030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Traumavrij werken

Datum: 27 nov '24

In het kort

Deze eendaagse scholing wordt verzorgd door PROSA en is gericht op het voorkomen van angst, pijn en toepassen van dwang binnen de zorg voor kinderen. Het PROSA kenniscentrum is gericht op het realiseren van procedureel comfort voor kinderen, of dit nu in het ziekenhuis is of daarbuiten.

Wat je leert

Inhoud

Kinderen ervaren nog weleens angst en pijn tijdens medische verrichtingen. Als professional, voor wie dit de dagelijkse praktijk is, kan je dan denken “Het hoort er nu eenmaal bij” of “Het went wel”. Het blijkt echter uit onderzoek dat bij herhaalde pijnmomenten, zoals tijdens medische verrichtingen, angst en verdriet bij kinderen alleen maar toenemen. Gelukkig kan het ook anders.

Tijdens deze eendaagse scholing leer je wat procedureel comfort inhoudt en hoe je aan de hand van geïntegreerde technieken kan inspelen op de behoeften van kinderen. Je leert over de impact van traumatische ervaringen op de ontwikkeling van kinderen en wat helpende taal is die je kan inzetten als professional.

Respect, verbinding en vertrouwen vormen de basis voor een goede relatie tussen professional en kind en ouder(s). Maar hoe maak je contact met hen en welke rol speelt de omgeving? Het zijn allemaal onderwerpen die in deze scholing aan bod komen. Het PROSA kenniscentrum geeft sinds 2019 onderwijs in procedureel comfort.

Voorafgaand aan de contactdag bereid je jezelf voor met het doorlopen van twee e-learning modules:

  • Algemene begrippen van procedureel comfort
  • Non farmacologische strategieën voor de praktijk

Gedurende de scholingsdag zal er dieper op deze materie worden ingegaan en doormiddel van opdrachten geoefend met de toepassing in de praktijk.

Soort scholing

Deze scholing is een combinatie van e-learning en interactief onderwijs.

Na afloop van deze module kun je

  • uitleggen wat de impact van pijn, angst en dwang tijdens medische verrichtingen is voor een kind en de omgeving;
  • toelichten wat het belang is van connectie en vertrouwen met kind en de omgeving om distress bij procedurele verrichtingen te verminderen;
  • vertellen wat er nodig is om procedureel comfort te bewerkstelligen in de praktijk en daarbij enkele voorbeelden geven;
  • toelichten welke vier belangrijke aandachtspunten er zijn om procedurele distress in de praktijk positief te beïnvloedden;
  • een concept plan op maat maken voor een kind waarbij je hebt gesignaleerd dat hij/zij angstig is;
  • met enkele voorbeelden toelichten hoe de ketenaanpak rondom het verminderen van procedurele distress in de praktijk eruit kan zien.

Voor wie

Professionals zoals artsen, verpleegkundigen en doktersassistenten die in hun dagelijkse praktijk werken met kinderen.

Docenten

  • L. Schuiten Msc (verpleegkundig specialist)
  • S. van den Berg Msc (verpleegkundig specialist)
  • G. de Vente BSc/MBA (Bedrijfskundige/ SEH-verpleegkundige)
  • F. Kreier Dr. (kinderarts)
  • L. Ockeloen Dr. (kinderarts)

Toelatingseisen

Verpleegkundige of medische achtergrond.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Instap in de sociaal medische advisering

Datum: 11 nov '24

In het kort

Wil jij je kennis vergroten op het gebied van sociaal-medische advisering? Meld je aan voor deze basismodule. Deze scholing biedt je de essentiële inzichten en vaardigheden die nodig zijn om effectieve sociaal-medische adviezen te geven. Hierdoor verbreed je je expertise en draag je bij aan betere zorgbeslissingen.

Wat je leert

Inhoud

In deze eendaagse module maak je kennis met het werkveld van het Sociaal Medisch Advies (SMA). Je krijgt een overzicht van alle werkvelden en wetgeving. Daarnaast krijg je inzicht in jouw rol als sociaal-medisch adviseur en wie jouw medespelers zijn in het werkveld, de verschillende geldstromen en hoe je daar eventueel invloed op kunt hebben. Naast de theorie ga je ook aan de slag met jouw eigen ervaringen en deel je deze met je groepsgenoten.

