030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Leergang toekomstgerichte publieke gezondheid

Datum: 8 dec '21

In het kort

Ben jij op zoek naar hoe je je rol als GGD-professional, beleidsadviseur, kwartiermaker of projectleider in de regio kunt verstevigen en samen met anderen de ingewikkelde problemen hanteerbaar kunt maken? Doe dan mee aan deze zevendaagse opleiding Toekomstgerichte publieke gezondheid.

Wat je leert

Verstevig je rol in de public health en maak complexe problemen hanteerbaar

Werk je in de publieke gezondheid, dan werk je in een complex veld. Je werkt aan organisatie-overstijgende vraagstukken, waarbij je te maken hebt met diverse perspectieven, belangen, wensen en mensen. Je wilt je rol in de regio verstevigen en samen met anderen ingewikkelde problemen hanteerbaar maken en daarbij afstemmen op maatschappelijke ontwikkelingen. Uitdagend, maar niet altijd gemakkelijk. De unieke leergang Toekomstgerichte publieke gezondheid is een opleiding voor en door de publieke gezondheid.

Tijdens de leergang leer je de uitgangspunten van de Design Thinking-methode toepassen op een wicked public-health probleem. Je kunt deze methode vervolgens ook op andere thema’s in je eigen praktijk toepassen. Je maakt een systeemanalyse en ontdekt welke actoren de beste samenwerkingspartners zijn. Je leert om vanuit meerdere perspectieven te kijken en denkbeelden bij elkaar te brengen en ook daadwerkelijk tot praktische oplossingen te komen. Ook bestudeer en verrijk jij je rollen als professional en je eigen bijdrage aan de publieke gezondheidszorg.

De  leergang heeft drie belangrijke pijlers:

  • Wicked problems hanteerbaar maken. Veel public health-problemen zijn wicked problemen. Ze zijn complex, onzeker en niet op de traditionele manier op te lossen. Hoe kom je in de positie om deze problematiek in je eigen regio aan te pakken? Je krijgt een aantal handvatten om een complex probleem te ontwarren.
  • Professionele verdieping door inhoudelijke thema’s. Tijdens de opleidingsdagen kiezen de deelnemers aan welke praktijkvraagstukken wordt gewerkt. Deze thema’s zijn de kapstok voor de aangeboden theorieën: je gaat meteen aan de slag met deze tools en dat doe je met anderen samen in een subgroep. Daarnaast vertellen experts uit verschillende velden hoe zij zijn omgegaan met een wicked probleem, zodat je geïnspireerd raakt om complexe problemen in je eigen regio op te lossen.
  • Versterken persoonlijk leiderschap. In deze module ontdek en versterk je jouw vingerafdruk. Wie ben je, wat zijn jouw waarden, normen, opvattingen, drijfveren en hoe kun je dat op een mooie en overtuigende manier tot uiting laten komen in je werk? Wat draag jij bij aan de ontwikkeling van het werkveld? En hoe kun je anderen uitnodigen om met je mee te doen? Dit zijn vragen die we adresseren.

(tekst gaat verder onder afbeelding)

 

We maken gebruik van aspecten van systeem theorieën, design thinking en action learning. We leven in een complexe wereld, die nooit helemaal kenbaar en planbaar is. Het begrijpen van de systeemdynamiek die onder wicked problemen liggen, maakt innovatie mogelijk. Je krijgt begrip voor en grip op je vraagstuk, genereert mogelijke oplossingen en kijkt met wie in je regio je de best mogelijke aanpak kunt vinden.

Na afloop van de leergang kun je – samen met anderen – :

  • een wicked (complex, moeilijk oplosbaar) probleem ontrafelen en nieuwe oplossingsrichtingen vinden.
  • breed over verschillende terreinen (onder andere public health, fysiek domein en sociaal domein) kijken naar het wicked probleem.
  • verschillende perspectieven benoemen op het wicked probleem en die ook toepassen.
  • methoden/theorieën van design thinking, systeemtheorie en krachtenveldanalyse toepassen op een wicked probleem.
  • de belangen en waarden van de belangrijke actoren (belanghebbenden) bij een wicked probleem in kaart brengen en analyseren en weet je hoe je je krachtenveld in beweging kunt brengen om een bijdrage te leveren aan de oplossing van het wicked probleem.
  • de gevonden informatie vertalen in een plan van actie of een advies en
  • heb je meer ontdekt over wie je bent (drijfveren, identiteit en opvattingen) en wat je te bieden hebt in het werken aan complexe vraagstukken.

