Hoe houd je de spirit en enthousiasme van je opleiding jeugdarts vast in de waan van alledag? Hoe bijzonder zou het zijn om elkaar weer te zien, te spreken en te horen waar een ieder mee bezig is. Met dit doel voor ogen biedt de NSPOH jou als eerdere deelnemer de kans een geaccrediteerde jaarlijkse onderwijsdag te volgen.
Er is nog een andere aanleiding: Corien Scheenstra wil op deze dag graag nog eenmaal coördinerend opleider zijn. Het is haar allerlaatste dag bij de NSPOH, die ze verlaat vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd.
Centraal staan drie onderwerpen, die je als JGZ professional kunt inzetten en gebruiken om het verschil te kunnen maken, als jeugdarts of arts M&G binnen je organisatie, maar zeker ook daarbuiten,
Gebruik je “kleur en wees er trots op”
Ben je een denker, of juist iemand die juist leert van vallen en opstaan? Is jouw manager of de beleidsambtenaar van de gemeente totaal iemand anders? Het is allemaal goed, maar door je zelf te kennen, helpt je jezelf veel verder. Als je weet hoe je jouw “kleur” eruit ziet, kun je dit inzetten om je doel te bereiken, privé en professioneel. Hoe? Dat leer je tijdens deze onderwijsdag.
(Professionele) identiteit
Vraag eens aan een stel artsen om zich zelf voor te stellen, zonder dat te zeggen wie ze beroepsmatig zijn, waar ze werken (kinderarts, jeugdarts internist, arts MG enz). Ze mogen alleen zeggen wie ze zijn, hoe oud ze zijn, getrouwd, hobby’s, kinderen, waar ze van houden, welke vakanties, kamperen of juist niet, welke sporten etc. Dat is echt heel lastig. Aan de andere kant: leg eens als jeugdarts uit wat je doet, wat jouw beroep inhoudt en waarom het zo goed is als je als ouder en/of jeugdige op het spreekuur komt. Wie ben je als persoon, wie ben je als arts, waarom ben je waardevol en mag je er zijn? Daarop proberen we met elkaar antwoorden te formuleren.
Reflecteren kun je leren
In de opleiding heb je leren reflecteren. Maar doe je het op de juiste manier, zodat je dit automatisch dagelijks gaat toepassen, ook in je privé leven? Leer in dit onderdeel een paar handige trucjes, die je veel opleveren en niet alleen in je werk. Je leert nu eenmaal het beste van eigen ervaringen en hoe je het een volgende keer anders kunt doen. Daar is veel winst te behalen voor jezelf.
Na het volgen van deze onderwijsdag
Jeugdartsen (eerdere deelnemers aan onze opleiding jeugdarts), opleiders JGZ en andere belangstellenden.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ontdek de evolutie van gezondheidsperspectieven tijdens het congres ‘Paradigma’s in perspectief’. Verken nieuwe concepten en innovatieve benaderingen die de toekomst van de sociaal geneeskundige praktijk vormgeven.
In de ochtend trappen we af met eminente sprekers. Filosoof Lammert Kamphuis daagt ons uit om vanuit de filosofie nieuwe perspectieven te verkennen en verbinding te maken met andersdenkenden in onze maatschappij. Floortje Scheepers, hoofd psychiatrie en hoogleraar Innovatie in de geestelijke gezondheidszorg, inspireert tot reflectie op kwetsbaarheid in de samenleving. Machteld Huber, van oorsprong huisarts en grondlegger van de positieve gezondheid, verkent nieuwe perspectieven binnen de complexe tijd.
In de middag biedt Egge van der Poel, een op deeltjesfysica gepromoveerde data scientist en filosoof, met zijn passie voor communicatie en bruggen bouwen, een verfrissend perspectief op het versnellen van leervermogen in de gezondheidszorg. Hierna kies je in de middag uit verschillende inspirerende workshops en ga je zelf aan de slag met nieuwe perspectieven.
Het congres vindt plaats in de Tolhuistuin, een culturele ontmoetingsplek midden in Amsterdam. Ontmoet elkaar, leer, verbindt en sluit af met inspirerende inzichten. We hopen je daar te zien!
Tolhuistuin, IJpromenade 2, 1031 KT Amsterdam (vlakbij Amsterdam CS).
Voor alle aios die een medische vervolgopleiding in de sociale geneeskunde. De aios-dag kun je als keuze-onderwijs volgen als je als aios in opleiding bent bij de NSPOH, SGBO en TNO. In dat geval betaalt jouw opleidingsinstituut. Vul wel je gegevens in voor de registratie.
