030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Stoppen met roken: begeleiding met Rationeel Emotieve Therapie

Datum: 30 mei '22

In het kort

Loop je als stoppen met roken coach tegen uitspraken aan bij je cliënten als: “Het lukt me nooit!” of “Als ik stop verander ik in een feeks, dat kan ik mijn familie niet aandoen”? Het zijn belemmerende hersenspinsels die ervoor zorgen dat stoppen met roken moeilijk wordt. In deze module leer je dit door middel van Rationeel Emotieve Therapie (RET) om te zetten in helpende gedachten en gevoelens van bekwaamheid.

Wat je leert

Help de stoppende roker met RET hinderende gedachten om te zetten in gevoelens van bekwaamheid

RET is een van de belangrijkste bouwstenen van de cognitieve gedragstherapie. Het is zeer effectief om de cliënt te helpen om blokkerende gedachten om te zetten in helpende zelfspraak. Dit leer je koppelen aan gevoelens van bekwaamheid. Daardoor voelen stoppers zich bevrijd en hoopvoller, wat er in resulteert dat ze succesvoller zijn in hun stoppogingen.

We stellen de opeenvolgende fasen van het stoppen met roken centraal en tijdens de workshop oefen je intensief met het doorbreken van negatieve gedachten.
Je oefent de methodiek eerst intensief voordat je hem toepast bij nagespeelde rookstoppers. Speciale aandacht wordt besteed aan het gedachten-uitdagend interviewen.

We bespreken de mogelijkheden van verankeren van positieve gevoelens (uit de Neuro-Linguistische Programmering en ACT) en passen het toe bij Stoppen met roken. We geven je het materiaal mee dat je hiervoor tijdens je begeleidingen zal kunnen gebruiken.

Je ontvangt een 15-daags oefenprogramma om in praktijk mee te starten.

De workshop wordt gevolgd door tweewekelijkse e-mails die je verder ondersteunen bij het in praktijk brengen van wat je leerde. Er is ook de mogelijkheid om vertrouwelijk met de andere deelnemers en de trainers te bloggen.

Na afloop van deze module kun je:

  • Uitleggen wat Rationeel Emotieve Therapie inhoudt.
  • Hinderende gedachten bij rookstoppers herkennen en scherp stellen.
  • Hinderende gedachten ombuigen in helpende zelfspraak.
  • Helpende gedachten en gevoelens van bekwaamheid helpen verankeren.
  • RET toepassen in stoppen met roken coaching.

Voor wie

Voor stoppen met roken coaches en professionals op het gebied van publieke gezondheid(sbevordering), die ervaring hebben met de begeleiding bij stoppen met roken en die zich daarin verder willen specialiseren. Bijvoorbeeld huisartsen, (long)verpleegkundigen, praktijkondersteuners coaches en persoonlijk begeleiders bij GGZ.

Docenten

  • Linda de Boer-Hendriks – stoppen met roken professional en trainer.
  • Geert Haentjens – doctor in de psychologie, gedragstherapeut en trainer.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Chronische obstructieve longziekten en werk

Datum: 5 mei '22

In het kort

Ruim 1,2 miljoen Nederlanders heeft een chronische longziekte, zoals COPD of astma. En daar komen Nederlanders met post-COVID syndroom nog bovenop.
Ben jij een medisch professional en wil jij leren hoe je mensen met post-COVID syndroom, astma en COPD het best kunt begeleiden? En wil je de NVAB richtlijn Astma en COPD leren gebruiken? Doe dan deze tweedaagse, geaccrediteerde module chronische obstructieve longziekten en werk.

Wat je leert

Leer hoe je mensen met post-COVID syndroom, astma en COPD het best begeleidt

Deze module reikt handvatten aan om werknemers met post-COVID syndroom, astma en COPD tijdig te herkennen en (beter) te begeleiden. Je leert hoe je de gegevens uit de brief van een longarts moet interpreteren om daarmee de belastbaarheid voor arbeid correct in te schatten. Je leert volgens richtlijnen (periodiek) medisch onderzoek, diagnostiek, preventie en interventie toe te passen. Ook krijg je globaal training in het geven van adviezen voor longrevalidatie en begeleiding bij re-integratie.

