030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

KOPP-, KOV-, KOVB- kinderen in de JGZ Print

In het kort

Tijdens deze module richten we ons op kinderen van ouders met psychische problemen, verslaving of een verstandelijke beperking, oftewel: KOPP-, KOV-, KOVB- kinderen. Je leert hoe je deze kwetsbare groepen kunt signaleren, preventieve interventies toepast en bijdraagt aan hun toekomstig welzijn. Samen zetten we deze kinderen op de kaart en versterken we hun kansen voor een betere toekomst.

Wat je leert

In deze module besteden we aandacht aan deze groepen kinderen. 65% van de KOPP-, KOV-, KOVB- kinderen heeft op 35- jarige leeftijd al een depressie of angststoornis gehad. In een normale populatie is dat 25 %. Volgens Stichting Sien (voor mensen met een verstandelijke beperking) is er vanaf het begin structurele aandacht nodig voor deze kinderen omdat er structurele tekorten zijn waar de ouder niet in kan voorzien. We kijken naar filmmateriaal, je krijgt informatie aangereikt en we bespreken opdrachten in kleine groepjes.

Hoeveel kinderen zijn er KOPP-, KOV-, KVBO- kinderen? Wat zijn de signalen? Wat zijn de risico’s voor deze kinderen zelf? Wat zijn de beschermende factoren? Wat zijn preventieve interventies? Wat kunnen we vanuit de jeugdgezondheidszorg meer doen dan we nu doen? Wat zeggen de kinderen zelf vanuit het onderzoek van de Kinderombudsman: Hoor je me wel? Wat leren we van hen?

Ook besteden we tijd aan het feit dat veel van deze kinderen heel goed voor anderen kunnen zorgen en vaak een beroep in de zorg kiezen. Hoe is dat voor jou? Wat is de impact op jou als hulpverlener als je ook een KOPP- kind bent? En als je het wilt delen… wat is de impact op jouw privéleven?

Na afloop van deze module kun je vanuit bewustwording en kennis, anders naar deze groep kinderen gaan kijken en ze meer op de kaart gaan zetten. Je bent bekend met verschillende preventieve interventies en kent het belang van vroeg opsporen van deze kinderen voor hun toekomstig welzijn.

Na afloop van deze module

  • kun je uitleggen wat de taak van de JGZ is op het gebied van het herkennen van KOPP-, KOV-, KOVB- kinderen;
  • kun je benoemen wat de mogelijke gevolgen zijn van opgroeien bij ouder(s) met een psychisch-, verslavingsprobleem of een verstandelijke beperking;
  • kun je benoemen wat beschermende factoren kunnen zijn voor een KOPP-, KOV-, KOVB- kind;
  • ben je bekend met de interventies die ingezet kunnen worden om ouder(s) en een KOPP-, KOV-, KOVB- kind te ondersteunen;
  • kun je uitleggen wat de impact voor kinderen is op korte en lange termijn en hoe je beter zorg kan dragen voor hun welzijn.

Voor wie

Jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen.

Docent

Gea van de Peppel
• Jeugd en gezinsprofessional (SKJ-registratie);
• PILLAR- coach;
• Videohometrainer (GGZ/ Jeugdzorg/ gehechtheid);
• Master SEN Autismespecialist (BEER- hulpverlener/ BEER – opleider/ Floorplaybegeleider);
• Consulent Infant Mental Health (DAIMH);
• Aangesloten bij platform KOPP-KOV van het Trimbos instituut.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.