Werk je als arts en wil je leren wat mindfulness is? Waarom het zo effectief is en hoe je het inzet voor jezelf of je patiënten? Doe dan deze tweedaagse module en leer via theoretische informatie, uitgebreide ervaringsoefeningen en een prachtige omgeving het MBSR-programma kennen.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
Verschillende studies tonen aan dat mindfulness programma’s een gunstig effect heeft op angst, depressie en pijnklachten. De effectiviteit van de interventie is vergelijkbaar met het effect van medicamenteuze, fysieke of cognitieve behandelingen.
Maar wat houdt mindfulness precies in en wat is het juist niet? Wat bepaalt de effectiviteit en hoe kun je de kennis uit het mindfulness-based stress reduction-programma, oftewel het MBSR-programma, of de onderdelen erva,n toepassen in de spreekkamer en daarbuiten? Deze vragen beantwoorden we in de module Mindfulness in de spreekkamer.
In twee dagen ontdek je al varend over Waddenzee hoe mindfulness bij jou werkt en hoe je het kunt gebruiken in je werk als arts.
Na de ontvangst in Harlingen varen we richting Vlieland. Tijdens de vaart doe je de eerste oefeningen. We bespreken de actuele stand van de wetenschap rond mindfulness en we doen verschillende ervaringsoefeningen die zijn afgestemd op de unieke eigenschappen van de Waddenzee. Onderdeel van het programma is een wandeling in aandacht, over de bodem van de zee. Na een overnachting aan boord van de platbodem varen we terug naar Harlingen. Tijdens de vaart doen we wederom een aantal oefeningen uit het MBSR-programma. Je leert hoe aandacht je beleving kleurt en hoe je mindfulness in de spreekkamer kunt toepassen.
Het onderwijs wordt verzorgd door Sylvia Beijen, bedrijfsarts en opleider/adviseur NSPOH.
Voor alle artsen, zoals sociaal geneeskundigen, artsen maatschappij en gezondheid en huisartsen.
Je bent basisarts.
Weer en getij bepalen de inhoudelijke volgorde van de onderdelen. De dagen worden ingedeeld in 3 leersessies van ieder 2 uur. Tussendoor is er tijd voor jezelf en ontspanning? Op het schip slaap je in een hut. Koffie, thee en maaltijden zijn inbegrepen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Heb je al eerder een module van Col Prevoo gevolgd over situationeel begeleiden? Doe dan deze eendaagse didactische vervolgscholing en verdiep je kennis en vaardigheden op het gebied van situationeel begeleiden.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
Gedurende de opleiding ontwikkelt de aios zich. In het begin van de opleiding heeft hij of zij dan ook een ander soort ondersteuning nodig dan aan het einde van de opleiding. Dit vraagt van jou als praktijkopleider vaardigheden in verschillende begeleidingsstijlen. Het aanpassen van je begeleidingsstijl aan je aios noemen we situationeel begeleiden.
Deze dag is een vervolg op en verdiept eerdere scholing over het model van situationeel leiderschap van Hersey en Blanchard. Tijdens deze dag verdiep je je in de vier begeleidingsstijlen ‘Instrueren’, ‘Begeleiden’, ‘Ondersteunen’ en ‘Delegeren’. We wisselen discussie, oefeningen en simulaties af. Je leert schakelen tussen de verschillende stijlen. Ook is er ruimte voor het uitwisselen van ervaringen.
Het onderwijs wordt verzorgd door drs. N.J. Th. (Col) Prevoo, trainer Klotz, Schouten en Prevoo, docent NSPOH.
Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios SG en de opleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Ben je praktijkopleider van een aios 1e of 2e fase van één van de gesubsidieerde opleidingen M+G of Forensische Geneeskunde? SOGEON betaalt dan dit jaar voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G op 20 september 2023 plus één andere dag didactische scholing. Als deze dag didactische scholing die andere dag is, vul dan s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.
Je kunt deze module volgen als je een eerdere scholing over situationeel begeleiden van Col Prevoo hebt gevolgd.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Score in eerdere evaluatie: in 2021 kreeg deze module van de deelnemers een 8,6.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Vind jij het moeilijk om aan die bezorgde ouders uit te leggen wat er aan de hand is met die uitbraak van die infectieziekte? Of om de schokkende conclusies van jouw (epidemiologisch) onderzoek aan het college van B&W te presenteren? Doe dan deze training en leer hoe je in een crisissituatie je boodschap effectief kunt afstemmen op de doelgroep.
