030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Basisprincipes infectieziektebestrijding

Datum: 22 aug '17

In het kort

Werk je als arts en wil je meer over de basisprincipes van infectieziektebestrijding leren? Wil je leren hoe je een melding over een infectieziekte op systematische wijze beoordeelt? En tot een risico-inschatting en besluitvorming komt over de aanpak van de infectieziekte? Doe dan deze tweedaagse module Basisprincipes infectiebestrijding.

Wat je leert

De LCI-richtlijnen en de wet Publieke Gezondheid

Deze module is een verplicht onderdeel in de Profielopleiding infectieziektebestrijding van de medische vervolgopleiding maatschappij & gezondheid (M&G). Het is een keuze-onderdeel in de overige profielen. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Kennis over eigenschappen van micro-organismen en over de transmissieketen is cruciaal, of het nu gaat om een (dreigende) acute situatie of om preventief advies. Met die kennis kun je risico’s op besmetting en verspreiding inschatten.
In deze module komen de basisprincipes aan bod die bijdragen aan een effectieve infectieziektebestrijding. Aan de hand van casuïstiek leer je de LCI-richtlijnen effectief en systematisch toepassen. Daarbij staan we uitgebreid stil bij het proces van risico-inschatting en risicomanagement. Je leert over de organisatie en structuur van de infectieziektebestrijding in Nederland. Daarbij is er veel aandacht voor het belang van samenwerking. Ook komt de rol en verantwoordelijkheid van de arts infectieziektebestrijding vanuit de wet Publieke Gezondheid aan de orde.

De leerstof wordt behandeld in de vorm van voordrachten, casuïstiekbesprekingen en oefeningen. Interactiviteit staat hierbij voorop: jouw actieve inbreng verhoogt het succes van de module.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je kennis over de transmissieketen.
  • kun je op basis daarvan een goede risico-inschatting maken en mogelijkheden voor interventies bepalen.
  • weet je vanuit de wet Publieke Gezondheid wat je taken en verantwoordelijkheden zijn als arts, welke informatiebronnen je kunt gebruiken en met welke samenwerkingspartners je te maken krijgt.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Hans van den Kerkhof, Corien Swaan, Aura Timen en Jim van Steenbergen. Zij zijn allen werkzaam bij de LCI (Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding) van het RIVM.

Voor wie

Elke arts die werkzaam is in de bestrijding van infectieziekten of artsen (bijvoorbeeld jeugdartsen of huisartsen) die geïnteresseerd zijn in dit domein.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Antibioticaresistentie

Datum: 22 aug '17

In het kort

Antibioticaresistentie is en blijft een hot item. Wil je leren hoe je jezelf beter positioneert in dit complexe veld? Wil je meer kennis en adviesvaardigheden vergaren en een beter zicht krijgen op het krachtenveld? Doe dan deze driedaagse module.

Wat je leert

Achtergronden, epidemiologie en richtlijnen

Deze module is onderdeel van de Profielopleiding infectieziektebestrijding. Het is een keuze-onderdeel in de overige profielen. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Zoals bekend is er een samenhang tussen de mate van antibioticagebruik en de frequentie van antimicrobiële resistentie. Dit betekent dat antibiotica zeer terughoudend moeten worden toegepast – zowel in de veterinaire sector als in de humane geneeskunde. Als het gaat om het voorschrijven van antibiotica, is Nederland binnen Europa het braafste jongetje van de klas. Toch is antimicrobiële resistentie ook in ons land een groeiend probleem.

Tijdens de eerste dag komen vanuit het public health-perspectief de belangrijkste microbiële ziekteverwekkers aan bod. Hoe werken de verschillende antibiotica daartegen en hoe ontwikkelen bacteriën resistentie? Hoe werkt co- of multiresistentie?

Naast kennis is ook zicht op het gebruik van antibiotica in Nederland en daarbuiten een must. Surveillance-systemen en prevalentieonderzoek moeten meer inzicht geven in de ontwikkeling van antibioticagebruik en -resistentie bij diverse populaties, gezondheidszorginstellingen en import vanuit het buitenland. We bespreken de epidemiologie en maatschappelijke betekenis, zowel op individueel als op populatieniveau.

