030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Privacybewustzijn voor professionals

Datum: 9 mei '19

In het kort

Wil jij leren hoe je privacyrisico’s voor de patiënt/cliënt kunt vermijden? Hoe mooi zou het zijn als je je collega’s daarin mee zou krijgen? Volg deze eendaagse module en leer een privacybewustwordingsproces op te zetten in jouw organisatie.

Wat je leert

Hoe vermijden jij en je collega privacyrisico’s voor de patiënt/cliënt?

In de publieke gezondheid en arbodienstverlening heb je te maken met privacygevoelige informatie van burgers. Informatieverwerking wordt steeds belangrijker en het risico op een lek wordt steeds groter. Ook criminelen, cybervandalen en scriptkiddies weten hoe waardevol persoonlijke informatie kan zijn. Als gezondheidsprofessional kan er soms weleens iets mis gaan in de gegevensbescherming. Door de grote hoeveelheid data die we delen, hebben ook onbedoelde fouten een groter impact.

Tijdens deze lesdag behandel je vier onderwerpen, namelijk:

  1. Het belang van privacy
  2. Risico’s
  3. Wet- en regelgeving
  4. Proces

Privacy is belangrijk voor jou, anders had je waarschijnlijk niet op deze pagina gekeken. Mooi, dat is stap één! In hoeverre slaag jij er nu in om in het dagelijks werk zorg te dragen voor privacy en gegevensbescherming van de cliënt of patiënt? En hoe doen je collega’s het? Tijdens het eerste lesonderdeel neem je de organisatievisie op privacy en je eigen verantwoordelijkheid onder de loep.

De AVG gaat verder dan alleen privacybewustzijn. Gegevensbescherming draait volgens de AVG naast vertrouwelijkheid van gegevens ook om beschikbaarheid en integriteit. Gewapend met meer inzicht in deze begrippen, ga je op zoek naar risico’s in je eigen werksituatie.

Met welke wetten en regelgeving heb je als zorgprofessional te maken? De docent neemt je mee in de vereisten vanuit de AVG en relevante wetgeving. Weet jij wat je moet doen wanneer je een datalek ontdekt? Volgens de meldplicht datalekken moet een organisatie die een ernstig datalek ontdekt direct een melding doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Tijdens de les bespreekt de docent het protocol datalekken volgens de standaardstappen.

In het laatste lesonderdeel zoom je uit op de hele organisatie. Hoe kun jij de motor zijn van het privacybewustwordingsproces in jouw organisatie? Privacybewuste collega’s veroorzaken minder incidenten. Ze helpen om datalekken te voorkomen en de kans op opsporing van risico’s te vergroten. Bewustwording vraagt om meer dan één training, daarom leer je in dit lesdeel hoe je een effectief en duurzaam bewustwordingsprogramma kunt initiëren.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je het belang van privacybescherming in eigen woorden toelichten.
  • kun je privacyrisico’s in de eigen werksituatie herkennen en vermijden.
  • kun je toepasselijke wet- en regelgeving in hoofdlijnen benoemen.
  • kun je toepasselijke wet- en regelgeving toepassen in de eigen werksituatie.
  • kun je aan de hand van een model het stappenplan voor een effectief bewustwordingsprogramma toelichten.
  • kun je een effectief bewustwordingsprogramma in de eigen organisatie in gang zetten.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door Martine van de Merwe.

Martine van de Merwe

 

“Vrijheid is voor mij van onschatbare waarde. Ik geloof dat privacy essentieel is voor vrijheid. Ik vind het belangrijk dat mensen niet worden uitgesloten, beoordeeld of benadeeld op basis van niet-relevante of uitgelekte gegevens. Medische informatie is gevoelige informatie. Ik geloof dat medewerkers in de zorg de sleutel zijn om privacy van patiënten en cliënten te waarborgen. Je kunt technisch nog zoveel regelen, als de medewerker zich niet bewust is van het belang en de risico’s, dan werkt het niet. Aan dát bewustzijn wil ik werken.”

Alle deelnemers aan deze module ontvangen gratis het boek: Van de Merwe, M. (2018). Zorg voor privacy. Het handboek voor privacybewustzijn in de zorg. Zwaag: PrivacyLab.

