030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Psychopathologie bij kinderen (eendaagse)

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als jeugdarts krijg je in toenemende mate te maken met vragen over psychopathologie bij kinderen. Bij de veranderingen die de transitie jeugdzorg teweeg brengt, wordt vaker een beroep gedaan op jouw expertise. Wil jij leren hoe je adviseert, verwijst en begeleidt bij (vermoedens van) kinderpsychiatrische aandoeningen? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Het kinderpsychiatrisch onderzoek en kinderpsychiatrische aandoeningen bij adolescenten

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze eendaagse module gaan we in op de kinderpsychiatrische anamnese en het onderzoek door de jeugdarts. We beantwoorden onder meer de volgende vragen: hoe herken je de meest voorkomende psychopathologie bij kinderen en jeugdigen, zoals angst, depressie en tics? Hoe voer je het kinderpsychiatrisch onderzoek uit? En op welke wijze verwijs je?

Na afloop van deze eendaagse module:

  • weet je hoe je het kinderpsychiatrisch onderzoek in de JGZ setting kunt uitvoeren.
  • herken je kinderpsychiatrische klachten bij adolescenten.
  • weet je welke co-morbiditeit aanwezig kan zijn.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • G.V.E. (Gerda) Snoek, psychiater kind en jeugd bij Reinier van Arkel
  • K.I.M. (Kirsten) Franken, arts M&G jeugdarts psychiatrie bij Reinier van Arkel

Voor wie

Jeugdartsen en artsen Maatschappij & Gezondheid, profiel JGZ.

Toelatingseisen

Werkzaam zijn als jeugdarts of arts M&G profiel JGZ.

Ervaringen

In 2017 kreeg deze workshop het cijfer 9.
100% van de deelnemers zou hem aanbevelen aan anderen.

Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:
“Leuk, veel casuïstiek besproken!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Horen en gehoord worden

Datum: 9 aug '17

In het kort

Slechthorendheid treft duizenden werknemers en het probleem breidt zich snel uit. Dat komt doordat de groep jongeren met een gehoorbeschadiging groeit. Maar ook doordat oudere werknemers te maken krijgen met fysiologische of beroepsgerelateerde slechthorendheid. Heb jij als (medisch) professional te maken met slechthorenden en wil je leren wat zij kunnen in hun werk? Doe dan deze module.

Wat je leert

De kansen en beperkingen van patiënten met gehoorklachten

Je kunt deze module volgen als bij- en nascholing of als keuzeonderdeel van je medische vervolgopleiding Bedrijfsgeneeskunde of Verzekeringsgeneeskunde.

Deze module gaat in op de verzekeringsgeneeskundige en bedrijfsgeneeskundige aspecten van slechthorendheid. We besteden aandacht aan de kansen en beperkingen bij re-integratie. We staan ook stil bij het behoud van werk voor mensen met een auditieve handicap.

Het ochtendprogramma bestaat uit een interactief hoorcollege over verzekerings- en bedrijfsgeneeskundige aspecten van onder andere spraakperceptie, cognitieve problemen en de beïnvloeding van het gehoor. In de middag staan twee workshops op het programma over claimbeoordeling en over re-integratie van mensen met een auditieve of communicatieve beperking.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • is je kennis van de fysiologie van het gehoor opgefrist.
  • heb je een overzicht van de meest voorkomende ziektebeelden.
  • weet je wat de auditieve beperkingen zijn bij de beroepsuitoefening.
  • weet je waar de mogelijkheden liggen voor participatie en re-integratie op de arbeidsmarkt.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door audiologische experts die werken bij Kentalis Werkpad en door re-integratiedeskundigen.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en andere (medische) professionals die te maken hebben met slechthorenden.

Toelatingseisen

Diploma basisarts

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing voor opleiders van aios sociale geneeskunde

Datum: 9 aug '17

In het kort

Ben je erkend als praktijkopleider en zoek je didactische scholing voor praktijkopleiders van aios sociale geneeskunde? Doe dan mee aan deze module. In één dag scherp je samen met andere praktijkopleiders je didactische vaardigheden aan. We behandelen twee onderwerpen: ‘Hoe ga je als praktijkopleider om met diversiteit?’ en ‘Breinleren’.

