030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Client, casus en context

Datum: 20 apr '18

Werken op het grensvlak van arbeid, maatschappij en gezondheid

In het kort

Huiselijk geweld, werkloosheid, schulden, mantelzorg, overspannenheid, mensen met verward gedrag en arbeidsongeschiktheid zijn voorbeelden van problemen waar je mee te maken kan krijgen als professional in de publieke gezondheidszorg.

In deze module passeren dergelijke problemen de revue. Aan de hand van casuïstiek ga je aan de slag met thema’s als: Wat is gezondheid, wetgeving,  organisatie en financiering. De onderwerpen worden geïntegreerd aangeboden. Door interactieve presentaties van experts, discussies en oefeningen leer je samen met deelnemers uit verschillende vakgebieden vraagstukken te analyseren en breder te kijken dan je eigen vakgebied.

Ben je deelnemer aan een opleiding bij de NSPOH? Schrijf je dan in voor deze nieuwe module. Er zijn verschillende startmomenten, zodat je zelf kan kiezen wanneer het volgen van deze module je het beste uitkomt.

Wat je leert

Werken op het grensvlak van arbeid, maatschappij en gezondheid

Je leert in deze module over de grenzen van je eigen vakgebied kijken. Je verruimt je blik op de organisatie, financiering en wetgeving van de publieke gezondheidszorg, het sociaal domein en op het gebied van arbeid en gezondheid. Je ontdekt hoe geldstromen lopen, hoe organisaties samenwerken en wat gezondheid eigenlijk is. Én wat dit betekent voor burgers in verschillende sociaal maatschappelijke situaties. Uiteraard sta je stil bij wat dit voor jou als professional betekent. Je leert integraal te denken en handelen in de praktijk van public en occupational health.

Voor wie

Deelnemers die een opleiding volgen bij de NSPOH kunnen deze module volgen. De module maakt onderdeel uit van de volgende opleidingen:

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

In 2018 bestond de NSPOH 15 jaar. Dat vierden we onder andere door telkens een van onze deelnemers aan het woord te laten in een elevator pitch. In oktober 2018 was dat Annemarie Janssens, verpleegkundige jeugdgezondheidszorg. Na haar deelname aan de scholing Cliënt, casus en context vertelt Annemarie wat deze module haar heeft gebracht. En waarover ze enthousiast wordt als het gaat over de gezondheidszorg.

 

Didactische scholing – juridische zaken, in de knoop, uit de knoop

Datum: 19 apr '18

In het kort

Juridische zaken: dat is gedoe want je wilt vooral opleiden. Deze dag gaat over die juridische zaken maar ook over je handelen en houding.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

Als praktijkopleider heb je te maken met kaders, regels en wetgeving. Ben jij daar voldoende bekend mee? Weet jij wat mag en wat niet mag? Weet jij wanneer je je zorgen moet maken? De vraag ‘mag dat eigenlijk wel’ kan verlammend werken. Want stel dat je te maken krijgt met privaat, strafrechtelijke of tuchtzaken. Juridische kwesties kunnen jou als praktijkopleider hoofdpijn bezorgen. Dan is het handig wanneer jij de nodige kennis hebt. In deze training leer je aan de hand van veel gestelde vragen en casuïstiek meer over juridische kwesties en regels. Daarnaast leer je hoe het contact en de communicatie goed houdt wanneer er kwesties spelen.

Om de training zo goed mogelijk af te stemmen op de wensen en behoeften of zorgen van jou als deelnemer, vragen we je om van te voren vragen en casuïstiek te sturen. De casuïstiek kan gaan over iets dat je meegemaakt hebt of waar je tegenop ziet.

