030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Mantelzorg en werk

Datum: 8 aug '19

In het kort

Eén op vijf werknemers combineert mantelzorg en werk. Velen van hen ervaren dit als een zware taak. Werk jij als bedrijfsarts, arboverpleegkundige, POB’er of casemanager taakdelegatie? Doe dan deze module en leer hoe je een werkende mantelzorger adviseert over en begeleidt in het vinden van een balans tussen werk en mantelzorgtaken.

Wat je leert

Van belasting naar balans

Mantelzorgers verlenen onbetaald (langdurig) zorg aan zieke familieleden of hulpbehoevende vrienden. In 2014 waren er naar schatting vier miljoen mantelzorgers in Nederland (SCP, 2015). Met programma’s als Langer Thuis stuurt het kabinet aan op zelfzorg en zorg vanuit de omgeving. Dat betekent dat een groot deel van de werkende populatie zorg draagt voor anderen. Velen van hen voelen zich zwaar-, of zelfs overbelast.

In deze module leer je wat de impact is van het verlenen van mantelzorg. We bespreken hoe je als bedrijfsarts of taakgedelegeerde de mantelzorger zo goed mogelijk ondersteunt in het combineren van mantelzorg en werk, zodat een gezonde balans ontstaat. Ten slotte leer je wat er nodig is om een organisatie zo in te richten dat mantelzorg bespreekbaar is en uitval, ziekteverzuim en verminderde productiviteit kunnen worden voorkomen.

Na afloop van deze module:

  • kun je toelichten wat de gevolgen zijn van het combineren van mantelzorg en werk.
  • kun je toelichten welke factoren de balans tussen mantelzorg en werk beïnvloeden.
  • kun je een mantelzorger adequaat adviseren in het vinden en bewaken van die balans.
  • kun je een organisatie aan de hand van een stappenplan begeleiden naar een meer mantelzorgvriendelijk beleid.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door Martijn Tillema, adviseur van Werk en Mantelzorg. Martijn heeft uitgebreide ervaring in HR management en als mantelzorger. Is al jaren trainer voor de stichting en adviseert bedrijven en organisatie.

Voor wie

Voor bedrijfsartsen, arboverpleegkundigen, POB’ers of casemanagers taakdelegatie.

Toelatingseisen

Hbo-diploma.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 8,7.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Nascholing voor keuringsartsen scheepvaart 2020

Datum: 28 jul '19

In het kort

Als keuringsarts voor de scheepvaart draag je mede zorg voor veilig transport via het water. Het is dus belangrijk dat je gedegen kennis van zaken hebt. Wil je meer leren over de actuele keuringseisen en de gezondheidsrichtlijn in de scheepvaart? Zoek je een inhaalprogramma voor de verplichte nascholing voor keuringsartsen voor de scheepvaart? Kom dan naar deze nascholingsmiddag.

Wat je leert

Update je kennis en voldoe aan de registratie-eisen

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

In 2015 is een start gemaakt met een speciaal opleidingstraject. Dat is ontwikkeld door een samenwerkingsverband van drie landen rondom de Noordzee: Noorwegen, Engeland en Nederland. Er is een handboek opgesteld met keuringseisen en er is een basiscursus ontwikkeld. De leerstof uit deze  basiscursus is verplicht voor alle keuringsartsen voor de zeevaart. Op advies van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport ILT is voor de Nederlandse keuringsartsen scheepvaart de leerstof in de cursus  verdeeld over vier blokken. Die zijn op hun beurt verdeeld over vier jaren.

Per jaar worden in de blokken  de onderdelen en thema’s uit de basiscursus aangeboden als jaarlijkse bij- en nascholing. Zo houd je als keuringsarts voor de scheepvaart je kennis up-to-date en voldoe je gelijktijdig aan de eisen uit het handboek.

Ieder jaar wisselen de onderwerpen van deze nascholingsmiddag. Ze komen per jaar overeen met de twee workshops van het middagprogramma van het Minisymposium Transportgeneeskunde (eerder dit voorjaar) en bieden zodoende een herkansing voor diegenen die dat hebben gemist.

