030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Professioneel presenteren

Datum: 9 aug '17

In het kort

Boeiend en overtuigend presenteren kun je leren. Werk jij in de publieke of bedrijfsgezondheid en wil je leren hoe je een aansprekende, interactieve presentatie geeft? Zonder dat je nog last hebt van plankenkoorts? Doe dan deze module.

Wat je leert

Kernachtig en boeiend presenteren, zonder plankenkoorts

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing, of als keuzeonderwijs binnen je NSPOH opleiding. Tevens is hij incompany uit te voeren.

In deze praktijkgerichte module behandelen we alle aspecten van het maken en presenteren van een interactieve voordracht voor een groep. We kijken naar de opzet van een presentatie, maar ook naar de stijl van presenteren die het best bij jou past. Daarnaast leer je hoe je je gehoor blijvend boeit met een gebalanceerde mix van woord en beeld. Er is aandacht voor goed en effectief gebruik van hulpmiddelen. Ten slotte oefenen we in het beheersen van de zenuwen, het pareren van lastige vragen en het anticiperen op moeilijke situaties.

Voorafgaand aan de training bereid je een presentatie voor van maximaal 8 minuten. Dat doe je aan de hand van een checklist. Na inventarisatie van alle persoonlijke ervaringen draagt ieder zijn voorbereide presentatie voor. Hierop geven docent en mede-deelnemers feedback. Van je presentatie wordt een opname gemaakt zodat je daar later nog een keer naar kunt kijken. Door de interactieve opzet van de training leren deelnemers van en met elkaar professioneel presenteren.

Na afloop van deze module

  • ken je de belangrijkste factoren die van invloed zijn op effectief presenteren voor groepen;
  • ken je je sterke en zwakke punten bij het voorbereiden en uitvoeren van presentaties;
  • ben je meer vertrouwd met het efficiënt voorbereiden van presentaties;
  • beheers je je spanningen en onzekerheid bij het geven van presentaties;
  • maak je beter gebruik van PowerPoint-presentaties;
  • kan je kernachtig en boeiend jouw boodschap overbrengen;
  • kan je beter omgaan met lastige vragen en situaties bij het geven van presentaties;
  • weet je hoe je je presentaties in de toekomst kunt verbeteren.

Let op: heb je eerder de module Impact in de eerste tien seconden gevolgd? Wij adviseren een tussentijd van minimaal zes maanden tussen beide modules om de opgedane kennis optimaal te laten beklijven.

Docenten

Sarah Dellar van Dellar Direct is een ervaren docent en coach op het gebied van communicatievaardigheden.

Voor wie

Professionals werkzaam in de public en occupational health die zich (verder) willen bekwamen in het geven van presentaties voor groepen.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.

Quotes van eerdere deelnemers:

  • “Fijn om de opnamen van je eigen presentaties te mogen ontvangen om daar later nog een keer naar te kunnen kijken; alleen (helicopterview) of met je praktijkopleider”
  • “Prettige verwerking van individuele en groepsopdrachten, actieve en passieve betrokkenheid, feedback geven en ontvangen”

Docent Sarah Dellar over professioneel presenteren:

“Presenteren klinkt heel eenvoudig, maar dat is het niet. Het gebruik van audiovisuele beelden is heel belangrijk. Ik zie vaak een presentator die hard heeft gewerkt om een presentatie voor te bereiden, die weet wat te gaan zeggen en dan …. door het onjuist gebruik van audiovisuele beelden wordt het gecompliceerd, saai en verliest het over het algemeen aan energie. Dat is jammer. Slides moeten compact zijn, ondersteunen en moeten niet de presentatie vervangen. Mijn tip: werk aan je voorbereiding. Dit kan enige tijd duren, maar het is de moeite waard. Als je je presentatie niet goed kent, dan voel je je nerveuzer. Oefen het hardop!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Strategie en beleid in de publieke gezondheid

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk je als beleidsmaker in de publieke gezondheid en wil je leren hoe je in dat complexe veld strategisch opereert? Wil je leren hoe je een strategisch beleidsprobleem en het krachtenveld kunt analyseren? Doe dan deze module.