Aan het einde van de dag krijg je ook een overzicht van welke vervolgmodules er nog zijn op het gebied van SMA en wetgeving.

Soort scholing

De werkvormen worden afgewisseld: je krijgt theorie aangereikt en gaat zelf aan de slag om deze toe te passen.

Na afloop van deze module

• kan je aangeven met welke mogelijke spelers je te maken hebt in je rol als sociaal-medisch adviseur;
• kan je analyseren welke factoren bepalen waar je wel of geen invloed op kunt uitoefenen;
• heb je inzicht in de verschillende domeinen en kent de wetten binnen de SMA;
• heb je inzicht in de geldstromen binnen SMA zijn en hoe dit elkaar kan beïnvloeden.

Voor wie

Artsen werkzaam binnen het sociaal medisch domein en artsen en andere zorgprofessionals (bijv. huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde e.d.) die zich willen verdiepen in de sociale geneeskunde.

Docenten

  • Liliane Vermeulen, arts beleid en advies, medisch adviseur CIZ – afdeling bezwaar en beroep
  • Drs. Ronald Duzijn, adviseur, jurist, programmamanager en projectleider (publieke) gezondheidszorg

Toelatingseisen

Wo-/hbo-werk en denkniveau met affiniteit met de sociale geneeskunde.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Systematisch werken als praktijkopleider

Datum: 5 nov '24

In het kort

Op deze onderwijsdag worden basisprincipes van systemisch werken aangereikt en toegepast op opleidingssituaties, uitzoomend op zoek naar de oorsprong van patronen en problemen. Laat je verrassen en verrijken door deze effectieve manier van kijken!

Wat je leert

Inhoud

Ieder mens is onderdeel van een systeem en neemt de geschiedenis en normen en waarden van dit systeem mee de wereld in. We denken en handelen vanuit datgene wat we in ons systeem hebben geleerd en ontwikkelen van daaruit onbewuste patronen. Een ontstaan patroon kan leiden tot prettig gedrag, maar ook tot wrijving in bepaalde contexten, relaties of interacties. Bij systemisch kijken zoom je als het ware uit naar het grotere geheel en onderzoek je waar een patroon is ontstaan.

Systemisch kijken, voelen, luisteren en handelen geeft inzicht in wat er in de onderstroom leeft en brengt vaak verrassende oplossingsrichtingen voor problemen en knelpunten.

Systemisch kijken kan van meerwaarde zijn in opleidingssituaties als bijvoorbeeld;

  • een opleider irritaties bemerkt bij zichzelf over terugkerend gedrag bij een aios;
  • een aios vastloopt in de opleiding en de opleider vraagt mee te kijken hoe dit komt en wat er nodig is;
  • als de interactie tussen een aios en opleider niet prettig verloopt;
  • de aios aangeeft niet goed om te kunnen gaan met bepaalde type cliënten, collega’s, teams of opdrachten;
  • de opleider een terugkerend patroon in het gedrag van de aios ontdekt: uitstelgedrag, zich niet aan afspraken houden, geen feedback kunnen ontvangen, te veel hooi op zijn vork nemen, etc.

Deze onderwijsdag biedt je de basisbeginselen van systemisch werken en de directe toepassing daarvan bij het begeleiden van aios. Er is ruimte voor inbreng en uitwerking van verschillende vraagstukken aan de hand van eigen casuïstiek en praktijkvoorbeelden.

Soort scholing

Het is een actieve onderwijsdag met kennisoverdracht, oefening, casuïstiek, discussie en zelfreflectie.

Na afloop van deze module kun je

  • de verschillen benoemen tussen systemisch kijken en analytisch kijken;
  • de systemische basisprincipes benoemen;
  • de invloed benoemen van eigen socialisatie in het gezin van herkomst op het ontwikkelen van strategieën, kwaliteiten en patronen als opleider;
  • systemische principes toepassen bij het ontrafelen van een knelpunt m.b.t. het begeleiden van een aios;
  • een systemische grondhouding aannemen;
  • systemische vragen stellen in de dialoog met de aios;
  • een eenvoudige (tafel)opstelling begeleiden.

