Het beleid van elk ministerie en elke bedrijfssector heeft effect op de volksgezondheid. Als directeur of manager in de publieke gezondheid heb je te maken met een complexe context die met de nieuwe akkoorden zoals IZA en GALA nog dichterbij komt. Daarnaast dien je over een breed werkveld een inhoudelijke koers te realiseren die congruent is met de beginselen van de public health. Onder tijdsdruk en in een bestuurlijke arena. Wil je de inhoud én de breedte van de (samenwerkings-) partijen in korte tijd leren doorgronden? Doe dan deze module.
Bijna vijftien procent van ons Bruto Binnenlands Product (BBP) besteden we aan zorg. Ongemerkt werkt elke Nederlander één hele dag per week voor ‘de kosten van de zorg’. Die zorg zal steeds meer preventieve elementen in zich moeten hebben om ook voor de toekomst betaalbaar te blijven. Als directeur of manager in de (publieke) gezondheidszorg ben je één van de cruciale factoren die de noodzakelijke veranderingen teweeg moet brengen.
Deze module brengt je de inhoudelijke kennis om daarmee aan de slag te gaan. Het is een stoomcursus die zicht geeft op welke onderwerpen en ontwikkelingen nu actueel zijn. In acht avonden leer je de complexiteit daarvan te doorgronden. Na afloop weet je wat er speelt, welke valkuilen en kansen er liggen en welke contacten je daarbij vooruit kunnen helpen.
Als voorbereiding lees je de aanbevolen literatuur. Zo ben je in staat om met een goed gevoel te participeren in de discussie.
Tijdens de module wordt gebruik gemaakt van het boek: Stronks K., Burdorf A. (red.) Volksgezondheid en Gezondheidszorg, 9e druk, 2021, Bohn, Stafleu, van Loghum, ISBN 978 90 368 2623 5.
De avonden vinden plaats tussen 17.00 en 21.00 uur. De avonden zijn volledig verzorgd met buffet. Er is ook mogelijkheid om deze avonden online te volgen.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende landelijke opinieleiders en experts, zoals:
Bestuurders, directeuren en managers met een nieuwe functie in de public health die hun kennis over public health op strategisch niveau op peil willen brengen of willen opfrissen.
Academisch werk- en denkniveau.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,7.
Prof. dr. Lex Burdorf
hoogleraar determinanten van volksgezondheid, Erasmus MC Rotterdam
“Sociaaleconomische gezondheidsverschillen (SEGV) zijn weerbarstig. Eén van de belangrijkste factoren is betaalde arbeid. Gezondheid bepaalt deels of mensen werk vinden en werk behouden. Verlies van werk leidt tot gezondheidsproblemen en het starten met betaalde arbeid na langdurige werkloosheid leidt tot betere gezondheid. Voor mensen met chronische ziekten of een arbeidsbeperking is een integrale aanpak van re-integratie en zorg nodig. De publieke gezondheid moet (arbeids)participatie centraal stellen wil zij haar doelstellingen ten aanzien van het terugdringen van SEGV serieus nemen. Dat vraagt intersectoraal beleid, waarin de huidige kunstmatige verschillen tussen werk, zorg en preventie verdwijnen.”
Jaap Koopman
directeur GGD Groningen
“In een tijdsbestek van enkele weken word je langs belangrijke onderdelen van publieke gezondheid geleid. Het gaat daarbij om de rol van de GGD, maar ook om andere partijen die actief zijn op het terrein van (publieke) gezondheid en zorg. Inspirerende sprekers namen ons mee en legden daarbij ook dwarsverbanden tussen de uiteenlopende onderwerpen. De presentaties, de literatuur en boeiende gesprekken in de gemêleerde groep deelnemers maakten een levendige stoomcursus!”
