Dit onderdeel is een medische toepassing van het onderwijs over gezondheidseffecten van geluid. Wat zo vanzelfsprekend lijkt, is dat zeker niet. Een luisterend oor kunnen bieden. Gehoord worden. Binnen de gezondheidszorg is het gesprek met de patiënten de manier waarop informatie en kennis gedeeld worden. Echter, het gehoor kan in deze een beperking zijn die niet bewust opgemerkt wordt.
Je kunt dit onderwijs volgen als bij- of nascholing. Dit onderwijs is ook een onderdeel van de opleiding arts medische milieukunde (1e fase M+G).
Centraal staat de klinische presentatie, beoordeling en aanpak van klachten van het gehoor en aanpalende organen die toegeschreven worden aan omgevingsgeluid. Aan de hand van een aantal casussen krijg je een beeld van de klinische benaderingswijze binnen de audiologische revalidatie
Kun je een beeld vormen van de klinische presentatie en aanpak van klachten over het gehoor en wat een audiologisch centrum hierin kan betekenen. Hiermee heb je een basis om burgers en beleidsmakers te informeren over dit type meldingen in de publieke gezondheid.
Je bent verpleegkundige medische milieukunde, adviseur medische milieukunde of arts medische milieukunde met beperkte ervaring in de beoordeling van gehoorproblematiek. Je bent beginner en hebt weinig tot geen ervaring met de advisering over (milieugerelateerde) gehoorproblematiek.
Ir. DJWM (Dyon) Scheijen, klinisch fysicus – audioloog. Adelante, Hoensbroek.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ongezonde voeding levert een belangrijke bijdrage aan het ontwikkelen van chronische ziekten. Voeding is echter niet alleen het probleem, maar vaak ook een oplossing. Verdiep je in de kracht van voeding als veroorzaker én als medicijn voor chronische ziekten als diabetes, kanker en obesitas en volg deze module Chronische ziekten en voeding.
In de ochtend neemt prof. dr. Hanno Pijl je mee in de laatste medisch-wetenschappelijke studies over de impact van voeding op het beloop van chronische ziekten. Hij legt uit hoe slechte eetgewoonten bijdragen aan de ontwikkeling van chronische ziekten en ook hoe gezonde voeding het lichamelijk weer helpt te herstellen. Hanno deelt zijn ervaringen uit de spreekkamer en geeft tips over goed voedingsadvies.
De middag staat volledig in het teken van gespreksvoering. Leefstijlarts Trudy Vlot gaat in op vragen als: hoe open je een gesprek over leefstijlaanpassingen? Hoe kun je iemand motiveren om een blijvende verandering in zijn voedingspatroon in gang te zetten en dit ook langdurig vol te houden? We maken gebruik van casuïstiek om de gespreksvoering te oefenen.
Voor alle medische professionals die geïnteresseerd zijn in voeding. In het bijzonder: bedrijfsartsen, huisartsen, arboverpleegkundigen, praktijkondersteuners bedrijfsarts, artsen beleid & advies, jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen.
Het onderwijs wordt verzorgd door
In 2023 werd deze module beoordeeld met een 9.0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als opleider speel je een belangrijke en onmisbare rol in de opleiding van de aios. Om je voor te bereiden op deze taak heb je eerder een basisopleiding voor praktijkopleiders gevolgd. Om je erkenning als opleider te behouden volg je minimaal twee didactische terugkomdagen per jaar. Daarnaast neem je deel aan intervisie met andere opleiders.
Speciaal voor opleiders van aios infectieziektebestrijding, tuberculosebestrijding en medische milieukunde organiseert team ITM vier didactische dagdelen per jaar. Uitwisseling van ervaringen neemt altijd een belangrijke plek in tijdens de terugkomdagen. Sommige terugkomdagen zijn ook interessant voor opleiders van de BAIA-opleiding.
