Niet alle aios zijn hetzelfde. Wil jij leren hoe je omgaat met een aios die veel aandacht vraagt, het allemaal wel weet, niets doet met jouw feedback of de kantjes er vanaf loopt? Doe dan deze eendaagse didactische scholing!
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.
Natuurlijk zijn de meeste aios heel gedreven. Ze willen graag iets maken van hun opleiding, ze willen groeien. Maar stel nou dat je eens een andere aios treft. Hoe ga je om met een aios die veel aandacht vraagt, eigenwijs is, jouw aanwijzingen in de wind gooit of het niet serieus lijkt te nemen? Deze module is een prikkelende scholing waarin je meer leert over lastige lieden en jezelf!
We wisselen kennisoverdracht af met interactieve discussies. Daarnaast behandelen we casuïstiek en doen we oefeningen.
Het is nog niet bekend welke docent deze module zal geven.
Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.
Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,4 en een incompany uitvoering kreg ook een 8,2.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Om infectieziekten te bestrijden moeten er op tijd acties kunnen worden genomen. Deze acties zijn gebaseerd op gegevens die zijn verzameld en geanalyseerd. Er zijn hiervoor veel verschillende surveillancesystemen. Wil jij kennis maken met deze systemen? En leren hoe deze informatie kan leiden tot interventies? Doe dan deze driedaagse module.
Deze module is onderdeel van de medische vervolgopleiding Maatschappij & gezondheid (M&G) 1e fase. Je kunt deze module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
In deze module besteden we aandacht aan surveillancesystemen op nationaal en internationaal niveau. Ook bespreken we hoe deze systemen worden gebruikt en hoe de kwaliteit kan worden beoordeeld. Hierbij gaan we onder andere in op laboratoriumsurveillance, symptoomsurveillance en modellering.
Ten slotte leer je hoe je deze informatie op het niveau van de GGD-regio kunt gebruiken en hoe de regionale surveillance eruit kan zien.
Het onderwijs wordt verzorgd door experts uit het vakgebied.
Voor artsen werkzaam in de infectieziektebestrijding. Daarnaast is de module ook interessant voor andere professionals met affiniteit met infectieziektebestrijding.
Academisch denk- en werkniveau.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Huiselijk geweld, werkloosheid, schulden, mantelzorg, overspannenheid, mensen met verward gedrag en arbeidsongeschiktheid zijn voorbeelden van problemen waar je mee te maken kan krijgen als professional in de publieke gezondheidszorg.
In deze module passeren dergelijke problemen de revue. Aan de hand van casuïstiek ga je aan de slag met thema’s als: Wat is gezondheid, wetgeving, organisatie en financiering. De onderwerpen worden geïntegreerd aangeboden. Door interactieve presentaties van experts, discussies en oefeningen leer je samen met deelnemers uit verschillende vakgebieden vraagstukken te analyseren en breder te kijken dan je eigen vakgebied.
Ben je deelnemer aan een opleiding bij de NSPOH? Schrijf je dan in voor deze nieuwe module. Er zijn verschillende startmomenten, zodat je zelf kan kiezen wanneer het volgen van deze module je het beste uitkomt.
Je leert in deze module over de grenzen van je eigen vakgebied kijken. Je verruimt je blik op de organisatie, financiering en wetgeving van de publieke gezondheidszorg, het sociaal domein en op het gebied van arbeid en gezondheid. Je ontdekt hoe geldstromen lopen, hoe organisaties samenwerken en wat gezondheid eigenlijk is. Én wat dit betekent voor burgers in verschillende sociaal maatschappelijke situaties. Uiteraard sta je stil bij wat dit voor jou als professional betekent. Je leert integraal te denken en handelen in de praktijk van public en occupational health.
Deelnemers die een opleiding volgen bij de NSPOH kunnen deze module volgen. De module maakt onderdeel uit van de volgende opleidingen:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
In 2018 bestond de NSPOH 15 jaar. Dat vierden we onder andere door telkens een van onze deelnemers aan het woord te laten in een elevator pitch. In oktober 2018 was dat Annemarie Janssens, verpleegkundige jeugdgezondheidszorg. Na haar deelname aan de scholing Cliënt, casus en context vertelt Annemarie wat deze module haar heeft gebracht. En waarover ze enthousiast wordt als het gaat over de gezondheidszorg.
Juridische zaken: dat is gedoe want je wilt vooral opleiden. Deze dag gaat over die juridische zaken maar ook over je handelen en houding.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.