Voor wie

Voor professionals in public en occupational health die willen leren hoe ze zorg kunnen dragen voor gegevensbescherming, de privacy van de cliënt kunnen waarborgen en de eigen organisatie daarin mee kunnen krijgen.

Toelatingseisen

Minimaal hbo diploma.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Focus op hechting

Datum: 9 mei '19

In het kort

Ben jij jeugdarts (in opleiding) of arts M&G en wil jij je verdiepen in de relatie tussen ouder en kind? Volg dan de training Focus op hechting. Deze training is ontwikkeld door drs. Paulien Kuipers, GZ-psycholoog/kinderpsycholoog bij St. Kinderleven.

Wat je leert

Krijg inzicht in het belang van een goede band tussen ouder en kind

Dit is een nieuwe training.  Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Deze module is ook een onderdeel van de vernieuwde opleiding jeugdarts (1e fase M&G. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Binnen deze training worden handreikingen gedaan om de relatievorming tussen ouders en kind positief te beïnvloeden: in de omgang van de ouder met de baby, in het gesprek met de ouder(s) of in het gesprek met ouder(s) én kind.

Met behulp van taal – de goede woorden – kunnen ouders en kind begeleid worden om de weg naar elkaar terug te vinden, ruim voordat er sprake is van verregaande verwijdering. Dit ‘helpen hechten’ kan plaatsvinden binnen het dagelijkse werk van de professional: er komen geen nieuwe werkzaamheden bij.

Tijdens de training zetten we diverse werkvormen in, waaronder een (interactief) hoorcollege, eigen casuïstiek en rollenspellen.

Na afloop van deze training:

  • heb je inzicht in het grote belang van een positieve band tussen ouder(s) en kind.
  • kun je aan de hand van het één-gespreksmodel de band tussen ouder(s) en kind beïnvloeden.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door ervaren experts uit de praktijk. De module is ontwikkeld en wordt uitgevoerd door Paulien Kuipers.

Voor wie

Voor jeugdartsen KNMG en in opleiding.

Toelatingseisen

Je bent jeugdarts KNMG (i.o.) of arts M&G.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Terugkomdag Toptafels Trusted Advisor

Datum: 4 apr '19

In het kort

Twee dagen lang hebben we het gehad over Trusted Advisorschap. We hebben ervaringen uitgewisseld, verzameld waar moet je allemaal op moet letten om geloofwaardig en betrouwbaar te zijn en daadwerkelijk een relatie op te bouwen met je klant. Het resultaat: een hele lijst met concrete acties en een vertaling in beelden.

Inhoud van de terugkomdag (collega’s die niet bij de Toptafels waren zijn ook welkom)

Inmiddels zijn we twee weken verder. Wat hebben gesprekken met collega’s hierover opgeleverd? Wat willen we nog toevoegen vanuit de experts? Loek Stokx (RIVM) zal zijn ideeën hierover in ieder geval aan ons presenteren. Ook willen we jullie kennis laten maken met de MOSCOW principes om snel tot de essentie te komen van wat je wilt overdragen.

Met elkaar te besluiten wat wel of niet in de tool hoort. Wat ons betreft, hebben we einde van deze ochtend een blauwdruk waarmee we in gesprek kunnen met het RIVM, VWS en anderen om de tool echt te maken.

Voor wie

Eerdere deelnemers aan de Toptafels Trusted Advisor en collega’s die wel gaan voor een sterke adviesrol van de GGD maar er niet bij konden zijn.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

AIOSdag 2019

Datum: 18 feb '19

Sociale problemen en leefstijl, de effecten op gezondheid

Sociaal geneeskundigen zoals wij, beoefenen onze professie op basis van onze (groeiende) expertise. We staan midden in de maatschappij. De vraagstukken, waarover wij adviseren, hebben vaak een grote impact op het persoonlijk leven van een cliënt én met regelmaat op de maatschappij. Het komt niet zelden voor dat ons werk grote impact heeft op leefstijl en de sociale problemen van mensen.