Op de tweede dag staan we meer stil bij de preventieve mogelijkheden. Naast het stimuleren van goed antibioticagebruik en een goede monitoring en surveillance van antibioticaresistentie is een adequate advisering n.a.v. een casus ook belangrijk. Aan de hand van diverse casuïstiek van oplopende aard c.q. complexiteit worden aspecten vanuit het perspectief van de DIP-er, Microbioloog en arts M&G besproken.

Tot slot staan we stil bij de profilering van de arts bij de antibiotica problematiek. Kort wordt ingegaan op de landscape (inter-)nationaal en regionaal rondom de problematiek bij antibioticaresistentie. Wordt de bestuurlijke inbedding van regionale zorgnetwerken uitgelegd en de relatie van antibioticaresistentie tot de wet publieke gezondheid. Welke positie kan je als arts innemen t.a.v. de taken die liggen binnen de 10 zorgnetwerken? Hoe ziet het krachtenveld eruit, wie doet wat en hoe positioneer je je hierin? Wat zou richting de toekomst nog moeten gebeuren?

Op de laatste dag van deze module proberen we gezamenlijk een antwoord te geven op bovenstaande vragen.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ben je bekend met de achtergronden en de epidemiologie van antibioticaresistentie.
  • ben je vaardiger in het geven van preventieve adviezen buiten het domein van het ziekenhuis.
  • ken je de nieuwste hygiëne theorieën en richtlijnen op het gebied van antibiotica en kan je deze toepassen in de praktijk.
  • kun je de verschillende taken en verantwoordelijkheden (her)kennen.
  • kun je je beter positioneren.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Paul Peerbooms, Tjalling Leenstra, Peter Molenaar, Stijn Raven, Anja Schreijer, Sjaak de Gouw en Cecile de Ruiter.

Voor wie

Voor artsen werkzaam in de infectieziektebestrijding en jeugdartsen, huisartsen en bedrijfsartsen die tijdens hun werk in aanraking komen met infectieziekten of antibioticaresistentie.

Ervaringen

In 2017 zou. 100% van de deelnemers zou deze module aanbevelen aan anderen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Omgaan met conflicten en succesvol onderhandelen

Datum: 22 aug '17

In het kort

Tegenstrijdige belangen en/of botsende karakters leiden gemakkelijk tot conflicten. Ook professionals in de public en occupational health komen hiermee in aanraking. Wil jij je vaardigheden versterken om in deze situaties adequaat op te treden? Volg dan deze tweedaagse geaccrediteerde module.

Wat je leert

Omgaan met conflicten door geweldloze communicatie en het creëren van een win-win oplossing

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Deze module werd voorheen aangeboden onder de titel: Omgaan met conflicten en succesvol onderhandelen.

Conflicthantering is een belangrijke vaardigheid, ook voor medische professionals. Tijdig en effectief ingrijpen voorkomt dat de vlam in de pan slaat. In deze training krijg je een introductie in geweldloze communicatie en leer je dit gedachtengoed toe te passen in conflicten en momenten van spannende communicatie. Geweldloze communicatie, ontwikkeld door Marshall Rosenberg, is een manier van communiceren die helpt om op een verbindende manier een win-win oplossing te bereiken.

Je krijgt zicht op het gedrag waar jij toe geneigd bent in communicatie en conflicten. Daarnaast krijg je handvatten hoe om te gaan met het gedrag van de ander. Aan de hand van casuïstiek uit je eigen praktijk oefenen we met gesprekstechnieken om te komen tot een win-win oplossing.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • ken je de beginselen van geweldloze communicatie en leer je deze in te zetten tijdens spannende momenten en conflicten.
  • ken je jouw eigen communicatievoorkeur in tijden van conflicten en weet je wat het effect van deze stijl is.
  • heb je je repertoire verbreed en kun je verschillende manieren van communiceren al naar gelang de situatie inzetten.
  • leer je van (schijnbaar) tegengestelde belangen te komen tot oplossingen waarin alle betrokkenen zich kunnen vinden.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Almer Toby – trainer, coach.

