030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Didactische scholing – do’s and don’ts van leren en begeleiden

Datum: 2 sep '19

In het kort

Een dag over leren en opleiden. Wat weten we er van af? Wat werkt wel en wat werkt niet? Theorie van recente wetenschappelijk onderbouwde inzichten wisselen we af met oefeningen en discussie.

In het kort

Ben je betrokken bij de begeleiding van een aios SG en wil je meer weten over recente wetenschappelijk onderbouwde inzichten? Zoek je daarnaast praktische handvatten met betrekking tot leren en begeleiden? Doe dan deze eendaagse didactische scholing.

Wat je leert

Onderwijstheorieën en praktische handvatten

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

Leer je meer van ervaring dan van onderwijs? Is het leren van kennis nog belangrijk als je alles kunt opzoeken? Bestaan leerstijlen? Kunnen we goed multitasken? Denk je het meest helder onder druk?

Over leren en opleiden gaat een hoop informatie de ronde maar wat is nu waar en bewezen effectief? En belangrijker: wat betekent dit voor jou als praktijkopleider? In deze onderwijsdag worden mythes over leren en opleiden ontrafeld en ontdek je wat werkt en wat je mag vergeten.

Het wordt een actieve, interactieve en afwisselende onderwijsdag met experimenten, discussie, oefening, reflectie en korte presentaties.

Na afloop van deze onderwijsdag kun je:

  • verschillende onderwijstheorieën beschrijven.
  • uitleggen wat werkt en waarom als het gaat om opleiden en leren.
  • onderzoeksresultaten vertalen naar praktische handvatten voor de praktijk.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Casper Hulshof.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – volle kracht vooruit – het IOP als kompas

Datum: 2 sep '19

In het kort

Ben je betrokken bij de begeleiding van een aios SG en wil je leren hoe je het individueel opleidingsplan (IOP) daarbij inzet? Volg dan deze eendaagse didactische scholing en leer jouw aios optimaal ondersteunen in zijn of haar ontwikkeling. Onder voorbehoud in Utrecht!

Wat je leert

Op volle kracht vooruit!

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

Het individueel opleidingsplan (IOP) is een waardevol instrument om vorm te geven aan de ontwikkeling van de aios. In het IOP staan afspraken met betrekking tot zijn of haar persoonlijke leerdoelen. Die heeft de aios geformuleerd op basis van ambities, wensen en voortgang. Een vakbekwame en ondernemende professional word je tenslotte niet in één dag.

Tijdens deze dag gaan we in op hoe je de ambities, kwaliteiten en valkuilen van de aios ontdekt, hoe je die vertaalt in zinvolle stappen en hoe je reflectie daarop bij je aios verdiept. Het is een actieve onderwijsdag met discussie, kennisoverdracht, oefening, casuïstiek en reflectie.

Aan het einde van deze eendaagse scholing kun je:

  • het kader en doel van een IOP kort en bondig beschrijven.
  • verschillende werkvormen inzetten om ambities, kwaliteiten en valkuilen te verhelderen.
  • sterke en zwakke leerdoelen herkennen.
  • uitleggen waarom de stap van dromen naar doen lastig is.
  • tips toepassen om de aios te begeleiden bij het verwezenlijken van leerdoelen.
  • reflectie van de aios stimuleren en verdiepen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door L. (Laura) Wierda, opleider/adviseur NSPOH.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling waar de aios in dienst is van de SBOH (Landelijk Werkgeverschap)? De SBOH financiert in 2021 dan voor jou het congres opleiders M+G op 22 september plus een andere dag didactische scholing. We verzoeken je dan bij factuurgegevens de naam van jouw opleidingsinstelling plus ‘SBOH’ te vermelden. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,8.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Mindfulness in de spreekkamer

Datum: 30 aug '19

In het kort

Werk je als arts en wil je leren wat mindfulness is? Waarom het zo effectief is en hoe je het inzet voor jezelf of je patiënten? Doe dan deze tweedaagse module en leer via theoretische informatie, uitgebreide ervaringsoefeningen en een prachtige omgeving het MBSR-programma kennen.