Na afloop van deze didactische scholing kun je:

  • meer assertief handelen wanneer je te maken hebt met conflicten, spanningen en juridische kwesties in de opleiding doordat je:
  • kunt uitleggen wat het belang is van het documenteren van jouw (kritische) bevindingen als praktijkopleider
  • relevante, belangrijke juridische kaders, regels en wetten kunt benoemen waar je als praktijkopleider mee te maken kunt krijgen
  • kunt benoemen waar je informatie en hulp kunt vinden wanneer je te maken hebt met een kwestie
  • kunt beschrijven hoe te handelen wanneer je te maken krijgt met spanningen, conflicten en juridische kwesties in de opleiding.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door

  • Drs. G.G.H. (Frits) Coumans, opleider/adviseur NSPOH.
  • Drs. N.J.Th. (Col) Prevoo, trainer Klotz, Schouten en Prevoo.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – Feedback geven, hoe moeilijk kan het zijn

Datum: 10 apr '18

In het kort

Feedback geven lijkt simpel maar blijkt in de praktijk toch vaak moeilijk. Oefen met het geven van constructieve feedback op deze dag.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

Feedback geven, hoe moeilijk kan het zijn?! Het klinkt zo eenvoudig. We vinden het allemaal heel belangrijk. We kennen de verschillende methoden en stappen. Maar toch. In de praktijk blijkt het vaak best moeilijk om feedback te geven. Wat is dat toch met feedback?

In deze didactische scholing gaan we dieper in op feedback geven. We besteden onder andere aandacht aan het verschil tussen sturing en feedback, de tien stoplichtmomenten voordat je feedback geeft en we oefenen met het geven van positieve en constructieve feedback. We werken met presentaties met discussie, oefenen en wisselen ervaringen uit en doen simulaties met een trainingsacteur.

Na afloop van deze didactische scholing kun je:

  • aangeven wat feedback is
  • uitleggen wat het verschil is tussen feedback en sturing;
  • de stoplichtmomenten herkennen voordat je feedback geeft;
  • principes voor het geven van feedback toepassen in een praktijkcasus, waarbij je rekening houdt met de – ander en de verbale en non-verbale communicatie

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. M.S. (Myriam) Gijsbers-van Pesch. Bovendien werkt een trainingsacteur mee.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

JGZ Alumnidag 2018

Datum: 20 mrt '18

Durf te zijn wie je wil !

In het kort

Hoe houd je de spirit en enthousiasme van je opleiding jeugdarts vast in de waan van alledag? Hoe bijzonder zou het zijn om elkaar weer te zien, te spreken en te horen waar een ieder mee bezig is. Met dit doel voor ogen biedt de NSPOH jou als eerdere deelnemer de kans een geaccrediteerde jaarlijkse onderwijsdag te volgen.

Er is nog een andere aanleiding: Corien Scheenstra  wil op deze dag graag nog eenmaal coördinerend opleider zijn. Het is haar allerlaatste dag bij de NSPOH, die ze verlaat vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd.

Programma

Centraal staan drie onderwerpen, die je als JGZ professional kunt inzetten en gebruiken om het verschil te kunnen maken, als jeugdarts of arts M&G binnen je organisatie, maar zeker ook daarbuiten,

Gebruik je “kleur en wees er trots op”

Ben je een denker, of juist iemand die juist leert van vallen en opstaan? Is jouw manager of de beleidsambtenaar van de gemeente totaal iemand anders? Het is allemaal goed, maar door je zelf te kennen, helpt je jezelf veel verder. Als je weet hoe je jouw “kleur” eruit ziet, kun je dit inzetten om je doel te bereiken, privé en professioneel. Hoe? Dat leer je tijdens deze onderwijsdag.

(Professionele) identiteit

Vraag eens aan een stel artsen om zich zelf voor te stellen, zonder dat te zeggen wie ze beroepsmatig zijn, waar ze werken (kinderarts, jeugdarts internist, arts MG enz). Ze mogen alleen zeggen wie ze zijn, hoe oud ze zijn, getrouwd, hobby’s, kinderen, waar ze van houden, welke vakanties, kamperen of juist niet, welke sporten etc. Dat is echt heel lastig. Aan de andere kant: leg eens als jeugdarts uit wat je doet, wat jouw beroep inhoudt en waarom het zo goed is als je als ouder en/of jeugdige op het spreekuur komt. Wie ben je als persoon, wie ben je als arts, waarom ben je waardevol en mag je er zijn? Daarop proberen we met elkaar antwoorden te formuleren.

Reflecteren kun je leren

In de opleiding heb je leren reflecteren. Maar doe je het op de juiste manier, zodat je dit automatisch dagelijks gaat toepassen, ook in je privé leven? Leer in dit onderdeel een paar handige trucjes, die je veel opleveren en niet alleen in je werk. Je leert nu eenmaal het beste van eigen ervaringen en hoe je het een volgende keer anders kunt doen. Daar is veel winst te behalen voor jezelf.