Voor wie

Sociaal geneeskundigen en andere professionals werkzaam in de public en occupational health.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Outbreak onderzoek

Datum: 9 aug '17

In het kort

Outbreaks komen altijd onverwacht. Kun je in je werk met infectieziektebestrijding te maken krijgen, of wil je je kennis op dit vlak vergroten? Wil je leren uit welke epidemiologische en operationele stappen een outbreak-onderzoek bestaat? Doe dan deze praktische module Outbreak-onderzoek.

Wat je leert

Leer een outbreak-onderzoek uitvoeren

Deze module is een onderdeel van de profielopleiding Infectieziektebestrijding. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij in-company uit te voeren.

Outbreaks komen altijd onverwacht en op onmogelijke tijdstippen. Een goede voorbereiding is daarom cruciaal. In deze module leer je een epidemiologisch onderzoek van een outbreak opzetten. Daarbij besteden we aandacht aan aspecten als:

  • Hoe beschrijf je een epidemiologische case definitie?
  • Hoe teken en interpreteer je epidemische curves?
  • Hoe bereken en interpreteer je attack rates en relatief risico?
  • Hoe analyseer je data en calculeer je confounding effecten in?

Je leert omgevingsonderzoek en controlemetingen uitvoeren. Daarnaast leer je wat de beperkingen zijn van een onderzoek tijdens een uitbraak en hoe je daarmee omgaat.
Tijdens de module wisselen we interactieve presentaties en casuïstiek met elkaar af. Vanuit het EPIET programma krijg je gerichte oefeningen om de vaardigheden onder de knie te krijgen die je nodig hebt voor de dagelijkse praktijk. De oefeningen voer je uit in groepjes. De resultaten worden gezamenlijk besproken.

De module is gedeeltelijk Engelstalig.

Het onderwijs wordt afgesloten met een digitale toets. Die wordt op afstand afgenomen. Het is dus van belang dat je op dat moment beschikt over een stabiele internetverbinding.

Na afloop van deze module:

  • heb je kennis van de ins and outs van outbreak onderzoek.
  • weet je wat daarin de operationele stappen zijn.
  • kun je een epidemiologisch onderzoek bij een uitbraak uitvoeren.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door experts vanuit het RIVM en ervaren deskundigen uit het veld.

Voor wie

Artsen infectieziektebestrijding (in opleiding of geregistreerd). Daarnaast bedrijfsartsen, huisartsen, dierenartsen en medisch microbiologen die in de praktijk te maken (kunnen) hebben met infectieziektebestrijding of die hun kennis op dat gebied willen vergroten.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Vaccins: mogelijkheden en de weerbarstige praktijk

Datum: 9 aug '17

In het kort

Al twee eeuwen vormen vaccinaties een belangrijke strategie in de bestrijding van infectieziekten. Toch blijft waakzaamheid geboden. Door veranderingen in de micro-organismen dienen vaccins te worden aangepast of opnieuw ontwikkeld te worden. Daarnaast laten onderzoeken zien dat vaccins in de toekomst ook buiten het domein van de infectieziekten kunnen worden ingezet. Vind je het belangrijk om bij te blijven in dit dynamische vakgebied? Volg dan de module Vaccins: mogelijkheden en de weerbarstige praktijk.

Wat je leert

Het hoe, wat en waarom (niet) van vaccineren

De module is een onderdeel van de profielopleiding Infectieziektebestrijding binnen de medische vervolgopleiding Maatschappij & Gezondheid. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

In deze module staat de humane afweer centraal. Je krijgt antwoorden op vragen als: hoe werkt het afweersysteem? Waarom werkt het soms niet? Hoe en waarom reageert het op een vaccin? Hoe zit het met de bijwerkingen?

Het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) vormt een belangrijke pijler in de bestrijding van infectieziekten.  Het RVP beschermt kinderen tegen 12 ernstige infectieziekten. Het programma wordt voortdurend geëvalueerd en zo nodig aangepast op basis van nieuwe ontwikkelingen en inzichten.

We besteden aandacht de basisprincipes van vaccineren, de verschillende vaccinstrategieën, het Rijksvaccinatieprogramma en de productie en ontwikkeling van (nieuwe) vaccins. We besteden aandacht aan de groeiende maatschappelijke weerstand tegen vaccinaties en je krijgt tips hoe je hierover kunt communiceren in de spreekkamer.  Ook staan we stil bij de ethische aspecten van vaccineren.