Wat je leert

MBSR: de technieken, de effecten en de wetenschap

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

Verschillende studies tonen aan dat mindfulness programma’s een gunstig effect heeft op angst, depressie en pijnklachten. De effectiviteit van de interventie is vergelijkbaar met het effect van medicamenteuze, fysieke of cognitieve behandelingen.

Maar wat houdt mindfulness precies in en wat is het juist niet? Wat bepaalt de effectiviteit en hoe kun je de kennis uit het mindfulness-based stress reduction-programma, oftewel het MBSR-programma, of de onderdelen erva,n toepassen in de spreekkamer en daarbuiten? Deze vragen beantwoorden we in de module Mindfulness in de spreekkamer.

In twee dagen ontdek je al varend over Waddenzee hoe mindfulness bij jou werkt en hoe je het kunt gebruiken in je werk als arts.

Na de ontvangst in Harlingen varen we richting Vlieland. Tijdens de vaart doe je de eerste oefeningen. We bespreken de actuele stand van de wetenschap rond mindfulness en we doen verschillende ervaringsoefeningen die zijn afgestemd op de unieke eigenschappen van de Waddenzee. Onderdeel van het programma is een wandeling in aandacht, over de bodem van de zee. Na een overnachting aan boord van de platbodem varen we terug naar Harlingen. Tijdens de vaart doen we wederom een aantal oefeningen uit het MBSR-programma. Je leert hoe aandacht je beleving kleurt en hoe je mindfulness in de spreekkamer kunt toepassen.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je mindfulness-oefeningen toepassen in jouw spreekkamer.
  • weet je hoe je mindfulness voor jezelf en voor patiënten kunt inzetten.
  • kun je beschrijven wat de wetenschappelijke actualiteit is van mindfulness-programma’s.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Sylvia Beijen, bedrijfsarts en opleider/adviseur NSPOH.

Voor wie

Voor alle artsen, zoals sociaal geneeskundigen, artsen maatschappij en gezondheid en huisartsen.

Toelatingseisen

Je bent basisarts.

Praktische informatie

Weer en getij bepalen de inhoudelijke volgorde van de onderdelen. De dagen worden ingedeeld in 3 leersessies van ieder 2 uur. Tussendoor is er tijd voor jezelf en ontspanning? Op het schip slaap je in een hut. Koffie, thee en maaltijden zijn inbegrepen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

De vertrouwde adviseur

Datum: 29 aug '19

In het kort

Hoe komt het toch dat een zorgvuldig onderbouwd advies niet automatisch wordt overgenomen? Goed en vooral betrouwbaar adviseren vraagt om meer dan een inhoudelijk goed verhaal. Het vraagt om inzicht in het speelveld waarin je opereert. Zie je ergens spanning? Kun je inschatten welke ‘advies-rol’ het meest passend is, afhankelijk van de context en je eigen positie? Hoe voer je vanuit die rol het goede gesprek? Welke mindset en vaardigheden zijn dan vooral belangrijk? Je leert het in deze module De vertrouwde adviseur. 

Versterk je adviesrol

De vertrouwde adviseur

Adviseren wordt steeds belangrijker voor professionals in de publieke gezondheidszorg en de bedrijfsgezondheidszorg. Heb jij al enige jaren een adviserende rol en wil je jezelf versterken en meer impact hebben?

In deze module werk je niet alleen aan het versterken van jouw adviesrol maar verbind je de theorie en vaardigheden van een vertrouwde adviseur aan jouw eigen context. Zodat je meer impact hebt als adviseur.

Met behulp van de theorieën over adviseren en de formule van vertrouwen opbouwen krijg je praktische handvatten. Je krijgt inzicht in de wijze waarop je in stappen tot een adviesrelatie komt die gebaseerd is op vertrouwen. Hierbij worden onderwerpen als waarden (hoe jijzelf en de ander naar een onderwerp kijkt), rollen en de (politieke) context behandeld. De module van twee hele dagen bestaat uit interactieve sessies. De theorie bereid je gericht voor, deze theorie en eigen casuïstiek koppelen we steeds aan de praktijk.

