Regelmatig tref je in de spreekkamer cliënten aan waarbij stress de meest waarschijnlijke oorzaak is van de klachten. Het gesprek hierover aangaan is best lastig. Bij een verkeerde aanpak voelt de cliënt zich beoordeeld en niet serieus genomen.
In deze scholing staat chronische stress centraal: wat is chronische stress?, wat is de impact op gezondheid? en welke mogelijke oorzaken het heeft? Je krijgt effectieve methoden aangereikt om stress op een constructieve wijze te bespreken. Hierdoor krijgen patiënten meer grip op hun situatie en hulpverleners meer werkplezier.
Iedereen ervaart stress, het is een evolutionaire reactie van ons lichaam. Echter, soms slaat het door en wordt iemand er ziek van. Als arts is het belangrijk om medicalisering van levensproblemen te voorkomen. Gespreksvoering over stress is een zeer gevoelig thema en vergt kennis en kunde. Deze training geeft je de vaardigheden en kennis om stress op een effectieve, sensitieve manier te benaderen. Hierdoor kan er begrip en nieuw perspectief ontstaan.
Fight, flight, freeze of please. Je kent de basics, maar hoe werkt stress precies in het lichaam? In deze module duiken we de theorie in. Als je (chronische) stress beter kan herkennen bij cliënten ga je er anders naar kijken en zal je eerder de relatie tussen stress en ziektebeelden zien. Daarnaast gaan we in op de oorzaken van stress, en hoe chronische stress ontstaat. Populatieonderzoek laat zien dat chronische stress met name wordt veroorzaakt door sociale omstandigheden. Vooral een opeenstapeling van sociale problemen geeft veel stress. Oorzaken hiervoor zijn onder andere armoede, schulden, stressvolle gebeurtenissen tijdens het opgroeien, en lage gezondheidsvaardigheden. Ook krijg je inzicht in de meest recente stress reducerende interventies.
In deze module leer je hoe je (chronische) stress bespreekbaar kunt maken bij verschillende doelgroepen waarmee je in jouw praktijk te maken hebt. Door middel van praatplaten en ander ondersteunend materiaal krijg je handvatten om het gesprek aan te gaan. Samen met een trainingsacteur ga je vervolgens oefenen hoe je in gesprek kan gaan met de cliënt over de impact van stress, stressreacties, de coping mechanismen, de mogelijke oorzaken en wat de cliënt hier zelf aan kan doen.
Het onderwijs is opgebouwd uit twee dagdelen. In de ochtend komt de theorie en de dagelijkse praktijk aan bod en wordt de basis gelegd voor gespreksvaardigheden rondom stress, in de middag wordt hiermee geoefend.
Voor artsen, verpleegkundig specialisten, verpleegkundigen en praktijkondersteuners werkzaam met cliënten in de spreekkamer zoals jeugdartsen, huisartsen, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, vertrouwensartsen, arboverpleegkundigen, jeugdverpleegkundigen, praktijkondersteuners, etc.
Bij voldoende aanmeldingen van verpleegkundig specialisten en praktijkondersteuners wordt accreditatie voor deze beroepsgroep aangevraagd.
Het onderwijs wordt verzorgd door: