030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Kinderreanimatie

Datum: 21 jul '22

In het kort

Wil je leren hoe je een kind reanimeert? Je hoopt het nooit te hoeven doen. Na het volgen van deze scholing heb je geoefend en is de theorie weer opgefrist.

Wat je leert

Werk je in de jeugdgezondheidszorg? Dan hoop je dat je dit nooit hoeft te doen: het reanimeren van een kind. Maar als het in de spreekkamer gebeurt, verwachten mensen van jou als arts dat je goed kunt handelen. De praktijk leert dat je de vaardigheid van reanimatie verliest, als je deze niet onderhoudt.
Met deze scholing fris je de theorie op en oefen je het reanimeren. Je leert hoe je ouders bij eerste hulpvragen kunt begeleiden. Ook het verschil met een reanimatie van een volwassene komt aan bod.

In eerste instantie behandelen we de theorie van reanimatie. Vervolgens oefen je met casuïstiek. Daarna oefenen alle deelnemers op poppen.

Na het volgen van deze module:

  • ken je de stappen die je doorloopt bij reanimatie;
  • ken je de achtergrond ABC (airway breathing en circulation) bij een reanimatie;
  • weet je wat je moet doen als een kind niet reactief is;
  • ben je bekwaam om een reanimatie bij een kind (en dus ook een volwassenen) te doen;
  • ken je het verschil tussen de procedure in reanimatie tussen kinderen en volwassenen;
  • leer je omgaan met de stress/paniek die ontstaat rond levensbedreigende situaties;
  • weet je hoe je kinderen stabiel houdt tot extra hulp aanwezig is;
  • kan je ouders begeleiden en adviseren rondom hun vragen bij eerste hulp kwesties.

Docenten

  • Tijs Rutgers, jeugdarts KNMG, aios 2e fase arts maatschappij & gezondheid.
  • Francis Stoutjesdijk, aios 1e fase arts maatschappij en gezondheid, profiel jeugdgezondheidszorg.

Voor wie

Basisartsen werkzaam in de jeugdgezondheidszorg, jeugdartsen KNMG en artsen Maatschappij + Gezondheid.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 8,5.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stoppen met roken: begeleiding met Rationeel Emotieve Therapie

Datum: 30 mei '22

In het kort

Loop je als stoppen met roken coach tegen uitspraken aan bij je cliënten als: “Het lukt me nooit!” of “Als ik stop verander ik in een feeks, dat kan ik mijn familie niet aandoen”? Het zijn belemmerende hersenspinsels die ervoor zorgen dat stoppen met roken moeilijk wordt. In deze module leer je dit door middel van Rationeel Emotieve Therapie (RET) om te zetten in helpende gedachten en gevoelens van bekwaamheid.

Wat je leert

Help de stoppende roker met RET hinderende gedachten om te zetten in gevoelens van bekwaamheid

RET is een van de belangrijkste bouwstenen van de cognitieve gedragstherapie. Het is zeer effectief om de cliënt te helpen om blokkerende gedachten om te zetten in helpende zelfspraak. Dit leer je koppelen aan gevoelens van bekwaamheid. Daardoor voelen stoppers zich bevrijd en hoopvoller, wat er in resulteert dat ze succesvoller zijn in hun stoppogingen.

We stellen de opeenvolgende fasen van het stoppen met roken centraal en tijdens de workshop oefen je intensief met het doorbreken van negatieve gedachten.
Je oefent de methodiek eerst intensief voordat je hem toepast bij nagespeelde rookstoppers. Speciale aandacht wordt besteed aan het gedachten-uitdagend interviewen.

We bespreken de mogelijkheden van verankeren van positieve gevoelens (uit de Neuro-Linguistische Programmering en ACT) en passen het toe bij Stoppen met roken. We geven je het materiaal mee dat je hiervoor tijdens je begeleidingen zal kunnen gebruiken.

Je ontvangt een 15-daags oefenprogramma om in praktijk mee te starten.

De workshop wordt gevolgd door tweewekelijkse e-mails die je verder ondersteunen bij het in praktijk brengen van wat je leerde. Er is ook de mogelijkheid om vertrouwelijk met de andere deelnemers en de trainers te bloggen.

Na afloop van deze module kun je:

  • Uitleggen wat Rationeel Emotieve Therapie inhoudt.
  • Hinderende gedachten bij rookstoppers herkennen en scherp stellen.
  • Hinderende gedachten ombuigen in helpende zelfspraak.
  • Helpende gedachten en gevoelens van bekwaamheid helpen verankeren.
  • RET toepassen in stoppen met roken coaching.

