030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Afstudeerders en ‘dopaminedealers’

Datum: 21 jun '19

Op 19 juni 2019 namen, nog vlak voor de zomervakantie, 18 professionals hun NSPOH-diploma in ontvangst. Tijdens de feestelijke bijeenkomst heette Petrien Uniken Venema, directeur van de NSPOH, de gasten welkom. Zij vertelde over het brede veld van de occupational en public health waarin de afstudeerders werken als verzekeringsarts, arts maatschappij en gezondheid of jeugdarts. Met interessante weetjes over het brein  prikkelde Geert Buijtenweg, vervolgens de hersenen van de afgestudeerden, hun familie, vrienden en praktijkopleiders en praktijkbegeleiders. Buijtenweg, verbonden aan de Faculteit der gedrags-en bewegingswetenschappen van de VU en expert op gebied van het brein & leren, vermaakte de aanwezigen met zijn kennis over het brein en zijn charmante presentatie skills.

“In al onze veelzijdigheid zijn we immers allemaal wel eens ‘dopaminedealers’”

Zijn verhaal sloot mooi aan op de beleving van zijn publiek: “Wat gebeurt er nou eigenlijk tijdens zo’n diplomering met ons brein? En wat gebeurt er met ons brein wanneer we leren? “

Buijtenweg wees erop dat er tijdens zo’n diplomering een ‘lekkere’ dosis aan dopamine vrijkomt die zorgt voor het ervaren van genot en blijdschap. De zaal ervoer ook de nodige adrenaline – een stofje dat vrijkomt bij stress – door een spannende Kahoot quiz. Als knallende afsluiter werden de prijswinnaars beloond met feestelijke chocolaatjes. Zij kregen dus wederom een dopamine shot!

“De werking van ons brein en iets leren kun je vergelijken met het ontstaan van een geitenpad in een grasveld.  De eerste keer dat je het loopt, zie je een vaag spoor dat net zo snel weer verdwijnt. Pas wanneer je het een aantal keer beloopt, ontstaat er een blijvend pad dat je zonder moeite terug kan vinden.  De vorming van neurale netwerken in het brein en zo een stevig geheugenspoor is de essentie van leren. En hopelijk kun je dit met deze metafoor makkelijk onthouden”, aldus Geert Buijtenweg.

Na deze plenaire en enerverende inleiding werden per opleiding de diploma’s uitgereikt aan vijf jeugdartsen, zes artsen Maatschappij & Gezondheid en zeven verzekeringsartsen. Een groot compliment voor de praktijkopleiders en –begeleiders die veelal een persoonlijk praatje met toepasselijke foto’s presenteerden.

Daarna volgde natuurlijk de traditionele groepsfoto per opleiding, vaak mét diploma, boekje en bloemen. En hieven de gediplomeerden samen met vrienden, familie en collega’s het glas bij de afsluitende borrel om, voorlopig voor de laatste keer met elkaar, te reflecteren op de opleidingstijd.