Wat je leert

Omgaan met diversiteit en ‘Breinleren’

Je kunt de eendaagse module ‘Didactische scholing voor praktijkopleiders van aios sociale geneeskunde’ volgen als bij- of nascholing.
Als praktijkopleider kun je in de omgang met je aios op meerdere vlakken met diversiteit te maken krijgen. Er zijn bijvoorbeeld verschillen tussen mannen en vrouwen, verschillen in leeftijd, werkervaring, karakter of cultuur. Als je meerdere aios begeleidt, zijn er verschillen tussen deze aios. Daarnaast is er vaak ook sprake van persoonlijke verschillen tussen praktijkopleider en aios. In het dagdeel Omgaan met diversiteit bespreken we strategieën om hier goed mee om te gaan.
In het andere dagdeel richten we ons op ‘Breinleren’. Daarmee bundelen we een aantal belangrijke inzichten over de werking van de hersenen. Door die inzichten toe te passen kun je als praktijkopleider het actieve leren bij je aios bevorderen.
Na het volgen van deze module heb je vaardigheden verworven in het beoordelen van je aios. Deze vaardigheden zijn specifiek voor jouw profiel of specialisme.
Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • Drs. Felicia (F.G.A.), senior opleider/adviseur NSPOH
  • Drs. Col (N.J.Th.), psycholoog, Prevoo

Voor wie

Didactische scholing praktijkopleiders aios sociale geneeskunde

Voor praktijkopleiders van aios Sociale Geneeskunde die de  driedaagse basistraining hebben gevolgd en andere professionals die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Toelatingseisen

De module ‘Didactische scholing voor praktijkopleiders van aios sociale geneeskunde’ is geschikt voor:

  • erkende praktijkopleiders van aios Sociale Geneeskunde, die de driedaagse basistraining hebben gevolgd.
  • anderen die onder verantwoordelijkheid van een erkend praktijkopleider aios Sociale Geneeskunde begeleiden.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Training praktijkopleiders van aios sociale geneeskunde

Datum: 9 aug '17

In het kort

Wil je praktijkopleider van aios Sociale Geneeskunde worden? Dan is dit driedaags startprogramma een verplicht onderdeel om voor erkenning in aanmerking te komen. Het is tevens een uitgekiende voorbereiding voor je werk als praktijkopleider. Schrijf je in voor deze boeiende module en ga aan de slag met opgefriste kennis en aangescherpte vaardigheden!
Wat je leert –Didactische vaardigheden binnen het domein van sociale geneeskunde
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Wat je leert

In deze driedaagse module krijg je een algemeen overzicht van de opzet en inhoud van de medische vervolgopleiding Sociale Geneeskunde. Vervolgens maak je kennis met specifieke elementen, waaronder de CanMeds-competenties, het individueel ontwikkelingsplan, praktijkopdrachten, korte praktijkbeoordelingen en multi-source feedback. Ook het opleidingsbeleid, inclusief de organisatie van de praktijkopleiding, komen aan de orde. Tenslotte word je getraind in het geven van feedback en het begeleiden en toetsen van de voortgang.
Deze module is opgezet als een competentiegerichte training. Een kritische blik op hoe je als praktijkopleider functioneert is vereist. Je sluit de module af door een individueel ontwikkelingsplan op te stellen voor je functioneren als praktijkopleider.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • kun je omgaan met competentiegericht leren en opleiden.
  • heb je inzicht in de consequenties daarvan voor jouw functioneren als praktijkopleider.
  • ben je bekend met de juiste toetsinstrumenten die het leerproces van de aios faciliteren.
  • heb je geoefend met het voeren van effectieve gesprekken over begeleiding en voortgang.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Drs. N.J.Th. (Col), trainer Klotz, Schouten en Prevoo
  • Drs. F.G.A. (Felicia) Vizi, opleider/adviseur NSPOH
  • Mw. C.E.C. (Cecile) de Ruiter, arts M&G, instituutsopleider NSPOH
  • Drs. J.J. (Jelle Jan) de Schipper, opleider/adviseur NSPOH

Voor wie

Voor beoogde praktijkopleiders van aios Sociale Geneeskunde, sociaalgeneeskundigen die als praktijkopleider van aios willen fungeren. Om erkenning als praktijkopleider te krijgen, dien je deze module met succes af te ronden.

