030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

AIOSdag 2019

Datum: 18 feb '19

Sociale problemen en leefstijl, de effecten op gezondheid

Sociaal geneeskundigen zoals wij, beoefenen onze professie op basis van onze (groeiende) expertise. We staan midden in de maatschappij. De vraagstukken, waarover wij adviseren, hebben vaak een grote impact op het persoonlijk leven van een cliënt én met regelmaat op de maatschappij. Het komt niet zelden voor dat ons werk grote impact heeft op leefstijl en de sociale problemen van mensen.

Op dat hele plaatje mogen we trots zijn. We hebben als sociaal medisch deskundigen een essentiële rol in de preventie van ziekte en bevorderen van de gezondheid van alle Nederlanders. Dit dienen we uit te dragen! Onder andere richting elkaar, zodat we kunnen leren van elkaars kennis en vaardigheden. Om onze expertise op deze gebieden te ontwikkelen organiseert het LOSGIO een dag over het thema ‘sociale problemen en leefstijl’. Iedereen komt wel eens in aanraking met cliënten die naast hun ziekte ook sociale problemen of een ongezonde leefstijl hebben. Verschillende sprekers en workshopbegeleiders zullen ingaan op specifieke onderdelen van dit thema. Ook is er aandacht voor gedragsverandering en motivatie. Naast de inbreng van de sprekers kunnen we vooral leren de ervaringen van onze collega’s.

Programma

In de ochtend vertelt dr. Igor van Laere over dakloosheid en gezondheid, gevolgd Harriët Verkoelen over voeding en de effecten op gezondheid. Prof. Klasien Horstman rondt de middag voor de paneldiscussie af met een overzicht van de academische ontwikkeling op deze sociale thema’s. Tijdens de paneldiscussie praten we met de voorzitters van de wetenschappelijke verenigingen NVAB (Gertjan Beens), KAMG (Elise Buiting), NVVG (Rob Kok) en LOSGIO (Lilian van der Ven) na over dit thema en overige ontwikkelingen binnen onze specialisme. Uiteraard is dit niet alles! Je kunt tevens twee workshops bezoeken met onderwerpen als:

  • Gedragsverandering bij sociale problemen en leefstijl, hoe doe je dat? (Rubik Nazarian)
  • Schulden en de impact op gezondheid met een ervaringsdeskundige (Linda van Altena)
  • Bewegen en de effecten op gezondheid. (Petra Ooms)
  • Verslaving en de effecten op het functioneren van mensen.

Na de algemene ledenvergadering van het LOSGIO besluiten we de dag met een gezellige borrel en de aios- en opleidersprijs.

LOSGIO

LOSGIO 2019Het Landelijk Overleg Sociaal-Geneeskundigen in Opleiding (LOSGIO) is de vereniging voor én door aios sociale geneeskunde (arts Maatschappij & Gezondheid, bedrijfsarts of verzekeringsarts). Alle aios kunnen lid worden van LOSGIO; dit doe je automatisch door lid te worden van je wetenschappelijke vereniging. Ieder jaar organiseert LOSGIO samen met de NSPOH de landelijke aiosdag. Een bijeenkomst voor de volle breedte van de sociale geneeskunde: zowel eerste als tweede fase aios vanuit Maatschappij & Gezondheid zijn welkom, maar natuurlijk ook de aio bedrijfsgeneeskunde en verzekeringsgeneeskunde, en van NSPOH, TNO en SGBO!

Voor wie

Alle aios die een medische vervolgopleidingen in de sociale geneeskunde volgen. Niet alleen bij NSPOH maar ook vanuit TNO en SGBO.
Deze dag telt mee als (verplicht / keuze) onderwijs. Dus schrijf je in!

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Locatie

Schola Medica, Orteliuslaan 750, 3528 BB Utrecht

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

 

Alumni avond stoomcursus managers in de publieke gezondheidszorg

Datum: 5 dec '18

In het kort

Tijdens deze terugkomavond gaan we in op recente inzichten rond sociaal economische gezondheidsverschillen (SEGV). Met deze bijeenkomst geef je weer een impuls aan je netwerkrelaties.

Wat je leert

Recent verscheen het WRR-rapport Van verschil naar potentieel; een realistisch perspectief op de sociaaleconomische gezondheidsverschillen. In de beeldvorming in de media wisselend ontvangen. Aan bod komen het achterliggende gedachtegoed en de opties voor de praktijk.