De leerstof wordt behandeld in workshops met interactieve colleges, afgewisseld met oefeningen op basis van casuïstiek en discussies over de diverse keuringseisen en keuringsmethoden.

Voor wie

Keuringsartsen voor de scheepvaart die aan hun registratieverplichting willen voldoen en andere geïnteresseerde artsen. Deze module biedt een extra mogelijkheid voor diegenen die het Minisymposium Transportgeneeskunde (eerder dit voorjaar) hebben gemist.
Deze nascholing is ook toegankelijk voor geïnteresseerde bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, keuringsartsen of basisartsen die werkzaam zijn in een andere sector van transport (luchtvaart, wegvervoer of spoorverkeer).

Toelatingseisen

Diploma basisarts BIG geregistreerd.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Minisymposium Transportgeneeskunde 2020

Datum: 28 jul '19

In het kort

Veilig transport over weg, spoor en water vereist gezonde werknemers. Werk je in de transportgeneeskunde? Dan is het belangrijk om op de hoogte te blijven van actuele keuringseisen en veiligheidsnormen in de sector. Volg daarom dit eendaagse minisymposium en breng je kennis weer helemaal op peil.

Wat je leert

Actuele thema’s in de transportgeneeskunde

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

In een jaarlijks wisselend programma worden actuele thema’s besproken die relevant zijn voor keuringsartsen in de sectoren wegtransport, spoorwegvervoer, luchtvaart en scheepvaart. We doen dat in de vorm van interactieve hoorcolleges, workshops en casuïstiekbespreking. Daarnaast wissel je met deskundigen en collega’s praktijkervaringen, adviezen en toepassingen van instrumenten of testmethodes uit.

Het thema gaat in 2021 over bewegingsziekten, tinnitus en gehoorverlies.

Verplichte nascholing voor keuringsartsen voor de scheepvaart

Alle keuringsartsen voor de scheepvaart volgen in de middag twee speciale workshops die onderdeel zijn van de voor hen verplichte basiscursus. Ieder jaar worden daaruit een aantal blokken behandeld als nascholing. Deze nascholing maakt deel uit van een nieuw scholingstraject. Alle aangewezen (geregistreerde) keuringsartsen voor de scheepvaart dienen ieder jaar deze nascholing te volgen, conform de eisen van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport.

Keuringsartsen luchtvaart, het wegtransport en spoorwegvervoer

Alle keuringsartsen voor de luchtvaart, het wegtransport en spoorwegvervoer volgen gezamenlijk de speciaal voor hen ingerichte twee workshops.

Voor wie

Dit symposium is bedoeld voor keuringsartsen uit alle vier sectoren in de transportgeneeskunde (en in het bijzonder voor de aangewezen artsen voor de scheepvaart). Ook voor huisartsen en bedrijfsartsen (geregistreerd of in opleiding), of arboprofessionals en arboverpleegkundigen die interesse hebben in de sector vervoer of in de transportgeneeskunde is dit symposium relevant.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Toelichting op prijs

De prijs is gebaseerd op deelname aan beide dagdelen. Volg je één dagdeel, dan betaal je €175.
Het dagdeel in de ochtend is inclusief lunch. Het dagdeel in de middag is exclusief lunch.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Privacybewustzijn voor professionals

Datum: 9 mei '19

In het kort

Wil jij leren hoe je privacyrisico’s voor de patiënt/cliënt kunt vermijden? Hoe mooi zou het zijn als je je collega’s daarin mee zou krijgen? Volg deze eendaagse module en leer een privacybewustwordingsproces op te zetten in jouw organisatie.

Wat je leert

Hoe vermijden jij en je collega privacyrisico’s voor de patiënt/cliënt?