Tijdens de module wisselen we presentaties, oefeningen en casuïstiekbespreking af.

Na afloop van deze vierdaagse module:

  • is je kennis van het afweersysteem en de werking van vaccins opgefrist.
  • ken je de bijwerkingen en contra-indicaties van vaccins.
  • ben je bekend met de pro’s en contra’s van nieuwe vaccins.
  • ken je de laatste stand van zake omtrent vaccinontwikkeling en vaccinstrategieën.
  • ken je de ethische vragen die spelen en kun je hierop reflecteren
  • weet je hoe je goed met cliënten communiceert over vaccinaties.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door experts op de verschillende onderdelen uit het vakgebied.

Voor wie

Artsen werkzaam in de infectieziektebestrijding en artsen AGZ, artsen JGZ, huisartsen en bedrijfsartsen die praktijkervaring hebben met vaccineren.

Toelatingseisen

Diploma basisarts.

We gaan ervanuit dat je bij de start van de module beschikt over basiskennis immunologie.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2019  waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,6.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Globalisering van de infectieziektebestrijding

Datum: 9 aug '17

In het kort

De 21e eeuw staat in het teken van outbreaksre-emerging diseases, toenemende antimicrobiële resistentie en de dreiging van bioterrorisme. Door het vele verkeer van personen en goederen kan een lokale epidemie al gauw een mondiale impact krijgen. Daarom is internationale samenwerking vereist bij de bestrijding van infectieziekten. Wil jij weten hoe de internationale infectieziektebestrijding in zijn werk gaat en wat het effect van de globalisering van infectieziektebestrijding is op het Nederlandse beleid? Doe dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

ECDC, WHO en effect van de globalisering van infectiebestrijding

Deze module is een onderdeel in de profielopleiding Infectieziektebestrijding van de medische vervolgopleiding Maatschappij & Gezondheid en keuze-onderdeel in de overige profielen. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Infectieziekten trekken zich niets aan van landsgrenzen. Om snel en gecoördineerd op gezondheidsbedreigingen te kunnen reageren is samenwerking binnen de Europese Unie en daarbuiten een vereiste. In deze module staat de internationale infectieziektebestrijding centraal.

Aan de hand van recente grensoverschrijdende casussen  gaan we dieper in op de rol en functie van het European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC). Op die manier wordt inzichtelijk gemaakt hoe het ECDC de lidstaten ondersteunt bij de bestrijding van (dreigende) uitbraken van infectieziekten. Ook zien we hoe samengewerkt wordt met de WHO bijvoorbeeld bij het bestrijden van de toenemende antimicrobiële resistentie. Je krijgt zo een beeld van de wisselwerking tussen de nationale en internationale infectieziektebestrijding en de betekenis hiervan voor de dagelijkse praktijk. Hoe beoordeelt het Nederlandse signaleringsoverleg bijvoorbeeld alerts vanuit ECDC en WHO? Van belang hierbij zijn begrip van de reikwijdte van:

  • nationale en internationale wet- en regelgeving, zoals de International Health Regulations van de WHO.
  • nationale en internationale surveillancesystemen.

Ten slotte staan we stil bij armoede als determinant voor gezondheid en in het verlengde daarvan leer je over de sustainable development goals van de verenigde naties.

De leerstof wordt behandeld in de vorm voordrachten, casuïstiekbesprekingen en oefeningen. Interactiviteit staat hierbij voorop: jouw actieve inbreng verhoogt het succes van de module.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • weet je hoe globalisering van de infectiebestrijding van invloed is op het Nederlandse beleid, en vice versa.
  • heb je inzicht in de structuur en organisatie van de infectieziektebestrijding binnen en buiten Europa.
  • ken je de internationale regelgeving op het gebied van infectieziektebestrijding.
  • ben je bekend met de rol van het ECDC en de WHO in de mondiale bestrijding van infectieziekten.
  • kun je de relevantie van internationale surveillancesystemen voor de Nederlandse praktijk beoordelen.
  • ben je bekend met de relatie tussen armoede en gezondheid.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door experts op het gebied van (internationale) infectieziektebestrijding.