Op dat hele plaatje mogen we trots zijn. We hebben als sociaal medisch deskundigen een essentiële rol in de preventie van ziekte en bevorderen van de gezondheid van alle Nederlanders. Dit dienen we uit te dragen! Onder andere richting elkaar, zodat we kunnen leren van elkaars kennis en vaardigheden. Om onze expertise op deze gebieden te ontwikkelen organiseert het LOSGIO een dag over het thema ‘sociale problemen en leefstijl’. Iedereen komt wel eens in aanraking met cliënten die naast hun ziekte ook sociale problemen of een ongezonde leefstijl hebben. Verschillende sprekers en workshopbegeleiders zullen ingaan op specifieke onderdelen van dit thema. Ook is er aandacht voor gedragsverandering en motivatie. Naast de inbreng van de sprekers kunnen we vooral leren de ervaringen van onze collega’s.

Programma

In de ochtend vertelt dr. Igor van Laere over dakloosheid en gezondheid, gevolgd Harriët Verkoelen over voeding en de effecten op gezondheid. Prof. Klasien Horstman rondt de middag voor de paneldiscussie af met een overzicht van de academische ontwikkeling op deze sociale thema’s. Tijdens de paneldiscussie praten we met de voorzitters van de wetenschappelijke verenigingen NVAB (Gertjan Beens), KAMG (Elise Buiting), NVVG (Rob Kok) en LOSGIO (Lilian van der Ven) na over dit thema en overige ontwikkelingen binnen onze specialisme. Uiteraard is dit niet alles! Je kunt tevens twee workshops bezoeken met onderwerpen als:

  • Gedragsverandering bij sociale problemen en leefstijl, hoe doe je dat? (Rubik Nazarian)
  • Schulden en de impact op gezondheid met een ervaringsdeskundige (Linda van Altena)
  • Bewegen en de effecten op gezondheid. (Petra Ooms)
  • Verslaving en de effecten op het functioneren van mensen.

Na de algemene ledenvergadering van het LOSGIO besluiten we de dag met een gezellige borrel en de aios- en opleidersprijs.

LOSGIO

LOSGIO 2019Het Landelijk Overleg Sociaal-Geneeskundigen in Opleiding (LOSGIO) is de vereniging voor én door aios sociale geneeskunde (arts Maatschappij & Gezondheid, bedrijfsarts of verzekeringsarts). Alle aios kunnen lid worden van LOSGIO; dit doe je automatisch door lid te worden van je wetenschappelijke vereniging. Ieder jaar organiseert LOSGIO samen met de NSPOH de landelijke aiosdag. Een bijeenkomst voor de volle breedte van de sociale geneeskunde: zowel eerste als tweede fase aios vanuit Maatschappij & Gezondheid zijn welkom, maar natuurlijk ook de aio bedrijfsgeneeskunde en verzekeringsgeneeskunde, en van NSPOH, TNO en SGBO!

Voor wie

Alle aios die een medische vervolgopleidingen in de sociale geneeskunde volgen. Niet alleen bij NSPOH maar ook vanuit TNO en SGBO.
Deze dag telt mee als (verplicht / keuze) onderwijs. Dus schrijf je in!

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Locatie

Schola Medica, Orteliuslaan 750, 3528 BB Utrecht

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

 

Toptafels Trusted Advisor

Datum: 11 feb '19

In het kort

Werk je als beleidsmedewerker, onderzoeker of adviseur bij een GGD en wil je dat jouw organisatie een sterkere rol krijgt in advisering? Of ben je als expert in het sociale of fysieke domein nieuwsgierig hoe je als trusted advisor meer impact kan hebben? Maak dan kennis met alle ins en outs van trusted advisorschap en verbind jouw expertise hieraan. In deze tweedaagse module creëer je samen een praktische tool die jou en je collega’s helpt in jullie rol als adviseur.

Wat je leert

Versterk je adviesrol binnen de GGD

De GGD als trusted advisor, daar streven we naar. Maar hoe bouw je aan een goede relatie en werk je aan vertrouwen? Hoe breng je jouw expertise effectief in? In je rol als trusted advisor heb je aandacht nodig voor de ander. Hoe doe je dat op een manier die past bij jou en ook recht doet aan de mensen die je adviseert?
Tijdens deze tweedaagse module volg je inspirerende sessies vol stimulerende werkvormen, zoals geleide meditatie en visualisering. Er is ruimschoots gelegenheid om elkaar te ontmoeten. We verwachten dat je je eigen expertise actief inzet voor jezelf en anderen, om samen tot een concreet resultaat te komen.
Daarnaast bouwen we door middel van input van experts, onderlinge uitwisseling en brainstormsessies aan een praktische tool. Deze tool helpt jou in je rol als adviseur, maar helpt ook andere collega’s in het veld.

