030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Risico- en crisiscommunicatie uitgelicht

Datum: 27 sep '17

In het kort

Risicocommunicatie zoomt in op potentiële (gezondheids-)risico’s. Crisiscommunicatie gaat vooral over de acute fase, waarin een risico zich ontwikkelt tot een crisis. Kun jij in je werk te maken krijgen met ongevallen, rampen of andere risicovolle situaties? En wil je leren hoe je in die gevallen omgaat met publiek en media? Doe dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

Communicatietechnieken en strategieën tijdens een crisis

Deze module is onderdeel van de profielopleidingen Infectieziektebestrijding en Medische milieukunde en kan als keuzeonderwijs gevolgd worden in de opleiding Verpleegkundige M&G, profiel AGZ. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Deze module is een introductie over elementaire communicatieprincipes in geval van acute en niet-acute crises. Tijdens deze module krijg je inzicht in de politiek-bestuurlijke processen die spelen tijdens een crisis en welke rol jij als professional in dit proces kunt innemen.

Communicatietheorie, begrippenkaders en betrokken actoren passeren de revue. We behandelen communicatietechnieken en – strategieën. Daarnaast is er aandacht voor het schrijven van persberichten en de omgang met publiek en media. Daarbij komen ook de individuele aspecten van risicoperceptie en risico-assessment aan bod.
De leerstof wordt behandeld in de vorm van interactieve presentaties en discussies. Die wisselen we af met praktische oefeningen aan de hand van casuïstiek uit de praktijk van de infectieziektebestrijding en de medische milieukunde.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je kennis van individuele en culturele verschillen in risicoperceptie.
  • weet je hoe je je communicatie kunt afstemmen in verschillende situaties
  • ken je de verschillende betrokken actoren en ben je je bewust van de politiek-bestuurlijke afwegingen die gemaakt worden bij crisiscommunicatie als onderdeel van crisisbeheersing kun je een persbericht opstellen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door communicatie experts, crisisdeskundigen en mediatrainers.

Voor wie

Beleidsmakers en professionals die werkzaam zijn op het gebied van veiligheid en (publieke) gezondheid die affiniteit hebben met medische milieukunde of infectieziektebestrijding

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Interactie malariaprofylaxe en vaccinatie bij gebruik van biologicals

Datum: 30 aug '17

In het kort

Het is tegenwoordig heel normaal dat ouderen en mensen met een chronische aandoening op reis gaan. Zij gebruiken vaak medicatie. Interferentie met malariaprofylaxe ligt dan op de loer. Wil jij je kennis over de farmacologische werking van malariaprofylaxe opfrissen? Wil je leren wanneer interactie kan optreden? En hoe je reizigers adviseert die biologicals gebruiken? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Leer je vaccinatiebeleid en profylaxekeuze onderbouwen

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Voor het zevende jaar op rij organiseert de NSPOH in samenwerking met de afdeling Viroscience van het Erasmus MC nascholingen reizigersadvisering voor diverse doelgroepen. Viroscience doet onderzoek naar tropische infectieziekten en de vaccinatie van bijzondere patiëntenpopulaties, waaronder immuungecompromitteerden.

We hebben de dag opgedeeld in twee delen. In de ochtend staan we stil bij de interactie tussen patiënt en geneesmiddel. Je frist je kennis op over de algemene principes van farmacotherapie, farmacokinetiek en farmacodynamiek. Met deze basis lopen we de verschillende soorten malariaprofylaxe langs. Volgens welke principes schakelen deze middelen de malariaparasiet uit? Welke (on-)bedoelde effecten hebben zij op het lichaam? En wat doet het lichaam met deze middelen? Aan de hand van casuïstiek bespreken we met welke soorten medicatie interactie kan optreden. Hierdoor leer je de keuze voor het soort malariaprofylaxe beter onderbouwen.
In het tweede deel van deze nascholing bespreken we aan de hand van casuïstiek de aandachtspunten bij het vaccineren en adviseren van patiënten die biologicals gebruiken. Zij hebben daardoor namelijk een afwijkende immuunrespons. Je leert hoe biologicals werken en wat dit betekent voor het vaccinatiebeleid.

Het onderwijs vindt plaats in de vorm van interactieve presentaties, afgewisseld met casuïstiekbesprekingen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met de farmacologische achtergronden malariaprofylaxe.
  • weet je hoe malariaprofylaxe interacteert met het lichaam.
  • weet je bij welke soorten medicatie interactie kan optreden.
  • kun je je keuze voor het soort malariaprofylaxe beter onderbouwen.
  • weet je hoe biologicals werken en wat dat betekent voor vaccinaties.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door docenten die werkzaam zijn bij het Erasmus MC.