Voor wie

Professionals werkzaam in infectieziektebestrijding zoals artsen Maatschappij & Gezondheid, jeugdartsen, bedrijfsartsen, huisartsen, medisch microbiologen en sociaal verpleegkundigen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Zoönosen

Datum: 9 aug '17

In het kort

Sommige ziekteverwekkers kunnen van dier op mens overgaan. Dat verschijnsel heet zoönose. Uitbraken van bijvoorbeeld vogelpest, Q-koorts en campylobacter houden veelal verband met de veterinaire sector. Echter ook op het gebied van recreatie en het houden van gezelschapsdieren liggen de nodige gevaren. Wil jij meer leren over de epidemiologie, transmissie en preventie van zoönosen? Wil je leren wie je samenwerkingspartners zijn, hoe je kunt ingrijpen om uitbraken mogelijk te voorkomen? Doe dan deze module.

Wat je leert

Risico, preventie, interventie en samenwerking

Deze module is een verplicht onderdeel in de Profielopleiding infectieziektebestrijding van de medische vervolgopleiding Maatschappij & gezondheid (M&G). Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
In deze module passeert een aantal zoönosen de revue, zoönosen die vanuit het volksgezondheidsperspectief van belang zijn. Belangrijke aspecten vanuit dit perspectief zijn: epidemiologie, kliniek, transmissie en preventie. Daarnaast besteden we aandacht aan de zoönosen in de veterinaire sector. Je leert over de werkwijze van de NVWA en de wet- en regelgeving die daarmee samenhangt. Ook leer je wanneer en hoe je kunt samenwerken met de NVWA. Als onderdeel van het programma zijn we de 1e moduledag te gast bij de Faculteit dierengeneeskunde te Utrecht en de 2e dag bij de varkensslachterij van de VION te Boxtel. Diverse rondleidingen maken dan ook onderdeel uit van het programma. Hierdoor krijg je een reëel beeld van de veterinaire werkwijze. Dit is nodig om mogelijke risico’s goed te kunnen duiden. Qua opzet gaat de module dus uit van een zogenaamde One Health benadering.
We behandelen de leerstof in de vorm van interactieve colleges over de theorie, afgewisseld met oefeningen in de praktijk.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met het wat en hoe van zoönosen.
  • heb je inzicht in de risico’s die ze (kunnen) vormen voor de volksgezondheid.
  • weet je hoe en welke interventies nodig zijn om een uitbraak te voorkomen.
  • weet je wat te doen bij een uitbraak?
  • weet je gestalte te geven aan een goede samenwerking met de NVWA.
  • ben je bekend met het werk en de daarmee samenhangende regelgeving van de veterinaire sector.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Jaap Wagenaar en Rof Nijse, Faculteit dierengeneeskunde.
  • Derk Oorburg, VION.
  • Ife Fits-James, NVWA.

Voor wie

Voor artsen in de infectieziektebestrijding en artsen (bijvoorbeeld bedrijfsartsen of veterinaire artsen) die geïnteresseerd zijn in dit domein.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2018 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Innovatie in de publieke gezondheidszorg: integraal vernieuwen

Datum: 9 aug '17

In het kort

Of innovatie in de publieke gezondheidszorg een succes wordt, hangt af van veel factoren. Wil je leren hoe je vernieuwende programma’s, interventies, richtlijnen of werkwijzen succesvol initieert, regisseert, doorvoert en evalueert? Zodat de kwaliteit van de publieke gezondheidszorg verbetert en je bijvoorbeeld antwoord krijgt op de vraag: Hoe stimuleren we een gezonde leefstijl en een gezonde leefomgeving? Doe dan deze pittige en prikkelende module.

Wat je leert

Hoe je innovatie in de publieke gezondheid tot een succes maakt

Deze achtdaagse basismodule is een onderdeel van de Master Public Health en van de medische vervolgopleiding Maatschappij en gezondheid (M&G). Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Het is belangrijk dat je weet hoe een innovatie in de publieke gezondheid wordt ontwikkeld, onderzocht, effectief wordt bevonden en al dan niet geïmplementeerd in de praktijk. Alleen dan kun je inwoners, patiënten, cliënten en opdrachtgevers als gemeenten optimaal van dienst zijn. Onze maatschappij verandert voortdurend en innovatie van de praktijk van de publieke gezondheidszorg is daarom een continue proces.
In deze module ga je in op de basisbeginselen van kansrijk vernieuwen in de publieke gezondheid. Je maakt kennis met de succes- en faalfactoren bij het doorvoeren van vernieuwingen. Daarnaast leer je hoe je de principes van procesmanagement in de publieke gezondheid toepast bij het doorvoeren van complexe interventies. Je leert ook hoe je deze veranderprocessen monitort en borgt.