Dr. Erik Ruland houdt zich al vele jaren bezig met het thema SEGV en heeft dit o.a. in de regio Zuid-Limburg, gemeente Den Haag en op G4 niveau vertaald in grootschalige programma’s, steeds in combinatie met wetenschappelijk onderzoek. Hij geeft een reflectie op het WRR-rapport.

Recentelijk oreerde prof. Frank van Lenthe als sociaal epidemioloog aan de EUR. Titel van zijn oratie was: SEGV: wat is het probleem? Hij maakt ons deelgenoot van zijn ideeën over do’s and don’ts in onderzoek, praktijk en beleid gericht op het begrijpen en verkleinen van SEGV.

Beide docenten gaan met jou in gesprek over de waarde van deze adviezen en inzichten voor je eigen praktijk.

Na afloop van deze avond:

  • Heb je weer een fris overzicht van ‘alle’ invalshoeken rondom SEGV.
  • Ben je bekend met het recente WRR-rapport en de kritiek daarop.
  • Heb je weer eens kunnen bij praten met collega alumni.

Docenten

  • Erik C. Ruland, arts M&G, profielen B&A en IZB, opleider/adviseur NSPOH
  • prof.dr. Frank van Lenthe, EUR, afd. maatschappelijke gezondheidszorg.

Voor wie

Eerdere deelnemers aan de module Managers verkennen de publieke gezondheid, een stoomcursus.

Ervaringen

Bart Andriessen Managers verkennen publieke gezondheidszorg stoomcursus NSPOH“De stoomcursus Managers verkennen publieke gezondheidszorg geeft een breed overzicht van wat er speelt in public health. Door de kwaliteit van de sprekers ga je tegelijkertijd ook de diepte in. En de gesprekken met collega’s uit het werkveld waren verrijkend.”

Bart Andriessen, directeur Volksgezondheid, Gemeente Utrecht

Femke Breman NSPOH“De Leergang Managers verkennen publieke gezondheidszorg, een stoomcursus heeft mijn passie voor de Publieke Gezondheid in het sociaal domein opnieuw bevestigd.”
Femke Breman, programmadirecteur, Ouder- en Kindteam Amsterdam
Jan Dirk van de Ven Managers verkennen publieke gezondheidszorg stoomcursus NSPOH“Ik kijk terug op boeiende avonden en discussies met een breed spectrum aan sprekers en onderwerpen, en een bont gezelschap in de ‘klas’. De module Managers verkennen publieke gezondheidszorg: een stoomcursus bood me overzicht en inzicht in de zorgwereld en publieke gezondheid. Voor nieuwkomers een must, voor mensen die denken de zorg te kennen een cadeautje! Jammer dat de leergang maar acht avonden duurde.”
Jan Dirk van de Ven, hoofd GHOR-bureau Amsterdam-Amstelland 

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Leiden of lijden. Midwinterdag over professioneel leiderschap

Datum: 1 nov '18

In het kort

Leiden of lijden, dat is de vraag in deze eigentijdse midwinterdag met verrassende sprekers, workshops en film.

Laat je inspireren door dirigent Arnaud Oosterbaan en kom er achter hoe je met ‘lucht´ anderen laat stralen.

Laat je uitdagen door drs. Danielle Braun, corporate antropoloog en auteur van de Corporate Tribe, managementboek 2016. Wat kun jij leren van de koppensneller?

Of schuif aan bij professor Marc Smelik, die zijn sporen ruimschoots heeft verdiend in leiderschapstrajecten bij bedrijven en de publieke sector in Spanje, Engeland, China en Nederland.

Over leiderschap moet je niet alleen horen of praten, je moet het aan den lijve ondervinden. Dit kan je onder andere ervaren door een boksworkshop, je zelf als ‘merk’ ontdekken, de tango dansen of deelnemen aan onze spannende ‘mysterie’-workshop. Het kan allemaal tijdens ons Midwinterevent.

Wat je leert

Midwinterdag Leiden of lijden? Professioneel leiderschap

leiderschap NSPOH midwinterdag

Je volgt inspirerende voordrachten over leiderschap, communicatie, samenwerking, vakvolwassenheid en persoonlijke identiteit. We hebben ontzettend goede en leuke sprekers voor deze dag.

