Ongezonde voeding levert een belangrijke bijdrage aan het ontwikkelen van chronische ziekten. Voeding is echter niet alleen het probleem, maar vaak ook een oplossing. Verdiep je in de kracht van voeding als veroorzaker én als medicijn voor chronische ziekten als diabetes, kanker en obesitas en volg deze module Chronische ziekten en voeding.
In de ochtend neemt prof. dr. Hanno Pijl je mee in de laatste medisch-wetenschappelijke studies over de impact van voeding op het beloop van chronische ziekten. Hij legt uit hoe slechte eetgewoonten bijdragen aan de ontwikkeling van chronische ziekten en ook hoe gezonde voeding het lichamelijk weer helpt te herstellen. Hanno deelt zijn ervaringen uit de spreekkamer en geeft tips over goed voedingsadvies.
De middag staat volledig in het teken van gespreksvoering. Leefstijlarts Trudy Vlot gaat in op vragen als: hoe open je een gesprek over leefstijlaanpassingen? Hoe kun je iemand motiveren om een blijvende verandering in zijn voedingspatroon in gang te zetten en dit ook langdurig vol te houden? We maken gebruik van casuïstiek om de gespreksvoering te oefenen.
Voor alle medische professionals die geïnteresseerd zijn in voeding. In het bijzonder: bedrijfsartsen, huisartsen, arboverpleegkundigen, praktijkondersteuners bedrijfsarts, artsen beleid & advies, jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen.
Het onderwijs wordt verzorgd door
In 2023 werd deze module beoordeeld met een 9.0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Stoppen met roken is belangrijk. Maar het is ook heel erg moeilijk. Professionele hulp is altijd nuttig en meestal nodig. Wil jij leren welke farmaceutische hulpmiddelen hiervoor beschikbaar zijn? En wat jouw rol als professional is in het stopproces? Doe dan deze geaccrediteerde module Stoppen met Roken: Farmacotherapie van een 1/2 dag.
In plenaire sessies en actieve werkvormen doe je kennis en vaardigheden op om patiënten individueel te begeleiden. Dit is gebaseerd op het Momentum stoppen met roken stappenplan. Het uitgangspunt hierbij is de herziene ‘Richtlijn behandeling van tabaksverslaving en stoppen met roken ondersteuning’.
Je maakt kennis met verschillende nicotinevervangers en farmacologische hulpmiddelen. Je koppelt deze kennis direct aan je ervaring in de praktijk.
Tijdens deze actieve ochtend krijg je de kans om de leerstof praktisch toe te passen. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor wordt je leerervaring verder verhoogd.
Deze module geeft punten voor het kwaliteitsregister voor de Stoppen met roken coach bij KABIZ. Reeds ingeschreven Stoppen met roken coaches moeten onderwijs over farmacotherapie volgen om geregistreerd te blijven in het kader van de overgangsregeling voor het nieuwe compententieprofiel.
Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.
Praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen, bedrijfsartsen, longartsen en andere professionals in de zorg die begeleiden bij stoppen met roken.
Hbo-werk- en denkniveau.
Uitspraak van een eerdere deelnemer: “Mevrouw Königs was een zeer prettige docent. Ik voelde me heel veilig en uitgedaagd, met alle ruimte om alles te vragen. Ik zou een volgende keer heel graag weer les van haar hebben.”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als keuringsarts bij NOGEPA-ElementNL speel je een cruciale rol bij het waarborgen van een veilige offshore werkomgeving. Het is van essentieel belang dat je beschikt over gedegen kennis van de specifieke eisen die het werken in deze sector met zich meebrengt en goed bekend bent met de actuele NOGEPA keuringseisen (Standaard 11).
Dit voorjaar waren we te gast bij de NAM in Den Helder, maar dit keer betreft het een online herhaling van deze bijscholing voor artsen die vorige keer niet in Den Helder aanwezig konden zijn. De bijscholing wordt georganiseerd samen met ElementNL in Den Haag. Je kunt online deelnemen.
Let op! Deze bijscholing zal plaatsvinden in het Engels.
This online NOGEPA-ElementNL training will be held in English and will satisfy the mandatory recurrency training requirement.
Als je niet aanwezig was in Den Helder dan nodigen je hierbij uit om deel te nemen aan deze nascholingsmiddag. Zoals je weet, is het verplicht om gedurende elke (driejaarlijkse) registratieperiode tenmiste twee van deze nascholingen te volgen om geregistreerd te blijven als NOGEPA-ElementNL keuringsarts.
We brengen je op de hoogte van de recente ontwikkelingen en wijzigingen in de NOGEPA-keuringsrichtlijnen (Standaard 11). Ook een kennistoets maakt deel uit van het programma.