Voor wie

Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios SG en de opleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je praktijkopleider van een aios 1e of 2e fase van één van de gesubsidieerde opleidingen M+G of Forensische Geneeskunde? Ook in 2025 betaalt SOGEON naar verwachting voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G in september 2025 plus één andere dag didactische scholing. Als deze dag didactische scholing die andere dag is, vul dan s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.

Docenten

Drs. J.M. Schwarte, arts M+G en systemisch coach. Werkzaam bij Veilig Thuis en eigenaar coachpraktijk

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

 

Perfectionisme: van kwaal naar kwaliteit

Datum: 18 sep '24

In het kort

Perfectionisme gaat niet over ‘perfect zijn’. Perfectionisme gaat over het aanhouden van strenge en onrealistische normen (aan jezelf en/of voor anderen) en het baseren van je eigen waarde op het behalen ervan. Dit tezamen heeft een grote, nadelige invloed op hoe je je voelt.

In drie bijeenkomsten leer je over de verschillende vormen van perfectionisme met de laatste wetenschappelijke inzichten, die zowel goede als minder goede kanten hebben. Je krijgt daarbij inzicht in je eigen perfectionisme en de gevolgen die het voor je heeft. Deze module is gericht op de zorgprofessionals zelf, het is niet bedoeld voor de behandeling of begeleiding van perfectionistische cliënten.

Wat je leert

Inhoud

Perfectionisme is een karaktereigenschap die alom gewaardeerd wordt en gepaard gaat met nauwkeurigheid, doorzettingsvermogen en streng naleven van normen en waarden. Deze kenmerken zijn erg bruikbaar binnen de gezondheidszorg. Artsen en andere professionals in de gezondheidszorg blijken daarom ook hoog te scoren op allerlei maten van perfectionisme. Daarnaast is er een andere opvallende maatschappelijke ontwikkeling: perfectionisme neemt toe in de samenleving.
Maar aan perfectionisme zit een keerzijde: het is geassocieerd met veel psychische- en somatische aandoeningen. Het is dan ook niet vreemd dat veel van deze professionals kampen met de negatieve gevolgen van perfectionisme, zoals burn-out klachten.

Tijdens de contactmomenten worden theoretische inzichten afgewisseld met (groeps)opdrachten waardoor je de nieuwe inzichten kan vertalen naar wat dit voor jouzelf betekent. Vragen als waar loop je in jouw perfectionisme tegenaan, waar wil je aan werken en hoe kan je jouw perfectionisme optimaal benutten, staan centraal. Vervolgens ga je in de groep aan de slag met het stellen van reële(re) doelen om meer vat te krijgen op je perfectionisme, hier minder last van te hebben en dit op gepaste wijze in te kunnen zetten. De training is meerdere dagen om een gedragsverandering in te kunnen zetten en milder naar jezelf te kunnen kijken.

Soort scholing

Het contactonderwijs wordt interactief vormgegeven. Theorie wordt afgewisseld met (groeps)opdrachten. Postprandiale stilte wandelingen zijn ook onderdeel van het onderwijs. Aan de hand van een werkboek, dat je voor jezelf invult, krijg je steeds meer inzicht in je eigen gedrag en waar voor jou de verandering mogelijk is zodat een betere werk/privé balans ontstaat.

Na afloop van deze module kun je

  • duiden welke verschillende varianten van perfectionisme er zijn;
  • uitleggen wat de relatie is tussen ziekte en perfectionisme;
  • de handvatten die zijn aangereikt tijdens de lesdagen inzetten om om te gaan met je eigen perfectionisme.

Voor wie

Alle professionals werkzaam in de publieke- en arbeidsgezondheidszorg met post-HBO of WO-niveau.

Docenten

  • Dhr, Dr. A.E. (Arjan) Schröder, psychiater en plaatsvervangend hoofdopleider psychiatrie GGZCentraal, coördinator professioneel gedrag Geneeskunde faculteit VU.
  • Mw, Dr. I.M.J. (Ilja) Saris, psychiater, post-doc, profielopleider wetenschap GGZ inGeest

Toelatingseisen

Je bent post-HBO of WO-geschoold

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Zorgeloos werken met de tolk

Datum: 12 sep '24

In het kort

Taalbarrières in de zorg kunnen leiden tot grote misverstanden. Het inzetten van een professionele tolk biedt uitkomst. In deze module van een halve dag leer je hoe je effectief in medische context communiceert met een tolk.