Anja
Koornstra
Opleider bij NSPOH en begeleider van deze module
Op de vraag waarom managers die nieuw zijn in de publieke gezondheid, deze scholing moeten volgen, zegt zij: “De breedte van ons werkveld is fascinerend, van de eerste 1000 dagen tot vitaal ouder worden en van zedenzaken tot financiering van de zorg. Het is heel fijn om in 8 avonden alles op een rij te krijgen. De inspirerende docenten en de groep van mede-managers met elk een eigen invalshoek geven ook een mooie verrijking van je netwerk.”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk je op het gebied van veiligheid en gezondheid? Effectief communiceren met de media is belangrijk voor beleidsmakers en professionals. Vooral als zij te maken krijgen met lastige omstandigheden als ongevallen, (dreigende) rampen en risicovolle situaties. Alles ligt dan onder het vergrootglas dat media hanteren. De wijze waarop je over en tijdens de ‘crisis’ communiceert, beïnvloedt in belangrijke mate het oordeel van het publiek over de wijze waarop jij als professional (en daarmee jouw organisatie) met die situatie of crisis bent omgegaan. Wil jij leren hoe je doeltreffend communiceert in crisissituaties? Wat de werkwijze is van media en hoe je een kernboodschap formuleert? Doe dan deze tweedaagse mediatraining.
Bekijk in de video wat het belang is van mediatraining en wat eerdere deelnemers geleerd hebben.
Tijdens de introductiebijeenkomst leer je van een ervaren mediatrainer hoe je je boodschap helder en doeltreffend voor het voetlicht kunt brengen. We besteden aandacht aan de rol van de media tijdens een crisis. Hoe werken media en waarom? En wat betekent dat in geval van gevoelige issues, rampen en crises?
Tijdens de tweede dag van de module breng je de theorie van de introductiebijeenkomst in de praktijk. Je begint met het afleggen van een nul-(pers)verklaring op basis van je eigen casus. Daarna word je op basis van deze verklaring geïnterviewd op camera. Hierbij worden diverse interviewstijlen gehanteerd. De filmbeelden worden gezamenlijk teruggekeken waarbij je elkaar feedback geeft.
De module is opgezet als een vaardigheidstraining. Via casuïstiek oefen je in het formuleren van kernboodschappen. Dag 1 volgen alle deelnemers gezamenlijk. Tijdens de tweede dag oefen je voor de camera in verschillende settings. De praktijktraining op dag 2 volg je in een kleine groep, zodat iedereen meerdere keren kan oefenen voor de camera. Noteer in het opmerkingenveld welke van de data voor dag 2 je voorkeur heeft.
Beleidsmakers en professionals in de public health en Arbeid & Gezondheid, die voor hun beroep in aanraking kunnen komen met de media en hun communicatievaardigheden in geval van crisissituatie willen vergroten.
Het onderwijs wordt verzorgd door Arian Kuil, Interim woordvoerder, sr. communicatieadviseur, mediatrainer, speechschrijver bij Kuil & Van Woerkom communicatie.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 10,0.
Uitspraak van een deelnemer: “Ik vond het een voorrecht om les te krijgen van deze docent. De lessen waren enorm leerzaam door de goede opbouw en het vakmanschap van de docent. De docent straalt daarbij enthousiasme uit om ons iets te leren en kan allerlei situaties nabootsen op een natuurlijke manier. Dit was een heel waardevol kijkje in de wereld van de media.”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk je in de public of occupational health en loop je er wel eens tegenaan dat je zaken niet voldoende overtuigend kunt bepleiten? Wil je leren hoe je een (beleids-)stelling verdedigt of juist aanvalt? Doe dan deze eendaagse training debatteren en leer hoe je je visie verwoordt en met argumenten onderbouwt.
Let op: Deze module kent wat aanpak en opbouw betreft, overlap met de module ‘Overtuigend argumenteren’ uit de programma’s van de medische vervolgopleidingen voor artsen milieukunde, tuberculosebestrijding en infectieziektebestrijding. Volg jij een van de betreffende programma’s, maar wil je graag meer oefenen met debatteren, heb je behoefte aan meer verdieping, of wil je nog beter leren reageren op vragen en drogredenen, dan ben je uiteraard van harte welkom om de Training debatteren en discussiëren te volgen!’
