Op 21 juni, tijdens de midzomerdag, staat positiviteit centraal. Heeft de coronacrisis ons ook iets positiefs gebracht? En wat nemen we mee om onze toekomst vorm te geven?
Ben jij benieuwd wat er op het programma staat tijdens dit interactieve digitale congres en welke sprekers dit tot een succes gaan maken? Neem dan snel een kijkje en laat je benieuwen!
Voor veel mensen vergt het behoorlijk aanpassingsvermogen om in deze tijd hun werkzaamheden toch naar tevredenheid uit te voeren en dat is niet altijd makkelijk en gaat zeker niet vanzelf. Je moet snel veranderen en mensen houden niet van veranderen. Wat doet deze nieuwe kijk op de wereld met jouw gezondheid?
Je volgt inspirerende voordrachten over:
Deelnemers in opleiding bij de NSPOH, praktijkopleiders, keuzeonderwijs én als open inschrijving!
Hbo- of academisch denk- en werkniveau.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Lees het verslag van onze deelnemers aan deze dag in 2019, van
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Heb je een ambitieus doel voor ogen voor jouw team of organisatie, maar raak je verstrikt in de uitwerking? Gun jezelf het plezier van deze masterclass, waarin je leert te werken met een Doelenladder.
Doelenladders zijn hulpmiddelen om grote doelen uit te werken naar kleinere doelen en activiteiten, zonder je blind te staren op de makkelijkste route. Door gebruik te maken van doelenladders, kun je effectief ambities vertalen naar een concreet en logisch plan, en kun je onderbouwen waarom je bepaalde keuzes wel en niet hebt gemaakt.
Door verbanden te begrijpen tussen hoofd- en subdoelen, krijg je beter overzicht over de haalbaarheid van je plan. En door niet alleen je eigen maar ook andermans doelenladders te bekijken, leer je welke valkuilen snel gemaakt zijn. Zodat je daarna je eigen plan kan verbeteren.
Tijdens deze module werken we plenair en in groepjes. Op beide dagen starten we met een introductie over doelen, hun onderlinge verband en veel voorkomende valkuilen. Daarna oefenen we in kleine groepjes met het denkgereedschap en bespreken we plenair de vragen die zijn ontstaan.
Je werkt in deze masterclass aan de hand van een opdracht, die je vooraf maakt over een eigen casus.
Na afloop van deze masterclass kun je:
Deze masterclass is geschikt voor iedereen die ambities wil vertalen naar effectieve plannen, zoals sociaal geneeskundigen, gezondheidswetenschappers, verpleegkundigen en andere professionals werkzaam op het gebied van de volksgezondheid, arbeidsomstandigheden en arbeidsparticipatie, zoals beleidsmedewerkers en onderzoekers.
HBO werk- en denkniveau
Drs Gertrude van Driesten MPH, De Denkacademie / De Argumentenfabriek.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.
Uitspraken van deelnemers aan een eerdere doelensessie over lobby:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Alle GGD’en in Nederland werken op volle kracht om de verspreiding van Covid-19 tegen te gaan. Hierbij wordt ook een beroep gedaan op artsen, verpleegkundigen en co-assistenten die niet werkzaam zijn binnen de infectieziektebestrijding. Zij kunnen worden ingezet bij de bron- en contactopsporing en om vragen van burgers te beantwoorden.
Door het volgen van deze e-learning krijg je de benodigde achtergrondkennis om deze taken te kunnen uitvoeren.
Door deze e-learning krijg je inzicht in hoe de infectieziektebestrijding in Nederland is georganiseerd en hoe tijdens een uitbraak het proces van risico-inschatting en besluitvorming over de te nemen maatregelen in zijn werk gaat.
Aan de hand van wat we nu weten over de transmissie van Covid-19 leer je hoe het virus wordt overgedragen en welke interventies, zoals hygiënemaatregelen genomen kunnen worden.
Daarnaast leer je over de symptomen en het ziekteverloop van Covid-19 en welke risicogroepen een grotere kans lopen op complicaties wanneer ze het virus hebben opgelopen.
Ook leer je wat bedoeld wordt met de termen thuisisolatie, quarantaine en medisch toezicht.
Na afloop van deze e-learning Kennis over Covid-19:
Voor actuele informatie over Covid-19 verwijzen wij naar het RIVM.
Deze e-learning is bedoeld voor artsen en verpleegkundigen die niet werkzaam zijn in de infectieziektebestrijding, maar die in verband met de uitbraak van Covid-19 wel ingezet worden in de bestrijding van deze uitbraak. Dit kan gaan om bijvoorbeeld taken in de bron- en contactopsporing of om het (telefonisch) beantwoorden van vragen van het publiek over dit coronavirus.
Het doorlopen van deze e-learning kost ongeveer 30 minuten.
