030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Client, casus en context

Datum: 20 apr '18

Werken op het grensvlak van arbeid, maatschappij en gezondheid

In het kort

Huiselijk geweld, werkloosheid, schulden, mantelzorg, overspannenheid, mensen met verward gedrag en arbeidsongeschiktheid zijn voorbeelden van problemen waar je mee te maken kan krijgen als professional in de publieke gezondheidszorg.

In deze module passeren dergelijke problemen de revue. Aan de hand van casuïstiek ga je aan de slag met thema’s als: Wat is gezondheid, wetgeving,  organisatie en financiering. De onderwerpen worden geïntegreerd aangeboden. Door interactieve presentaties van experts, discussies en oefeningen leer je samen met deelnemers uit verschillende vakgebieden vraagstukken te analyseren en breder te kijken dan je eigen vakgebied.

Ben je deelnemer aan een opleiding bij de NSPOH? Schrijf je dan in voor deze nieuwe module. Er zijn verschillende startmomenten, zodat je zelf kan kiezen wanneer het volgen van deze module je het beste uitkomt.

Wat je leert

Werken op het grensvlak van arbeid, maatschappij en gezondheid

Je leert in deze module over de grenzen van je eigen vakgebied kijken. Je verruimt je blik op de organisatie, financiering en wetgeving van de publieke gezondheidszorg, het sociaal domein en op het gebied van arbeid en gezondheid. Je ontdekt hoe geldstromen lopen, hoe organisaties samenwerken en wat gezondheid eigenlijk is. Én wat dit betekent voor burgers in verschillende sociaal maatschappelijke situaties. Uiteraard sta je stil bij wat dit voor jou als professional betekent. Je leert integraal te denken en handelen in de praktijk van public en occupational health.

Voor wie

Deelnemers die een opleiding volgen bij de NSPOH kunnen deze module volgen. De module maakt onderdeel uit van de volgende opleidingen:

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

In 2018 bestond de NSPOH 15 jaar. Dat vierden we onder andere door telkens een van onze deelnemers aan het woord te laten in een elevator pitch. In oktober 2018 was dat Annemarie Janssens, verpleegkundige jeugdgezondheidszorg. Na haar deelname aan de scholing Cliënt, casus en context vertelt Annemarie wat deze module haar heeft gebracht. En waarover ze enthousiast wordt als het gaat over de gezondheidszorg.

 

Didactische scholing – juridische zaken, in de knoop, uit de knoop

Datum: 19 apr '18

In het kort

Juridische zaken: dat is gedoe want je wilt vooral opleiden. Deze dag gaat over die juridische zaken maar ook over je handelen en houding.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

Als praktijkopleider heb je te maken met kaders, regels en wetgeving. Ben jij daar voldoende bekend mee? Weet jij wat mag en wat niet mag? Weet jij wanneer je je zorgen moet maken? De vraag ‘mag dat eigenlijk wel’ kan verlammend werken. Want stel dat je te maken krijgt met privaat, strafrechtelijke of tuchtzaken. Juridische kwesties kunnen jou als praktijkopleider hoofdpijn bezorgen. Dan is het handig wanneer jij de nodige kennis hebt. In deze training leer je aan de hand van veel gestelde vragen en casuïstiek meer over juridische kwesties en regels. Daarnaast leer je hoe het contact en de communicatie goed houdt wanneer er kwesties spelen.

Om de training zo goed mogelijk af te stemmen op de wensen en behoeften of zorgen van jou als deelnemer, vragen we je om van te voren vragen en casuïstiek te sturen. De casuïstiek kan gaan over iets dat je meegemaakt hebt of waar je tegenop ziet.

Na afloop van deze didactische scholing kun je:

  • meer assertief handelen wanneer je te maken hebt met conflicten, spanningen en juridische kwesties in de opleiding doordat je:
  • kunt uitleggen wat het belang is van het documenteren van jouw (kritische) bevindingen als praktijkopleider
  • relevante, belangrijke juridische kaders, regels en wetten kunt benoemen waar je als praktijkopleider mee te maken kunt krijgen
  • kunt benoemen waar je informatie en hulp kunt vinden wanneer je te maken hebt met een kwestie
  • kunt beschrijven hoe te handelen wanneer je te maken krijgt met spanningen, conflicten en juridische kwesties in de opleiding.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door

