Werk je als medisch milieukundige, beleidsmedewerker, adviseur bij een GGD aan een gezonde leefomgeving? Wil je dat jouw organisatie een sterkere rol krijgt in advisering en wil je als professional meer impact? Via het project gezondheid in de omgevingswet wil GGD GHOR NL graag professionals binnen de GGD ondersteunen in hun adviesrol. In deze module verbind je daarom jouw dagelijkse praktijk aan concrete acties om je in jouw regio te ontwikkelen tot een vertrouwde adviseur voor een gezonde leefomgeving.
Als adviseur kun je adviseren maar een ander bepaalt of het advies wordt opgevolgd. Hoe zorg je ervoor dat jouw advies ook aansluit? Het gaat dan niet alleen om goede adviezen geven maar ook om je als adviseur bewust te zijn van je eigen rol en hierin te kunnen schakelen. Welke rol is je gegund en hoe vergroot je je mogelijkheden als adviseur om impact te hebben? Tijdens de module focussen we op de toegevoegde waarde van jou als adviseur, bijvoorbeeld bij de omgevingswet.
Als adviseur voor een gezonde leefomgeving heb je te maken met veel verschillende partijen, politieke belangen en veel relaties zonder formele banden. Het kunnen bouwen aan vertrouwen en een goede relatie is in die positie heel belangrijk. Hoe kun je contactmomenten benutten om het vertrouwen te vergroten? Wat helpt bij het bouwen aan een goede adviesrelatie? Welke vaardigheden zijn dan van belang? In deze module werk je niet alleen aan het versterken van jouw adviesvaardigheden maar deze ook te verbinden aan de context in jouw regio.
Voor medisch milieukundigen, beleidsmedewerkers, adviseurs die werken aan een gezonde leefomgeving bij een GGD of Veiligheidsregio.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Facebook en Twitter hebben gelijkgestemden met elkaar verbonden in online communities. Vaak zijn die georganiseerd rond niche-thema’s, zoals sport of voeding. Hierin zijn ook social influencers (bloggers en vloggers) actief. Werk je in de publieke gezondheid en wil je leren hoe je met hen kunt samenwerken om je boodschap bij een breder publiek onder de aandacht te brengen? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Het medialandschap is de afgelopen jaren flink veranderd. Die verandering kenmerkt zich door de verschuiving van top-down informatievoorziening naar een grotere verscheidenheid van informatie, die dynamisch door de sociale netwerken van het publiek vloeit.
Mediaconsumptiepatronen hebben zich daardoor gediversifieerd en dat heeft bijgedragen aan de totstandkoming van online communities. In die groepen hebben social influencers veel invloed. Binnen de gezondheidszorg en preventie wordt gediscussieerd over de mogelijkheid om een samenwerking aan te gaan met deze bloggers en vloggers.
Deze nieuwe eendaagse NSPOH module gaat in op de vraag wat een dergelijke samenwerking betekent. Hoe werken deze social influencers? Zijn zij inderdaad de potentiële nieuwe samenwerkingspartners en stakeholders? En wat zijn de voor- en nadelen van een dergelijke samenwerking?
Het onderwijs wordt verzorgd door:
Voor deelnemers die werkzaam zijn in de publieke gezondheid en die de mogelijkheden willen verkennen van samenwerking met zogenaamde social influencers.
Hbo werk- en denkniveau.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als gezondheidsprofessionals zijn wij gewend een sterk beroep te doen op de rationale verwerking van gezondheidsinformatie. We baseren ons daarbij op de veronderstelling dat de ontvanger bij voorbaat geïnteresseerd is. Maar deze nadruk op cognitieve informatieverwerking is lang niet altijd effectief. Zolang er geen acuut gezondheidsprobleem is dat om een oplossing vraagt, gaat men doorgaans niet actief op zoek naar informatie over gezondheid en gezond gedrag. Een narratieve benadering, daarentegen, doet een beroep op affectieve principes: op emoties en op de belangstelling voor dat wat mensen wezenlijk raakt.
Wil jij inzicht in de verschillende vormen van narratieve benaderingen en storytelling voor gezondheidszorg en preventie? Doe dan deze eendaagse module.
Deze module kun je volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Tijdens deze module ontwikkel je inzicht in de verschillende vormen van narratieve benaderingen en storytelling voor gezondheidszorg en preventie. We bespreken de onderwerpen aan de hand van praktijkvoorbeelden, wetenschappelijke bevindingen en beeldfragmenten.