De volgende subonderwerpen komen aan bod:

  • Introductie beroepsgerelateerde longaandoeningen: Astma en COPD.
  • Spirometrie en longfunctietest.
  • Beoordeling belasting-belastbaarheid bij COPD/astma.
  • Werkgerelateerde astma en COPD in de praktijk.
  • Diagnostiek, interventies en re-integratie.
  • Longrevalidatie.
  • Long COVID (langdurige klachten na corona).
  • Energetische beperkingen en maximale fietstest.

Het onderwijsprogramma is praktisch ingericht, met onder andere

  • Handvatten vanuit de richtlijn Astma en COPD.
  • Workshoprondes aan de hand van de spirometer onder begeleiding van een longarts en longfunctie-analist.
  • Casuïstiekbesprekingen.

Na afloop van deze module kan je

  • De NVAB-richtlijn ‘Astma en COPD’ toepassen in je eigen praktijk.
  • Werkgerelateerde COPD en astma signaleren en diagnosticeren aan de hand van risicofactoren en risicogroepen.
  • Op basis van de uitkomsten van een longfunctietest de belastbaarheid van een werknemer met post-COVID syndroom, COPD en/of astma beoordelen.
  • Op basis van bovenstaande bepalen welke re-integratie in werk nodig of haalbaar is.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, sociaal geneeskundigen en medisch adviseurs (geregistreerd of in opleiding).

Docenten

  • Trudeke Möller is longarts en aios bedrijfsgeneeskunde. Haar expertise bestaat uit astma, COPD, slaapstoornissen en COVID-19.
  • Erik Stigter is forensisch arts, bedrijfsarts en medisch adviseur bij Inspectie SZW.  Ook is hij panellid van de ‘Regeling Tegemoetkoming Stoffengerelateerde Beroepsziekten’.
  • Bram van den Borst is longarts in het Radboudumc. Hij houdt zich voornamelijk bezig met COPD- en astmazorg en longrevalidatie.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,7.

Eerdere deelnemers aan deze module waren enthousiast over het praktijkgerichte karakter van de module. Zij vonden het een ‘heel concrete en praktische module’.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Vaccinatie van de immuungecompromitteerde reiziger en update ontwikkelingen in vaccins

Datum: 22 feb '22

In het kort

Ben je reizigersverpleegkundige of reisgeneeskundig (huis-)arts? Stuur de immuungecompromitteerde reiziger beschermd op reis! Leer over de laatste ontwikkelingen in het onderzoek naar en de ontwikkeling van nieuwe vaccins.

Deze nascholing wordt georganiseerd door de NSPOH in samenwerking met Travel Clinic Erasmus MC.

Wat je leert

De laatste ontwikkelingen in het onderzoek naar en de ontwikkeling van nieuwe vaccins.

We starten de dag met het opfrissen van je kennis over de werking van het immuunsysteem. In het hele lichaam werken de verschillende onderdelen van dit systeem ingenieus samen om het lichaam te beschermen tegen binnendringende pathogenen. Dit systeem komt niet alleen in actie om micro-organismen onschadelijk te maken, maar is ook in staat om eerder doorstane infecties specifiek te herkennen en immuniteit tegen de ziekte op te bouwen. Bij vaccinatie maken we handig gebruik van deze immuunrespons.

Met deze kennis als basis leer je over de specifieke werking van verschillende soorten vaccins. Ook kijken we vooruit naar de toepassing van nieuwe soorten vaccins die op dit moment ontwikkeld worden en in de toekomst op de markt komen.

De immuunrespons werkt echter niet altijd zoals we dat willen. Cliënten die een afwijkende immuunrespons hebben door ziekte of door de medicatie die zij gebruiken, reageren vaak minder goed op vaccins of lopen juist meer risico’s op complicaties. Tijdens deze nascholing gaan we in op het vaccinatiebeleid bij deze kwetsbare groepen. Hierin nemen we ook de inzichten mee die de afgelopen tijd in het Erasmus MC zijn op gedaan bij de vaccinatie van immuungecompromitteerde patiënten tegen Covid-19.

In de middag gaan we dieper in op het effect van afweeronderdrukkende medicatie en onderliggende aandoeningen op de immuunrespons. Je gaat als deelnemer in groepen actief aan de slag met het uitwerken van reizigerscasuïstiek waarbij het vaccinatiebeleid en de overige adviezen die je aan deze doelgroepen kunt geven centraal staat.