Na afloop van deze module kan je

  • onderbouwen wat de aanleiding en kwestie is vanuit degene die jou om advies vraagt (of die jij ongevraagd van advies voorziet) en de wijze waarop jij hiernaar kijkt;
  • in je aanpak beter aansluiten op de ontvanger van je advies;
  • potentiële spanningsvelden (h)erkennen tussen professionele criteria, organisatie eisen en de wensen van degene die je adviseert;
  • je eigen adviesrol bepalen afhankelijk van de context waarin je adviseert;
  • de toegevoegde waarde zien van je eigen rol in relatie tot degene die je wilt adviseren;
  • praktische handvatten benutten die helpen om het goede gesprek te voeren en vertrouwen op te bouwen.

Voor wie

Professionals werkzaam in de publieke gezondheidszorg en bedrijfsgezondheidszorg, die al enige jaren een adviserende rol hebben, zoals beleidsadviseurs en projectleiders, artsen en onderzoekers. Ook andere professionals met ervaring in een adviserende rol in de publieke of bedrijfsgezondheidszorg zijn welkom. Je beschikt over een academisch werk- en denkniveau. Bij voorkeur heb je al eerder onderwijs gevolgd op het gebied van adviesvaardigheden.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Myriam (M.S.) Gijsbers-van Pesch. Vanuit haar bedrijf Reflaction verzorgt zij bij de NSPOH diverse, niet-medisch inhoudelijke modules. Zoals haar bedrijfsnaam al verklapt staan zowel reflectie op het eigen handelen als actief daar verandering in aanbrengen in haar aanpak centraal. Het (verder) ontwikkelen van advieskwaliteit, leiderschap, veranderkunde en samenwerking (tussen individuen, teams en bijvoorbeeld ook met gemeenten) zijn zomaar wat van haar specialiteiten.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.

  • “ Theorie en praktijk mooi aan elkaar gekoppeld; heldere, simpele modellen waardoor je ze meteen goed kunt toepassen op de praktijk”
  • “ Mooie afwisseling van informatie en zelf oefenen en uitwerken. Plezierige docent met kennis van ons werkveld.”

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – verdiep je intervisie

Datum: 29 aug '19

In het kort

Ken je dat? Je zit in een intervisiegroep en je vraagt je af: “Zouden we hier niet meer uit kunnen halen?” Soms wordt de intervisie een sleur of ervaar je de bijeenkomsten als een verplicht nummer. Hoe kun je dit voorkomen? Of hoe keer je het tij zonder de sfeer te bederven? Je leert het tijdens deze eendaagse didactische scholing. Onder voorbehoud in Utrecht!

Wat je leert

Intervisie

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

In een lopende intervisiegroep is het van belang dat je het proces bewaakt en aandacht hebt voor het evenwicht in de groep. Wat doe je als sommige deelnemers meer aan bod komen dan andere? Hoe ga je om met voorzitterschap? Hoe introduceer je een nieuwe deelnemer? Welke valkuilen of struikelblokken kom je zoal tegen en hoe ga je daar mee om?

Tijdens deze dag leer je hoe je intervisie leuk, leerzaam en verrijkend houdt. Daarbij gaan we uit van de ervaringen van jou en de andere deelnemers. Je leert hoe je evalueert en tot goede afspraken komt waaraan iedereen zich houdt. Je verdiept je in verschillende intervisiemethoden en maakt kennis met minder gebruikelijke werkwijzen. We besteden ook aandacht aan het leren van successen. Vooraf kun je ervaringen en leervragen aangeven, zodat de trainer daar dieper op kan ingaan.

Discussie, oefeningen en groepswerk worden afgewisseld. Ook is er ruimte voor het uitwisselen van ervaringen.

Na afloop van deze eendaagse didactische scholing kun je uitleggen:

  • wat het belang is van intervisie in de ontwikkeling van professionals.
  • wat de aandachtspunten zijn bij het blijvend fris houden van een intervisiegroep.
  • hoe je een zinvolle tussentijdse evaluatie opzet.
  • wat de valkuilen en struikelblokken zijn bij intervisie.
  • hoe je vanuit de kennis daarover komt tot prettigere en betere samenwerking in de intervisiegroep.
  • hoe je kunt variëren met de verschillende rollen binnen een intervisiegroep.

