030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Storytelling en narratieve communicatiemethoden

Datum: 21 aug '18

In het kort

Als gezondheidsprofessionals zijn wij gewend een sterk beroep te doen op de rationale verwerking van gezondheidsinformatie. We baseren ons daarbij op de veronderstelling dat de ontvanger bij voorbaat geïnteresseerd is. Maar deze nadruk op cognitieve informatieverwerking is lang niet altijd effectief. Zolang er geen acuut gezondheidsprobleem is dat om een oplossing vraagt, gaat men doorgaans niet actief op zoek naar informatie over gezondheid en gezond gedrag. Een narratieve benadering, daarentegen, doet een beroep op affectieve principes: op emoties en op de belangstelling voor dat wat mensen wezenlijk raakt.

Wil jij inzicht in de verschillende vormen van narratieve benaderingen en storytelling voor gezondheidszorg en preventie? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Verhalen zijn effectiever dan statistieken

Deze module kun je volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze module ontwikkel je inzicht in de verschillende vormen van narratieve benaderingen en storytelling voor gezondheidszorg en preventie. We bespreken de onderwerpen aan de hand van praktijkvoorbeelden, wetenschappelijke bevindingen en beeldfragmenten.

Verhalen zijn laagdrempelig en bieden identificatiemogelijkheden. Dit wordt ook wel narrative involvement, transportation en immersion genoemd. Goede verhalen leggen waarden bloot en helpen om gezondheidsthema’s te begrijpen en in acties om te zetten.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je op de hoogte van de uitgangspunten van een narratieve benadering.
  • ken je verschillende manieren om storytelling en de kracht van verbeelding in te zetten in je eigen praktijk van gezondheidszorg en preventie.

Deze eendaagse module is een goede voorbereiding op de tweedaagse verdieping: ‘’Aansluiting vinden bij je doelgroep: Entertainment Education voor gezondheidsbevordering“.

Docenten

  • Prof. dr. Martine Bouman, hoogleraar Erasmus Universiteit en wetenschappelijk directeur Centrum Media & Gezondheid.
  • Roel Lutkenhaus, onderzoeker Erasmus Universiteit en Centrum Media & Gezondheid.

De module is ontwikkeld door het Centrum Media & Gezondheid (CMG). Vanuit verschillende wetenschappelijke domeinen ontwikkelt en test het CMG innovatieve communicatiemethoden, met name om kwetsbare doelgroepen te bereiken. Ze doen dat onder andere door entertainment-education strategie, storytelling, sociale media en co-creatie in te zetten. Het CMG heeft hiervoor diverse (inter-)nationale prijzen ontvangen.

Centrum Media en Gezondheid - foto Casper Cammeraat - NSPOH
Bekijk de trailer van de minisoap SOUND op de website van het Centrum Media en Gezondheid. Foto Casper Cammeraat.

Voor wie

Voor preventiemedewerkers, communicatieprofessionals, onderzoekers, projectleiders en andere professionals in de Public Health die hun doelgroepen graag beter willen leren kennen en bereiken.

Toelatingseisen

Minimaal hbo denk – en werkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Big data gebruiken in public health onderzoek

Datum: 21 aug '18

In het kort

Elke dag creëren we 2,5 triljoen bytes aan data. Er is enorm veel data over de gezondheid, het gedrag en de omgeving van mensen. Wil je leren hoe je deze data adequaat inzet voor wetenschappelijk onderzoek in de publieke gezondheid? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Leer wetenschappelijk onderzoek met big data opzetten

Big data refereert naar de mogelijkheid om gebeurtenissen te volgen, verklaren en voorspellen door het slim combineren en analyseren van complexe datasets uit verschillende bronnen (Ottenheijm, 2015). De mogelijkheden voor innovatie en onderzoek met big data zijn talrijk en veelbelovend.

Binnen alle sectoren schallen de termen door de gangen: data science, big and messy data, data driven technology, e-Health, Internet of Things. “Big data is like teenage sex: everyone talks about it, nobody really knows how to do it, everyone thinks everyone else is doing it, so everyone claims they are doing it.” (Dan Ariely, 2013). De publieke gezondheidzorg is geen uitzondering.