De module is inclusief overnachting. Deelname is gratis, maar er is slechts plek voor een beperkt aantal deelnemers. Lees daarom de toelatingseisen (hieronder) en meld je snel aan!

Na afloop van deze tweedaagse module kun je:

  • de ins- en outs van trusted advisorschap benoemen.
  • de do’s en don’ts als adviseur expliciteren en uitwisselen.
  • knelpunten en kansen benoemen voor de rol van GGD als trusted advisor.
  • expertise in het fysieke en sociale domein bezien vanuit de rol als adviseur.
  • hulpmiddelen uit de theatersport toepassen in de rol als trusted advisor.

Docenten en expertise

  • Loek Stokx, chef strategie RIVM – Hoe verbind je inhoudelijke expertise met bestuurlijke sensitiviteit en geef je invulling aan je rol als trusted advisor bij het RIVM?
  • Marianne Stadlander, strategisch adviseur NZa – Welke succesfactoren en lessen kun je leren van een ervaren strategisch adviseur?
  • René Groot Koerkamp, manager bestuurszaken en strategie Menzis – Als zorgverzekeraar heb je te maken met positieve en negatieve opvattingen vanuit de samenleving. Hoe ga je daar mee om en hoe positioneer je jezelf zodanig, dat je vertrouwd wordt als adviseur?
  • Kees Jan van der Werfhorst, senior onderzoeker en adviseur bij BMC. Met ruime ervaring in het sociaal domein en kennis van actuele uitdagingen voor gemeenten – Hoe opereer je effectief bij vraagstukken op het grensvlak tussen analyse en advies?
  • Anja Koornstra, senior beleidsmedewerker GGD GHOR NL – Vanuit de geschiedenis van de GGD en in het licht van huidige ontwikkelingen bespreken we welke ruimte er is voor GGD-en om als adviseur te opereren.
  • Inge de Fluiter, schetstolk en visueel denker – Hoe kom je tot de kern, hoe visualiseer en externaliseer je denkprocessen? We ontwikkelen de bouwstenen voor een tool.
  • Evi Vermeer, trainer en facilitator NSPOH – Begeleid leren en werken naar een concreet resultaat in een veilige leeromgeving.

Voor wie

Voor adviseurs, beleidsmedewerkers, gezondheidsbevorderaars, onderzoekers, artsen en verpleegkundigen die werkzaam zijn bij een GGD.

Toelatingseisen

Hbo- of academisch denk- en werkniveau.

Er is slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. We streven naar een evenredige verhouding van professionals uit het sociale en fysieke domein en specialisten op het gebied van monitoring en advisering. Daarnaast zien we bij voorkeur een vertegenwoordiging van zoveel mogelijk GGD-en.

Aanmelding betekent dus nog geen definitieve plaatsing. Geef bij je inschrijving aan welke kennis en ervaring je mee brengt en wat je graag wilt bereiken. Uiterlijk 5 maart 2019 laten we weten of je definitief geplaatst bent.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Terugkomdag

Op 12 april 2019 is er een Terugkomdag Toptafels Trusted Advisor bij GGD GHOR NL in Utrecht. Je kunt je hiervoor op een later moment inschrijven. Noteer alvast de datum!

Alumni avond stoomcursus managers in de publieke gezondheidszorg

Datum: 5 dec '18

In het kort

Tijdens deze terugkomavond gaan we in op recente inzichten rond sociaal economische gezondheidsverschillen (SEGV). Met deze bijeenkomst geef je weer een impuls aan je netwerkrelaties.

Wat je leert

Recent verscheen het WRR-rapport Van verschil naar potentieel; een realistisch perspectief op de sociaaleconomische gezondheidsverschillen. In de beeldvorming in de media wisselend ontvangen. Aan bod komen het achterliggende gedachtegoed en de opties voor de praktijk.

Dr. Erik Ruland houdt zich al vele jaren bezig met het thema SEGV en heeft dit o.a. in de regio Zuid-Limburg, gemeente Den Haag en op G4 niveau vertaald in grootschalige programma’s, steeds in combinatie met wetenschappelijk onderzoek. Hij geeft een reflectie op het WRR-rapport.