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Deze debattraining is een mooi vervolg op de module Schrijfvaardigheid en argumentatie, waar de nadruk meer ligt op schriftelijke argumentatie.
Waarom zou je willen leren debatteren? Dat is toch meer iets voor politici en juristen die, rap van tong, pleidooien moeten houden? Dat klopt. Maar ook jij, als professional in de publieke gezondheid, bedrijfs- of verzekeringsgeneeskunde, kunt je voordeel doen met aangescherpte verbale vaardigheden. Bijvoorbeeld bij het invoeren van nieuw beleid voor de werving en selectie van jeugdartsen. Bij het presenteren van een plan voor mediprudentie of het lanceren van een voorstel om ziekteverzuim tegen te gaan.
In deze module leer je debatteren om jouw zaken te bepleiten. Je krijgt training in mondeling argumenteren en adequaat reageren op andermans betoog. De nadruk ligt op redeneren, presenteren en incasseren. Met de geleerde vaardigheden kun je visies en opinies krachtig(er) verwoorden in gesprekken, onderhandelingen, vergaderingen, presentaties, beleidsvoorstellen, notities en adviezen.
Tijdens de debattraining word je ingedeeld in drie groepen met elk een eigen rol: voorstander, tegenstander en jurylid. Het debat wordt gevoerd in een rollenspel waarin je drie tot vier minuten spreektijd krijgt. Daarnaast ga je luisteren, analyseren, improviseren en overleggen met groepsgenoten over de strategie. Ook structureer en beoordeel je de argumentatie van anderen.
Het onderwijs wordt verzorgd door mevrouw Tigrelle Uijttewaal. Tigrelle is neerlandica, cum laude afgestudeerd in taalbeheersing, argumentatietheorie en retorica aan de Universiteit van Amsterdam. In 1998 gaf zij haar eerste colleges en postacademische cursussen over schrijven en argumenteren. In 2000 rondde ze haar tweede studie af: Discourse Studies (ook cum laude, ook aan de UvA). Sindsdien doceert ze ook over presenteren, debatteren, onderhandelen en gesprekstechnieken. Ze schreef voor dagblad Trouw, publiceerde de roman Infuus, werkte voor de Hogeschool Journalistiek en leidde stagiaires op tot docent. Ook webteksten, nieuwsbrieven, oefeningen, uitleg, stappenplannen, adviezen en opmerkingen bij andermans teksten behoren tot haar repertoire. Samen met collega-docenten maakt ze e learning-, college- en cursusmateriaal, naadloos afgestemd op de praktijk van de deelnemers. Van advocaten tot verpleegkundigen, van adviseurs tot secretarissen, van beleidsmakers tot studenten, van artsen tot rechters – al dan niet in opleiding. Met als doelstelling: deelnemers relevante inzichten laten opdoen en toepasbare kennis & vaardigheden laten vergroten.
Artsen, beleidsmedewerkers, epidemiologen, gezondheidswetenschappers, leidinggevenden, projectleiders en andere professionals die hun verbale presentatie en argumentatie willen verbeteren. Zij werken in de publieke gezondheidszorg of zijn werkzaam op het terrein van arbeid & gezondheid.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.
Uitspraak van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:
Tigrelle Uijttewaal
docent
Volop inspiratie!
“Wat is er zo gaaf aan vaardighedenmodules van de NSPOH met onder meer jeugdartsen, verpleegkundigen, beleidsmedewerkers, infectieziekteartsen en medisch adviseurs in hun rol als publiekegezondheidsverbeteraar? Interactie, intervisie en interesse. Terwijl deelnemers schrijven, argumenteren en debatteren, geven zij blijk van overtuigingen, denkkracht en inlevingsvermogen. Of het nu gaat om indicatiebesluiten motiveren, bevlogen voor een suikertax pleiten of argumenten aandragen voor zorginstellingen pro griepprik.”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
In het huidige werkklimaat is het cruciaal om een balans te vinden tussen wat de werknemer belangrijk vindt en de mogelijkheden die het bedrijf daarin biedt. Alleen dan blijven mensen duurzaam inzetbaar. Het capability-denken biedt een verfrissende kijk op dit vraagstuk. Wil jij leren hoe je activiteiten en interventies rond participatie, vitaliteit en inzetbaarheid integreert? Volg dan deze tweedaagse module.