Wat je leert

Health in all policies

Deze zesdaagse module is een onderdeel van de Master Public Health en van de medische vervolgopleiding Maatschappij en gezondheid (M&G).Je kunt deze module ook volgen als bij- of nascholing.

De nadruk ligt in deze module op het belang van het agenderen van gezondheid door alle betrokken partijen. We besteden aandacht aan de wijze waarop beleid en strategie in de volksgezondheid tot stand komen. Hierbij komen alle aspecten aan de orde. Bijvoorbeeld de noodzaak van een gedegen beleidsanalyse en een analyse van het krachtenveld en de afstemming van onderlinge belangen in dat krachtenveld. Ook is er aandacht voor wie de regie voert over de beleidsvorming en wie verantwoordelijk is voor uitvoering van beleid.

De verbinding tussen je eigen werk en de inhoud van het programma staat centraal in deze module. Tijdens de bijeenkomsten oefen je met het toepassen van kennis en vaardigheden op een gezamenlijke casus en reflecteer je op situaties uit je werkpraktijk.  In een integratieopdracht ná deze module maak je een beleids- en krachtenveldanalyse op een eigen onderwerp.

Strategie en beleid in de publieke gezondheid - NSPOH 2019
Eindpresentatie bij Strategie en beleid in de publieke gezondheid – NSPOH 2019

Na afloop van deze zesdaagse module:

  • heb je kennis van wetenschappelijke modellen voor beleidsvorming en strategieontwikkeling in de volksgezondheid.
  • ken je de sterktes en de zwaktes van de modellen door ze toe te passen op casuïstiek.
  • weet je hoe je gezondheidsvraagstukken integraal benadert en welke beleidsinstrumenten daarbij nodig zijn.
  • kun je gezondheid agenderen bij alle intersectorale partners.
  • heb je oog voor de verschillende belangen van de diverse betrokken partijen.
  • kun je richting geven aan duurzame integratie van gezondheid in alle beleidsdomeinen.

Ter afronding van de module maak je een strategisch plan voor een onderwerp uit je eigen werkpraktijk, dat je op de laatste contactdag presenteert.

Docenten

Het onderwijs wordt onder andere verzorgd door

  • Prof. Dike van de Mheen Tilburg University
  • drs. Maikki Huurdeman, Van de Bunt Adviseurs
  • drs. Nadine Lodder, Public Mediation Programme (UvA)
  • drs. Myriam Gijsbers-van Pesch, organisatieadviesbureau ‘Reflaction’.
  • drs. Etske Kroon, Stuurboord Training

Voor wie

Voor professionals in de public health, zoals beleidsmakers, projectleiders, afdelingsmanagers, artsen en onderzoekers met een academisch denk- en werkniveau en werkzaam in de volksgezondheidsector. Bijvoorbeeld bij GGD, gemeente, universiteit, ministerie, thuiszorg, (koepel van) zorgverzekeraars, gezondheidsinstituut of een andere zorginstelling/bedrijf op het gebied van volksgezondheid.

Toelatingseisen

Academisch denk- en werkniveau.

Accreditatie

Deze module is geaccrediteerd voor 40 punten. Dit is minder punten dan de daadwerkelijke contacturen maar de accrediterende instellingen hebben bepaald dat modules niet meer dan 40 accreditatiepunten mogen ontvangen.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.

Uitspraak van een deelnemer in januari 2019: Juist door naar anderen te luisteren en hen te zien struggelen met dezelfde valkuilen als die ik heb, vallen bij mij soms de kwartjes. Bij een ander zie ik hoe het moet. En daarna kom ik erachter dat ik dat ook in mijn opdracht kan verbeteren.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Volksgezondheidsproblemen beter begrijpen

Datum: 9 aug '17

In het kort

Deze module gaat in op het begrip Volksgezondheid en de vele perspectieven die er zijn om de problemen te doorgronden. We gaan niet inhoudelijk in op de grote gezondheidsproblemen (noem mentale gezondheid of sociaaleconomische gezondheidsverschillen) maar wel op de perspectieven op (on-)gezondheid, wat iets tot een gezondheidsprobleem maakt, hoe we de problemen in kaart brengen en hoe de kennis vervolgens gebruikt kan worden om (on-)gezondheid te agenderen.