Na afloop van deze module:

  • kun je de werking van het normale immuunsysteem en de afwijkende immuunrespons bij de verschillende soorten afweerstoornissen beschrijven;
  • kun je de werkingsmechanismen van verschillende soorten vaccins beschrijven.
  • kun je het vaccinatiebeleid bij de verschillende soorten afweerstoornissen beredeneren.
  • kun je dit vaccinatiebeleid op maat toepassen in het reizigersspreekuur.
  • kun je beoordelen wanneer je een advies zelf kunt geven of wanneer je moet verwijzen naar een (behandelend) arts of een specialistisch centrum.
  • ben je op de hoogte van de laatste stand van zaken van de ontwikkeling van nieuwe vaccins.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door experts van de afdeling Viroscience van het Erasmus MC.

  • Prof. dr. Eric van Gorp, internist-infectioloog

Deze lijst wordt binnenkort verder aangevuld.

Voor wie

Voor reizigersverpleegkundigen en reizigersgeneeskundig (huis)artsen.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Malaria en andere mosquito-borne infections

Datum: 22 feb '22

In het kort

De mug is als vector verantwoordelijk voor de overdracht van bekende tropische ziekten als malaria, dengue, chikungunya en gele koorts. Tegen de meeste door muggen overgedragen aandoeningen is geen vaccin of profylaxe beschikbaar. Je kunt dan alleen advies geven hoe mensen kunnen voorkomen dat zij gestoken worden. Verbeter je advies aan de reiziger over ziekten overgedragen door muggen.

Deze nascholing wordt georganiseerd door de NSPOH in samenwerking met Travel Clinic Erasmus MC.

Wat je leert

Stel de mug centraal!

Je leert over de verspreiding en het gedrag van de verschillende soorten muggen. Weten op welk moment van de dag of in welk seizoen de betreffende mug actief is, bepaalt immers wanneer preventieve maatregelen geïndiceerd zijn. We gaan in op de zin en onzin van insectenwerende middelen. Je krijgt een overzicht van middelen die een bewezen effectieve werking hebben. En hoe zat het ook al weer met DEET in combinatie met zonnebrand? En kun je echt beter witte kleding dragen in de tropen? En klopt het dat sommige mensen meer gestoken worden dan andere?

Ook gaan we in op de invloed van klimaatverandering. Steeds dichter bij huis moeten we rekening houden met muggen die ziekten overdragen. Wat staat ons in de nabije toekomst te wachten?

Daarna gaan we dieper in op enkele mosquitoborne infections. Allereerst krijg je een update over malaria. Je verdiept je kennis over de epidemiologie, cyclus van de parasiet en de afwegingen rond noodbehandeling en de keuze voor profylaxe. Daarnaast gaan we in op resistentieontwikkeling en de actuele stand van zaken rond de vaccins tegen malaria.

Vervolgens bespreken we een aantal andere ziekten die overgebracht worden door muggen. We focussen hierbij op dengue, chikungunya, zika en het west nile virus. Deze ziekten kennen de laatste jaren een verhoogde incidentie en verdere verspreiding over de wereld. Je leert over de eigenschappen van deze virussen, de epidemiologie, de transmissie, preventieve maatregelen en de behandeling. Vaak verlopen deze ziekten subklinisch. Welke groepen lopen extra risico op een ernstiger beloop en complicaties?

Tijdens deze nascholing gaan we zo veel mogelijk actief aan de slag met toepassen van de kennis van deze dag onder andere door het uitwerken van reizigerscasuïstiek

Na afloop van deze module kun je:

  • de verspreiding en gedrag van verschillende soorten muggen beschrijven.
  • de epidemiologie, transmissieroute en preventieve maatregelen van malaria, dengue, chikungunya, zika en westnile virus (beter) uitleggen aan de cliënt.
  • de reiziger (beter) adviseren over de preventie van deze ziekten tijdens en na de reis.
  • volgens protocol preventieve maatregelen, noodbehandeling en profylaxe adviseren.
  • beoordelen wanneer je een advies zelf kunt geven of wanneer je moet verwijzen naar een (behandelend) arts of een specialistisch centrum.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door experts van de afdeling Viroscience van het Erasmus MC.

  • Prof. dr. Eric van Gorp, internist-infectioloog

Deze lijst wordt binnenkort verder aangevuld.