Deze module is een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde en Verzekeringsgeneeskunde en Maatschappij & gezondheid (M&G), en van de Master of Public Health. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij zeer geschikt om incompany uit te voeren.
Veel mensen werken in dienstverlenende sectoren, zoals de gezondheidszorg, onderwijs, ICT of financiële dienstverlening. Het werk is vaak complex en dynamisch en vindt plaats in wisselende teams. Werknemers hebben grote verantwoordelijkheden. Dat maakt deze beroepen psychisch en emotioneel zwaar. Door de verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd moeten mensen het werk ook langer volhouden.
Deze veranderende arbeidsomstandigheden vereisen een goede fit tussen werk en persoon en tussen werkeisen en persoonlijke capaciteiten. Het is cruciaal om een evenwichtige balans te vinden tussen wat de werknemer belangrijk vindt en de mogelijkheden die het bedrijf daarin biedt. Alleen dan is een duurzame inzetbaarheid van de moderne werknemer mogelijk.
Maar in de huidige (advies-)praktijk wordt vaak nog gewerkt met oudere modellen en instrumenten. Die passen vooral bij de werknemer van vroeger (FML, WAI, BRAVO), die vaak fysiek zware arbeid deed. Het capability-model biedt een inspirerend en vooral integrerend perspectief om anders tegen werk, gezondheid en duurzame inzetbaarheid aan te kijken. Dit model:
Deze module over het capability-model is ontwikkeld door de NSPOH vanuit de Academische Werkplaats Arbeid & Gezondheid.
We werken met korte interactieve inleidingen, groepsdiscussies en gerichte (ervarings- en praktijkgerichte) opdrachten. Je ontwikkelt kennis over het theoretisch fundament van het capability-model. Daarnaast krijg je ook een bijpassend meetinstrumentarium aangereikt en handvatten voor een doelgerichte gesprekvoering over duurzame inzetbaarheid.
Het onderwijs wordt verzorgd door:
Voor professionals en adviseurs die zich bezig houden met vraagstukken rond participatie en duurzame inzetbaarheid. Zij zijn daarnaast werkzaam bij instanties, variërend van arbeidsorganisaties en gemeenten tot allerlei vormen van sociale activering.
Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 8 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Veel professionals in occupational en public health houden zich bezig met gedragsverandering. Zij willen dat hun cliënten verstandige keuzes maken: dat ze gezond leven, productief werken, hun kinderen effectief opvoeden, zich inzetten in behandelingen enzovoort. Wil jij kennismaken met de processen die een rol spelen bij gedragsverandering? En hoe je daar als professional invloed op kunt uitoefenen? Doe dan deze module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij zeer geschikt om incompany uit te voeren.
In deze interactieve, tweedaagse module gaan we in op de processen die een rol spelen bij gedragsverandering. Daarbij kijken we hoe je daar als professional invloed op kunt uitoefenen. Wat weten we van de rol die ons brein daarin speelt? Wat is er nodig voor een duurzame gedragsverandering? Wat vraagt dat van jou als begeleider?
We oefenen met de basisvaardigheden (en enkele complexe vaardigheden) uit motiverende gespreksvoering. Na afloop van deze training kun je daar waar nodig en gepast ’twijfel zaaien’, ‘ambivalentie begeleiden’, ‘beslissingen ondersteunen’, ‘cliënten krachtiger maken’ en ‘stagnerende situaties vlot trekken’.
Tussen de twee moduledagen verwachten we dat je de geleerde vaardigheden zoveel mogelijk in de praktijk toepast. Op de tweede dag oefenen we de vaardigheden in samenwerking met een acteur.
Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Carmen Karsters opleider, trainer/coach bij NSPOH.
Professionals in occupational en public health die te maken hebben met direct cliëntcontact, waarbij gedragsverandering een belangrijke rol speelt.
Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 8 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Tegenstrijdige belangen en/of botsende karakters leiden gemakkelijk tot conflicten. Ook professionals in de public en occupational health komen hiermee in aanraking. Wil jij je vaardigheden versterken om in deze situaties adequaat op te treden? Volg dan deze tweedaagse geaccrediteerde module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Deze module werd voorheen aangeboden onder de titel: Omgaan met conflicten en succesvol onderhandelen.
Conflicthantering is een belangrijke vaardigheid, ook voor medische professionals. Tijdig en effectief ingrijpen voorkomt dat de vlam in de pan slaat. In deze training krijg je een introductie in geweldloze communicatie en leer je dit gedachtengoed toe te passen in conflicten en momenten van spannende communicatie. Geweldloze communicatie, ontwikkeld door Marshall Rosenberg, is een manier van communiceren die helpt om op een verbindende manier een win-win oplossing te bereiken.
Je krijgt zicht op het gedrag waar jij toe geneigd bent in communicatie en conflicten. Daarnaast krijg je handvatten hoe om te gaan met het gedrag van de ander. Aan de hand van casuïstiek uit je eigen praktijk oefenen we met gesprekstechnieken om te komen tot een win-win oplossing.
Het onderwijs wordt verzorgd door Almer Toby – trainer, coach.
Sociaal geneeskundigen en andere professionals werkzaam in de public en occupational health.
Hbo werk- en denkniveau.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Of innovatie in de publieke gezondheidszorg een succes wordt, hangt af van veel factoren. Wil je leren hoe je vernieuwende programma’s, interventies, richtlijnen of werkwijzen succesvol initieert, regisseert, doorvoert en evalueert? Zodat de kwaliteit van de publieke gezondheidszorg verbetert en je bijvoorbeeld antwoord krijgt op de vraag: Hoe stimuleren we een gezonde leefstijl en een gezonde leefomgeving? Doe dan deze pittige en prikkelende module.
Deze achtdaagse basismodule is een onderdeel van de Master Public Health en van de medische vervolgopleiding Maatschappij en gezondheid (M&G). Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Het is belangrijk dat je weet hoe een innovatie in de publieke gezondheid wordt ontwikkeld, onderzocht, effectief wordt bevonden en al dan niet geïmplementeerd in de praktijk. Alleen dan kun je inwoners, patiënten, cliënten en opdrachtgevers als gemeenten optimaal van dienst zijn. Onze maatschappij verandert voortdurend en innovatie van de praktijk van de publieke gezondheidszorg is daarom een continue proces.
In deze module ga je in op de basisbeginselen van kansrijk vernieuwen in de publieke gezondheid. Je maakt kennis met de succes- en faalfactoren bij het doorvoeren van vernieuwingen. Daarnaast leer je hoe je de principes van procesmanagement in de publieke gezondheid toepast bij het doorvoeren van complexe interventies. Je leert ook hoe je deze veranderprocessen monitort en borgt.
De leerstof oefen je op situaties uit je eigen praktijk. Je sluit de module af met het ontwerpen van een vernieuwingsplan. Dat doe je aan de hand van een casus uit je eigen werksituatie.
Het onderwijs wordt verzorgd door onder meer:
Deze bij- en nascholing is bedoeld voor professionals, beleidsmakers, projectleiders, afdelingsmanagers en onderzoekers in het brede veld van de volksgezondheid. Zij zijn werkzaam bij GGD, gemeente, universiteit, ministerie, (koepel) van zorgverzekeraar(s), zorginstelling of een ander soort instituut dat zich bezighoudt met volksgezondheid en beleid.
Academisch werk- en denkniveau.