Wat je leert

Na het volgen van deze onderwijsdag

  • weet je welke “kleur” (rood, blauw, groen of geel) bij jou past en die voor een groot gedeelte jouw handelen in bepaalde situaties bepaalt.
  • heb je geleerd hoe je deze effectief kunt inzetten in je werk, maar ook privé.
  • ben je je bewust van jouw persoonlijke identiteit en kun je deze ook vertalen naar een beroepsmatige identiteit.
  • heb je geleerd hoe je effectief kunt reflecteren en daardoor je eigen handelen kunt verbeteren of effectiever kan maken.

Docenten

  • Evi Vermeer
  • Col Prevoo
  • Felicia Vizi

Voor wie

Jeugdartsen (eerdere deelnemers aan onze opleiding jeugdarts), opleiders JGZ en andere belangstellenden.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Landelijke aiosdag

Datum: 2 feb '18

In het kort

Sinds 2022 hebben we vanuit de Landelijke aiosdag aandacht voor sociaaleconomische gezondheidsverschillen. Deze kloof bestaat nog steeds. Sterker nog, de kans dat deze verschillen groter worden is groot. Tijdens het aankomende congres ligt de focus op de rol die we als sociaal geneeskundige kunnen spelen. Ook wordt er ingegaan op het vraagstuk: hoe kun je je stem beter laten horen in relevante vraagstukken ten aanzien van preventie in de politiek en/of de maatschappij?

Karine in het Land, voorzitter van KAMG en keynotespeaker, neemt ons mee in de uitdagingen van deze tijd waarna we aan de hand van verschillende sprekers en workshops middels allerlei voorbeelden zien hoe ook wij onze stem kunnen laten horen.

Ruben Terlou, deskundige op het gebied van geopolitiek, gezondheidszorg, en de kunst van reizen, film en fotografie, vraagt aandacht via onder andere het beeld: ‘Ik bereik mensen liever met een documentaire’.

Madelijn Strick is gedragswetenschapper en heeft zich gespecialiseerd in de invloed van humor. Ze richt zich nu op de rol van muziek in reclame. Je laten horen is belangrijk voor iedere sociaal geneeskundige. Foto’s en documentaires, lobbyen, theater, schrijven, social media en humor: laat je inspireren, want het komt allemaal naar voren in de Landelijke aiosdag 2025!

Routebeschrijving

Tolhuistuin, IJpromenade 2, 1031 KT Amsterdam (vlakbij Amsterdam CS).

  • Pont: Vanaf Centraal Station neem je de pont naar Buiksloterweg. Deze pont vaart dag en nacht en is gratis. De reisduur is ongeveer drie minuten. Vanaf de pont is het 1 minuut lopen naar de Tolhuistuin.
  • Bus: Vanuit Amsterdam-Noord is de Tolhuistuin te bereiken met bus 38. De bus stopt direct naast de Tolhuistuin. Raadpleeg voor actuele reisinformatie www.9292.nl.
  • Parkeren: De dichtstbijzijnde parkeergarage is onder de A’DAM Toren, Overhoeksplein 5,1031 KS. Vanaf hier is het ongeveer 150 meter lopen naar het Paviljoen. Ook kan er geparkeerd worden aan de centrumkant van de stad bij Parking Centrum, Oosterdokstraat 150. Neem dan de pont naar Buiksloterweg te nemen aan de Noordzijde van Amsterdam Centraal Station.
  • P+R: Er zijn verschillende P+R locaties rond het centrum van Amsterdam. Vanaf deze locaties kun je met ov naar Amsterdam Centraal Station en van daar de pont.

Voor wie

Voor alle aios die een medische vervolgopleiding in de sociale geneeskunde volgen.