Wat je leert

Het complexe veld van de Nederlandse volksgezondheid

De wisselwerking tussen de maatschappelijke ontwikkelingen en de gezondheid maakt het vak complex. Als professional in de volksgezondheid wil je de maatschappelijke ontwikkelingen kunnen herkennen, de invloed op de gezondheid kunnen doorgronden en kwantificeren en overheden kunnen voorzien van onderbouwde maatregelen of beleid.

Tijdens de lessen verdiep je je in de verschillende perspectieven op gezondheid: van wereldwijd tot wijk, van burger tot bestuurder. Je maakt kennis met verschillende soorten data en hoe je die kunt vertalen naar adviezen over prioriteiten. Bovendien krijg je inzicht in de onderlinge samenhang van factoren en welke afwegingen daarbij van belang zijn.

Deze basismodule is onderdeel van de Master Public Health. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
De leerstof oefen je op situaties in je eigen praktijk en je sluit de module af met een literatuurstudie.

Na afloop van deze vijfdaagse module:

  • Kun je de problemen in de volksgezondheid herkennen en analyseren
  • Ken je een aantal kernbegrippen, perspectieven en analysemodellen van de publieke gezondheid en kun je hierop reflecteren;
  • Kun je traditionele onderzoeksmethoden in de publieke gezondheid verrijken met nieuwe en externe (big data) databronnen;
  • Kun je recente ontwikkelingen in de publieke gezondheid verklaren en hierop reflecteren en op basis daarvan uitspraken doen over toekomstige ontwikkelingen;
  • Heb je inzicht in de verschillende soorten sociaal-demografische determinanten en kun je ongelijkheden in gezondheid beschrijven en verklaren.

Docenten

Het onderwijs wordt o.a. verzorgd door prof dr. Karien Stronks (Amsterdam MC), dr. Niek Mouter (TU Delft) en dr. Hester Volten (RIVM).

Voor wie

Voor professionals die werkzaam zijn op het gebied van volksgezondheid:  beleidsmakers, projectleiders, afdelingsmanagers en onderzoekers die werkzaam zijn bij GGD, gemeente, universiteit, ministerie, (koepel) van zorgverzekeraar(s), zorginstelling of een aanverwant instituut.

Toelatingseisen

Academisch werk- en denkniveau

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Publieke gezondheidszorg: kansen en effectiviteit van preventie

Datum: 9 aug '17

In het kort

Iedereen wil gezond oud worden. Tegelijkertijd probeert de overheid de kosten voor de gezondheidszorg binnen de perken te houden. Preventie in de gezondheidszorg is daarmee een belangrijk onderwerp in de hedendaagse maatschappij. Werk jij als professional in de public health en wil je meer leren over de kansen en de effectiviteit van gezondheidsbevordering? Doe dan deze module.

Wat je leert

De uitdagingen van preventie en de integrale aanpak van gezondheidsbevordering

Deze module ‘Preventie in de gezondheidszorg: kansen en effectiviteit’ is een onderdeel van de Master Public Health. Tevens is deze incompany uit te voeren.

Deze module geeft een overzicht van de actuele stand van zaken binnen de preventie.
We behandelen verschillende instrumenten voor gezondheidsbevordering en preventie. Je leert hoe je informatie over de effectiviteit van die instrumenten kunt beoordelen. Dat laatste is niet altijd eenvoudig. Zo is het effect van één afzonderlijke interventie (bijvoorbeeld bevolkingsonderzoek naar darmkanker) vaak al moeilijk te bepalen, laat staan het effect van een mix van interventies. Je krijgt inzicht in de kwantitatieve modellen voor het beoordelen van mogelijke effecten van integraal beleid. Leidt dit aantoonbaar tot minder ziekte en/of gezonder gedrag? Wegen de kosten op tegen de baten? En hoe is dat te kwantificeren?

Maar je leert ook naar preventie te kijken vanuit sociaalwetenschappelijk hoek. Je denkt na over de vraag: “Hoe maken we publieke gezondheid weer meer publiek en sociaal”.