Deze module is geaccrediteerd voor 40 punten. Dit is minder punten dan de daadwerkelijke contacturen, maar de accrediterende instellingen hebben bepaald dat een module niet meer dan 40 accreditatiepunten mag ontvangen.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
Marleen Luning-Koster
arts Infectieziektenbestrijding
“Het is zeker mijn ambitie om in de toekomst vaker een innovatieplan te schrijven. Het proces om tot een verandering of nieuwe ontwikkeling te komen is de leukste en belangrijkste kant van mijn werk. Ik ben er immers niet om de publieke gezondheid te handhaven, maar juist om deze te verbeteren.”
programma adviseur van dit traject
“De publieke gezondheid opereert in een wisselend politiek-maatschappelijk krachtenveld. Professionals die de module Integraal Vernieuwen van de Master of Public Health hebben gevolgd, hebben geleerd de juiste beleidsadviezen en handelingsopties te formuleren op basis van onderzoek, kennis en ervaringen. Steeds stellen zij de vraag: doen we de goede dingen en doen we de dingen goed. Hiermee dragen zij bij aan een effectieve en innovatieve aanpak van de complexe problemen in de publieke gezondheid.”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
In verschillende Europese landen functioneren verschillende gezondheidszorgsystemen. Ieder land organiseert zijn zorgsysteem op eigen manier. Zo wordt gezondheidszorgsysteem onder andere beïnvloedt door politieke, economische en culturele aspecten. Hoe functioneren deze zorgsystemen? Vergelijk de landen en systemen en ontdek op welke wijze het functioneren van zorgsystemen bijdraagt aan de kwaliteit van de gezondheidszorg. Hoe is kwaliteitszorg in elk land geregeld? En hoe zorgen we voor kruisbestuiving op de kwaliteit van de gezondheidszorg? Dit en meer leer je in deze vierdaagse module Health System Research.
Deze verdiepende module ‘Health System Research’ is onderdeel van de Master Public Health en van de medische vervolgopleiding Maatschappij & Gezondheid (M&G). Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
In deze vierdaagse module maak je kennis met verschillende gezondheidszorgsystemen en hun functioneren. Je kijkt op welke peilers een gezondheidszorgsysteem is gebouwd en welke spelers hier een belangrijke rol bij spelen. Naast het Nederlandse gezondheidszorgsysteem kijk je ook naar de gezondheidszorgsystemen in andere landen.
Om het functioneren van gezondheidssystemen (internationaal) met elkaar te vergelijken, bestudeer je internationaal wetenschappelijke literatuur over health system research. Daarbij kijk je naar evaluatieonderzoek van (hervormingen in) beleid, structuur, organisatie en interventies van de nulde, eerste- en tweedelijnsgezondheidszorg. Er wordt met name gekeken naar de vraag hoe de resultaten van dit onderzoek bijdragen aan de kwaliteit van de gezondheidszorg. Hoe kunnen we van elkaar leren, zodat de gezondheidszorg beter wordt? Tenslotte besteden we aandacht aan de vergelijking van zorgzorgsystemen tussen landen, kijken we welke verschillen er zijn en proberen een verklaringen voor deze verschillen te vinden.
Presentaties en inhoudelijke discussies worden afgewisseld. De leerstof wordt toegepast in de vorm van een specifieke moduleopdracht die je in subgroepen uitvoert. In deze moduleopdracht vergelijk je het functioneren van het gezondheidssysteem in Nederland met een land naar keuze.
Het onderwijs wordt verzorgd door:
Beleidsmakers, projectleiders, afdelingsmanagers, artsen en onderzoekers met een academisch denk- en werkniveau en werkzaam in het brede veld van de volksgezondheid. Bijvoorbeeld bij GGD, gemeente, universiteit, ministerie, (koepel) van zorgverzekeraar(s), zorginstelling of een ander soort instituut dat zich bezighoudt met volksgezondheid en beleid.
Academisch werk en denkniveau.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Bent je beleidsmaker of beleidsadviseur, projectleider, afdelingsmanager, arts of onderzoeker? Wil je leren hoe je kunt bijdragen aan verbetering, borging en beheer van de publieke gezondheid? Welke partijen daarbij betrokken zijn en wat hun, en jouw, rol is in dit proces? Doe dan deze zevendaagse module en krijg meer grip op de publieke gezondheidszorg.