Verhalen zijn laagdrempelig en bieden identificatiemogelijkheden. Dit wordt ook wel narrative involvement, transportation en immersion genoemd. Goede verhalen leggen waarden bloot en helpen om gezondheidsthema’s te begrijpen en in acties om te zetten.
Deze eendaagse module is een goede voorbereiding op de tweedaagse verdieping: ‘’Aansluiting vinden bij je doelgroep: Entertainment Education voor gezondheidsbevordering“.
De module is ontwikkeld door het Centrum Media & Gezondheid (CMG). Vanuit verschillende wetenschappelijke domeinen ontwikkelt en test het CMG innovatieve communicatiemethoden, met name om kwetsbare doelgroepen te bereiken. Ze doen dat onder andere door entertainment-education strategie, storytelling, sociale media en co-creatie in te zetten. Het CMG heeft hiervoor diverse (inter-)nationale prijzen ontvangen.
Voor preventiemedewerkers, communicatieprofessionals, onderzoekers, projectleiders en andere professionals in de Public Health die hun doelgroepen graag beter willen leren kennen en bereiken.
Minimaal hbo denk – en werkniveau.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Elke dag creëren we 2,5 triljoen bytes aan data. Er is enorm veel data over de gezondheid, het gedrag en de omgeving van mensen. Wil je leren hoe je deze data adequaat inzet voor wetenschappelijk onderzoek in de publieke gezondheid? Doe dan deze eendaagse module.
Big data refereert naar de mogelijkheid om gebeurtenissen te volgen, verklaren en voorspellen door het slim combineren en analyseren van complexe datasets uit verschillende bronnen (Ottenheijm, 2015). De mogelijkheden voor innovatie en onderzoek met big data zijn talrijk en veelbelovend.
Binnen alle sectoren schallen de termen door de gangen: data science, big and messy data, data driven technology, e-Health, Internet of Things. “Big data is like teenage sex: everyone talks about it, nobody really knows how to do it, everyone thinks everyone else is doing it, so everyone claims they are doing it.” (Dan Ariely, 2013). De publieke gezondheidzorg is geen uitzondering.
Deze module is bedoeld voor koplopers, die kennis hebben gemaakt met de mogelijkheden van big data en big data graag willen inzetten voor onderzoek in de publieke gezondheid.
Inleiding en overzicht van big data en toepassingen
Tijdens het eerste deel van de dag gaan we in discussie over de basisprincipes van big data, waar je rekening mee moet houden als je onderzoek wilt doen met big data. Denk hierbij aan ethische vraagstukken en privacy, data kwaliteit, vergelijkbaarheid van data en welke data geschikt, open en vrij beschikbaar is.
Koppelen van CBS-bestanden
Een voorbeeld van big data onderzoek is het verrijken van gemeentelijke registraties met CBS data. In praktische stappen word je meegenomen in hoe je kunt achterhalen welke informatie beschikbaar is en op welke manier je verschillende databestanden aan elkaar kunt koppelen.
Het inzetten van omgevingsdata voor beleidsonderzoek
Door de opkomst van big data weten we steeds meer over de leefomgeving. Binnen het kader van de nieuwe Omgevingswet spelen gezondheid, sporten en bewegen bovendien een prominente rol. Tijdens dit deel gaan we kijken naar hoe je omgevingsdata in kunt zetten voor beleidsrelevant gezondheidsonderzoek.
Deze interactieve dag wordt verzorgd door drie docenten:
Voor professionals in de public en occupational health en koplopers, die kennis hebben gemaakt met de mogelijkheden van big data en big data graag willen inzetten voor onderzoek in de publieke gezondheid.
Academisch denk- en werkniveau.
Uitspraak van een eerdere deelnemer:
“De training was zeer actueel en helder uitgelegd. Eindelijk begrijp ik waar die ‘Big Data’ echt over gaan. Ik ben echt onder de indruk van het effect van een combinatie van bronnen op je ‘sample size’. En nu snap ik waarom het zo is. ”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Hoe krijg je jouw onderwerp op de (politieke) agenda? Ontdek hoe je je netwerk optimaal inzet en hoe je met lobbyen invloed uitoefent op de agenda’s van relevante partijen. Aan de hand van een persoonlijk lobby-doel ontwerp je een plan.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing of als keuze-onderdeel van jouw medische vervolgopleidingen.