Recentelijk oreerde prof. Frank van Lenthe als sociaal epidemioloog aan de EUR. Titel van zijn oratie was: SEGV: wat is het probleem? Hij maakt ons deelgenoot van zijn ideeën over do’s and don’ts in onderzoek, praktijk en beleid gericht op het begrijpen en verkleinen van SEGV.

Beide docenten gaan met jou in gesprek over de waarde van deze adviezen en inzichten voor je eigen praktijk.

Na afloop van deze avond:

  • Heb je weer een fris overzicht van ‘alle’ invalshoeken rondom SEGV.
  • Ben je bekend met het recente WRR-rapport en de kritiek daarop.
  • Heb je weer eens kunnen bij praten met collega alumni.

Docenten

  • Erik C. Ruland, arts M&G, profielen B&A en IZB, opleider/adviseur NSPOH
  • prof.dr. Frank van Lenthe, EUR, afd. maatschappelijke gezondheidszorg.

Voor wie

Eerdere deelnemers aan de module Managers verkennen de publieke gezondheid, een stoomcursus.

Ervaringen

Bart Andriessen Managers verkennen publieke gezondheidszorg stoomcursus NSPOH“De stoomcursus Managers verkennen publieke gezondheidszorg geeft een breed overzicht van wat er speelt in public health. Door de kwaliteit van de sprekers ga je tegelijkertijd ook de diepte in. En de gesprekken met collega’s uit het werkveld waren verrijkend.”

Bart Andriessen, directeur Volksgezondheid, Gemeente Utrecht

Femke Breman NSPOH“De Leergang Managers verkennen publieke gezondheidszorg, een stoomcursus heeft mijn passie voor de Publieke Gezondheid in het sociaal domein opnieuw bevestigd.”
Femke Breman, programmadirecteur, Ouder- en Kindteam Amsterdam
Jan Dirk van de Ven Managers verkennen publieke gezondheidszorg stoomcursus NSPOH“Ik kijk terug op boeiende avonden en discussies met een breed spectrum aan sprekers en onderwerpen, en een bont gezelschap in de ‘klas’. De module Managers verkennen publieke gezondheidszorg: een stoomcursus bood me overzicht en inzicht in de zorgwereld en publieke gezondheid. Voor nieuwkomers een must, voor mensen die denken de zorg te kennen een cadeautje! Jammer dat de leergang maar acht avonden duurde.”
Jan Dirk van de Ven, hoofd GHOR-bureau Amsterdam-Amstelland 

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Leiden of lijden. Midwinterdag over professioneel leiderschap

Datum: 1 nov '18

In het kort

Leiden of lijden, dat is de vraag in deze eigentijdse midwinterdag met verrassende sprekers, workshops en film.

Laat je inspireren door dirigent Arnaud Oosterbaan en kom er achter hoe je met ‘lucht´ anderen laat stralen.

Laat je uitdagen door drs. Danielle Braun, corporate antropoloog en auteur van de Corporate Tribe, managementboek 2016. Wat kun jij leren van de koppensneller?

Of schuif aan bij professor Marc Smelik, die zijn sporen ruimschoots heeft verdiend in leiderschapstrajecten bij bedrijven en de publieke sector in Spanje, Engeland, China en Nederland.

Over leiderschap moet je niet alleen horen of praten, je moet het aan den lijve ondervinden. Dit kan je onder andere ervaren door een boksworkshop, je zelf als ‘merk’ ontdekken, de tango dansen of deelnemen aan onze spannende ‘mysterie’-workshop. Het kan allemaal tijdens ons Midwinterevent.

Wat je leert

Midwinterdag Leiden of lijden? Professioneel leiderschap

leiderschap NSPOH midwinterdag

Je volgt inspirerende voordrachten over leiderschap, communicatie, samenwerking, vakvolwassenheid en persoonlijke identiteit. We hebben ontzettend goede en leuke sprekers voor deze dag.

Arnaud Oosterbaan ontving internationale aandacht als dirigent en is winnaar van de Kersjes dirigentenprijs voor jonge dirigenten in 2010. Hij vertelt begeesterd over het leiden van orkesten en wat we daarvan kunnen leren voor professioneel leiderschap. Daarbij is zijn boodschap dat leiders te vaak ‘de neuzen één kant op willen brengen’, terwijl hij ervoor pleit ieder individu te laten stralen.