Voor wie

Als ambitieuze professional, beleidsadviseur of projectleider wil je graag uitgedaagd en verleid worden om anders te denken. Je vindt het leuk om je eigen expertise te delen. Je kijkt vooruit en levert graag een bijdrage aan een toekomstbestendige public health, het liefst samen met anderen.

Toelatingseisen

Je hebt minstens drie jaar ervaring in de public health, een wetenschappelijke vooropleiding of wo-werk- en denkniveau.

Docenten vorige editie (onder andere):

  • Irene Koel, oprichter van The Zoooooo en maker van Podcast Monkey Talk. Irene helpt mensen en bedrijven, klein en groot, bij duurzame ontwikkeling en betekenisvolle groei. Door het samen maken van marketing-concepten: verandering door te doen. Spelenderwijs en met begeleiding van een ervaren roedel voorapers.
  • Ralph Poldervaart. Ralph zet graag de boel in beweging bij organisaties met de kracht van verhalen. Om de verbinding te maken van binnen naar buiten, maar zeker ook om de buitenwereld binnen voelbaar te maken. Met Persona Company helpt hij verschillende klanttypen tot leven te brengen.
  • Prof. Jan Rotmans, hoogleraar aan Erasmus Universiteit en oprichter van Drift (Dutch Research Institute for Transition). Jan is sinds 2014 hoogleraar Transitiekunde en richtte het Dutch Research Institute for Transition (DRIFT) op.
  • Angela de Vos, Managing consultant BMC, GGD Gelderland Midden
  • Anouk op ’t Veld, Initiatiefnemer GelijkGezond en Strategy Development bij Medido, daarvoor bij Philps Healthcare en Andersson Elffers Felix.
  • Etske Kroon, Stuurboord Training, Coaching en Ontwikkeling. Haar aandachtsgebieden zijn leiderschapsontwikkeling, adviesvaardigheden, strategisch opereren, aansturen van veranderingen en werken in een politiek-bestuurlijke omgeving.
  • Inge Douwes. Senior adviseur en opleider bij NSPOH. Inge is betrokken bij het kernteam van de MPH en werkt in de leergang met de principes van Design Thinking, Action Learning en systemisch kijken.

Praktische informatie

De 7-daagse leergang Toekomstbestendige publieke gezondheid heeft een doorlooptijd van ruim een half jaar. Je werkt en leert in de bijeenkomsten en tussendoor in subgroepen of individueel.

Verder lezen

Lees ook het artikel met 3 tips voor werken met wicked problems in de publieke gezondheid 

(tekst gaat verder onder afbeelding)

Incompany uitvoering van de leergang Toekomstgerichte publieke gezondheidszorg dec 2023

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Haal meer uit je vergaderingen

Datum: 27 okt '21

In het kort

Wil jij praktische handvatten hoe effectiever te vergaderen binnen jouw organisatie? Naast praktische tips van de docenten ga je met de andere deelnemers in groepjes zelf aan de slag. Je ontdekt meer over valkuilen en jouw eigen rol in de vergadering. Schrijf je snel in voor deze nieuwe nascholing.

Wat je leert

 Doe je voordeel met tips en handvatten bij vergaderen

We vergaderen wat af in Nederland. Dat kost veel tijd en energie. Stel jij jezelf wel eens de vraag ‘Wat doe ik bij dit overleg?’ Dan is het overleg waarschijnlijk zijn doel voorbij geschoten. Wanneer vergaderen goed gebeurt, heeft het een functionele meerwaarde en is het ook nog eens leuk! Organisaties kunnen veel winst behalen door ‘beter’ te vergaderen.

Tijdens dit dagdeel ga je met volgende onderwerpen aan de slag:

  • Ervaringen met vergaderen.
  • Wat zijn vergadervalkuilen?
  • Welke rol heb je zelf bij vergaderingen?
  • Effectieve vergadermethoden
  • Besluitvorming
  • Tips en handvatten
  • Goed voorzitterschap
  • Online vergaderen.

Het start eigenlijk allemaal met de vraag ‘Is dit overleg écht nodig?’ Dit en meer tips komen aan bod in de bij- en nascholing ‘Haal meer uit je vergaderingen’.

Na afloop van deze module:

  • kun je benoemen wat de valkuilen zijn rondom vergaderen en heb je handvatten om deze valkuilen te vermijden.
  • ben je in staat om actief en constructief aan een vergadering of overleg in je werksituatie bij te dragen.
  • kun je uitleggen wat belangrijke punten zijn in je rol als voorzitter.

Voor wie

Voor professionals in de public of occupational health die handvatten zoeken hoe je binnen de organisatie efficiënter en leuker kunt vergaderen.

Toelatingseis

Hbo-werk en denkniveau.