Voor wie

Voor reizigersgeneeskundig (huis-)artsen.

Toelatingseisen

Deelnemers aan deze module zijn arts en hebben affiniteit met vaccinaties en reizigersadvisering.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Managers verkennen publieke gezondheidszorg: een stoomcursus

Datum: 30 aug '17

In het kort

Het beleid van elk ministerie en elke bedrijfssector heeft effect op de volksgezondheid. Als directeur of manager in de publieke gezondheid heb je te maken met een complexe context die met de nieuwe akkoorden zoals IZA en GALA nog dichterbij komt. Daarnaast dien je over een breed werkveld een inhoudelijke koers te realiseren die congruent is met de beginselen van de public health. Onder tijdsdruk en in een bestuurlijke arena. Wil je de inhoud én de breedte van de (samenwerkings-) partijen in korte tijd leren doorgronden? Doe dan deze module.

Wat je leert

Doorgrond de complexiteit van de public health op bestuurlijk niveau

Bijna vijftien procent van ons Bruto Binnenlands Product (BBP) besteden we aan zorg. Ongemerkt werkt elke Nederlander één hele dag per week voor ‘de kosten van de zorg’. Die zorg zal steeds meer preventieve elementen in zich moeten hebben om ook voor de toekomst betaalbaar te blijven. Als directeur of manager in de (publieke) gezondheidszorg ben je één van de cruciale factoren die de noodzakelijke veranderingen teweeg moet brengen.

Deze module brengt je de inhoudelijke kennis om daarmee aan de slag te gaan. Het is een stoomcursus die zicht geeft op welke onderwerpen en ontwikkelingen nu actueel zijn. In acht avonden leer je de complexiteit daarvan te doorgronden. Na afloop weet je wat er speelt, welke valkuilen en kansen er liggen en welke contacten je daarbij vooruit kunnen helpen.

Als voorbereiding lees je de aanbevolen literatuur. Zo ben je in staat om met een goed gevoel te participeren in de discussie.
Tijdens de module wordt gebruik gemaakt van het boek: Stronks K., Burdorf A. (red.) Volksgezondheid en Gezondheidszorg, 9e druk, 2021, Bohn, Stafleu, van Loghum, ISBN 978 90 368 2623 5.

De avonden vinden plaats tussen 17.00 en 21.00 uur. De avonden zijn volledig verzorgd met buffet. Er is ook mogelijkheid om deze avonden online te volgen.

Na afloop van deze module heb je kennis van de volgende onderwerpen:

  • complexiteit van oorzaken en gevolgen en hardnekkige problemen zoals sociaaleconomische gezondheidsverschillen (SEGV) begrijpen en aanpakken.
  • inrichting en functioneren van ons zorgstelsel: welke kennis, welke adviesorganen en welke beleidsveranderingen spelen in de (publieke) zorg.
  • preventie en zorg: over de uitgaven, de opbrengsten en de afweging.
  • organisatie van de zorg voor jeugd en ouderen: over de transities  en de raakvlakken met publieke gezondheid.
  • infectieziekten: over de regionale en (inter)nationale infrastructuur voor infectieziektebestrijding.
  • illustratie en verdieping van lokaal gezondheidsbeleid via de inhoudelijke thema’s als roken, alcohol, overgewicht, depressie, chronische ziekten, dementie en gezonde leefomgeving.
  • de gezondheidstaken die raken aan veiligheid, zoals GHOR, forensische zorg en OGGZ/verward gedrag.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende landelijke opinieleiders en experts, zoals:

  • Prof. dr Karien Stronks, AMC/UvA
  • Prof. dr Niek Klazinga, OESO, AMC/UvA
  • Prof. dr Lex Burdorf, hoogleraar determinanten van volksgezondheid, Erasmus MC Rotterdam
  • Dr René Groot Koerkamp, Zorgverzekeraars Nederland
  • Drs Ninette van Hasselt, programmahoofd Jongeren & Riskant Gedrag, Trimbos-instituut

Voor wie

Bestuurders, directeuren en managers met een nieuwe functie in de public health die hun kennis over public health op strategisch niveau op peil willen brengen of willen opfrissen.

Toelatingseisen

Academisch werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,7.

Quotes docenten en deelnemers

prof.dr.ir. Lex Burdorf, Erasmus MC over Master Public Helath (MPH) NSPOH

Prof. dr. Lex Burdorf

hoogleraar determinanten van volksgezondheid, Erasmus MC Rotterdam

“Sociaaleconomische gezondheidsverschillen (SEGV) zijn weerbarstig. Eén van de belangrijkste factoren is betaalde arbeid. Gezondheid bepaalt deels of mensen werk vinden en werk behouden. Verlies van werk leidt tot gezondheidsproblemen en het starten met betaalde arbeid na langdurige werkloosheid leidt tot betere gezondheid. Voor mensen met chronische ziekten of een arbeidsbeperking is een integrale aanpak van re-integratie en zorg nodig. De publieke gezondheid moet (arbeids)participatie centraal stellen wil zij haar doelstellingen ten aanzien van het terugdringen van SEGV serieus nemen. Dat vraagt intersectoraal beleid, waarin de huidige kunstmatige verschillen tussen werk, zorg en preventie verdwijnen.”

Jaap Koopman

directeur GGD Groningen

“In een tijdsbestek van enkele weken word je langs belangrijke onderdelen van publieke gezondheid geleid. Het gaat daarbij om de rol van de GGD, maar ook om andere partijen die actief zijn op het terrein van (publieke) gezondheid en zorg. Inspirerende sprekers namen ons mee en legden daarbij ook dwarsverbanden tussen de uiteenlopende onderwerpen. De presentaties, de literatuur en boeiende gesprekken in de gemêleerde groep deelnemers maakten een levendige stoomcursus!

Anja Koornstra

Opleider bij NSPOH en begeleider van deze module

Op de vraag waarom managers die nieuw zijn in de publieke gezondheid, deze scholing moeten volgen, zegt zij: “De breedte van ons werkveld is fascinerend, van de eerste 1000 dagen tot vitaal ouder worden en van zedenzaken tot financiering van de zorg. Het is heel fijn om in 8 avonden alles op een rij te krijgen. De inspirerende docenten en de groep van mede-managers met elk een eigen invalshoek geven ook een mooie verrijking van je netwerk.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Hoe benut je e-health in de praktijk

Datum: 30 aug '17

In het kort

E-health en e-mental health maken razendsnelle ontwikkelingen door. Ook organisaties in de public en occupational health hebben te maken met deze innovatie. Maar wat houdt e-health precies in? Welke (on-)mogelijkheden zijn er en hoe kun je de toepassingen benutten in de praktijk? Wil jij antwoorden op deze en andere vragen? Doe dan deze geaccrediteerde, tweedaagse module.

Wat je leert

De ontwikkeling en mogelijkheden van e-health toepassingen

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

E-health biedt geweldige kansen in de gezondheidszorg. Bijvoorbeeld als vervanging van direct contact met cliënten of in de voorlichting voor specifieke groepen. Maar ook ter ondersteuning van cliënten bij zelfmanagement en ter verhoging van de kwaliteit van de zorgverlening. Ook biedt het nieuwe mogelijkheden in de communicatie met jongeren of laaggeletterden. In deze module krijg je een update van de ontwikkelingen, de praktische toepassingen en de consequenties voor je eigen rol als professional.

De leerstof wordt behandeld in de vorm van interactieve presentaties en discussies over wat je in jouw dagelijkse praktijk wel of niet kunt met deze nieuwe digitale hulpmiddelen.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je een beeld van e-health en de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied.
  • heb je inzicht in de (on)mogelijkheden.
  • weet je hoe de digitale hulpmiddelen in de praktijk werken.
  • weet je welke toepassingen geschikt zijn voor welk doel en welke doelgroep.
  • kun je bepalen of en hoe je deze vernieuwing in de zorg in je eigen werkomgeving inzet.

Voor wie

Professionals in de publieke en bedrijfsgezondheid.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Praktische mediatraining bij risico- en crisiscommunicatie

Datum: 30 aug '17

In het kort

Werk je op het gebied van veiligheid en gezondheid? Effectief communiceren met de media is belangrijk voor beleidsmakers en professionals. Vooral als zij te maken krijgen met lastige omstandigheden als ongevallen, (dreigende) rampen en risicovolle situaties. Alles ligt dan onder het vergrootglas dat media hanteren. De wijze waarop je over en tijdens de ‘crisis’ communiceert, beïnvloedt in belangrijke mate het oordeel van het publiek over de wijze waarop jij als professional (en daarmee jouw organisatie) met die situatie of crisis bent omgegaan. Wil jij leren hoe je doeltreffend communiceert in crisissituaties? Wat de werkwijze is van media en hoe je een kernboodschap formuleert? Doe dan deze tweedaagse mediatraining.

Wat je leert

Leer een kernboodschap formuleren

Tijdens de introductiebijeenkomst leer je van een ervaren mediatrainer hoe je je boodschap helder en doeltreffend voor het voetlicht kunt brengen. We besteden aandacht aan de rol van de media tijdens een crisis. Hoe werken media en waarom? En wat betekent dat in geval van gevoelige issues, rampen en crises?

Tijdens de tweede dag van de module breng je de theorie van de introductiebijeenkomst in de praktijk. Je begint met het afleggen van een nul-(pers)verklaring op basis van je eigen casus. Daarna word je op basis van deze verklaring geïnterviewd op camera. Hierbij worden diverse interviewstijlen gehanteerd. De filmbeelden worden gezamenlijk teruggekeken waarbij je elkaar feedback geeft.

De module is opgezet als een vaardigheidstraining. Via casuïstiek oefen je in het formuleren van kernboodschappen. Dag 1 volgen alle deelnemers gezamenlijk. Tijdens de tweede dag oefen je voor de camera in verschillende settings.  De praktijktraining op dag 2 volg je in een kleine groep, zodat iedereen meerdere keren kan oefenen voor de camera. Noteer in het opmerkingenveld welke van de data voor dag 2 je voorkeur heeft: 4, 5 of 6 december.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je de rol en werkwijze van de traditionele en nieuwe media bij (dreigende) crisissituaties benoemen.
  • kun je het belang van het gebruik van een kernboodschap aangeven.
  • kun je een belangrijke bijdrage leveren aan het opstellen van een kernboodschap.
  • kun je op een goede manier journalisten in allerlei omstandigheden te woord staan en effectief de belangrijkste boodschap volgens jouw organisatie naar voren brengen.
  • heb je voor de camera geoefend hoe je deze boodschap in verschillende settings optimaal kunt overbrengen.

Voor wie

Beleidsmakers en professionals in de public health en Arbeid & Gezondheid, die voor hun beroep in aanraking kunnen komen met de media en hun communicatievaardigheden in geval van crisissituatie willen vergroten.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Arian Kuil, Interim woordvoerder, sr. communicatieadviseur, mediatrainer, speechschrijver bij Kuil & Van Woerkom communicatie.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 10,0.

Uitspraak van een deelnemer: “Ik vond het een voorrecht om les te krijgen van deze docent. De lessen waren enorm leerzaam door de goede opbouw en het vakmanschap van de docent. De docent straalt daarbij enthousiasme uit om ons iets te leren en kan allerlei situaties nabootsen op een natuurlijke manier. Dit was een heel waardevol kijkje in de wereld van de media.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Training debatteren en discussiëren

Datum: 30 aug '17

In het kort

Werk je in de public of occupational health en loop je er wel eens tegenaan dat je zaken niet voldoende overtuigend kunt bepleiten? Wil je leren hoe je een (beleids-)stelling verdedigt of juist aanvalt? Doe dan deze eendaagse training debatteren en leer hoe je je visie verwoordt en met argumenten onderbouwt.

Let op: Deze module kent wat aanpak en opbouw betreft, overlap met de module ‘Overtuigend argumenteren’ uit de programma’s van de medische vervolgopleidingen voor artsen milieukunde, tuberculosebestrijding en infectieziektebestrijding. Volg jij een van de betreffende programma’s, maar wil je graag meer oefenen met debatteren, heb je behoefte aan meer verdieping, of wil je nog beter leren reageren op vragen en drogredenen, dan ben je uiteraard van harte welkom om de Training debatteren en discussiëren te volgen!’

Wat je leert

Waarom debatteren?

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Deze debattraining is een mooi vervolg op de module Schrijfvaardigheid en argumentatie, waar de nadruk meer ligt op schriftelijke argumentatie.

Waarom zou je willen leren debatteren? Dat is toch meer iets voor politici en juristen die, rap van tong, pleidooien moeten houden? Dat klopt. Maar ook jij, als professional in de publieke gezondheid, bedrijfs- of verzekeringsgeneeskunde, kunt je voordeel doen met aangescherpte verbale vaardigheden. Bijvoorbeeld bij het invoeren van nieuw beleid voor de werving en selectie van jeugdartsen. Bij het presenteren van een plan voor mediprudentie of het lanceren van een voorstel om ziekteverzuim tegen te gaan.