Voor wie

Voor reizigersverpleegkundigen en reizigersgeneeskundig (huis)artsen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Begeleiding bij vermoedens van spanningen binnen teamverband

Datum: 11 feb '22

In het kort

Je hebt het vast weleens meegemaakt, dat je spanning voelde bij collega’s waarmee je in een team samenwerkt. Dit kan één moment zijn geweest, maar het gebeurt ook dat spanningen aanhouden. Wanneer een team tot spanningen leidt en eigenlijk niet meer een team is, dan kan dit leiden tot zieke werknemers en zelfs langdurig verzuim.

Als bedrijfsarts, arboverpleegkundige of praktijkondersteuner bedrijfsarts (POB) kun je een belangrijke rol hebben bij het re-integratieproces van werknemers waarbij verzuim wordt veroorzaakt door spanningen binnen teamverband.

Wat je leert

Hoe herken signalen bij spanning binnen teamverband en hoe voorkom je uitval?

t begint bij vermoedens van spanningen binnen een team. Welke signalen zijn kenmerkend en hoe herken je of het individuele opvattingen en gevoelens zijn? Of dat er breder – binnen teamverband– iets speelt? Hoe ga je het gesprek aan met een medewerker waarbij je vermoedens hebt? Weten binnen welke grenzen je beweegt en welke stappen je kunt ondernemen helpt om spanningen aan de oppervlakte te krijgen. Je bent immers geen “teambuilder”. Wel is het je taak om de juiste begeleiding of adviezen te geven aan de werknemer en indien nodig er een leidinggevende bij te betrekken.

Tijdens deze module krijg je informatie over hoe verzuim door een slechte werksfeer ontstaat. Dat doen we middels interactieve werkvormen en oefeningen. Er wordt aandacht besteed aan de feiten en cijfers rondom uitval door spanningen binnen teamverband. Ook staan we stil bij de signalering van spanningen binnen teamverband en van een slechte werksfeer als oorzaak van uitval. Je leert binnen welk kader jij als arboprofessional beweegt. Je krijgt inzicht in hoe je verder kunt met de begeleiding van een patiënt en een werkgever als er sprake is of dreigt van uitval door spanningen in het team.

Na afloop van deze module

  • kun je de verschillende fases toelichten die je met een werknemer en leidinggevende kunt doorlopen bij vermoedens van spanningen binnen teamverband.
  • heb je geoefend met het herkennen en uitvragen van signalen die kenmerkend zijn bij spanningen binnen teamverband.
  • begrijp je welke verantwoordelijkheden wel en niet binnen de grenzen van je rol als professional liggen.
  • kun je, binnen de grenzen van je rol, begeleiding bieden aan zowel werknemer als leidinggevende bij vermoedens binnen teamverband.
  • weet je wie je kunt betrekken bij bevestiging van vermoedens van spanningen binnen teamverband.

Voor wie

Bedrijfsartsen, arboverpleegkundigen en praktijkondersteuners bedrijfsarts. Verzekeringsartsen kunnen deze module ook volgen om meer kennis op te doen over het onderwerp an sich. De vertaalslag naar de praktijk dien je zelf te maken. Zoals de titel aangeeft wordt er tijdens dit onderwijs met name ingegaan op ‘het begeleiden van’ en niet ‘het beoordelen van’. Voor verzekeringsartsen die mensen met een WW-uitkering of mensen werkzaam vanuit een uitzendbureau begeleiden is deze module wel geschikt.

Docent

Jessica Hoek, communicatiespecialist, teamcoach, Co-actief coach, trainer en gezondheidsbevorderaar. Eigenaar van het bedrijf Base Coaching & Training.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Nudging en framing

Datum: 1 feb '22

In het kort

We zijn helemaal niet zo rationeel als we graag zouden willen geloven. We kiezen vaak automatisch de meest voor de hand liggende optie. Ons gedrag wordt continu onbewust beïnvloed met nudges en slim taalgebruik. Hoe werken de principes van nudging en framing? Hoe kun je ze toepassen in je eigen werk?

Tijdens deze dag gaan we aan de slag met de gedragsmatige kant van nudging en de taaltechnische kant van framing. Na uitleg van tevoren over hoe nudging en framing werken, ga je telkens na hoe je in een specifieke werksituatie deze tactieken kunt inzetten om gedrag te beïnvloeden. De focus ligt hierbij op het oefenen van nudging en framing voor groepen (denk bijvoorbeeld aan een persbericht, poster, video of krantenartikel).