Wat je leert

Inhoud

In deze module worden alle aspecten die een rol spelen in een driehoeksgesprek met een tolk besproken. Het aanvragen van een tolk, communiceren over medische gegevens, cultuursensitiviteit, omgaan met incoherente verhalen en leiding houden in een driehoeksgesprek zijn onderwerpen die hierbij aan bod komen.

Docent Ismahane Ben Smail behandelt aan de hand van voorbeelden uit eigen praktijk de valkuilen en best practices van het effectief samenwerken met tolken.

Onderwerpen

  • Hoe regel je een tolk: welke aanbieders zijn? Hoe zit het met contracten en kosten zonder contract? Verschillende soorten gesprekken (voicecalls, via telefoon, fysiek aanwezig) en hoe kies je de juiste taal?
  • Omgaan met tolk: welke context geef je de tolk mee?
  • Best practices
  • Jargon en afkortingen (kiss)
  • Neutrale rol van de tolk en integriteit
  • Cultuursensitiviteit (in taal en gebruiken)
  • Hoe houd je de leiding in een driehoeksgesprek
  • Omgaan met emoties, niet coherente cliënten

Soort scholing

Aan de hand van verschillende modellen en technieken krijg je kennis en inzicht. Daarnaast wordt er geoefend en gebruik gemaakt van situaties uit jouw praktijk.

Na afloop van deze module

  • kun je inschatten wanneer je wel en wanneer je geen professionele tolk moet inschakelen;
  • kun je de voor- en nadelen benoemen tussen het inzetten van een telefonische tolk en een fysiek aanwezige tolk;
  • kun je aan de hand van voorbeelden toelichten hoe culturele achtergrond van invloed kan zijn op communicatie in medische settings;
  • kun je terugvallen op een aantal best practices in je gespreksvoering waardoor cliënt en tolk je beter zullen begrijpen en waarbij emoties en nuances niet verloren gaan;

Voor wie

Zorgprofessionals die gesprekken voeren met anderstalige cliënten.

Docenten

  •  Mw.Ismahane Ben Smail, training developer & trainer soft skills bij Verdi B.V.

Toelatingseisen

Niet van toepassing.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Grip op budget bij overheden

Datum: 11 sep '24

In het kort

Werk jij als professional in de public- of occupational health bij een overheidsinstelling? Ben je verantwoordelijk voor het budget van een project, team of afdeling of wil je die verantwoordelijkheid ooit kunnen dragen? Dan is deze module wat voor jou.

In deze scholing wordt gefocust op de kernbegrippen en kernvragen van financieel management binnen overheidsinstellingen op een wijze die voor ‘non-financials’, mensen zonder kennis over financiën, begrijpelijk en hanteerbaar is.

Wat je leert

Inhoud

De maatschappelijke doelen van de zorg zijn evident, maar helaas komt de inhoud van de zorg steeds onder druk te staan door geld, of door het ontbreken daarvan. Dit speelt op alle niveaus, want als professional in de zorg ontkom je niet aan de financiële aspecten.

Met deze module krijg je inzicht in de opbouw van een begroting. Je leert je af te vragen welke risico’s er zijn en waar je op kunt sturen. Ook leer je over het proces van verantwoording en hoe je een jaarrekening moet lezen.

Je krijgt ook vat op de dagelijkse gang van zaken: begrippen als debet, credit en de betekenis hiervan. Je leert de kostprijs te berekenen voor je producten en projecten. Zo wordt je een goede gesprekspartner voor het management en voor de afdeling financiën. Zo sta je sterk in begrotings- en bezuinigingsdiscussies. De focus in deze module ligt op financiën binnen overheidsinstellingen.

Soort scholing

De leerstof wordt besproken via interactieve presentaties en casuïstiek. Je kunt eigen praktijkervaringen inbrengen en oefenen aan de hand van opdrachten uit je eigen praktijk.