Tijdens deze module werk je aan een casus uit je eigen werkpraktijk. De module wordt afgesloten met een schriftelijke moduleopdracht.

Na afloop van deze zesdaagse module:

  • ben je bekend met theoretische modellen voor gedragsverandering en gezondheidsbevordering.
  • kun je de instrumenten inzetten om die in de praktijk te realiseren.
  • ken je de voor- en nadelen van verschillende strategieën.
  • begrijp je waarom sommige preventieprogramma’s succesvol zijn en andere niet.
  • ben je vertrouwd met de complexiteit van een integraal preventiebeleid.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door experts op het gebied gezondheidsbevordering en ziektepreventie, waaronder:

  • Klasien Horstman, hoogleraar Filosofie van Public Health Universiteit Maastricht
  • Gera Nagelhout, bijzonder hoogleraar Gezondheidsbevordering, Universiteit van Maastricht
  • Gerdine Fransen, bijzonder hoogleraar Populatiegerichte Preventie Radboudumc

Voor wie

Beleidsmakers en beleidsadviseurs op het gebied van volksgezondheid en andere (medische) professionals in de public health die preventie in de gezondheidszorg nastreven.

Toelatingseisen

Academisch denk- en werkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: deelnemers waardeerden een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
Uitspraak van een deelnemer: “ik vond het echt een superleuke module! De beste tot nu toe.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Projectmanagement

Datum: 9 aug '17

In het kort

Hoe kun je projectmatiger werken en daarmee de kans op resultaat vergroten? In deze basistraining projectmatig werken leer je meer over de verschillende aspecten die daarbij komen kijken. De module is een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleiding Maatschappij en gezondheid (M&G). Je kunt hem ook volgen als bij- of nascholing. Bovendien is deze module incompany uit te voeren.

Wat je leert

Projectmatig creëren

De NSPOH heeft ervoor gekozen projectmatig werken te geven met de methoden van projectmatig creëren. Een bewuste keuze want bij projectmatig werken gaat het niet alleen om het kunnen structureren en plannen van werkzaamheden. Het gaat ook om het zorgvuldig samenstellen van projectteams en het creëren van energie en commitment in die teams.

Tijdens deze module leer je de principes van projectmanagement en planmatig werken en die toe te passen op een eigen project. Je leert hoe je een projectvoorstel opstelt, uren en tijd begroot, een projectplan te maken en hoe je je team daarbij kunt betrekken.

Na afloop van deze module:

  • kun je een project definiëren en opzetten volgens methodiek van projectmatig creëren.
  • heb je praktische en concrete projectmanagementvaardigheden ontwikkeld.
  • kun je bepalen hoe je een passend projectteam samenstelt.
  • kun je je eigen kwaliteiten als projectleider beoordelen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Manja Coppens, trainer en adviseur bij  Qconsult Zorg.

Voor wie

Beleidsmedewerkers, bestuurders en uitvoerders die werkzaam zijn in de public en occupational health en die projectmatig werken. Bijvoorbeeld bij GGD, GGZ en andere maatschappelijke organisaties. De module is ook geschikt voor huisartsen en arboprofessionals.

Toelatingseisen

Academische vooropleiding en tenminste vier jaar werkervaring.

Ervaringen

Josien van Wijk -projectmanagement NSPOH

“Over Projectmanagement ben ik erg enthousiast Je leert in deze module niet alleen over de praktische zaken waar je bij het managen van een project rekening mee moet houden. Maar ook over wie je zelf bent, over je rol in een team en hoe je daar met je communicatie rekening mee houdt. Tijdens de interactie in de groep komen alle deelnemers goed aan bod. Daar zorgt de docent goed voor!”
Josien van Wijk, jeugdarts en in opleiding tot arts maatschappij en gezondheid
Medisch adviseur bij RIVM-DVP Noord-Oost

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Radicalisering en interculturele communicatie

Datum: 9 aug '17

In het kort

Niet alleen ouders, maar ook professionals ervaren onmacht als het gaat om radicaliserende jongeren. Wil jij leren waarom de ene jongere gevoeliger is voor radicalisering dan de andere? En hoe je effectief met ouders in gesprek kunt gaan over radicalisering? Doe dan deze module.