In de publieke gezondheid en arbodienstverlening heb je te maken met privacygevoelige informatie van burgers. Informatieverwerking wordt steeds belangrijker en het risico op een lek wordt steeds groter. Ook criminelen, cybervandalen en scriptkiddies weten hoe waardevol persoonlijke informatie kan zijn. Als gezondheidsprofessional kan er soms weleens iets mis gaan in de gegevensbescherming. Door de grote hoeveelheid data die we delen, hebben ook onbedoelde fouten een groter impact.

Tijdens deze lesdag behandel je vier onderwerpen, namelijk:

  1. Het belang van privacy
  2. Risico’s
  3. Wet- en regelgeving
  4. Proces

Privacy is belangrijk voor jou, anders had je waarschijnlijk niet op deze pagina gekeken. Mooi, dat is stap één! In hoeverre slaag jij er nu in om in het dagelijks werk zorg te dragen voor privacy en gegevensbescherming van de cliënt of patiënt? En hoe doen je collega’s het? Tijdens het eerste lesonderdeel neem je de organisatievisie op privacy en je eigen verantwoordelijkheid onder de loep.

De AVG gaat verder dan alleen privacybewustzijn. Gegevensbescherming draait volgens de AVG naast vertrouwelijkheid van gegevens ook om beschikbaarheid en integriteit. Gewapend met meer inzicht in deze begrippen, ga je op zoek naar risico’s in je eigen werksituatie.

Met welke wetten en regelgeving heb je als zorgprofessional te maken? De docent neemt je mee in de vereisten vanuit de AVG en relevante wetgeving. Weet jij wat je moet doen wanneer je een datalek ontdekt? Volgens de meldplicht datalekken moet een organisatie die een ernstig datalek ontdekt direct een melding doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Tijdens de les bespreekt de docent het protocol datalekken volgens de standaardstappen.

In het laatste lesonderdeel zoom je uit op de hele organisatie. Hoe kun jij de motor zijn van het privacybewustwordingsproces in jouw organisatie? Privacybewuste collega’s veroorzaken minder incidenten. Ze helpen om datalekken te voorkomen en de kans op opsporing van risico’s te vergroten. Bewustwording vraagt om meer dan één training, daarom leer je in dit lesdeel hoe je een effectief en duurzaam bewustwordingsprogramma kunt initiëren.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je het belang van privacybescherming in eigen woorden toelichten.
  • kun je privacyrisico’s in de eigen werksituatie herkennen en vermijden.
  • kun je toepasselijke wet- en regelgeving in hoofdlijnen benoemen.
  • kun je toepasselijke wet- en regelgeving toepassen in de eigen werksituatie.
  • kun je aan de hand van een model het stappenplan voor een effectief bewustwordingsprogramma toelichten.
  • kun je een effectief bewustwordingsprogramma in de eigen organisatie in gang zetten.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door Martine van de Merwe.

Martine van de Merwe

 

“Vrijheid is voor mij van onschatbare waarde. Ik geloof dat privacy essentieel is voor vrijheid. Ik vind het belangrijk dat mensen niet worden uitgesloten, beoordeeld of benadeeld op basis van niet-relevante of uitgelekte gegevens. Medische informatie is gevoelige informatie. Ik geloof dat medewerkers in de zorg de sleutel zijn om privacy van patiënten en cliënten te waarborgen. Je kunt technisch nog zoveel regelen, als de medewerker zich niet bewust is van het belang en de risico’s, dan werkt het niet. Aan dát bewustzijn wil ik werken.”

Alle deelnemers aan deze module ontvangen gratis het boek: Van de Merwe, M. (2018). Zorg voor privacy. Het handboek voor privacybewustzijn in de zorg. Zwaag: PrivacyLab.

Voor wie

Voor professionals in public en occupational health die willen leren hoe ze zorg kunnen dragen voor gegevensbescherming, de privacy van de cliënt kunnen waarborgen en de eigen organisatie daarin mee kunnen krijgen.