Het Landelijk Overleg Sociaal-Geneeskundigen in Opleiding (LOSGIO) is de vereniging voor én door aios sociale geneeskunde (arts Maatschappij & Gezondheid, bedrijfsarts of verzekeringsarts). Alle aios kunnen lid worden van LOSGIO; dit doe je automatisch door lid te worden van je wetenschappelijke vereniging. Ieder jaar organiseert LOSGIO samen met de NSPOH de landelijke aiosdag. Een bijeenkomst voor de volle breedte van de sociale geneeskunde: zowel aios bedrijfsgeneeskunde, verzekeringsgeneeskunde en maatschappij & gezondheid zijn welkom, van de instituten NSPOH, TNO en SGBO!
Volg het LOSGIO op Instagram of LinkedIn om de ontwikkelingen te volgen!
Verdeling Canmeds:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
In 2018 wordt voor de 10e keer de Summer course Epidemiologie: wat kan ik er mee? uitgevoerd in samenwerking met STIP in Zweeloo. Door de jaren heen kregen we regelmatig het verzoek om een terugkomdag te organiseren en in dit jubileumjaar gaat dit ook daadwerkelijk gebeuren!
De inhoud van de terugkomdag bestaat uit een vast deel en een variabel deel. In het vaste deel komen alle eerder behandelde basisbegrippen uit de epidemiologie aan de orde. Deze worden aan de hand van wetenschappelijke, krant- en tijdschriftartikelen en advertenties in de praktijk gebracht.
De inhoud van het variabele deel is afhankelijk van de vragen en casuïstiek die je zelf als deelnemer inbrengt. Bij het in de praktijk brengen van de kennis, inzichten en vaardigheden die je tijdens de summer course hebt geleerd, loop je vast tegen nieuwe vragen aan. In het programma is veel ruimte om hier aandacht aan te besteden.
Tijdens deze module betrekken we je actief bij plenaire sessies, oefeningen, casuïstiek en groepsdiscussies.
Het onderwijs wordt verzorgd door de dezelfde docent en ontwerper van de Summer course:
dr.Willy-Anne van Stiphout, arts M&G, epidemioloog B,
trainer in praktijk en theorie van epidemiologie, STIP, Zweeloo.
Deelnemers hebben eerder de 3-daagse Summer- of Najaarscourse ‘Epidemiologie; Wat kan ik er mee’? gevolgd.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk je als arts of verpleegkundige in de JGZ en wil je kennis en vaardigheden verwerven om oogafwijkingen bij jonge kinderen op te sporen? En wil je op je eigen niveau, in je eigen tempo studeren? Doe dan deze e-learning.
Deze e-learning bestaat uit twee modulen:
Deze module behandelt de visuele stoornissen van het oog die in de jeugdgezondheidszorg het meest voorkomen. Je leert hoe je het onderzoek naar deze afwijkingen lege artis kunt uitvoeren. Uiteraard dien je deze vaardigheden aan te scherpen en fine te tunen in de praktijk. Tijdens je inwerkperiode dien je begeleid te worden door een ervaren jeugdarts, een gecertificeerde visusinstructeur of orthoptist.
JGZ professionals moeten bekwaam zijn in het Vroegtijdig Onderkennen van Visuele Stoornissen (VOV) bij zuigelingen, peuters en kleuters. De inhoud van deze e-learning gaat uit van de JGZ richtlijn JGZ richtlijn Opsporing Visuele Stoornissen 0-19 jaar. Deze richtlijn is in 2010 herzien. De richtlijn bevordert de uniforme uitvoering van het onderzoek naar afwijkingen van het oog en het gezichtsvermogen.
Voor artsen en verpleegkundigen als voorbereiding op het uitvoeren van het VOV- en visusonderzoek in de praktijk. De e-learning is ook interessant voor andere artsen en verpleegkundigen die in hun werk te maken hebben met kinderen en visus, zoals huisartsen, artsen verstandelijk gehandicapten, kinderverpleegkundigen en kinderartsen.
Deze e-learning maakt tevens onderdeel uit van de modulen:
Je kunt je inschrijven via de knop in de rechterkolom. Doe je dat voor 15:00 uur, dan kun je na 15:00 uur bij de e-learning. Rond je je inschrijving na 15:00 uur af, dan kun je pas de volgende dag bij de e-learning. Onze ICT omgeving werken we namelijk ’s middags om 15:00 uur en ’s nachts bij.