Toelatingseisen

Je start deze module voordat de aios in opleiding gaat. Als je deze module nog niet afgerond hebt op zijn of haar startdatum van de opleiding, kun je een voorwaardelijke erkenning als praktijkopleider aanvragen bij de RGS. Je dient dan het certificaat binnen drie maanden na afloop van de training aan de RGS te overleggen. Hiermee wordt de voorwaardelijke erkenning omgezet in een definitieve erkenning als praktijkopleider.
Om praktijkopleider van aios Sociale geneeskunde te worden, dien je aan de volgende eisen te voldoen:

  • Je bent tenminste drie jaar geregistreerd als sociaalgeneeskundige in het desbetreffende specialisme.
  • Je bent werkzaam in één of meer voor het specialisme relevante functies.
  • De organisatie waar je werkt is een erkende opleidingsinstelling, of heeft een aanvraag daartoe ingediend.
  • Je bent tenminste zestien uur per week werkzaam binnen de opleidingsinstelling.
  • Je bent door de opleidingsinstelling, onder voorbehoud van erkenning aangewezen als praktijkopleider.
  • Je taken en bevoegdheden komen overeen met de taken en bevoegdheden, zoals die beschreven zijn in het opleidingsbeleid.
  • Je bent bereid als praktijkopleider te fungeren en aan de daaruit voortvloeiende verplichtingen te voldoen.
  • Je hebt het startprogramma met succes afgerond.
  •  Je bent lid van de betreffende wetenschappelijke specialistenvereniging.

(Bron Kaderbesluit CSG: A.1.aa; C.2)

Ervaringen

In 2016  en in 2017 zou 100% , resp. 87% van de deelnemers deze module aanbevelen aan anderen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Je werkdruk de baas!

Datum: 9 aug '17

In het kort

De werkdruk is hoog. Er liggen 100 taken op je bord en je bent het overzicht kwijt. Als je nou gewoon even een paar avonden of weekenden extra werkt, dan heb je het wel weer op de rit. Toch?

Herken je dit? En streef je een betere balans tussen werk en privé na? Doe dan deze praktische time management module.

Wat je leert

Time management waardoor de werkdruk verlaagd wordt

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Door de hoge werkdruk zijn agenda’s altijd volgepland. Vaak al weken van tevoren en zonder dat je er grip op hebt. Er moet van alles, maar de tijd lijkt ontoereikend om de werkzaamheden volgens planning af te ronden. Hierdoor dreigen belangrijke activiteiten steeds te worden doorgeschoven. Je komt niet verder dan het wegwerken van korte termijn vragen. Herken je dit? Dan biedt deze module uitkomst.

In twee ochtenden maak je uitgebreid kennis met het leren omgaan met (beschikbare) tijd. De focus is gericht op beheersbare werkdruk en verantwoorde keuzes. Je krijgt praktische tools waarmee je ontdekt dat je meer grip op je tijd krijgt, als je beter zicht hebt op wat je belangrijk vindt. Je leert dus doelgerichter werken, nee zeggen en bent tevredener over wat je bereikt.

Tijdens de module bespreken we plenair een aantal dilemma’s. Deze zullen herkenbaar zijn: vaak zijn dit de triggers die het gevoel van de hoge werkdruk veroorzaken. Na deze plenaire bespreking ga je zelf, individueel of in groepjes, aan de slag met een opdracht.