Voor wie

Voor stoppen met roken coaches en professionals op het gebied van publieke gezondheid(sbevordering), die ervaring hebben met de begeleiding bij stoppen met roken en die zich daarin verder willen specialiseren. Bijvoorbeeld huisartsen, (long)verpleegkundigen, praktijkondersteuners coaches en persoonlijk begeleiders bij GGZ.

Docenten

  • Linda de Boer-Hendriks – stoppen met roken professional en trainer.
  • Geert Haentjens – doctor in de psychologie, gedragstherapeut en trainer.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Informatiebijeenkomst 1e en 2e Fase jeugdarts

Datum: 24 mei '22

Vanaf 1 februari t/m 7 maart 2023 kun je solliciteren naar een opleidingsplek voor de eerste fase opleiding jeugdarts en voor de tweede fase opleiding arts maatschappij + gezondheid.

Wij kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt voordat je besluit te solliciteren. Misschien twijfel je of je voldoende ervaring hebt of heb je nog vragen over de opleiding. Daarom organiseren wij een open avond, online.

Aanwezig om je te informeren en al je vragen te beantwoorden tijdens deze bijeenkomst zijn:

  • Nathalie Leeuwenburgh, opleider TNO en praktijkopleider.
  • Maarten Remmers, aios M+G 2e
  • Mindel Koenders, aios M+G 1e
  • Lineke Dogger, opleider NSPOH.

Programma

  • 19:30 – 19:40 uur: Uitleg over de profielopleiding Jeugdgezondheidszorg
  • 19:40 – 20:30 uur: Gelegenheid tot het stellen van vragen.

Aanmelden voor de open avond kan via de inschrijfknop rechts. De open avond vindt plaats via Zoom. Na aanmelding ontvang je een bevestiging per mail.

Zoom

In de digitale leeromgeving MijnNSPOH vind je bij het rooster en de agenda de zoomlink, door deze achter de inlog van MijnNSPOH te plaatsen is er een extra beveiliging. Je kunt inloggen met hetzelfde account dat je hebt gebruikt om je in te schrijven.

Bovendien kun je in deze leeromgeving nu al vragen stellen, als je die hebt. Dan zorgen we ervoor dat ze aan bod komen tijdens de bijeenkomst.

Meld je aan!

Wij hopen je te zien!

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Informatiebijeenkomst leergang Toekomstgerichte publieke gezondheid

Datum: 6 mei '22

De inschrijving is geopend voor de derde editie van de leergang Toekomstgerichte publieke gezondheid.

Versterk je rol in de publieke gezondheidszorg en maak complexe problemen hanteerbaar

Kijk jij als ambitieuze GGD-professional, beleidsadviseur, kwartiermaker of projectleider vooruit en lever je graag een bijdrage aan een toekomstgerichte public health, het liefst samen met anderen? Worstel je soms met de complexiteit van de problemen die spelen en zou je willen leren hoe je deze wicked problems nog beter kunt aanpakken? Wil je graag uitgedaagd en verleid worden om anders te denken en werken? Vind je het leuk om je expertise te delen?

Dan is de zevendaagse opleiding Toekomstgerichte Publieke Gezondheid iets voor jou.

Gratis informatiebijeenkomst

We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt voordat je besluit je aan te melden. Daarom organiseren wij op 30 september 2024 van 16.00 – 17.00 uur een online informatiebijeenkomst. We vertellen meer over de inhoud van de leergang en vervolgens is er ruim tijd om vragen te stellen. Mocht deze datum niet uitkomen, dan kun je ook individueel een afspraak maken met ons.

(tekst gaat verder onder afbeelding)

 

Voor wie

Als ambitieuze professional, beleidsadviseur of projectleider in de publieke gezondheid wil je graag uitgedaagd en verleid worden om anders te denken. Je vindt het leuk om je eigen expertise te delen. Je kijkt vooruit en levert graag een bijdrage aan een toekomstbestendige public health, het liefst samen met anderen.

Hoe meld je je aan?

Aanmelden voor de informatiebijeenkomst kan via de inschrijfknop rechts of door een mail te sturen naar w.smelik@nspoh.nl
De bijeenkomst vindt plaats via Zoom. Na aanmelding ontvang je een bevestiging en de Zoom-link per mail.