Je vindt de e-learning door in te loggen op nspoh.onderwijsonline.nl (gebruik dezelfde gegevens als bij het inschrijven). In het linker menu ga je naar ‘leermateriaal’ waar je de e-learning kunt vinden.
Ervaar je problemen met de e-learning? Kom je er niet uit? Of heb je een vraag over onze opleidingen, bij- en nascholing of incompany trainingen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!
Als jeugdarts krijg je in toenemende mate te maken met vragen over psychopathologie bij kinderen. Bij de veranderingen die de transitie jeugdzorg teweeg brengt, wordt vaker een beroep gedaan op jouw expertise. Wil jij leren hoe je adviseert, verwijst en begeleidt bij (vermoedens van) kinderpsychiatrische aandoeningen? Doe dan deze tweedaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Tijdens deze tweedaagse module gaan we in op de kinderpsychiatrische anamnese en het onderzoek door de jeugdarts. We beantwoorden onder meer de volgende vragen: hoe herken je de meest voorkomende psychopathologie bij kinderen en jeugdigen, zoals angst, depressie en tics? Hoe voer je het kinderpsychiatrisch onderzoek uit? En op welke wijze verwijs je? Tevens oefen je gesprekvaardigheden hierover met ouders, jeugdigen en school.
Het onderwijs werd in 2018 verzorgd door de volgende docenten:
Jeugdartsen en artsen Maatschappij & Gezondheid, profiel JGZ.
Werkzaam zijn als jeugdarts of arts M&G profiel JGZ.
Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:
“Leuk, veel casuïstiek besproken!”
Score in eerdere evaluatie: de eendaagse uitvoering in 2018 kreeg van de deelnemers een 8,1.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
We leven steeds meer in een beeldcultuur. Met inspirerende korte filmpjes kun je projectresultaten delen, mensen activeren en samenwerkingspartners of subsidieverstrekkers overtuigen. Wil je cameratechnieken leren en tips krijgen over het in beeld brengen van gezondheidsinterventies of onderzoeksprojecten? Wil je leren hoe je dat materiaal monteert tot een professioneel filmpje? Doe dan deze tweedaagse module Beeldend werken die de NSPOH aanbiedt in samenwerking met het Centrum Media en Gezondheid.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Als projectleider ben je vaak op een vrij hoog abstractieniveau bezig. Beeldend werken helpt om je verhaal te concretiseren: je wordt gestimuleerd om heel eenvoudig en to the point uit te leggen waar jouw project over gaat en wat je ermee wilt bereiken (‘agenda setting’). Inspirerende beeldverhalen spreken mensen aan en leiden tot nieuwe inzichten. Beeldend werken is daardoor op verschillende manieren te gebruiken binnen je eigen projecten: om nieuwe samenwerkingspartners te interesseren, om subsidieverstrekkers te overtuigen, of om resultaten te delen via de sociale media.
In deze dynamische, intensieve en hands-on training leer je hoe je eenvoudige filmclipjes kunt maken. Je krijgt cameratechnieken aangereikt en ontvangt concrete tips om jouw gezondheidsinterventies of (onderzoeks-)project in beeld te brengen. Ook leer je de basistechnieken van het editen en word je persoonlijk ondersteund bij het monteren van filmmateriaal. Het eindresultaat: een kort filmpje van twee à drie minuten over je eigen (onderzoeks-)project.
Om persoonlijke aandacht en ondersteuning te kunnen bieden, wordt deze editing training (op de 2e dag) gegeven in kleinere groepen van max. 3-4 deelnemers.
Bekijk hieronder de trailer Beeldend werken
Het onderwijs wordt verzorgd door:
Preventiemedewerkers, communicatieprofessionals, onderzoekers, projectleiders en andere professionals in de public health.
Score in evaluatie: in 2018 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
De 2e dag wordt in overleg met de deelnemers bepaald.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Volg je bij de NSPOH een opleiding of heb je die in het verleden gevolgd? Ben je praktijkopleider? Ben je geïnteresseerd in de opleiding tot jeugdarts, tot jeugdverpleegkundige Maatschappij en gezondheid of tot Verpleegkundige Maatschappij en Gezondheid, profiel AGZ? Heb je bij ons de introductiecursus JGZ gedaan? Wil je kennismaken met het onderwijs bij de NSPOH of ben je gewoon geïnteresseerd in een of meerdere van onderstaande onderwerpen? Kom dan naar onze themadag. Omdat de NSPOH dit jaar 15 jaar bestaat, bieden we de dag voor de lustrumprijs van €95.