LOSGIO

Het Landelijk Overleg Sociaal-Geneeskundigen in Opleiding (LOSGIO) is de vereniging voor én door aios sociale geneeskunde (arts Maatschappij & Gezondheid, bedrijfsarts of verzekeringsarts). Alle aios kunnen lid worden van LOSGIO; dit doe je automatisch door lid te worden van je wetenschappelijke vereniging. Ieder jaar organiseert LOSGIO samen met NSPOH de landelijke aiosdag. Een bijeenkomst voor de volle breedte van de sociale geneeskunde: zowel aios bedrijfsgeneeskunde, verzekeringsgeneeskunde en maatschappij & gezondheid zijn welkom, van de instituten NSPOH, TNO en SGBO!

Volg het LOSGIO op Instagram of LinkedIn om de ontwikkelingen te volgen!

Verdeling Canmeds:

  • Maatschappelijk handelen (40%)
  • Professionaliteit (en kwaliteit) (40%)
  • Kennis & Wetenschap (20%)

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Zweeloo revisited. Terugkomdag Epidemiologie: wat kan ik er mee?

Datum: 21 dec '17

In het kort

In 2018 wordt voor de 10e keer de Summer course Epidemiologie: wat kan ik er mee? uitgevoerd in samenwerking met STIP in Zweeloo. Door de jaren heen kregen we regelmatig het verzoek om een terugkomdag te organiseren en in dit jubileumjaar gaat dit ook daadwerkelijk gebeuren!

Wat je leert

Fris jouw kennis op over epidemiologie en biostatistiek

De inhoud van de terugkomdag bestaat uit een vast deel en een variabel deel. In het vaste deel komen alle eerder behandelde basisbegrippen uit de epidemiologie aan de orde. Deze worden aan de hand van wetenschappelijke, krant- en tijdschriftartikelen en advertenties in de praktijk gebracht.

De inhoud van het variabele deel is afhankelijk van de vragen en casuïstiek die je zelf als deelnemer inbrengt. Bij het in de praktijk brengen van de kennis, inzichten en vaardigheden die je tijdens de summer course hebt geleerd, loop je vast tegen nieuwe vragen aan. In het programma is veel ruimte om hier aandacht aan te besteden.

Tijdens deze module betrekken we je actief bij plenaire sessies, oefeningen, casuïstiek en groepsdiscussies.

Na afloop van deze terugkomdag

  • Heb je de eerder geleerde basiskennis van de epidemiologie en biostatistiek weer lekker opgefrist en bijgespijkerd.
  • Kun je het gebruik van epidemiologische begrippen nog beter vertalen naar én toepassen in de eigen praktijk.
  • Kun je niet alleen de medisch wetenschappelijke vakliteratuur, maar ook kranten- en tijdschrift-artikelen beter doorgronden. Niet alleen op de methodologische waarde, maar vooral op de inhoudelijke betekenis ervan voor je eigen praktijk en professioneel beleid.
  • Heb je een antwoord gekregen op een vraag of casuïstiek besproken uit je eigen organisatie of praktijksituatie.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door de dezelfde docent en ontwerper van de Summer course:
dr.Willy-Anne van Stiphout, arts M&G, epidemioloog B,
trainer in praktijk en theorie van epidemiologie, STIP, Zweeloo.

Voor wie

Deelnemers hebben eerder de 3-daagse Summer- of Najaarscourse ‘Epidemiologie; Wat kan ik er mee’? gevolgd.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

E-learning: VOV- en visusonderzoek

Datum: 9 nov '17

In het kort

Werk je als arts of verpleegkundige in de JGZ en wil je kennis en vaardigheden verwerven om oogafwijkingen bij jonge kinderen op te sporen? En wil je op je eigen niveau, in je eigen tempo studeren? Doe dan deze e-learning.

Wat je leert

Deze e-learning bestaat uit twee modulen:

  1. Visuele stoornissen
  2. VOV- en visusonderzoek

Deze module behandelt de visuele stoornissen van het oog die in de jeugdgezondheidszorg het meest voorkomen. Je leert hoe je het onderzoek naar deze afwijkingen lege artis kunt uitvoeren. Uiteraard dien je deze vaardigheden aan te scherpen en fine te tunen in de praktijk. Tijdens je inwerkperiode dien je begeleid te worden door een ervaren jeugdarts, een gecertificeerde visusinstructeur of orthoptist.
JGZ professionals moeten bekwaam zijn in het Vroegtijdig Onderkennen van Visuele Stoornissen (VOV) bij zuigelingen, peuters en kleuters. De inhoud van deze e-learning gaat uit van de JGZ richtlijn JGZ richtlijn Opsporing Visuele Stoornissen 0-19 jaar. Deze richtlijn is in 2010 herzien. De richtlijn bevordert de uniforme uitvoering van het onderzoek naar afwijkingen van het oog en het gezichtsvermogen.

