030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Aansluiting vinden bij je doelgroep: Entertainment Education voor gezondheidsbevordering Print

In het kort

Innovatieve communicatie wordt steeds belangrijker binnen de gezondheidszorg. Zo blijkt ‘storytelling’ een krachtig middel om kwetsbare groepen te betrekken bij gezondheidsthema’s. Wil jij laaggeletterde cliënten bereiken met jouw gezondheidsboodschap? Of mensen die niet spontaan zoeken naar medische informatie
Leer dan alles over Entertainment Education (EE) in deze boeiende, tweedaagse module.

Wat je leert

Hedendaagse strategie om gezondheidsboodschap over te dragen

Deze module wordt georganiseerd in samenwerking met het Centrum Media en Gezondheid. Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

‘Klassieke’ voorlichting doet een sterk beroep op de cognitieve verwerking van informatie. Maar je gaat er dan van uit dat mensen bij voorbaat geïnteresseerd zijn in de informatie. Helaas: voor veel lager opgeleiden geldt dat niet, tenzij er een acute noodzaak is. Zij vinden het bovendien lastig om schriftelijke informatie te verwerken. Zeker als er complexe taal wordt gebruikt, of als het abstractieniveau hoog is. En dat is jammer, want daardoor worden zij slecht bereikt. Terwijl juist lager opgeleide mensen baat zouden kunnen hebben bij de voorlichting.

De oplossing? Een communicatiestrategie die gebruik maakt van populaire media, zoals webseries, serious games, apps, drama-/soapseries en interactieve beeldverhalen. Deze media worden Entertainment Education (EE) genoemd. Ze hebben een aantrekkingskracht die ze uitermate geschikt maakt om aandacht en bewustwording te creëren voor gezondheidsthema’s. Zeker als je affectieve principes toevoegt, waardoor je mensen wezenlijk weet te raken. Dan kun je de health-literacy van een breed publiek verbeteren.

Tijdens deze tweedaagse module leer je de belangrijkste pijlers, succesfactoren en uitdagingen van Entertainment Education kennen.
Via filmfragmenten, praktijkervaringen en wetenschappelijke bevindingen komen onder andere de volgende vragen aan bod:

  • Wat is de wetenschappelijke onderbouwing van de EE-strategie
  • Wat zijn de potentiële effecten?
  • Welke competenties hebben (zorg)professionals nodig voor een EE-project?
  • Hoe ziet de samenwerking met mediaprofessionals er concreet uit?
  • Welke theoretische kaders en/of praktische ervaringstips kunnen daarbij behulpzaam zijn voor de eigen praktijk

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je een planmatige EE-interventie ontwikkelen om laagopgeleide doelgroepen beter te bereiken.
  • ben je bekend met het creatieve deel van het ontwikkelen van een EE-format
  • ben je bekend met het begeleidend (voor)onderzoek, de implementatie en de nazorg.
  • heb je inzicht in de succesfactoren en uitdagingen die een rol spelen bij de samenwerking met mediaprofessionals binnen EE.
  • weet je wat populaire media kunnen betekenen voor de communicatie met je doelgroep rond gezondheidsbevordering.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Prof. dr. Martine Bouman, hoogleraar Erasmus Universiteit en wetenschappelijk directeur Centrum Media & Gezondheid.
  • Roel Lutkenhaus, onderzoeker Erasmus Universiteit en Centrum Media & Gezondheid.

Hieronder vind je twee video’s, de een over storytelling en de andere over de Entertainment Education strategie.

  • Storytelling tijdens de online serie SOUND (Engelse ondertiteling) van het Center for Media & Health

SOUND trailer (English subtitles) from Center for Media & Health on Vimeo.

  • TEDxTalk presentatie over de Entertainment Education Strategy van Martine Bouman.

Voor wie

Gezondheid(communicatie) professionals, beleidmakers en onderzoekers die die aansluiting willen vinden bij hun doelgroep en Entertainment Education willen inzetten voor gezondheidsbevordering.

Ervaringen

Kindje van Mars - Aansluiting vinden bij je doelgroep: Entertainment Education voor gezondheidsbevordering - NSPOHStel: je bent een marsmannetje of -vrouwtje. Je UFO is neergestort in Oldenzaal en je bent al je bezittingen kwijt! Wat dan? Met dit verhaal op zak stuurde GGD Twente kinderen tussen de 7 en 8 jaar de straten op om de dingen te fotograferen die zij belangrijk vinden voor een fijn en gezond leven. Dit concept, bedacht door deelnemers van GGD Twente tijdens deze training, won de GGD innovatieprijs en kon daarmee gerealiseerd worden. Lees meer hierover op ”Kindje van Mars’ won GGD innovatieprijs.

Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:

Judith Waleczek, adviseur gezondheidsbevordering, GGD Twente

Een verrijking van mijn vak!

“Verleiden tot gezond gedrag zonder nadruk. Deze andere manier van gezondheidsbevordering leerde ik in “Aansluiting vinden bij je doelgroep: Entertainment Education voor gezondheidsbevordering”. Met de juiste communicatievorm en strategie kun je iedereen bereiken.
De training leidde tot “Kindje van Mars”: een project waarin kinderen op een leuke en laagdrempelige manier in beeld brengen wat je nodig hebt om gelukkig en gezond te zijn als je niets hebt (armoede).”

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.