Docenten

Puck Winnubst, MSc. Puck is gedragswetenschapper en trainer op het gebied van professionele vaardigheden en verschillende pedagogische onderwerpen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

“De docenten wisten het onderwerp op een leuke manier te presenteren en de groep interactief te betrekken. Het ‘saaie’ onderwerp vergaderen werd echt interessant gemaakt”.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stress als bondgenoot

Datum: 20 okt '21

In het kort

Stress- en burn-out zijn beroepsziekte nummer één. Daarom wordt steeds meer gedaan aan stressreductie en preventie. Maar is het echt zo slecht om stress te hebben? Stress kan soms ook heel nuttig zijn. Wil jij leren hoe je stress juist vóór je kunt laten werken zonder de nadelige gezondheidseffecten? Geef je dan op voor deze training!

Wat je leert

Ziekte en uitval door stress- en burn-out kost bedrijven duizenden euro’s per jaar. En met COVID-19 en de veranderingen die die pandemie met zich meebrengt, wordt de veerkracht van werknemers nog meer op de proef gesteld. Daarom wordt er steeds meer gedaan aan stressreductie en preventie. Het is echter een misvatting dat mensen geen stress zouden mogen hebben.

Het hebben van stress is namelijk niet ongezond, het helpt je juist bij het behalen van prachtige uitdagende prestaties! Zoals het binnen de deadline afkrijgen van dat rapport. Of door die extra dienst te draaien. Echter, langdurige stress is daarentegen wél slecht voor je.

Wat als je stress voor je kunt laten werken? Dat je meer over stress leert, zodat je stress kunt inzetten om juist beter om te gaan met jouw energiemanagement? Dat is wat je in deze training leert. Je gaat aan de slag met een persoonlijk actieplan om je eigen energieniveau op pijl te houden, zodat je energiek en vitaal aan het werk blijft.

Na afloop van deze module

  • kun je uitleggen wat stress is en hoe het je lichaam beïnvloedt.
  • kun je benoemen wat de eigen energievreters en -gevers zijn.
  • heb je zelfkennis over kwaliteiten die je kunt inzetten om meer energie te krijgen uit werk.
  • weet je hoe je kunt omgaan met je mindset en het gevoel van invloed kunt vergroten.

Voor wie

Professionals in de public & occupational health

Docenten

  • Marieke Verhoeven, Werkgeluk trainer en loopbaancoach bij Verhoeven Coaching en PlanHR.
  • Ismahane Ben Smail, training developer & trainer soft skills bij Verdi B.V.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.

Wij vroegen waarom eerdere deelnemers voor deze module kozen. Dat was omdat zij meer wilden weten over:

  • Wat is het verschil tussen stress, burn-outklachten en een echte burn-out?
  • Hoe ga ik om met grenzen stellen met behoud van de relaties?
  • Hoe ga ik om met het spanningsveld tussen kwaliteit leveren en hoge productiedruk?
  • Hoe bewaak ik een goede werk/privébalans?
  • Hoe herken ik dat ik teveel hooi op mijn vork neem en hoe doe ik een stapje terug?
  • Tevel ballen in de lucht: laat ik ze vallen of delegeer ik ze?
  • Delegeren: wel of niet doen, en zo ja hoe?
  • Wat doe je als er misbruik wordt gemaakt van jouw empathie en compassie?
  • Hoe ga ik om met een veranderende functie?
  • Wat zijn gouden tips om stress in goede banen te leiden?

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Seksuele gezondheid voor artsen

Datum: 19 jul '21

In het kort

Werk je als arts of verpleegkundig specialist op het Centrum seksuele gezondheid (CSG) van een GGD? Wil jij je blik verbreden van de hulpvraag van een individuele cliënt naar het bredere public health perspectief en hierbij ook oog krijgen voor de samenhang tussen de preventie en behandeling van soa en seksualiteitshulpverlening? En wil je meer leren over de achtergronden van de diagnostiek en behandeling van de meest voorkomende soa? En ben je benieuwd hoe je je cliënten kunt ondersteunen bij gedragsverandering met behulp van het Soa Aids gespreksmodel? Volg dan de module Seksuele gezondheid voor artsen.

Deze module is een onderdeel van het opleidingstraject arts seksuele gezondheid. Dit traject bestaat naast deze module uit de Algemene Scholing Aanvullende Seksuele Hulpverlening (AS-ASH) van Rino Amsterdam en Rino groep Utrecht en de driedaagse basistraining Motiverende gespreksvoering in de soa- en hiv-bestrijding ontwikkeld door Soa Aids Nederland. Daarnaast is deze module onderdeel van de Opleiding arts infectieziektebestrijding.