Je mag ons natuurlijk ook mailen:

Astrid de Graaf a.degraaf@nspoh.nl
Etske Kroon e.kroon@stuurboordtraining.nl

Wij hopen je te zien! Meld je aan!

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Gezondheidsrisico’s van bodemverontreiniging

Datum: 15 apr '22

In het kort

Ben je vanuit de GGD betrokken bij de beoordeling en advisering over bodemverontreiniging? Leer systematisch beoordelen en adviseren over gezondheidsrisico’s. Deze nascholing behandelt hoe je blootgesteld wordt aan stoffen uit de bodem, wat de gezondheidsrisico’s daarvan kunnen zijn en welke maatregelen er zijn voor preventie.

Wat je leert

Beoordeling en advisering over bodemverontreiniging en gezondheidsrisico’s

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze module is ook een onderdeel van de opleiding arts medische milieukunde (1e fase M&G).

De basis wordt behandeld van blootstelling en gezondheidseffecten aan stoffen via de bodem. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • bodemverontreiniging
  • lood in bodem
  • bodemsanering
  • omgevingsvisie en -plannen
  • introductie in de methodologie van risicobeoordeling bij bodemverontreiniging.

Centraal staat dan het oefenen met de systematiek van het beoordelen van bodemverontreiniging als risico voor de gezondheid van omwonenden. Aan de hand van een aantal casussen voer je een risicobeoordeling uit. Hierbij maak je gebruik van een aantal beoordelingsinstrumenten.

Na afloop van deze module Gezondheidsrisico’s van bodemverontreiniging:

  • ben je bekend met bodem en gezondheid in brede zin.
  • ken je de basisprincipes van de risicobeoordeling bij bodemverontreiniging en bodemsanering.
  • kun je een risicobeoordeling uitvoeren voor niet-complexe vormen van bodemverontreiniging.
  • ken je een aantal beoordelingsinstrumenten en weet wanneer en hoe deze te gebruiken.
  • ken je de gemeentelijke netwerkpartners betrokken bij bodemverontreiniging en de weg naar collegiale consultering binnen de publieke gezondheid.

Voorbereiding

Voor wie

Medewerkers die onlangs gestart zijn bij de GGD en die betrokken zijn bij de beoordeling en advisering over bodemverontreiniging en een systematiek hierin willen aanleren. Je bent beginner, met weinig tot geen ervaring met de gezondheidkundige beoordeling van bodemverontreiniging. Kennis van de basisbeginselen van toxicologie is een pre.

Docent

Mw. C. (Carola) Hegger, arts maatschappij & gezondheid | medische milieukunde; toxicoloog. GGD Rotterdam-Rijnmond.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Praktische informatie

Op deze locatie is de lunch voor eigen rekening.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Binnenmilieu beoordelen

Datum: 15 apr '22

In het kort

In hoeverre is binnenlucht een risico voor de gezondheid? En hoe beoordeel je dat en wat zijn de mogelijkheden voor preventie? Daarover gaat deze nascholing.

Buitenlucht is op sommige plaatsen in ons land slechter voor de gezondheid dan op andere plaatsen. We brengen echter een belangrijk deel van ons leven binnen door. Binnenlucht is eigenlijk buitenlucht met extra toevoegingen. Afhankelijk van het huis waar we in wonen en hoe we precies in dat huis wonen is de binnenlucht slechter of beter van kwaliteit.

Wat je leert

Leer meer over binnenlucht, risico’s voor de gezondheid en de mogelijkheden voor preventie

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze module is ook een onderdeel van de opleiding medische milieukunde (1e fase M&G).

De volgende onderwerpen komen in deze module aan de orde:

  • Verbrandingsproducten.
  • Vocht en schimmel in huis.
  • Bouwmaterialen en stoffen die in de binnenlucht voor kunnen komen.
  • Ventilatie in woningen en op scholen.

Lees vooraf door:

Achtergrondliteratuur voor meer informatie (dit hoef je niet allemaal te lezen, maar eens kijken wat er in staat kan geen kwaad, zodat je weet waar je informatie kunt vinden indien nodig):

Na afloop van deze module

  • ben je bekend met het binnenmilieu in brede zin en de relevantie voor de gezondheid.
  • ken je de basisprincipes van de beoordeling van het binnenmilieu voor de gezondheid in verblijfsruimtes waaronder scholen, kindercentra en woningen.
  • ken je mogelijkheden om het binnenmilieu in gunstige zin te beïnvloeden.
  • heb je geoefend aan de hand van casuïstiek om in de praktijk het binnenmilieu te beoordelen wat betreft gezondheidsrisico’s en hierover te adviseren aan burgers en gemeentes.

Voor wie

Medewerkers die onlangs gestart zijn bij de GGD en die betrokken zijn bij de beoordeling en advisering over het binnenmilieu.

Docent

De heer dr.ir. R.T. (Rob) van Strien, adviseur milieu en gezondheid, afdeling Leefomgeving, GGD Amsterdam.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Themadag

Datum: 4 mrt '22

In het kort

Op 21 juni 2024 staat onze Midzomerdag met als thema Future Proof gepland, en de inschrijving staat vanaf nu open op mijnNSPOH.

Future Proof

Artificial Intelligence is overal. AI denkt met ons mee. Ontdek hoe je AI kunt inzetten binnen jouw werk en in de sociale geneeskunde. Laat je inspireren over wat AI is en wat het voor jou kan betekenen. Ga in gesprek met AI-experts en jouw collega AIOS over hoe je AI in jouw werkveld kunt toepassen.

We starten plenair met Sander Duivestein, spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie. Hij neemt ons mee in de wereld van AI, het ontstaan en de kansen. Daarna ga je zelf in twee verschillende workshops onder andere aan de slag met ChatGPT, leer je hoe je effectief AI kunt inzetten in de praktijk, en krijg je voorbeelden te zien van AI-pilots binnen de sociale geneeskunde. En tot slot duiken we gezamenlijk met Joris Krijger, AI- en Ethiekspecialist bij de Volksbank, in het belangrijke onderwerp van ethiek binnen het werken met AI. We sluiten deze themadag af met een gezellige borrel.

Programma

(tekst gaat verder onder de afbeelding)
Klik op de afbeelding hierboven en download het dagprogramma

Praktische informatie

Verzeker jezelf van een plek en schrijf je in voor de Midzomerdag Future Proof!

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Naar een rookvrije generatie: nieuwe kansen en mogelijkheden?

Datum: 22 feb '22

In het kort

Gezamenlijk een rookvrije generatie creëren? Als public health professional werk je vast graag mee aan dit ambitieuze doel. Over de hele wereld wordt al succesvol beleid gevoerd om de jeugd zoveel mogelijk rookvrij op te laten groeien. Wil jij weten wat hierin werkt en ook nadenken over hoe jij met jouw organisatie het verschil kunt maken? Doe dan mee met deze unieke module op Wereld niet roken dag!

Wat je leert

Uitbreiding van rookvrije zones: Hoe beschermt dit kinderen en wat is er voor nodig om ze in Nederland in te voeren?

Op 31 mei is het Wereld niet roken dag. Kinderen hebben het recht om rookvrij op te groeien. In Nederland is daarom veel steun voor de Rookvrije Generatie. We weten uit onderzoek dat een rookvrije omgeving de gezondheid van kinderen kunnen verbeteren. Hierdoor worden minder kinderen te vroeg geboren of opgenomen in het ziekenhuis met astma of een longontsteking. Hoewel in Nederland op lokaal initiatief ziekenhuizen, schoolpleinen en speeltuinen rookvrij worden gemaakt, is hiervoor nog geen landelijk beleid. Ook mag op veel plekken nog steeds gerookt worden in de buurt van kinderen, zoals bijvoorbeeld in de auto, op terrassen, stranden en balkons. Wat kunnen we doen om meer rookvrije plekken te creëren om kinderen te beschermen?

In deze bijzondere eendaagse module leren we van landen waar plekken rookvrij zijn gemaakt, zoals in het Verenigd Koninkrijk en Ierland waar roken is verboden in de auto als er kinderen bij zijn. Of in Kyoto in Japan, waar je in de binnenstad niet mag roken op straat. In hoeverre is dit ook in Nederland wenselijk en mogelijk? Hoe kunnen die rookvrije zones dan het beste worden ingevoerd en gehandhaafd? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat mensen goed begrijpen waarom rookvrije plekken zo belangrijk zijn?

We presenteren en bediscussiëren recente onderzoeksresultaten over de invoering van rookvrije gebieden in Nederland en het buitenland om kinderen en volwassenen optimaal te kunnen beschermen en gezond te houden. Ook over hoe mensen in de samenleving denken over deze rookvrije plekken, en waarom dit ook in Nederland zou kunnen werken, of waarom juist niet.