Deze e-learning is in samenwerking met het RIVM ontwikkeld door:
Toegang tot de e-learning krijg je na ongeveer een uur na inschrijving.
De e-learning is niet geaccrediteerd en na voltooiing ontvang je geen certificaat.
Ervaar je problemen met de e-learning? En kom je er niet uit? Stuur dan een e-mail naar info@nspoh.nl.
Heb je een vraag over onze opleidingen, bij- en nascholing of incompany trainingen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!
Sociaal geneeskundigen vormen de verbinding tussen overheid, zorginstellingen, werkgevers en de samenleving. Hoe kunnen wij elkaar helpen om deze cruciale rol te blijven vervullen in een continu veranderende wereld?
Op 21 september 2020 gaan wij op zoek naar het antwoord op deze vraag door een vlucht te nemen door het verleden, het heden en de toekomst van de sociale geneeskunde. Van de erbarmelijke arbeidsomstandigheden in de 19e eeuw, via recente thema’s als het preventieakkoord en de stijgende zorgkosten tot de opkomst van de anti-vaxxers en de eerste rookvrije generatie.
Het programma wordt later bekend gemaakt.
Deze aiosdag, die de NSPOH faciliteert, wil je niet missen! Volg het LOSGIO op Instagram of LinkedIn om de ontwikkelingen te volgen!
Alle aios die een medische vervolgopleidingen in de sociale geneeskunde volgen. Niet alleen bij NSPOH maar ook vanuit TNO en SGBO. Deze dag telt mee als (verplicht/keuze) onderwijs.
Het Landelijk Overleg Sociaal-Geneeskundigen in Opleiding (LOSGIO) is de vereniging voor én door aios sociale geneeskunde (arts Maatschappij & Gezondheid, bedrijfsarts of verzekeringsarts). Alle aios kunnen lid worden van LOSGIO; dit doe je automatisch door lid te worden van je wetenschappelijke vereniging. Ieder jaar organiseert LOSGIO samen met de NSPOH de landelijke aiosdag. Een bijeenkomst voor de volle breedte van de sociale geneeskunde: zowel eerste als tweede fase aios vanuit Maatschappij & Gezondheid zijn welkom, maar natuurlijk ook de aio bedrijfsgeneeskunde en verzekeringsgeneeskunde, en van NSPOH, TNO en SGBO!
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk je als arts en wil je leren wat mindfulness is? Waarom het zo effectief is en hoe je het inzet voor jezelf of je patiënten? Doe dan deze tweedaagse module en leer via theoretische informatie, uitgebreide ervaringsoefeningen en een prachtige omgeving het MBSR-programma kennen.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
Verschillende studies tonen aan dat mindfulness programma’s een gunstig effect heeft op angst, depressie en pijnklachten. De effectiviteit van de interventie is vergelijkbaar met het effect van medicamenteuze, fysieke of cognitieve behandelingen.
Maar wat houdt mindfulness precies in en wat is het juist niet? Wat bepaalt de effectiviteit en hoe kun je de kennis uit het mindfulness-based stress reduction-programma, oftewel het MBSR-programma, of de onderdelen erva,n toepassen in de spreekkamer en daarbuiten? Deze vragen beantwoorden we in de module Mindfulness in de spreekkamer.
In twee dagen ontdek je al varend over Waddenzee hoe mindfulness bij jou werkt en hoe je het kunt gebruiken in je werk als arts.
Na de ontvangst in Harlingen varen we richting Vlieland. Tijdens de vaart doe je de eerste oefeningen. We bespreken de actuele stand van de wetenschap rond mindfulness en we doen verschillende ervaringsoefeningen die zijn afgestemd op de unieke eigenschappen van de Waddenzee. Onderdeel van het programma is een wandeling in aandacht, over de bodem van de zee. Na een overnachting aan boord van de platbodem varen we terug naar Harlingen. Tijdens de vaart doen we wederom een aantal oefeningen uit het MBSR-programma. Je leert hoe aandacht je beleving kleurt en hoe je mindfulness in de spreekkamer kunt toepassen.
Het onderwijs wordt verzorgd door Sylvia Beijen, bedrijfsarts en opleider/adviseur NSPOH.
Voor alle artsen, zoals sociaal geneeskundigen, artsen maatschappij en gezondheid en huisartsen.
Je bent basisarts.
Weer en getij bepalen de inhoudelijke volgorde van de onderdelen. De dagen worden ingedeeld in 3 leersessies van ieder 2 uur. Tussendoor is er tijd voor jezelf en ontspanning? Op het schip slaap je in een hut. Koffie, thee en maaltijden zijn inbegrepen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Heb je al eerder een module van Col Prevoo gevolgd over situationeel begeleiden? Doe dan deze eendaagse didactische vervolgscholing en verdiep je kennis en vaardigheden op het gebied van situationeel begeleiden.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
Gedurende de opleiding ontwikkelt de aios zich. In het begin van de opleiding heeft hij of zij dan ook een ander soort ondersteuning nodig dan aan het einde van de opleiding. Dit vraagt van jou als praktijkopleider vaardigheden in verschillende begeleidingsstijlen. Het aanpassen van je begeleidingsstijl aan je aios noemen we situationeel begeleiden.