Toelatingseisen

Minimaal hbo diploma.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Samenwerken met bloggers, vloggers en social influencers

Datum: 21 aug '18

In het kort

Facebook en Twitter hebben gelijkgestemden met elkaar verbonden in online communities. Vaak zijn die georganiseerd rond niche-thema’s, zoals sport of voeding. Hierin zijn ook social influencers (bloggers en vloggers) actief. Werk je in de publieke gezondheid en wil je leren hoe je met hen kunt samenwerken om je boodschap bij een breder publiek onder de aandacht te brengen? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Met behulp van social influencers werken aan gezondheid en preventie

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Het medialandschap is de afgelopen jaren flink veranderd. Die verandering kenmerkt zich door de verschuiving van top-down informatievoorziening naar een grotere verscheidenheid van informatie, die dynamisch door de sociale netwerken van het publiek vloeit.

Mediaconsumptiepatronen hebben zich daardoor gediversifieerd en dat heeft bijgedragen aan de totstandkoming van online communities. In die groepen hebben social influencers veel invloed. Binnen de gezondheidszorg en preventie wordt gediscussieerd over de mogelijkheid om een samenwerking aan te gaan met deze bloggers en vloggers.

Deze nieuwe eendaagse NSPOH module gaat in op de vraag wat een dergelijke samenwerking betekent. Hoe werken deze social influencers? Zijn zij inderdaad de potentiële nieuwe samenwerkingspartners en stakeholders? En wat zijn de voor- en nadelen van een dergelijke samenwerking?

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met de voor gezondheidszorg en preventie belangrijkste online communities.
  • weet je hoe social influencers werken en welke middelen ze inzetten.
  • weet je hoe je met hen kunt samenwerken.
  • ben je bekend met de voor- en nadelen van een samenwerking.

Docenten:

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • dr. Martine Bouman, hoogleraar Erasmus Universiteit en wetenschappelijk directeur Centrum Media & Gezondheid.
  • Roel Lutkenhaus, onderzoeker Erasmus Universiteit en Centrum Media & Gezondheid.

Voor wie

Voor deelnemers die werkzaam zijn in de publieke gezondheid en die de mogelijkheden willen verkennen van samenwerking met zogenaamde social influencers.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Storytelling en narratieve communicatiemethoden

Datum: 21 aug '18

In het kort

Als gezondheidsprofessionals zijn wij gewend een sterk beroep te doen op de rationale verwerking van gezondheidsinformatie. We baseren ons daarbij op de veronderstelling dat de ontvanger bij voorbaat geïnteresseerd is. Maar deze nadruk op cognitieve informatieverwerking is lang niet altijd effectief. Zolang er geen acuut gezondheidsprobleem is dat om een oplossing vraagt, gaat men doorgaans niet actief op zoek naar informatie over gezondheid en gezond gedrag. Een narratieve benadering, daarentegen, doet een beroep op affectieve principes: op emoties en op de belangstelling voor dat wat mensen wezenlijk raakt.

Wil jij inzicht in de verschillende vormen van narratieve benaderingen en storytelling voor gezondheidszorg en preventie? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Verhalen zijn effectiever dan statistieken

Deze module kun je volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze module ontwikkel je inzicht in de verschillende vormen van narratieve benaderingen en storytelling voor gezondheidszorg en preventie. We bespreken de onderwerpen aan de hand van praktijkvoorbeelden, wetenschappelijke bevindingen en beeldfragmenten.

Verhalen zijn laagdrempelig en bieden identificatiemogelijkheden. Dit wordt ook wel narrative involvement, transportation en immersion genoemd. Goede verhalen leggen waarden bloot en helpen om gezondheidsthema’s te begrijpen en in acties om te zetten.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je op de hoogte van de uitgangspunten van een narratieve benadering.
  • ken je verschillende manieren om storytelling en de kracht van verbeelding in te zetten in je eigen praktijk van gezondheidszorg en preventie.

Deze eendaagse module is een goede voorbereiding op de tweedaagse verdieping: ‘’Aansluiting vinden bij je doelgroep: Entertainment Education voor gezondheidsbevordering“.