Na afloop van deze module

  • ben je een goede gesprekspartner voor het management en voor de afdeling financiën als het gaat over de financiën van je afdeling of project binnen een overheidsinstelling;
  • heb je inzicht in je begroting, rekening en kun je een rol spelen in de budgetcyclus;
  • heb je de financiële risico’s van je afdeling of project in beeld en weet je met hoe je hierop kunt sturen;
  • begrijp je de opbouw van je kosten en opbrengsten en begrijp je financiële termen.

Voor wie

Voor professionals in de public of occupational health die werkzaam zijn bij een overheidsinstelling . De module is een onderdeel van de profielopleidingen Beleid en advies & Sociaal medische indicatiestelling en advisering. De module is ook geschikt als keuzeonderwijs voor alle deelnemers aan opleidingen bij NSPOH. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing.

Docenten

Berdiny Cornielje, zzp’er met een ruime ervaring in de not-for-profit praktijk. Als accountant in business wordt ze regelmatig toegevoegd aan projectgroepen en managementteams als extern financieel expert. Daarnaast verzorgt zij cursussen en workshops voor financials en non financials zoals raadsleden en MT-leden.

Toelatingseisen

Academisch denk- en werkniveau uit een opleiding of werkervaring.

Ervaringen

In 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0. De docent wordt als passievol en fijn en erg is toegespitst op de werkgevers van de deelnemers ervaren.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

KAMG Wetenschapsdag – Een gezonde toekomst met onderzoek door, voor en met artsen M+G

Datum: 30 jul '24

Evenement: KAMG Wetenschapsdag – Een gezonde toekomst met onderzoek door, voor en met artsen M+G
Datum: 7 oktober
Locatie: Amsterdam UMC (locatie VUmc, De Boelelaan 1117, 1081 HV Amsterdam. In de Amstelzaal)
Tijd: 11:30 – 18:00, gevolgd door een netwerkborrel

Artsen Maatschappij en Gezondheid (M+G) zetten zich, samen met vele andere collega’s in de publieke gezondheid, dagelijks in voor een gezondere toekomst. Daarbij versterken praktijk, beleid en wetenschap elkaar. Op 7 oktober vindt de KAMG Wetenschapsdag plaats waar we ingaan op de vraag: Hoe kunnen we met onderzoek onze kennis vergroten en daarmee onze praktijk verbeteren? Zowel professionals met veel ervaring in de wetenschap als degenen die nog aan het leren zijn, zijn van harte uitgenodigd op deze dag.

Als je AIOS of VIO bent, wordt deze dag je gratis aangeboden door KAMG. Vermeld bij je inschrijving je opleidingsinstantie, dan ontvang je geen factuur. Voor de overige deelnemers bedraagt de deelname 50 euro.

Wat kun je verwachten?

Verhalen uit het werkveld: Laat je inspireren door arts M+G Yvonne Vendrig – de Punder en haar compagnon. Zij delen hun ervaringen en resultaten van een baanbrekend wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd in de praktijk. Hun verhaal illustreert de kracht van samenwerking en innovatie in de gezondheidszorg.

Workshops: Verbreed je kennis en vaardigheden in twee workshoprondes met een divers aanbod. Je wordt op de dag zelf ingedeeld.

Kennis delen: Inspireer zelf andere professionals door een poster te ontwerpen voor de postermarkt. Heb je bijvoorbeeld recent onderzoek gedaan, ben je daarmee bezig of heb je een mooi voorbeeld van hoe evidence based werken bij jouw organisatie wordt ingevuld?  Maak dan een poster en deel jouw opgedane expertise. Lees hieronder hoe je je inschrijft.

Workshop ronde 1:

  • Participatief onderzoek – Verrijk onderzoek met actief betrokken deelnemers
  • Evidence based werken en implementeren in de M+G praktijk
  • Postermarkt (thema afhankelijk van inzendingen)

Workshop ronde 2:

  • Welke data liggen er al voor jou klaar? – Hergebruik van bestaande data
  • Journal club – Haal relevante kennis uit literatuur
  • Postermarkt (thema afhankelijk van inzendingen)

Indienen poster voor postermarkt en poster walk:
Wil je een bijdrage leveren voor de postermarkt? Tot en met 30 september kun je jouw poster sturen naar v.vanboeschoten@nspoh.nl.