De module is door de NSPOH en Soa Aids Nederland (SANL) herontwikkeld en bestond eerder uit de Startmodule ASG: het public health perspectief en de Vervolgmodule ASG: soa-bestrijding voor artsen.

Wat je leert

De regionale Centra voor Seksuele Gezondheid bieden laagdrempelige zorg. Ze richten zich op sociaal kwetsbare doelgroepen met een hoog risicogedrag en een verhoogd risico op seksueel overdraagbare aandoeningen (soa).

In deze module staan we stil bij de context en het krachtenveld waarin de CSG opereren. Waarom is de aanvullende seksuele gezondheidszorg (ASG) zo georganiseerd en wat betekent dit voor jouw werk? Welke taken en bevoegdheden heb jij en hoe werk jij hierin als arts of verpleegkundig specialist samen met de andere professionals op het CSG? We gaan in op de verschillende doelgroepen van de ASG-regeling. Hierdoor leer je individuele signalen tijdens een consult vertalen naar populatiegerichte risico’s en trends waardoor je deze in het bredere perspectief van de public health kunt plaatsen en gerichte interventies kunt inzetten.

Daarnaast krijg je inzicht in de samenhang tussen soa- en seksualiteitshulpverlening. Want achter een soa-vraag zit vaak een seksualiteitsvraagstuk – en vice versa. In de spreekkamer kunnen beide vraagstukken dan ook niet los van elkaar worden bezien. Hiervoor krijg je een introductie op seksuologische vraagstukken.

Daarnaast besteden we in deze module uitgebreid aandacht aan de medische theorie over seksueel overdraagbare aandoeningen. De nadruk ligt hierbij op gonorroe, chlamydia (inclusief lgv), syfilis, hiv en hepatitis B. De vijf soa waar binnen de regionale soa-centra in het kader van de regeling ASG na triage op getest en behandeld wordt. Maar ook ander soa komen aan bod. Via een syndromale benadering verdiep je je kennis over de ziektebeelden, diagnostiek en behandeling.

Ook gaan we in op de verschillende aspecten van het consult seksuele gezondheid. Hierbij komen o.a. gespreks- en consultvoering, en de seksuele en seksuologische risicoanamnese aan bod. Je leert in een e-learning over de basisbeginselen van de motiverende gespreksvoering en oefent deze met virtuele cliënten. Tijdens diverse onderdelen van deze module ga je deze vaardigheid nog nader oefenen, bijvoorbeeld bij het onderdeel partnermanagement.

Hoe je leert

Deze module is blended vormgegeven. In de voorbereiding maak je zelfstandig een start met het aanleren en verwerken van nieuwe kennis, onder andere door middel van het lezen van literatuur, het bekijken van video’s en het maken van opdrachten. Hierdoor is tijdens de les meer tijd voor verdieping, verbinding met de dagelijkse praktijk en uitwisseling met andere deelnemers. Dit betekent wel dat een goede voorbereiding van jou als deelnemer essentieel is om daadwerkelijk in de les ook die verdiepingsslag te kunnen maken.

De totale studiebelasting inclusief contacturen bedraagt 54 uur. Dit betekent dat je per onderwijsdag ca. 3 uur besteed aan voorbereiding. Je sluit de module af met een kennistoets over soa.

Maar leren gebeurt natuurlijk met name op de werkvloer. Daarom neemt een ervaren collega minimaal twee keer een Korte praktijkbeoordeling (KPB) bij je af tijdens het spreekuur.

Na het succesvol afronden van deze zesdaagse module kun je:

  • uitleggen hoe de ASG in Nederland is georganiseerd en welke betekenis dit heeft voor het triage- en testbeleid en de seksualiteitshulpverlening.
  • hierbij de vertaling maken naar de meer algemene betekenis voor de infectieziektebestrijding en de public health in het algemeen.
  • een differentiaaldiagnose op het gebied van soa opstellen bij een cliënt met klachten.
  • gericht diagnostiek aanvragen en interpreteren.
  • de belangrijkste soa volgens protocol behandelen en preventieve maatregelen inzetten.
  • de principes van partnerwaarschuwing en partnerbehandeling uitleggen.
  • uitleggen welke samenhang er is tussen de soa- en seksualiteitshulpverlening.
  • cliënten op beginnend niveau via counseling op maat motiveren voor gedragsverandering.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door docenten bekend met of werkzaam in de aanvullende seksuele gezondheidszorg.