Als praktijkopleider heb je te maken met kaders, regels en wetgeving. Ben jij daar voldoende bekend mee? Weet jij wat mag en wat niet mag? Weet jij wanneer je je zorgen moet maken? De vraag ‘mag dat eigenlijk wel’ kan verlammend werken. Want stel dat je te maken krijgt met privaat, strafrechtelijke of tuchtzaken. Juridische kwesties kunnen jou als praktijkopleider hoofdpijn bezorgen. Dan is het handig wanneer jij de nodige kennis hebt. In deze training leer je aan de hand van veel gestelde vragen en casuïstiek meer over juridische kwesties en regels. Daarnaast leer je hoe het contact en de communicatie goed houdt wanneer er kwesties spelen.
Om de training zo goed mogelijk af te stemmen op de wensen en behoeften of zorgen van jou als deelnemer, vragen we je om van te voren vragen en casuïstiek te sturen. De casuïstiek kan gaan over iets dat je meegemaakt hebt of waar je tegenop ziet.
Het onderwijs wordt verzorgd door
Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.
Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Feedback geven lijkt simpel maar blijkt in de praktijk toch vaak moeilijk. Oefen met het geven van constructieve feedback op deze dag.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.
Feedback geven, hoe moeilijk kan het zijn?! Het klinkt zo eenvoudig. We vinden het allemaal heel belangrijk. We kennen de verschillende methoden en stappen. Maar toch. In de praktijk blijkt het vaak best moeilijk om feedback te geven. Wat is dat toch met feedback?
In deze didactische scholing gaan we dieper in op feedback geven. We besteden onder andere aandacht aan het verschil tussen sturing en feedback, de tien stoplichtmomenten voordat je feedback geeft en we oefenen met het geven van positieve en constructieve feedback. We werken met presentaties met discussie, oefenen en wisselen ervaringen uit en doen simulaties met een trainingsacteur.
Het onderwijs wordt verzorgd door drs. M.S. (Myriam) Gijsbers-van Pesch. Bovendien werkt een trainingsacteur mee.
Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.
Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Sinds 2022 hebben we vanuit de Landelijke aiosdag aandacht voor sociaaleconomische gezondheidsverschillen. Deze kloof bestaat nog steeds. Sterker nog, de kans dat deze verschillen groter worden is groot. Tijdens het aankomende congres ligt de focus op de rol die we als sociaal geneeskundige kunnen spelen. Ook wordt er ingegaan op het vraagstuk: hoe kun je je stem beter laten horen in relevante vraagstukken ten aanzien van preventie in de politiek en/of de maatschappij?
Karine in het Land, voorzitter van KAMG en keynotespeaker, neemt ons mee in de uitdagingen van deze tijd waarna we aan de hand van verschillende sprekers en workshops middels allerlei voorbeelden zien hoe ook wij onze stem kunnen laten horen.
Ruben Terlou, deskundige op het gebied van geopolitiek, gezondheidszorg, en de kunst van reizen, film en fotografie, vraagt aandacht via onder andere het beeld: ‘Ik bereik mensen liever met een documentaire’.
Madelijn Strick is gedragswetenschapper en heeft zich gespecialiseerd in de invloed van humor. Ze richt zich nu op de rol van muziek in reclame. Je laten horen is belangrijk voor iedere sociaal geneeskundige. Foto’s en documentaires, lobbyen, theater, schrijven, social media en humor: laat je inspireren, want het komt allemaal naar voren in de Landelijke aiosdag 2025!
Tolhuistuin, IJpromenade 2, 1031 KT Amsterdam (vlakbij Amsterdam CS).
Voor alle aios die een medische vervolgopleiding in de sociale geneeskunde volgen.
Het Landelijk Overleg Sociaal-Geneeskundigen in Opleiding (LOSGIO) is de vereniging voor én door aios sociale geneeskunde (arts Maatschappij & Gezondheid, bedrijfsarts of verzekeringsarts). Alle aios kunnen lid worden van LOSGIO; dit doe je automatisch door lid te worden van je wetenschappelijke vereniging. Ieder jaar organiseert LOSGIO samen met NSPOH de landelijke aiosdag. Een bijeenkomst voor de volle breedte van de sociale geneeskunde: zowel aios bedrijfsgeneeskunde, verzekeringsgeneeskunde en maatschappij & gezondheid zijn welkom, van de instituten NSPOH, TNO en SGBO!
Volg het LOSGIO op Instagram of LinkedIn om de ontwikkelingen te volgen!
Verdeling Canmeds:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Als reizigersverpleegkundige of reisgeneeskundige (huis-)arts is het belangrijk om bij te blijven op het gebied van reizigersgeneeskunde. Wil jij je kennis opfrissen over de aandachtspunten bij het reizigersadvies aan cliënten met hiv? Over het rabiësprotocol? En over de preventieve maatregelen tegen tbc? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Tijdens deze module bespreken we drie onderwerpen binnen reizigersadvisering.
