“De leerwerkgroepen in het onderzoekstraject zijn intensieve en leerzame bijeenkomsten, maar ook heel gezellig!”
Dr. Cathrien Jacobi, manager onderzoeksscholing NSPOH
“De Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0-18 is heel praktijkgericht. Een mooi voorbeeld hiervan is het onderwijs over de visus. De optometrist gaf hele praktische tips en trucs voor het omgaan met baby’s en peuters. Die konden we dan op elkaar oefenen. Niet alleen was dat leuk om te doen maar ook heel nuttig. Ik vond het dan ook jammer dat ik dat, als arts in de 4-12, niet direct de dag erna in de praktijk kon brengen.”
Faiez Joemmanbaks, jeugdarts CJG Den Haag, locatie Segbroek
“Vrijheid is voor mij van onschatbare waarde. Ik geloof dat privacy essentieel is voor vrijheid. Ik vind het belangrijk dat mensen niet worden uitgesloten, beoordeeld of benadeeld op basis van niet-relevante of uitgelekte gegevens. Medische informatie is gevoelige informatie. Ik geloof dat medewerkers in de zorg de sleutel zijn om privacy van patiënten en cliënten te waarborgen. Je kunt technisch nog zoveel regelen, als de medewerker zich niet bewust is van het belang en de risico’s, dan werkt het niet. Aan dát bewustzijn wil ik werken.”
Martine van de Merwe is docent in de module Privacybewustzijn voor professionals
“Sinds ik werk als medisch adviseur merk ik hoe moeilijk het is om bruggen te bouwen tussen de verschillende domeinen in het sociale kader. De module Sociaal medische advisering in het kader van de Wmo heeft mij veel handvatten gegeven om hier een verbeterslag in te maken.”
Vera Piscaer, arts beleid en advies, CIZ
“Verleiden tot gezond gedrag zonder nadruk. Deze andere manier van gezondheidsbevordering leerde ik in “Aansluiting vinden bij je doelgroep: Entertainment Education voor gezondheidsbevordering”. Met de juiste communicatievorm en strategie kun je iedereen bereiken.
De training leidde tot “Kindje van Mars”: een project waarin kinderen op een leuke en laagdrempelige manier in beeld brengen wat je nodig hebt om gelukkig en gezond te zijn als je niets hebt (armoede).”
Judith Waleczek, adviseur gezondheidsbevordering, GGD Twente
“De Master Public Health van de NSPOH inspireert me. De opleiding sluit uitstekend aan bij mijn behoefte om mijn kennis van de actualiteit en vaardigheden op het gebied van de publieke gezondheid te verbeteren.
De balans tussen theorie, praktijk en mijn werk is positief al is het soms hectisch. Door de koppeling met de werkpraktijk heb ik tijdens de opleiding producten kunnen ontwikkelen die interessant zijn voor mij en mijn werkgever: een win-winsituatie. Zo lever ik nog beter een bijdrage aan een humaan-veterinaire samenwerking.”
Drs. Mauro de Rosa, afgestudeerd deelnemer MPH 2017-2019
Senior inspecteur zoönose bij Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
“Elke jeugdarts zou De jeugdarts: sleutelrol bij verzuimbeleid moeten volgen. Deze taak wordt overal steeds belangrijker en ook serieuzer opgepakt. Deze module helpt enorm om hier bekwamer in te worden. Het NSPOH-onderwijs geeft mij en mijn enthousiaste collega’s inzicht over hoe andere organisaties omgaan met zaken waar we allemaal tegenaan lopen. Dat is ontzettend prettig.”
Vionne van der Borden, jeugdarts, GGD Zaanstreek-Waterland
“Kennis tot je nemen, het écht begrijpen én het kunnen toepassen. Dat is mijn doel voor jou, waardoor je meer begrip en mildheid hebt voor de roker. Ik daag je graag uit je eigen patronen te verkennen en als het nodig is je werk anders te doen. Van deelnemers hoor ik dat de dag omvliegt. Er is ruimte en veiligheid voor interactie, oefeningen en vragen.”
Simone Königs, docent bij diverse NSPOH modulen over Stoppen met roken
“Een workshop boksen en tangodansen?” Ze zag de vraagtekens in zijn ogen.
Op weg naar onze ‘midwinterdag’ vertelde Yvette vol enthousiasme aan een kennis over haar programma die dag. “Nou“, zei ze, “ik moet het nog gaan ervaren, maar het thema van de dag is ‘leiden of lijden’. Dus kijkend naar dansen en boksen, er is altijd iemand die de leiding neemt en iemand die zich laat leiden. En welke rol je ook neemt, als je hier bewust voor kiest hoeft het geen lijden te worden!” Nieuwsgierig hoe het verder gaat?
Lees Yvette’s verslag over de Midwinterdag van 28 januari 2019!
Yvette Saan is deelnemer aan de opleiding Opleiding jeugdverpleegkundige – Maatschappij en Gezondheid.
“Sinds ik de opleiding Verpleegkundige Maatschappij & Gezondheid – profiel JGZ ben gaan doen, voel ik me veel zelfverzekerder en professioneler in de uitvoering van mijn werk. De opleiding gaat over mijn eigen werkterrein. Ik leer inhoudelijk veel over mijn rol als JGZ verpleegkundige. Wat in de HBOV kort aan bod komt, wordt in deze opleiding uitgebreid behandeld, bv over opvoedondersteuning en breed, over de gezondheid van kinderen 0-19 jaar. Ik ben heel enthousiast.“