Antibioticaresistentie is en blijft een hot item. Wil je leren hoe je jezelf beter positioneert in dit complexe veld? Wil je meer kennis en adviesvaardigheden vergaren en een beter zicht krijgen op het krachtenveld? Doe dan deze driedaagse module.
Deze module is onderdeel van de Profielopleiding infectieziektebestrijding. Het is een keuze-onderdeel in de overige profielen. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Zoals bekend is er een samenhang tussen de mate van antibioticagebruik en de frequentie van antimicrobiële resistentie. Dit betekent dat antibiotica zeer terughoudend moeten worden toegepast – zowel in de veterinaire sector als in de humane geneeskunde. Als het gaat om het voorschrijven van antibiotica, is Nederland binnen Europa het braafste jongetje van de klas. Toch is antimicrobiële resistentie ook in ons land een groeiend probleem.
Tijdens de eerste dag komen vanuit het public health-perspectief de belangrijkste microbiële ziekteverwekkers aan bod. Hoe werken de verschillende antibiotica daartegen en hoe ontwikkelen bacteriën resistentie? Hoe werkt co- of multiresistentie?
Naast kennis is ook zicht op het gebruik van antibiotica in Nederland en daarbuiten een must. Surveillance-systemen en prevalentieonderzoek moeten meer inzicht geven in de ontwikkeling van antibioticagebruik en -resistentie bij diverse populaties, gezondheidszorginstellingen en import vanuit het buitenland. We bespreken de epidemiologie en maatschappelijke betekenis, zowel op individueel als op populatieniveau.
Op de tweede dag staan we meer stil bij de preventieve mogelijkheden. Naast het stimuleren van goed antibioticagebruik en een goede monitoring en surveillance van antibioticaresistentie is een adequate advisering n.a.v. een casus ook belangrijk. Aan de hand van diverse casuïstiek van oplopende aard c.q. complexiteit worden aspecten vanuit het perspectief van de DIP-er, Microbioloog en arts M&G besproken.
Tot slot staan we stil bij de profilering van de arts bij de antibiotica problematiek. Kort wordt ingegaan op de landscape (inter-)nationaal en regionaal rondom de problematiek bij antibioticaresistentie. Wordt de bestuurlijke inbedding van regionale zorgnetwerken uitgelegd en de relatie van antibioticaresistentie tot de wet publieke gezondheid. Welke positie kan je als arts innemen t.a.v. de taken die liggen binnen de 10 zorgnetwerken? Hoe ziet het krachtenveld eruit, wie doet wat en hoe positioneer je je hierin? Wat zou richting de toekomst nog moeten gebeuren?
Op de laatste dag van deze module proberen we gezamenlijk een antwoord te geven op bovenstaande vragen.
Het onderwijs wordt verzorgd door Paul Peerbooms, Tjalling Leenstra, Peter Molenaar, Stijn Raven, Anja Schreijer, Sjaak de Gouw en Cecile de Ruiter.
Voor artsen werkzaam in de infectieziektebestrijding en jeugdartsen, huisartsen en bedrijfsartsen die tijdens hun werk in aanraking komen met infectieziekten of antibioticaresistentie.
In 2017 zou. 100% van de deelnemers zou deze module aanbevelen aan anderen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk je als arts en wil je je specialiseren in de reizigersadvisering? Wil je je verdiepen in de epidemiologie van gezondheidsrisico’s en het gedrag van reizigers? Zodat je jouw cliënten optimaal kunt adviseren en vaccineren voor een verre reis. Volg dan deze LCR gecertificeerde basismodule.
Deze basismodule is een onderdeel van de Profielopleiding infectieziektebestrijding. De module kan ook gevolgd worden door artsen die in aanmerking willen komen voor registratie bij het LCR als reizigersgeneeskundig arts. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
De protocollen van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR) vormen het uitgangspunt tijdens deze module. In de praktijk kunnen bij reizigers echter vragen ontstaan waarop de protocollen geen eenduidig antwoord geven. Dankzij deze module verwerf je de benodigde bagage om in individuele gevallen advies te geven.