Deze module is bedoeld voor koplopers, die kennis hebben gemaakt met de mogelijkheden van big data en big data graag willen inzetten voor onderzoek in de publieke gezondheid.

Welke subonderwerpen/onderdelen komen er aan bod?

Inleiding en overzicht van big data en toepassingen
Tijdens het eerste deel van de dag gaan we in discussie over de basisprincipes van big data, waar je rekening mee moet houden als je onderzoek wilt doen met big data. Denk hierbij aan ethische vraagstukken en privacy, data kwaliteit, vergelijkbaarheid van data en welke data geschikt, open en vrij beschikbaar is.

Koppelen van CBS-bestanden
Een voorbeeld van big data onderzoek is het verrijken van gemeentelijke registraties met CBS data. In praktische stappen word je meegenomen in hoe je kunt achterhalen welke informatie beschikbaar is en op welke manier je verschillende databestanden aan elkaar kunt koppelen.

Het inzetten van omgevingsdata voor beleidsonderzoek
Door de opkomst van big data weten we steeds meer over de leefomgeving. Binnen het kader van de nieuwe Omgevingswet spelen gezondheid, sporten en bewegen bovendien een prominente rol. Tijdens dit deel gaan we kijken naar hoe je omgevingsdata in kunt zetten voor beleidsrelevant gezondheidsonderzoek.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je beschrijven hoe je onderzoek met gebruik van big data verantwoord kunt opzetten.
  • kun je de bruikbaarheid van data beoordelen.
  • kun je de kwaliteit van data beoordelen.
  • heb je inzicht in hoe databestanden gekoppeld kunnen worden.

Docent

Deze interactieve dag wordt verzorgd door drie docenten:

  • Mariëlle Beenackers, PhD en senior onderzoeker aan de afdeling maatschappelijke gezondheidszorg van het Erasmus MC met als expertise sociale epidemiologie.
  • Merel Schuring, Post doctoraal onderzoeker bij de afdeling maatschappelijke gezondheidszorg van het Erasmus MC.
  • Mark Noordzij, onderzoeker bij het Mulier Instituut. Werkt aan vraagstukken die bewegen, sport en de leefomgeving aan elkaar verbinden.

Voor wie

Voor professionals in de public en occupational health en koplopers, die kennis hebben gemaakt met de mogelijkheden van big data en big data graag willen inzetten voor onderzoek in de publieke gezondheid.

Toelatingseisen

Academisch denk- en werkniveau.

Ervaringen

Uitspraak van een eerdere deelnemer:

“De training was zeer actueel en helder uitgelegd. Eindelijk begrijp ik waar die ‘Big Data’ echt over gaan. Ik ben echt onder de indruk van het effect van een combinatie van bronnen op je ‘sample size’. En nu snap ik waarom het zo is. ” 

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Malaria, dengue, chikungunya, zika en westnilevirus

Datum: 2 aug '18

In het kort

Fris je kennis over malaria en vier andere infectieziekten op. Verbeter je advies aan de reiziger over deze ziekten die door muggen worden overgedragen.

Wat je leert

Malaria

Malaria is nog steeds verantwoordelijk voor vele honderden miljoenen zieken en enkele honderdduizenden doden per jaar. Dit veroorzaakt een enorme ziektelast in voornamelijk Afrika.

Voor gebieden met een middelmatige transmissie (voornamelijk Azië en Zuid-Amerika) wordt tegenwoordig voor gezonde reizigers het meenemen van een noodbehandeling geadviseerd. We gaan in op de achtergronden van dit beleid.

Daarnaast bespreken we uitgebreid de doelgroepen voor wie nog steeds profylaxe geadviseerd wordt. Hierbij komt voornamelijk casuïstiek aan de orde waarbij het advies en de keuze voor profylaxe meer complex is en praktische vragen oproept.

Je verdiept je kennis over de epidemiologie, cyclus van de parasiet, preventieve maatregelen en de afwegingen rond noodbehandeling en de keuze voor profylaxe.

Daarnaast gaan we in op resistentieontwikkeling en de actuele stand van zaken rond de ontwikkeling van een vaccin tegen malaria.