De posters worden beoordeeld door de KAMG Wetenschapscommissie op basis van de volgende criteria:

  • Aantrekkelijk en helder
  • Verbeeldt of beschrijft de aanleiding, probleemstelling, methode en (waar mogelijk ook) resultaten en conclusie
  • Betreft wetenschappelijk onderzoek of een project waarin evidence based medicine in de praktijk wordt geïmplementeerd
  • Betreft inhoud van niet ouder dan 2 jaar
  • Is uitgevoerd met of door M+G-professionals én een pré is ook met andere disciplines of het publiek
  • Voorzien van een uitgelicht kader waarin de belangrijkste do’s and don’ts over onderzoek / evidence based werken in de publieke gezondheidspraktijk worden benoemd
  • Is geschreven in het Nederlands of Engels

Sprekers

Laat je inspireren door arts M+G/medische milieukunde Yvonne Vendrig en Sjoukje Meeldijk, beleidsregisseur Gezondheid bij gemeente Amersfoort. Zij delen vanuit verschillende perspectieven hun ervaring met samenwerking tussen beleid, praktijk en wetenschap. Hun verhaal illustreert de kracht en de uitdaging van samenwerking en innovatie in de gezondheidszorg.

Programma:

12:00 – 13:00: Inloop met lunch, postermarkt
13:00 – 14:00: Opening en keynote
14:15 – 15:00: Workshopronde 1
15:00 – 15:30: Pauze en postermarkt
15:30 – 16:15: Workshopronde 2
16:15 – 17:00: Paneldiscussie en afsluiting
17:00 – 18:00: Netwerkborrel en postermarkt

Waarom mag je dit niet missen?

De KAMG Wetenschapsdag biedt niet alleen diepgaande inzichten en praktische handvatten, maar ook de mogelijkheid om deel uit te maken van een gemeenschap die zich inzet voor een gezonde toekomst. Samen kunnen we het verschil maken door kennis te delen, te leren van elkaar en onze praktijken te verbeteren.

We kijken ernaar uit je te verwelkomen op de KAMG Wetenschapsdag en samen te werken aan een gezondere toekomst.

NSPOH Avondacademie – Armoede in de spreekkamer

Datum: 4 jul '24

In het kort

De cijfers over armoede in Nederland liegen er niet om. Maar laten we eens verder kijken dan de cijfers: naar de mens die tegenover ons zit in de spreekkamer. Wat gaat er in hen om? Hoe start je een gesprek over armoede? En wat voor hulp kun je hen bieden?

Wat je leert

Inhoud

De tweede editie van de NSPOH Avondacademie staat volledig in het teken van alles wat cijfers je níet vertellen over armoede. We starten de avond met het openhartige en eerlijke verhaal van een ervaringsdeskundige. Zij vertelt hoe het is om dagelijks in armoede te leven, hoe het zorgsysteem haar heeft opgevangen en wat we beter anders hadden kunnen doen. Vervolgens diepen we het thema armoede uit. Arts M+G Igor van Laere legt aan de hand van praktijkvoorbeelden uit wat de levenslange invloed is van armoede en stress op de gezondheid. Je krijgt tips over hoe je signalen van armoede herkent bij mensen in je spreekkamer. We doen korte oefeningen over hoe je een gesprek hierover kunt beginnen en je leert over het beschikbare hulpaanbod.  

Eén van de belangrijkste drijfveren achter de Avondacademie is het samen willen brengen van de verschillende professionals werkzaam binnen de sociale geneeskunde. Van jeugdarts tot bedrijfsarts en van praktijkondersteuner verzekeringsarts tot arts medische milieukunde, om zo disciplinair overstijgend samenwerken te bevorderen.  

Soort scholing

Verhalen, kennisoverdracht, (gewetens)vragen en korte opdrachten wisselen elkaar af tijdens dit 1,5 uur durende online-programmaUiteraard is er ruimte om vragen te stellen via de chat.  