Wat je leert

Leer risicofactoren en communicatietechnieken

Je kunt deze module volgen als keuzemodule of als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Binnen de opvoedingsondersteuning is nog (te) weinig aandacht voor radicalisering van jongeren. Ouders worstelen met allerlei vragen en dilemma’s rondom dit onderwerp. Er heerst angst om professionele hulp in te schakelen. Ouders zijn bang dat hun kind in de gevangenis terechtkomt. Maar ze zijn ook bang dat zonder inschakeling van hulp hun kind vertrekt, met alle gevolgen van dien.

Deze module stelt de grote uitdaging centraal om aansluiting te vinden bij ouders en bij het brede sociale netwerk van de jeugdige. Je leert daarnaast communicatietechnieken, zodat je effectief met ouders in gesprek kunt over radicalisering, de signalen en de aanpak ervan.

Het onderwijs is interactief en gebruikt actieve werkvormen. Je gaat samen met de andere deelnemers aan de slag. Je kunt eigen casuïstiek inbrengen.

Na afloop van deze module:

  • ben je bekend met specifieke risicofactoren, zoals cultuurverschillen, minderheidsposities en achterstandsposities.
  • weet je hoe deze toestanden bij jongeren negatieve gevoelens kunnen oproepen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Aicha El Ouardani, pedagoog en trainer/coach bij Aicha Training en Coaching.

Voor wie

Jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen, maar ook maatschappelijk werkers en pedagogen. Kortom, iedereen die actief is in de jeugdzorg en werkt met kinderen en jongeren.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2018 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Sociaal medische advisering in het kader van de jeugdwet

Datum: 9 aug '17

In het kort

Leer welke invloed de jeugdwet heeft of kan hebben op jouw werk als medisch adviseur of als arts binnen de sociale geneeskunde.

Wat je leert

De Jeugdwet is een essentieel onderdeel van het Nederlandse zorgstelsel en bepaalt hoe jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering geregeld zijn. Voor medisch adviseurs binnen het sociaal domein is kennis van deze wet onmisbaar, omdat het directe gevolgen heeft voor indicatiestellingen, adviezen en de toegang tot zorg voor jeugdigen.

In deze module krijg je inzicht in de wettelijke kaders, de toepassing in de praktijk en de manier waarop je de Jeugdwet effectief kunt inzetten in jouw rol als medisch adviseur.
Onze interactieve onderwijsdag combineert theorie met praktijk, waarbij we naast wetenschappelijke en wettelijke kaders ook casuïstiek en praktijkvoorbeelden bespreken. Dit biedt jou de kans om ervaringen uit te wisselen en direct toepasbare kennis op te doen.

Wat kun je verwachten?

  • De belangrijkste artikelen uit de Jeugdwet: welke bepalingen zijn relevant voor jouw werk als medisch adviseur?
  • De Jeugdwet in de praktijk: hoe pas je de wet toe bij het beoordelen van jeugdhulp en indicaties?
  • De invloed van de Jeugdwet op jouw werk: wat betekent deze wet voor jouw adviezen en besluitvorming?
  • Praktische casuïstiek en ervaringsuitwisseling: leer van praktijkvoorbeelden en de ervaringen van collega’s.

Soort scholing

Het onderwijs wordt altijd interactief en met aansluiting op de praktijk aangeboden. Daarnaast geeft de docent wetenschappelijke en wettelijke kaders.

Na afloop van deze module kan je

  • de relevante artikelen uit de Jeugdwet benoemen;
  • de Jeugdwet toepassen in je dagelijks werk.

Na het volgen van deze module kun je de andere scholingen over sociaal medische advisering volgen:

Docenten

  • Marike Lenglet – Als jeugdrechtjurist houdt zij zich bezig met de juridische aspecten van de jeugdhulp en jeugdbescherming, zoals rechtsbescherming van jeugdigen en hun ouders, klacht- en tuchtrecht, privacy en informatie delen. Over deze en andere onderwerpen geeft zij advies en verzorgt zij trainingen.

Voor wie

Professionals werkzaam in de publieke gezondheidszorg.