Tijdens deze themadag komen vier actuele thema’s aan bod. Je kiest op de dag zelf twee workshops die goed passen bij je interesse en je leerbehoefte.
Ochtend
Middag
De laatste jaren zijn viertal onderwerpen erg actueel, onderwerpen die jou als professional ook raken.
De vlucht vanuit een vaderland naar het onbekende gaat vaak gepaard met traumatische gebeurtenissen. Gezinnen kunnen hier enorm onder lijden. Het is van belang dat zij de juiste hulp krijgen. Maar door verschillen in cultuur en taal is die hulp lastig te bepalen. Wil je weten hoe je nog beter met hen kunt communiceren en ondersteuning kunt bieden? En wil je je verdiepen in samenwerking met andere ketenpartners? Schrijf je dan in voor dit onderwerp.
Met 82 op de 100.000 Nederlanders die begin 2018 waren geveld door de griep spraken we van een griepepidemie. Echter, jaarlijks krijgen 8000 op de 100.000 kinderen te maken met een vechtscheiding, waarvan de impact op het kind vaak vele malen groter is dan van een griep. Een scheiding brengt een crisis in een gezin teweeg. Maar als die scheiding wordt uitgevochten via de kinderen, kan dit voor het kind een permanente crisis worden. Tijdens deze sessie gaat de docent in op mogelijke gevolgen van een vechtscheiding voor het kind, op welke signalen je kunt letten en welke hulp je kunt bieden aan kinderen die in een vechtscheiding betrokken zijn.
Door onzekerheid, heimwee, trauma’s en andere problemen is het voor ouders niet altijd gemakkelijk om de ouderlijke rol te vervullen. Daarom besteden we aandacht aan de steun die je kunt bieden om kinderen zo veilig en gezond mogelijk te laten opgroeien in een onzekere en instabiele situatie. Met welke risicofactoren moet je rekening houden? Hoe herken je signalen? Welke hulp kun je bieden en wanneer moet je doorverwijzen?
Antibioticaresistentie vormt een groeiende bedreiging voor de volksgezondheid. Jaarlijks sterven in Europa 25.000 patiënten als gevolg van antibioticaresistente bacteriën. Geschat wordt dat tegen 2050, er elk jaar 10 miljoen doden zijn door de opkomst van resistente infecties. ESBL-producerende bacteriën als E.Coli en Klebsielle Pneumonia zijn resistent tegen alle gangbare antibiotica. Huisartsen, ziekenhuizen en verpleeghuizen ondervinden hier in toenemende mate problemen van. In de bestrijding van Infectieziekten, SOA en TBC zal de GGD een actieve rol moeten gaan spelen in de actuele bedreiging van de volksgezondheid middels bron-en contactonderzoek, voorlichting en hygiëneadviezen. Bijvoorbeeld aan reizigers, omdat deze een groot risico vormen bij de import en verspreiding van deze bacteriën.
Hoe kunt je als GGD-professional bijdragen aan deze toenemende dreiging? Welke actuele ontwikkelingen zijn er op het gebied van antibioticaresistentie? Deze vragen worden beantwoord in deze middag over antibioticaresistentie.
We sluiten bij het onderwijs zoveel mogelijk aan bij de praktijk van deelnemers. Daarom is er veel tijd voor interactie en het bespreken van (eigen) casuïstiek.
Huidige en eerdere deelnemers bij de NSPOH, praktijkopleiders, geïnteresseerden in de opleiding tot jeugdarts, tot jeugdverpleegkundige Maatschappij en gezondheid of tot Verpleegkundige Maatschappij en Gezondheid, profiel AGZ.
Deze dag stond eerst aangekondigd onder de titel Werken met vluchtelingen en asielzoekers in de JGZ.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als jeugdarts dien je je te bekwamen in de jeugdgezondheidszorg voor jeugdigen van alle leeftijden tot achttien jaar. Maar meestal werk je met een specifieke leeftijdsgroep. Dan doe je dus weinig ervaring op met de andere leeftijden. Wil je de vaardigheden trainen om zelfstandig te werken met jeugdigen van nul tot achttien jaar? Doe dan deze eendaagse module.