Na afloop van deze achtdaagse module Innovatie in de publieke gezondheid:

  • kun je een vernieuwingstraject inzetten en actoren en opdrachtgevers effectief betrekken.
  • ben je bekend met succes- en faalfactoren bij het doorvoeren van vernieuwingen.
  • ken je de instrumenten om een vernieuwingsproces te focussen, te sturen, te monitoren en te borgen.
  • ken je het belang van programmatische samenwerking en de principes van verandermanagement.

De leerstof oefen je op situaties uit je eigen praktijk. Je sluit de module af met het ontwerpen van een vernieuwingsplan. Dat doe je aan de hand van een casus uit je eigen werksituatie.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door onder meer:

  • prof.dr.ir. Maria Jansen, Universiteit Maastricht en GGD Zuid-Limburg
  • dr. Erik Ruland, arts M&G profiel B&A en IZB
  • dr. Margot Fleuren, wetenschappelijk onderzoeker en implementatie deskundige
  • drs. Jaap Walter, P2-managers
  • drs. Etske Kroon
  • drs. Myriam Gijsbers-van Pesch, organisatie adviesbureau ‘Reflaction’.

Voor wie

Deze bij- en nascholing is bedoeld voor professionals, beleidsmakers, projectleiders, afdelingsmanagers en onderzoekers in het brede veld van de volksgezondheid. Zij zijn werkzaam bij GGD, gemeente, universiteit, ministerie, (koepel) van zorgverzekeraar(s), zorginstelling of een ander soort instituut dat zich bezighoudt met volksgezondheid en beleid.

Toelatingseisen

Academisch werk- en denkniveau.

Accreditatie

Deze module is geaccrediteerd voor 40 punten. Dit is minder punten dan de daadwerkelijke contacturen, maar de accrediterende instellingen hebben bepaald dat een module niet meer dan 40 accreditatiepunten mag ontvangen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Marleen Luning-Koster

arts Infectieziektenbestrijding

“Het is zeker mijn ambitie om in de toekomst vaker een innovatieplan te schrijven. Het proces om tot een verandering of nieuwe ontwikkeling te komen is de leukste en belangrijkste kant van mijn werk. Ik ben er immers niet om de publieke gezondheid te handhaven, maar juist om deze te verbeteren.” 

Maria Jansen - programma adviseur Innovatie in de publieke gezondheidszorg integraal vernieuwen NSPOHProf.dr.ir. Maria Jansen

programma adviseur van dit traject

“De publieke gezondheid opereert in een wisselend politiek-maatschappelijk krachtenveld. Professionals die de module Integraal Vernieuwen van de Master of Public Health hebben gevolgd, hebben geleerd de juiste beleidsadviezen en handelingsopties te formuleren op basis van onderzoek, kennis en ervaringen. Steeds stellen zij de vraag: doen we de goede dingen en doen we de dingen goed. Hiermee dragen zij bij aan een effectieve en innovatieve aanpak van de complexe problemen in de publieke gezondheid.” 

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Health System Research

Datum: 9 aug '17

In het kort

In verschillende Europese landen functioneren verschillende gezondheidszorgsystemen. Ieder land organiseert zijn zorgsysteem op eigen manier. Zo wordt gezondheidszorgsysteem onder andere beïnvloedt door politieke, economische en culturele aspecten. Hoe functioneren deze zorgsystemen? Vergelijk de landen en systemen en ontdek op welke wijze het functioneren van zorgsystemen bijdraagt aan de kwaliteit van de gezondheidszorg. Hoe is kwaliteitszorg in elk land geregeld? En hoe zorgen we voor kruisbestuiving op de kwaliteit van de gezondheidszorg? Dit en meer leer je in deze vierdaagse module Health System Research.