Docenten

  • Prof. dr. Martine Bouman, hoogleraar Erasmus Universiteit en wetenschappelijk directeur Centrum Media & Gezondheid.
  • Roel Lutkenhaus, onderzoeker Erasmus Universiteit en Centrum Media & Gezondheid.

De module is ontwikkeld door het Centrum Media & Gezondheid (CMG). Vanuit verschillende wetenschappelijke domeinen ontwikkelt en test het CMG innovatieve communicatiemethoden, met name om kwetsbare doelgroepen te bereiken. Ze doen dat onder andere door entertainment-education strategie, storytelling, sociale media en co-creatie in te zetten. Het CMG heeft hiervoor diverse (inter-)nationale prijzen ontvangen.

Centrum Media en Gezondheid - foto Casper Cammeraat - NSPOH
Bekijk de trailer van de minisoap SOUND op de website van het Centrum Media en Gezondheid. Foto Casper Cammeraat.

Voor wie

Voor preventiemedewerkers, communicatieprofessionals, onderzoekers, projectleiders en andere professionals in de Public Health die hun doelgroepen graag beter willen leren kennen en bereiken.

Toelatingseisen

Minimaal hbo denk – en werkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Malaria, dengue, chikungunya, zika en westnilevirus

Datum: 2 aug '18

In het kort

Fris je kennis over malaria en vier andere infectieziekten op. Verbeter je advies aan de reiziger over deze ziekten die door muggen worden overgedragen.

Wat je leert

Malaria

Malaria is nog steeds verantwoordelijk voor vele honderden miljoenen zieken en enkele honderdduizenden doden per jaar. Dit veroorzaakt een enorme ziektelast in voornamelijk Afrika.

Voor gebieden met een middelmatige transmissie (voornamelijk Azië en Zuid-Amerika) wordt tegenwoordig voor gezonde reizigers het meenemen van een noodbehandeling geadviseerd. We gaan in op de achtergronden van dit beleid.

Daarnaast bespreken we uitgebreid de doelgroepen voor wie nog steeds profylaxe geadviseerd wordt. Hierbij komt voornamelijk casuïstiek aan de orde waarbij het advies en de keuze voor profylaxe meer complex is en praktische vragen oproept.

Je verdiept je kennis over de epidemiologie, cyclus van de parasiet, preventieve maatregelen en de afwegingen rond noodbehandeling en de keuze voor profylaxe.

Daarnaast gaan we in op resistentieontwikkeling en de actuele stand van zaken rond de ontwikkeling van een vaccin tegen malaria.

Dengue, chikungunya, zika en het westnilevirus

Als tweede onderdeel van deze nascholing bespreken we een aantal andere ziekten die overgebracht worden door muggen. We focussen hierbij op dengue, chikungunya, zika en het westnilevirus. Deze ziekten kennen de laatste jaren een verhoogde incidentie en verdere verspreiding over de wereld.

Je leert over de eigenschappen van deze virussen, de epidemiologie, de transmissie, het gedrag van de vectoren, preventieve maatregelen en de behandeling. Vaak verlopen deze ziekten subklinisch. Welke groepen lopen extra risico op een ernstiger beloop en complicaties?

Extra aandacht besteden we aan de afwegingen bij het advies aan vrouwen die zwanger zijn of een zwangerschapswens hebben en die naar een gebied reizen waar het zikavirus mogelijk voorkomt, de zogenaamde CDZ-landen. Moet je een reis dan altijd afraden?