Je leert bijvoorbeeld de voor- en nadelen van chemoprofylaxe, vaccins en andere medicatie tegen elkaar af te wegen. Ook leer je welke verantwoordelijkheid ligt bij de reiziger, het reisbureau, de adviserend arts en de behandelend arts. Wie moet je wanneer inschakelen? Speciale aandacht is er voor malaria en vaccinbeheer. Ten slotte kijken we naar bijzondere reizigersgroepen, waaronder kinderen, zwangeren, ouderen, chronisch zieken en mensen met een verzwakt immuunsysteem.
Ter voorbereiding van deze module neem je de LCR-protocollenklapper door.
De module bestaat uit vijf onderwijsdagen en een afstandsdagdeel. In de presentaties, oefeningen en discussies nemen praktijkvoorbeelden een casuïstiek een prominente plaats in. Op de zesde en laatste dag sluit je de module online af met een digitale toets. De toets duurt een dagdeel.
Na succesvolle afronding van deze module ontvang je een certificaat van NSPOH. Voor je registratie als erkend reizigersgeneeskundige bij het LCR heb je behalve dit certificaat ook voldoende praktijkervaring nodig. Je dient op het moment van de aanvraag aantoonbaar werkzaam te zijn binnen het vakgebied. Lees meer informatie over de exacte voorwaarden voor registratie.
Voor artsen die zich willen specialiseren in de reizigersadvisering, voor deelnemers aan de Profielopleiding infectiebestrijding en artsen die een LCR gecertificeerde basisopleiding reizigersadvisering zoeken. Je werkt bijvoorbeeld als uitvoerder of supervisor bij een reizigersadviesbureau van een GGD, arbodienst, travel clinic of een huisartsenpraktijk.
Werk je nog niet in dit veld? Dan raden we je aan om vóór of tijdens de module ervaring op te doen via een stage bij een organisatie die is aangesloten bij het LCR.
N.B. Tijdens de onderwijsdagen dien je toegang te hebben tot de LCR-protocollen. Dit is ook een randvoorwaarde om de afsluitende kennistoets te kunnen maken. Indien je werkzaam bent bij een vaccinatieadviesbureau ontvang je een inlogcode via je werkgever. Daarnaast ontvang je een inlogcode indien je een abonnement neemt op de LCR-protocollen bij het LCR. Indien dit ook geen optie is, dan is het mogelijk om voor de duur van de module gebruik te maken van een tijdelijke inlogcode van NSPOH. Neem hiervoor contact op met Anouk Wijler via a.wijler@nspoh.nl.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,4.
Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:
“In de module reizigersadvisering en -immunisatie kwamen veel onderwerpen aan bod die voor de dagelijkse praktijk informatief en nuttig zijn.”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Tegenstrijdige belangen en/of botsende karakters leiden gemakkelijk tot conflicten. Ook professionals in de public en occupational health komen hiermee in aanraking. Wil jij je vaardigheden versterken om in deze situaties adequaat op te treden? Volg dan deze tweedaagse geaccrediteerde module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Deze module werd voorheen aangeboden onder de titel: Omgaan met conflicten en succesvol onderhandelen.
Conflicthantering is een belangrijke vaardigheid, ook voor medische professionals. Tijdig en effectief ingrijpen voorkomt dat de vlam in de pan slaat. In deze training krijg je een introductie in geweldloze communicatie en leer je dit gedachtengoed toe te passen in conflicten en momenten van spannende communicatie. Geweldloze communicatie, ontwikkeld door Marshall Rosenberg, is een manier van communiceren die helpt om op een verbindende manier een win-win oplossing te bereiken.
Je krijgt zicht op het gedrag waar jij toe geneigd bent in communicatie en conflicten. Daarnaast krijg je handvatten hoe om te gaan met het gedrag van de ander. Aan de hand van casuïstiek uit je eigen praktijk oefenen we met gesprekstechnieken om te komen tot een win-win oplossing.
Het onderwijs wordt verzorgd door Almer Toby – trainer, coach.
Sociaal geneeskundigen en andere professionals werkzaam in de public en occupational health.
Hbo werk- en denkniveau.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Outbreaks komen altijd onverwacht. Kun je in je werk met infectieziektebestrijding te maken krijgen, of wil je je kennis op dit vlak vergroten? Wil je leren uit welke epidemiologische en operationele stappen een outbreak-onderzoek bestaat? Doe dan deze praktische module Outbreak-onderzoek.
Deze module is een onderdeel van de profielopleiding Infectieziektebestrijding. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij in-company uit te voeren.
Outbreaks komen altijd onverwacht en op onmogelijke tijdstippen. Een goede voorbereiding is daarom cruciaal. In deze module leer je een epidemiologisch onderzoek van een outbreak opzetten. Daarbij besteden we aandacht aan aspecten als:
Je leert omgevingsonderzoek en controlemetingen uitvoeren. Daarnaast leer je wat de beperkingen zijn van een onderzoek tijdens een uitbraak en hoe je daarmee omgaat.
Tijdens de module wisselen we interactieve presentaties en casuïstiek met elkaar af. Vanuit het EPIET programma krijg je gerichte oefeningen om de vaardigheden onder de knie te krijgen die je nodig hebt voor de dagelijkse praktijk. De oefeningen voer je uit in groepjes. De resultaten worden gezamenlijk besproken.
De module is gedeeltelijk Engelstalig.
Het onderwijs wordt afgesloten met een digitale toets. Die wordt op afstand afgenomen. Het is dus van belang dat je op dat moment beschikt over een stabiele internetverbinding.
Het onderwijs wordt verzorgd door experts vanuit het RIVM en ervaren deskundigen uit het veld.
Artsen infectieziektebestrijding (in opleiding of geregistreerd). Daarnaast bedrijfsartsen, huisartsen, dierenartsen en medisch microbiologen die in de praktijk te maken (kunnen) hebben met infectieziektebestrijding of die hun kennis op dat gebied willen vergroten.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Al twee eeuwen vormen vaccinaties een belangrijke strategie in de bestrijding van infectieziekten. Toch blijft waakzaamheid geboden. Door veranderingen in de micro-organismen dienen vaccins te worden aangepast of opnieuw ontwikkeld te worden. Daarnaast laten onderzoeken zien dat vaccins in de toekomst ook buiten het domein van de infectieziekten kunnen worden ingezet. Vind je het belangrijk om bij te blijven in dit dynamische vakgebied? Volg dan de module Vaccins: mogelijkheden en de weerbarstige praktijk.
De module is een onderdeel van de profielopleiding Infectieziektebestrijding binnen de medische vervolgopleiding Maatschappij & Gezondheid. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
In deze module staat de humane afweer centraal. Je krijgt antwoorden op vragen als: hoe werkt het afweersysteem? Waarom werkt het soms niet? Hoe en waarom reageert het op een vaccin? Hoe zit het met de bijwerkingen?
Het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) vormt een belangrijke pijler in de bestrijding van infectieziekten. Het RVP beschermt kinderen tegen 12 ernstige infectieziekten. Het programma wordt voortdurend geëvalueerd en zo nodig aangepast op basis van nieuwe ontwikkelingen en inzichten.
We besteden aandacht de basisprincipes van vaccineren, de verschillende vaccinstrategieën, het Rijksvaccinatieprogramma en de productie en ontwikkeling van (nieuwe) vaccins. We besteden aandacht aan de groeiende maatschappelijke weerstand tegen vaccinaties en je krijgt tips hoe je hierover kunt communiceren in de spreekkamer. Ook staan we stil bij de ethische aspecten van vaccineren.
Tijdens de module wisselen we presentaties, oefeningen en casuïstiekbespreking af.
Het onderwijs wordt verzorgd door experts op de verschillende onderdelen uit het vakgebied.
Artsen werkzaam in de infectieziektebestrijding en artsen AGZ, artsen JGZ, huisartsen en bedrijfsartsen die praktijkervaring hebben met vaccineren.
Diploma basisarts.
We gaan ervanuit dat je bij de start van de module beschikt over basiskennis immunologie.
Score in evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,6.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
De 21e eeuw staat in het teken van outbreaks, re-emerging diseases, toenemende antimicrobiële resistentie en de dreiging van bioterrorisme. Door het vele verkeer van personen en goederen kan een lokale epidemie al gauw een mondiale impact krijgen. Daarom is internationale samenwerking vereist bij de bestrijding van infectieziekten. Wil jij weten hoe de internationale infectieziektebestrijding in zijn werk gaat en wat het effect van de globalisering van infectieziektebestrijding is op het Nederlandse beleid? Doe dan deze tweedaagse module.