Wat je leert

Health system research en wat we van elkaar kunnen leren

Deze verdiepende module ‘Health System Research’ is onderdeel van de Master Public Health en van de medische vervolgopleiding Maatschappij & Gezondheid (M&G). Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
In deze vierdaagse module maak je kennis met verschillende gezondheidszorgsystemen en hun functioneren. Je kijkt op welke peilers een gezondheidszorgsysteem is gebouwd en welke spelers hier een belangrijke rol bij spelen. Naast het Nederlandse gezondheidszorgsysteem kijk je ook naar de gezondheidszorgsystemen in andere landen.

Om het functioneren van gezondheidssystemen (internationaal) met elkaar te vergelijken, bestudeer je internationaal wetenschappelijke literatuur over health system research. Daarbij kijk je naar evaluatieonderzoek van (hervormingen in) beleid, structuur, organisatie en interventies van de nulde, eerste- en tweedelijnsgezondheidszorg. Er wordt met name gekeken naar de vraag hoe de resultaten van dit onderzoek bijdragen aan de kwaliteit van de gezondheidszorg. Hoe kunnen we van elkaar leren, zodat de gezondheidszorg beter wordt? Tenslotte besteden we aandacht aan de vergelijking van zorgzorgsystemen tussen landen, kijken we welke verschillen er zijn en proberen een verklaringen voor deze verschillen te vinden.

Presentaties en inhoudelijke discussies worden afgewisseld. De leerstof wordt toegepast in de vorm van een specifieke moduleopdracht die je in subgroepen uitvoert. In deze moduleopdracht vergelijk je het functioneren van het gezondheidssysteem in Nederland met een land naar keuze.

Na afloop van deze vierdaagse module:

  • Ben je in als groep in staat om (internationale) gezondheidszorgsystemen met elkaar te vergelijken en verschillen te verklaren
  • Weet je hoe het gezondheidzorgsysteem in Nederland functioneert
  • Kun je aangeven hoe onderzoek naar het functioneren van de gezondheidszorgsystemen bijdraagt aan de kwaliteit van de gezondheidszorg.
  • Ken je een aantal belangrijke wetenschappelijke onderzoeken naar het functioneren van gezondheidszorgsystemen in (en buiten) Europa

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • prof. dr. Niek Klazinga (programma-adviseur), Amsterdamse Universitaire Centra, locatie AMC, vakgroep Sociale Geneeskunde, Amsterdam
  • Dr. D. (Dionne) Kringos, Amsterdamse Universitaire Centra, locatie AMC, vakgroep Sociale Geneeskunde, Amsterdam
  • Dr. E. (Erica) van der Sijpt, Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen Programmagroep: Anthropology of Health, Care and the Body, Universiteit van Amsterdam
  • Drs. M.A.H.M. Bouwmans, Socioloog en Econoom

Voor wie

Beleidsmakers, projectleiders, afdelingsmanagers, artsen en onderzoekers met een academisch denk- en werkniveau en werkzaam in het brede veld van de volksgezondheid. Bijvoorbeeld bij GGD, gemeente, universiteit, ministerie, (koepel) van zorgverzekeraar(s), zorginstelling of een ander soort instituut dat zich bezighoudt met volksgezondheid en beleid.

Maart 2022: prachtige eindpresentaties in het bijzijn van prof. Niek Klazinga, als expert en kerndocent van de module Health System Research. Tijdens deze module voerden 5 groepen een internationaal vergelijkend onderzoek uitgevoerd naar het functioneren van het Nederlandse gezondheidszorgsysteem en een gezondheidszorgsysteem van een land naar keuze.

Toelatingseisen

Academisch werk en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Beheer, sturing en verbetering in de publieke gezondheid

Datum: 9 aug '17

In het kort

Bent je beleidsmaker of beleidsadviseur, projectleider, afdelingsmanager, arts of onderzoeker? Wil je leren hoe je kunt bijdragen aan verbetering, borging en beheer van de publieke gezondheid? Welke partijen daarbij betrokken zijn en wat hun, en jouw, rol is in dit proces? Doe dan deze zevendaagse module en krijg meer grip op de publieke gezondheidszorg.