In deze module leer je debatteren om jouw zaken te bepleiten. Je krijgt training in mondeling argumenteren en adequaat reageren op andermans betoog. De nadruk ligt op redeneren, presenteren en incasseren. Met de geleerde vaardigheden kun je visies en opinies krachtig(er) verwoorden in gesprekken, onderhandelingen, vergaderingen, presentaties, beleidsvoorstellen, notities en adviezen.
Tijdens de debattraining word je ingedeeld in drie groepen met elk een eigen rol: voorstander, tegenstander en jurylid. Het debat wordt gevoerd in een rollenspel waarin je drie tot vier minuten spreektijd krijgt. Daarnaast ga je luisteren, analyseren, improviseren en overleggen met groepsgenoten over de strategie. Ook structureer en beoordeel je de argumentatie van anderen.

Na afloop van deze eendaagse debattraining:

  • weet je wat debatteren is.
  • heb je kennisgemaakt met de regels van het spel en de rolverdeling.
  • heb je geoefend met een debat waarin het gaat om onderbouwing of verwerping van een beleidsvoorstel.
  • weet je hoe je een heldere betoogstructuur opzet om een voorstel staande te houden of te weerleggen.
  • heb je geoefend in het presenteren van argumenten en het reageren op tegenargumenten.
  • heb je je bekwaamd in dialectiek: een redeneervorm om de waarheid te achterhalen aan de hand van tegenstellingen en afwegingen van wat juist is en wat niet.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door mevrouw Tigrelle Uijttewaal. Tigrelle is neerlandica, cum laude afgestudeerd in taalbeheersing, argumentatietheorie en retorica aan de Universiteit van Amsterdam. In 1998 gaf zij haar eerste colleges en postacademische cursussen over schrijven en argumenteren. In 2000 rondde ze haar tweede studie af: Discourse Studies (ook cum laude, ook aan de UvA). Sindsdien doceert ze ook over presenteren, debatteren, onderhandelen en gesprekstechnieken. Ze schreef voor dagblad Trouw, publiceerde de roman Infuus, werkte voor de Hogeschool Journalistiek en leidde stagiaires op tot docent. Ook webteksten, nieuwsbrieven, oefeningen, uitleg, stappenplannen, adviezen en opmerkingen bij andermans teksten behoren tot haar repertoire. Samen met collega-docenten maakt ze e learning-, college- en cursusmateriaal, naadloos afgestemd op de praktijk van de deelnemers. Van advocaten tot verpleegkundigen, van adviseurs tot secretarissen, van beleidsmakers tot studenten, van artsen tot rechters – al dan niet in opleiding. Met als doelstelling: deelnemers relevante inzichten laten opdoen en toepasbare kennis & vaardigheden laten vergroten.

Voor wie

Artsen, beleidsmedewerkers, epidemiologen, gezondheidswetenschappers, leidinggevenden, projectleiders en andere professionals die hun verbale presentatie en argumentatie willen verbeteren. Zij werken in de publieke gezondheidszorg of zijn werkzaam op het terrein van arbeid & gezondheid.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.

Uitspraak van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:

  • Zeer kundig en prettige docent. Goede en bruikbare feedback. Natuurlijke manier van lesgeven. Kunnen andere docenten nog wat van leren!
  • Mevrouw Uijttewaal is erg deskundig en kan haar kennis en kunde ook nog eens op ons overbrengen!

Tigrelle Uijttewaal docent NSPOHTigrelle Uijttewaal

docent

Volop inspiratie!

“Wat is er zo gaaf aan vaardighedenmodules van de NSPOH met onder meer jeugdartsen, verpleegkundigen, beleidsmedewerkers, infectieziekteartsen en medisch adviseurs in hun rol als publiekegezondheidsverbeteraar? Interactie, intervisie en interesse. Terwijl deelnemers schrijven, argumenteren en debatteren, geven zij blijk van overtuigingen, denkkracht en inlevingsvermogen. Of het nu gaat om indicatiebesluiten motiveren, bevlogen voor een suikertax pleiten of argumenten aandragen voor zorginstellingen pro griepprik.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Motiverende gespreksvoering

Datum: 22 aug '17

In het kort

Veel professionals in occupational en public health houden zich bezig met gedragsverandering. Zij willen dat hun cliënten verstandige keuzes maken: dat ze gezond leven, productief werken, hun kinderen effectief opvoeden, zich inzetten in behandelingen enzovoort. Wil jij kennismaken met de processen die een rol spelen bij gedragsverandering? En hoe je daar als professional invloed op kunt uitoefenen? Doe dan deze module.

Wat je leert

Hoe je invloed uitoefent op gedragsverandering

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij zeer geschikt om incompany uit te voeren.