Je gaat naar huis met concrete ideeën over hoe jij vanuit jouw rol en met jouw organisatie het verschil kunt maken op weg naar een rookvrije generatie.

Na afloop van deze module heb je:

  • kennis van hoe verschillende landen succesvol beleid voeren om meer plekken rookvrij te maken.
  • inzicht in wat in Nederland nog nodig is om meer rookvrij plekken te genereren.
  • ideeën gevormd over hoe jij met jouw organisatie kan werken aan een rookvrije generatie

Voor wie

Deze module is voor gezondheidsbevorderaars, public health professionals, beleidsmakers, gezondheidsfondsen, onderzoekers, bestuurders van bijvoorbeeld ziekenhuizen en scholen en andere professionals die zich bezig houden met beleid rondom stoppen met roken.

Docenten

  • Dr. Jasper Been – Erasmus MC.
  • Dr. Roel Lutkenhaus – New Momentum B.V.
  • Prof. dr. Brigit Toebes – Rijksuniversiteit Groningen.
  • Prof. dr. Martine Bouman – Centrum Media & Gezondheid.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Nudging en framing

Datum: 1 feb '22

In het kort

We zijn helemaal niet zo rationeel als we graag zouden willen geloven. We kiezen vaak automatisch de meest voor de hand liggende optie. Ons gedrag wordt continu onbewust beïnvloed met nudges en slim taalgebruik. Hoe werken de principes van nudging en framing? Hoe kun je ze toepassen in je eigen werk?

Tijdens deze dag gaan we aan de slag met de gedragsmatige kant van nudging en de taaltechnische kant van framing. Na uitleg van tevoren over hoe nudging en framing werken, ga je telkens na hoe je in een specifieke werksituatie deze tactieken kunt inzetten om gedrag te beïnvloeden. De focus ligt hierbij op het oefenen van nudging en framing voor groepen (denk bijvoorbeeld aan een persbericht, poster, video of krantenartikel).

Wat je leert

Nudging en framing: tactieken waarmee je een duwtje in de goede richting kunt geven

Nudging – ochtenddeel

Bij nudging staat de gedragsmatige kant van beïnvloeden centraal. Als bedrijfs- of verzekeringsarts, als jgz, izb-, mmk- of forensische professional, als vertrouwensarts, beleidsmaker, epidemioloog, als arts M+G of als andere specialist publieke gezondheidszorg richt je je bij gezondheidsbevordering vast vooral op ‘heal & deal’. Daarbij ga je misschien nu al (on)bewust uit van het idee ‘positieve gezondheid’ waarbij betekenis- of zingeving centraal staat, naast de fysieke, mentale en sociale kanten van gezondheid. Zingeving vormt tenslotte de bron voor motivatie en veerkracht.

Bij ‘nudging’ gaat het er zodoende om enerzijds op schrift en in gesprekken aan te sluiten bij datgene waardoor de ander zin krijgt de weg op te gaan richting positieve gezondheid. Anderzijds beoog je met taal de ander naar de goede gedragsverandering te ‘duwen’ (to nudge). We bespreken in de ochtend daarom ook hoe je de principes om gedrag als arts te beïnvloeden toepast in bijvoorbeeld je adviezen. Daarnaast gaan we na hoe je je lezers en luisteraars door de juiste bril of met de juiste oordoppen in je boodschap kunnen laten ontvangen. Vertrekkend vanuit de psychologie en de filosofie leer je je bewuster te worden van vooroordelen, blinde vlekken en stereotypes. Ook die van jezelf, waardoor je ze – tijdelijk – even opzij zet. Tot slot staan de vier principes voor nudging centraal. Als je bepaald gedrag wil stimuleren, maak het dan Easy, Attractive, Social and Timely (EAST). Ook dit zogeheten EAST-model passen jullie toe op eigen teksten.

(de tekst gaat verder onder de afbeelding)

Een goed voorbeeld van nudging: De werknemers van deze organisatie krijgen een duwtje in de rug om met de trap naar boven te gaan. Wie de trap neemt, krijgt niet alleen meer lichaamsbeweging, maar raakt ook een paar extra calorieën kwijt.