En na afloop heb je geoefend met voor jou relatief onbekende intervisiemethoden in de zorg.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. H.A.L. (Heleen) van der Straaten, coach en consultant.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling waar de aios in dienst is van de SBOH (Landelijk Werkgeverschap)? De SBOH financiert in 2021 dan voor jou het congres opleiders M+G op 22 september plus een andere dag didactische scholing. We verzoeken je dan bij factuurgegevens de naam van jouw opleidingsinstelling plus ‘SBOH’ te vermelden. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.

Toelatingseisen

Je kunt deze module volgen als je de didactische scholing Een intervisiegroep opzetten als praktijkopleider hebt gevolgd of ervaring hebt met het opzetten van of leiding geven aan een intervisiegroep.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – vaardiger worden in situationeel begeleiden

Datum: 29 aug '19

In het kort

Heb je al eerder een module van Col Prevoo gevolgd over situationeel begeleiden? Doe dan deze eendaagse didactische vervolgscholing en verdiep je kennis en vaardigheden op het gebied van situationeel begeleiden.

Wat je leert

Versterk je vaardigheid met situationeel begeleiden

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

Gedurende de opleiding ontwikkelt de aios zich. In het begin van de opleiding heeft hij of zij dan ook een ander soort ondersteuning nodig dan aan het einde van de opleiding. Dit vraagt van jou als praktijkopleider vaardigheden in verschillende begeleidingsstijlen. Het aanpassen van je begeleidingsstijl aan je aios noemen we situationeel begeleiden.

Deze dag is een vervolg op en verdiept eerdere scholing over het model van situationeel leiderschap van Hersey en Blanchard. Tijdens deze dag verdiep je je in de vier begeleidingsstijlen ‘Instrueren’, ‘Begeleiden’, ‘Ondersteunen’ en ‘Delegeren’. We wisselen discussie, oefeningen en simulaties af. Je leert schakelen tussen de verschillende stijlen. Ook is er ruimte voor het uitwisselen van ervaringen.

Na afloop van deze eendaagse didactische scholing:

  • ben je vaardiger in de begeleidingsstijlen.
  • heb je geoefend in het schakelen tussen deze begeleidingsstijlen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. N.J. Th. (Col) Prevoo, trainer Klotz, Schouten en Prevoo, docent NSPOH.

Voor wie

Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios SG en de opleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je praktijkopleider van een aios 1e of 2e fase van één van de gesubsidieerde opleidingen M+G of Forensische Geneeskunde? SOGEON betaalt dan dit jaar voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G op 20 september 2023 plus één andere dag didactische scholing. Als deze dag didactische scholing die andere dag is, vul dan s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.

Toelatingseisen

Je kunt deze module volgen als je een eerdere scholing over situationeel begeleiden van Col Prevoo hebt gevolgd.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2021 kreeg deze module van de deelnemers een 8,6.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Straling en de gevolgen voor werk

Datum: 29 aug '19

In het kort

Werk jij als bedrijfsarts met werknemers die te maken krijgen met straling? Bijvoorbeeld van radioactieve stoffen, ertsen, splijtstoffen, natuurlijke bronnen en röntgentoestellen? Fris tijdens een dagdeel je kennis op van de voornaamste risico’s en gezondheidseffecten van ioniserende straling. Tijdens het andere dagdeel gaan we in op de gezondheidseffecten van elektrisch-magnetische straling en velden. En je leert over preventiemaatregelen bij stralingsongevallen.

Wat je leert

Over risico’s, gezondheidseffecten en preventiemaatregelen

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Straling is overal. Denk aan het licht van de zon, aardstraling, radiogolven, microgolven van mobieltjes en magnetrons, elektromagnetische velden rond elektronische apparatuur en hoogspanningslijnen. Wetenschappers buigen zich over de effecten van al die straling op onze gezondheid. In Nederland overlijden naar schatting 2000 mensen per jaar aan de gevolgen ervan.

Tijdens deze module gaan we globaal in op de fysische achtergronden van ioniserende en niet-ioniserende straling. Ook maak je kennis met recente wetenschappelijke inzichten over de (schadelijke) effecten. Er wordt nader ingegaan op de laatste kennis omtrent de gezondheidskundige effecten van blootstelling aan GSMzendmasten en de gevolgen van mobiel telefoneren. Daarnaast behandelen we praktische vragen, zoals: aan welke stralingsbronnen staan jouw werknemers bloot? Wat zijn daarvan de risico’s en de gezondheidseffecten op korte en lange termijn? Waar kun je relevante informatie vinden? En welke preventieve maatregelen kun je adviseren?

