crisisdeskundigen en mediatrainers.

Voor wie

Beleidsmakers en professionals die werkzaam zijn op het gebied van veiligheid en (publieke) gezondheid die affiniteit hebben met medische milieukunde of infectieziektebestrijding

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Praktische mediatraining bij risico- en crisiscommunicatie

Datum: 30 aug '17

In het kort

Werk je op het gebied van veiligheid en gezondheid? Effectief communiceren met de media is belangrijk voor beleidsmakers en professionals. Vooral als zij te maken krijgen met lastige omstandigheden als ongevallen, (dreigende) rampen en risicovolle situaties. Alles ligt dan onder het vergrootglas dat media hanteren. De wijze waarop je over en tijdens de ‘crisis’ communiceert, beïnvloedt in belangrijke mate het oordeel van het publiek over de wijze waarop jij als professional (en daarmee jouw organisatie) met die situatie of crisis bent omgegaan. Wil jij leren hoe je doeltreffend communiceert in crisissituaties? Wat de werkwijze is van media en hoe je een kernboodschap formuleert? Doe dan deze tweedaagse mediatraining.

Bekijk in de video wat het belang is van mediatraining en wat eerdere deelnemers geleerd hebben.

Wat je leert

Leer een kernboodschap formuleren

Tijdens de introductiebijeenkomst leer je van een ervaren mediatrainer hoe je je boodschap helder en doeltreffend voor het voetlicht kunt brengen. We besteden aandacht aan de rol van de media tijdens een crisis. Hoe werken media en waarom? En wat betekent dat in geval van gevoelige issues, rampen en crises?

Tijdens de tweede dag van de module breng je de theorie van de introductiebijeenkomst in de praktijk. Je begint met het afleggen van een nul-(pers)verklaring op basis van je eigen casus. Daarna word je op basis van deze verklaring geïnterviewd op camera. Hierbij worden diverse interviewstijlen gehanteerd. De filmbeelden worden gezamenlijk teruggekeken waarbij je elkaar feedback geeft.

De module is opgezet als een vaardigheidstraining. Via casuïstiek oefen je in het formuleren van kernboodschappen. Dag 1 volgen alle deelnemers gezamenlijk. Tijdens de tweede dag oefen je voor de camera in verschillende settings.  De praktijktraining op dag 2 volg je in een kleine groep, zodat iedereen meerdere keren kan oefenen voor de camera. Noteer in het opmerkingenveld welke van de data voor dag 2 je voorkeur heeft.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je de rol en werkwijze van de traditionele en nieuwe media bij (dreigende) crisissituaties benoemen.
  • kun je het belang van het gebruik van een kernboodschap aangeven.
  • kun je een belangrijke bijdrage leveren aan het opstellen van een kernboodschap.
  • kun je op een goede manier journalisten in allerlei omstandigheden te woord staan en effectief de belangrijkste boodschap volgens jouw organisatie naar voren brengen.
  • heb je voor de camera geoefend hoe je deze boodschap in verschillende settings optimaal kunt overbrengen.

Voor wie

Beleidsmakers en professionals in de public health en Arbeid & Gezondheid, die voor hun beroep in aanraking kunnen komen met de media en hun communicatievaardigheden in geval van crisissituatie willen vergroten.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Arian Kuil, Interim woordvoerder, sr. communicatieadviseur, mediatrainer, speechschrijver bij Kuil & Van Woerkom communicatie.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 10,0.

Uitspraak van een deelnemer: “Ik vond het een voorrecht om les te krijgen van deze docent. De lessen waren enorm leerzaam door de goede opbouw en het vakmanschap van de docent. De docent straalt daarbij enthousiasme uit om ons iets te leren en kan allerlei situaties nabootsen op een natuurlijke manier. Dit was een heel waardevol kijkje in de wereld van de media.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.