Deze cursus geeft je handvatten om een toxicologische beoordeling te maken van stoffen binnen de setting van de medische milieukunde zoals bij een GGD.
Deze module is gericht op normen voor blootstelling van omwonenden aan toxische stoffen. Om een veilige productie en toepassing van chemische stoffen te waarborgen worden normen afgeleid om blootstelling aan chemische stoffen te reguleren. Zo zijn er bijvoorbeeld normen voor de maximale luchtconcentratie van chemische stoffen op de werkplek en voor wat we dagelijks bijvoorbeeld via ons voedsel en drinkwater innemen. Je leert in hoeverre gezondheidskundige afwegingen een rol spelen bij de totstandkoming van normen. Daarnaast wordt middels opdrachten aandacht besteed aan het gebruik van normen in de praktijk om een risicobeoordeling uit te voeren. Welke conclusies kunnen wel getrokken worden als een norm is overschreden en welke niet? Wanneer is er sprake van een gezondheidsrisico?
E-learning, hoorcolleges, werkcolleges met opdrachten aan de hand van casuïstiek.
Adviseurs en artsen die in hun werk te maken hebben met het schatten van gezondheidsrisico’s voor omwonenden van blootstelling aan toxische stoffen. Er wordt verwacht dat je voorkennis hebt van de basisprincipes van toxicologie.
Dit onderwijs maakt deel uit van de opleiding tot arts medische milieukunde. Het aantal plaatsen voor externen is beperkt en er is voor dit onderwijs een voorrangsregeling voor GAGS in opleiding.
Deze module heeft een intermediate niveau. Er wordt verwacht dat je de begrippen uit de module basisprincipes toxicologie beheerst: toxicokinetiek, toxicodynamiek, dosis-responscurves met en zonder drempelwaarde, opname en verdeling van een stof in het lichaam.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Speciaal voor deelnemers, alumni, medewerkers en relaties organiseert de NSPOH op 10 januari 2023 een gratis lunchwebinar met generatie-expert Kim Jansen ter ere van het twintig jarig bestaan van de NSPOH. In twintig jaar tijd is er ontzettend veel veranderd op de werkvloer. Van fulltime naar parttime werken, van diversiteit naar inclusiviteit, van een profit en power mentaliteit naar purpose en pleasure. De creatieve, innovatieve en frisse blik van jong zorgt samen met de kennis, kunde en ervaring van de oudere garde dat je bij de tijd kan blijven en je zelf kan blijven vernieuwen. Met haar flair, speelsheid en humor neemt Kim je moeiteloos mee in haar verhaal. Het wordt interactieve sessie waarin ze jullie meeneemt in de wereld van verschillende generaties en de mogelijkheden om elkaar te versterken. Wees erbij.
Klik op inschrijven om je op te geven voor dit webinar. Ben je al bekend bij ons? Dan kan je inloggen met je bestaande account. Nieuwe deelnemer? Dan kun je een nieuwe account aanmaken (let op dat je het hele inschrijfproces doorloopt). Je ontvangt een bevestigingsmail van je inschrijving.
De zoomlink en toegang tot het webinar vind je in jouw agenda van MijnNSPOH.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Veel plezier met je nieuwjaarsgeschenk!
Geluid is een bron van hinder en onafhankelijk daarvan een bron van gezondheidsverlies. Werk je als adviseur milieu & gezondheid en heb je nog niet zoveel ervaring met geluid als gezondheidsrisico? Dan is deze module van één dagdeel bijzonder geschikt voor jou. Je krijgt basiskennis over geluid als natuurkundig verschijnsel en de relatie met (ervaren) gezondheid. Hiermee kun je situaties in de praktijk beoordelen en erover adviseren aan burgers en gemeentes.
Dit onderwijs is een onderdeel van de opleiding arts medische milieukunde (1e fase M+G). Je kunt dit onderwijs volgen als bij- of nascholing.
Je krijgt een presentatie van achtergrond, gezondheidskundige risico’s, de beoordeling en advisering van geluid als gezondheidsrisico.
De volgende onderwerpen komen aan bod: basisprincipes geluid, verschil geluid als natuurkundig verschijnsel en de menselijke waarneming, veel gebruikte dosismaten, lichamelijke reactie op geluid, gezondheidseffecten, gezondheidskundige normen en advisering. In het bijzonder wordt aandacht besteed aan hinder van bromtonen en laagfrequent geluid.
Globaal lezen:
Medewerkers bij de GGD die betrokken zijn bij de beoordeling en advisering over het geluid. Het niveau van de cursus is beginner met weinig tot geen ervaring met de beoordeling van geluid als gezondheidsrisico.