  • Hanna Bos, arts maatschappij + gezondheid Soa Aids Nederland
  • Angelita Casanovas, kwaliteitsfunctionaris CSG GGD Amsterdam
  • dr. Selwyn Lowe, internist-infectioloog MUMC
  • dr. Dirk Posthouwer, internist-infectioloog MUMC
  • Carien Manuels, arts-seksuoloog GGD Amsterdam
  • dr. Vigfús Sigurdsson, dermatoloog UMC Utrecht
  • Colette van Bokhoven – Rombouts, arts M+G, GGD Gelderland Zuid
  • Dr. Karlijn Kampman, arts M+G GGD Twente
  • Paul Zantkuijl, strategisch adviseur doelgroepen, Soa Aids Nederland
  • dr. Clarissa Vergunst, dermatoloog GGD Amsterdam.

Voor wie

Artsen en verpleegkundig specialisten die werkzaam zijn op een Centrum seksuele gezondheid van de GGD. Deze module is ook interessant voor andere artsen en verpleegkundig specialisten die in hun werk te maken hebben met soa-bestrijding en seksualiteitshulpverlening. Zij werken bijvoorbeeld binnen defensie, de JGZ, een penitentiaire inrichting of een commerciële soa-kliniek.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze module vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan de module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Toelatingseisen

  • BIG-registratie als basisarts.
  • BIG-registratie als verpleegkundig specialist.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,6.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Conflicthantering door geweldloze communicatie

Datum: 31 mei '21

In het kort

Tegenstrijdige belangen en/of botsende karakters leiden gemakkelijk tot conflicten. Ook professionals in de public en occupational health komen hiermee in aanraking. Wil jij je vaardigheden versterken om in deze situaties adequaat op te treden? Volg dan deze tweedaagse geaccrediteerde module.

Wat je leert

Omgaan met conflicten door geweldloze communicatie en het creëren van een win-win oplossing

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Deze module werd voorheen aangeboden onder de titel: Omgaan met conflicten en succesvol onderhandelen.

Conflicthantering is een belangrijke vaardigheid, ook voor medische professionals. Tijdig en effectief ingrijpen voorkomt dat de vlam in de pan slaat. In deze training krijg je een introductie in geweldloze communicatie en leer je dit gedachtengoed toe te passen in conflicten en momenten van spannende communicatie. Geweldloze communicatie, ontwikkeld door Marshall Rosenberg, is een manier van communiceren die helpt om op een verbindende manier een win-win oplossing te bereiken.

Je krijgt zicht op het gedrag waar jij toe geneigd bent in communicatie en conflicten. Daarnaast krijg je handvatten hoe om te gaan met het gedrag van de ander. Aan de hand van casuïstiek uit je eigen praktijk oefenen we met gesprekstechnieken om te komen tot een win-win oplossing.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • ken je de beginselen van geweldloze communicatie en leer je deze in te zetten tijdens spannende momenten en conflicten.
  • ken je jouw eigen communicatievoorkeur in tijden van conflicten en weet je wat het effect van deze stijl is.
  • heb je je repertoire verbreed en kun je verschillende manieren van communiceren al naar gelang de situatie inzetten.
  • leer je van (schijnbaar) tegengestelde belangen te komen tot oplossingen waarin alle betrokkenen zich kunnen vinden.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Almer Toby. Almer is sinds 2008 werkzaam als trainer en coach. Daarvoor heeft hij ervaring opgedaan als organisatieadviseur in het bedrijfsleven en de non-profit sector. Denk hierbij aan thema’s als communicatie, samenwerken, persoonlijk leiderschap en teamontwikkeling.

Voor wie

Sociaal geneeskundigen en andere professionals werkzaam in de public en occupational health.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Jobcrafting: zelfsturing in je werk

Datum: 5 mei '21

In het kort

Een leukere baan zonder weg te gaan. Vergroot je werkplezier door te jobcraften. Medewerkers die jobcraften zijn gelukkiger en meer bevlogen, doordat ze de regie pakken in het werk. Klinkt je dat als muziek in de oren? Doe dan mee met de training Jobcrafing: zelfsturing in je werk.

Wat je leert

Richt je functie zo in dat je je talenten optimaal inzet en ontwikkelt

Het optimaal benutten van talenten staat centraal bij jobcraften. Je kunt jobcraften ook omschrijven als ‘sleutelen aan je baan’, of zoals ze het in België mooi noemen: baanboetseren’. Tijdens deze module gaan we kritisch kijken naar de manier waarop je je baan invult met als doel de functie zo in te richten dat je talenten optimaal worden ingezet en ontwikkeld. Daarbij leer je over de vier verschillende niveaus van jobcraften. Aan het einde van de workshop heb je meer inzicht in jouw talenten en ga je naar huis met een “persoonlijk crafting plan” om direct toe te kunnen passen op het werk.