Meld je snel aan en zorg dat je up-to-date blijft met de laatste keuringseisen in de offshore-industrie!
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Speciaal voor deelnemers, alumni, medewerkers en relaties organiseert de NSPOH op 10 januari 2023 een gratis lunchwebinar met generatie-expert Kim Jansen ter ere van het twintig jarig bestaan van de NSPOH. In twintig jaar tijd is er ontzettend veel veranderd op de werkvloer. Van fulltime naar parttime werken, van diversiteit naar inclusiviteit, van een profit en power mentaliteit naar purpose en pleasure. De creatieve, innovatieve en frisse blik van jong zorgt samen met de kennis, kunde en ervaring van de oudere garde dat je bij de tijd kan blijven en je zelf kan blijven vernieuwen. Met haar flair, speelsheid en humor neemt Kim je moeiteloos mee in haar verhaal. Het wordt interactieve sessie waarin ze jullie meeneemt in de wereld van verschillende generaties en de mogelijkheden om elkaar te versterken. Wees erbij.
Klik op inschrijven om je op te geven voor dit webinar. Ben je al bekend bij ons? Dan kan je inloggen met je bestaande account. Nieuwe deelnemer? Dan kun je een nieuwe account aanmaken (let op dat je het hele inschrijfproces doorloopt). Je ontvangt een bevestigingsmail van je inschrijving.
De zoomlink en toegang tot het webinar vind je in jouw agenda van MijnNSPOH.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Veel plezier met je nieuwjaarsgeschenk!
Vrouwen met specifieke autismevraagstukken, onder andere met chronische vermoeidheidsklachten, komen steeds vaker op de spreekuren van verzekerings- bedrijfs- en huisartsen. Ook arbodiensten worden steeds vaker geconfronteerd met vastlopende re-integratietrajecten waarbij er sprake is van vrouwelijke werknemers met autisme. Ben je op zoek naar praktische handvatten over het herkennen en begeleiden van vrouwen met autisme, die je direct in de praktijk kunt toepassen?
Wat maakt dat mannen vaker gediagnostiseerd worden met autisme dan vrouwen? Uit autisme zich anders bij vrouwen dan bij mannen? En waarom wil jij dit, als professional weten? Heb jij als professional andere vaardigheden nodig om in gesprek te gaan met een vrouw met autisme?
In deze module staan we stil bij de verschillen tussen autisme bij mannen en vrouwen. Kijken we naar de impact van life events bij vrouwen met autisme – denk aan verandering op werk, zwanger zijn, overlijden van een dierbare – en welke invloed dit heeft op het werk. Je leert basiskennis en -vaardigheden om begeleidingsadviezen in de praktijk toepassen. Met behulp van beeld- en videomateriaal leer je de symptomen van autisme bij vrouwen (beter) herkennen om daarmee het gesprek met de desbetreffende cliënt effectiever te benaderen. Ook komen verschijningsvormen en verklaringsmodellen bij vrouwen met autisme aan bod. Je oefent gesprekstechnieken en krijgt daarbij persoonlijke tips van de docenten én een ervaringsdeskundige.
Deze verdiepingsmodule is bedoeld voor bedrijfs- en verzekeringsartsen, arbeidsdeskundigen en andere (medische) professionals die in hun werk te maken hebben met vrouwelijke medewerkers/cliënten met autisme die werk zoeken of begeleiding nodig hebben op de werkvloer.
Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NVvA die er 4 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.
Ben je werkzaam als A&G of als A&O psycholoog en heb je interesse in deze module? Stuur dan minimaal 8 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon, zodat er accreditatie bij het NIP aangevraagd kan worden.
Het onderwijs wordt verzorgd door
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,3.
Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Is racisme weleens ter sprake gekomen tijdens één van jouw spreekuren? Als het antwoord ‘nee’ is, dan is de kans groot dat je het al een paar keer hebt gemist. Racisme heeft een grote impact op de gezondheid, de arbeidskansen en het werkplezier van mensen. Tegelijkertijd blijft racisme vaak onzichtbaar en onbesproken, zowel op de werkvloer als in de spreekkamer bij de verzekerings- en bedrijfsarts. In deze module leer je die stilte doorbreken. Je reflecteert op je eigen rol en ontvangt handvatten om racisme bespreekbaar te maken en tegen te gaan in eigen praktijk.
Internationaal groeit de aandacht voor racisme en de impact op gezondheid en werk. Ook in Nederland verschenen de afgelopen jaren een aantal onderzoeken over uitsluiting, racisme en discriminatie op de werkvloer en de arbeidsmarkt. Al deze onderzoeken komen tot dezelfde conclusie: werken aan gezondheid – en aan gezond werken – behoeft oog te hebben voor racisme en discriminatie op de werkvloer.