Wat je leert

Nudging en framing: tactieken waarmee je een duwtje in de goede richting kunt geven

Nudging – ochtenddeel

Bij nudging staat de gedragsmatige kant van beïnvloeden centraal. Als bedrijfs- of verzekeringsarts, als jgz, izb-, mmk- of forensische professional, als vertrouwensarts, beleidsmaker, epidemioloog, als arts M+G of als andere specialist publieke gezondheidszorg richt je je bij gezondheidsbevordering vast vooral op ‘heal & deal’. Daarbij ga je misschien nu al (on)bewust uit van het idee ‘positieve gezondheid’ waarbij betekenis- of zingeving centraal staat, naast de fysieke, mentale en sociale kanten van gezondheid. Zingeving vormt tenslotte de bron voor motivatie en veerkracht.

Bij ‘nudging’ gaat het er zodoende om enerzijds op schrift en in gesprekken aan te sluiten bij datgene waardoor de ander zin krijgt de weg op te gaan richting positieve gezondheid. Anderzijds beoog je met taal de ander naar de goede gedragsverandering te ‘duwen’ (to nudge). We bespreken in de ochtend daarom ook hoe je de principes om gedrag als arts te beïnvloeden toepast in bijvoorbeeld je adviezen. Daarnaast gaan we na hoe je je lezers en luisteraars door de juiste bril of met de juiste oordoppen in je boodschap kunnen laten ontvangen. Vertrekkend vanuit de psychologie en de filosofie leer je je bewuster te worden van vooroordelen, blinde vlekken en stereotypes. Ook die van jezelf, waardoor je ze – tijdelijk – even opzij zet. Tot slot staan de vier principes voor nudging centraal. Als je bepaald gedrag wil stimuleren, maak het dan Easy, Attractive, Social and Timely (EAST). Ook dit zogeheten EAST-model passen jullie toe op eigen teksten.

(de tekst gaat verder onder de afbeelding)

Een goed voorbeeld van nudging: De werknemers van deze organisatie krijgen een duwtje in de rug om met de trap naar boven te gaan. Wie de trap neemt, krijgt niet alleen meer lichaamsbeweging, maar raakt ook een paar extra calorieën kwijt.

Framing – Middagdeel

De middag staat geheel in het teken van Framing. Framing is een manier om met de juiste woorden een boodschap aantrekkelijk te kleuren en daarmee bepaalde emoties te activeren. Deze communicatietactiek wordt vaak ingezet om brede steun en aanhang te krijgen voor een visie of voorstel. Onder meer via inclusief taalgebruik waarbij je geen woorden, uitdrukkingen en aannames gebruikt waarmee je groepen buitensluit, zoals ‘Beste ouders’ in een mail en niet ‘Beste vader en moeder’. Ook via overeenkomstentaal waarbij je eigen ervaringen gebruikt voor wederzijds begrip en een gevoel van gezamenlijke aanpak. Heel herkenbaar is positief taalgebruik waarbij de ander zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt. Denk aan: ‘Wat zou je helpen om deze valkuil die je zo goed benoemt, op tijd te zien én te omzeilen?’ in plaats van ‘Hoe kun je voorkomen dat je weer in deze valkuil trapt?’

Tijdens deze ééndaagse module komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Wat is de kracht van nudging?
  • Wat is de kracht van framing?
  • Hoe maak je adequaat gebruik van nudges?
  • Hoe kun je je boodschap communicatief effectief framen?

Na afloop van deze nieuwe module over nudging en framing kun je:

  • uitleggen wat de kracht is van nudging en framing.
  • de voorwaarden voor goed nudgen en framen beschrijven.
  • een situatie vanuit je werk analyseren en beschrijven hoe goed gebruik van zowel nudging als framing bijdraagt aan positieve gedragsverandering.

Voor wie

Voor beleidsmakers, artsen en verpleegkundigen en andere gezondheidsprofessionals in de arbo- en publieke gezondheidszorg, die effectief gebruik willen maken van nudging en framing in hun dagelijks werk.

Toegangseis

Hbo werk- en denkniveau.