Deze basismodule is onderdeel van de Master Public Health en van de medische vervolgopleiding Maatschappij & gezondheid (M&G). Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing.
De publieke gezondheid is bij uitstek een dynamisch werkterrein, dat veel verschillende maatschappelijke activiteiten verbindt. Die zijn allemaal zijn gericht op gezondheidsbescherming, gezondheidsbevordering en ziektepreventie. Gezondheid is het leidend principe in het volksgezondheidsbeleid. In deze module staat het complexe proces van sturing, beheer en verbetering in de publieke gezondheid centraal. Welke partijen zijn daarbij betrokken en wat is hun rol? En wat is jouw eigen rol in dit proces?
Het volksgezondheidbeleid stoelt op drie pijlers:
Elke pijler heeft een eigen visie op het te voeren beleid, de op te stellen doelen en het te gebruiken instrumentarium. In deze module ga je dieper in op de achtergrond en de doelstellingen. Daarnaast leer je omgaan met deze spanningsvelden. Op die manier ontdek je de kracht van competentie-ontwikkeling op je eigen werkterrein.
De verbinding tussen je eigen werk en de inhoud van het programma staat centraal in deze module. Je bereidt een casus voor vanuit je eigen werkpraktijk. Tijdens de bijeenkomsten oefen je met het toepassen van kennis en vaardigheden uit die casus. Je sluit de module af met een essay daarover. Daarin beschrijf je welke verbeteringen er mogelijk zijn en hoe die kunnen worden gerealiseerd en geborgd.
Het onderwijs wordt onder andere verzorgd door:
(Aankomend) leidinggevenden, beleidsadviseurs, projectleiders en artsen die werken in de publieke gezondheid: bij GGD’s, bij zorgverzekeraars, in thuiszorginstellingen, ROS’en, universiteiten, onderzoeks- of kennisinstituten, in het bedrijfsleven, etc.
Je hebt een academisch werk- en denkniveau en tenminste 3 jaar werkervaring
Deze module is geaccrediteerd voor 40 punten. Dit is minder punten dan de daadwerkelijke contacturen maar de accrediterende instellingen hebben bepaald dat modules niet meer dan 40 accreditatiepunten mogen ontvangen.
Score in eerdere evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk jij als arts of verpleegkundige en wil je leren hoe je omgaat met een AED en hoe je een spoedeisende patiënt bij een ongeval op het werk verantwoord en systematisch benadert – conform de nieuwste richtlijn en triage? Wil je leren hoe je daarbij het hoofd koel houdt en professionele meerwaarde biedt? Doe dan deze praktische, eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Bij adequate eerste hulp hoort een systematische benadering. Tijdens deze eendaagse module oefen je die aan de hand van een aantal (eigen) praktijkvoorbeelden. Hierbij maak je kennis met de triage volgens de internationale richtlijnen. Ook leer je welke spoedeisende hulp in welke toestand verleend moet worden. Van belang is om ook zelf een keer de AED (Automatische Externe Defibrillator) in handen te hebben en te oefenen in het reanimeren met een pocketmask en het toepassen van het Covid-19 protocol.
De module wordt gegeven in de vorm van korte interactieve lezingen, afgewisseld met scenario’s, praktijkcases en vaardigheidstrainingen. De nadruk ligt op het oefenen van praktische vaardigheden. Je oefent deze vaardigheden op een pop en deels bij jezelf.
Na afloop ontvang je een certificaat.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, sociaal geneeskundigen, artsen Maatschappij & Gezondheid, arboverpleegkundigen en artsen uit het NSPOH-keuzeonderwijs die tijdens hun werk te maken kunnen krijgen met spoedeisende patiënten.
Score in eerdere evaluatie: in 2021 kreeg deze module van de deelnemers een 9,1.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.