Daniëlle Braun is corporate antropoloog. Ze neemt je mee op reis over de hele wereld om uiteindelijk weer te belanden in de spelonken van de eigen organisatie of je eigen leven. Wat leren wij van stammenhoofden en koppensnellers?

Prof. Marc Smelik heeft zeer ruime ervaring met het begeleiden van organisaties in China, Engeland, Spanje en Nederland. Hij was betrokken bij internationale deals en heeft ervaring in zowel bedrijfsleven als de publieke sector.

Marjan Slob, wetenschapsfilosofie, publiciste en winnaar van de Socrates Wisselbeker 2017 neemt jullie mee in de filosofische aspecten van leiderschap.

Hoe is het om te leiden of geleid te worden? Hoe bepaal je positie en je doel, zonder de ander uit het oog te verliezen? Ervaar het in een tangoworkshop, een boksworkshop of een workshop theatersport.

Wil je je professionele identiteit ontdekken en een eigen ‘merk’ neerzetten? Maak dan een Brand Heart.

Leiderschap is natuurlijk ook inhoudelijk goed zijn in je werk.
Heb je 
Cliënt, casus en context al gevolgd? Frits Coumans bespreekt in een workshop weer een nieuwe familie uit de Merelstraat.

Mocht je even onderuit willen zakken bij een interessant filmfragment over leiderschap, dan is dit ook mogelijk op deze dag.

Voor meer informatie download hier de pdf met een toelichting op de workshops. Geef je snel op en kies per tijdspad één lezing of minimaal twee actieve workshops.

Na afloop van deze dag:

  • kun je nieuwe ontwikkelingen op het gebied van leiderschap benoemen;
  • kun je aangeven wat professioneel leiderschap voor jou betekent;
  • heb je kennis gemaakt met een aantal aspecten van leiderschap;
  • heb je andere deelnemers aan opleidingen bij de NSPOH ontmoet.

Docenten

  • Daniëlle Braun
  • Frits Coumans
  • Dorine Lustig
  • Arnaud Oosterbaan
  • Rob Rijk
  • Annemieke Rhee
  • Marjan Slob
  • Marc Smelik
  • Evi Vermeer
  • Felicia Vizi

Voor wie

Alle deelnemers aan opleidingen bij de NSPOH en hun praktijkopleiders. Deze gratis Midwinterdag kan onderdeel zijn van je keuzeonderwijs.

Toelatingseisen

Hbo- of academisch denk- en werkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Yvette Saan - deelnemer opleiding Verpleegkundige M&G NSPOH - 2019
Yvette Saan – deelnemer opleiding Verpleegkundige M&G NSPOH – 2019

Lees het verslag van onze deelnemers aan deze dag in 2019, van

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Monitoring en advisering voor gezondheidsbeleid

Datum: 17 sep '18

In het kort

Adviseer je gemeenten over lokaal gezondheidsbeleid of zou je dat meer willen doen? Leer hoe je gebruik kunt maken van nieuwe ontwikkelingen en versterk je relatie met gemeenten.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Samenwerken met bloggers, vloggers en social influencers

Datum: 21 aug '18

In het kort

Facebook en Twitter hebben gelijkgestemden met elkaar verbonden in online communities. Vaak zijn die georganiseerd rond niche-thema’s, zoals sport of voeding. Hierin zijn ook social influencers (bloggers en vloggers) actief. Werk je in de publieke gezondheid en wil je leren hoe je met hen kunt samenwerken om je boodschap bij een breder publiek onder de aandacht te brengen? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Met behulp van social influencers werken aan gezondheid en preventie

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Het medialandschap is de afgelopen jaren flink veranderd. Die verandering kenmerkt zich door de verschuiving van top-down informatievoorziening naar een grotere verscheidenheid van informatie, die dynamisch door de sociale netwerken van het publiek vloeit.

Mediaconsumptiepatronen hebben zich daardoor gediversifieerd en dat heeft bijgedragen aan de totstandkoming van online communities. In die groepen hebben social influencers veel invloed. Binnen de gezondheidszorg en preventie wordt gediscussieerd over de mogelijkheid om een samenwerking aan te gaan met deze bloggers en vloggers.