Je kunt deze training volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Een verhaal is zoveel waard als de manier waarop jij het presenteert. Ouders, inwoners en bestuurders willen natuurlijk allemaal het naadje van de kous weten. Maar meestal ontbreekt de tijd om alles te vertellen wat je weet. En mocht je die tijd wel krijgen, dan loop je de kans dat je ze overlaadt met een wirwar aan feiten, omstandigheden en verklaringen. Met als gevolg verwarring in plaats van opheldering.
In deze training leer je hoe je van een ingewikkelde situatie of gebeurtenis snel en eenvoudig een helder verhaal maakt en deze effectief kunt presenteren.
Juist als het spannend wordt, betekent effectief presenteren dat je goed selecteert welke informatie je wilt overdragen. Daarbij is het belangrijk dat je aansluit bij de dominante vragen van de doelgroep en een verhaallijn kiest waarin je je publiek kunt meenemen. Hoe je dat doet, bespreken we tijdens de eerste, halve dag van de training.
Thuis werk je de verhaallijn van je eigen casus uit naar een korte presentatie of pitch. Tijdens de tweede dag draag je die voor en ontvang je feedback van de trainer en de andere deelnemers. Hun tips en verbeterpunten verwerk je in jouw verhaal. Na de lunch presenteer je nog een keer.
Als er veel deelnemers zijn, dan splitsen we de groep tijdens de tweede dag op en vinden de presentaties parallel plaats. Op deze manier leer je zo efficiënt mogelijk wat effectief presenteren inhoudt.
Het onderwijs wordt verzorgd door Arian Kuil, communicatieadviseur en mediatrainer.
Voor artsen en verpleegkundigen werkzaam in de publieke gezondheidszorg. Daarnaast is de module interessant voor beleidsmedewerkers, onderzoekers en andere professionals die regelmatig presenteren over gebeurtenissen of situaties met mogelijk een grote maatschappelijke impact.
Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.
HBO- denk en werkniveau.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Persoonlijk leiderschap krijgt een steeds centralere rol in de medische wereld. Het betekent dat je weet wie je bent, wat je wilt en hoe je dat gaat realiseren. Je hoeft dus geen geboren leider te zijn om persoonlijk leiderschap te tonen. Wil jij je eigen meerwaarde leren inzien? Doe dan deze eendaagse module en krijg meer gedaan in je werk.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Als je kristalhelder zicht hebt op je eigen kwaliteiten en drijfveren, dan maak je keuzes die in lijn liggen met wat jij belangrijk vindt. Dan toon je persoonlijk leiderschap.
Tijdens deze lesdag ga je actief op zoek naar je eigen drijfveren, energieboosters, energieslurpers, kwaliteiten en valkuilen. Je formuleert professionele doelen en leert in je kracht staan, zodat je effectiever en productiever kunt werken.
In alledaagse dingen kun je sturing geven aan een situatie en impact hebben op anderen. Toon jij persoonlijk leiderschap? Bekijk de TED Talk van Drew Dudley eens (6 minuten). Stop. Denk nog eens. En… ben jij een leider?
Het onderwijs wordt verzorgd door Jessica Hoek van Base coaching en training. Jessica is opgeleid als communicatiespecialist, teamcoach, co-actief coach, trainer en gezondheidsbevorderaar.
Sociaal geneeskundigen, huisartsen, verpleegkundigen en gezondheidsprofessionals.
Hbo-diploma.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 8,7.
Uitspraak van een deelnemer: “Een leuke lesdag waar we goed de diepte ingegaan zijn om te komen tot onze waarden en onze persoonlijke missie aan de hand van de leuke opdrachten en door de docent zelf!”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Voor veel professionals is intervisie een verplicht onderdeel van hun werk. Het is manier om van en met elkaar te leren. De kwaliteit van Intervisie staat of valt bij de gekozen methode en de manier van begeleiden. Wil jij een intervisiegroep opzetten of leren hoe je als procesbegeleider optreedt? Doe dan deze training intervisie begeleiden.
Omdat thuiswerken nog altijd het advies is, zal in veel gevallen ook intervisie online plaatsvinden. Zo ook deze Training intervisiebegeleider.
Deze module kun je volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Tijdens de eerste (halve) trainingsdag starten we met een overzicht van de mogelijke doelen van intervisie. We bespreken de randvoorwaarden voor het opzetten van een intervisiegroep. Ook leer je verschillende intervisiemethoden kennen en inzetten. Tussen de eerste en tweede (halve) trainingsdag oefen je met je rol als intervisiebegeleider: je past de basisstappen toe en ontdekt welke variaties op de basistechnieken passen bij jou en jouw intervisiegroep. Die ervaringen neem je mee naar de tweede dag. Dan krijg je uitgebreid intervisie op jouw optreden als intervisiebegeleider.