Deze opdracht is gestoeld op je eigen werkomgeving. Je maakt een analyse van de doelen die je nastreeft en hoe de tijdsfactor de haalbaarheid daarvan bepaalt. Je probeert zo effectief en efficiënt mogelijk je weg te vinden. Welke keuzes maak je? Wat is je eigen stijl? En welke factoren bevorderen of belemmeren een zinvolle tijdsindeling? De inbreng van eigen casuïstiek maakt deze training persoonlijk en effectief. De module wordt afgesloten met de formulering van jouw goede voornemens.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je uitleggen waarom je welke keuzes maakt in je werk.
  • kun je deze keuzes toepassen in je werk.
  • kun je uitleggen welke factoren je planning verstoren en hoe je dat kunt voorkomen.
  • kun je instrumenten hanteren om effectiever te werken, minder energie te verspillen en meer met jezelf in balans te zijn.

Docent

Puck Winnubst, MSc. Puck is gedragswetenschapper en trainer op het gebied van professionele vaardigheden en verschillende pedagogische onderwerpen.

Voor wie

Professionals werkzaam in de public en occupational health.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Uitspraken van deelnemers:

  • “Goede locatie: goed bereikbaar en heerlijk verwend geworden”
  • “Deze workshop zet me weer aan het denken. In de drukte van de dagelijkse praktijk vergeet je nog wel eens waarom je voor deze functie en deze organisatie hebt gekozen. Terwijl die keuze voor een groot deel je plezier en je effectiviteit bepaalt!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Moeilijke mensen, lastige situaties

Datum: 9 aug '17

Van tegenwerken naar samenwerken!

In het kort

Moeilijk mens of moeizame communicatie? Communicatiestoornis of persoonlijkheidsstoornis? Kom jij in je werk wel eens ‘mensen met een gebruiksaanwijzing’ tegen? En wil je leren hoe je efficiënt met hen kunt omgaan? Doe dan deze praktische, tweedaagse module.

Wat je leert

Over persoonlijkheidsstoornissen en beïnvloedingsmogelijkheden

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Iedereen heeft op het werk wel eens te maken met ‘moeilijke mensen’, maar niet iedereen vindt dezelfde mensen ‘moeilijk’. Wat maakt iemand eigenlijk een moeilijk mens? Is er sprake van een communicatiestoornis tussen jou en je cliënt? Wat kun je dan doen om het contact te verbeteren? Of zit ‘m het probleem in de persoonlijkheidsstructuur van de cliënt? En hoe gaat je dan op professionele manier met hem of haar om?
Deze tweedaagse module gaat in op bovenstaande vragen. Je leert omgaan met ‘mensen met een gebruiksaanwijzing’. Ook ga je aan de slag met interactionele en therapeutische beïnvloedingsmogelijkheden.

Interactieve presentaties worden afgewisseld met casuïstiekbesprekingen en praktische oefeningen.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je meer inzicht in de interactie tussen jezelf en de cliënt.
  • kun je verschillende soorten persoonlijkheidsstoornissen uit de DSM-5 onderscheiden.
  • kun je je eigen gevoelens meer inzetten bij diagnostiek en management van het gesprek.
  • kun je gedrag dat je als lastig ervaart beter hanteren en leiden naar samenwerking.
  • kun je je beter op je gemak voelen met moeilijk gedrag.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Barend van Tussenbroek, klinisch psycholoog, psychotherapeut en werkzaam bij PPF Centrum Voor Hoog OntwikkelingsPotentieel.

Voor wie

Artsen M&G, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, A&O deskundigen, arbeidsdeskundigen en andere professionals die werkzaam zijn in de public of occupational health.

Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 7 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,2.

Uitspraak van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:

  • “Ik kom graag nog eens terug voor een cursus. Een gedreven docent, heel prettig. Had oor/oog voor ons allen. Wist in korte tijd een veilige sfeer te creëren waarin we cases konden oefenen. Jammer dat het maar twee dagen waren!”
  • “Het enthousiasme van de docent en zijn kennis had een positieve invloed op de cursus.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Bij deze module kan gemist onderwijs niet worden ingehaald.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Persoonlijke ontwikkeling via MBTI

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als zorgprofessional werk je veel met mensen. Dan is het heel prettig als je inzicht hebt in jouw communicatiestijl en die van anderen. Zoek je een opleiding persoonlijke ontwikkeling? En wil je leren hoe je de samenwerking en communicatie met cliënten en collega’s kunt verbeteren? Doe dan deze tweedaagse module ‘Persoonlijke ontwikkeling met de MBTI als uitgangspunt’.