Arnaud Oosterbaan ontving internationale aandacht als dirigent en is winnaar van de Kersjes dirigentenprijs voor jonge dirigenten in 2010. Hij vertelt begeesterd over het leiden van orkesten en wat we daarvan kunnen leren voor professioneel leiderschap. Daarbij is zijn boodschap dat leiders te vaak ‘de neuzen één kant op willen brengen’, terwijl hij ervoor pleit ieder individu te laten stralen.

Daniëlle Braun is corporate antropoloog. Ze neemt je mee op reis over de hele wereld om uiteindelijk weer te belanden in de spelonken van de eigen organisatie of je eigen leven. Wat leren wij van stammenhoofden en koppensnellers?

Prof. Marc Smelik heeft zeer ruime ervaring met het begeleiden van organisaties in China, Engeland, Spanje en Nederland. Hij was betrokken bij internationale deals en heeft ervaring in zowel bedrijfsleven als de publieke sector.

Marjan Slob, wetenschapsfilosofie, publiciste en winnaar van de Socrates Wisselbeker 2017 neemt jullie mee in de filosofische aspecten van leiderschap.

Hoe is het om te leiden of geleid te worden? Hoe bepaal je positie en je doel, zonder de ander uit het oog te verliezen? Ervaar het in een tangoworkshop, een boksworkshop of een workshop theatersport.

Wil je je professionele identiteit ontdekken en een eigen ‘merk’ neerzetten? Maak dan een Brand Heart.

Leiderschap is natuurlijk ook inhoudelijk goed zijn in je werk.
Heb je 
Cliënt, casus en context al gevolgd? Frits Coumans bespreekt in een workshop weer een nieuwe familie uit de Merelstraat.

Mocht je even onderuit willen zakken bij een interessant filmfragment over leiderschap, dan is dit ook mogelijk op deze dag.

Voor meer informatie download hier de pdf met een toelichting op de workshops. Geef je snel op en kies per tijdspad één lezing of minimaal twee actieve workshops.

Na afloop van deze dag:

  • kun je nieuwe ontwikkelingen op het gebied van leiderschap benoemen;
  • kun je aangeven wat professioneel leiderschap voor jou betekent;
  • heb je kennis gemaakt met een aantal aspecten van leiderschap;
  • heb je andere deelnemers aan opleidingen bij de NSPOH ontmoet.

Docenten

  • Daniëlle Braun
  • Frits Coumans
  • Dorine Lustig
  • Arnaud Oosterbaan
  • Rob Rijk
  • Annemieke Rhee
  • Marjan Slob
  • Marc Smelik
  • Evi Vermeer
  • Felicia Vizi

Voor wie

Alle deelnemers aan opleidingen bij de NSPOH en hun praktijkopleiders. Deze gratis Midwinterdag kan onderdeel zijn van je keuzeonderwijs.

Toelatingseisen

Hbo- of academisch denk- en werkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Yvette Saan - deelnemer opleiding Verpleegkundige M&G NSPOH - 2019
Yvette Saan – deelnemer opleiding Verpleegkundige M&G NSPOH – 2019

Lees het verslag van onze deelnemers aan deze dag in 2019, van

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Samenwerken met bloggers, vloggers en social influencers

Datum: 21 aug '18

In het kort

Facebook en Twitter hebben gelijkgestemden met elkaar verbonden in online communities. Vaak zijn die georganiseerd rond niche-thema’s, zoals sport of voeding. Hierin zijn ook social influencers (bloggers en vloggers) actief. Werk je in de publieke gezondheid en wil je leren hoe je met hen kunt samenwerken om je boodschap bij een breder publiek onder de aandacht te brengen? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Met behulp van social influencers werken aan gezondheid en preventie

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Het medialandschap is de afgelopen jaren flink veranderd. Die verandering kenmerkt zich door de verschuiving van top-down informatievoorziening naar een grotere verscheidenheid van informatie, die dynamisch door de sociale netwerken van het publiek vloeit.

Mediaconsumptiepatronen hebben zich daardoor gediversifieerd en dat heeft bijgedragen aan de totstandkoming van online communities. In die groepen hebben social influencers veel invloed. Binnen de gezondheidszorg en preventie wordt gediscussieerd over de mogelijkheid om een samenwerking aan te gaan met deze bloggers en vloggers.