Na afloop van deze nascholing:

  • kun je de epidemiologie, transmissieroute en preventieve maatregelen van dengue, chikungunya, zika en westnilevirus beschrijven.
  • kun je de reiziger adviseren over de preventie van deze ziekten tijdens en na de reis.
  • kun je de risico’s, transmissieroute en de preventie van malaria uitleggen aan de cliënt.
  • kun je volgens protocol preventieve maatregelen, noodbehandeling en profylaxe adviseren.
  • kun je beoordelen wanneer je moet verwijzen voor diagnostiek en behandeling.
  • kun je beoordelen wanneer je een advies zelf kunt geven of wanneer je moet verwijzen naar een (behandelend) arts of een specialistisch centrum.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door prof.dr. Michele van Vugt, internist-infectioloog in het Amsterdam UMC.

Voor wie

Voor artsen en verpleegkundigen werkzaam in de reizigersadvisering.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,4.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

De immuungecompromitteerde reiziger en muggenoverdraagbare aandoeningen voor verpleegkundigen

Datum: 2 aug '18

In het kort

Leer de meest voorkomende vragen over muggenwerende middelen te beantwoorden. En verbeter je advies over de preventie van muggenoverdraagbare aandoeningen. Vergroot je kennis over het adviseren van reizigers met een verlaagde afweer.

Wat je leert

De zin en onzin van muggen- en insectenwerende middelen.

 

Tegen veel muggenoverdraagbare aandoeningen is geen vaccin of profylaxe beschikbaar en kun je alleen antimuggenmaatregelen zoals Deet adviseren. Welke andere middelen hebben een bewezen effectieve werking? En kleven er ook nadelen aan het gebruik van deze middelen? En is het echt beter om witte kleding te dragen? Na het volgen van deze dag kun je de reiziger onderbouwd adviseren over effectieve maatregelen tegen muggen en andere geleedpotigen.

Muggenoverdraagbare aandoeningen

Bovendien gaan we in op de laatste stand van zaken met betrekking tot ziekten die overgedragen worden via de mug als vector. We bespreken de epidemiologie, mogelijke preventieve maatregelen en wanneer er een verhoogde kans of infectie bestaat. Uiteraard staan we stil bij groepen die extra risico lopen op een ernstiger beloop van deze ziekten.

De immuungecompromitteerde reiziger

Tot slot bespreken we het vaccinatiebeleid bij immuungecompromitteerde reizigers. We starten met basiskennis over de immuunrespons bij een normaal werkend immuunsysteem, daarna bespreken we de consequenties van de afwijkende immuunrespons bij mensen met een gestoorde afweer. Aan de hand van casuïstiek bespreek je samen met de andere deelnemers per afweerstoornis de indicaties en contra-indicaties van het vaccineren van deze patiëntengroepen.

Na afloop van deze onderwijsdag:

  • kun je de reiziger beargumenteerd adviseren over muggenwerende middelen.
  • kun je de epidemiologie, transmissieroute en preventieve maatregelen van de belangrijkste door de mug overdraagbare infecties beschrijven.
  • kun je de reiziger adviseren over de preventie van deze ziekten tijdens en na de reis.
  • kun je de werking van het normale immuunsysteem en de afwijkende immuunrespons bij kinderen, ouderen en zwangeren en de verschillende soorten afweerstoornissen beschrijven.
  • kun je het vaccinatiebeleid bij de verschillende soorten afweerstoornissen beredeneren.
  • kun je dit vaccinatiebeleid op maat toepassen in het reizigersspreekuur.
  • kun je beoordelen wanneer je een advies zelf kunt geven of wanneer je moet verwijzen naar een (behandelend) arts of een specialistisch centrum.

Voor wie

Reizigersverpleegkundigen.

Docenten

De docenten van deze nascholing zijn werkzaam op de vaccinatie- en reizigerspolikliniek van het Erasmus MC. Zij combineren kennis over de laatste stand van zaken in het wetenschappelijk onderzoek naar (tropische) infectieziekten met eigen ervaring in de praktijk van het reizigersspreekuur.

Ervaringen

Score na evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een uitvoering van deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Virale hemorragische koortsen, duiken en vliegen

Datum: 2 aug '18

In het kort

Duik in het diepe! Verbeter je adviezen voor cliënten die gaan duiken en vliegen. Doe deze eendaagse module en licht de reiziger ook beter voor over de preventie van hemorragische koortsen.