Wat je leert

Zelfkennis en handvatten voor een betere communicatie met cliënt en collega

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze tweedaagse module maak je kennis met de Myers-Briggs Type Indicator (MBTI). Deze manier van kijken is gebaseerd op  de karaktertypologieën volgens Jung. De Indicator beoordeelt niet maar ordent je voorkeursstijl en geeft een richting voor je vanzelfsprekende kwaliteiten en valkuilen. Het geeft inzicht in jezelf en geeft mensen de ruimte hun onderlinge verschillen beter te begrijpen.

De MBTI wordt ook veel gebruikt in teambuilding-sessies om te snappen hoe het komt dat samenwerken soms zo lastig is. Artsen en arboprofessionals kunnen de methodiek toepassen bij teamtrainingen, persoonlijke ontwikkeltrajecten en in cliëntcontacten. Meer dan 50 jaar onderzoek en ontwikkeling hebben de betrouwbaarheid en validiteit van het instrument aangetoond.
Tijdens deze tweedaagse module leer je de methodiek kennen en op de juiste manier toe te passen. Je vult de MBTI-vragenlijst in, dit is de indicator. De uitkomst van het vragenformulier is de start van het onderzoek. Zo krijg je inzicht in jouw persoonlijke kwaliteiten en valkuilen. Dat maakt functioneren als professional in de zorg gemakkelijker. Je leert tevens een inschatting te maken van de voorkeursstijlen van anderen.
Daarnaast leer je hoe onvoldoende zelfkennis en onvoldoende begrip voor anderen kan leiden tot conflicten en communicatieverwarring. Je krijgt handvatten aangereikt om jouw kwaliteiten te profileren en je eigen stijl te ontwikkelen voor effectieve communicatie. In feite is dit dus een persoonlijke effectiviteit training.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je inzicht in jouw persoonlijke voorkeursgedrag.
  • weet je hoe dit effect heeft op jouw communicatie met anderen.
  • heb je geoefend met het interpreteren van verschillende karaktertypen en het formuleren van bijpassende communicatiestijlen.
  • heb je praktische handvatten voor effectieve communicatie binnen je team en in cliëntcontacten.
  • heb je je persoonlijke communicatiestijl verder ontwikkeld.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door Kathinka Fortuin, facilitator in organisatie- en persoonlijke ontwikkeling en sinds 1989 oprichter/ eigenaar van Bureau Liedeweijde. In haar achtergrond vind je zowel bedrijfskunde als een kunstopleiding. De afgelopen 15 jaar is zij o.a. geschoold in systemisch werk, zowel voor individuen als voor organisaties.

Voor wie

Artsen in de public health en Arbeid & Gezondheid en arboprofessionals die een opleiding persoonlijke ontwikkeling zoeken, (meer) zelfkennis nastreven of hun contactuele vermogen willen verbeteren.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.

Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:

  • “Het zou een verplichte module in de opleiding arts M&G moeten worden, zó leerzaam is het!”
  • “Kathinka is erg enthousiast en bevlogen. Ze heeft heel goed door wat de deelnemers nodig hebben, waar ze moet doorvragen en waar ze iemand even in stilte iets moet laten ontdekken. De voorbeelden uit de praktijk werken ook heel erg goed”.

Uitspraken via Twitter:

  • “Leuke manier om naar je eigen voorkeurs-gedragrepertoire te kijken en dat van anderen te herkennen. Verhelderend en confronterend.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

RET en mindfulness als cognitief-gedragstherapeutische interventie

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk jij als arts en wil je kennismaken met de principes van rationeel-emotieve training (RET) en Mindfulness? Volg dan deze tweedaagse module en ontdek het effect van deze vormen van gedragstherapie.