In deze interactieve, tweedaagse module gaan we in op de processen die een rol spelen bij gedragsverandering. Daarbij kijken we hoe je daar als professional invloed op kunt uitoefenen. Wat weten we van de rol die ons brein daarin speelt? Wat is er nodig voor een duurzame gedragsverandering? Wat vraagt dat van jou als begeleider?

We oefenen met de basisvaardigheden (en enkele complexe vaardigheden) uit motiverende gespreksvoering. Na afloop van deze training kun je daar waar nodig en gepast ’twijfel zaaien’, ‘ambivalentie begeleiden’, ‘beslissingen ondersteunen’, ‘cliënten krachtiger maken’ en ‘stagnerende situaties vlot trekken’.

Tussen de twee moduledagen verwachten we dat je de geleerde vaardigheden zoveel mogelijk in de praktijk toepast. Op de tweede dag oefenen we de vaardigheden in samenwerking met een acteur.

Na afloop van deze tweedaagse module

  • heb je kennis van wetenschappelijke inzichten uit brain science en social learning;
  • heb je meer inzicht in het proces van gedragsverandering;
  • weet je hoe je hier het beste bij kunt aansluiten;
  • kun je vanuit de basishouding de gesprekstechnieken van motiverende gespreksvoering toepassen;
  • heb je geoefend met motiverende gespreksvoering in situaties uit de eigen praktijk.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Carmen Karsters opleider, trainer/coach bij NSPOH.

Voor wie

Professionals in occupational en public health die te maken hebben met direct cliëntcontact, waarbij gedragsverandering een belangrijke rol speelt.

Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 8 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

 

Basisprincipes infectieziektebestrijding

Datum: 22 aug '17

In het kort

Werk je als arts en wil je meer over de basisprincipes van infectieziektebestrijding leren? Wil je leren hoe je een melding over een infectieziekte op systematische wijze beoordeelt? En tot een risico-inschatting en besluitvorming komt over de aanpak van de infectieziekte? Doe dan deze tweedaagse module Basisprincipes infectiebestrijding.

Wat je leert

De LCI-richtlijnen en de wet Publieke Gezondheid

Deze module is een verplicht onderdeel in de Profielopleiding infectieziektebestrijding van de medische vervolgopleiding maatschappij & gezondheid (M&G). Het is een keuze-onderdeel in de overige profielen. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Kennis over eigenschappen van micro-organismen en over de transmissieketen is cruciaal, of het nu gaat om een (dreigende) acute situatie of om preventief advies. Met die kennis kun je risico’s op besmetting en verspreiding inschatten.
In deze module komen de basisprincipes aan bod die bijdragen aan een effectieve infectieziektebestrijding. Aan de hand van casuïstiek leer je de LCI-richtlijnen effectief en systematisch toepassen. Daarbij staan we uitgebreid stil bij het proces van risico-inschatting en risicomanagement. Je leert over de organisatie en structuur van de infectieziektebestrijding in Nederland. Daarbij is er veel aandacht voor het belang van samenwerking. Ook komt de rol en verantwoordelijkheid van de arts infectieziektebestrijding vanuit de wet Publieke Gezondheid aan de orde.

De leerstof wordt behandeld in de vorm van voordrachten, casuïstiekbesprekingen en oefeningen. Interactiviteit staat hierbij voorop: jouw actieve inbreng verhoogt het succes van de module.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je kennis over de transmissieketen.
  • kun je op basis daarvan een goede risico-inschatting maken en mogelijkheden voor interventies bepalen.
  • weet je vanuit de wet Publieke Gezondheid wat je taken en verantwoordelijkheden zijn als arts, welke informatiebronnen je kunt gebruiken en met welke samenwerkingspartners je te maken krijgt.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Hans van den Kerkhof, Corien Swaan, Aura Timen en Jim van Steenbergen. Zij zijn allen werkzaam bij de LCI (Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding) van het RIVM.

Voor wie

Elke arts die werkzaam is in de bestrijding van infectieziekten of artsen (bijvoorbeeld jeugdartsen of huisartsen) die geïnteresseerd zijn in dit domein.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Antibioticaresistentie

Datum: 22 aug '17

In het kort

Antibioticaresistentie is en blijft een hot item. Wil je leren hoe je jezelf beter positioneert in dit complexe veld? Wil je meer kennis en adviesvaardigheden vergaren en een beter zicht krijgen op het krachtenveld? Doe dan deze driedaagse module.