Mw.ir. R.(Rita) Slob, senior medisch milieukundig adviseur. GGD Rotterdam.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ben je vanuit de GGD betrokken bij de beoordeling en advisering over bodemverontreiniging? Leer systematisch beoordelen en adviseren over gezondheidsrisico’s. Deze nascholing behandelt hoe je blootgesteld wordt aan stoffen uit de bodem, wat de gezondheidsrisico’s daarvan kunnen zijn en welke maatregelen er zijn voor preventie.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze module is ook een onderdeel van de opleiding arts medische milieukunde (1e fase M&G).
De basis wordt behandeld van blootstelling en gezondheidseffecten aan stoffen via de bodem. De volgende onderwerpen komen aan bod:
Centraal staat dan het oefenen met de systematiek van het beoordelen van bodemverontreiniging als risico voor de gezondheid van omwonenden. Aan de hand van een aantal casussen voer je een risicobeoordeling uit. Hierbij maak je gebruik van een aantal beoordelingsinstrumenten.
Medewerkers die onlangs gestart zijn bij de GGD en die betrokken zijn bij de beoordeling en advisering over bodemverontreiniging en een systematiek hierin willen aanleren. Je bent beginner, met weinig tot geen ervaring met de gezondheidkundige beoordeling van bodemverontreiniging. Kennis van de basisbeginselen van toxicologie is een pre.
Mw. C. (Carola) Hegger, arts maatschappij & gezondheid | medische milieukunde; toxicoloog. GGD Rotterdam-Rijnmond.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Op deze locatie is de lunch voor eigen rekening.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
In hoeverre is binnenlucht een risico voor de gezondheid? En hoe beoordeel je dat en wat zijn de mogelijkheden voor preventie? Daarover gaat deze nascholing.
Buitenlucht is op sommige plaatsen in ons land slechter voor de gezondheid dan op andere plaatsen. We brengen echter een belangrijk deel van ons leven binnen door. Binnenlucht is eigenlijk buitenlucht met extra toevoegingen. Afhankelijk van het huis waar we in wonen en hoe we precies in dat huis wonen is de binnenlucht slechter of beter van kwaliteit.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze module is ook een onderdeel van de opleiding medische milieukunde (1e fase M&G).
De volgende onderwerpen komen in deze module aan de orde:
Achtergrondliteratuur voor meer informatie (dit hoef je niet allemaal te lezen, maar eens kijken wat er in staat kan geen kwaad, zodat je weet waar je informatie kunt vinden indien nodig):
Medewerkers die onlangs gestart zijn bij de GGD en die betrokken zijn bij de beoordeling en advisering over het binnenmilieu.
De heer dr.ir. R.T. (Rob) van Strien, adviseur milieu en gezondheid, afdeling Leefomgeving, GGD Amsterdam.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Op 21 juni 2024 staat onze Midzomerdag met als thema Future Proof gepland, en de inschrijving staat vanaf nu open op mijnNSPOH.
Artificial Intelligence is overal. AI denkt met ons mee. Ontdek hoe je AI kunt inzetten binnen jouw werk en in de sociale geneeskunde. Laat je inspireren over wat AI is en wat het voor jou kan betekenen. Ga in gesprek met AI-experts en jouw collega AIOS over hoe je AI in jouw werkveld kunt toepassen.
We starten plenair met Sander Duivestein, spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie. Hij neemt ons mee in de wereld van AI, het ontstaan en de kansen. Daarna ga je zelf in twee verschillende workshops onder andere aan de slag met ChatGPT, leer je hoe je effectief AI kunt inzetten in de praktijk, en krijg je voorbeelden te zien van AI-pilots binnen de sociale geneeskunde. En tot slot duiken we gezamenlijk met Joris Krijger, AI- en Ethiekspecialist bij de Volksbank, in het belangrijke onderwerp van ethiek binnen het werken met AI. We sluiten deze themadag af met een gezellige borrel.
(tekst gaat verder onder de afbeelding)
Klik op de afbeelding hierboven en download het dagprogramma
Verzeker jezelf van een plek en schrijf je in voor de Midzomerdag Future Proof!
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
We zijn helemaal niet zo rationeel als we graag zouden willen geloven. We kiezen vaak automatisch de meest voor de hand liggende optie. Ons gedrag wordt continu onbewust beïnvloed met nudges en slim taalgebruik. Hoe werken de principes van nudging en framing? Hoe kun je ze toepassen in je eigen werk?