Docent

Journalist en schrijver Peter Henk Steenhuis heeft niet alleen affiniteit met nudging en framing, maar ook volop ervaring hiermee: “Politici, werkgevers, sporters, werknemers, reclamemakers, medici, advocaten – ze proberen ons allemaal door hun bril naar de werkelijkheid te laten kijken. Als journalist ben ik erin getraind zulke brillen op én af te (laten) zetten. Journalisten proberen de werkelijkheid tenslotte zo objectief mogelijk te beschrijven. Om dat te kunnen doen, ben ik mij scherp bewust van de nudgingstrategieën waarmee anderen ons proberen te beïnvloeden. Ik ook dagelijks met taal bezig, gespitst op woorden als ‘weidemelk’. Dit woord roept het beeld op van koeien die na de winter de wei weer in mogen. Door het frame van beesten die niet opgehokt zitten, drinken wij liever die melk – is althans het idee.”

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Minisymposium Transportgeneeskunde 2022

Datum: 29 okt '21

In het kort

Een veilige werkomgeving en gezonde werknemers is een vereiste. Werk je als arboprofessional in de scheepvaart of de offshore industrie? Dan is het belangrijk om op de hoogte te blijven van actuele keuringseisen en veiligheidsnormen in de sector. Volg daarom deze middag en breng je kennis weer helemaal op peil.

Wat je leert

Actuele thema’s in de sectoren scheepvaart of de offshore industrie

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

In een jaarlijks wisselend programma worden actuele thema’s besproken die relevant zijn voor keuringsartsen in de sector scheepvaart en de offshore industrie. We doen dat in de vorm van interactieve hoorcolleges, workshops en casuïstiekbespreking. Daarnaast wissel je met deskundigen en collega’s praktijkervaringen, adviezen en toepassingen van instrumenten of testmethodes uit.

Het thema in 2022 betreft Visus en optometrie. De sprekers en het definitieve programma worden later bekend gemaakt .

Indien je als keuringsarts  het minisymposium dit voorjaar mist, is er nog een inhaalmiddag: Nascholing voor keuringsartsen scheepvaart en offshore industrie en de NOGEPA/offshore industrie in november. Het programma van mei wordt dan herhaald.

Verplichte nascholing voor keuringsartsen voor de scheepvaart

Alle aangewezen (geregistreerde) keuringsartsen voor de scheepvaart dienen ieder jaar deze nascholing te volgen, conform de eisen van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport.

Voor wie

Dit symposium is bedoeld voor keuringsartsen scheepvaart en de offshore industrie. Ook voor huisartsen en bedrijfsartsen (geregistreerd of in opleiding), arboprofessionals en arboverpleegkundigen die interesse hebben in de sector scheepvaart of offshore industrie is dit symposium relevant.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,1.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Haal meer uit je vergaderingen

Datum: 27 okt '21

In het kort

Wil jij praktische handvatten hoe effectiever te vergaderen binnen jouw organisatie? Naast praktische tips van de docenten ga je met de andere deelnemers in groepjes zelf aan de slag. Je ontdekt meer over valkuilen en jouw eigen rol in de vergadering. Schrijf je snel in voor deze nieuwe nascholing.

Wat je leert

 Doe je voordeel met tips en handvatten bij vergaderen

We vergaderen wat af in Nederland. Dat kost veel tijd en energie. Stel jij jezelf wel eens de vraag ‘Wat doe ik bij dit overleg?’ Dan is het overleg waarschijnlijk zijn doel voorbij geschoten. Wanneer vergaderen goed gebeurt, heeft het een functionele meerwaarde en is het ook nog eens leuk! Organisaties kunnen veel winst behalen door ‘beter’ te vergaderen.

Tijdens dit dagdeel ga je met volgende onderwerpen aan de slag:

  • Ervaringen met vergaderen.
  • Wat zijn vergadervalkuilen?
  • Welke rol heb je zelf bij vergaderingen?
  • Effectieve vergadermethoden
  • Besluitvorming
  • Tips en handvatten
  • Goed voorzitterschap
  • Online vergaderen.

Het start eigenlijk allemaal met de vraag ‘Is dit overleg écht nodig?’ Dit en meer tips komen aan bod in de bij- en nascholing ‘Haal meer uit je vergaderingen’.