Wat je leert

Visie, mogelijkheden en effect van de RET en mindfulness

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Rationeel-emotieve therapie (RET) en mindfulness hebben hun oorsprong in de cognitief-gedragstherapeutische traditie. Het uitgangspunt van RET is dat gedachten het gevoel beïnvloeden. Soms zijn dat irrationele gedachten, die problematische gevoelens opwekken. RET voorziet in een techniek om zulke irrationele gevoelens uit te dagen en om te vormen. Mindfulness traint mensen om hun gedachten en gevoelens te zien als beleving van de werkelijkheid en niet als de werkelijkheid zelf. Hierdoor maakt vermijding plaats voor acceptatie en grotere psychische flexibiliteit.

Tijdens deze tweedaagse module maak je kennis met beide interventietechnieken. De RET methode oefen je op elkaar. Daarbij ervaar je zelf de invloed van deze interventie. De beginselen en werking van de mindfulness methode krijg je aangeboden in de vorm van presentaties en praktische oefeningen.

We wisselen interactief college, discussie en oefeningen met elkaar af.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • ben je bekend met de visie en mogelijkheden van RET en mindfulness als cognitief-gedragstherapeutische interventies
  • heb je inzicht in het effect van deze interventies.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Frank van Zwieten, Psycholoog NIP, opleider/adviseur NSPOH.
  • Lot Heijke, mindfulness-trainer, opleider Hogeschool Utrecht bij de opleiding tot mindfulness trainer, bestuurslid van de beroepsvereniging voor mindfulness-trainers VMBN.

Voor wie

Artsen Maatschappij & Gezondheid, bedrijfsartsen en verzekeringsartsen die emotioneel lijden bij hun cliënten willen verminderen.

Toelatingseisen

Academisch werk- en denkniveau

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Geneesmiddelen, rijvaardigheid en werk

Datum: 9 aug '17

In het kort

Arbo-onderzoek laat zien dat ca. 4% van de werknemers geneesmiddelen slikt die de rijvaardigheid en het reactievermogen op het werk beïnvloeden. Als arts of verpleegkundige heb je een belangrijke taak om gevaarlijke situaties te helpen voorkomen. Dat vereist actuele kennis van zaken! Wil jij meer leren over het inschatten van risico’s van geneesmiddelengebruik in het verkeer? Over hoe medicijnen het werk positief of negatief kunnen beïnvloeden? En welk advies je dan geeft? Doe dan deze eendaagse, geaccrediteerde module.

Wat je leert

Hoe reactievermogen en rijvaardigheid door geneesmiddelen beïnvloed worden

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
In deze eendaagse module maak je kennis met de belangrijke groepen geneesmiddelen die de rijvaardigheid en het reactievermogen beïnvloeden. Je leert een inschatting te maken van medische en juridische risico’s. Op praktische wijze krijg je overzicht van de classificatie van geneesmiddelen en inzicht in mogelijke interventies. Deze informatie is van belang voor beleid en samenwerking met de curatieve sector.
De behandeling van de leerstof vindt plaats in afwisselende werkvormen. Denk aan interactieve presentaties, gezamenlijke discussies en casuïstiekbespreking in kleine groepen. De casuïstiek uit de praktijk staat centraal.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • heb je inzicht in de belangrijkste groepen geneesmiddelen met veiligheidsrisico’s voor werk en rijvaardigheid.
  • ken je de mogelijke juridische consequenties – ook van jouw advies of oordeel – bij onverantwoorde deelname aan werk en/of verkeer.
  • kun je verantwoord advies uitbrengen over het functioneren met geneesmiddelgebruik aan cliënt en werkgever.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • Drs. H.M.A. (Henriëtte) van der Kwaak-van Hout, farmaceut werkzaam als trainer bij Instituut Verantwoord Medicijngebruik (IVM).
  • Dhr. E. (Erwin) Gorissen, bedrijfsarts, en is werkzaam in de bedrijfsgezondheidszorg in de regio Amsterdam. Erwin is mede-eigenaar van Dignus Arbo. Hij heeft een studie rechten afgerond en is sinds 2022 bestuurslid van de NVAB.