Dengue, chikungunya, zika en het westnilevirus

Als tweede onderdeel van deze nascholing bespreken we een aantal andere ziekten die overgebracht worden door muggen. We focussen hierbij op dengue, chikungunya, zika en het westnilevirus. Deze ziekten kennen de laatste jaren een verhoogde incidentie en verdere verspreiding over de wereld.

Je leert over de eigenschappen van deze virussen, de epidemiologie, de transmissie, het gedrag van de vectoren, preventieve maatregelen en de behandeling. Vaak verlopen deze ziekten subklinisch. Welke groepen lopen extra risico op een ernstiger beloop en complicaties?

Extra aandacht besteden we aan de afwegingen bij het advies aan vrouwen die zwanger zijn of een zwangerschapswens hebben en die naar een gebied reizen waar het zikavirus mogelijk voorkomt, de zogenaamde CDZ-landen. Moet je een reis dan altijd afraden?

Na afloop van deze nascholing:

  • kun je de epidemiologie, transmissieroute en preventieve maatregelen van dengue, chikungunya, zika en westnilevirus beschrijven.
  • kun je de reiziger adviseren over de preventie van deze ziekten tijdens en na de reis.
  • kun je de risico’s, transmissieroute en de preventie van malaria uitleggen aan de cliënt.
  • kun je volgens protocol preventieve maatregelen, noodbehandeling en profylaxe adviseren.
  • kun je beoordelen wanneer je moet verwijzen voor diagnostiek en behandeling.
  • kun je beoordelen wanneer je een advies zelf kunt geven of wanneer je moet verwijzen naar een (behandelend) arts of een specialistisch centrum.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door prof.dr. Michele van Vugt, internist-infectioloog in het Amsterdam UMC.

Voor wie

Voor artsen en verpleegkundigen werkzaam in de reizigersadvisering.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,4.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

De immuungecompromitteerde reiziger en muggenoverdraagbare aandoeningen voor artsen

Datum: 2 aug '18

In het kort

Vergroot je kennis over het adviseren van reizigers met een verlaagde afweer. Verbeter je advies over de preventie van muggenoverdraagbare aandoeningen. Verpleegkundigen volgen een parallel programma tijdens De immuungecompromitteerde reiziger en muggenoverdraagbare aandoeningen voor verpleegkundigen. Als arts krijg je verdieping over de evidence achter de richtlijnen.

Voor wie

Voor reizigersgeneeskundig (huis)artsen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Virale hemorragische koortsen, duiken en vliegen

Datum: 2 aug '18

In het kort

Duik in het diepe! Verbeter je adviezen voor cliënten die gaan duiken en vliegen. Doe deze eendaagse module en licht de reiziger ook beter voor over de preventie van hemorragische koortsen.

Wat je leert

Sinds vorig jaar zomer is er weer sprake van een uitbraak van ebola. Ebola kan net als bijvoorbeeld Crimean-Congo, Marburg en Lassa gepaard gaan met koorts en bloedingen. Virale hemorragische koorts is dan ook een verzamelnaam voor een aantal ziekten die veroorzaakt worden door verschillende virusstammen. We gaan dieper op een aantal van deze virussen in. We bespreken de verschillende transmissieroutes. De mogelijke preventieve maatregelen hangen immers samen met de wijze waarop de ziekten worden overgebracht. Daarnaast leer je over de epidemiologie en behandeling.

Het vervolg van de nascholingsdag staat in het teken van de medische risico’s van duiken en het reizen per vliegtuig.

Onder water staat het lichaam bloot aan andere omstandigheden dan op het land. Dit brengt risico’s met zich mee. Het advies is dan om ook om een sportmedische duikonderzoek te ondergaan voor gestart wordt met duiken. Tijdens dit onderdeel leer je hoe duikerziekten kunnen ontstaan. Uitgebreid staan we stil bij welke risicofactoren en risicogroepen sprake is van een contra-indicatie voor duiken. Na afloop van dit onderdeel kun je niet zelf een sport medisch duikonderzoek uitvoeren, maar kun je de cliënt wel voorlichten over de risico’s en verwijzen naar een sportmedisch duikcentrum.