Deze nieuwe eendaagse NSPOH module gaat in op de vraag wat een dergelijke samenwerking betekent. Hoe werken deze social influencers? Zijn zij inderdaad de potentiële nieuwe samenwerkingspartners en stakeholders? En wat zijn de voor- en nadelen van een dergelijke samenwerking?

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met de voor gezondheidszorg en preventie belangrijkste online communities.
  • weet je hoe social influencers werken en welke middelen ze inzetten.
  • weet je hoe je met hen kunt samenwerken.
  • ben je bekend met de voor- en nadelen van een samenwerking.

Docenten:

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • dr. Martine Bouman, hoogleraar Erasmus Universiteit en wetenschappelijk directeur Centrum Media & Gezondheid.
  • Roel Lutkenhaus, onderzoeker Erasmus Universiteit en Centrum Media & Gezondheid.

Voor wie

Voor deelnemers die werkzaam zijn in de publieke gezondheid en die de mogelijkheden willen verkennen van samenwerking met zogenaamde social influencers.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Storytelling en narratieve communicatiemethoden

Datum: 21 aug '18

In het kort

Als gezondheidsprofessionals zijn wij gewend een sterk beroep te doen op de rationale verwerking van gezondheidsinformatie. We baseren ons daarbij op de veronderstelling dat de ontvanger bij voorbaat geïnteresseerd is. Maar deze nadruk op cognitieve informatieverwerking is lang niet altijd effectief. Zolang er geen acuut gezondheidsprobleem is dat om een oplossing vraagt, gaat men doorgaans niet actief op zoek naar informatie over gezondheid en gezond gedrag. Een narratieve benadering, daarentegen, doet een beroep op affectieve principes: op emoties en op de belangstelling voor dat wat mensen wezenlijk raakt.

Wil jij inzicht in de verschillende vormen van narratieve benaderingen en storytelling voor gezondheidszorg en preventie? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Verhalen zijn effectiever dan statistieken

Deze module kun je volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze module ontwikkel je inzicht in de verschillende vormen van narratieve benaderingen en storytelling voor gezondheidszorg en preventie. We bespreken de onderwerpen aan de hand van praktijkvoorbeelden, wetenschappelijke bevindingen en beeldfragmenten.

Verhalen zijn laagdrempelig en bieden identificatiemogelijkheden. Dit wordt ook wel narrative involvement, transportation en immersion genoemd. Goede verhalen leggen waarden bloot en helpen om gezondheidsthema’s te begrijpen en in acties om te zetten.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je op de hoogte van de uitgangspunten van een narratieve benadering.
  • ken je verschillende manieren om storytelling en de kracht van verbeelding in te zetten in je eigen praktijk van gezondheidszorg en preventie.

Deze eendaagse module is een goede voorbereiding op de tweedaagse verdieping: ‘’Aansluiting vinden bij je doelgroep: Entertainment Education voor gezondheidsbevordering“.

Docenten

  • Prof. dr. Martine Bouman, hoogleraar Erasmus Universiteit en wetenschappelijk directeur Centrum Media & Gezondheid.
  • Roel Lutkenhaus, onderzoeker Erasmus Universiteit en Centrum Media & Gezondheid.

De module is ontwikkeld door het Centrum Media & Gezondheid (CMG). Vanuit verschillende wetenschappelijke domeinen ontwikkelt en test het CMG innovatieve communicatiemethoden, met name om kwetsbare doelgroepen te bereiken. Ze doen dat onder andere door entertainment-education strategie, storytelling, sociale media en co-creatie in te zetten. Het CMG heeft hiervoor diverse (inter-)nationale prijzen ontvangen.

Centrum Media en Gezondheid - foto Casper Cammeraat - NSPOH
Bekijk de trailer van de minisoap SOUND op de website van het Centrum Media en Gezondheid. Foto Casper Cammeraat.

Voor wie

Voor preventiemedewerkers, communicatieprofessionals, onderzoekers, projectleiders en andere professionals in de Public Health die hun doelgroepen graag beter willen leren kennen en bereiken.