De leerstof wordt behandeld via een interactief hoorcollege, afgewisseld met besprekingen van casuïstiek. Je kunt ook een casus uit je eigen praktijk inbrengen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • heb je je kennis opgefrist over de fysische achtergronden van diverse stralingsbronnen.
  • ben je bekend met de risico’s en gezondheidseffecten daarvan voor jouw werknemers.
  • weet je welke preventiemaatregelen je kunt nemen ter voorkoming van stralingsongevallen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Liesbeth Onderwater, stralingsarts/bedrijfsarts en Leo Lagendijk, wetenschappelijk adviseur DNV GL / voorzitter van Nationaal Electrotechnisch Comité EMF.

Voor wie

Voor geregistreerde bedrijfsartsen. Huisartsen, artsen M&G zijn ook welkom.

Toelatingseisen

Een afgeronde opleiding tot bedrijfsarts, huisarts of arts M&G.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

E-learning assessment motiverende gespreksvoering (oefenmodule)

Datum: 28 aug '19

In het kort

Uniek in Nederland! Stel nu je kennis op het gebied van motiverende gespreksvoering vast. Doe de test.

Bekijk vóór inschrijving de gratis demo (log in met gebruikersnaam demomgv en wachtwoord: Demomgv2021!)

Wat je doet

Meerkeuzetoets

Het oefen assessment is gebaseerd op het derde boek van Miller en Rollnick over motiverende gespreksvoering en is getest en gevalideerd.

De meerkeuzetoets bestaat uit 60 vragen die zijn gekozen uit een verzameling van 220 gevalideerde items. Een deel van de vragen bevat videofragmenten.

Je hebt 2 weken onbeperkt toegang tot de meerkeuzetoets en je resultaten zijn direct zichtbaar.

Met dit oefen assessment bereid je je voor op de complete E-learning assessment motiverende gespreksvoering waarmee je – bij een voldoende eindbeoordeling – een certificaat van basisbekwaamheid ontvangt.

Praktische informatie

De kosten van deze e-learning betaal je direct via iDeal tijdens de inschrijving. Daarna ontvang je een e-mail. Daarin lees je hoe je de e-learning opent.

Ontwikkelteam

Het online assessment motiverende gespreksvoering is (met bijdragen van leden van het MINT-NL) ontwikkeld door de volgende specialisten:

  • Prof. dr. G. Schippers (grondlegger motiverende gespreksvoering in Nederland)
  • dr. J. de Jonge
  • drs. M. Merkx
  • drs. E. Baron
  • drs. F.J.M. Vlek.

Voor wie

Voor professionals die in hun werk motiverende gespreksvoering daadwerkelijk en aantoonbaar willen toepassen.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

E-learning assessment motiverende gespreksvoering

Datum: 28 aug '19

In het kort

Uniek in Nederland! Stel nu je kennis en vaardigheden op het gebied van motiverende gespreksvoering vast. Doe de test, upload een eigen gespreksfragment en ontvang een certificaat van basisbekwaamheid.
Bekijk vóór inschrijving de gratis demo (log in met gebruikersnaam demomgv en wachtwoord: Demomgv2021!)

Wat je doet

Meerkeuzetoets en beoordeling van gespreksfragment

Het assessment is gebaseerd op het derde boek van Miller en Rollnick over motiverende gespreksvoering en is getest en gevalideerd.

De test bestaat uit twee delen die elk voor 50% meetellen in het resultaat:

  1. Het eerste deel bestaat uit een meerkeuzetoets van 60 vragen die zijn gekozen uit een verzameling van 220 gevalideerde items. Een deel van de vragen bevat videofragmenten.
  2. Voor het tweede deel upload je je eigen audiofragment. Dat wordt beoordeeld op basis van de MITI 4.2.1. (Motivational Interviewing Treatment Integrity), een instrument waarmee wordt vastgesteld hoe goed een professional motiverende gesprekstechnieken toepast.