Tijdens elke terugkomdag is er gelegenheid tot het uitwisselen van ervaringen. Daarnaast besteden we aandacht aan wisselende onderwerpen. De agenda wordt per terugkomdag bekend gemaakt.
Wil jij een onderwerp of vraagstuk graag terugzien tijdens een terugkomdag? Stuur dan een mail naar team-itm@nspoh.nl.
Praktijkopleiders van aios infectieziektebestrijding, tuberculosebestrijding en medische milieukunde (ITM).
Opleiders team ITM.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Wat fijn dat je interesse hebt in de opleiding arts maatschappij en gezondheid (M+G)! Wij kunnen ons voorstellen dat je vragen hebt voordat je besluit te solliciteren naar een opleidingsplek voor de eerste of tweede fase van de opleiding. Op deze online informatieavond geven we uitleg over de verschillende profielen en is er gelegenheid tot het stellen van vragen.
Wanneer je basisarts bent of vanuit een ander specialisme komt, ben je welkom om vragen te stellen over de verschillende profielen voor de eerste fase:
Heb je de eerste fase al succesvol afgerond? Dan geven wij ook informatie over de tweede fase van de opleiding arts M+G.
Tijdens deze informatiebijeenkomst zijn er opleiders van TNO, NSPOH en UPHO aanwezig om al je vragen te beantwoorden.
Aanmelden voor de open avond kan via de inschrijfknop rechts. De open avond vindt plaats via Zoom. Na aanmelding ontvang je een bevestiging per mail.
Door het kiezen van een workshop krijgen wij beter inzicht in het specialisme waar belangstelling naar uitgaat en word je na het plenaire gedeelte door een opleider van het gekozen specialisme verder geïnformeerd.
In de digitale leeromgeving MijnNSPOH vind je bij het rooster en de agenda de Zoomlink. Door deze achter de inlog van MijnNSPOH te plaatsen is er een extra beveiliging. Je kunt inloggen met hetzelfde account dat je hebt gebruikt om je in te schrijven.
Burgers en beleidsmakers hebben vaak vragen over gezondheidsrisico’s van antennes en andere bronnen van elektromagnetische velden en straling. Als adviseur milieu & gezondheid heb je kennis nodig van de wetenschappelijke stand van zaken hieromtrent.
Waar en hoe word je blootgesteld aan elektromagnetische velden en straling? Bekende bronnen zijn mobiele telefonie en hoogspanningslijnen, maar ook over wifi maken mensen zich nogal eens zorgen voor hun gezondheid. Wat is bekend over gezondheidsrisico’s van deze relatief nieuwe technieken en hoe ga je om met onzekerheden in onderzoek bij de beoordeling van gezondheidsrisico’s in de praktijk? We besteden aandacht aan het voorzorgsprincipe. Aan de hand van praktijkvoorbeelden wordt ingegaan op het soort vragen dat de GGD krijgt.
Ter voorbereiding neem je één casus over elektromagnetische velden of straling en gezondheid mee ter bespreking.
Vooraf bekijk je de website van het Kennisplatvorm Elektromagnetische velden (EMV).
Voor de verpleegkundige medische milieukunde, adviseur medische milieukunde en de arts medische milieukunde met beperkte ervaring in de advisering bij elektromagnetische velden en de beoordeling van elektromagnetische velden als gezondheidsrisico.
De heer Dr.ir. R.T. (Rob) van Strien, adviseur milieu en gezondheid, afdeling Leefomgeving, GGD Amsterdam.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Onverklaarbare lichamelijke klachten komen regelmatig bij medewerkers medische milieukunde als mensen vermoeden dat er een hun klachten te wijten zijn aan milieufactoren. Dit kan vaak niet aannemelijk gemaakt worden. Dit maakt het nogal eens lastig om mee om te gaan. Hoe blijf je professioneel in gesprek? Je leert het in deze praktische module Omgaan met onverklaarbare lichamelijke klachten.