Toelatingseisen

Minimaal hbo denk – en werkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Big data gebruiken in public health onderzoek

Datum: 21 aug '18

In het kort

Elke dag creëren we 2,5 triljoen bytes aan data. Er is enorm veel data over de gezondheid, het gedrag en de omgeving van mensen. Wil je leren hoe je deze data adequaat inzet voor wetenschappelijk onderzoek in de publieke gezondheid? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Leer wetenschappelijk onderzoek met big data opzetten

Big data refereert naar de mogelijkheid om gebeurtenissen te volgen, verklaren en voorspellen door het slim combineren en analyseren van complexe datasets uit verschillende bronnen (Ottenheijm, 2015). De mogelijkheden voor innovatie en onderzoek met big data zijn talrijk en veelbelovend.

Binnen alle sectoren schallen de termen door de gangen: data science, big and messy data, data driven technology, e-Health, Internet of Things. “Big data is like teenage sex: everyone talks about it, nobody really knows how to do it, everyone thinks everyone else is doing it, so everyone claims they are doing it.” (Dan Ariely, 2013). De publieke gezondheidzorg is geen uitzondering.

Deze module is bedoeld voor koplopers, die kennis hebben gemaakt met de mogelijkheden van big data en big data graag willen inzetten voor onderzoek in de publieke gezondheid.

Welke subonderwerpen/onderdelen komen er aan bod?

Inleiding en overzicht van big data en toepassingen
Tijdens het eerste deel van de dag gaan we in discussie over de basisprincipes van big data, waar je rekening mee moet houden als je onderzoek wilt doen met big data. Denk hierbij aan ethische vraagstukken en privacy, data kwaliteit, vergelijkbaarheid van data en welke data geschikt, open en vrij beschikbaar is.

Koppelen van CBS-bestanden
Een voorbeeld van big data onderzoek is het verrijken van gemeentelijke registraties met CBS data. In praktische stappen word je meegenomen in hoe je kunt achterhalen welke informatie beschikbaar is en op welke manier je verschillende databestanden aan elkaar kunt koppelen.

Het inzetten van omgevingsdata voor beleidsonderzoek
Door de opkomst van big data weten we steeds meer over de leefomgeving. Binnen het kader van de nieuwe Omgevingswet spelen gezondheid, sporten en bewegen bovendien een prominente rol. Tijdens dit deel gaan we kijken naar hoe je omgevingsdata in kunt zetten voor beleidsrelevant gezondheidsonderzoek.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je beschrijven hoe je onderzoek met gebruik van big data verantwoord kunt opzetten.
  • kun je de bruikbaarheid van data beoordelen.
  • kun je de kwaliteit van data beoordelen.
  • heb je inzicht in hoe databestanden gekoppeld kunnen worden.

Docent

Deze interactieve dag wordt verzorgd door drie docenten:

  • Mariëlle Beenackers, PhD en senior onderzoeker aan de afdeling maatschappelijke gezondheidszorg van het Erasmus MC met als expertise sociale epidemiologie.
  • Merel Schuring, Post doctoraal onderzoeker bij de afdeling maatschappelijke gezondheidszorg van het Erasmus MC.
  • Mark Noordzij, onderzoeker bij het Mulier Instituut. Werkt aan vraagstukken die bewegen, sport en de leefomgeving aan elkaar verbinden.

Voor wie

Voor professionals in de public en occupational health en koplopers, die kennis hebben gemaakt met de mogelijkheden van big data en big data graag willen inzetten voor onderzoek in de publieke gezondheid.

Toelatingseisen

Academisch denk- en werkniveau.

Ervaringen

Uitspraak van een eerdere deelnemer:

“De training was zeer actueel en helder uitgelegd. Eindelijk begrijp ik waar die ‘Big Data’ echt over gaan. Ik ben echt onder de indruk van het effect van een combinatie van bronnen op je ‘sample size’. En nu snap ik waarom het zo is. ” 

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Lobbyen en netwerken

Datum: 2 aug '18

In het kort

Hoe krijg je jouw onderwerp op de (politieke) agenda? Ontdek hoe je je netwerk optimaal inzet en hoe je met lobbyen invloed uitoefent op de agenda’s van relevante partijen. Aan de hand van een persoonlijk lobby-doel ontwerp je een plan.​

Wat je leert

De regels van het lobbyspel en de richtlijnen voor een lobbyplan.

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing of  als keuze-onderdeel van jouw medische vervolgopleidingen.