Na afloop van deze module:

  • kun je benoemen hoe je meer plezier uit het werk kan halen.
  • kun je werken aan een persoonlijk craftingplan.
  • kun je benoemen wat jouw talenten, energievreters en gevers zijn.
  • kun je benoemen hoe je meer energie uit je werk kunt halen.

Voor wie

Professionals in occupational en public health.

Docent

Marieke Verhoeven is gecertificeerd life- en loopbaancoach en eigenaresse van Verhoeven Coaching. Haar expertisegebieden zijn omgaan met stress, vergroten van werkgeluk en veerkracht.

Toelatingseis

HBO werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Het recept voor online interactie

Datum: 18 feb '21

In het kort

Online werken, we ontkomen er niet meer aan. De basale dingen lukken nu waarschijnlijk wel. Maar hoe zit dat met grotere overleggen? Voorlichtingen of onderwijs verzorgen? Hoe houd je dit levendig en effectief? Hoe zorg je voor interactie als iedereen naar een schermpje kijkt? In deze module delen wij hét recept voor online interactie!

Wat je leert

Houd je online meeting levendig en effectief

Iedereen heeft het al eens meegemaakt. Lange online sessies waarin veel informatie wordt gedeeld, weinig pauze is ingelast en mensen die allemaal afwachtend naar hun scherm staren als er een vraag wordt gesteld aan het publiek. Dat zijn vermoeiende en ook niet heel effectieve bijeenkomsten. Daardoor zie je er misschien tegenop om zelf een online bijeenkomst te faciliteren. Dat is zonde, want het kan echt anders!

In deze module gaan we praktisch aan de slag met het ontwerpen en geven van online interactieve bijeenkomsten. Wat zijn de basisprincipes? En waar houd je allemaal rekening mee in de voorbereiding? Welke simpele ‘trucjes’ bestaan er om deelnemers te activeren en de betrokkenheid te verhogen?

Geef je in de nabije toekomst een voorlichting of verzorg je onderwijs? Tijdens deze module krijg je de ruimte om aan de slag te gaan met het creëren van meer interactie in jouw eigen online bijeenkomst. Dus je leert niet alleen hoe het moet, je gaat ook naar huis met een concreet product waar je mee aan de slag kan.

Tot slot krijg je tijdens de module de mogelijkheid om met andere deelnemers tips en tricks uit te wisselen over wat wel en niet goed werkt.

Let op: we gaan in deze module niet uitgebreid in op de technische functionaliteiten van bijvoorbeeld Zoom of Teams. Basiskennis met deze programma’s is gewenst.

Na afloop van deze module

  • kun je verschillende vaardigheden inzetten om deelnemers actief te betrekken bij jouw online bijeenkomst.
  • kun je passende online werkvormen kiezen bij jouw online bijeenkomst die interactie met en tussen de deelnemers uitlokken.
  • kun je de basisprincipes van het geven van online interactieve bijeenkomsten toepassen.
  • weet je waarmee je rekening moet houden bij het voorbereiden van een online bijeenkomst.
  • heb je geoefend met het ontwerpen en ontwikkelen van een interactieve bijeenkomst.

Voor wie

Professionals in occupational en public health die willen leren hoe je online meer interactie creëert in bijeenkomsten en/of onderwijs.

Docenten

  • Merle Vrooijink – opleider/adviseur NSPOH
  • Marleen Mulder – opleider/adviseur NSPOH

Toelatingseis

Basiskennis van de functionaliteiten van online programma’s als Teams en/of Zoom zijn vereist. Twijfel je of jouw basiskennis voldoende is? Neem dan contact op met Aafke Nijhuis.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Midwinterdag

Datum: 21 jan '21

In het kort

‘A Brave New World’, dat is het thema van onze eigentijdse midzomerdag, uiteraard op 21 juni 2021. We bieden je een verrassend programma op een heel bijzondere locatie. We gaan naar het voetbalstadion Galgenwaard in Utrecht!

Een ruimere opstelling vind je nergens. We kijken ernaar uit om elkaar op veilige afstand weer in het echt te kunnen ontmoeten deze zomer.

Wat je leert

Sinds 2019 organiseert de NSPOH jaarlijks de Midwinterdag voor onze deelnemers en praktijkopleiders. Dit jaar gooide het coronavirus roet in het eten. Ondanks dat blijven we positief gestemd en zetten we de traditie voort met de Midzomerdag. Met jou en de andere deelnemers aan dit zomerse event staan we stil bij al het positieve dat 2020 ons heeft gebracht. En bij wat we hieruit meenemen om onze toekomst vorm te geven.