Na afloop van deze module:

  • kun je benoemen wat de valkuilen zijn rondom vergaderen en heb je handvatten om deze valkuilen te vermijden.
  • ben je in staat om actief en constructief aan een vergadering of overleg in je werksituatie bij te dragen.
  • kun je uitleggen wat belangrijke punten zijn in je rol als voorzitter.

Voor wie

Voor professionals in de public of occupational health die handvatten zoeken hoe je binnen de organisatie efficiënter en leuker kunt vergaderen.

Toelatingseis

Hbo-werk en denkniveau.

Docenten

Puck Winnubst, MSc. Puck is gedragswetenschapper en trainer op het gebied van professionele vaardigheden en verschillende pedagogische onderwerpen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

“De docenten wisten het onderwerp op een leuke manier te presenteren en de groep interactief te betrekken. Het ‘saaie’ onderwerp vergaderen werd echt interessant gemaakt”.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stress als bondgenoot

Datum: 20 okt '21

Deze scholing is vernieuwd en wordt nu gegeven als Stress: vriend en vijand

In het kort

Stress- en burn-out zijn beroepsziekte nummer één. Daarom wordt steeds meer gedaan aan stressreductie en preventie. Maar is het echt zo slecht om stress te hebben? Stress kan soms ook heel nuttig zijn. Wil jij leren hoe je stress juist vóór je kunt laten werken zonder de nadelige gezondheidseffecten? Geef je dan op voor deze training!

Wat je leert

Ziekte en uitval door stress- en burn-out kost bedrijven duizenden euro’s per jaar. En met COVID-19 en de veranderingen die die pandemie met zich meebrengt, wordt de veerkracht van werknemers nog meer op de proef gesteld. Daarom wordt er steeds meer gedaan aan stressreductie en preventie. Het is echter een misvatting dat mensen geen stress zouden mogen hebben.

Het hebben van stress is namelijk niet ongezond, het helpt je juist bij het behalen van prachtige uitdagende prestaties! Zoals het binnen de deadline afkrijgen van dat rapport. Of door die extra dienst te draaien. Echter, langdurige stress is daarentegen wél slecht voor je.

Wat als je stress voor je kunt laten werken? Dat je meer over stress leert, zodat je stress kunt inzetten om juist beter om te gaan met jouw energiemanagement? Dat is wat je in deze training leert. Je gaat aan de slag met een persoonlijk actieplan om je eigen energieniveau op pijl te houden, zodat je energiek en vitaal aan het werk blijft.

Na afloop van deze module

  • kun je uitleggen wat stress is en hoe het je lichaam beïnvloedt.
  • kun je benoemen wat de eigen energievreters en -gevers zijn.
  • heb je zelfkennis over kwaliteiten die je kunt inzetten om meer energie te krijgen uit werk.
  • weet je hoe je kunt omgaan met je mindset en het gevoel van invloed kunt vergroten.

Voor wie

Professionals in de public & occupational health

Docenten

  • Marieke Verhoeven, Werkgeluk trainer en loopbaancoach bij Verhoeven Coaching en PlanHR.
  • Ismahane Ben Smail, training developer & trainer soft skills bij Verdi B.V.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.

Wij vroegen waarom eerdere deelnemers voor deze module kozen. Dat was omdat zij meer wilden weten over:

  • Wat is het verschil tussen stress, burn-outklachten en een echte burn-out?
  • Hoe ga ik om met grenzen stellen met behoud van de relaties?
  • Hoe ga ik om met het spanningsveld tussen kwaliteit leveren en hoge productiedruk?
  • Hoe bewaak ik een goede werk/privébalans?
  • Hoe herken ik dat ik teveel hooi op mijn vork neem en hoe doe ik een stapje terug?
  • Tevel ballen in de lucht: laat ik ze vallen of delegeer ik ze?
  • Delegeren: wel of niet doen, en zo ja hoe?
  • Wat doe je als er misbruik wordt gemaakt van jouw empathie en compassie?
  • Hoe ga ik om met een veranderende functie?
  • Wat zijn gouden tips om stress in goede banen te leiden?

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stoppen met roken: hoe help je de kwetsbare roker?