  • Drs. G.G.H. (Frits) Coumans, opleider/adviseur NSPOH.
  • Drs. N.J.Th. (Col) Prevoo, trainer Klotz, Schouten en Prevoo.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – Feedback geven, hoe moeilijk kan het zijn

Datum: 10 apr '18

In het kort

Feedback geven lijkt simpel maar blijkt in de praktijk toch vaak moeilijk. Oefen met het geven van constructieve feedback op deze dag.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

Feedback geven, hoe moeilijk kan het zijn?! Het klinkt zo eenvoudig. We vinden het allemaal heel belangrijk. We kennen de verschillende methoden en stappen. Maar toch. In de praktijk blijkt het vaak best moeilijk om feedback te geven. Wat is dat toch met feedback?

In deze didactische scholing gaan we dieper in op feedback geven. We besteden onder andere aandacht aan het verschil tussen sturing en feedback, de tien stoplichtmomenten voordat je feedback geeft en we oefenen met het geven van positieve en constructieve feedback. We werken met presentaties met discussie, oefenen en wisselen ervaringen uit en doen simulaties met een trainingsacteur.

Na afloop van deze didactische scholing kun je:

  • aangeven wat feedback is
  • uitleggen wat het verschil is tussen feedback en sturing;
  • de stoplichtmomenten herkennen voordat je feedback geeft;
  • principes voor het geven van feedback toepassen in een praktijkcasus, waarbij je rekening houdt met de – ander en de verbale en non-verbale communicatie

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. M.S. (Myriam) Gijsbers-van Pesch. Bovendien werkt een trainingsacteur mee.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Landelijke aiosdag

Datum: 2 feb '18

Paradigma’s in Perspectief

Wat je leert

Ontdek de evolutie van gezondheidsperspectieven tijdens het congres ‘Paradigma’s in perspectief’. Verken nieuwe concepten en innovatieve benaderingen die de toekomst van de sociaal geneeskundige praktijk vormgeven. 

Programma

In de ochtend trappen we af met eminente sprekers. Filosoof Lammert Kamphuis daagt ons uit om vanuit de filosofie nieuwe perspectieven te verkennen en verbinding te maken met andersdenkenden in onze maatschappij. Floortje Scheepers, hoofd psychiatrie en hoogleraar Innovatie in de geestelijke gezondheidszorg, inspireert tot reflectie op kwetsbaarheid in de samenleving. Machteld Huber, van oorsprong huisarts en grondlegger van de positieve gezondheid, verkent nieuwe perspectieven binnen de complexe tijd.

In de middag biedt Egge van der Poel, een op deeltjesfysica gepromoveerde data scientist en filosoof, met zijn passie voor communicatie en bruggen bouwen, een verfrissend perspectief op het versnellen van leervermogen in de gezondheidszorg. Hierna kies je in de middag  uit verschillende inspirerende workshops en ga je zelf aan de slag met nieuwe perspectieven.

Het congres vindt plaats in de Tolhuistuin, een culturele ontmoetingsplek midden in Amsterdam. Ontmoet elkaar, leer, verbindt en sluit af met inspirerende inzichten. We hopen je daar te zien!

Routewijzer

Tolhuistuin, IJpromenade 2, 1031 KT Amsterdam (vlakbij Amsterdam CS).

  • Pont: Vanaf Centraal Station neem je de pont naar Buiksloterweg. Deze pont vaart dag en nacht en is gratis. De reisduur is ongeveer drie minuten. Vanaf de pont is het 1 minuut lopen naar de Tolhuistuin.
  • Bus: Vanuit Amsterdam-Noord is de Tolhuistuin te bereiken met bus 38. De bus stopt direct naast de Tolhuistuin. Raadpleeg voor actuele reisinformatie www.9292.nl.
  • Parkeren: De dichtstbijzijnde parkeergarage is onder de A’DAM Toren, Overhoeksplein 5,1031 KS. Vanaf hier is het ongeveer 150 meter lopen naar het Paviljoen. Ook kan er geparkeerd worden aan de centrumkant van de stad bij Parking Centrum, Oosterdokstraat 150. Neem dan de pont naar Buiksloterweg te nemen aan de Noordzijde van Amsterdam Centraal Station.
  • P+R: Er zijn verschillende P+R locaties rond het centrum van Amsterdam. Vanaf deze locaties kun je met ov naar Amsterdam Centraal Station en van daar de pont.

Voor wie

Voor alle aios die een medische vervolgopleiding in de sociale geneeskunde. De aios-dag kun je als keuze-onderwijs volgen als je als aios in opleiding bent bij de NSPOH, SGBO en TNO. In dat geval betaalt jouw opleidingsinstituut. Vul wel je gegevens in voor de registratie.

LOSGIO

Het Landelijk Overleg Sociaal-Geneeskundigen in Opleiding (LOSGIO) is de vereniging voor én door aios sociale geneeskunde (arts Maatschappij & Gezondheid, bedrijfsarts of verzekeringsarts). Alle aios kunnen lid worden van LOSGIO; dit doe je automatisch door lid te worden van je wetenschappelijke vereniging. Ieder jaar organiseert LOSGIO samen met de NSPOH de landelijke aiosdag. Een bijeenkomst voor de volle breedte van de sociale geneeskunde: zowel aios bedrijfsgeneeskunde, verzekeringsgeneeskunde en maatschappij & gezondheid zijn welkom, van de instituten NSPOH, TNO en SGBO!

Volg het LOSGIO op Instagram of LinkedIn om de ontwikkelingen te volgen!

Verdeling Canmeds:

  • Maatschappelijk handelen (40%)
  • Kennis & Wetenschap (40%):
  • Organisatie (20%)

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Rabiës, tuberculose en op reis met HIV

Datum: 13 okt '17

In het kort

Als reizigersverpleegkundige of reisgeneeskundige (huis-)arts is het belangrijk om bij te blijven op het gebied van reizigersgeneeskunde. Wil jij je kennis opfrissen over de aandachtspunten bij het reizigersadvies aan cliënten met hiv? Over het rabiësprotocol? En over de preventieve maatregelen tegen tbc? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Fris in één dag je kennis op

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze module bespreken we drie onderwerpen binnen reizigersadvisering.

Allereerst: op reis met hiv. Hiv-geïnfecteerde patiënten worden tegenwoordig behandeld met een cocktail van meerdere antiretrovirale medicamenten (ART: anti-retroviral therapy). Daardoor is de kwaliteit van leven van deze patiënten sterk verbeterd. Kunnen zij zonder probleem een tropische reis ondernemen? Je leert welke factoren van de reis meewegen in je advies. Wanneer kun je vaccinaties geven en bij welk aantal CD4+-lymfocyten zijn deze gecontra-indiceerd? Wanneer dien je rekening te houden met interactie met hiv-medicatie? Welke andere risico’s lopen hiv patiënten op reis?

Het tweede onderwerp dat we behandelen is rabiës. rabiës is endemisch in veel populaire bestemmingen. Een besmetting bij iemand die geen pre-expositievaccinatie en geen postexpositie behandeling heeft ondergaan, heeft indien een encefalitis ontstaat altijd een fatale afloop. Toch wordt pre-expositievaccinatie niet altijd geadviseerd. Wat zijn de risicoafwegingen en indicaties voor vaccinatie voor en na de reis?

Het derde onderwerp op de agenda is tuberculose. Tuberculose is endemisch in diverse landen in Afrika, Azië en Oost-Europa. Je frist je kennis op over de ziekte, preventie en diagnostische mogelijkheden. Het adviseren van een BCG-vaccinatie of het afnemen van een Mantouxtest hangt af van aard en duur van de reis. Je leert meer over de achtergronden van deze afwegingen en leert wanneer je moet verwijzen naar de TBC afdeling van de GGD.

Na afloop van deze module:

  • weet je welke aandachtspunten er zijn bij het adviseren van cliënten met hiv.
  • weet je meer over rabiës en kun je het rabiësprotocol beter toepassen.
  • ken je de achtergronden van tuberculose en weet je wanneer welke preventieve maatregelen geadviseerd kunnen worden.
  • weet je wanneer je moet verwijzen naar een behandelend arts of een specialistisch centrum.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door experts in de betreffende vakgebieden.

Voor wie

Voor reizigersverpleegkundigen en reizigersgeneeskundig (huis)artsen. De module is ook interessant voor artsen en verpleegkundigen die te maken hebben met zorg voor werknemers in het buitenland.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,4.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Reisadvies geven aan expats en long-stay travelers

Datum: 13 okt '17

In het kort

De meeste mensen die voor een reizigersadvies komen, gaan op vakantie. Maar sommigen gaan maandenlang weg. Expatriates zelfs voor nog langere tijd en met het gehele gezin. Vaak is een standaardadvies dan niet afdoende. Wil je leren hoe je deze mensen adviseert? En hoe medische repatriëring in zijn werk gaat? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Leer reis- en repatriëringsadvies geven

Je kunt deze module volgen als bij- en nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Een reisadvies is van vele zaken afhankelijk. Denk aan de wijze van reizen, de verblijfplaats(en), -duur en –omstandigheden. Maar ook aan de aanwezigheid en kwaliteit van de medische zorg ter plekke en de persoonlijke gezondheidstoestand van de expat of de long-stay traveler. Een advies aan deze reizigersgroepen is complex en zal vaak meer dan één consult vergen. Zeker als er sprake is van onderliggend lijden. Of bij gezinnen met jonge kinderen, bij wie bijvoorbeeld ook het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) meegenomen moet worden.

In deze module staan we uitgebreid stil bij de aandachtspunten in de reizigersadvisering aan (jonge) gezinnen die in een endemisch malariagebied gaan wonen. Je leert over de afwegingen die spelen bij het langdurig gebruik van malariaprofylaxe. Ook de voor- en nadelen van het al dan niet meegeven van sneltests en noodbehandelingen komt aan de orde. Uiteraard staan we ook stil bij de gevaren van malaria voor bijzondere groepen. Wat is bijvoorbeeld je beleid als het gaat om een langdurig verblijf? Welke afwegingen maak je dan?

In het tweede deel van deze module gaan we in op wat er gebeurt als het onverhoopt mis gaat. Als een cliënt door ziekte of een ongeluk medische zorg nodig heeft. Of gerepatrieerd moet worden. We bespreken hoe vaak dit per jaar voorkomt en welke aandoeningen en omstandigheden hierbij veel voorkomen. Wat je wellicht voorafgaand aan de reis kunt doen ter voorkoming van behandeling of repatriëring.

Omdat medische kosten in het buitenland al gauw oplopen, besteden we ook hier aandacht aan. Daarbij bekijken we welke ziektekosten door de verzekering worden gedekt en wanneer het aan te bevelen is om een aanvullende reisverzekering voor medisch kosten af te sluiten. We bespreken ook wanneer een verzekeraar overgaat tot repatriëring en hoe dat in zijn werk gaat.
Het onderwijs vindt plaats in de vorm van interactieve presentaties en casuïstiekbespreking.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • weet je welke aandachtspunten er zijn bij het reizigersadvies van expats en long-stay travelers.
  • weet je wanneer je moet verwijzen naar een behandelend arts of een specialistisch centrum.
  • weet je welke medische kosten tijdens verblijf in het buitenland vergoed worden door de basisverzekering en welke kosten door een reisverzekering.
  • weet je wanneer een verzekeraar overgaat tot repatriëring van een cliënt uit het buitenland en hoe dat in zijn werk gaat.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door experts in de betreffende vakgebieden.

Voor wie

Voor reizigersverpleegkundigen of reizigersgeneeskundig (huis)artsen. De module is ook interessant voor artsen en verpleegkundigen die te maken hebben met zorg voor werknemers in het buitenland.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Reizigersdiarree, ziek terug uit de tropen en emerging infections

Datum: 13 okt '17

In het kort

Als reizigersverpleegkundige of reisgeneeskundig (huis-)arts krijg je te maken met diverse tropische aandoeningen. Wil je jouw advies verbeteren over niet-vaccineerbare aandoeningen? Wil je leren hoe te handelen bij terugkerende reizigers met koorts of andere klachten? En wil je leren welke ziekten mondiaal in opkomst zijn? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Voorlichting, diagnose en behandeling

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Voor het zevende jaar op rij organiseert de NSPOH in samenwerking met de afdeling Viroscience van het Erasmus MC nascholingen reizigersadvisering voor diverse doelgroepen. Viroscience doet onderzoek naar tropische infectieziekten en de vaccinatie van bijzondere patiëntenpopulaties, waaronder immuungecompromitteerden.