Wat je leert

Sinds vorig jaar zomer is er weer sprake van een uitbraak van ebola. Ebola kan net als bijvoorbeeld Crimean-Congo, Marburg en Lassa gepaard gaan met koorts en bloedingen. Virale hemorragische koorts is dan ook een verzamelnaam voor een aantal ziekten die veroorzaakt worden door verschillende virusstammen. We gaan dieper op een aantal van deze virussen in. We bespreken de verschillende transmissieroutes. De mogelijke preventieve maatregelen hangen immers samen met de wijze waarop de ziekten worden overgebracht. Daarnaast leer je over de epidemiologie en behandeling.

Het vervolg van de nascholingsdag staat in het teken van de medische risico’s van duiken en het reizen per vliegtuig.

Onder water staat het lichaam bloot aan andere omstandigheden dan op het land. Dit brengt risico’s met zich mee. Het advies is dan om ook om een sportmedische duikonderzoek te ondergaan voor gestart wordt met duiken. Tijdens dit onderdeel leer je hoe duikerziekten kunnen ontstaan. Uitgebreid staan we stil bij welke risicofactoren en risicogroepen sprake is van een contra-indicatie voor duiken. Na afloop van dit onderdeel kun je niet zelf een sport medisch duikonderzoek uitvoeren, maar kun je de cliënt wel voorlichten over de risico’s en verwijzen naar een sportmedisch duikcentrum.

Ook de specifieke omstandigheden aan boord van een vliegtuig kunnen van invloed zijn op de gezondheid van de gezonde en in het bijzonder van de reiziger met een (chronische) aandoening. Onwetendheid hierover leidt niet zelden tot medische problemen aan boord. We staan stil bij de factoren die van invloed kunnen zijn: bijvoorbeeld droge lucht, zuurstofgebrek, luchtdruk, ozon en immobiliteit. Daarna leer je over de verschillende aandoeningen die een (relatieve) contra-indicatie vormen om te vliegen.

Na afloop van deze middag:

  • Kun je de epidemiologie, transmissieroute en preventieve maatregelen van de belangrijkste virale hemorragische koortsen beschrijven.
  • Kun je de reiziger adviseren over de preventie van deze ziekten tijdens en na de reis.
  • Kun je vanuit de theorie over hyperbare en duikfysiologie in grote lijnen uitleggen hoe duikerziekten kunnen ontstaan;
  • Kun je uitleggen bij welke risicofactoren en risicogroepen sprake is van een contra-indicatie voor duiken;
  • Kun je uitleggen welke specifieke omstandigheden aan boord kunnen leiden tot gezondheidsklachten
  • Kun je benoemen welke medische condities een (relatieve) contra-indicatie voor vliegen vormen;
  • Kun je beoordelen wanneer je een advies zelf kunt geven of wanneer je moet verwijzen naar een (behandelend) arts of een specialistisch centrum.

Voor wie

Voor reizigersverpleegkundigen of reizigersgeneeskundig (huis-)artsen. De module is ook interessant voor artsen en verpleegkundigen die te maken hebben met zorg voor werknemers in het buitenland.

Docenten

  • Prof. dr. Michèle van Vugt, internist-infectioloog Amsterdam UMC
  • Dr. Pieter- van Ooij, senior duikerarts Duikmedisch Centrum Koninklijke Marine
  • Drs. Ries Simons, consulent luchtvaartgeneeskunde.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers deze module met een 8,1.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stoppen met roken begeleiding en laaggeletterdheid

Datum: 19 jul '18

In het kort

Eén op de negen Nederlanders tussen de 16 en 65 jaar is laaggeletterd. Deze groep mensen heeft vaak beperkte gezondheidsvaardigheden. Werk jij als zorgprofessional en wil je leren hoe je tijdens jouw stoppen-met-roken-begeleiding kunt aansluiten bij deze doelgroep? Doe dan deze online module van twee halve dagen.