Deze module is een onderdeel in de profielopleiding Infectieziektebestrijding van de medische vervolgopleiding Maatschappij & Gezondheid en keuze-onderdeel in de overige profielen. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Infectieziekten trekken zich niets aan van landsgrenzen. Om snel en gecoördineerd op gezondheidsbedreigingen te kunnen reageren is samenwerking binnen de Europese Unie en daarbuiten een vereiste. In deze module staat de internationale infectieziektebestrijding centraal.
Aan de hand van recente grensoverschrijdende casussen gaan we dieper in op de rol en functie van het European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC). Op die manier wordt inzichtelijk gemaakt hoe het ECDC de lidstaten ondersteunt bij de bestrijding van (dreigende) uitbraken van infectieziekten. Ook zien we hoe samengewerkt wordt met de WHO bijvoorbeeld bij het bestrijden van de toenemende antimicrobiële resistentie. Je krijgt zo een beeld van de wisselwerking tussen de nationale en internationale infectieziektebestrijding en de betekenis hiervan voor de dagelijkse praktijk. Hoe beoordeelt het Nederlandse signaleringsoverleg bijvoorbeeld alerts vanuit ECDC en WHO? Van belang hierbij zijn begrip van de reikwijdte van:
Ten slotte staan we stil bij armoede als determinant voor gezondheid en in het verlengde daarvan leer je over de sustainable development goals van de verenigde naties.
De leerstof wordt behandeld in de vorm voordrachten, casuïstiekbesprekingen en oefeningen. Interactiviteit staat hierbij voorop: jouw actieve inbreng verhoogt het succes van de module.
Na afloop van deze tweedaagse module:
Het onderwijs wordt verzorgd door experts op het gebied van (internationale) infectieziektebestrijding.
Professionals werkzaam in infectieziektebestrijding zoals artsen Maatschappij & Gezondheid, jeugdartsen, bedrijfsartsen, huisartsen, medisch microbiologen en sociaal verpleegkundigen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Sommige ziekteverwekkers kunnen van dier op mens overgaan. Dat verschijnsel heet zoönose. Uitbraken van bijvoorbeeld vogelpest, Q-koorts en campylobacter houden veelal verband met de veterinaire sector. Echter ook op het gebied van recreatie en het houden van gezelschapsdieren liggen de nodige gevaren. Wil jij meer leren over de epidemiologie, transmissie en preventie van zoönosen? Wil je leren wie je samenwerkingspartners zijn, hoe je kunt ingrijpen om uitbraken mogelijk te voorkomen? Doe dan deze module.
Deze module is een verplicht onderdeel in de Profielopleiding infectieziektebestrijding van de medische vervolgopleiding Maatschappij & gezondheid (M&G). Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
In deze module passeert een aantal zoönosen de revue, zoönosen die vanuit het volksgezondheidsperspectief van belang zijn. Belangrijke aspecten vanuit dit perspectief zijn: epidemiologie, kliniek, transmissie en preventie. Daarnaast besteden we aandacht aan de zoönosen in de veterinaire sector. Je leert over de werkwijze van de NVWA en de wet- en regelgeving die daarmee samenhangt. Ook leer je wanneer en hoe je kunt samenwerken met de NVWA. Als onderdeel van het programma zijn we de 1e moduledag te gast bij de Faculteit dierengeneeskunde te Utrecht en de 2e dag bij de varkensslachterij van de VION te Boxtel. Diverse rondleidingen maken dan ook onderdeel uit van het programma. Hierdoor krijg je een reëel beeld van de veterinaire werkwijze. Dit is nodig om mogelijke risico’s goed te kunnen duiden. Qua opzet gaat de module dus uit van een zogenaamde One Health benadering.
We behandelen de leerstof in de vorm van interactieve colleges over de theorie, afgewisseld met oefeningen in de praktijk.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
Voor artsen in de infectieziektebestrijding en artsen (bijvoorbeeld bedrijfsartsen of veterinaire artsen) die geïnteresseerd zijn in dit domein.
Score in evaluatie: in 2018 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,2.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Of innovatie in de publieke gezondheidszorg een succes wordt, hangt af van veel factoren. Wil je leren hoe je vernieuwende programma’s, interventies, richtlijnen of werkwijzen succesvol initieert, regisseert, doorvoert en evalueert? Zodat de kwaliteit van de publieke gezondheidszorg verbetert en je bijvoorbeeld antwoord krijgt op de vraag: Hoe stimuleren we een gezonde leefstijl en een gezonde leefomgeving? Doe dan deze pittige en prikkelende module.