We starten de module met het bespreken van reizigersdiarree. Veel mensen krijgen daar namelijk last van. De oorzaak is meestal het eten of drinken van voedsel dat besmet is met bacteriën, parasieten of virussen. Soms zelfs met een combinatie van deze ziektekiemen. Je leert over de epidemiologie, symptomen en preventieve maatregelen. Wat kan de reiziger doen als hij toch diarree heeft gekregen? En wat is het beleid bij risicogroepen als mensen met diabetes?

Daarnaast bespreken we reizigers die, ondanks jouw adviezen, toch met koorts of vage klachten terugkomen uit de tropen.

De klachten kunnen veroorzaakt worden door parasitaire infecties, waaronder Schistosomiasis, Leishmaniasis en malaria. Veel klachten worden door deze en andere parasieten veroorzaakt. Helaas bestaat er voor menselijke parasieten geen vaccin. Om zulke infecties te voorkomen, is het van belang om de levenscycli en de “porte d’entrée” van deze parasieten te kennen. Aan de hand van casuïstiek leer je op welke symptomen je alert moet zijn en welke diagnostische en behandelmogelijkheden er zijn.
We sluiten de dag af met een overzicht van mondiaal opkomende infectieziekten. Welke zijn het en waar komen ze voor? Wat kun je hierover vertellen aan de reiziger? Indien de actualiteit daar om vraagt kan dit onderwerp meer nadruk in het programma krijgen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je de symptomen, diagnostiek en behandeling van de belangrijkste niet-vaccineerbare tropische aandoeningen beschrijven.
  • weet je hoe je de reiziger voorlicht over de preventie en symptomen van deze aandoeningen.
  • weet je waar je alert op moet zijn bij reizigers die met klachten terugkomen uit de tropen.
  • ben je op de hoogte van opkomende infectieziekten.
  • weet je wanneer je moet verwijzen naar een behandelend arts of een specialistisch centrum.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door medewerkers van het Erasmus MC.

Voor wie

Voor reizigersverpleegkundigen of reizigersgeneeskundig (huis-)artsen. De module is ook interessant voor artsen en verpleegkundigen die te maken hebben met zorg voor werknemers in het buitenland.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Beeldend werken

Datum: 9 okt '17

In het kort

We leven steeds meer in een beeldcultuur. Met inspirerende korte filmpjes kun je projectresultaten delen, mensen activeren en samenwerkingspartners of subsidieverstrekkers overtuigen. Wil je cameratechnieken leren en tips krijgen over het in beeld brengen van gezondheidsinterventies of onderzoeksprojecten? Wil je leren hoe je dat materiaal monteert tot een professioneel filmpje? Doe dan deze tweedaagse module Beeldend werken die de NSPOH aanbiedt in samenwerking met het Centrum Media en Gezondheid.

Wat je leert

Breng jouw interventie of project inspirerend in beeld

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Als projectleider ben je vaak op een vrij hoog abstractieniveau bezig. Beeldend werken helpt om je verhaal te concretiseren: je wordt gestimuleerd om heel eenvoudig en to the point uit te leggen waar jouw project over gaat en wat je ermee wilt bereiken (‘agenda setting’). Inspirerende beeldverhalen spreken mensen aan en leiden tot nieuwe inzichten. Beeldend werken is daardoor op verschillende manieren te gebruiken binnen je eigen projecten: om nieuwe samenwerkingspartners te interesseren, om subsidieverstrekkers te overtuigen, of om resultaten te delen via de sociale media.

In deze dynamische, intensieve en hands-on training leer je hoe je eenvoudige filmclipjes kunt maken. Je krijgt cameratechnieken aangereikt en ontvangt concrete tips om jouw gezondheidsinterventies of (onderzoeks-)project in beeld te brengen. Ook leer je de basistechnieken van het editen en word je persoonlijk ondersteund bij het monteren van filmmateriaal. Het eindresultaat: een kort filmpje van twee à drie minuten over je eigen (onderzoeks-)project.

Om persoonlijke aandacht en ondersteuning te kunnen bieden, wordt deze editing training (op de 2e dag) gegeven in kleinere groepen van max. 3-4 deelnemers.