Datum: 20 okt '21

In het kort

Eén op de negen Nederlanders tussen de 16 en 65 jaar is laaggeletterd. Deze groep mensen heeft vaak beperkte gezondheidsvaardigheden. Werk jij als zorgprofessional en wil je leren hoe je tijdens jouw stoppen-met-roken-begeleiding kunt aansluiten bij deze meer kwetsbare rokers? Doe dan deze module van twee halve dagen.

Wat je leert

Leer in je communicatie aansluiten bij de kwetsbare roker

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Welke zorgverlener herkent dit niet: je hebt het gevoel dat je het allemaal goed hebt uitgelegd, maar de volgende keer blijkt het tegendeel waar. Laaggeletterdheid is een veelvoorkomend probleem. Maar liefst één op de negen Nederlanders heeft hier last van – twee derde van hen is autochtoon. Een groot deel van hen rookt en zij hebben vaak veel gezondheidsproblemen. Tijdens de stoppen-met-roken-begeleiding heb je soms bewust, maar vaak ook onbewust, te maken met deze groep cliënten. Vaak vallen zij tussen wal en schip omdat de begeleiding bij het stoppen met roken niet altijd aansluit op hun behoefte. Er wordt bovendien vaak gedacht dat deze groep onverschillig is of niet wil stoppen met roken. Maar dit is lang niet altijd het geval!

Wat kan jij als professional voor de meer kwetsbare roker betekenen? Wat zijn de goede vragen bij het intakegesprek? Hoe kan je een haalbare doelen stellen en hen goed coachen tijdens hun stoppoging?
Na deze training ben je beter in staat een roker met beperkte gezondheidsvaardigheden en/of een kwetsbare sociaaleconomische positie te motiveren en te begeleiden bij het stoppen met roken. Je intake en stoppen-met-roken plan is verbeterd en sluit beter aan op de mogelijkheden en behoeften van deze roker. Je hebt geleerd hoe je met minder taal en gebruik van andere vormen (zoals beeldmateriaal) concepten als tabaksverslaving simpel kan uitleggen.

Theorie, oefeningen en casuïstiekbesprekingen wisselen elkaar af. Door het gebruik van je eigen casuïstiek verhoog je je leerervaring. Ook de bijdrage van de trainingsacteur zorgt voor een extra leerervaring. Houdt er rekening mee dat je vóóraf en in de periode tussen de twee dagdelen huiswerkopdrachten krijgt om wat je leert direct in de eigen praktijk toe te passen.

Deze module wordt uitgevoerd in samenwerking met Pharos, het expertisecentrum voor gezondheidsverschillen.

In aanvulling op de informatie over accreditatie in de rechterkolom: accreditatie is ook aangevraagd bij KABIZ.

Na afloop van deze module:

  • Heb je inzicht in de mogelijkheden van mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden om informatie, adviezen en vragen te begrijpen.
  • Heb je geleerd om met een bredere blik naar mensen te kijken, door te vragen wat er speelt op lichamelijk, sociaal, maatschappelijk en geestelijk gebied.
  • Heb je geoefend om eenvoudige woorden te gebruiken, om abstracties te vermijden en om de terugvraagmethode toe te passen.
  • Heb je meer besef van het belang van een vertrouwensband, juist voor deze groep rokers.
  • Heb je de vragen die bij de intake aan de patiënt worden gesteld aangepast.
  • Heb je meer mogelijkheden om samen met de patiënt/cliënt een stopplan maken dat aansluit op de behoefte, het dagelijks leven en het niveau van de patiënt/cliënt.
  • Heb je geoefend met gesprekstechnieken om hun zelfvertrouwen te vergroten.
  • Heb je geoefend met gesprekstechnieken om te motiveren de gegeven adviezen op te volgen.
  • Heb je geoefend met het gebruik van beeldmateriaal en ondersteunende middelen.

Docent

  • Edith Jansen. Zij heeft jarenlange ervaring als longverpleegkundige en heeft zich intensief beziggehouden met stoppen-met-roken-begeleiding. Zij verzorgt namens Pharos al geruime tijd trainingen over dit onderwerp bij verschillende gezondheidsinstellingen.
  • Trainingsacteur Gabriëlle Stein.

Voor wie

Voor praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen, bedrijfsartsen, longartsen en andere professionals in de zorg die begeleiding verzorgen bij stoppen met roken.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module, die voorheen werd aangeboden onder de titel Stoppen met roken begeleiding en laaggeletterdheid, met een 9,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.