Tijdens deze module leer je hoe je racisme bespreekbaar maakt en tegen kunt gaan. We doen dat op basis van wetenschappelijk onderzoek en middels kritische reflectie op je eigen rol en de context waarin je werkt. Zo leer je bijvoorbeeld welke rol je kunt hebben in het signaleren en agenderen van racisme en discriminatie in relatie tot samenwerkingspartners en opdrachtgevers.
Er worden verschillende interactieve werkvormen toegepast. Aan de hand van portretten worden de bevindingen verkend, van een vierjarig onderzoek naar gezondheid van laagbetaalde medewerkers in de ouderenzorg (2018-2022). Dit onderzoek is uitgevoerd door Amsterdam UMC en is onderdeel van het programma Gender & Gezondheid van ZonMw.
Professionals op het gebied van (publieke) gezondheidsbevordering, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en medisch adviseurs. De module is ook relevant voor praktijkondersteuners bedrijfsarts (POB) en arboverpleegkundigen.
Dat racisme een onbesproken oorzaak van verzuim is, blijkt uit onderzoek van promovenda Saskia Duijs.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Hoe kom je er als professional achter of iemand gemotiveerd is om terug te keren naar werk? Of iemand negatieve verwachtingen heeft van zijn of haar herstel? Of iemand catastroferende gedachten heeft? Dit en meer leer je tijdens deze module van een halve dag.
Soms lukt het je als professional niet om “de vinger op de zere plek te leggen” bij je patiënt of cliënt. Je vangt signalen op en gaat daarover in gesprek, maar je komt niet verder. In zo’n geval kan het waardevol zijn om te achterhalen of belemmerende overtuigingen van de patiënt, in dit geval de werkende, een rol spelen in het herstelproces en terugkeer naar werk. Maar hoe pak je dat aan? Hoe kun je informatie verkrijgen over zulke belemmerende overtuigingen (oftewel cognities en percepties)? Tijdens deze scholing ga je aan de slag met het betrekken van cognities en percepties van de werkende ten behoeve van je begeleiding en beoordeling.
Je leert alles over cognities en percepties die belangrijk zijn voor de werkparticipatie. Zo leer je wat persoonsgebonden factoren (cognities en percepties) zijn en hoe je informatie over deze factoren kunt verkrijgen.
Een paar voorbeelden van vraagstukken waar je mee aan de slag gaat:
Tijdens de module gebruiken we verschillende interactieve werkvormen zoals samen bekijken en nabespreken van videofragmenten.
Voor artsen in opleiding tot bedrijfs- of verzekeringsarts, sociaal medisch verpleegkundigen en andere professionals die begeleiding bieden aan de werkende of deze beoordelen.
Ben je verzekeringsarts in opleiding bij NSPOH en heb je dit onderwijs niet gevolgd binnen het curriculum? Dan kun je deze module aanvragen als zijnde keuzeonderwijs. Twijfel je hierover? Bespreek dit dan met je instituutsopleider.
Dr. Mariska de Wit, postdoctoraal onderzoeker, Department of Public and Occupational Health (POH), Coronel Instituut voor Arbeid en Gezondheid.
Score in eerdere evaluatie: in 2024 waardeerden deelnemers deze module met een 9,2.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Loop je als stoppen met roken coach tegen uitspraken aan bij je cliënten als: “Het lukt me nooit!” of “Als ik stop verander ik in een feeks, dat kan ik mijn familie niet aandoen”? Het zijn belemmerende hersenspinsels die ervoor zorgen dat stoppen met roken moeilijk wordt. In deze module leer je dit door middel van Rationeel Emotieve Therapie (RET) om te zetten in helpende gedachten en gevoelens van bekwaamheid.
RET is een van de belangrijkste bouwstenen van de cognitieve gedragstherapie. Het is zeer effectief om de cliënt te helpen om blokkerende gedachten om te zetten in helpende zelfspraak. Dit leer je koppelen aan gevoelens van bekwaamheid. Daardoor voelen stoppers zich bevrijd en hoopvoller, wat er in resulteert dat ze succesvoller zijn in hun stoppogingen.
We stellen de opeenvolgende fasen van het stoppen met roken centraal en tijdens de workshop oefen je intensief met het doorbreken van negatieve gedachten.
Je oefent de methodiek eerst intensief voordat je hem toepast bij nagespeelde rookstoppers. Speciale aandacht wordt besteed aan het gedachten-uitdagend interviewen.