Na afloop van deze module kan je

  • de relatie tussen armoede, stress en gezondheidsuitkomsten uitleggen aan de hand van praktijkvoorbeelden; 
  • signalen van armoede herkennen bij mensen in je spreekkamer; 
  • hulpzinnen inzetten om het gesprek over armoede te starten. 

Voor wie

Alle professionals werkzaam in de publieke- en arbeidsgezondheidzorg. De scholing is geschikt voor artsen, verpleegkundigen en andere professionals werkzaam in de sociale geneeskunde.

Docent

  • Dr. Igor van Laere, arts M+G en straatarts, gepromoveerd op sociaal medische zorg voor en tijdens dakloosheid in Amsterdam en coördinator van de Nederlandse Straatdokters Groep. 
  • Kiki Bok, verzekeringsarts bij Argonaut Advies. Ze geeft medisch advies aan gemeenten voor onder meer de Participatiewet, Bijzondere Bijstand en Wet maatschappelijke ondersteuning.
  • Ronja Bruijns, spreker, onderzoeker, adviseur en oprichter van De Straatwandeling. Ronja sluit aan tafel aan als ervaringsdeskundige maar heeft zich ontwikkeld tot zoveel meer. Thema’s waar zij zich voor inzet zijn onder andere dakloosheid, mensenhandel en informatievoorziening voor aandachtsgroepen.

Toelatingseisen

HBO werk- en denkniveau.

Praktische informatie

  • De betaling kan enkel via iDEAL gedaan worden. Na de inschrijving, ontvang je jouw betalingsbevestiging. 
  • De scholing vindt plaats via Zoom. Je ontvangt de Zoom-link een week voorafgaand aan het onderwijs.  
  • Het onderwijs wordt opgenomen, bij de opname ben jij als deelnemer niet in beeld. 
  • We vragen je, gedurende het onderwijs, jouw camera aan te zetten zodat we jou accreditatiepunten kunnen toekennen.   

De NSPOH Avondacademie is geaccrediteerd avondonderwijs over actuele thema’s binnen de sociale geneeskunde. De scholingen vinden over het algemeen in februari, juni en november plaats.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Zingeving en positieve gezondheid

Datum: 19 jun '24

In het kort

Zingeving is de meest gezondmakende kracht.’ aldus Machteld Huber.

Het belang van zingeving voor je gezondheid wordt nog weleens onderschat. Maar aandacht voor wie je bent, waar je voor staat en waar je “zin” vindt ligt aan de basis van je “zijn”. En dan hebben we het ook over je “zijn” als professional.
In twee dagen leer je het begrip ‘zingeving’ praktisch te maken voor jou als professional maar ook bespreekbaar te maken met je cliënten, waardoor zij meer grip krijgen op hun eigen gezondheid.

Wat je leert

Inhoud

In deze module ga je even terug naar je basis, je professionele identiteit: wat is de betekenis van je werk, wat is het doel, wat zijn de kaders ervan, met welke vragen loop jij rond? Ben je in staat je gedachten over zingeving te formuleren, dan vergroot je je weerbaarheid en veerkracht. Bij jouzelf en bij je patiënt.

Aan de hand van talloze praktische voorbeelden leer je over de verschillende vormen van zingeving, en over zingevingssferen en trainingssferen. Ook krijg je zicht op zingeving op de lange- en korte termijn, op egocentrische vormen van zingeving en altruïstische. Zo krijg je handvatten om met zingeving aan de slag te gaan.

Soort scholing

De docent, Peter Henk Steenhuis, kan waanzinnig schrijven maar is ook een boeiend spreker en kan verhalen vertellen zodat ze tot de verbeelding spreken. Op deze manier neem je de theorie tot je en wordt dit afgewisseld met interactieve werkvormen.

Na afloop van deze module

  • Kan je uitleggen waarom aandacht voor zingeving van belang is wanneer we het hebben over gezondheidsbevordering, het aanmeten van een gezonde leefstijl;
  • Kan je de verschillenden vormen van zingeving toelichten;
  • Kan je in eigen woorden vertellen hoe zingeving onderdeel uitmaakt van jouw professionele identiteit;
  • Ben je in staat om zingeving zelf ter sprake te brengen in je professionele rol;
  • Kan je uitleggen waarom zingeving een essentieel onderdeel is van positieve gezondheid.