Wat je leert

Achtergronden, epidemiologie en richtlijnen

Deze module is onderdeel van de Profielopleiding infectieziektebestrijding. Het is een keuze-onderdeel in de overige profielen. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Zoals bekend is er een samenhang tussen de mate van antibioticagebruik en de frequentie van antimicrobiële resistentie. Dit betekent dat antibiotica zeer terughoudend moeten worden toegepast – zowel in de veterinaire sector als in de humane geneeskunde. Als het gaat om het voorschrijven van antibiotica, is Nederland binnen Europa het braafste jongetje van de klas. Toch is antimicrobiële resistentie ook in ons land een groeiend probleem.

Tijdens de eerste dag komen vanuit het public health-perspectief de belangrijkste microbiële ziekteverwekkers aan bod. Hoe werken de verschillende antibiotica daartegen en hoe ontwikkelen bacteriën resistentie? Hoe werkt co- of multiresistentie?

Naast kennis is ook zicht op het gebruik van antibiotica in Nederland en daarbuiten een must. Surveillance-systemen en prevalentieonderzoek moeten meer inzicht geven in de ontwikkeling van antibioticagebruik en -resistentie bij diverse populaties, gezondheidszorginstellingen en import vanuit het buitenland. We bespreken de epidemiologie en maatschappelijke betekenis, zowel op individueel als op populatieniveau.

Op de tweede dag staan we meer stil bij de preventieve mogelijkheden. Naast het stimuleren van goed antibioticagebruik en een goede monitoring en surveillance van antibioticaresistentie is een adequate advisering n.a.v. een casus ook belangrijk. Aan de hand van diverse casuïstiek van oplopende aard c.q. complexiteit worden aspecten vanuit het perspectief van de DIP-er, Microbioloog en arts M&G besproken.

Tot slot staan we stil bij de profilering van de arts bij de antibiotica problematiek. Kort wordt ingegaan op de landscape (inter-)nationaal en regionaal rondom de problematiek bij antibioticaresistentie. Wordt de bestuurlijke inbedding van regionale zorgnetwerken uitgelegd en de relatie van antibioticaresistentie tot de wet publieke gezondheid. Welke positie kan je als arts innemen t.a.v. de taken die liggen binnen de 10 zorgnetwerken? Hoe ziet het krachtenveld eruit, wie doet wat en hoe positioneer je je hierin? Wat zou richting de toekomst nog moeten gebeuren?

Op de laatste dag van deze module proberen we gezamenlijk een antwoord te geven op bovenstaande vragen.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ben je bekend met de achtergronden en de epidemiologie van antibioticaresistentie.
  • ben je vaardiger in het geven van preventieve adviezen buiten het domein van het ziekenhuis.
  • ken je de nieuwste hygiëne theorieën en richtlijnen op het gebied van antibiotica en kan je deze toepassen in de praktijk.
  • kun je de verschillende taken en verantwoordelijkheden (her)kennen.
  • kun je je beter positioneren.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Paul Peerbooms, Tjalling Leenstra, Peter Molenaar, Stijn Raven, Anja Schreijer, Sjaak de Gouw en Cecile de Ruiter.

Voor wie

Voor artsen werkzaam in de infectieziektebestrijding en jeugdartsen, huisartsen en bedrijfsartsen die tijdens hun werk in aanraking komen met infectieziekten of antibioticaresistentie.

Ervaringen

In 2017 zou. 100% van de deelnemers zou deze module aanbevelen aan anderen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Basismodule reizigersadvisering en -immunisatie voor artsen

Datum: 22 aug '17

In het kort

Werk je als arts en wil je je specialiseren in de reizigersadvisering? Wil je je verdiepen in de epidemiologie van gezondheidsrisico’s en het gedrag van reizigers? Zodat je jouw cliënten optimaal kunt adviseren en vaccineren voor een verre reis. Volg dan deze LCR gecertificeerde basismodule.

Wat je leert

Epidemiologie, LCR-protocollen en individueel reisadvies

Deze basismodule is een onderdeel van de Profielopleiding infectieziektebestrijding. De module kan ook gevolgd worden door artsen die in aanmerking willen komen voor registratie bij het LCR als reizigersgeneeskundig arts. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

De protocollen van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR) vormen het uitgangspunt tijdens deze module. In de praktijk kunnen bij reizigers echter vragen ontstaan waarop de protocollen geen eenduidig antwoord geven. Dankzij deze module verwerf je de benodigde bagage om in individuele gevallen advies te geven.