Professionals zijn geneigd oplossingsgericht te werk te gaan. Methodiek: een analyse van het probleem, het stellen van een diagnose, de formulering van beleid. Maar voor sommige problemen wordt de oorzaak niet eens gevonden. In deze workshop neem je je eigen valkuilen als hulpverlener onder de loep en krijg je handvatten om in gesprek te blijven in situaties waarin gezondheidsklachten niet of onvoldoende objectiveerbaar worden toegeschreven aan milieufactoren.
Bereid een casus voor uit je praktijkperiode bij de GGD waarin je je als professional voor een dergelijk moeilijk oplosbaar probleem gesteld voelde. Schrijf hiervan uit voor de bijeenkomst: de gebeurtenis, je gedachten en je emoties daarbij). De schrijfopdracht behoeft niet te worden ingeleverd; we gaan het aldus verkregen materiaal – wat gebeurde er? Wat dacht ik? Wat voelde ik? –samen bespreken.
herken je situaties waarin onverklaarbare gezondheidsklachten een rol kunnen spelen en heb je een start gemaakt met professionele gespreksvoering hierover.
Verpleegkundigen, adviseurs en artsen die in hun werk te maken hebben met vragen over gezondheidsklachten die toegeschreven worden aan factoren in de leefomgeving (bijvoorbeeld laagfrequent geluid, antennes).
Dit onderwijs is geschikt voor medewerkers die in hun werk een aantal maal de situatie zijn tegengekomen van blijvende lichamelijke klachten die ten ontrechte worden toegeschreven aan het milieu.
Dhr. Dr. L.W.J (Wim) Labree, gezondheidswetenschapper en psycholoog. Huisartsgeneeskunde, UMCG.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Deze cursus geeft je handvatten om een toxicologische beoordeling te maken van stoffen binnen de setting van de medische milieukunde zoals bij een GGD.
Deze module is gericht op normen voor blootstelling van omwonenden aan toxische stoffen. Om een veilige productie en toepassing van chemische stoffen te waarborgen worden normen afgeleid om blootstelling aan chemische stoffen te reguleren. Zo zijn er bijvoorbeeld normen voor de maximale luchtconcentratie van chemische stoffen op de werkplek en voor wat we dagelijks bijvoorbeeld via ons voedsel en drinkwater innemen. Je leert in hoeverre gezondheidskundige afwegingen een rol spelen bij de totstandkoming van normen. Daarnaast wordt middels opdrachten aandacht besteed aan het gebruik van normen in de praktijk om een risicobeoordeling uit te voeren. Welke conclusies kunnen wel getrokken worden als een norm is overschreden en welke niet? Wanneer is er sprake van een gezondheidsrisico?
E-learning, hoorcolleges, werkcolleges met opdrachten aan de hand van casuïstiek.
Adviseurs en artsen die in hun werk te maken hebben met het schatten van gezondheidsrisico’s voor omwonenden van blootstelling aan toxische stoffen. Er wordt verwacht dat je voorkennis hebt van de basisprincipes van toxicologie.
Dit onderwijs maakt deel uit van de opleiding tot arts medische milieukunde. Het aantal plaatsen voor externen is beperkt en er is voor dit onderwijs een voorrangsregeling voor GAGS in opleiding.
Deze module heeft een intermediate niveau. Er wordt verwacht dat je de begrippen uit de module basisprincipes toxicologie beheerst: toxicokinetiek, toxicodynamiek, dosis-responscurves met en zonder drempelwaarde, opname en verdeling van een stof in het lichaam.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Speciaal voor deelnemers, alumni, medewerkers en relaties organiseert de NSPOH op 10 januari 2023 een gratis lunchwebinar met generatie-expert Kim Jansen ter ere van het twintig jarig bestaan van de NSPOH. In twintig jaar tijd is er ontzettend veel veranderd op de werkvloer. Van fulltime naar parttime werken, van diversiteit naar inclusiviteit, van een profit en power mentaliteit naar purpose en pleasure. De creatieve, innovatieve en frisse blik van jong zorgt samen met de kennis, kunde en ervaring van de oudere garde dat je bij de tijd kan blijven en je zelf kan blijven vernieuwen. Met haar flair, speelsheid en humor neemt Kim je moeiteloos mee in haar verhaal. Het wordt interactieve sessie waarin ze jullie meeneemt in de wereld van verschillende generaties en de mogelijkheden om elkaar te versterken. Wees erbij.