Aan het eind van de module kun je een krachtenveldanalyse gebruiken om inzicht te krijgen in alle personen en partijen die betrokken zijn bij jouw lobbydoel. Hierdoor kun je bewuste keuzes maken voor relevante partijen en personen als je draagvlak wilt creëren en/of invloed wilt uitoefenen. Je leert hoe belangrijk het is om een langdurige vertrouwensband op te bouwen, zodat je op cruciale momenten op je expertise aangesproken wordt. Aan de hand van voorbeelden, maak je kennis met verschillende beïnvloedingsstrategieën. Doordat je weet welke partijen en personen het slagen van jouw lobbydoel kunnen beïnvloeden, kun je gericht beïnvloedingsstrategieën inzetten. Ook leer je de spelregels van het lobbyen en hoe je met een lobbyplan de agenda’s van relevante partijen kunt beïnvloeden en invloed kunt uitoefenen op de machten en krachten.
Vragen die aan de orde komen zijn:
Bij bovenstaande vragen gaat het ook om:
Je voorbereidingsopdracht vormt het uitgangspunt in deze module. De leerstof wordt gepresenteerd en besproken in de vorm van inleidingen, discussies en oefeningen. Daarnaast werk je aan je eigen lobby-plan.
Het onderwijs wordt onder andere verzorgd door
Voor professionals in de public en occupational health.
Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Wil je leren hoe je jouw aios in beweging krijgt, zonder lange gesprekken te voeren? En hoe je optimaal invloed uitoefent op het resultaat van een gesprek? Doe dan deze eendaagse didactische scholing over coaching.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.
Tijdens deze module behandelen we One Minute Coaching. Dat richt zich op de mentale veerkracht van mensen. Soms wil je als praktijkopleider, zonder lange gesprekken te voeren, je aios beïnvloeden om in beweging te komen. Door ‘one minute at a time’ kun je een medewerker in zijn mentale stemming (mindset) beïnvloeden. Dat doe je in het moment, zodat je direct inspeelt op de mentale processen.
Naast One Minute Coaching besteden we aandacht aan Strategisch coachen. We hebben dagelijks gesprekken met mensen, maar communiceren dan in meer of mindere mate op een automatische manier. Als je meer invloed wilt uitoefenen op het resultaat van deze gesprekken, is het essentieel om je bewust te worden van de verschillende communicatiestijlen. Strategisch coachen is een doelgerichte methode om gesprekken optimaal te sturen.
Tijdens deze dag wisselen we presentaties en discussie af met de uitwisseling van ervaringen, het doen van oefeningen en het uitvoeren van simulaties in groepen.
Het onderwijs wordt verzorgd door Michiel Kunnen en Puck Winnubst.
Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Het landelijk werkgeverschap start in 2019. Wil je leren wat de belangrijkste veranderingen zijn in de opleiding arts maatschappij en gezondheid? En hoe je jouw veranderde rol als praktijkopleider goed kunt invullen? Doe dan deze eendaagse didactische scholing.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.
Vanaf maart beginnen de eerste aios van de profielen Jeugdgezondheidszorg, Infectieziektebestrijding, Medische milieukunde, Tuberculosebestrijding en Forensische geneeskunde onder het Landelijk Werkgeverschap aan de eerste fase van de opleiding arts maatschappij en gezondheid.
Deze module is ontwikkeld om je hierover te informeren. ’s Ochtends krijg je informatie over de actuele stand van zaken van de opnieuw ingerichte opleiding. Ook contactpersonen zijn daarbij uitgenodigd. Er is tevens ruimte om onderling in gesprek te gaan.
De middag is specifiek bestemd voor praktijkopleiders. We besteden dan aandacht aan hoe je om gaat met je veranderde rol. Hoe kun je bijvoorbeeld goed beoordelen nu je minder contact hebt met je aios? En hoe spreek je een duidelijke rolverdeling af met de stagebegeleiders?
Het programma wisselt kennisoverdracht en interactieve discussies af. Daarnaast doen we oefeningen en bespreken we casuïstiek.
Het onderwijs wordt verzorgd door:
Voor praktijkopleiders van opleidingsinstellingen waar vanaf 2019 de praktijkopleiding van de profielen Jeugdgezondheidszorg, Infectieziektebestrijding, Medische milieukunde, Tuberculosebestrijding en/of Forensische geneeskunde wordt aangeboden.