Na afloop van deze e-learning:

  • Beheers je de methodiek van het opsporen van oogafwijkingen.
  • Kun je de meest voorkomende oog(stand)afwijkingen en oogheelkundige ziektebeelden onderkennen.
  • Weet je waarom en wanneer je een kind moet verwijzen naar de huisarts, oogarts of orthoptist.

Voor wie

Voor artsen en verpleegkundigen als voorbereiding op het uitvoeren van het VOV- en visusonderzoek in de praktijk. De e-learning is ook interessant voor andere artsen en verpleegkundigen die in hun werk te maken hebben met kinderen en visus, zoals huisartsen, artsen verstandelijk gehandicapten, kinderverpleegkundigen en kinderartsen.

Deze e-learning maakt tevens onderdeel uit van de modulen:

Inschrijven

Je kunt je inschrijven via de knop in de rechterkolom. Doe je dat voor 15:00 uur, dan kun je na 15:00 uur bij de e-learning. Rond je je inschrijving na 15:00 uur af, dan kun je pas de volgende dag bij de e-learning. Onze ICT omgeving werken we namelijk ’s middags om 15:00 uur en ’s nachts bij.

Je vindt de e-learning door in te loggen op nspoh.onderwijsonline.nl (gebruik dezelfde gegevens als bij het inschrijven). In het linker menu ga je naar ‘leermateriaal’ waar je de e-learning kunt vinden.

Contact

Ervaar je problemen met de e-learning?  Kom je er niet uit? Of heb je een vraag over onze opleidingen, bij- en nascholing of incompany trainingen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Psychopathologie bij kinderen

Datum: 10 okt '17

In het kort

Als jeugdarts krijg je in toenemende mate te maken met vragen over psychopathologie bij kinderen. Bij de veranderingen die de transitie jeugdzorg teweeg brengt, wordt vaker een beroep gedaan op jouw expertise. Wil jij leren hoe je adviseert, verwijst en begeleidt bij (vermoedens van) kinderpsychiatrische aandoeningen? Doe dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

Het kinderpsychiatrisch onderzoek

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze tweedaagse module gaan we in op de kinderpsychiatrische anamnese en het onderzoek door de jeugdarts. We beantwoorden onder meer de volgende vragen: hoe herken je de meest voorkomende psychopathologie bij kinderen en jeugdigen, zoals angst, depressie en tics? Hoe voer je het kinderpsychiatrisch onderzoek uit? En op welke wijze verwijs je? Tevens oefen je gesprekvaardigheden hierover met ouders, jeugdigen en school.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • weet je hoe je het kinderpsychiatrisch onderzoek in de JGZ setting kunt uitvoeren.
  • herken je depressieve klachten bij jeugdigen.
  • weet je welke co-morbiditeit aanwezig kan zijn.

Docenten

Het onderwijs werd in 2018 verzorgd door de volgende docenten:

  • G.V.E. (Gerda) Snoek, psychiater kind en jeugd bij Reinier van Arkel
  • K.I.M. (Kirsten) Franken, arts M&G jeugdarts psychiatrie bij Reinier van Arkel.

Voor wie

Jeugdartsen en artsen Maatschappij & Gezondheid, profiel JGZ.

Toelatingseisen

Werkzaam zijn als jeugdarts of arts M&G profiel JGZ.

Ervaringen

Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:
“Leuk, veel casuïstiek besproken!”

Score in eerdere evaluatie: de eendaagse uitvoering in 2018 kreeg van de deelnemers een 8,1.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Beeldend werken

Datum: 9 okt '17

In het kort

We leven steeds meer in een beeldcultuur. Met inspirerende korte filmpjes kun je projectresultaten delen, mensen activeren en samenwerkingspartners of subsidieverstrekkers overtuigen. Wil je cameratechnieken leren en tips krijgen over het in beeld brengen van gezondheidsinterventies of onderzoeksprojecten? Wil je leren hoe je dat materiaal monteert tot een professioneel filmpje? Doe dan deze tweedaagse module Beeldend werken die de NSPOH aanbiedt in samenwerking met het Centrum Media en Gezondheid.

Wat je leert

Breng jouw interventie of project inspirerend in beeld

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Als projectleider ben je vaak op een vrij hoog abstractieniveau bezig. Beeldend werken helpt om je verhaal te concretiseren: je wordt gestimuleerd om heel eenvoudig en to the point uit te leggen waar jouw project over gaat en wat je ermee wilt bereiken (‘agenda setting’). Inspirerende beeldverhalen spreken mensen aan en leiden tot nieuwe inzichten. Beeldend werken is daardoor op verschillende manieren te gebruiken binnen je eigen projecten: om nieuwe samenwerkingspartners te interesseren, om subsidieverstrekkers te overtuigen, of om resultaten te delen via de sociale media.

In deze dynamische, intensieve en hands-on training leer je hoe je eenvoudige filmclipjes kunt maken. Je krijgt cameratechnieken aangereikt en ontvangt concrete tips om jouw gezondheidsinterventies of (onderzoeks-)project in beeld te brengen. Ook leer je de basistechnieken van het editen en word je persoonlijk ondersteund bij het monteren van filmmateriaal. Het eindresultaat: een kort filmpje van twee à drie minuten over je eigen (onderzoeks-)project.

Om persoonlijke aandacht en ondersteuning te kunnen bieden, wordt deze editing training (op de 2e dag) gegeven in kleinere groepen van max. 3-4 deelnemers.

Trailer

Bekijk hieronder de trailer Beeldend werken

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je via de Show-Talk-Act methodiek – letterlijk en figuurlijk – beeldend denken en zo je verhaal vertellen.
  • heb je inzicht in veelgebruikte cameratechnieken.
  • Heb je inzicht in een goede opbouw van korte films.
  • weet je hoe je jouw projecten helder en aansprekend in beeld kunt brengen.
  • ken je de basistechnieken van het editen van films.
  • ben je bekend met de handigste software en publicatietools.
  • kun je door de bomen het bos zien in het woud van (video)bestandsformaten.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • drs. Hester Hollemans, Centrum Media & Gezondheid. Hester Hollemans heeft ruime ervaring op het gebied van (gezondheids)interventies en projecten en het in beeld brengen hiervan, waardoor zij zich goed kan verplaatsen in de uitdagingen (en valkuilen) van deelnemers.
  • drs. Johan de Ligt, Hangklip media. Johan de Ligt heeft als geluidsman, voor zowel publieke als commerciële zenders, aan een grote verscheidenheid aan film- en televisieproducties, bedrijfsfilms en opdrachtproducties voor non-profitorganisaties gewerkt; Van ‘Ik vertrek’ tot Expeditie Robinson’ tot opdrachtfilms voor GGD-en. In 2007 richtte hij Hangklip Media op en is zijn focus verschoven van geluid naar productie.

Voor wie

Preventiemedewerkers, communicatieprofessionals, onderzoekers, projectleiders en andere professionals in de public health.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2018 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

De 2e dag wordt in overleg met de deelnemers bepaald.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Themadag JGZ en AGZ: vluchtelingen en meer

Datum: 5 okt '17

Lustrumbijeenkomst

Volg je bij de NSPOH een opleiding of heb je die in het verleden gevolgd? Ben je praktijkopleider? Ben je geïnteresseerd in de opleiding tot jeugdarts, tot jeugdverpleegkundige Maatschappij en gezondheid of tot Verpleegkundige Maatschappij en Gezondheid, profiel AGZ? Heb je bij ons de introductiecursus JGZ gedaan? Wil je kennismaken met het onderwijs bij de NSPOH of ben je gewoon geïnteresseerd in een of meerdere van onderstaande onderwerpen? Kom dan naar onze themadag. Omdat de NSPOH dit jaar 15 jaar bestaat, bieden we de dag voor de lustrumprijs van €95.