Deze dag is een vervolg op en verdiept eerdere scholing over het model van situationeel leiderschap van Hersey en Blanchard. Tijdens deze dag verdiep je je in de vier begeleidingsstijlen ‘Instrueren’, ‘Begeleiden’, ‘Ondersteunen’ en ‘Delegeren’. We wisselen discussie, oefeningen en simulaties af. Je leert schakelen tussen de verschillende stijlen. Ook is er ruimte voor het uitwisselen van ervaringen.
Het onderwijs wordt verzorgd door drs. N.J. Th. (Col) Prevoo, trainer Klotz, Schouten en Prevoo, docent NSPOH.
Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios SG en de opleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Ben je praktijkopleider van een aios 1e of 2e fase van één van de gesubsidieerde opleidingen M+G of Forensische Geneeskunde? SOGEON betaalt dan dit jaar voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G op 20 september 2023 plus één andere dag didactische scholing. Als deze dag didactische scholing die andere dag is, vul dan s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.
Je kunt deze module volgen als je een eerdere scholing over situationeel begeleiden van Col Prevoo hebt gevolgd.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Score in eerdere evaluatie: in 2021 kreeg deze module van de deelnemers een 8,6.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Vind jij het moeilijk om aan die bezorgde ouders uit te leggen wat er aan de hand is met die uitbraak van die infectieziekte? Of om de schokkende conclusies van jouw (epidemiologisch) onderzoek aan het college van B&W te presenteren? Doe dan deze training en leer hoe je in een crisissituatie je boodschap effectief kunt afstemmen op de doelgroep.
Je kunt deze training volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Een verhaal is zoveel waard als de manier waarop jij het presenteert. Ouders, inwoners en bestuurders willen natuurlijk allemaal het naadje van de kous weten. Maar meestal ontbreekt de tijd om alles te vertellen wat je weet. En mocht je die tijd wel krijgen, dan loop je de kans dat je ze overlaadt met een wirwar aan feiten, omstandigheden en verklaringen. Met als gevolg verwarring in plaats van opheldering.
In deze training leer je hoe je van een ingewikkelde situatie of gebeurtenis snel en eenvoudig een helder verhaal maakt en deze effectief kunt presenteren.
Juist als het spannend wordt, betekent effectief presenteren dat je goed selecteert welke informatie je wilt overdragen. Daarbij is het belangrijk dat je aansluit bij de dominante vragen van de doelgroep en een verhaallijn kiest waarin je je publiek kunt meenemen. Hoe je dat doet, bespreken we tijdens de eerste, halve dag van de training.
Thuis werk je de verhaallijn van je eigen casus uit naar een korte presentatie of pitch. Tijdens de tweede dag draag je die voor en ontvang je feedback van de trainer en de andere deelnemers. Hun tips en verbeterpunten verwerk je in jouw verhaal. Na de lunch presenteer je nog een keer.
Als er veel deelnemers zijn, dan splitsen we de groep tijdens de tweede dag op en vinden de presentaties parallel plaats. Op deze manier leer je zo efficiënt mogelijk wat effectief presenteren inhoudt.
Het onderwijs wordt verzorgd door Arian Kuil, communicatieadviseur en mediatrainer.
Voor artsen en verpleegkundigen werkzaam in de publieke gezondheidszorg. Daarnaast is de module interessant voor beleidsmedewerkers, onderzoekers en andere professionals die regelmatig presenteren over gebeurtenissen of situaties met mogelijk een grote maatschappelijke impact.
Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.
HBO- denk en werkniveau.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Persoonlijk leiderschap krijgt een steeds centralere rol in de medische wereld. Het betekent dat je weet wie je bent, wat je wilt en hoe je dat gaat realiseren. Je hoeft dus geen geboren leider te zijn om persoonlijk leiderschap te tonen. Wil jij je eigen meerwaarde leren inzien? Doe dan deze eendaagse module en krijg meer gedaan in je werk.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Als je kristalhelder zicht hebt op je eigen kwaliteiten en drijfveren, dan maak je keuzes die in lijn liggen met wat jij belangrijk vindt. Dan toon je persoonlijk leiderschap.
Tijdens deze lesdag ga je actief op zoek naar je eigen drijfveren, energieboosters, energieslurpers, kwaliteiten en valkuilen. Je formuleert professionele doelen en leert in je kracht staan, zodat je effectiever en productiever kunt werken.