Deze nieuwe eendaagse NSPOH module gaat in op de vraag wat een dergelijke samenwerking betekent. Hoe werken deze social influencers? Zijn zij inderdaad de potentiële nieuwe samenwerkingspartners en stakeholders? En wat zijn de voor- en nadelen van een dergelijke samenwerking?

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met de voor gezondheidszorg en preventie belangrijkste online communities.
  • weet je hoe social influencers werken en welke middelen ze inzetten.
  • weet je hoe je met hen kunt samenwerken.
  • ben je bekend met de voor- en nadelen van een samenwerking.

Docenten:

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • dr. Martine Bouman, hoogleraar Erasmus Universiteit en wetenschappelijk directeur Centrum Media & Gezondheid.
  • Roel Lutkenhaus, onderzoeker Erasmus Universiteit en Centrum Media & Gezondheid.

Voor wie

Voor deelnemers die werkzaam zijn in de publieke gezondheid en die de mogelijkheden willen verkennen van samenwerking met zogenaamde social influencers.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Storytelling en narratieve communicatiemethoden

Datum: 21 aug '18

In het kort

Als gezondheidsprofessionals zijn wij gewend een sterk beroep te doen op de rationale verwerking van gezondheidsinformatie. We baseren ons daarbij op de veronderstelling dat de ontvanger bij voorbaat geïnteresseerd is. Maar deze nadruk op cognitieve informatieverwerking is lang niet altijd effectief. Zolang er geen acuut gezondheidsprobleem is dat om een oplossing vraagt, gaat men doorgaans niet actief op zoek naar informatie over gezondheid en gezond gedrag. Een narratieve benadering, daarentegen, doet een beroep op affectieve principes: op emoties en op de belangstelling voor dat wat mensen wezenlijk raakt.

Wil jij inzicht in de verschillende vormen van narratieve benaderingen en storytelling voor gezondheidszorg en preventie? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Verhalen zijn effectiever dan statistieken

Deze module kun je volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze module ontwikkel je inzicht in de verschillende vormen van narratieve benaderingen en storytelling voor gezondheidszorg en preventie. We bespreken de onderwerpen aan de hand van praktijkvoorbeelden, wetenschappelijke bevindingen en beeldfragmenten.

Verhalen zijn laagdrempelig en bieden identificatiemogelijkheden. Dit wordt ook wel narrative involvement, transportation en immersion genoemd. Goede verhalen leggen waarden bloot en helpen om gezondheidsthema’s te begrijpen en in acties om te zetten.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je op de hoogte van de uitgangspunten van een narratieve benadering.
  • ken je verschillende manieren om storytelling en de kracht van verbeelding in te zetten in je eigen praktijk van gezondheidszorg en preventie.

Deze eendaagse module is een goede voorbereiding op de tweedaagse verdieping: ‘’Aansluiting vinden bij je doelgroep: Entertainment Education voor gezondheidsbevordering“.

Docenten

  • Prof. dr. Martine Bouman, hoogleraar Erasmus Universiteit en wetenschappelijk directeur Centrum Media & Gezondheid.
  • Roel Lutkenhaus, onderzoeker Erasmus Universiteit en Centrum Media & Gezondheid.

De module is ontwikkeld door het Centrum Media & Gezondheid (CMG). Vanuit verschillende wetenschappelijke domeinen ontwikkelt en test het CMG innovatieve communicatiemethoden, met name om kwetsbare doelgroepen te bereiken. Ze doen dat onder andere door entertainment-education strategie, storytelling, sociale media en co-creatie in te zetten. Het CMG heeft hiervoor diverse (inter-)nationale prijzen ontvangen.

Centrum Media en Gezondheid - foto Casper Cammeraat - NSPOH
Bekijk de trailer van de minisoap SOUND op de website van het Centrum Media en Gezondheid. Foto Casper Cammeraat.

Voor wie

Voor preventiemedewerkers, communicatieprofessionals, onderzoekers, projectleiders en andere professionals in de Public Health die hun doelgroepen graag beter willen leren kennen en bereiken.

Toelatingseisen

Minimaal hbo denk – en werkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.