Tijdens deze dag gaan we aan de slag met de gedragsmatige kant van nudging en de taaltechnische kant van framing. Na uitleg van tevoren over hoe nudging en framing werken, ga je telkens na hoe je in een specifieke werksituatie deze tactieken kunt inzetten om gedrag te beïnvloeden. De focus ligt hierbij op het oefenen van nudging en framing voor groepen (denk bijvoorbeeld aan een persbericht, poster, video of krantenartikel).
Bij nudging staat de gedragsmatige kant van beïnvloeden centraal. Als bedrijfs- of verzekeringsarts, als jgz, izb-, mmk- of forensische professional, als vertrouwensarts, beleidsmaker, epidemioloog, als arts M+G of als andere specialist publieke gezondheidszorg richt je je bij gezondheidsbevordering vast vooral op ‘heal & deal’. Daarbij ga je misschien nu al (on)bewust uit van het idee ‘positieve gezondheid’ waarbij betekenis- of zingeving centraal staat, naast de fysieke, mentale en sociale kanten van gezondheid. Zingeving vormt tenslotte de bron voor motivatie en veerkracht.
Bij ‘nudging’ gaat het er zodoende om enerzijds op schrift en in gesprekken aan te sluiten bij datgene waardoor de ander zin krijgt de weg op te gaan richting positieve gezondheid. Anderzijds beoog je met taal de ander naar de goede gedragsverandering te ‘duwen’ (to nudge). We bespreken in de ochtend daarom ook hoe je de principes om gedrag als arts te beïnvloeden toepast in bijvoorbeeld je adviezen. Daarnaast gaan we na hoe je je lezers en luisteraars door de juiste bril of met de juiste oordoppen in je boodschap kunnen laten ontvangen. Vertrekkend vanuit de psychologie en de filosofie leer je je bewuster te worden van vooroordelen, blinde vlekken en stereotypes. Ook die van jezelf, waardoor je ze – tijdelijk – even opzij zet. Tot slot staan de vier principes voor nudging centraal. Als je bepaald gedrag wil stimuleren, maak het dan Easy, Attractive, Social and Timely (EAST). Ook dit zogeheten EAST-model passen jullie toe op eigen teksten.
(de tekst gaat verder onder de afbeelding)
De middag staat geheel in het teken van Framing. Framing is een manier om met de juiste woorden een boodschap aantrekkelijk te kleuren en daarmee bepaalde emoties te activeren. Deze communicatietactiek wordt vaak ingezet om brede steun en aanhang te krijgen voor een visie of voorstel. Onder meer via inclusief taalgebruik waarbij je geen woorden, uitdrukkingen en aannames gebruikt waarmee je groepen buitensluit, zoals ‘Beste ouders’ in een mail en niet ‘Beste vader en moeder’. Ook via overeenkomstentaal waarbij je eigen ervaringen gebruikt voor wederzijds begrip en een gevoel van gezamenlijke aanpak. Heel herkenbaar is positief taalgebruik waarbij de ander zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt. Denk aan: ‘Wat zou je helpen om deze valkuil die je zo goed benoemt, op tijd te zien én te omzeilen?’ in plaats van ‘Hoe kun je voorkomen dat je weer in deze valkuil trapt?’
Tijdens deze ééndaagse module komen de volgende onderwerpen aan bod:
Voor beleidsmakers, artsen en verpleegkundigen en andere gezondheidsprofessionals in de arbo- en publieke gezondheidszorg, die effectief gebruik willen maken van nudging en framing in hun dagelijks werk.
Hbo werk- en denkniveau.
Journalist en schrijver Peter Henk Steenhuis heeft niet alleen affiniteit met nudging en framing, maar ook volop ervaring hiermee: “Politici, werkgevers, sporters, werknemers, reclamemakers, medici, advocaten – ze proberen ons allemaal door hun bril naar de werkelijkheid te laten kijken. Als journalist ben ik erin getraind zulke brillen op én af te (laten) zetten. Journalisten proberen de werkelijkheid tenslotte zo objectief mogelijk te beschrijven. Om dat te kunnen doen, ben ik mij scherp bewust van de nudgingstrategieën waarmee anderen ons proberen te beïnvloeden. Ik ook dagelijks met taal bezig, gespitst op woorden als ‘weidemelk’. Dit woord roept het beeld op van koeien die na de winter de wei weer in mogen. Door het frame van beesten die niet opgehokt zitten, drinken wij liever die melk – is althans het idee.”
Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.
Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Deze module wordt georganiseerd in samenwerking met het Defensie CBRN Centrum (DCBRNC) te Vught. Daarnaast zijn bij de ontwikkeling en uitvoering de volgende organisaties betrokken:
Bij incidenten met chemische, radiologische en biologische middelen kan de de arts M&G een liaisonfunctie vervullen tussen de Crisisbeheersingsorganisatie en GHOR enerzijds en de inhoudelijk deskundigen op decentraal en centraal niveau anderzijds. Om de liaisonfunctie goed te kunnen vervullen moet de arts M&G eerstelijns expertise bezitten over de chemische, radiologische en biologische middelen waarmee hij/zij te maken kan krijgen.
In deze intensieve driedaagse cursus leer je daarom meer over de achtergronden, eigenschappen en medische aspecten van de belangrijkste agentia op het gebied van CBRNe. Je krijgt inzicht in de belangrijkste agentia op gebied van CBRNe. Typen van mogelijke scenario´s en incidentverloop worden besproken. Bedreigingen en effecten voor gezondheid en veiligheid komen hierbij aan bod. Je leert over de meetmethoden en de rol van responseenheid. Daarnaast besteden we aandacht aan de afwijkende aspecten van de organisatiestructuren (w.o. politie en defensie) en kennisinfrastructuur voor beoordeling en afhandeling van CBRNe-incidenten in Nederland bij intentionele incidenten t.o.v. accidentele incidenten. Je verkrijgt de kennis en vaardigheden om effectief te kunnen optreden bij incidenten met CBRNe.
Deze CBRN module is in overleg met bovengenoemde partijen door het DCBRNC aangepast aan de algemene Nederlandse situatie. De cursus richt zich hiermee specifiek op de civiele praktijk van de arts M&G, profielen IZB/MMK/TBC.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Milieu-epidemiologisch onderzoek geeft onderbouwing aan milieugezondheidkundige risico’s afkomstig van bijvoorbeeld verkeer, antennes, veehouderij en landbouw. In deze module maak je kennis met methoden en technieken om relaties tussen milieublootstellingen en gezondheid te schatten en te duiden.
Dit onderwijs is een onderdeel van de opleiding arts medische milieukunde (1e fase arts maatschappij+gezondheid). Je kunt dit onderwijs ook volgen als bij- of nascholing.
Je krijgt een theoretische inleiding over de studie-opzet, het schatten van blootstelling en gezondheidseffecten en de relatie tussen blootstelling en gezondheid. Met opdrachten wordt dit uitgewerkt vanuit verschillende milieu-epidemiologische onderzoeksprojecten. Daarnaast neem je deel aan sessies waarin wetenschappelijke artikelen worden beoordeeld en bediscussieerd.
Na afloop van deze module:
Het onderwijs bestaat uit zelfstudie, hoorcolleges, werkgroepen met opdrachten en discussies aan de hand van te lezen wetenschappelijke artikelen.
Adviseurs (hbo+) en artsen die in hun werk te maken hebben met het beoordelen en duiden van wetenschappelijk onderzoek op het gebied van milieu en gezondheid.
Bsiskennis van de epidemiologie (niveau BSc) wat betreft de onderwerpen:
Dr. ir. H. (Gerard) Hoek, universitair hoofddocent, Institute for risk-assessment sciences, Universiteit Utrecht.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Wil jij praktische handvatten hoe effectiever te vergaderen binnen jouw organisatie? Naast praktische tips van de docenten ga je met de andere deelnemers in groepjes zelf aan de slag. Je ontdekt meer over valkuilen en jouw eigen rol in de vergadering. Schrijf je snel in voor deze nieuwe nascholing.
We vergaderen wat af in Nederland. Dat kost veel tijd en energie. Stel jij jezelf wel eens de vraag ‘Wat doe ik bij dit overleg?’ Dan is het overleg waarschijnlijk zijn doel voorbij geschoten. Wanneer vergaderen goed gebeurt, heeft het een functionele meerwaarde en is het ook nog eens leuk! Organisaties kunnen veel winst behalen door ‘beter’ te vergaderen.
Tijdens dit dagdeel ga je met volgende onderwerpen aan de slag:
Het start eigenlijk allemaal met de vraag ‘Is dit overleg écht nodig?’ Dit en meer tips komen aan bod in de bij- en nascholing ‘Haal meer uit je vergaderingen’.
Voor professionals in de public of occupational health die handvatten zoeken hoe je binnen de organisatie efficiënter en leuker kunt vergaderen.
Hbo-werk en denkniveau.
Puck Winnubst, MSc. Puck is gedragswetenschapper en trainer op het gebied van professionele vaardigheden en verschillende pedagogische onderwerpen.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.
“De docenten wisten het onderwerp op een leuke manier te presenteren en de groep interactief te betrekken. Het ‘saaie’ onderwerp vergaderen werd echt interessant gemaakt”.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.