Voor wie

Bedrijfsartsen en verzekeringsartsen (geregistreerd en in opleiding), arboverpleegkundigen, huisartsen en medisch adviseurs die adviseren over geneesmiddelen, rijvaardigheid en werk.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Uitspraak van een eerdere deelnemer in de evaluatie:
“Ik had niet gedacht dat een dergelijk taai onderwerp zo praktisch en interessant kon zijn; een 8 hiervoor!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Training Adviesvaardigheden

Datum: 9 aug '17

In het kort

Adviseren wordt steeds belangrijkere plaats voor professionals in de publieke gezondheidszorg en de bedrijfsgezondheidszorg. Heb jij in de publieke of bedrijfsgezondheidszorg een adviserende taak en wil je bekend raken met het proces van adviseren? Zodat jouw adviezen worden opgevolgd? Doe dan deze driedaagse training adviesvaardigheden.

Wat je leert

Het proces van het adviseren

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Adviseren neemt een steeds belangrijkere plaats in binnen organisaties in de publieke gezondheidszorg en de bedrijfsgezondheidszorg. In deze module staat het geven van adviezen die hout snijden centraal. De nadruk ligt echter niet op de inhoud van het advies, maar op het proces.

In deze module komen verschillende aspecten van het adviesproces aan bod. Bijvoorbeeld de analyse van de opdracht, de verdeling in fasen, de keuze van adviesstrategie en de ontwikkeling van jouw persoonlijke stijl.

Je krijgt inzicht in de verschillende adviessituaties en bijpassende rol als adviseur. Als adviseur kun je in het proces verschillende rollen aannemen. Bijvoorbeeld die van sparringpartner, probleemoplosser, luis in de pels, of projectleider.

Je leert aan de hand van theorie en praktische oefeningen adviezen formuleren en adviesprocessen opzetten. De praktische oefeningen zijn zoveel mogelijk gebaseerd op casuïstiek die je zelf inbrengt. Onder begeleiding van jouw docent versterk je jouw praktische adviesvaardigheden.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • heb je je kennis verdiept over interne- en externe advisering.
  • weet je hoe je die kennis in de praktijk toepast bij opdrachtanalyse en interventiestrategieën
  • heb je je eigen stijl van adviseren ontwikkeld en ken je het effect daarvan op het resultaat van jouw adviezen.
  • kun je jouw aanpak verbeteren en jouw adviezen afstemmen op specifieke adviessituaties.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Myriam (M.S.) Gijsbers-van Pesch. Vanuit haar bedrijf Reflaction verzorgt zij bij de NSPOH diverse, niet-medisch inhoudelijke modules. Zoals haar bedrijfsnaam al verklapt staan zowel reflectie op het eigen handelen als actief daar verandering in aanbrengen in haar aanpak centraal. Het (verder) ontwikkelen van advieskwaliteit, leiderschap, veranderkunde en samenwerking (tussen individuen, teams en bijvoorbeeld ook met gemeenten) zijn zomaar wat van haar specialiteiten.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en artsen werkzaam in de public health. Ook andere professionals met een adviserende taak in de publieke gezondheidszorg of bedrijfsgezondheidszorg kunnen deelnemen.

Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 12 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.

Toelatingseisen

Hbo werk en denkniveau.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,8.

Uitspraak van Marcel Vervoort, Nationaal instituut voor subatomaire Fysica (Nikhef) in Amsterdam, Stralingsdeskundigs en hoger veiligheidskundige. Hij was een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:

“De NSPOH training ‘Adviesvaardigheden’ gaf mij de juiste handvatten om management en externe klanten doelgerichter te adviseren. Het bevordert effectievere besluitvorming.
Hoewel ik eerder aan dit soort trainingen heb deelgenomen, werd me pas bij de NSPOH duidelijk welk proces ten grondslag ligt aan vakkundig adviseren. Door de casus zag ik waar ik weerstand bij het management en de klant opriep. Ik kreeg inzicht in mijn persoonlijke gedrag en valkuilen tijdens adviestrajecten. Het proces van mijn adviestraject kan ik nu succesvoller laten verlopen. Ik stel me beter op als adviseur. Ook bij het inschakelen van een externe adviseur, kan ik beter formuleren welke rol ik van hem verwacht.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.