Toelatingseis

Je hebt de instapmodule Zorgstelsel in zicht gevolgd.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Aansluiting vinden bij je doelgroep: Entertainment Education voor gezondheidsbevordering

Datum: 9 aug '17

In het kort

Innovatieve communicatie wordt steeds belangrijker binnen de gezondheidszorg. Zo blijkt ‘storytelling’ een krachtig middel om kwetsbare groepen te betrekken bij gezondheidsthema’s. Wil jij laaggeletterde cliënten bereiken met jouw gezondheidsboodschap? Of mensen die niet spontaan zoeken naar medische informatie
Leer dan alles over Entertainment Education (EE) in deze boeiende, tweedaagse module.

Wat je leert

Hedendaagse strategie om gezondheidsboodschap over te dragen

Deze module wordt georganiseerd in samenwerking met het Centrum Media en Gezondheid. Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

‘Klassieke’ voorlichting doet een sterk beroep op de cognitieve verwerking van informatie. Maar je gaat er dan van uit dat mensen bij voorbaat geïnteresseerd zijn in de informatie. Helaas: voor veel lager opgeleiden geldt dat niet, tenzij er een acute noodzaak is. Zij vinden het bovendien lastig om schriftelijke informatie te verwerken. Zeker als er complexe taal wordt gebruikt, of als het abstractieniveau hoog is. En dat is jammer, want daardoor worden zij slecht bereikt. Terwijl juist lager opgeleide mensen baat zouden kunnen hebben bij de voorlichting.

De oplossing? Een communicatiestrategie die gebruik maakt van populaire media, zoals webseries, serious games, apps, drama-/soapseries en interactieve beeldverhalen. Deze media worden Entertainment Education (EE) genoemd. Ze hebben een aantrekkingskracht die ze uitermate geschikt maakt om aandacht en bewustwording te creëren voor gezondheidsthema’s. Zeker als je affectieve principes toevoegt, waardoor je mensen wezenlijk weet te raken. Dan kun je de health-literacy van een breed publiek verbeteren.

Tijdens deze tweedaagse module leer je de belangrijkste pijlers, succesfactoren en uitdagingen van Entertainment Education kennen.
Via filmfragmenten, praktijkervaringen en wetenschappelijke bevindingen komen onder andere de volgende vragen aan bod:

  • Wat is de wetenschappelijke onderbouwing van de EE-strategie
  • Wat zijn de potentiële effecten?
  • Welke competenties hebben (zorg)professionals nodig voor een EE-project?
  • Hoe ziet de samenwerking met mediaprofessionals er concreet uit?
  • Welke theoretische kaders en/of praktische ervaringstips kunnen daarbij behulpzaam zijn voor de eigen praktijk

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je een planmatige EE-interventie ontwikkelen om laagopgeleide doelgroepen beter te bereiken.
  • ben je bekend met het creatieve deel van het ontwikkelen van een EE-format
  • ben je bekend met het begeleidend (voor)onderzoek, de implementatie en de nazorg.
  • heb je inzicht in de succesfactoren en uitdagingen die een rol spelen bij de samenwerking met mediaprofessionals binnen EE.
  • weet je wat populaire media kunnen betekenen voor de communicatie met je doelgroep rond gezondheidsbevordering.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Prof. dr. Martine Bouman, hoogleraar Erasmus Universiteit en wetenschappelijk directeur Centrum Media & Gezondheid.
  • Roel Lutkenhaus, onderzoeker Erasmus Universiteit en Centrum Media & Gezondheid.

Hieronder vind je twee video’s, de een over storytelling en de andere over de Entertainment Education strategie.

  • Storytelling tijdens de online serie SOUND (Engelse ondertiteling) van het Center for Media & Health

SOUND trailer (English subtitles) from Center for Media & Health on Vimeo.

  • TEDxTalk presentatie over de Entertainment Education Strategy van Martine Bouman.

Voor wie

Gezondheid(communicatie) professionals, beleidmakers en onderzoekers die die aansluiting willen vinden bij hun doelgroep en Entertainment Education willen inzetten voor gezondheidsbevordering.