We bespreken de mogelijkheden van verankeren van positieve gevoelens (uit de Neuro-Linguistische Programmering en ACT) en passen het toe bij Stoppen met roken. We geven je het materiaal mee dat je hiervoor tijdens je begeleidingen zal kunnen gebruiken.
Je ontvangt een 15-daags oefenprogramma om in praktijk mee te starten.
De workshop wordt gevolgd door tweewekelijkse e-mails die je verder ondersteunen bij het in praktijk brengen van wat je leerde. Er is ook de mogelijkheid om vertrouwelijk met de andere deelnemers en de trainers te bloggen.
Voor stoppen met roken coaches en professionals op het gebied van publieke gezondheid(sbevordering), die ervaring hebben met de begeleiding bij stoppen met roken en die zich daarin verder willen specialiseren. Bijvoorbeeld huisartsen, (long)verpleegkundigen, praktijkondersteuners coaches en persoonlijk begeleiders bij GGZ.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ruim 1,2 miljoen Nederlanders heeft een chronische longziekte, zoals COPD of astma. En daar komen Nederlanders met post-COVID syndroom nog bovenop.
Ben jij een medisch professional en wil jij leren hoe je mensen met post-COVID syndroom, astma en COPD het best kunt begeleiden? En wil je de NVAB richtlijn Astma en COPD leren gebruiken? Doe dan deze tweedaagse, geaccrediteerde module chronische obstructieve longziekten en werk.
Deze module reikt handvatten aan om werknemers met post-COVID syndroom, astma en COPD tijdig te herkennen en (beter) te begeleiden. Je leert hoe je de gegevens uit de brief van een longarts moet interpreteren om daarmee de belastbaarheid voor arbeid correct in te schatten. Je leert volgens richtlijnen (periodiek) medisch onderzoek, diagnostiek, preventie en interventie toe te passen. Ook krijg je globaal training in het geven van adviezen voor longrevalidatie en begeleiding bij re-integratie.
De volgende subonderwerpen komen aan bod:
Het onderwijsprogramma is praktisch ingericht, met onder andere
Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, sociaal geneeskundigen en medisch adviseurs (geregistreerd of in opleiding).
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,7.
Eerdere deelnemers aan deze module waren enthousiast over het praktijkgerichte karakter van de module. Zij vonden het een ‘heel concrete en praktische module’.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ben je reizigersverpleegkundige of reisgeneeskundig (huis-)arts? Stuur de immuungecompromitteerde reiziger beschermd op reis! Leer over de laatste ontwikkelingen in het onderzoek naar en de ontwikkeling van nieuwe vaccins.
Deze nascholing wordt georganiseerd door de NSPOH in samenwerking met Travel Clinic Erasmus MC.
We starten de dag met het opfrissen van je kennis over de werking van het immuunsysteem. In het hele lichaam werken de verschillende onderdelen van dit systeem ingenieus samen om het lichaam te beschermen tegen binnendringende pathogenen. Dit systeem komt niet alleen in actie om micro-organismen onschadelijk te maken, maar is ook in staat om eerder doorstane infecties specifiek te herkennen en immuniteit tegen de ziekte op te bouwen. Bij vaccinatie maken we handig gebruik van deze immuunrespons.
Met deze kennis als basis leer je over de specifieke werking van verschillende soorten vaccins. Ook kijken we vooruit naar de toepassing van nieuwe soorten vaccins die op dit moment ontwikkeld worden en in de toekomst op de markt komen.
De immuunrespons werkt echter niet altijd zoals we dat willen. Cliënten die een afwijkende immuunrespons hebben door ziekte of door de medicatie die zij gebruiken, reageren vaak minder goed op vaccins of lopen juist meer risico’s op complicaties. Tijdens deze nascholing gaan we in op het vaccinatiebeleid bij deze kwetsbare groepen. Hierin nemen we ook de inzichten mee die de afgelopen tijd in het Erasmus MC zijn op gedaan bij de vaccinatie van immuungecompromitteerde patiënten tegen Covid-19.
In de middag gaan we dieper in op het effect van afweeronderdrukkende medicatie en onderliggende aandoeningen op de immuunrespons. Je gaat als deelnemer in groepen actief aan de slag met het uitwerken van reizigerscasuïstiek waarbij het vaccinatiebeleid en de overige adviezen die je aan deze doelgroepen kunt geven centraal staat.
Het onderwijs wordt verzorgd door experts van de afdeling Viroscience van het Erasmus MC.
Deze lijst wordt binnenkort verder aangevuld.
Voor reizigersverpleegkundigen en reizigersgeneeskundig (huis)artsen.
Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.