Ook de specifieke omstandigheden aan boord van een vliegtuig kunnen van invloed zijn op de gezondheid van de gezonde en in het bijzonder van de reiziger met een (chronische) aandoening. Onwetendheid hierover leidt niet zelden tot medische problemen aan boord. We staan stil bij de factoren die van invloed kunnen zijn: bijvoorbeeld droge lucht, zuurstofgebrek, luchtdruk, ozon en immobiliteit. Daarna leer je over de verschillende aandoeningen die een (relatieve) contra-indicatie vormen om te vliegen.

Na afloop van deze middag:

  • Kun je de epidemiologie, transmissieroute en preventieve maatregelen van de belangrijkste virale hemorragische koortsen beschrijven.
  • Kun je de reiziger adviseren over de preventie van deze ziekten tijdens en na de reis.
  • Kun je vanuit de theorie over hyperbare en duikfysiologie in grote lijnen uitleggen hoe duikerziekten kunnen ontstaan;
  • Kun je uitleggen bij welke risicofactoren en risicogroepen sprake is van een contra-indicatie voor duiken;
  • Kun je uitleggen welke specifieke omstandigheden aan boord kunnen leiden tot gezondheidsklachten
  • Kun je benoemen welke medische condities een (relatieve) contra-indicatie voor vliegen vormen;
  • Kun je beoordelen wanneer je een advies zelf kunt geven of wanneer je moet verwijzen naar een (behandelend) arts of een specialistisch centrum.

Voor wie

Voor reizigersverpleegkundigen of reizigersgeneeskundig (huis-)artsen. De module is ook interessant voor artsen en verpleegkundigen die te maken hebben met zorg voor werknemers in het buitenland.

Docenten

  • Prof. dr. Michèle van Vugt, internist-infectioloog Amsterdam UMC
  • Dr. Pieter- van Ooij, senior duikerarts Duikmedisch Centrum Koninklijke Marine
  • Drs. Ries Simons, consulent luchtvaartgeneeskunde.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers deze module met een 8,1.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Lobbyen en netwerken

Datum: 2 aug '18

In het kort

Hoe krijg je jouw onderwerp op de (politieke) agenda? Ontdek hoe je je netwerk optimaal inzet en hoe je met lobbyen invloed uitoefent op de agenda’s van relevante partijen. Aan de hand van een persoonlijk lobby-doel ontwerp je een plan.​

Wat je leert

De regels van het lobbyspel en de richtlijnen voor een lobbyplan.

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing of  als keuze-onderdeel van jouw medische vervolgopleidingen.

Aan het eind van de module kun je een krachtenveldanalyse gebruiken om inzicht te krijgen in alle personen en partijen die betrokken zijn bij jouw lobbydoel. Hierdoor kun je bewuste keuzes maken voor relevante partijen en personen als je draagvlak wilt creëren en/of invloed wilt uitoefenen. Je leert hoe belangrijk het is om een langdurige vertrouwensband op te bouwen, zodat je op cruciale momenten op je expertise aangesproken wordt. Aan de hand van voorbeelden, maak je kennis met verschillende beïnvloedingsstrategieën. Doordat je weet welke partijen en personen het slagen van jouw lobbydoel kunnen beïnvloeden, kun je gericht beïnvloedingsstrategieën inzetten. Ook leer je de spelregels van het lobbyen en hoe je met een lobbyplan de agenda’s van relevante partijen kunt beïnvloeden en invloed kunt uitoefenen op de machten en krachten.

Het lobbyspel en de regels

Vragen die aan de orde komen zijn:

  • Hoe krijg ik iets op de (politieke) agenda?
  • Hoe zorg ik dat mijn boodschap landt bij degenen voor wie die bestemd is?

Bij  bovenstaande vragen gaat het ook om:

  • Wie kan mij helpen om mijn lobbydoel te bereiken, en hoe?

Je voorbereidingsopdracht vormt het uitgangspunt in deze module. De leerstof wordt gepresenteerd en besproken in de vorm van inleidingen, discussies en oefeningen. Daarnaast werk je aan je eigen lobby-plan.