Tijdens deze themadag komen vier actuele thema’s aan bod. Je kiest op de dag zelf twee workshops die goed passen bij je interesse en je leerbehoefte.
Ochtend

Middag

Wat je leert

De laatste jaren zijn viertal onderwerpen erg actueel, onderwerpen die jou als professional ook raken.

  • Omgaan met trauma bij vluchtelingen en statushouders

De vlucht vanuit een vaderland naar het onbekende gaat vaak gepaard met traumatische gebeurtenissen. Gezinnen kunnen hier enorm onder lijden. Het is van belang dat zij de juiste hulp krijgen. Maar door verschillen in cultuur en taal is die hulp lastig te bepalen. Wil je weten hoe je nog beter met hen kunt communiceren en ondersteuning kunt bieden? En wil je je verdiepen in samenwerking met andere ketenpartners? Schrijf je dan in voor dit onderwerp.

  • Vechtscheidingen

Met 82 op de 100.000 Nederlanders die begin 2018 waren geveld door de griep spraken we van een griepepidemie. Echter, jaarlijks krijgen 8000 op de 100.000 kinderen te maken met een vechtscheiding, waarvan de impact op het kind vaak vele malen groter is dan van een griep. Een scheiding brengt een crisis in een gezin teweeg. Maar als die scheiding wordt uitgevochten via de kinderen, kan dit voor het kind een permanente crisis worden. Tijdens deze sessie gaat de docent in op mogelijke gevolgen van een vechtscheiding voor het kind, op welke signalen je kunt letten en welke hulp je kunt bieden aan kinderen die in een vechtscheiding betrokken zijn.

  • Opvoedingsondersteuning aan vluchtelingengezinnen

Door onzekerheid, heimwee, trauma’s en andere problemen is het voor ouders niet altijd gemakkelijk om de ouderlijke rol te vervullen. Daarom besteden we aandacht aan de steun die je kunt bieden om kinderen zo veilig en gezond mogelijk te laten opgroeien in een onzekere en instabiele situatie. Met welke risicofactoren moet je rekening houden? Hoe herken je signalen? Welke hulp kun je bieden en wanneer moet je doorverwijzen?

  • Antibioticaresistentie

Antibioticaresistentie vormt een groeiende bedreiging voor de volksgezondheid. Jaarlijks sterven in Europa 25.000 patiënten als gevolg van antibioticaresistente bacteriën. Geschat wordt dat tegen 2050, er elk jaar 10 miljoen doden zijn door de opkomst van resistente infecties. ESBL-producerende bacteriën als E.Coli en Klebsielle Pneumonia zijn resistent tegen alle gangbare antibiotica. Huisartsen, ziekenhuizen en verpleeghuizen ondervinden hier in toenemende mate problemen van. In de bestrijding van Infectieziekten, SOA en TBC zal de GGD een actieve rol moeten gaan spelen in de actuele bedreiging van de volksgezondheid middels bron-en contactonderzoek, voorlichting en hygiëneadviezen. Bijvoorbeeld aan reizigers, omdat deze een groot risico vormen bij de import en verspreiding van deze bacteriën.
Hoe kunt je als GGD-professional bijdragen aan deze toenemende dreiging? Welke actuele ontwikkelingen zijn er op het gebied van antibioticaresistentie? Deze vragen worden beantwoord in deze middag over antibioticaresistentie.

We sluiten bij het onderwijs zoveel mogelijk aan bij de praktijk van deelnemers. Daarom is er veel tijd voor interactie en het bespreken van (eigen) casuïstiek.

Na afloop van deze module:

  • Kun je het gezondheidsprobleem benoemen en kwantificeren
  • Kun je aangeven wat gevolgen kunnen zijn
  • Weet je wat je als arts of verpleegkundige kunt doen
  • Heb je handvatten gekregen om gezinnen of cliënten te ondersteunen of door te verwijzen.

Voor wie

Huidige en eerdere deelnemers bij de NSPOH, praktijkopleiders, geïnteresseerden in de opleiding tot jeugdarts, tot jeugdverpleegkundige Maatschappij en gezondheid of tot Verpleegkundige Maatschappij en Gezondheid, profiel AGZ.

Programma uitgebreid

Deze dag stond eerst aangekondigd onder de titel Werken met vluchtelingen en asielzoekers in de JGZ.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.