-Column-
“Overvolle asielcentra. Nederland pleit steevast voor opvang in de regio, maar heeft weinig plek voor Oekraïners” las ik laatst in Trouw. Deze kop riep bij mij, als opleider Public Health bij de NSPOH, veel vragen op. Oekraïners met een paspoort hoeven niet per se de asielprocedure in, maar gemeenten moeten wel huisvesting regelen. Wat doe je als beleidsmedewerker bij de gemeente en je de opdracht krijgt om samen met de GGD een plan te maken voor de opvang en zorg van vluchtelingen uit Oekraïne?
Hoe pak je dat aan als het nog onduidelijk is hoe de oorlog zich gaat ontwikkelen en hoeveel vluchtelingen er precies naar Nederland komen? En hoe schat je in welke zorg er nodig is? Hoe houd je rekening met cultuurverschillen en taken en belangen van verschillende organisaties in je gemeente die gaan meewerken? Wat zijn de financiële kaders en wat doe je met weerstand van omwonenden?
Dit is een typisch voorbeeld van een ‘wicked problem’. In de publieke gezondheid stuit men steeds vaker op zulke complexe problemen. Het bracht mij en mijn team op het idee de leergang ‘Toekomstgerichte Publieke Gezondheid’ te ontwikkelen. Want hoe kan je als gemeenteambtenaar, GGD-professional of andere professional deze problemen ontrafelen als de omvang en de oplossing niet duidelijk zijn? En welke rol speel je hier als professional zelf in?
Tijdens de leergang ‘Toekomstgerichte Publieke Gezondheid’ ga je met dit soort wicked problemen aan de slag. Andere wicked problemen die aan bod kunnen komen zijn sociaaleconomische gezondheidsverschillen, kinderarmoede en voorbereid zijn op nieuwe uitbraken van infectieziekten.
Met andere deelnemers ontrafel je deze complexe problemen: wat zijn de onderdelen, hoe kijken we hier tegenaan en welke andere partijen hebben hier mee te maken? Er wordt een krachtenveldanalyse gemaakt. En in gesprek met belangrijke actoren en experts wordt naar oplossingen gezocht. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan jouw eigen rol in het geheel en het versterken van jouw persoonlijk leiderschap. Je leert wat je kwaliteiten zijn en hoe je dit in kan zetten. Je gaat naar huis met een plan van aanpak die je meteen kan gebruiken in je eigen regio.
Manon Penris
Opleider Public Health NSPOH