Deze module is een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleiding Maatschappij en gezondheid. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Je kunt een keuze maken uit verschillende workshops, waarin we je naast inhoudelijke kennis ook vaardigheden leren op het gebied van visus, VOV en Van Wiechenonderzoek en groei (specifiek nul tot vier jaar).
Daarnaast zijn er workshops die in het teken staan van jeugdigen tussen de vier en de achttien jaar. Je traint de vaardigheden die je nodig hebt bij onderzoek naar motoriek en audiometrie bij deze leeftijdsgroep.
Voorafgaand aan het onderwijs maak je voorbereidende opdrachten. De vaardigheden worden geoefend met andere deelnemers en, bij sommige onderwerpen, aan de hand van eigen videobeelden. Op basis van leerwensen van deelnemers kunnen ook andere onderwerpen aan bod komen.
Na afloop van deze eendaagse module:
Het onderwijs wordt verzorgd door gespecialiseerde docenten die de workshops leiden en je helpen met het aanleren van vaardigheden.
Voor jeugdartsen (geregistreerd of in opleiding).
Arts maatschappij en gezondheid, 1e fase (of in opleiding)
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als gezondheidsprofessional vergaar je veel kennis. Misschien heb je ook betekenisvolle studies uitgevoerd. Wil jij leren hoe je zorgt dat die informatie bij jouw doelgroep terecht komt? Zodat zij daar hun voordeel mee kunnen doen? En wil je inzicht krijgen in de psychologie achter online marketing? Doe dan deze energieke, hands-on module Kennisdelen voor gezondheidsprofessionals.
Je kunt deze eendaagse module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Kennis delen is misschien niet de kern van je werkzaamheden. Maar als je een fantastische interventie hebt ontwikkeld, of een baanbrekend onderzoek hebt uitgevoerd, dan wil je dat mensen dat weten. Zodat zij (en jij!) daar hun voordeel mee kunnen doen. Deze kennisdeling noemen we content marketing. En tijdens deze module leer je precies wat dat inhoudt.
De nadruk ligt deze dag op de praktische toepassing van online content marketing. We leggen uit wat (online) marketing is en je maakt kennis met het 4C model. Je leert nadenken over jouw (potentiële) doelgroepen. Op welke manieren je die optimaal kunt bereiken, en via welke online kanalen.
Daarnaast maakt je kennis met de psychologie achter online marketing. Op basis van de principes van Cialdini leer je hoe je jouw boodschap zo overtuigend mogelijk over de bühne brengt. Met deze kennis op zak, ga je praktisch aan de slag om je eigen kennis te delen.
Het onderwijs wordt verzorgd door Nico de Jong, online marketing expert bij Onwijs Marketing.
Gezondheidsprofessionals die beter willen leren hoe ze hun boodschap online kunnen delen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Risicocommunicatie zoomt in op potentiële (gezondheids-)risico’s. Crisiscommunicatie gaat vooral over de acute fase, waarin een risico zich ontwikkelt tot een crisis. Kun jij in je werk te maken krijgen met ongevallen, rampen of andere risicovolle situaties? En wil je leren hoe je in die gevallen omgaat met publiek en media? Doe dan deze tweedaagse module.
Deze module is onderdeel van de profielopleidingen Infectieziektebestrijding en Medische milieukunde en kan als keuzeonderwijs gevolgd worden in de opleiding Verpleegkundige M&G, profiel AGZ. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Deze module is een introductie over elementaire communicatieprincipes in geval van acute en niet-acute crises. Tijdens deze module krijg je inzicht in de politiek-bestuurlijke processen die spelen tijdens een crisis en welke rol jij als professional in dit proces kunt innemen.
Communicatietheorie, begrippenkaders en betrokken actoren passeren de revue. We behandelen communicatietechnieken en – strategieën. Daarnaast is er aandacht voor het schrijven van persberichten en de omgang met publiek en media. Daarbij komen ook de individuele aspecten van risicoperceptie en risico-assessment aan bod.
De leerstof wordt behandeld in de vorm van interactieve presentaties en discussies. Die wisselen we af met praktische oefeningen aan de hand van casuïstiek uit de praktijk van de infectieziektebestrijding en de medische milieukunde.
Het onderwijs wordt verzorgd door communicatie experts, crisisdeskundigen en mediatrainers.
Beleidsmakers en professionals die werkzaam zijn op het gebied van veiligheid en (publieke) gezondheid die affiniteit hebben met medische milieukunde of infectieziektebestrijding
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.