030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Integraal vernieuwen voor praktijkopleiders van aios Maatschappij en Gezondheid Print

In het kort

Deze dag telt mee als didactische scholing voor opleiders van aios Maatschappij & Gezondheid.

Tijdens deze inspirerende dag maak je kennis met de belangrijkste theorieën rond innovaties, de implementatie ervan en de borging. Deze theorieën pas je toe in een praktische opdracht. Je leert je intuïtieve kennis, of gevoel, serieus te nemen en te benutten voor een weloverwogen aanpak.

Wat je leert

Hoe je innoveert, implementeert en borgt

Je kunt de module volgen als bij- of nascholing.

Tijdens deze dag maak je kennis met de drie niveaus van het implementeren van een vernieuwing: product-, proces- en systeeminnovatie. In vogelvlucht passeren de belangrijkste theorieën rond innoveren, implementeren en het borgen van een innovatie. Op niveau van vaardigheden krijg je via de kleurentheorie inzicht in verschillende voorkeurstijlen van mensen. In verschillende oefeningen pas je deze theorieën toe en ontdek je waar je zelf staat. In de middag richten we de focus op de vaardigheden die relevant zijn voor effectief project- en procesmanagement. Aan het eind van de dag gaan we in op wat dit betekent voor de begeleiding van je aios. Deze module sluit aan op de module Integraal vernieuwen in de publieke gezondheid die aios krijgen in hun opleiding tot arts M&G.

Je krijgt korte presentaties, werkt in duo’s of kleine groepjes en wordt uitgedaagd om je in te leven in een casus waarin je niet alles in de hand hebt. Voortbouwend op eigen kennis en intuïtie werk je aan een fictief (maar wel aan de realiteit ontleend) innovatietraject. Het komt aan op kennis en vaardigheden. Bijna echt dus.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je je meer bewust van verschillende denkstijlen van mensen ten aanzien van ‘verandering’
  • snap je waarom bestuurders en financiers anders kijken dan professionals en kun je dat vertalen naar je eigen strategie
  • weet je wanneer je van projectmanagement moet overschakelen naar procesmanagement
  • weet je hoe je kunt werken aan goede relaties, waarmee je draagvlak kunt versterken voor effectieve innovaties
  • kun je scherper analyseren of een innovatie-initiatief haalbaar is of niet
  • kun je aios 2e fase M&G beter begeleiden tijdens hun moduleopdracht ‘Integraal vernieuwen
  • ontvang je 6 punten voor jouw herregistratie als arts M&G.
  • heb je een dag didactische scholing voor praktijkopleiders afgerond.

Docenten:

  • dr. Erik C. Ruland, arts M&G, profielen B&A en IZB, opleider/adviseur NSPOH
  • drs. Etske Kroon
  • drs. Jaap Walter, P2 Managers

De docenten vertegenwoordigen samen tientallen jaren ervaring in innovatie en implementatie. Dat doen zij vanuit verschillende rollen (professional, onderzoeker, beleidsmaker, onderwijs ontwikkelen) en posities (lokaal/regionaal, landelijk; uitvoerend, beoordelend, bestuurlijk).

Voor wie

Praktijkopleiders van een aios M&G-opleiding 2e fase.

Toelatingseisen

Arts M&G 2e fase, opleider 2e fase M&G. Het is een pré als je vooraf de module Strategie en Beleid, of de 1-daagse variant daarvan hebt gevolgd, maar het is geen must.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.