Het onderwijs wordt verzorgd door een ervaren docent en coach. Corine Sengers, MA, heeft lange tijd gewerkt in de jeugdhulpverlening en als docent in het mbo. Daarnaast heeft ze ervaring in het coachen en begeleiden van verschillende mensen met leervragen op het gebied van werk en onderwijs. De afgelopen jaren werkte zij ook als intervisiebegeleider en gespreksleider Moreelberaad. Binnen het onderwijs geeft ze ook training en coaching aan startende docenten.
Voor iedereen die een intervisiegroep wil opzetten of als procesbegeleider wil leren werken: sociaal geneeskundigen, huisartsen, verpleegkundigen, praktijkondersteuners, doktersassistenten, veiligheidsdeskundigen, arbeidshygiënisten, arbeidsdeskundigen, reizigersadviseurs en gezondheidsprofessionals.
Hbo werk- en denkniveau.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,3.
Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
We leven niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk. Zoals de Griekse filosoof Heraclitus (544-483 v. Chr.) al zei: “verandering is de enige constante”.
Wil je samen met je collega’s dagelijkse vraagstukken op een andere manier benaderen, om zo tot uitvoerbare oplossingen te komen? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Tijdens deze module ga je op ontdekkingsreis met een expert op het gebied van veranderingen.
In de ochtend staan we stil bij vraagstukken die je in je dagelijkse werk tegenkomt of tegen gaat komen. Veranderingen gaan snel, maar gebeuren niet van vandaag op morgen. We moeten continue bijsturen en finetunen.
Hoe je dat doet, leer je ´s middags. Dan ontdek je hoe je vraagstukken op een andere manier kunt benaderen dan hoe je dat normaal gesproken zou doen. We gebruiken hiervoor de SIT-methode, die staat voor structured inventive thinking. Daarmee treed je niet outside, maar inside the box: je roeit met de riemen die je hebt. Zo kom je tot een goed uitvoerbare en betaalbare oplossing voor een probleem waar je in het dagelijks werk tegenaan loopt.
De docent voor het ochtendprogramma wordt later bekend gemaakt. Het onderwijs wordt ’s middags verzorgd door:
Voor sociaal geneeskundigen, huisartsen, verpleegkundigen, praktijkondersteuners, doktersassistenten, veiligheidsdeskundigen, arbeidshygiënisten, arbeidsdeskundigen, reizigersadviseurs en gezondheidsprofessionals die willen leren werken met de SIT-methode.
Hbo-diploma.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Wil jij leren hoe je privacyrisico’s voor de patiënt/cliënt kunt vermijden? Hoe mooi zou het zijn als je je collega’s daarin mee zou krijgen? Volg deze eendaagse module en leer een privacybewustwordingsproces op te zetten in jouw organisatie.
In de publieke gezondheid en arbodienstverlening heb je te maken met privacygevoelige informatie van burgers. Informatieverwerking wordt steeds belangrijker en het risico op een lek wordt steeds groter. Ook criminelen, cybervandalen en scriptkiddies weten hoe waardevol persoonlijke informatie kan zijn. Als gezondheidsprofessional kan er soms weleens iets mis gaan in de gegevensbescherming. Door de grote hoeveelheid data die we delen, hebben ook onbedoelde fouten een groter impact.
Tijdens deze lesdag behandel je vier onderwerpen, namelijk:
Privacy is belangrijk voor jou, anders had je waarschijnlijk niet op deze pagina gekeken. Mooi, dat is stap één! In hoeverre slaag jij er nu in om in het dagelijks werk zorg te dragen voor privacy en gegevensbescherming van de cliënt of patiënt? En hoe doen je collega’s het? Tijdens het eerste lesonderdeel neem je de organisatievisie op privacy en je eigen verantwoordelijkheid onder de loep.
De AVG gaat verder dan alleen privacybewustzijn. Gegevensbescherming draait volgens de AVG naast vertrouwelijkheid van gegevens ook om beschikbaarheid en integriteit. Gewapend met meer inzicht in deze begrippen, ga je op zoek naar risico’s in je eigen werksituatie.
Met welke wetten en regelgeving heb je als zorgprofessional te maken? De docent neemt je mee in de vereisten vanuit de AVG en relevante wetgeving. Weet jij wat je moet doen wanneer je een datalek ontdekt? Volgens de meldplicht datalekken moet een organisatie die een ernstig datalek ontdekt direct een melding doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Tijdens de les bespreekt de docent het protocol datalekken volgens de standaardstappen.