Voor wie

Professionals in de sociale geneeskunde. Alle professionals werkzaam in de publieke- en arbeidsgezondheidszorg. Dit zijn dus o.a. artsen M&G, verpleegkundigen JGZ/AGZ, bedrijfs- en verzekeringsartsen, Arbo verpleegkundigen, POB.

Docenten

Peter Henk Steenhuis, journalist en schrijver.

Toelatingseisen

Post HBO of WO.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Gezondheidskundige beoordeling van luchtverontreiniging door fijnstof

Datum: 29 mei '24

In het kort

Fijnstof vormt een belangrijk risico voor de volksgezondheid, de bronnen zijn divers. Wat maakt dan dat fijnstof toch een belangrijk risico is voor de volksgezondheid en wat zijn opties voor preventie?

Wat je leert

Inhoud

Via de lucht worden we blootgesteld aan een groot scala aan stoffen. Grofweg kun je onderscheid maken in kortdurende piekblootstelling en langdurige grootschalige blootstelling. Het kan daarbij gaan om identificeerbare chemische stoffen, enkelvoudig of als mengsel of om (ultra)fijne stofdeeltjes waaraan organische of anorganische chemische stoffen gehecht zijn. In de klinische praktijk zal fijnstof zelden als ziekteoorzaak gesteld worden. Wat maakt dan dat fijnstof toch een belangrijk risico is voor de volksgezondheid?

In de ochtend zullen verschillende componenten, de bronnen, gezondheidseffecten en ziektelast, onderzoeksmethoden en mogelijke interventies van en voor luchtverontreiniging behandeld worden.

In de middag ga je oefenen met de systematiek van het beoordelen van luchtkwaliteit als risico voor de gezondheid van omwonenden. In dit onderdeel wordt ingegaan op het wettelijke kader, het schone lucht akkoord (SLA), de Omgevingswet, het GGD advies en maatregelen. In het bijzonder wordt aandacht besteed aan de componenten (ultra)fijnstof, stikstofdioxide en roet, specifieke afkomstig van verkeer en veehouderij. Aan de hand van een aantal casussen voer je een risicobeoordeling uit. Verder kun je de impact van interventies beoordelen.

Soort scholing

Presentatie, casuïstiekbespreking en oefeningen.

Na afloop van deze module

Na afloop ben je bekend met fijnstof en gezondheid in brede zin. Je kent veel voorkomende bronnen en verspreiding en gezondheidseffecten. Je bent bekend met de metingen van luchtkwaliteit en hebt kennis gemaakt met wetenschappelijke onderzoeksmethoden voor het kwantificeren van de relatie tussen fijnstof en gezondheid.
Ook kun je een risicobeoordeling uitvoeren voor niet-complexe situaties van luchtverontreiniging door (ultra)fijnstof, stikstofdioxide en roet. Je kent het onderscheid tussen wettelijke en gezondheidskundige advieswaarden en weet deze adequaat toe te passen. Ook heb je inzicht in mogelijkheden om blootstelling aan luchtverontreiniging te verlagen. Verder ken je de mogelijkheden om gemeenten op adequate manier te adviseren in hun luchtkwaliteitsbeleid en burgers te adviseren door wetenschappelijke kennis in de praktijk toe te passen.

Voor wie

Adviseurs en artsen die in hun werk te maken hebben met het beoordelen van en adviseren over gezondheidsrisico’s voor omwonenden van blootstelling aan fijnstof.
Er wordt verwacht dat je enige ervaring hebt op dit gebied (1-2 jaar) en bekend met algemene principes van de epidemiologie. Dit onderwijs maakt deel uit van de opleiding tot arts medische milieukunde. Het aantal plaatsen voor externen is beperkt.

Docenten

Dhr. Dr. ir J. (Jeroen) de Hartog, adviseur milieu & gezondheid, GGD Utrecht

Toelatingseisen

Voorbereiding
Ter voorbereiding lees je de GGD-richtlijn medische milieukunde: luchtkwaliteit en gezondheid van het RIVM, hoofdstuk 1 t/m 3 (tot en met pagina 58).

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.