(tekst gaat door onder afbeelding)
Ik ben vijftien jaar werkzaam geweest als journalist, daarna een vergelijkbare periode als woordvoerder, communicatieadviseur en speechschrijver voor diverse burgemeesters en wethouders. Als journalist versloeg ik ingrijpende gebeurtenissen en (bijna) rampen, als communicatieadviseur zat ik met enige regelmaat in crisisteams. Al die opgedane kennis en ervaringen gebruik ik in mijn mediatrainingen.
Ons beeld van de werkelijkheid wordt voor het overgrote deel gevormd door media. Ook het beeld dat mensen van jouw werk en het belang daarvan hebben, wordt door die media gemaakt. Daarbij hebben media een eigen specifieke manier waarop ze dat verhaal (over jou) vertellen. Het is wel handig als je daar goed mee om kunt gaan en ervoor kunt zorgen dat die media het goede verhaal vertellen.
Je kunt elk verhaal op verschillende manieren vertellen door een andere invalshoek en selectie van feiten en omstandigheden. Elk verhaallijn, of frame, roept een andere emotie op. Een sterk frame vertelt meteen een heel verhaal. Het woord ‘plofkip’ vertelt bijvoorbeeld veel over het leven van die kip. De introductie van het woord ‘plofkip’ bleek uiteindelijk zeer effectief in het beïnvloeden van het koopgedrag van de consument. En mensen reageren anders als je zegt dat één op de tien mensen met een bepaalde ziekte daaraan overlijdt, of dat je zegt dat 90 procent volledig geneest.
Traditionele, reguliere media, hanteren journalistieke codes die de betrouwbaarheid van de berichtgeving garandeert. Social media trekken zich daar niets van aan. Berichten op social media zijn daarmee in sterke mate onbetrouwbaar. Die berichten zijn vooral bedoeld om veel bekeken en gedeeld te worden en meningsvorming te beïnvloeden. Ook zijn het open podia voor nepnieuws. De snelheid waarmee ‘nieuws’ wordt gedeeld is enorm toegenomen, mede doordat berichten op social media niet worden gecontroleerd. Onder die druk zijn ook reguliere media sneller gaan publiceren, hierdoor worden ook bij reguliere media feiten vaak minder gedegen gecheckt dan voorheen het geval was en is de toon van de berichtgeving sensationeler geworden. “Wij concurreren niet zozeer met andere media, maar vooral met social media”, vertelde een bevriende hoofdredacteur van een krant mij een paar jaar geleden nog.
In mijn masterclass krijg je vooral een inkijkje in hoe journalisten werken en hun ‘verhalen’ maken en waarom ze dat zo doen. En je leert waarom dat werkt. Hoe we in ons brein met feiten, meningen en emoties omgaan en hoe je daar een effectieve verhaallijn mee kunt opbouwen. Je leert hoe je met behulp van media belangrijke boodschappen voor een breed publiek toegankelijk kunt maken. En als je weet hoe journalisten werken en waarom, ga je ook anders naar nieuws kijken en kun je ook beter onderscheid maken tussen waan en werkelijkheid.
De Masterclass Mediatraining is onderdeel van de Midzomerdag ‘Spot on’ 2023. Het thema is jezelf profileren. Benieuwd naar de rest van het programma? Bekijk het volledige aanbod van de Midzomerdag ‘Spot on’ 2023.