In het laatste lesonderdeel zoom je uit op de hele organisatie. Hoe kun jij de motor zijn van het privacybewustwordingsproces in jouw organisatie? Privacybewuste collega’s veroorzaken minder incidenten. Ze helpen om datalekken te voorkomen en de kans op opsporing van risico’s te vergroten. Bewustwording vraagt om meer dan één training, daarom leer je in dit lesdeel hoe je een effectief en duurzaam bewustwordingsprogramma kunt initiëren.
Het onderwijs wordt verzorgd door Martine van de Merwe.
Martine van de Merwe
“Vrijheid is voor mij van onschatbare waarde. Ik geloof dat privacy essentieel is voor vrijheid. Ik vind het belangrijk dat mensen niet worden uitgesloten, beoordeeld of benadeeld op basis van niet-relevante of uitgelekte gegevens. Medische informatie is gevoelige informatie. Ik geloof dat medewerkers in de zorg de sleutel zijn om privacy van patiënten en cliënten te waarborgen. Je kunt technisch nog zoveel regelen, als de medewerker zich niet bewust is van het belang en de risico’s, dan werkt het niet. Aan dát bewustzijn wil ik werken.”
Alle deelnemers aan deze module ontvangen gratis het boek: Van de Merwe, M. (2018). Zorg voor privacy. Het handboek voor privacybewustzijn in de zorg. Zwaag: PrivacyLab.
Voor professionals in public en occupational health die willen leren hoe ze zorg kunnen dragen voor gegevensbescherming, de privacy van de cliënt kunnen waarborgen en de eigen organisatie daarin mee kunnen krijgen.
Minimaal hbo diploma.
Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Sociaal geneeskundigen zoals wij, beoefenen onze professie op basis van onze (groeiende) expertise. We staan midden in de maatschappij. De vraagstukken, waarover wij adviseren, hebben vaak een grote impact op het persoonlijk leven van een cliënt én met regelmaat op de maatschappij. Het komt niet zelden voor dat ons werk grote impact heeft op leefstijl en de sociale problemen van mensen.
Op dat hele plaatje mogen we trots zijn. We hebben als sociaal medisch deskundigen een essentiële rol in de preventie van ziekte en bevorderen van de gezondheid van alle Nederlanders. Dit dienen we uit te dragen! Onder andere richting elkaar, zodat we kunnen leren van elkaars kennis en vaardigheden. Om onze expertise op deze gebieden te ontwikkelen organiseert het LOSGIO een dag over het thema ‘sociale problemen en leefstijl’. Iedereen komt wel eens in aanraking met cliënten die naast hun ziekte ook sociale problemen of een ongezonde leefstijl hebben. Verschillende sprekers en workshopbegeleiders zullen ingaan op specifieke onderdelen van dit thema. Ook is er aandacht voor gedragsverandering en motivatie. Naast de inbreng van de sprekers kunnen we vooral leren de ervaringen van onze collega’s.
In de ochtend vertelt dr. Igor van Laere over dakloosheid en gezondheid, gevolgd Harriët Verkoelen over voeding en de effecten op gezondheid. Prof. Klasien Horstman rondt de middag voor de paneldiscussie af met een overzicht van de academische ontwikkeling op deze sociale thema’s. Tijdens de paneldiscussie praten we met de voorzitters van de wetenschappelijke verenigingen NVAB (Gertjan Beens), KAMG (Elise Buiting), NVVG (Rob Kok) en LOSGIO (Lilian van der Ven) na over dit thema en overige ontwikkelingen binnen onze specialisme. Uiteraard is dit niet alles! Je kunt tevens twee workshops bezoeken met onderwerpen als:
Na de algemene ledenvergadering van het LOSGIO besluiten we de dag met een gezellige borrel en de aios- en opleidersprijs.
Het Landelijk Overleg Sociaal-Geneeskundigen in Opleiding (LOSGIO) is de vereniging voor én door aios sociale geneeskunde (arts Maatschappij & Gezondheid, bedrijfsarts of verzekeringsarts). Alle aios kunnen lid worden van LOSGIO; dit doe je automatisch door lid te worden van je wetenschappelijke vereniging. Ieder jaar organiseert LOSGIO samen met de NSPOH de landelijke aiosdag. Een bijeenkomst voor de volle breedte van de sociale geneeskunde: zowel eerste als tweede fase aios vanuit Maatschappij & Gezondheid zijn welkom, maar natuurlijk ook de aio bedrijfsgeneeskunde en verzekeringsgeneeskunde, en van NSPOH, TNO en SGBO!
Alle aios die een medische vervolgopleidingen in de sociale geneeskunde volgen. Niet alleen bij NSPOH maar ook vanuit TNO en SGBO.