In alledaagse dingen kun je sturing geven aan een situatie en impact hebben op anderen. Toon jij persoonlijk leiderschap? Bekijk de TED Talk van Drew Dudley eens (6 minuten). Stop. Denk nog eens. En… ben jij een leider?
Het onderwijs wordt verzorgd door Jessica Hoek van Base coaching en training. Jessica is opgeleid als communicatiespecialist, teamcoach, co-actief coach, trainer en gezondheidsbevorderaar.
Sociaal geneeskundigen, huisartsen, verpleegkundigen en gezondheidsprofessionals.
Hbo-diploma.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 8,7.
Uitspraak van een deelnemer: “Een leuke lesdag waar we goed de diepte ingegaan zijn om te komen tot onze waarden en onze persoonlijke missie aan de hand van de leuke opdrachten en door de docent zelf!”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Intervisie draait om leren van én met elkaar. Voor veel professionals is intervisie een verplicht onderdeel van hun werk. De kwaliteit van Intervisie staat of valt bij de gekozen methode, de manier van begeleiden en de veiligheid in de groep. Wil je een intervisiegroep opzetten of leren hoe je als procesbegeleider optreedt? Volg dan deze training tot intervisiebegeleider!
Op de eerste dag starten we met de theorie achter intervisie. Je maakt kennis met verschillende intervisiemethoden en leert hoe je deze toepast. We bespreken mogelijke doelen van intervisie, veelvoorkomende valkuilen, en de randvoorwaarden voor het opzetten van een intervisiegroep. Daarnaast oefenen we met verschillende intervisiemethoden.
Op de tweede dag richten we ons op begeleidingsstijlen. Welke stijl past bij jou? Wat voor begeleider ben jij of wil je zijn? Daarnaast bekijken we uit welke elementen een goede intervisievraag bestaat.
De laatste dag gaat over het belang van regelmatige evaluatie. Hoe zorg je ervoor dat evaluaties nuttig zijn? Wat doe je als de opbrengst van de intervisie achteruitgaat? En gaan we in op openstaande leervragen van de deelnemers.
Tijdens elke trainingsdag houden we een intervisiebijeenkomst, waarin je kunt oefenen en feedback ontvangt. Tussen de lesdagen door oefen je met je rol als intervisiebegeleider.
Het onderwijs wordt verzorgd door een ervaren docent en coach. Corine Sengers, MA, heeft lange tijd gewerkt in de jeugdhulpverlening en als docent in het mbo. Daarnaast heeft ze ervaring in het coachen en begeleiden van verschillende mensen met leervragen op het gebied van werk en onderwijs. De afgelopen jaren werkte zij ook als intervisiebegeleider en gespreksleider Moreelberaad. Binnen het onderwijs geeft ze ook training en coaching aan startende docenten.
Voor iedereen, met enige ervaring in intervisie, die een intervisiegroep wil opzetten of als procesbegeleider wil leren werken: sociaal geneeskundigen, huisartsen, verpleegkundigen, praktijkondersteuners, doktersassistenten, veiligheidsdeskundigen, arbeidshygiënisten, arbeidsdeskundigen, reizigersadviseurs en gezondheidsprofessionals.
Hbo werk- en denkniveau.
Score in eerdere evaluatie: in 2024 kreeg deze module van de deelnemers een 8,6.
Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
We leven niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk. Zoals de Griekse filosoof Heraclitus (544-483 v. Chr.) al zei: “verandering is de enige constante”.
Wil je samen met je collega’s dagelijkse vraagstukken op een andere manier benaderen, om zo tot uitvoerbare oplossingen te komen? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Tijdens deze module ga je op ontdekkingsreis met een expert op het gebied van veranderingen.
In de ochtend staan we stil bij vraagstukken die je in je dagelijkse werk tegenkomt of tegen gaat komen. Veranderingen gaan snel, maar gebeuren niet van vandaag op morgen. We moeten continue bijsturen en finetunen.
Hoe je dat doet, leer je ´s middags. Dan ontdek je hoe je vraagstukken op een andere manier kunt benaderen dan hoe je dat normaal gesproken zou doen. We gebruiken hiervoor de SIT-methode, die staat voor structured inventive thinking. Daarmee treed je niet outside, maar inside the box: je roeit met de riemen die je hebt. Zo kom je tot een goed uitvoerbare en betaalbare oplossing voor een probleem waar je in het dagelijks werk tegenaan loopt.
De docent voor het ochtendprogramma wordt later bekend gemaakt. Het onderwijs wordt ’s middags verzorgd door:
Voor sociaal geneeskundigen, huisartsen, verpleegkundigen, praktijkondersteuners, doktersassistenten, veiligheidsdeskundigen, arbeidshygiënisten, arbeidsdeskundigen, reizigersadviseurs en gezondheidsprofessionals die willen leren werken met de SIT-methode.
Hbo-diploma.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.