Aan het eind van de module kun je een krachtenveldanalyse gebruiken om inzicht te krijgen in alle personen en partijen die betrokken zijn bij jouw lobbydoel. Hierdoor kun je bewuste keuzes maken voor relevante partijen en personen als je draagvlak wilt creëren en/of invloed wilt uitoefenen. Je leert hoe belangrijk het is om een langdurige vertrouwensband op te bouwen, zodat je op cruciale momenten op je expertise aangesproken wordt. Aan de hand van voorbeelden, maak je kennis met verschillende beïnvloedingsstrategieën. Doordat je weet welke partijen en personen het slagen van jouw lobbydoel kunnen beïnvloeden, kun je gericht beïnvloedingsstrategieën inzetten. Ook leer je de spelregels van het lobbyen en hoe je met een lobbyplan de agenda’s van relevante partijen kunt beïnvloeden en invloed kunt uitoefenen op de machten en krachten.

Het lobbyspel en de regels

Vragen die aan de orde komen zijn:

  • Hoe krijg ik iets op de (politieke) agenda?
  • Hoe zorg ik dat mijn boodschap landt bij degenen voor wie die bestemd is?

Bij  bovenstaande vragen gaat het ook om:

  • Wie kan mij helpen om mijn lobbydoel te bereiken, en hoe?

Je voorbereidingsopdracht vormt het uitgangspunt in deze module. De leerstof wordt gepresenteerd en besproken in de vorm van inleidingen, discussies en oefeningen. Daarnaast werk je aan je eigen lobby-plan.

Docenten

Het onderwijs wordt onder andere verzorgd door

  • Gertrude van Driesten, opleider NSPOH
  • Anja Koornstra, opleider NSPOH

Voor wie

Voor professionals in de public en occupational health.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Omgaan met weerstand

Datum: 24 jul '18

In het kort

Als professional krijg je te maken met weerstand. Je eigen weerstand bij veranderingen, maar ook weerstand tegen veranderingen die jij soms doorvoert.

In deze module leer je meer over je eigen weerstand, het vandaan komt en wat je ermee kunt. Daarnaast gaat de module over weerstand naar jou en de rol of taak die jij hebt en over weerstand tegen organisatieveranderingen.

De module is niet alleen voor adviseurs, maar voor iedereen die te maken heeft met weerstand, in welke vorm dan ook.

Wat je leert

Inzicht en interventietechnieken om met weerstand om te gaan

Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Mensen kunnen opzien tegen veranderingen in organisaties. Als zij jouw advies niet waarderen, kunnen zij de hakken in het zand zetten. In deze module is de centrale vraag: in welke situaties kun je weerstand verwachten en hoe ga je daarmee om?

Tijdens de tweedaagse module komen de methoden en technieken aan bod om professioneel om te gaan met weerstand bij advisering en begeleiding van veranderingsprocessen in organisaties. Het gaat daarbij om:

  • het signaleren van communicatieve impasses en blokkades.
  • het herkennen van patronen in communicatiestijlen.
  • het omzetten van weerstand naar functionele energie.
  • interventies voor het ombuigen van weerstand.
  • het verbreden en verdiepen van handelingsvaardigheid.
  • het voorkomen van weerstand.

De training is praktijkgericht: ervaringen met weerstand in je eigen werkomgeving staan centraal. Je brengt casussen in uit eigen praktijk en oefent verschillende interventiemogelijkheden om blokkades en impasses te doorbreken. Daarbij krijg je feedback van docent en collega-deelnemers.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je tijdig weerstand signaleren en herkennen.
  • kun je de ernst van de weerstand inschatten.
  • heb je inzicht in je eigen reactie op weerstand.
  • weet je hoe en waar door jouw weerstand interactie wordt geblokkeerd.
  • weet je hoe je blokkades en impasses kunt doorbreken.
  • kun je interventietechnieken hanteren om weerstand om te zetten in positieve energie

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Myriam (M.S.) Gijsbers-van Pesch. Vanuit haar bedrijf Reflaction verzorgt zij bij NSPOH diverse, niet-medisch inhoudelijke modules. Zoals haar bedrijfsnaam al verklapt staan zowel reflectie op het eigen handelen als actief daar verandering in aanbrengen in haar aanpak centraal. Het (verder) ontwikkelen van advieskwaliteit, leiderschap, veranderkunde en samenwerking (tussen individuen, teams en bijvoorbeeld ook met gemeenten) zijn zomaar wat van haar specialiteiten.