Ervaringen

Kindje van Mars - Aansluiting vinden bij je doelgroep: Entertainment Education voor gezondheidsbevordering - NSPOHStel: je bent een marsmannetje of -vrouwtje. Je UFO is neergestort in Oldenzaal en je bent al je bezittingen kwijt! Wat dan? Met dit verhaal op zak stuurde GGD Twente kinderen tussen de 7 en 8 jaar de straten op om de dingen te fotograferen die zij belangrijk vinden voor een fijn en gezond leven. Dit concept, bedacht door deelnemers van GGD Twente tijdens deze training, won de GGD innovatieprijs en kon daarmee gerealiseerd worden. Lees meer hierover op ”Kindje van Mars’ won GGD innovatieprijs.

Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:

Judith Waleczek, adviseur gezondheidsbevordering, GGD Twente

Een verrijking van mijn vak!

“Verleiden tot gezond gedrag zonder nadruk. Deze andere manier van gezondheidsbevordering leerde ik in “Aansluiting vinden bij je doelgroep: Entertainment Education voor gezondheidsbevordering”. Met de juiste communicatievorm en strategie kun je iedereen bereiken.
De training leidde tot “Kindje van Mars”: een project waarin kinderen op een leuke en laagdrempelige manier in beeld brengen wat je nodig hebt om gelukkig en gezond te zijn als je niets hebt (armoede).”

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Verkenning van de publieke gezondheidszorg

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werken in het complexe krachtenveld van de publieke gezondheidszorg vereist vakkennis. Maar ook inzicht in de (openbare) gezondheidszorg. Wil jij de organisatie, ontwikkelingen, wetgeving en ethische dilemma’s leren kennen? Wil je leren hoe je reflecteert op je eigen rol als professional? En wat deze sector onderscheidt van individuele of curatieve gezondheidszorg? Doe dan deze Introductie publieke gezondheidszorg.

Wat je leert

Het brede spectrum van de publieke gezondheidszorg belicht

De module is onderdeel van de Opleiding Jeugdverpleegkundige maatschappij & gezondheid en de opleiding Verpleegkundige M&G, profiel AGZ. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Tijdens de driedaagse module maak je kennis met basisbegrippen in en specifieke kenmerken van de publieke gezondheid. Hierbij leer je wat de belangrijkste volksgezondheidsproblemen zijn. Je krijgt inzicht in de structuur en werking van de Nederlandse gezondheidszorg en in de ontstaansgeschiedenis. Je ontdekt hoe in de loop van de jaren de rol van verpleegkundige is veranderd. Verder maak je kennis met belangrijke wetten en regels. Bovendien leer je wat die betekenen op de werkvloer. Ten slotte krijg je de ingrediënten om serieus te reflecteren op de positie en functie van een verpleegkundige in de publieke gezondheidszorg.
Tijdens de bijeenkomsten en bij de voorbereidingen oefen je met toepassingen van kennis en vaardigheden in eigen werksituaties.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • heb je een overzicht van ontwikkelingen in de ontstaansgeschiedenis van de publieke gezondheidszorg.
  • ken je de huidige organisatiestructuur en financiering.
  • reflecteer je onderling en met de docent over de positie van de verpleegkundige en andere professionals in de publieke gezondheidszorg.
  • ben je bekend met preventiewetgeving en ethische dilemma’s in het vakgebied.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • drs. J.M. Boot, universitair hoofddocent beleid en management gezondheidszorg, UMC Utrecht
  • drs. mr. G. Haringhuizen
  • drs. M. Verschuuren

Voor wie

Afgestudeerde verpleegkundigen op hbo- of vergelijkbaar niveau en andere professionals die zich verder willen verdiepen in de (publieke) gezondheidszorg. Bijvoorbeeld gezondheidsbevorderaars, beleidsadviseurs en epidemiologen die werkzaam zijn bij GGD, zorginstelling, universiteit, zorgverzekeraar of kennisinstituut.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau of vergelijkbaar niveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2017 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Uitspraken van deelnemers:

  • “Zeer leuk en leerzaam om je een keer te verdiepen in de geschiedenis van de JGZ / publieke gezondheidszorg.”
  • “De module heeft mij heel veel duidelijk gemaakt over de publieke gezondheidszorg.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Training Adviesvaardigheden

Datum: 9 aug '17

In het kort

Adviseren wordt steeds belangrijkere plaats voor professionals in de publieke gezondheidszorg en de bedrijfsgezondheidszorg. Heb jij in de publieke of bedrijfsgezondheidszorg een adviserende taak en wil je bekend raken met het proces van adviseren? Zodat jouw adviezen worden opgevolgd? Doe dan deze driedaagse training adviesvaardigheden.