Deze dag telt mee als (verplicht / keuze) onderwijs. Dus schrijf je in!
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Schola Medica, Orteliuslaan 750, 3528 BB Utrecht
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Facebook en Twitter hebben gelijkgestemden met elkaar verbonden in online communities. Vaak zijn die georganiseerd rond niche-thema’s, zoals sport of voeding. Hierin zijn ook social influencers (bloggers en vloggers) actief. Werk je in de publieke gezondheid en wil je leren hoe je met hen kunt samenwerken om je boodschap bij een breder publiek onder de aandacht te brengen? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Het medialandschap is de afgelopen jaren flink veranderd. Die verandering kenmerkt zich door de verschuiving van top-down informatievoorziening naar een grotere verscheidenheid van informatie, die dynamisch door de sociale netwerken van het publiek vloeit.
Mediaconsumptiepatronen hebben zich daardoor gediversifieerd en dat heeft bijgedragen aan de totstandkoming van online communities. In die groepen hebben social influencers veel invloed. Binnen de gezondheidszorg en preventie wordt gediscussieerd over de mogelijkheid om een samenwerking aan te gaan met deze bloggers en vloggers.
Deze nieuwe eendaagse NSPOH module gaat in op de vraag wat een dergelijke samenwerking betekent. Hoe werken deze social influencers? Zijn zij inderdaad de potentiële nieuwe samenwerkingspartners en stakeholders? En wat zijn de voor- en nadelen van een dergelijke samenwerking?
Het onderwijs wordt verzorgd door:
Voor deelnemers die werkzaam zijn in de publieke gezondheid en die de mogelijkheden willen verkennen van samenwerking met zogenaamde social influencers.
Hbo werk- en denkniveau.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Elke dag creëren we 2,5 triljoen bytes aan data. Er is enorm veel data over de gezondheid, het gedrag en de omgeving van mensen. Wil je leren hoe je deze data adequaat inzet voor wetenschappelijk onderzoek in de publieke gezondheid? Doe dan deze eendaagse module.
Big data refereert naar de mogelijkheid om gebeurtenissen te volgen, verklaren en voorspellen door het slim combineren en analyseren van complexe datasets uit verschillende bronnen (Ottenheijm, 2015). De mogelijkheden voor innovatie en onderzoek met big data zijn talrijk en veelbelovend.
Binnen alle sectoren schallen de termen door de gangen: data science, big and messy data, data driven technology, e-Health, Internet of Things. “Big data is like teenage sex: everyone talks about it, nobody really knows how to do it, everyone thinks everyone else is doing it, so everyone claims they are doing it.” (Dan Ariely, 2013). De publieke gezondheidzorg is geen uitzondering.
Deze module is bedoeld voor koplopers, die kennis hebben gemaakt met de mogelijkheden van big data en big data graag willen inzetten voor onderzoek in de publieke gezondheid.
Inleiding en overzicht van big data en toepassingen
Tijdens het eerste deel van de dag gaan we in discussie over de basisprincipes van big data, waar je rekening mee moet houden als je onderzoek wilt doen met big data. Denk hierbij aan ethische vraagstukken en privacy, data kwaliteit, vergelijkbaarheid van data en welke data geschikt, open en vrij beschikbaar is.
Koppelen van CBS-bestanden
Een voorbeeld van big data onderzoek is het verrijken van gemeentelijke registraties met CBS data. In praktische stappen word je meegenomen in hoe je kunt achterhalen welke informatie beschikbaar is en op welke manier je verschillende databestanden aan elkaar kunt koppelen.
Het inzetten van omgevingsdata voor beleidsonderzoek
Door de opkomst van big data weten we steeds meer over de leefomgeving. Binnen het kader van de nieuwe Omgevingswet spelen gezondheid, sporten en bewegen bovendien een prominente rol. Tijdens dit deel gaan we kijken naar hoe je omgevingsdata in kunt zetten voor beleidsrelevant gezondheidsonderzoek.
Deze interactieve dag wordt verzorgd door drie docenten:
Voor professionals in de public en occupational health en koplopers, die kennis hebben gemaakt met de mogelijkheden van big data en big data graag willen inzetten voor onderzoek in de publieke gezondheid.
Academisch denk- en werkniveau.
Uitspraak van een eerdere deelnemer:
“De training was zeer actueel en helder uitgelegd. Eindelijk begrijp ik waar die ‘Big Data’ echt over gaan. Ik ben echt onder de indruk van het effect van een combinatie van bronnen op je ‘sample size’. En nu snap ik waarom het zo is. ”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.