Wat je leert

Omgaan met de spanningsvelden binnen de publieke gezondheid

Deze basismodule is onderdeel van de Master Public Health en van de medische vervolgopleiding Maatschappij & gezondheid (M&G). Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing.
De publieke gezondheid is bij uitstek een dynamisch werkterrein, dat veel verschillende maatschappelijke activiteiten verbindt. Die zijn allemaal zijn gericht op gezondheidsbescherming, gezondheidsbevordering en ziektepreventie. Gezondheid is het leidend principe in het volksgezondheidsbeleid. In deze module staat het complexe proces van sturing, beheer en verbetering in de publieke gezondheid centraal. Welke partijen zijn daarbij betrokken en wat is hun rol? En wat is jouw eigen rol in dit proces?

Het volksgezondheidbeleid stoelt op drie pijlers:

  1. Publiek bestuur, ofwel de overheid. Doelstelling: de maatschappelijke gezondheidszorg draagt bij aan de volksgezondheid.
  2. Professioneel beheer, ofwel de beroepsgroepen in de publieke gezondheid. Doelstelling: kwaliteitsbewaking en professionele verantwoordelijkheid.
  3. Gezondheidsinstituten, ofwel professionele organisaties in de publieke gezondheidszorg. Doelstelling: continuïteit in beleid bewaren en uitvoeren binnen de eigen organisatie. Daarnaast moeten zij de publieke gezondheidsdoelen van de overheid verwezenlijken.

Elke pijler heeft een eigen visie op het te voeren beleid, de op te stellen doelen en het te gebruiken instrumentarium. In deze module ga je dieper in op de achtergrond en de doelstellingen. Daarnaast leer je omgaan met deze spanningsvelden. Op die manier ontdek je de kracht van competentie-ontwikkeling op je eigen werkterrein.

De verbinding tussen je eigen werk en de inhoud van het programma staat centraal in deze module. Je bereidt een casus voor vanuit je eigen werkpraktijk. Tijdens de bijeenkomsten oefen je met het toepassen van kennis en vaardigheden uit die casus. Je sluit de module af met een essay daarover. Daarin beschrijf je welke verbeteringen er mogelijk zijn en hoe die kunnen worden gerealiseerd en geborgd.

Na afloop van deze zevendaagse module:

  • heb je kennisgemaakt met beleidsprincipes en sturingsinstrumenten in de publieke gezondheidszorg.
  • kun je hierop reflecteren, een visie ontwikkelen en een kritisch oordeel vormen.
  • kun je rekening houden met nieuwe ontwikkelingen en daaruit voortvloeiende verschuiving van taken en doelen.
  • weet je wat de consequenties zijn voor professionals en organisaties, nu naast curatie en zorg steeds meer aandacht is voor preventie.
  • heb je inzicht in de dilemma’s en spanningsvelden vanuit het governance perspectief. Daardoor kun je omgaan met tegengestelde visies of beleidsprincipes in je eigen werkomgeving.
  • heb je inzicht in mogelijkheden en beperkingen van kwaliteitsmeting en borging van processen en leert je daarbij de juiste instrumenten gebruiken.
  • heb je kennis gemaakt met onderzoeks- en stimuleringsprogramma’s en hoe die kunnen bijdragen aan verbetering van de volksgezondheid en vernieuwing in de maatschappelijke gezondheidszorg.

Docenten

Het onderwijs wordt onder andere verzorgd door:

  • Prof. dr. Niek Klazinga, hoogleraar Sociale Geneeskunde, AMC-UvA en OESO
  • Dr. Thomas Plochg, AMC-UvA, NPHF Federatie voor gezondheid
  • dr. Pieterjan van Delden, AEF en TIAS, Universiteit van Tilburg

Voor wie

(Aankomend) leidinggevenden, beleidsadviseurs, projectleiders en artsen die werken in de publieke gezondheid: bij GGD’s, bij zorgverzekeraars, in thuiszorginstellingen, ROS’en, universiteiten, onderzoeks- of kennisinstituten, in het bedrijfsleven, etc.

Toelatingseisen

Je hebt een academisch werk- en denkniveau en tenminste 3 jaar werkervaring

Accreditatie

Deze module is geaccrediteerd voor 40 punten. Dit is minder punten dan de daadwerkelijke contacturen maar de accrediterende instellingen hebben bepaald dat modules niet meer dan 40 accreditatiepunten mogen ontvangen.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.