Trailer

Bekijk hieronder de trailer Beeldend werken

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je via de Show-Talk-Act methodiek – letterlijk en figuurlijk – beeldend denken en zo je verhaal vertellen.
  • heb je inzicht in veelgebruikte cameratechnieken.
  • Heb je inzicht in een goede opbouw van korte films.
  • weet je hoe je jouw projecten helder en aansprekend in beeld kunt brengen.
  • ken je de basistechnieken van het editen van films.
  • ben je bekend met de handigste software en publicatietools.
  • kun je door de bomen het bos zien in het woud van (video)bestandsformaten.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • drs. Hester Hollemans, Centrum Media & Gezondheid. Hester Hollemans heeft ruime ervaring op het gebied van (gezondheids)interventies en projecten en het in beeld brengen hiervan, waardoor zij zich goed kan verplaatsen in de uitdagingen (en valkuilen) van deelnemers.
  • drs. Johan de Ligt, Hangklip media. Johan de Ligt heeft als geluidsman, voor zowel publieke als commerciële zenders, aan een grote verscheidenheid aan film- en televisieproducties, bedrijfsfilms en opdrachtproducties voor non-profitorganisaties gewerkt; Van ‘Ik vertrek’ tot Expeditie Robinson’ tot opdrachtfilms voor GGD-en. In 2007 richtte hij Hangklip Media op en is zijn focus verschoven van geluid naar productie.

Voor wie

Preventiemedewerkers, communicatieprofessionals, onderzoekers, projectleiders en andere professionals in de public health.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2018 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

De 2e dag wordt in overleg met de deelnemers bepaald.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Themadag JGZ en AGZ: vluchtelingen en meer

Datum: 5 okt '17

Lustrumbijeenkomst

Volg je bij de NSPOH een opleiding of heb je die in het verleden gevolgd? Ben je praktijkopleider? Ben je geïnteresseerd in de opleiding tot jeugdarts, tot jeugdverpleegkundige Maatschappij en gezondheid of tot Verpleegkundige Maatschappij en Gezondheid, profiel AGZ? Heb je bij ons de introductiecursus JGZ gedaan? Wil je kennismaken met het onderwijs bij de NSPOH of ben je gewoon geïnteresseerd in een of meerdere van onderstaande onderwerpen? Kom dan naar onze themadag. Omdat de NSPOH dit jaar 15 jaar bestaat, bieden we de dag voor de lustrumprijs van €95.

Tijdens deze themadag komen vier actuele thema’s aan bod. Je kiest op de dag zelf twee workshops die goed passen bij je interesse en je leerbehoefte.
Ochtend

Middag

Wat je leert

De laatste jaren zijn viertal onderwerpen erg actueel, onderwerpen die jou als professional ook raken.

  • Omgaan met trauma bij vluchtelingen en statushouders

De vlucht vanuit een vaderland naar het onbekende gaat vaak gepaard met traumatische gebeurtenissen. Gezinnen kunnen hier enorm onder lijden. Het is van belang dat zij de juiste hulp krijgen. Maar door verschillen in cultuur en taal is die hulp lastig te bepalen. Wil je weten hoe je nog beter met hen kunt communiceren en ondersteuning kunt bieden? En wil je je verdiepen in samenwerking met andere ketenpartners? Schrijf je dan in voor dit onderwerp.

  • Vechtscheidingen

Met 82 op de 100.000 Nederlanders die begin 2018 waren geveld door de griep spraken we van een griepepidemie. Echter, jaarlijks krijgen 8000 op de 100.000 kinderen te maken met een vechtscheiding, waarvan de impact op het kind vaak vele malen groter is dan van een griep. Een scheiding brengt een crisis in een gezin teweeg. Maar als die scheiding wordt uitgevochten via de kinderen, kan dit voor het kind een permanente crisis worden. Tijdens deze sessie gaat de docent in op mogelijke gevolgen van een vechtscheiding voor het kind, op welke signalen je kunt letten en welke hulp je kunt bieden aan kinderen die in een vechtscheiding betrokken zijn.

  • Opvoedingsondersteuning aan vluchtelingengezinnen

Door onzekerheid, heimwee, trauma’s en andere problemen is het voor ouders niet altijd gemakkelijk om de ouderlijke rol te vervullen. Daarom besteden we aandacht aan de steun die je kunt bieden om kinderen zo veilig en gezond mogelijk te laten opgroeien in een onzekere en instabiele situatie. Met welke risicofactoren moet je rekening houden? Hoe herken je signalen? Welke hulp kun je bieden en wanneer moet je doorverwijzen?