Wat je leert

Adviseren neemt een steeds belangrijkere plaats in binnen organisaties in de publieke gezondheidszorg. Het kan voorkomen dat je in je werk advies moet uitbrengen aan bijvoorbeeld scholen, gemeenten of andere externe organisaties, maar natuurlijk kan je ook moeten adviseren aan je eigen management, beleidsmakers of andere opdrachtgevers. Er zijn zeer veel verschillende situaties waarin je als adviseur kan optreden. In al deze situaties kun je verschillende adviesrollen innemen. Het kennen van het specialisme van het vak van de adviseur (of je dat nu als functie hebt of in die rol optreedt), het kunnen opbouwen van een adviesrelatie en het goed kunnen verkennen van je adviesomgeving is dan essentieel.

Tijdens deze module komen naast deze verschillende rollen, de volgende aspecten aan bod:

  • Fasen in een adviestraject
  • Opdrachtgever – opdrachtnemer relaties
  • Adviesstijlen
  • Het in kaart brengen van de adviesomgeving
  • Beïnvloedingsstrategieën
  • Dilemma’s in adviessituaties

Na afloop van deze module

  • heb je zicht op jouw rol als adviseur;
  • heb je kennis van theorieën op het gebied van advisering, opdracht-analyse, fase-modellen, beïnvloeding, omgaan met weerstanden, interventie-strategieën en interventiestijlen en de praktische toepassing hiervan;
  • heb je inzicht in het effect van je persoonlijk gedrag op de resultaten van jouw adviezen;
  • kun je aangeven wat jouw sterke en zwakke punten zijn als adviseur;
  • ben je beter in staat jouw aanpak af te stemmen op de situatie en de opdrachtgever (adviesafnemer) aan wie je het advies wil verstrekken.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Myriam (M.S.) Gijsbers-van Pesch. Vanuit haar bedrijf Reflaction verzorgt zij bij NSPOH diverse, niet-medisch inhoudelijke modules. Zoals haar bedrijfsnaam al verklapt staan zowel reflectie op het eigen handelen als actief daar verandering in aanbrengen in haar aanpak centraal. Het (verder) ontwikkelen van advieskwaliteit, leiderschap, veranderkunde en samenwerking (tussen individuen, teams en bijvoorbeeld ook met gemeenten) zijn zomaar wat van haar specialiteiten.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en artsen werkzaam in de public health. Ook andere professionals met een adviserende taak in de publieke gezondheidszorg of bedrijfsgezondheidszorg kunnen deelnemen.

Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 12 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.

Toelatingseisen

Hbo werk en denkniveau.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,8.

Uitspraak van Marcel Vervoort, Nationaal instituut voor subatomaire Fysica (Nikhef) in Amsterdam, Stralingsdeskundigs en hoger veiligheidskundige. Hij was een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:

“De NSPOH training ‘Adviesvaardigheden’ gaf mij de juiste handvatten om management en externe klanten doelgerichter te adviseren. Het bevordert effectievere besluitvorming.
Hoewel ik eerder aan dit soort trainingen heb deelgenomen, werd me pas bij NSPOH duidelijk welk proces ten grondslag ligt aan vakkundig adviseren. Door de casus zag ik waar ik weerstand bij het management en de klant opriep. Ik kreeg inzicht in mijn persoonlijke gedrag en valkuilen tijdens adviestrajecten. Het proces van mijn adviestraject kan ik nu succesvoller laten verlopen. Ik stel me beter op als adviseur. Ook bij het inschakelen van een externe adviseur, kan ik beter formuleren welke rol ik van hem verwacht.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.