Wat je leert

Leer in je communicatie aansluiten bij laaggeletterden

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Welke zorgverlener herkent dit niet: je hebt het gevoel dat je het allemaal goed hebt uitgelegd, maar de volgende keer blijkt het tegendeel waar. Laaggeletterdheid is een veelvoorkomend probleem. Maar liefst één op de negen Nederlanders heeft hier last van – twee derde van hen is autochtoon. Een groot deel van hen rookt en zij hebben vaak veel gezondheidsproblemen. Tijdens de stoppen-met-roken-begeleiding heb je soms bewust, maar vaak ook onbewust, te maken met deze groep cliënten. Vaak vallen zij tussen wal en schip omdat de begeleiding bij het stoppen met roken niet altijd aansluit op hun behoefte. Er wordt bovendien vaak gedacht dat deze groep onverschillig is of niet wil stoppen met roken. Maar dit is lang niet altijd het geval!

Wat kan jij als professional voor de meer kwetsbare roker betekenen? Wat zijn de goede vragen bij het intakegesprek? Hoe kan je een haalbare doelen stellen en hen goed coachen tijdens hun stoppoging?
Na deze training ben je beter in staat een roker met beperkte gezondheidsvaardigheden en/of een kwetsbare sociaaleconomische positie te motiveren en te begeleiden bij het stoppen met roken. Je intake en stoppen-met-roken plan is verbeterd en sluit beter aan op de mogelijkheden en behoeften van deze roker. Je hebt geleerd hoe je met minder taal en gebruik van andere vormen (zoals beeldmateriaal) concepten als tabaksverslaving simpel kan uitleggen.

Theorie, oefeningen en casuïstiekbesprekingen wisselen elkaar af. Door het gebruik van je eigen casuïstiek verhoog je je leerervaring. Ook de bijdrage van de trainingsacteur zorgt voor een extra leerervaring. Houdt er rekening mee dat je vóóraf en in de periode tussen de twee dagdelen huiswerkopdrachten krijgt om wat je leert direct in de eigen praktijk toe te passen.

Deze module wordt uitgevoerd in samenwerking met Pharos, het expertisecentrum voor gezondheidsverschillen.

In aanvulling op de informatie over accreditatie in de rechterkolom: accreditatie is ook aangevraagd bij KABIZ.

Na afloop van deze module:

  • Heb je inzicht in de mogelijkheden van mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden om informatie, adviezen en vragen te begrijpen.
  • Heb je geleerd om met een bredere blik naar mensen te kijken, door te vragen wat er speelt op lichamelijk, sociaal, maatschappelijk en geestelijk gebied.
  • Heb je geoefend om eenvoudige woorden te gebruiken, om abstracties te vermijden en om de terugvraagmethode toe te passen.
  • Heb je meer besef van het belang van een vertrouwensband, juist voor deze groep rokers.
  • Heb je de vragen die bij de intake aan de patiënt worden gesteld aangepast.
  • Heb je meer mogelijkheden om samen met de patiënt/cliënt een stopplan maken dat aansluit op de behoefte, het dagelijks leven en het niveau van de patiënt/cliënt.
  • Heb je geoefend met gesprekstechnieken om hun zelfvertrouwen te vergroten.
  • Heb je geoefend met gesprekstechnieken om te motiveren de gegeven adviezen op te volgen.
  • Heb je geoefend met het gebruik van beeldmateriaal en ondersteunende middelen.

Docent

  • Edith Jansen. Zij heeft jarenlange ervaring als longverpleegkundige en heeft zich intensief beziggehouden met stoppen-met-roken-begeleiding. Zij verzorgt namens Pharos al geruime tijd trainingen over dit onderwerp bij verschillende gezondheidsinstellingen.
  • een trainingsacteur.

Voor wie

Voor praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen, bedrijfsartsen, longartsen en andere professionals in de zorg die begeleiding verzorgen bij stoppen met roken.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.