Klik op inschrijven om je op te geven voor dit webinar. Ben je al bekend bij ons? Dan kan je inloggen met je bestaande account. Nieuwe deelnemer? Dan kun je een nieuwe account aanmaken (let op dat je het hele inschrijfproces doorloopt). Je ontvangt een bevestigingsmail van je inschrijving.
De zoomlink en toegang tot het webinar vind je in jouw agenda van MijnNSPOH.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Veel plezier met je nieuwjaarsgeschenk!
Geluid is een bron van hinder en onafhankelijk daarvan een bron van gezondheidsverlies. Werk je als adviseur milieu & gezondheid en heb je nog niet zoveel ervaring met geluid als gezondheidsrisico? Dan is deze module van één dagdeel bijzonder geschikt voor jou. Je krijgt basiskennis over geluid als natuurkundig verschijnsel en de relatie met (ervaren) gezondheid. Hiermee kun je situaties in de praktijk beoordelen en erover adviseren aan burgers en gemeentes.
Dit onderwijs is een onderdeel van de opleiding arts medische milieukunde (1e fase M+G). Je kunt dit onderwijs volgen als bij- of nascholing.
Je krijgt een presentatie van achtergrond, gezondheidskundige risico’s, de beoordeling en advisering van geluid als gezondheidsrisico.
De volgende onderwerpen komen aan bod: basisprincipes geluid, verschil geluid als natuurkundig verschijnsel en de menselijke waarneming, veel gebruikte dosismaten, lichamelijke reactie op geluid, gezondheidseffecten, gezondheidskundige normen en advisering. In het bijzonder wordt aandacht besteed aan hinder van bromtonen en laagfrequent geluid.
Globaal lezen:
Medewerkers bij de GGD die betrokken zijn bij de beoordeling en advisering over het geluid. Het niveau van de cursus is beginner met weinig tot geen ervaring met de beoordeling van geluid als gezondheidsrisico.
Mw.ir. R.(Rita) Slob, senior medisch milieukundig adviseur. GGD Rotterdam.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ben je vanuit de GGD betrokken bij de beoordeling en advisering over bodemverontreiniging? Leer systematisch beoordelen en adviseren over gezondheidsrisico’s. Deze nascholing behandelt hoe je blootgesteld wordt aan stoffen uit de bodem, wat de gezondheidsrisico’s daarvan kunnen zijn en welke maatregelen er zijn voor preventie.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze module is ook een onderdeel van de opleiding arts medische milieukunde (1e fase M&G).
De basis wordt behandeld van blootstelling en gezondheidseffecten aan stoffen via de bodem. De volgende onderwerpen komen aan bod:
Centraal staat dan het oefenen met de systematiek van het beoordelen van bodemverontreiniging als risico voor de gezondheid van omwonenden. Aan de hand van een aantal casussen voer je een risicobeoordeling uit. Hierbij maak je gebruik van een aantal beoordelingsinstrumenten.
Medewerkers die onlangs gestart zijn bij de GGD en die betrokken zijn bij de beoordeling en advisering over bodemverontreiniging en een systematiek hierin willen aanleren. Je bent beginner, met weinig tot geen ervaring met de gezondheidkundige beoordeling van bodemverontreiniging. Kennis van de basisbeginselen van toxicologie is een pre.
Mw. C. (Carola) Hegger, arts maatschappij & gezondheid | medische milieukunde; toxicoloog. GGD Rotterdam-Rijnmond.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Op deze locatie is de lunch voor eigen rekening.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.