Voor wie

Iedereen werkzaam in de public health en occupational health.

Toelatingseisen

Universitair werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,7.

Uitspraken van deelnemers:

  • “De perfecte balans tussen interactief en theoretisch onderwijsvorm.”
  • “Een top docent!”
  • “Hele fijne docente.”
  • “De docente gaf heel goed les.”
  • “Interactieve en toepassen op eigen casus was heel goed.”
  • “Docent, haar didactische vorm, deelnemers uit verschillende beroepsgroepen/ profielen.”
  • “Enthousiaste docent. Interactieve onderwijsvorm -> heel beeldend. Oefenen met methoden. Meerdere disciplines bij elkaar.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

 

Najaarsschool arbeid en gezondheid 2019

Datum: 12 jul '18

In het kort

Wil je in anderhalve dag en één avond meer leren over klinische en communicatie-onderwerpen op het gebied van arbeid en gezondheid? Doe dan deze intensieve module.

Wat je leert

De module biedt een verrassende mix aan relevante, actuele kennis op het gebied van arbeid en gezondheid, interessant voor de bedrijfsarts en verzekeringsarts samen. Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing, maar ook als keuzevak van. de medische vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde en Verzekeringsgeneeskunde. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Elk jaar organiseren we de Najaarsschool, steeds met nieuwe onderwerpen en uitstekende docenten. In een stimulerende omgeving komen professionals samen om te leren en ervaringen uit te wisselen. De module is inclusief overnachting en diner. Het programma voor dit jaar wordt later bekend gemaakt. Eén ding beloven wij je alvast: na deze intensieve scholing is je kennis weer helemaal up-to-date.
De onderwerpen worden op een afwisselende en actieve manier behandeld, waarbij interactie, training en kennisoverdracht centraal staan.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • weet je wat er gaande is op het gebied van arbeid en gezondheid.
  • heb je kennis van de actuele ontwikkelingen op jouw vakgebied,
  • heb je een aantal voor jou relevante vaardigheden aangescherpt.

Docenten en onderwerpen 2019

Het onderwijs wordt verzorgd door specialisten op het gebied van de verschillende onderwerpen. De docenten en onderwerpen worden later bekend gemaakt.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, medisch adviseurs (geregistreerd en in opleiding).

Toelatingseisen

Basisarts

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2018 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,1.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Hotelovernachting

De NSPOH reserveert voor jou een kamer. Indien je hiervan geen gebruik maakt, is géén restitutie mogelijk.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – One Minute coaching en Strategisch coachen

Datum: 12 jul '18

In het kort

Wil je leren hoe je jouw aios in beweging krijgt, zonder lange gesprekken te voeren? En hoe je optimaal invloed uitoefent op het resultaat van een gesprek? Doe dan deze eendaagse didactische scholing over coaching.

Wat je leert

Leer mindset beïnvloeden en gesprekken sturen

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

Tijdens deze module behandelen we One Minute Coaching. Dat richt zich op de mentale veerkracht van mensen. Soms wil je als praktijkopleider, zonder lange gesprekken te voeren, je aios beïnvloeden om in beweging te komen. Door ‘one minute at a time’ kun je een medewerker in zijn mentale stemming (mindset) beïnvloeden. Dat doe je in het moment, zodat je direct inspeelt op de mentale processen.

Naast One Minute Coaching besteden we aandacht aan Strategisch coachen. We hebben dagelijks gesprekken met mensen, maar communiceren dan in meer of mindere mate op een automatische manier. Als je meer invloed wilt uitoefenen op het resultaat van deze gesprekken, is het essentieel om je bewust te worden van de verschillende communicatiestijlen. Strategisch coachen is een doelgerichte methode om gesprekken optimaal te sturen.

Tijdens deze dag wisselen we presentaties en discussie af met de uitwisseling van ervaringen, het doen van oefeningen en het uitvoeren van simulaties in groepen.

Na afloop van deze didactische scholing kun je:

  • kun je in korte contactmomenten invloed uitoefenen op de mindset van je aios in het ‘hier en nu’.
  • ben je in staat de essentie in een verhaal of gesprek te achterhalen en situaties te beïnvloeden.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Michiel Kunnen en Puck Winnubst.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.