Deze achtdaagse basismodule is een onderdeel van de Master Public Health en van de medische vervolgopleiding Maatschappij en gezondheid (M&G). Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Het is belangrijk dat je weet hoe een innovatie in de publieke gezondheid wordt ontwikkeld, onderzocht, effectief wordt bevonden en al dan niet geïmplementeerd in de praktijk. Alleen dan kun je inwoners, patiënten, cliënten en opdrachtgevers als gemeenten optimaal van dienst zijn. Onze maatschappij verandert voortdurend en innovatie van de praktijk van de publieke gezondheidszorg is daarom een continue proces.
In deze module ga je in op de basisbeginselen van kansrijk vernieuwen in de publieke gezondheid. Je maakt kennis met de succes- en faalfactoren bij het doorvoeren van vernieuwingen. Daarnaast leer je hoe je de principes van procesmanagement in de publieke gezondheid toepast bij het doorvoeren van complexe interventies. Je leert ook hoe je deze veranderprocessen monitort en borgt.
De leerstof oefen je op situaties uit je eigen praktijk. Je sluit de module af met het ontwerpen van een vernieuwingsplan. Dat doe je aan de hand van een casus uit je eigen werksituatie.
Het onderwijs wordt verzorgd door onder meer:
Deze bij- en nascholing is bedoeld voor professionals, beleidsmakers, projectleiders, afdelingsmanagers en onderzoekers in het brede veld van de volksgezondheid. Zij zijn werkzaam bij GGD, gemeente, universiteit, ministerie, (koepel) van zorgverzekeraar(s), zorginstelling of een ander soort instituut dat zich bezighoudt met volksgezondheid en beleid.
Academisch werk- en denkniveau.
Deze module is geaccrediteerd voor 40 punten. Dit is minder punten dan de daadwerkelijke contacturen, maar de accrediterende instellingen hebben bepaald dat een module niet meer dan 40 accreditatiepunten mag ontvangen.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
Marleen Luning-Koster
arts Infectieziektenbestrijding
“Het is zeker mijn ambitie om in de toekomst vaker een innovatieplan te schrijven. Het proces om tot een verandering of nieuwe ontwikkeling te komen is de leukste en belangrijkste kant van mijn werk. Ik ben er immers niet om de publieke gezondheid te handhaven, maar juist om deze te verbeteren.”
programma adviseur van dit traject
“De publieke gezondheid opereert in een wisselend politiek-maatschappelijk krachtenveld. Professionals die de module Integraal Vernieuwen van de Master of Public Health hebben gevolgd, hebben geleerd de juiste beleidsadviezen en handelingsopties te formuleren op basis van onderzoek, kennis en ervaringen. Steeds stellen zij de vraag: doen we de goede dingen en doen we de dingen goed. Hiermee dragen zij bij aan een effectieve en innovatieve aanpak van de complexe problemen in de publieke gezondheid.”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
In verschillende Europese landen functioneren verschillende gezondheidszorgsystemen. Ieder land organiseert zijn zorgsysteem op eigen manier. Zo wordt gezondheidszorgsysteem onder andere beïnvloedt door politieke, economische en culturele aspecten. Hoe functioneren deze zorgsystemen? Vergelijk de landen en systemen en ontdek op welke wijze het functioneren van zorgsystemen bijdraagt aan de kwaliteit van de gezondheidszorg. Hoe is kwaliteitszorg in elk land geregeld? En hoe zorgen we voor kruisbestuiving op de kwaliteit van de gezondheidszorg? Dit en meer leer je in deze vierdaagse module Health System Research.
Deze verdiepende module ‘Health System Research’ is onderdeel van de Master Public Health en van de medische vervolgopleiding Maatschappij & Gezondheid (M&G). Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
In deze vierdaagse module maak je kennis met verschillende gezondheidszorgsystemen en hun functioneren. Je kijkt op welke peilers een gezondheidszorgsysteem is gebouwd en welke spelers hier een belangrijke rol bij spelen. Naast het Nederlandse gezondheidszorgsysteem kijk je ook naar de gezondheidszorgsystemen in andere landen.