Je leert bijvoorbeeld de voor- en nadelen van chemoprofylaxe, vaccins en andere medicatie tegen elkaar af te wegen. Ook leer je welke verantwoordelijkheid ligt bij de reiziger, het reisbureau, de adviserend arts en de behandelend arts. Wie moet je wanneer inschakelen? Speciale aandacht is er voor malaria en vaccinbeheer. Ten slotte kijken we naar bijzondere reizigersgroepen, waaronder kinderen, zwangeren, ouderen, chronisch zieken en mensen met een verzwakt immuunsysteem.

Ter voorbereiding van deze module neem je de LCR-protocollenklapper door.

De module bestaat uit vijf onderwijsdagen en een afstandsdagdeel. In de presentaties, oefeningen en discussies nemen praktijkvoorbeelden een casuïstiek een prominente plaats in. Op de zesde en laatste dag sluit je de module online af met een digitale toets. De toets duurt een dagdeel.
Na succesvolle afronding van deze module ontvang je een certificaat van NSPOH. Voor je registratie als erkend reizigersgeneeskundige bij het LCR heb je behalve dit certificaat ook voldoende praktijkervaring nodig. Je dient op het moment van de aanvraag aantoonbaar werkzaam te zijn binnen het vakgebied. Lees meer informatie over de exacte voorwaarden voor registratie.

Na afloop van deze zesdaagse module:

  • ben je bekend met de rol en functie van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR ) en de LCR-protocollen;
  • ken je de epidemiologie van de belangrijkste gezondheidsrisico’s op reis en het gedrag van reizigers;
  • kun je een inschatting maken van het risico dat een reiziger loopt op een bepaalde bestemming;
  • kun je op basis van de LCR-protocollen een advies op maat maken voor deze reiziger;
  • is je kennis over de werking van vaccins op het immuunsysteem opgefrist;
  • weet je wanneer vaccinaties tegen diverse infectieziekten geïndiceerd zijn;
  • ken je deze en andere niet-vaccineerbare aandoeningen en weet je welke preventieve maatregelen mogelijk zijn;
  • ben je goed bekend met malaria;
  • weet je hoe je een reizigersadvies-spreekuur opzet en houdt;
  • kun je onderscheid te maken in adviezen die je zélf geeft en die door specialistische centra gegeven moeten worden;
  • heb je inzicht in kwaliteitsbewaking – zowel professioneel als klantgericht.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
  • Prof. dr. Leo Visser, internist-infectioloog LUMC
  • Prof. dr. Michèle van Vugt, internist-infectioloog Amsterdam UMC
  • Dr. Bram Goorhuis, internist-infectioloog Amsterdam UMC
  • Dr. Kees Stijnis, internist-infectioloog Amsterdam UMC
  • Dr. Lennert Slobbe, internist-infectioloog Erasmus MC
  • Dr. Eva Lefevre, reizigersgeneeskundig arts bureau LCR
  • Margarita Boering, reizigersgeneeskundig arts bureau LCR
  • Erik Frijters, vliegerarts Koninklijke Landmacht
  • Dr. Gwylim Janssen, Coördinerend/Specialistisch Inspecteur GMP, Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
  • Wendie Rodenburg, trainer en senior reizigersverpleegkundige GGD Kennemerland
  • Marianne Kooiman, arts infectieziektebestrijding GGD Kennemerland

Voor wie

Voor artsen die zich willen specialiseren in de reizigersadvisering, voor deelnemers aan de Profielopleiding infectiebestrijding en artsen die een LCR gecertificeerde basisopleiding reizigersadvisering zoeken. Je werkt bijvoorbeeld als uitvoerder of supervisor bij een reizigersadviesbureau van een GGD, arbodienst, travel clinic of een huisartsenpraktijk.
Werk je nog niet in dit veld? Dan raden we je aan om vóór of tijdens de module ervaring op te doen via een stage bij een organisatie die is aangesloten bij het LCR.

Toelatingseisen

Diploma basisarts BIG-geregistreerd.

N.B. Tijdens de onderwijsdagen dien je toegang te hebben tot de LCR-protocollen. Dit is ook een randvoorwaarde om de afsluitende kennistoets te kunnen maken. Indien je werkzaam bent bij een vaccinatieadviesbureau ontvang je een inlogcode via je werkgever. Daarnaast ontvang je een inlogcode indien je een abonnement neemt op de LCR-protocollen bij het LCR. Indien dit ook geen optie is, dan is het mogelijk om voor de duur van de module gebruik te maken van een tijdelijke inlogcode van NSPOH. Neem hiervoor contact op met Anouk Wijler via a.wijler@nspoh.nl.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,4.

Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:
“In de module reizigersadvisering en -immunisatie kwamen veel onderwerpen aan bod die voor de dagelijkse praktijk informatief en nuttig zijn.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.