Framing – Middagdeel

De middag staat geheel in het teken van Framing. Framing is een manier om met de juiste woorden een boodschap aantrekkelijk te kleuren en daarmee bepaalde emoties te activeren. Deze communicatietactiek wordt vaak ingezet om brede steun en aanhang te krijgen voor een visie of voorstel. Onder meer via inclusief taalgebruik waarbij je geen woorden, uitdrukkingen en aannames gebruikt waarmee je groepen buitensluit, zoals ‘Beste ouders’ in een mail en niet ‘Beste vader en moeder’. Ook via overeenkomstentaal waarbij je eigen ervaringen gebruikt voor wederzijds begrip en een gevoel van gezamenlijke aanpak. Heel herkenbaar is positief taalgebruik waarbij de ander zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt. Denk aan: ‘Wat zou je helpen om deze valkuil die je zo goed benoemt, op tijd te zien én te omzeilen?’ in plaats van ‘Hoe kun je voorkomen dat je weer in deze valkuil trapt?’

Tijdens deze ééndaagse module komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Wat is de kracht van nudging?
  • Wat is de kracht van framing?
  • Hoe maak je adequaat gebruik van nudges?
  • Hoe kun je je boodschap communicatief effectief framen?

Na afloop van deze nieuwe module over nudging en framing kun je:

  • uitleggen wat de kracht is van nudging en framing.
  • de voorwaarden voor goed nudgen en framen beschrijven.
  • een situatie vanuit je werk analyseren en beschrijven hoe goed gebruik van zowel nudging als framing bijdraagt aan positieve gedragsverandering.

Voor wie

Voor beleidsmakers, artsen en verpleegkundigen en andere gezondheidsprofessionals in de arbo- en publieke gezondheidszorg, die effectief gebruik willen maken van nudging en framing in hun dagelijks werk.

Toegangseis

Hbo werk- en denkniveau.

Docent

Journalist en schrijver Peter Henk Steenhuis heeft niet alleen affiniteit met nudging en framing, maar ook volop ervaring hiermee: “Politici, werkgevers, sporters, werknemers, reclamemakers, medici, advocaten – ze proberen ons allemaal door hun bril naar de werkelijkheid te laten kijken. Als journalist ben ik erin getraind zulke brillen op én af te (laten) zetten. Journalisten proberen de werkelijkheid tenslotte zo objectief mogelijk te beschrijven. Om dat te kunnen doen, ben ik mij scherp bewust van de nudgingstrategieën waarmee anderen ons proberen te beïnvloeden. Ik ook dagelijks met taal bezig, gespitst op woorden als ‘weidemelk’. Dit woord roept het beeld op van koeien die na de winter de wei weer in mogen. Door het frame van beesten die niet opgehokt zitten, drinken wij liever die melk – is althans het idee.”

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

CBRN

Datum: 4 jan '22

In het kort

Deze module wordt georganiseerd in samenwerking met het Defensie CBRN Centrum (DCBRNC) te Vught.  Daarnaast zijn bij de ontwikkeling en uitvoering de volgende organisaties betrokken:

  • Coördinatiecentrum Expertise Arbeidsomstandigheden en Gezondheid (CEAG),
  • Defensie Gezondheidszorg Organisatie, te Doorn

Wat je leert

Bij incidenten met chemische, radiologische en biologische middelen kan de de arts M&G een liaisonfunctie vervullen tussen de Crisisbeheersingsorganisatie en GHOR enerzijds en de inhoudelijk deskundigen op decentraal en centraal niveau anderzijds. Om de liaisonfunctie goed te kunnen vervullen moet de arts M&G eerstelijns expertise bezitten over de chemische, radiologische en biologische middelen waarmee hij/zij te maken kan krijgen.

In deze intensieve driedaagse cursus leer je daarom meer over de achtergronden, eigenschappen en medische aspecten van de belangrijkste agentia op het gebied van CBRNe. Je krijgt inzicht in de belangrijkste agentia op gebied van CBRNe. Typen van mogelijke scenario´s en incidentverloop worden besproken. Bedreigingen en effecten voor gezondheid en veiligheid komen hierbij aan bod. Je leert over de meetmethoden en de rol van responseenheid. Daarnaast besteden we aandacht aan de afwijkende aspecten van de organisatiestructuren (w.o. politie en defensie) en kennisinfrastructuur voor beoordeling en afhandeling van CBRNe-incidenten in Nederland bij intentionele incidenten t.o.v. accidentele incidenten. Je verkrijgt de kennis en vaardigheden om effectief te kunnen optreden bij incidenten met CBRNe.

Voor wie

Deze CBRN module is in overleg met bovengenoemde partijen door het DCBRNC aangepast aan de algemene Nederlandse situatie. De cursus richt zich hiermee specifiek op de civiele praktijk van de arts M&G, profielen  IZB/MMK/TBC.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.