Docenten

Het onderwijs wordt onder andere verzorgd door

  • Gertrude van Driesten, opleider NSPOH
  • Anja Koornstra, opleider NSPOH

Voor wie

Voor professionals in de public en occupational health.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – One Minute coaching en Strategisch coachen

Datum: 12 jul '18

In het kort

Wil je leren hoe je jouw aios in beweging krijgt, zonder lange gesprekken te voeren? En hoe je optimaal invloed uitoefent op het resultaat van een gesprek? Doe dan deze eendaagse didactische scholing over coaching.

Wat je leert

Leer mindset beïnvloeden en gesprekken sturen

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

Tijdens deze module behandelen we One Minute Coaching. Dat richt zich op de mentale veerkracht van mensen. Soms wil je als praktijkopleider, zonder lange gesprekken te voeren, je aios beïnvloeden om in beweging te komen. Door ‘one minute at a time’ kun je een medewerker in zijn mentale stemming (mindset) beïnvloeden. Dat doe je in het moment, zodat je direct inspeelt op de mentale processen.

Naast One Minute Coaching besteden we aandacht aan Strategisch coachen. We hebben dagelijks gesprekken met mensen, maar communiceren dan in meer of mindere mate op een automatische manier. Als je meer invloed wilt uitoefenen op het resultaat van deze gesprekken, is het essentieel om je bewust te worden van de verschillende communicatiestijlen. Strategisch coachen is een doelgerichte methode om gesprekken optimaal te sturen.

Tijdens deze dag wisselen we presentaties en discussie af met de uitwisseling van ervaringen, het doen van oefeningen en het uitvoeren van simulaties in groepen.

Na afloop van deze didactische scholing kun je:

  • kun je in korte contactmomenten invloed uitoefenen op de mindset van je aios in het ‘hier en nu’.
  • ben je in staat de essentie in een verhaal of gesprek te achterhalen en situaties te beïnvloeden.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Michiel Kunnen en Puck Winnubst.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – het landelijke werkgeverschap en ik als opleider

Datum: 12 jul '18

In het kort

Het landelijk werkgeverschap start in 2019. Wil je leren wat de belangrijkste veranderingen zijn in de opleiding arts maatschappij en gezondheid? En hoe je jouw veranderde rol als praktijkopleider goed kunt invullen? Doe dan deze eendaagse didactische scholing.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

Vanaf maart beginnen de eerste aios van de profielen Jeugdgezondheidszorg, Infectieziektebestrijding, Medische milieukunde, Tuberculosebestrijding en Forensische geneeskunde onder het Landelijk Werkgeverschap aan de eerste fase van de opleiding arts maatschappij en gezondheid.

Deze module is ontwikkeld om je hierover te informeren. ’s Ochtends krijg je informatie over de actuele stand van zaken van de opnieuw ingerichte opleiding. Ook contactpersonen zijn daarbij uitgenodigd. Er is tevens ruimte om onderling in gesprek te gaan.

De middag is specifiek bestemd voor  praktijkopleiders. We besteden dan aandacht aan hoe je om gaat met je veranderde rol. Hoe kun je bijvoorbeeld goed beoordelen nu je minder contact hebt met je aios? En hoe spreek je een duidelijke rolverdeling af met de stagebegeleiders?

Het programma wisselt kennisoverdracht en interactieve discussies af. Daarnaast doen we oefeningen en bespreken we casuïstiek.

Na afloop van deze didactische scholing weet je:

  • hoe jouw profielopleiding onder het Landelijk Werkgeverschap is vormgegeven.
  • hoe je jouw kennis en ervaring kunt inzetten nu je rol als praktijkopleider meer op afstand is.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • N.J.Th. (Col) Prevoo, trainer Klotz, Schouten en Prevoo.
  • Instituutsopleiders van de NSPOH.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van  opleidingsinstellingen waar vanaf 2019 de praktijkopleiding van de profielen Jeugdgezondheidszorg, Infectieziektebestrijding, Medische milieukunde, Tuberculosebestrijding en/of Forensische geneeskunde wordt aangeboden.