Allereerst: op reis met hiv. Hiv-geïnfecteerde patiënten worden tegenwoordig behandeld met een cocktail van meerdere antiretrovirale medicamenten (ART: anti-retroviral therapy). Daardoor is de kwaliteit van leven van deze patiënten sterk verbeterd. Kunnen zij zonder probleem een tropische reis ondernemen? Je leert welke factoren van de reis meewegen in je advies. Wanneer kun je vaccinaties geven en bij welk aantal CD4+-lymfocyten zijn deze gecontra-indiceerd? Wanneer dien je rekening te houden met interactie met hiv-medicatie? Welke andere risico’s lopen hiv patiënten op reis?
Het tweede onderwerp dat we behandelen is rabiës. rabiës is endemisch in veel populaire bestemmingen. Een besmetting bij iemand die geen pre-expositievaccinatie en geen postexpositie behandeling heeft ondergaan, heeft indien een encefalitis ontstaat altijd een fatale afloop. Toch wordt pre-expositievaccinatie niet altijd geadviseerd. Wat zijn de risicoafwegingen en indicaties voor vaccinatie voor en na de reis?
Het derde onderwerp op de agenda is tuberculose. Tuberculose is endemisch in diverse landen in Afrika, Azië en Oost-Europa. Je frist je kennis op over de ziekte, preventie en diagnostische mogelijkheden. Het adviseren van een BCG-vaccinatie of het afnemen van een Mantouxtest hangt af van aard en duur van de reis. Je leert meer over de achtergronden van deze afwegingen en leert wanneer je moet verwijzen naar de TBC afdeling van de GGD.
Het onderwijs wordt verzorgd door experts in de betreffende vakgebieden.
Voor reizigersverpleegkundigen en reizigersgeneeskundig (huis)artsen. De module is ook interessant voor artsen en verpleegkundigen die te maken hebben met zorg voor werknemers in het buitenland.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,4.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
De meeste mensen die voor een reizigersadvies komen, gaan op vakantie. Maar sommigen gaan maandenlang weg. Expatriates zelfs voor nog langere tijd en met het gehele gezin. Vaak is een standaardadvies dan niet afdoende. Wil je leren hoe je deze mensen adviseert? En hoe medische repatriëring in zijn werk gaat? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- en nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Een reisadvies is van vele zaken afhankelijk. Denk aan de wijze van reizen, de verblijfplaats(en), -duur en –omstandigheden. Maar ook aan de aanwezigheid en kwaliteit van de medische zorg ter plekke en de persoonlijke gezondheidstoestand van de expat of de long-stay traveler. Een advies aan deze reizigersgroepen is complex en zal vaak meer dan één consult vergen. Zeker als er sprake is van onderliggend lijden. Of bij gezinnen met jonge kinderen, bij wie bijvoorbeeld ook het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) meegenomen moet worden.
In deze module staan we uitgebreid stil bij de aandachtspunten in de reizigersadvisering aan (jonge) gezinnen die in een endemisch malariagebied gaan wonen. Je leert over de afwegingen die spelen bij het langdurig gebruik van malariaprofylaxe. Ook de voor- en nadelen van het al dan niet meegeven van sneltests en noodbehandelingen komt aan de orde. Uiteraard staan we ook stil bij de gevaren van malaria voor bijzondere groepen. Wat is bijvoorbeeld je beleid als het gaat om een langdurig verblijf? Welke afwegingen maak je dan?
In het tweede deel van deze module gaan we in op wat er gebeurt als het onverhoopt mis gaat. Als een cliënt door ziekte of een ongeluk medische zorg nodig heeft. Of gerepatrieerd moet worden. We bespreken hoe vaak dit per jaar voorkomt en welke aandoeningen en omstandigheden hierbij veel voorkomen. Wat je wellicht voorafgaand aan de reis kunt doen ter voorkoming van behandeling of repatriëring.
Omdat medische kosten in het buitenland al gauw oplopen, besteden we ook hier aandacht aan. Daarbij bekijken we welke ziektekosten door de verzekering worden gedekt en wanneer het aan te bevelen is om een aanvullende reisverzekering voor medisch kosten af te sluiten. We bespreken ook wanneer een verzekeraar overgaat tot repatriëring en hoe dat in zijn werk gaat.
Het onderwijs vindt plaats in de vorm van interactieve presentaties en casuïstiekbespreking.
Het onderwijs wordt verzorgd door experts in de betreffende vakgebieden.
Voor reizigersverpleegkundigen of reizigersgeneeskundig (huis)artsen. De module is ook interessant voor artsen en verpleegkundigen die te maken hebben met zorg voor werknemers in het buitenland.
Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als reizigersverpleegkundige of reisgeneeskundig (huis-)arts krijg je te maken met diverse tropische aandoeningen. Wil je jouw advies verbeteren over niet-vaccineerbare aandoeningen? Wil je leren hoe te handelen bij terugkerende reizigers met koorts of andere klachten? En wil je leren welke ziekten mondiaal in opkomst zijn? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Voor het zevende jaar op rij organiseert de NSPOH in samenwerking met de afdeling Viroscience van het Erasmus MC nascholingen reizigersadvisering voor diverse doelgroepen. Viroscience doet onderzoek naar tropische infectieziekten en de vaccinatie van bijzondere patiëntenpopulaties, waaronder immuungecompromitteerden.
We starten de module met het bespreken van reizigersdiarree. Veel mensen krijgen daar namelijk last van. De oorzaak is meestal het eten of drinken van voedsel dat besmet is met bacteriën, parasieten of virussen. Soms zelfs met een combinatie van deze ziektekiemen. Je leert over de epidemiologie, symptomen en preventieve maatregelen. Wat kan de reiziger doen als hij toch diarree heeft gekregen? En wat is het beleid bij risicogroepen als mensen met diabetes?
Daarnaast bespreken we reizigers die, ondanks jouw adviezen, toch met koorts of vage klachten terugkomen uit de tropen.
De klachten kunnen veroorzaakt worden door parasitaire infecties, waaronder Schistosomiasis, Leishmaniasis en malaria. Veel klachten worden door deze en andere parasieten veroorzaakt. Helaas bestaat er voor menselijke parasieten geen vaccin. Om zulke infecties te voorkomen, is het van belang om de levenscycli en de “porte d’entrée” van deze parasieten te kennen. Aan de hand van casuïstiek leer je op welke symptomen je alert moet zijn en welke diagnostische en behandelmogelijkheden er zijn.
We sluiten de dag af met een overzicht van mondiaal opkomende infectieziekten. Welke zijn het en waar komen ze voor? Wat kun je hierover vertellen aan de reiziger? Indien de actualiteit daar om vraagt kan dit onderwerp meer nadruk in het programma krijgen.
Het onderwijs wordt verzorgd door medewerkers van het Erasmus MC.
Voor reizigersverpleegkundigen of reizigersgeneeskundig (huis-)artsen. De module is ook interessant voor artsen en verpleegkundigen die te maken hebben met zorg voor werknemers in het buitenland.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
We leven steeds meer in een beeldcultuur. Met inspirerende korte filmpjes kun je projectresultaten delen, mensen activeren en samenwerkingspartners of subsidieverstrekkers overtuigen. Wil je cameratechnieken leren en tips krijgen over het in beeld brengen van gezondheidsinterventies of onderzoeksprojecten? Wil je leren hoe je dat materiaal monteert tot een professioneel filmpje? Doe dan deze tweedaagse module Beeldend werken die de NSPOH aanbiedt in samenwerking met het Centrum Media en Gezondheid.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Als projectleider ben je vaak op een vrij hoog abstractieniveau bezig. Beeldend werken helpt om je verhaal te concretiseren: je wordt gestimuleerd om heel eenvoudig en to the point uit te leggen waar jouw project over gaat en wat je ermee wilt bereiken (‘agenda setting’). Inspirerende beeldverhalen spreken mensen aan en leiden tot nieuwe inzichten. Beeldend werken is daardoor op verschillende manieren te gebruiken binnen je eigen projecten: om nieuwe samenwerkingspartners te interesseren, om subsidieverstrekkers te overtuigen, of om resultaten te delen via de sociale media.
In deze dynamische, intensieve en hands-on training leer je hoe je eenvoudige filmclipjes kunt maken. Je krijgt cameratechnieken aangereikt en ontvangt concrete tips om jouw gezondheidsinterventies of (onderzoeks-)project in beeld te brengen. Ook leer je de basistechnieken van het editen en word je persoonlijk ondersteund bij het monteren van filmmateriaal. Het eindresultaat: een kort filmpje van twee à drie minuten over je eigen (onderzoeks-)project.
Om persoonlijke aandacht en ondersteuning te kunnen bieden, wordt deze editing training (op de 2e dag) gegeven in kleinere groepen van max. 3-4 deelnemers.
Bekijk hieronder de trailer Beeldend werken
Het onderwijs wordt verzorgd door:
Preventiemedewerkers, communicatieprofessionals, onderzoekers, projectleiders en andere professionals in de public health.
Score in evaluatie: in 2018 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
De 2e dag wordt in overleg met de deelnemers bepaald.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.