Wil jij meedoen op 21 juni 2021? Schrijf je dan snel in via de inschrijfknop hiernaast.

We hebben een mooi dagprogramma ontwikkeld. Met de onthulling van de sprekers van de dag lichten we alvast een tipje van de sluier op van wat ‘A Brave New World in petto heeft voor jou.

Docenten

  • Generatietheater.
  • Aldo Houterman ‘We zijn ons lichaam’.
  • Jolanda Keijsers Gedragsunit RIVM.
  • Annemieke Jansen ‘Hart voor je lijf’.
  • Jitske Kramer ‘Werk heeft het gebouw verlaten’.

Voor wie

  • Alle deelnemers aan opleidingen bij de NSPOH. Als dit Midzomer evenement onderdeel is van je curriculum, is deelname gratis.
  • Praktijkopleiders van deelnemers aan opleidingen bij de NSPOH.

Toelatingseisen

Hbo- of academisch denk- en werkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Yvette Saan - deelnemer opleiding Verpleegkundige M&G NSPOH - 2019
Yvette Saan – deelnemer opleiding Verpleegkundige M&G NSPOH – 2019

Lees het verslag van onze deelnemers aan deze dag in 2019, van

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Midsummer A Brave New World

Datum: 21 jan '21

In het kort

Op 21 juni, tijdens de midzomerdag, staat positiviteit centraal. Heeft de coronacrisis ons ook iets positiefs gebracht? En wat nemen we mee om onze toekomst vorm te geven?

Ben jij benieuwd wat er op het programma staat tijdens dit interactieve digitale congres en welke sprekers dit tot een succes gaan maken? Neem dan snel een kijkje en laat je benieuwen!

Wat je leert

Voor veel mensen vergt het behoorlijk aanpassingsvermogen om in deze tijd hun werkzaamheden toch naar tevredenheid uit te voeren en dat is niet altijd makkelijk en gaat zeker niet vanzelf. Je moet snel veranderen en mensen houden niet van veranderen. Wat doet deze nieuwe kijk op de wereld met jouw gezondheid?

Je volgt inspirerende voordrachten over:

  • Wat werkplezier betekent voor de verschillende generaties op de werkvloer.
  • Hoe om te gaan met gedragsverandering tijdens en na corona.
  • het onverwachte hanteren, een brug slaan naar het generatieleren.
  • Hoe we ons lichaam beter kunnen begrijpen en gebruiken in plaats van alleen naar het brein te kijken.
  • fitter worden en gevaarlijke ziektes voorkomen middels een gezonde leefstijl.

Sprekers

  • Generatietheater – betekent samen onderzoeken waarvan je energie krijgt in je werk en wat je energievreters zijn. Het draait om het sturen richting meer werkenergie en werkplezier voor alle generaties! Het Generatietheater is interactief en brengt de zaal fysiek in beweging. Een evenement met veel humor waardoor je met energie naar huis gaat. De scenes, oefeningen en voorbeelden zorgen ervoor dat er ook in de weken erna nog regelmatig over nagepraat wordt! Aart Bontekoning, wetenschapper op gebied van generatie-diversiteit in organisaties.

 

  • Aldo Houterman – In wij zijn ons lichaam laat filosoof Aldo Houterman zien hoe we ons lichaam beter kunnen begrijpen en gebruiken. Ik beweeg, dus ik ben. Houterman laat zien dat ons lichaam in staat is om te luisteren naar een situatie zonder dat we er bewust over nadenken. Aldo Houterman, Amsterdams docent filosofie en schrijver van het boek ‘Wij zijn ons lichaam’.

 

  • Jitske Kramer – Het onverwachte hanteren. Voor veel mensen vergt het behoorlijk aanpassingsvermogen om in deze tijd hun werkzaamheden toch naar tevredenheid uit te voeren en dat is niet altijd makkelijk en gaat zeker niet vanzelf. Je moet snel veranderen en mensen houden ‘in de regel’ niet van veranderen. Het onderverwachte hanteren en leiderschap tonen zijn in deze tijd nóg belangrijker. In het boek dat Jitske heeft geschreven ‘Werk heeft het gebouw verlaten’ wordt het hybride werken “nieuwe werken” vergeleken met andere culturen zoals de nomadencultuur. Door dit over verschillende generaties te trekken kunnen we een brug slaan naar het generatieleren. Jitske Kramer, Corporate antropoloog en zeer ervaren spreker.