De resultaten van de meerkeuzetoets zijn direct zichtbaar. Het duurt ongeveer 3 weken voor je de beoordeling van jouw gespreksfragment ontvangt. Bij een voldoende eindbeoordeling ontvang je een certificaat van basisbekwaamheid.

Wil je jouw motiverende gesprekstechnieken verder ontwikkelen? Kies dan voor de oefenmodule van de e-learning assessment motiverende gespreksvoering. Daarmee kun je 2 weken onbeperkt het eerste deel van het assessment oefenen.

Praktische informatie

De kosten van deze e-learning betaal je direct via iDeal tijdens de inschrijving. Daarna ontvang je een e-mail. Daarin lees je hoe je de e-learning opent.

Ontwikkelteam

Het online assessment motiverende gespreksvoering is (met bijdragen van leden van het MINT-NL) ontwikkeld door de volgende specialisten:

  • Prof. dr. G. Schippers (grondlegger motiverende gespreksvoering in Nederland)
  • dr. J. de Jonge
  • drs. M. Merkx
  • drs. E. Baron
  • drs. F.J.M. Vlek.

Voor wie

Voor professionals die in hun werk motiverende gespreksvoering daadwerkelijk en aantoonbaar willen toepassen.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Raak de kern in tijden van crisis

Datum: 23 aug '19

In het kort

Vind jij het moeilijk om aan die bezorgde ouders uit te leggen wat er aan de hand is met die uitbraak van die infectieziekte? Of om de schokkende conclusies van jouw (epidemiologisch) onderzoek aan het college van B&W te presenteren? Doe dan deze training en leer hoe je in een crisissituatie je boodschap effectief kunt afstemmen op de doelgroep.

Wat je leert

Zo leer je effectief presenteren in een crisissituatie

Je kunt deze training volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Een verhaal is zoveel waard als de manier waarop jij het presenteert. Ouders, inwoners en bestuurders willen natuurlijk allemaal het naadje van de kous weten. Maar meestal ontbreekt de tijd om alles te vertellen wat je weet. En mocht je die tijd wel krijgen, dan loop je de kans dat je ze overlaadt met een wirwar aan feiten, omstandigheden en verklaringen. Met als gevolg verwarring in plaats van opheldering.

In deze training leer je hoe je van een ingewikkelde situatie of gebeurtenis snel en eenvoudig een helder verhaal maakt en deze effectief kunt presenteren.

Juist als het spannend wordt, betekent effectief presenteren dat je goed selecteert welke informatie je wilt overdragen. Daarbij is het belangrijk dat je aansluit bij de dominante vragen van de doelgroep en een verhaallijn kiest waarin je je publiek kunt meenemen. Hoe je dat doet, bespreken we tijdens de eerste, halve dag van de training.

Thuis werk je de verhaallijn van je eigen casus uit naar een korte presentatie of pitch. Tijdens de tweede dag draag je die voor en ontvang je feedback van de trainer en de andere deelnemers. Hun tips en verbeterpunten verwerk je in jouw verhaal. Na de lunch presenteer je nog een keer.

Als er veel deelnemers zijn, dan splitsen we de groep tijdens de tweede dag op en vinden de presentaties parallel plaats. Op deze manier leer je zo efficiënt mogelijk wat effectief presenteren inhoudt.

Na afloop van deze module van anderhalve dag kun je:

  • uitleggen waarom een doelgroep-analyse belangrijk is.
  • je presentatiestijl aanpassen aan de doelgroep.
  • beargumenteerd keuzes maken in de informatie die je opneemt in je presentatie.
  • een kernboodschap opstellen, afhankelijk van de situatie en de doelgroep.
  • een verhaallijn opbouwen en deze koppelen aan een invoelbare emotie.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Arian Kuil, communicatieadviseur en mediatrainer.

Voor wie

Voor artsen en verpleegkundigen werkzaam in de publieke gezondheidszorg. Daarnaast is de module interessant voor beleidsmedewerkers, onderzoekers en andere professionals die regelmatig presenteren over gebeurtenissen of situaties met mogelijk een grote maatschappelijke impact.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Toelatingseisen

HBO- denk en werkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.