  • Antibioticaresistentie

Antibioticaresistentie vormt een groeiende bedreiging voor de volksgezondheid. Jaarlijks sterven in Europa 25.000 patiënten als gevolg van antibioticaresistente bacteriën. Geschat wordt dat tegen 2050, er elk jaar 10 miljoen doden zijn door de opkomst van resistente infecties. ESBL-producerende bacteriën als E.Coli en Klebsielle Pneumonia zijn resistent tegen alle gangbare antibiotica. Huisartsen, ziekenhuizen en verpleeghuizen ondervinden hier in toenemende mate problemen van. In de bestrijding van Infectieziekten, SOA en TBC zal de GGD een actieve rol moeten gaan spelen in de actuele bedreiging van de volksgezondheid middels bron-en contactonderzoek, voorlichting en hygiëneadviezen. Bijvoorbeeld aan reizigers, omdat deze een groot risico vormen bij de import en verspreiding van deze bacteriën.
Hoe kunt je als GGD-professional bijdragen aan deze toenemende dreiging? Welke actuele ontwikkelingen zijn er op het gebied van antibioticaresistentie? Deze vragen worden beantwoord in deze middag over antibioticaresistentie.

We sluiten bij het onderwijs zoveel mogelijk aan bij de praktijk van deelnemers. Daarom is er veel tijd voor interactie en het bespreken van (eigen) casuïstiek.

Na afloop van deze module:

  • Kun je het gezondheidsprobleem benoemen en kwantificeren
  • Kun je aangeven wat gevolgen kunnen zijn
  • Weet je wat je als arts of verpleegkundige kunt doen
  • Heb je handvatten gekregen om gezinnen of cliënten te ondersteunen of door te verwijzen.

Voor wie

Huidige en eerdere deelnemers bij de NSPOH, praktijkopleiders, geïnteresseerden in de opleiding tot jeugdarts, tot jeugdverpleegkundige Maatschappij en gezondheid of tot Verpleegkundige Maatschappij en Gezondheid, profiel AGZ.

Programma uitgebreid

Deze dag stond eerst aangekondigd onder de titel Werken met vluchtelingen en asielzoekers in de JGZ.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Kennisdelen voor gezondheidsprofessionals

Datum: 1 okt '17

In het kort

Als gezondheidsprofessional vergaar je veel kennis. Misschien heb je ook betekenisvolle studies uitgevoerd. Wil jij leren hoe je zorgt dat die informatie bij jouw doelgroep terecht komt? Zodat zij daar hun voordeel mee kunnen doen? En wil je inzicht krijgen in de psychologie achter online marketing? Doe dan deze energieke, hands-on module Kennisdelen voor gezondheidsprofessionals.

Wat je leert

De praktische toepassing van content marketing

Je kunt deze eendaagse module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Kennis delen is misschien niet de kern van je werkzaamheden. Maar als je een fantastische interventie hebt ontwikkeld, of een baanbrekend onderzoek hebt uitgevoerd, dan wil je dat mensen dat weten. Zodat zij (en jij!) daar hun voordeel mee kunnen doen. Deze kennisdeling noemen we content marketing. En tijdens deze module leer je precies wat dat inhoudt.

De nadruk ligt deze dag op de praktische toepassing van online content marketing. We leggen uit wat (online) marketing is en je maakt kennis met het 4C model. Je leert nadenken over jouw (potentiële) doelgroepen. Op welke manieren je die optimaal kunt bereiken, en via welke online kanalen.

Daarnaast maakt je kennis met de psychologie achter online marketing. Op basis van de principes van Cialdini leer je hoe je jouw boodschap zo overtuigend mogelijk over de bühne brengt. Met deze kennis op zak, ga je praktisch aan de slag om je eigen kennis te delen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • weet je hoe je jouw doelgroep optimaal bereikt.
  • heb je inzicht in de zes meest gebruikte kanalen die je kunt inzetten.
  • kun je LinkedIn effectief gebruiken ter verspreiding van jouw boodschap.
  • weet je hoe je die boodschap zo overtuigend mogelijk bij jouw doelgroep onder de aandacht brengt.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Nico de Jong, online marketing expert bij Onwijs Marketing.

Voor wie

Gezondheidsprofessionals die beter willen leren hoe ze hun boodschap online kunnen delen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.