Om het functioneren van gezondheidssystemen (internationaal) met elkaar te vergelijken, bestudeer je internationaal wetenschappelijke literatuur over health system research. Daarbij kijk je naar evaluatieonderzoek van (hervormingen in) beleid, structuur, organisatie en interventies van de nulde, eerste- en tweedelijnsgezondheidszorg. Er wordt met name gekeken naar de vraag hoe de resultaten van dit onderzoek bijdragen aan de kwaliteit van de gezondheidszorg. Hoe kunnen we van elkaar leren, zodat de gezondheidszorg beter wordt? Tenslotte besteden we aandacht aan de vergelijking van zorgzorgsystemen tussen landen, kijken we welke verschillen er zijn en proberen een verklaringen voor deze verschillen te vinden.
Presentaties en inhoudelijke discussies worden afgewisseld. De leerstof wordt toegepast in de vorm van een specifieke moduleopdracht die je in subgroepen uitvoert. In deze moduleopdracht vergelijk je het functioneren van het gezondheidssysteem in Nederland met een land naar keuze.
Het onderwijs wordt verzorgd door:
Beleidsmakers, projectleiders, afdelingsmanagers, artsen en onderzoekers met een academisch denk- en werkniveau en werkzaam in het brede veld van de volksgezondheid. Bijvoorbeeld bij GGD, gemeente, universiteit, ministerie, (koepel) van zorgverzekeraar(s), zorginstelling of een ander soort instituut dat zich bezighoudt met volksgezondheid en beleid.
Academisch werk en denkniveau.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Bent je beleidsmaker of beleidsadviseur, projectleider, afdelingsmanager, arts of onderzoeker? Wil je leren hoe je kunt bijdragen aan verbetering, borging en beheer van de publieke gezondheid? Welke partijen daarbij betrokken zijn en wat hun, en jouw, rol is in dit proces? Doe dan deze zevendaagse module en krijg meer grip op de publieke gezondheidszorg.
Deze basismodule is onderdeel van de Master Public Health en van de medische vervolgopleiding Maatschappij & gezondheid (M&G). Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing.
De publieke gezondheid is bij uitstek een dynamisch werkterrein, dat veel verschillende maatschappelijke activiteiten verbindt. Die zijn allemaal zijn gericht op gezondheidsbescherming, gezondheidsbevordering en ziektepreventie. Gezondheid is het leidend principe in het volksgezondheidsbeleid. In deze module staat het complexe proces van sturing, beheer en verbetering in de publieke gezondheid centraal. Welke partijen zijn daarbij betrokken en wat is hun rol? En wat is jouw eigen rol in dit proces?
Het volksgezondheidbeleid stoelt op drie pijlers:
Elke pijler heeft een eigen visie op het te voeren beleid, de op te stellen doelen en het te gebruiken instrumentarium. In deze module ga je dieper in op de achtergrond en de doelstellingen. Daarnaast leer je omgaan met deze spanningsvelden. Op die manier ontdek je de kracht van competentie-ontwikkeling op je eigen werkterrein.
De verbinding tussen je eigen werk en de inhoud van het programma staat centraal in deze module. Je bereidt een casus voor vanuit je eigen werkpraktijk. Tijdens de bijeenkomsten oefen je met het toepassen van kennis en vaardigheden uit die casus. Je sluit de module af met een essay daarover. Daarin beschrijf je welke verbeteringen er mogelijk zijn en hoe die kunnen worden gerealiseerd en geborgd.
Het onderwijs wordt onder andere verzorgd door:
(Aankomend) leidinggevenden, beleidsadviseurs, projectleiders en artsen die werken in de publieke gezondheid: bij GGD’s, bij zorgverzekeraars, in thuiszorginstellingen, ROS’en, universiteiten, onderzoeks- of kennisinstituten, in het bedrijfsleven, etc.
Je hebt een academisch werk- en denkniveau en tenminste 3 jaar werkervaring
Deze module is geaccrediteerd voor 40 punten. Dit is minder punten dan de daadwerkelijke contacturen maar de accrediterende instellingen hebben bepaald dat modules niet meer dan 40 accreditatiepunten mogen ontvangen.
Score in eerdere evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.