Je kunt deze module volgen als je:
Score in evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Wil jij jouw gedragsstijl achterhalen en leren wat voor impact die heeft op de samenwerking binnen een team? En wil je leren hoe jij met die kennis effectiever kunt samenwerken? Doe dan deze didactische scholing. Kom zo mogelijk samen met je aios zodat jullie inzicht krijgen in elkaars gedragsstijl.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.
Met de MapsTell methode, gebaseerd op DISC, kun je op een verhelderende manier verschillende gedragsstijlen achterhalen en de impact hiervan op de samenwerking binnen een team verkennen.
Tijdens deze module krijg je inzicht in de verschillende voorkeursstijlen. Je maakt kennis met de ‘Wereld van Verschil’ en je krijgt op een toegankelijke en leuke manier inzicht in zowel je eigen gedrag als dat van de anderen. Zo kun je bruggen bouwen!
We raden je aan om samen met jouw aios te komen.! Na aanmelding krijg je informatie hoe hij of zij zich hiervoor tegen een gereduceerd tarief kan opgeven. Deze scholing telt voor de aios mee als keuzeonderwijs.
Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Evi Vermeer, procesbegeleider, teamcoach en trainer NSPOH.
Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Niet alle aios zijn hetzelfde. Wil jij leren hoe je omgaat met een aios die veel aandacht vraagt, het allemaal wel weet, niets doet met jouw feedback of de kantjes er vanaf loopt? Doe dan deze eendaagse didactische scholing!
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.
Natuurlijk zijn de meeste aios heel gedreven. Ze willen graag iets maken van hun opleiding, ze willen groeien. Maar stel nou dat je eens een andere aios treft. Hoe ga je om met een aios die veel aandacht vraagt, eigenwijs is, jouw aanwijzingen in de wind gooit of het niet serieus lijkt te nemen? Deze module is een prikkelende scholing waarin je meer leert over lastige lieden en jezelf!
We wisselen kennisoverdracht af met interactieve discussies. Daarnaast behandelen we casuïstiek en doen we oefeningen.
Het is nog niet bekend welke docent deze module zal geven.
Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.
Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,4 en een incompany uitvoering kreg ook een 8,2.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Huiselijk geweld, werkloosheid, schulden, mantelzorg, overspannenheid, mensen met verward gedrag en arbeidsongeschiktheid zijn voorbeelden van problemen waar je mee te maken kan krijgen als professional in de publieke gezondheidszorg.
In deze module passeren dergelijke problemen de revue. Aan de hand van casuïstiek ga je aan de slag met thema’s als: Wat is gezondheid, wetgeving, organisatie en financiering. De onderwerpen worden geïntegreerd aangeboden. Door interactieve presentaties van experts, discussies en oefeningen leer je samen met deelnemers uit verschillende vakgebieden vraagstukken te analyseren en breder te kijken dan je eigen vakgebied.
Ben je deelnemer aan een opleiding bij de NSPOH? Schrijf je dan in voor deze nieuwe module. Er zijn verschillende startmomenten, zodat je zelf kan kiezen wanneer het volgen van deze module je het beste uitkomt.
Je leert in deze module over de grenzen van je eigen vakgebied kijken. Je verruimt je blik op de organisatie, financiering en wetgeving van de publieke gezondheidszorg, het sociaal domein en op het gebied van arbeid en gezondheid. Je ontdekt hoe geldstromen lopen, hoe organisaties samenwerken en wat gezondheid eigenlijk is. Én wat dit betekent voor burgers in verschillende sociaal maatschappelijke situaties. Uiteraard sta je stil bij wat dit voor jou als professional betekent. Je leert integraal te denken en handelen in de praktijk van public en occupational health.
Deelnemers die een opleiding volgen bij de NSPOH kunnen deze module volgen. De module maakt onderdeel uit van de volgende opleidingen:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
In 2018 bestond de NSPOH 15 jaar. Dat vierden we onder andere door telkens een van onze deelnemers aan het woord te laten in een elevator pitch. In oktober 2018 was dat Annemarie Janssens, verpleegkundige jeugdgezondheidszorg. Na haar deelname aan de scholing Cliënt, casus en context vertelt Annemarie wat deze module haar heeft gebracht. En waarover ze enthousiast wordt als het gaat over de gezondheidszorg.