Toelatingseisen

Je kunt deze module volgen als je:

  • de basisopleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of
  • aios sociale geneeskunde begeleidt onder verantwoordelijkheid van een erkend praktijkopleider.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Summer school public health 2019

Datum: 11 jul '18

In het kort

De NSPOH Summer schools zijn een begrip: ze zijn elk jaar snel volgeboekt! Ook dit jaar stellen we weer een praktisch toepasbaar, actueel en relevant programma samen. Wil jij je kennis en vaardigheden bijspijkeren met gevarieerde en inhoudelijke onderwerpen? Wil je je in drie dagen in een aangename omgeving intensief verdiepen in de hele breedte van de publieke gezondheidszorg? Doe dan deze zomerschool public health.

Wat je leert

In de praktijk toepasbare, actuele onderwerpen uit jouw vakgebied

Je kunt deze module volgen als bij- en nascholing.

De summer school biedt een rijk palet van actuele thema’s in het vakgebied van maatschappij & gezondheid. Verscheidene vakinhoudelijke onderwerpen worden vanuit verschillende invalshoeken belicht. De onderwerpen en thema’s wordt jaarlijks vernieuwd en geactualiseerd. Door nieuwe kennis, ideeën en perspectieven raak je geïnspireerd om het nieuwe werkseizoen gemotiveerd te starten.

Het onderwijs is actief en intensief. Het programma biedt daarnaast ook ruimte voor ‘netwerken’ en ontspannen. In drie dagen verwerf je het maximum van 18 uur accreditatie. Daarna is jouw (kennis)accu weer volledig opgeladen.

Het precieze programma voor dit jaar wordt later bekend gemaakt.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ben je op de hoogte van actuele en relevante onderwerpen op het gebied van public health.
  • heb je je vakkennis en vaardigheden bijgespijkerd.

Voor wie

Voor professionals in de public health, artsen M&G (die de 1e fase van de medische vervolgopleiding Maatschappij en gezondheid hebben afgerond), deelnemers aan de Master of public health en andere ervaren professionals in de publieke gezondheid.

Toelatingseisen

Academisch werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2018 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,2 en een 8,5.

“Zo houden! Was echt top”, aldus een deelnemer.

Summer school Public Health 2017 NSPOH
Summer school Public Health 2017 NSPOH. Foto: Laurent de Vries

Twitteruitspraak van deelnemer: “Spreuk op landgoed tijdens Summer school van @NSPOH: Ontwikkel je #wijsheid, niet alleen je #kennis. Dat was denk ik de kern van de dagen!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – kaartlezen en bruggen bouwen

Datum: 10 jul '18

In het kort

Wil jij jouw gedragsstijl achterhalen en leren wat voor impact die heeft op de samenwerking binnen een team? En wil je leren hoe jij met die kennis effectiever kunt samenwerken? Doe dan deze didactische scholing. Kom zo mogelijk samen met je aios zodat jullie inzicht krijgen in elkaars gedragsstijl.

Wat je leert

Achterhaal jouw gedragsstijl en leer effectiever samenwerken

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

Met de MapsTell methode, gebaseerd op DISC, kun je op een verhelderende manier verschillende gedragsstijlen achterhalen en de impact hiervan op de samenwerking binnen een team verkennen.

Tijdens deze module krijg je inzicht in de verschillende voorkeursstijlen. Je maakt kennis met de ‘Wereld van Verschil’ en je krijgt op een toegankelijke en leuke manier inzicht in zowel je eigen gedrag als dat van de anderen. Zo kun je bruggen bouwen!

We raden je aan om samen met jouw aios te komen.! Na aanmelding krijg je informatie hoe hij of zij zich hiervoor tegen een gereduceerd tarief kan opgeven. Deze scholing telt voor de aios mee als keuzeonderwijs.

Na afloop van deze didactische scholing kun je:

  • je eigen DISC gedragsstijl benoemen.
  • de kennis van jouw gedragsstijl en die van anderen gebruiken om effectiever samen te werken.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Evi Vermeer, procesbegeleider, teamcoach en trainer NSPOH.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.