 

  • Jolanda Keijsers – Het RIVM verzamelt sinds de Corona crisis data over hoe het de Nederlandse bevolking vergaat ten tijde van Corona, denk aan: thuiswerken; mentaal/emotioneel welzijn/ fysiek welzijn enzovoort: in hoeverre verandert gedrag? En hoe sluiten we daarbij aan met onze interventies? Het RIVM zoekt een platform om de resultaten van haar onderzoeken te delen met belanghebbende professionals. De Midzomerdag als opmaat om deze waardevolle data te delen.  Jolanda Keijsers, Gezondheidswetenschapper en epidemioloog, lid van de gedragsunit van het RIVM.
  • Annemieke Jansen, cardioloog in het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda. Deze cardioloog met expertise op het gebied van voeding en gezondheid, zag in de spreekkamer hoe ongezonde gewoontes mensen ziek kunnen maken. Maar ze keek ook naar zichzelf: hoe gezond leefde ze zelf eigenlijk? Tussen denken en doen gaapt soms een enorme kloof! En ze keek verder: hoe komen we daar overheen? Dus schreef ze ‘Hart voor je lijf’: over fitter worden en zo ziektes voorkómen.

Voor wie

Deelnemers in opleiding bij de NSPOH, praktijkopleiders, keuzeonderwijs én als open inschrijving!

Toelatingseisen

Hbo- of academisch denk- en werkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Yvette Saan - deelnemer opleiding Verpleegkundige M&G NSPOH - 2019
Yvette Saan – deelnemer opleiding Verpleegkundige M&G NSPOH – 2019

Lees het verslag van onze deelnemers aan deze dag in 2019, van

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Krachtenveldanalyse: maak strategisch gebruik van je netwerk

Datum: 16 jul '20

In het kort

Doelen in het sociale domein behaal je zelden zonder afhankelijk te zijn van anderen. Wil je krachtiger en sneller overzicht, inzicht en handelingsmogelijkheden in beeld hebben wie je wanneer en hoe moet inschakelen om jouw doel te bereiken? Maak dan een krachtenveldanalyse! Hoe je dat doet, leer je in deze module.

Wat je leert

Analyseer je krachtenveld en ontwikkel beïnvloedings- en benaderingsstrategieën

Als professional in de publieke en arbeidsgezondheid heb je in projecten vaak een coördinerende en sturende rol. Maar het is niet altijd eenvoudig om iedereen mee te krijgen in het belang van het oplossen van een bepaald gezondheidsprobleem, of het onder de aandacht brengen van een bepaalde product of dienst. Steun en draagvlak creëren gaat nu eenmaal niet vanzelf in het complexe werkveld van de publieke gezondheidszorg. Om deze complexiteit hanteerbaar te maken en sneller en makkelijker je doelen te realiseren is het handig als je werkt en denkt in termen van krachtenvelden.

In deze praktische module leer je denken en kijken in termen van belanghebbenden bij jouw vraagstuk, hun rollen, belangen, maar ook hun mening en houding en de kwaliteit van de werkrelatie die jij met hen hebt. Door je op deze wijze te verplaatsen in sleutelpersonen wordt het makkelijker om inhoud en proces aan elkaar te verbinden. Je leert meervoudig te kijken, waardoor je andere dingen gaat zien en andere oplossingsrichtingen zich openen.

Vervolgens leer je deze analyse vertalen naar de praktijk en ga je met je eigen vraagstuk aan de slag. Je ontwikkelt een strategie om in gesprek te gaan met de belangrijkste actoren in jouw krachtenveld, waardoor je samen een stap dichterbij het realiseren van het doel komt.

Na afloop van deze module

  • heb je inzicht in het hoe, wat en waarom van het maken van een krachtenveld.
  • heb je een methode in handen waarmee je voor elk vraagstuk dat je niet alleen kunt oplossen (elk doel waar je, bij het realiseren ervan afhankelijk bent van meerdere spelers) je krachtenveld in beeld kunt brengen.
  • heb je een overzicht van alle cruciale belanghebbende actoren die een wezenlijke rol kunnen spelen in het krachtenveld van je eigen casus
  • en krijg je inzicht in hun rollen, belangen, hun relatie tot jou en de mate van invloed die zij hebben op het realiseren van jouw doel.
  • heb je je krachtenveld geanalyseerd en een oplossingsrichting bedacht  om een stap dichterbij het realiseren van je doel te komen.
  • heb je een aanpak voor strategische gespreksvoering gekregen en hiermee geoefend.
  • heb je inzicht in je eigen voorkeursstijl om om te gaan met belangentegenstellingen.

Voor wie

Professionals in de publieke gezondheid en arbodienstverlening.

Docent

Drs. Myriam (M.S.) Gijsbers-van Pesch.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.